Valikko
Etsi

Lentäminen

Keskustele lentämisestä, lentoyhtiöistä ja lentopelosta.

ALOITA UUSI KESKUSTELU

Keskustelut

Tänään 08.10
Kenellä on vastuu kadonneesta matkalaukusta?
Matkasin perheeni kanssa Rooman Fiuminico -lentokentältä Helsinkiin Finnairin AY 784- lennolla 25.6. Seurueellamme oli yhteenssä kuusi koneen ruumaan menevää laukkua, joista yksi ei saapunut samalla lennolla Helsinkiin. Kyseinen laukku, musta Samsonite- merkkinen, joka ei saapunut oli myös meidän kuudesta laukusta sisällöltään kaikkein arvokkain ja suurin. Laukku sisälsi merkkituotteita n. 15 000€ arvosta, joita ystävämme pyysi meitä tuomaan Italiasta, sekä meidän omia vaihtovaatteita. Tässä vaiheessa myönnettäköön, että oli silkkaa omaa tyhmyyttä, kun laitoimme arvokkaimmat tavarat yhteen laukkuun eikä niitä laitettu esimerkiksi käsimatkatavaroihin. Kun laukkua ei matkatavarahihnalta saapunut, teimme heti ilmoituksen lentokenttävirkailijan kanssa laukusta, joka ei saapunut. Virkailijan mukaan laukku tulisi mitä luultavammin jo seuraavana päivänä, mutta viimeistään kolmen vuorokauden sisällä ja mahdollisuus että laukkua ei enää löytyisi on luokkaa 1/5000 . On kulunut jo yli kuukausi lennosta eikä laukusta ole tietoakaan. Tiedustelemme Finnairilta päivittäin laukun olinpaikkaa, mutta Finnairilla ei ole tietoakaan missä laukku on. Se on kadonnut kuin tuhka tuuleen. Vaikka Finnairin puhelinpalvelussakin myönnetään, että on erittäin harvinaista ettei laukusta ole kuulunut mitään vieläkään mitään he eivät voi tehdä mitään muuta kuin odottaa ja toivoa, että Rooman lentokenttähenkilökunta löytää sen ja viesti meille on selvä: ei auta muu kuin odottaa. Heidän mukaansa myös Rooman lentokentällä keväällä sattunut palo on saattanut vaikuttaa asiaan ja muitakin laukkuja on ollut jo pidemmän aikaa kateissa. Laukun sisältö huomioon ottaen mielestämme ei voida sulkea pois varkauden mahdollisuutta Rooman lentokenttähenkilökunnan toimesta ja kun rikoksen mahdollisuus on olemassa niin, miksi Finnair ei tutki tapausta tarkemmin, olisi yhteydessä Italian poliisiviranomaisiin, tarkistaisi mahdolliset valvontakamerat yms. Kyseisin laukun sisällön arvo on kuitenkin sen verran korkea. Ei se voi mennä niin, että Finnairin ja sen asiakkaiden on vaan sokeasti luotettava muiden maiden lentokenttähenkilökuntiin, että he hoitaisivat velvollisuutensa ilman laiminlyöntejä. Ilman kunnon selvityksiä tulee tappioita Finnairille, mutta varsinkin meille asiakkaille. Haluaisin kartoittaa onko muitakin, joilta on matkalaukku kadonnut tai myöhästynyt Rooman lentokentän takia ja mitä asialle voisi tehdä, jotta Finnair tai jokin taho ryhtyisi konkreettisiin toimiin laukun löytämiseksi?
33
Finnair 
Eilen 11.00
Finnair myrkyttää matkustajat
Matkustin Finnairin lomalennolla Madeiralta (Funcal) Helsinkiin 6.7.2015. Lento oli "teknisen vian" vuoksi myöhässä yli 5,5 tuntia. Vietimme koko päivän Finnairin 17 €:n ruokakupongin turvin lentokentällä ilman yhteyttä ulkomaailmaan. Yleistä internetyhteyttä Funcalin kentällä ei ole. Ruoka on surkeaa - hampurilaisia, voileipiä ja pizzaa- ei mitenkään unelma gluteiinittomalla ruokavaliolla matkustavalle- varsinkaan kun maksettu ruoka koneessa ei - yllätys- yllätys- olekaan odottamassa. Pitkä nälkä, vaikka ei länsimaalainen kuole nälkään vuorokaudessa. Mutta eipä siinä kaikki. Kun olimme illalla vihdoin nousseet taivaalle, ilmoitti kuulutus että seiraavana on vuorossa Portugalin viranomaisten määräyksestä vuorossa mstkustamon tuholaistorjunta - juu- matkustajat myrkytettiin siellä istumilleen. Ei ollut mitään mahdollisuuksia kysellä lisätietoja myrkyn sisällöstä. Lentoemo ruskutti meidät kolmesti- varmuudenvuoksi. Onneksi en ole astmaatikko, enkä raskaana. Hirveä kokemus silti. Koin suurta yhteenkuuluvuutta Historian tapahtumiin, jossa ihmiset sullottiin ahtaaseen tilaan ja kaasuhanat avattiin. En voinut tukeutua tässä ahdistavassa tilanteessa edes matkakumppaniini, sillä Finnair oli arponut kanssamatkustajien istumapaikat erilleen sinne sun tänne pitkin konetta. Ei siis suinkaan vierekkäin- Tilausnumerosta välittämättä. Siis vaikka nämä ihmiset olivat pääsääntöisesti keskenään lomalla- voi jee! Mehän olimme vain tietokoneen määrittelemiä kalliisti maksettuja istumapaikkoja. Ja kaiken tämän kokemani jälkeen positiivisena ihmisenä edelleenkin oletan että asiakaspalvelua matkustavana ihmisenä saa vielä jossain - mutta jossain toisessa lentoyhtiössä kuin Finnairilla.
13
Finnair 
01.08.2015
MISTÄ JUNALIPPU HELSINKI-VANTAALLA ?
Varsinkin turistit ovat olleet epätietoisia, mistä junaan saisi lippuja. Lähimmät lippuautomaatit löytyvät laiturin toisesta päästä. Helsinki-Vantaan lentokentällä lähijunien asemalaiturilla on tällä hetkellä ainoastaan yksi kohta, josta junaan menevä voi ostaa junalipun – ja se sijaitsee 230 metriä pitkän laiturin väärässä päässä. Laiturin ainoat kaksi lippuautomaattia sijaitsevat syksyllä avattavalla pääsisäänkäynnillä. Toistaiseksi sisäänkäynti tapahtuu laiturin toisesta päästä, ja siellä taas ei ole lippuautomaattia. Tilanne on johtanut varsinkin turistien keskuudessa epätietoisuuteen siitä, mistä lippu pitää hankkia. Junaliikenne lentoasemalle käynnistyi aiemmin tässä kuussa. Helsingin seudun liikenne HSL:n tiedotuspäällikkö Sari Kotikangas kuvailee tilannetta aseman käyttöönottovaiheeseen liittyväksi ongelmaksi. Hän kertoo, että yhdyskäytävälle on tulossa lisää lippuautomaatteja. – Nyt ihmiset ovat joutuneet pyörimään epätietoisina eivätkä ole heti tienneet, miten kuuluu menetellä, Kotikangas sanoo. Oppaat neuvovat ruuhka-aikoina Kotikankaan mukaan väliaikaista ongelmaa pyritään torjumaan niin opasteiden kuin ihmisoppaiden avulla. Nämä ovat paikalla vilkkaimpina lentoaikoina, iltapäivisin ja alkuiltaisin. – He kertovat, mistä lippuja kannattaa ostaa. Tiedotuspäällikön mukaan HSL ideoi edelleen, miten opastamista voitaisiin tehostaa, kunnes uusi sisäänkäynti avataan. Hän kertoo, että yhtäkään tarkastusmaksulappua ei ole tilanteen johdosta kirjoitettu. – Sekä meillä että kumppaneillamme on halu hoitaa asioita joustavasti. Tarkastajilla on ohjeistus käyttää harkintaa. Suurempi ongelma on, että ihmiset joutuvat lipun saadakseen kävelemään laiturilla matkalaukkujen kanssa pitkään, Kotikangas sanoo. Lipun voi ostaa myös joistakin junavaunuista. Pääsisäänkäynti avautuu syksyllä Aseman avaaminen tapahtuu kahdessa vaiheessa, joista ensimmäisessä nykyinen Tietotien sisäänkäynti otettiin käyttöön. Toisessa vaiheessa junalaiturin ja lentoterminaalien välille avataan suora yhteys, ja nykyinen sisäänkäynti jää pääosin henkilökunnan käyttöön. Lippuautomaatit sijaitsevat tällä tulevalla pääsisäänkäynnillä. Sen on määrä avautua lokakuussa.
29
Lentokentät 

Sivu /755