Perjantai 19.3.2010 Jooseppi, Juuso, Joosef ja Josefiina

Palvelussa juuri nyt 36632 käyttäjää

Vastauksia: 28
Lukukertoja: 1627
TEKSTIKOKO: font-sizefont-sizefont-size
Viestien esitystapa:
Liityn kiittäjien joukkoon. Olen pitkään esitänyt avoimen tutkimuksen käynnistämistä tiettyjen käsitteiden merkitys- ja kehityshistoriasta. Hyvärinen valotti oivallisesti tähän liittyvää historiaa.
Minua kiinostaa vielä enemmän ajattelurakenteet. Voittosen haastattelu Kalevassa reilu viikko sitten nosti esille erään teeman, jota olen viikon mielessäni pyöritellyt. Kun kysyttiin, miksi SRK:n johtokunnassa ei ole naisia, Voittonen totesi asian liittyvä UT:n aikaiseen vanhemmiston toimintaan. En muista sanoja tarkasti.
Tämä linjaus on mielenkiintoinen ja tärkeä. Voisi kysyä näin: Miten ajatus eroaa faktisesti esikoisuuden opetuksesta seurakunnan vanhimmista tai vanhinten seurakunnasta? Ei mitenkään.
Tämä kannanotto selittäisi osaltaan sen vaikeuden, joka on liittynyt ja liittyy edelleen keskusteluun huoneenhallitusopista. Siinä postuloidaan kristillisyyteen "laiteiden keskellä elävä ydin ja taso, taso, jolle kuuluu lupa, oikeus ja asema esittää opillisia linjauksia, vartioida oppia ja elämää ja vaatia tälle kaikelle kuuliaisuutta. Ja kun kyseessä on Jumalan ääni, olisi jotenkin kummallista, jos jonkun seurakuntalaisen omatunto olisi tätä ääntä vastaan. Saatika turmeltunut järki.
Mutta perinteinen luterilainen malli menee samalla menojaan. Kyllä siinä jokaisella uskovaisella on Jumalan sanan lujassa rakenteessa sellainen perusta, jolla sekä opetukset että opettaja arvioidaan ja arvostellaan. Ja ytimessä on puhtaan evankeliumin käsite. Siinä uskovainen, Raamatun teksti ja Jumala muodostavat sellaisen kolmiyhteisyyden, joka kieltäytyy kuuliaisuudesta lain sarnan edessä. Olipa sen esittäjä tai vaatija kuka tahansa.

Edellinen | Seuraava
Mopin pal...31.3.
Perttu-mo...31.3.
Hunttis-m...31.3.
Liityn
Maalaispo...31.3.
Herpert-m...31.3.
Ladonovi-...31.3.
Jairus-mo...31.3.
mancester...31.3.
iustus-mo...31.3.
Olga-moppil31.3.