Valikko
Etsi

Yleistä Toyotasta

Keskustele Toyotasta ja sen eri malleista.

ALOITA UUSI KESKUSTELU

Keskustelut

Tänään 11.32
Miksi Toyotaa parjataan?
Toyota on valmistaja, joka on tuonut tavallisen kuluttajan saataville monta autoteknistä keksintöä kuten nyt vaikka moniventtiilimoottorit ja muuttuvan venttiiliajoituksen, hybriditekniikasta nyt puhumattakaan. Lisäksi valmistaja on pystynyt aikaansaamaan sellaisia legendaarisia malleja kuin LandCruiserin (edelleen tosimaasturien ykkönen) tai maailman ensimmäisen katumaasturin RAV4:n. Uudempaa uutta on Toyotan markkinoille tuoma vetyauto Mirai, sekin ensimmäisenä laatuaan. Siis kiistämättä Toyota on ollut autotekniikan kehityksen eturivissä. Toki muutkin valmistajat on kunnostautuneet, mutta Toyota on pystynyt kehittämään tekniikan äärettömän luotettavaksi ja tällä saralla ei mikään muu valmistaja ole päässyt lähellekään Toyota tasoa. Kaikenpuolisesta luotettavuudesta on seurannut sitten Toyotan erinomainen arvon säilyminen. Autohan on aina huono sijoitus, mutta Toyota on siinäkin suhteessa ollut vähiten huono sijoitus. Toyota myyntimenestys on ollut vakuuttavaa Suomessa viidenkymmen vuoden ajan. En usko, että pelkkä tekninen kestävyys ja arvon säilyminen on siihen riittänyt. Toyota on hionut muutenkin autot sopiviksi pohjoismaisiin oloihin, siinä on iso syy menestykseen. Tästä hyvä esimerkki on Toyotan panostus korroosion vastustamiseen ja sen tuloksena viimeisen kahdenkymmenenviiden aikana Toyotista on tullut erinomaisesti kuran ja maantiesuolan kulutusta kestäviä autoja. Tunnettua on, että tietyt merkit kuten Ford, Opel tai ranskalaiset eivät ole tähän juurikaan panostaneet ja se on näkynyt myyntimenestyksessä. Ajo-ominaisuudet Toyotassa ovat myös suuren ostavan yleisön mieleen, vaivattoman mukavat myös vaativissa olosuhteissa. Varustelutaso on aina ollut korkealuokkaista ja samoin käytettyjen materiaalien laatu ja kestävyys. Suorityskyvyssäkään Toyota ei ole antanut tasoitusta, vaan tehokkailla vapaastihengittävillä VVT-i-koneilla on pärjätty erinomaisesti myös yhä yleisempiä pikkuturboja vastaan. Vapaastihengittävien koneiden etuna on ollut myös hyvin pienet kulutuslukemat, etenkin suorituskykyyn verrattuna. Mitä vielä? No tilat ovat Toyotan vahvuus, esimerkiksi alemman keskiluokan autoksi mielletty Corolla on tiloiltaan täysin taksiluokkaa, Avensiksesta nyt puhumattakaan. Kaikenkaikkiaan Toyota on auto vailla heikkouksia ja eikä Toyotan menestystä ainakaan haittaa maan osaavin huolto-organisaatio. Onko siis parjaaminen ja erinäisten mallien tai ominaisuuksien arvosteleminen pelkkää muilla merkeillä ajavien kateutta?
57
 
05.07.2015
D4D-moottorien ongelmallista arkipäivää
"D4D ja öljyt katoaa koneesta jonnekin, öljynpainevalo oli syttynyt. D4D ja öljyt katoaa koneesta jonnekin, öljynpainevalo oli syttynyt." "Öljyä oli häippässyt varmaan muutaman litran, öljytikku ei kastunut. Olikohan pari kuukautta sitten vaihettu öljyt ja kilometrejä vois olla sen jälkeen 3000, en muista nyt tarkkaa" "ongelmallinen kone tuo 05 lopulta eteenpäin 2.2 D4-D, paljon kansi-/kannentiivistemurheita." "EGR venttiili oli joo sellasen mustan tahnan tukkima kun pari viikkoo sitte sen puhdistin kun ei enää venttiili mennyt kiinni asti ja oli aika ikävä ajella kun ei kone vääntänyt. Nyt kun vilasin sitä EGR:ää niin näytti aivan märältä." "Kyseinen avensis ostettiin toyota liikkeestä noin 3 vuotta sitten, 200 000 km ajettu ja juuri vaihdettu uusi moottori. Eikä kertoneet miksi vaihdettu." "Kannattaa kysyä asiasta myyjäliikkeestä, jos -10 on laitettu uusi moottori niin kyllä siihen pitäisi jonkinlainen kannanotto merkkiliikkeestä saada" "kannentiiviste vikoja noissa 2,2 on ollut paljon, syöpyy kansi tai lohko. ylensä kansi vaihtoon." "Ja noita koneitahan on noihin tosiaan vaihdettu sen kannen tiivisteen takia kun pakokaasut pääsee sinne jäähdytysnesteen sekaan ja ilmenee ekana ettei tule lämmintä sisälle kun imaisee ilmat tonne lämppärin kennoon ekana." "Taidan tehä sen patentin että laitan huohotusputkeen astian ja sittehän sen varmistaa että öljy tulee sieltä. Toyotalla ovat sitä mieltä että auton kuuluukin viedä öljyä eikä ole mitään vikaa. Ja toyotalla halutaan vaihtaa se EGR venttiili vaikka en usko että siinä mitään vikaa on, tuskin se venttiilin vika on jos menee jumiin öljyn ja karstan mössöstä." "En tiedä onko tuo öljyn syönti ihan normaalia, mutta paikallisella vartiointiliikkeellä on sopimus merkkiliikkeen kanssa että saa käydä lisäyttämässä öljyä. noin 3tkm. välein joutuvat lisäämään. Sain sen käsityksen että tämän takia toyotat ovat vaihtumassa toiseen merkkiin." http://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-118433.html
51
 

Sivu /868