AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  /  / Herätysliikkeistä taas...

Herätysliikkeistä taas...

16 Vastausta 126 Lukukertaa
"Se ei ole koko kirkon kesäjuhla, vaan pienen piirin. Kuten ovat kaikki muutkin hengelliset kesäjuhlat."

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/5689-blogisti-kalevassa-korteilla-etuoikeutettu-asema-kirkon-sisalla

(+ blogi Kalevassa)
Siis mitä nämä kirkon herätysliikkeet oikein ovat, mitä puuhaavat, kenen rahoilla jne?

Millä tavoin hyötyvät kirkosta tai kirkko niistä?

Saisiko tähän kysymykseen kiihkottomia ja asiantuntevia vastauksia kunnon lähteillä. Eikä oman hännän nostoa osatotuuksilla tai loputonta mollaamista.
Herätysliikkeet ovat kirkon väylä tukea rahallisesti poliittista puoluetta nimeltä kokoomus.
Myös keskusta on lähellä herätysliikkeiden sydäntä.
Herätysliike tarkoittaa tavallisesti kollektiivista ei-institutionalistista uskonnollista liikettä, joka pyrkii aktiivisesti sanomansa levittämiseen. Yleensä herätysliike syntyy täyttämään jotakin hengellistä tyhjiötä, mihin traditionalistisempi uskonnollisuus ei ole kyennyt. Liikkeellepanevana voimana voi myös olla jokin yksittäinen uskonnollisesti koettu merkittävä tapahtuma (esimerkiksi Telppäs-niityn ihme). Liikkeeksi ilmiö muodostuu sen saadessa johtajia ja säännöllisten kokoontumisten myötä. Herätysliikkeisiin saattaa liittyä varsinkin niiden syntyaikana karismaattisia kokemuksia.

Herätysliikkeet Suomessa
Suomalaiset suuret evankelis-luterilaisen kirkon piirissä toimivat herätysliikkeet syntyivät 1700-luvun lopulla ja 1800-luvun alussa. Niiden taustalla on 1600-luvulla Saksasta lähtenyt pietismi. Nämä vanhat herätysliikkeet ovat rukoilevaisuus, herännäisyys (eli körttiläisyys), evankelisuus ja lestadiolaisuus, joista monet ovat jakautuneet kahteen tai useampaan suuntaan. Viidenneksi herätysliikkeeksi, tai viidesläisyydeksi, kutsutaan 1900-luvulla syntynyttä evankelioivaa herätyskristillisyyttä (ns. uuspietismi).

Karismaattisuus on vaikuttanut Suomen ev.lut. kirkossa 1900-luvun loppupuolelta lähtien. Sitä ei lueta herätysliikkeeksi.

Herätysliikkeet ovat usein yksittäisten pappien tai maallikkotoiminnan tuotoksia, ei siis kirkon taholta johdettua toimintaa.

Lähde Wikipedia, hivenen tarkistettu
TAUSTAA Rebekka Naatuksesta.

Vanhoillislestadiolaiset (2 % evl.kirkon jäsenistä) käyttävät kirkkoa hyväkseen, vaikka pitävät VL-liikkeen ulkopuolisia evl.kirkon muita jäseniä vääräuskoisina helvettiin menijöinä.
https://freepathways.wordpress.com/2011/04/20/tutkintapyynto/
"Ev.-lut. kirkon palveluksessa on noin 140 vanhoillislestadiolaista pappia. Muissa kirkon tehtävissä lienee tuhansia liikkeen jäseniä"

Joo, siinä lestadiolainen Rebekka Naatus syyttelee muita, jottei huomattaisi, miten vanhoillislestadiolaiset touhaa ja hyväksi käyttää kirkkoa
- Voimala: Lestadiolaisäitien synnytyspakko
Kuva: Mari Leppänen ja Rebekka Naatus. YLE kuvanauha.
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=100&t=644&a=6854

Yrittää polonen, Rebekka Naatus. saada huomion pois SRK:sta ja O. Voittosesta tehdystä kantelusta.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/5688-olavi-voittosesta-kantelu-tuomiokapituliin
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/5691-kaleva-voittonen-ja-sulila-sanasodassa
Herätysliikkeiden tavoite on ohjata seurakuntien rahat liikkeen sisäpiirin hoitamiseen.
http://meidankirkkoommemahtuu.blogspot.com/

Tuolta löytyy Rebekan nimi...

Paljonkohan se kirkkovene-kampanja mahtoi aikoinaan maksaa Oulun seurakunnalle?
Kansankirkollisesti ajateltuna on järkevää ja oikein, jos kirkko tukee körttejä eikä 'maan suolaa tai 'ainoita oikeita uskovaisia'.

Körtit on kaikista herätysliikkeistä eniten maailmalle avoin ja herättäjäjuhlille ovat tervetulleita muutkin kuin vain oma piiri.

Muillahan juhlat ovat lähinnä vain 'omat juhlat'.
Ovatko tiukimmat herätysliikkeet oikeastaan lahkoja?

Kotimaan kommenteissa Kirkko ja kaupunki -lehden toimittaja kertoo, etteivät vanhoillislestadiolaiset pidä evankelis-luterilaista ehtoollista, rippiä tai edes kirkkoa oikeana.

Miten PAPPI oikein voi jakaa ehtoollisen, vaikkei usko siihen ja pidä sitä oikeana? Ihmettelen. Miksi lestadiolaiset saavat olla kirkon palkkalistoilla, vaikka opettavat kirkon tunnustuksen vastaisesti?

Mitä viidesläiset ajattelevat kirkosta?
Kotimaan keskustelusta:

"Kukaan ei puhu viidesläisistä rahamafioista, joissa Suomen ev.lut. kirkko, Patmos, SEKL, TV7, Nova Group ja Radio Dei nivoutuvat yhteen. Kaikki kuorrutetaan Jeesuksella, ja mistään ei saa sanoa, koska se on "Kristuksen työn" arvioimista."

Herätysliikkeiden rahoista puhutaan nyt niin paljon, että kaikesta tästä olisi hyvä tietää enemmän. Vaivautuisiko kirkko kommentoiomaan?

Nuo vl-papit saisi erottaa virastaan.
Olen muiden mielestä viidesläinen. Ainakin minulle tulee kaksi heidän lehteään ja tuen rahallisesti kahta liikettä kuukausittain. Viidesläinen on opiltaan aika jämäkkä: Jeesukseen uskotaan ja sillä hyvä. Ei riitä, että "kirkko tulee lähelle ihmistä" tai "otetaan nyt kaikki toisiamme kädestä kiinni", vaan olennaista on uskoa Jeesukseen. Loppu viidesläisyydessä minusta jää sitten kunkin omalle kontolle ja mielipiteelle. Itse meikkaan vahvasti, en polta, en juo alkoholia, voin käydä missä kulttuuririennoissa haluan ( tietty!!!!) ja meillä on tv, jonka töllöttämistä yritän välttää ajanhukan vuoksi.
Viidesläinen on hyvin uskollinen kirkolle, mutta kyllä joskus harmittaa, kun esim. arkkipiispa pohtii jotain uskontunnustuksen kohtaa, että uskooko vai ei. Hänen hommansa on jo uskoa, kun siihen duuniin itsensä lykkää. Se usko on vain kannettava vuosisadasta toiseen. Mutta viidesläisen työ on siunata eikä rutista. Parasta pitää vain omasta uskostaan ja uskomattomuudestaan huolta. Eli SIUNAUSTA ja mucho sittenkin arkkipiispalle!!!! God bless.

Yksi ystävistäni on lestadiolainen, Hänestä minä olen väärässä ja minusta me molemmat olemme omalla tavallamme oikeassa.
Viidesläinen on se rasittava tyyppi, joka pitää evankelioimista hyvänä. Minullakin roikkuu käsilaukusta risti ja muistivihon kannessa on enkeli. Koettakaa kestää.
Me maksamme itse liikkeemme kuluja. Osa tulee yhteistoiminnasta seurakunnan kanssa. jonka seurakunta voi itse päättää.
Olen vapaa ihminen valitsemaan, ja tämä nyt on ollut minun valintani.
Ja pieni lisäys:
Viidesläiset kunnioittavat nykyään selkeästi sitä, että kuuluu kirkkoon. Se on arvo sinänsä. Viidesläisyydessä on erilaisia suuntia, joista tykkään melkein mistä vaan, kun editoin sen itselleni sopivaksi!
Monet kiitokset vastauksestasi! Mukavaa, että viitsit kommentoida ja kertoa liikkeestä ja omista näkemyksistäsi.

En tiennyt, että viidesläisiä on useampi liike (joilla on kai omat lehdet?). Viitsisitkö laittaa näihin linkkejä, niin tutustun hieman.
Viidesläisyys tarkoittaa oikeastaan viidettä herätysliikettä, jolla ei ole oikeastaan yhteistä nimittäjää sen kummemmin. Joskus 1960-luvun lopulla tuli kaupunkeihin herätystä, joka poikkesi aiemmista maaseudun herätyksistä ja siihen tuli erilaisia kaupunkilaisia ja opiskelijoiden kuppikuntia, joita kutsutaan "viidesläisiksi".
Kansan raamattuseura on sieltä vapaammasta päästä ( Sana-lehti tulee minulle) ja Kansanlähetys sieltä tiukemmasta päästä ( Uusi tie, tulee myös). Kansanlähetys juuri pyysi anteeksi lehdessään joku vuosi aiempaa tiukkuuttaan, joka saattoi karkoittaa joitain ihmisiä. Reilusti tehty. Itse en ole oikein kumpaakaan "suuntaa", vaan tyypilliseen viidesläiseen tapaan koen läheisiksi kaikki Jeesukseen uskovat, myös sen lestadiolaisen ystäväni, jonka mielestä en ole oikein kelpo. Hän on kyllä aivan kelpo minulle.
Erittäin olennaista viidesläisyydessä on Raamatun hyvin osaaminen. Ja siitä seuraa tietty, että jokainen tulkitsee sitä mielensä mukaan voimalla ja niistä sitten kiistellään yhdessä. Kukaan ei sano viidesläiselle viimeistä sanaa, mikä on oikein, vaan ollaan vähän kuin juutalaiset: Missä kaksi viidesläistä/juutalaista, siellä kolme mielipidettä. Juutalaisiin suhtaudutaan muuten yleensä erittäin positiivisesti, siksi kai vähän samanlainen rytmiikkakin. Osaan siis Raamatun kyllä todella hyvin keskivertoon nähden. Tiedän kyllä onko joku sanonta Raamatussa vai ei. Enkä ole todellakaan ainoa. Moni osaa vielä paljon paremmin. Minulla on vissiin jotain 5-6 Raamattua, joista kaksi olen alleviivannut ns. puhki. Tykkään Raamatusta ihan valtavasti. Elämäni lähde ja riemu! Siis aivan upea!
Hyvää jatkoa Sinulle ja siunausta!
Ovatko viidesläiset ratkaisukristillisiä ja vastustavatko homoliittoja?

Paljonko viidesläisiä on kirkossa töissä?
Olennaista on uskoa Jeesukseen, oli se ratkaisu sitten miten vaan tullut: lapsuudesta tai myöhemmin tavalla tai toisella Jeesuksen luo tulemalla kukin omalla tavallaan ja ajallaan. Ei minulla ole oikeutta sanoa, miten usko syntyy kenelläkin. Ryöväri sanoi Jeesukselle ristillä "Muista minua kun tulet valtakuntaasi" ja se riitti hyvin. Remember me! Siinä se.

En tiedä, miten viidesläisyys suhtautuu rekisteröintiin. Avioliiton suhteen ollaan kai aika biologisella linjalla: mies ja nainen, kuten on ollut koko tunnetun historian ajan avioliiton laita. Raamattu ei kyllä siis todellakaan erityisesti ihastele homoseksuaalisuutta. Jeesus mainitsee, että avioliitto ei ole kaikkia varten. Ihmiset ovat muuttaneet osaa ihmisistä näiden elämän aikana ja syntymästä osa on erilaisia. Mitä lie tarkoittaa.
Minua asia ei kyllä kiinnosta pätkän vertaa suuntaan tai toiseen. Joku toinen saa kirjoittaa asiasta enemmän, jos vaikka tietäisi paremmin.
 /   /  /  / Herätysliikkeistä taas...

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku
Hae Raamatusta
Loading

Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta