AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Yamaha XVS 1300 Midnight Star vai XV 1900 Midnight Star?

Kysely Suomi24:n ominaisuuksista

Vaikuta Suomi24:n tulevaisuuteen kertomalla minkälaisia ominaisuuksia Suomi24:ssä voisi olla.
Vastaa kyselyyn »

Yamaha XVS 1300 Midnight Star vai XV 1900 Midnight Star?

19 Vastausta 1 742 Lukukertaa
Minulla on ollut 4 moottoripyörää ja ne kaikki on olleet katupyöriä.
Viimeinen meni myyntiin tänä kesänä, ja nyt olisi tarkoitus ostaa lähipäivinä jommankumman mallin, xvs 1300 tai xv 1900.

Paikallisista mp-kaupoista ei löydy kumpaakaan niistä, joten pitää lähteä toiseen kaupunkiin katsomaan/kokeilemaan...
Olen vähän epävarma, olisiko XV 1900 minulle sopiva, vai onko se liian iso/painava.

Voisitteko kertoa, mikäli teillä on jompikumpi noista pyöristä käytössä, mikä on teidän pituus ja paino, ja kuinka helpoksi tai raskaaksi koette menopelinne käsittelyn? :-)
xvs 1300 ajoasento ihan outo,ruma pyörä, painopiste tuntuu olevan korkeampi kuin monissa verrokeissa,itse en tykännyt, ota tuo 1900 noista ehdottomast,parempi kaikinpuolin,i,tosin parempiakin löytyy ja se on suzukin 1800cc .
Pari vuotta sitten mietin samaa asiaa viiden matkapyörän jälkeen ja päädyin XV 1900:een. Kokeilin myös Suzukin, Triumphin ja muutaman Harleyn. Yamahassa on noista vähiten tehoa, mutta mahtavasti vääntävä ja ennenkaikkea tärinätön pyörä. Painopiste on niin alhaalla, että se on helppo hallittava.
XV 1900 JA ON SIISTIN NÄKÖNEN PYÖRÄ. JA TOIMII KUIN JUNAN PILLI.
XV 1900 on helppo ja mukava ajettava, eikä tunnu painavalta ajossa.
Paino tulee vastaan autotallissa jne. ja pienikin pykälä lattiassa , niin ei mee mihinkään kuin ajamalla.
Mutta tämän kanssa oppii temppuilemaan..tietysti jos on tavattoman lyhyet jalat, voi takaperin nykiminen tuottaa ongelmia..eteenpäinhän jaloilla potkimalla tämä ei mene mihinkään..mutta onhan siinä moottori sitä varten.

Ajotuntumaltaan 1900 on loistava, sen hidas-ajo ominaisuudet ovat markkinoiden parhaat ja voiman tuntu säilyy kaikilla kierrosalueilla.

Mutta kokemuksesta voin sanoa, että vedätys alle 2-tonnin kierroksilta ei tälle hieman raakakäyntiselle moottorille ole hyväksi, vaikka se kyllä vetää jo tyhjäkäyntikierroksilta pelkällä kaasun väännöllä.

Parhaimmillaan moottori onkin 2000-3000 kierroksilla, enempää ei käytännössä tarvitse. 4-mäntä jarrut ovat nykyaikaa, mutta suurin ominaisuuksiin vaikuttava tekijä on renkaat, takana 190/60-17 edes. 130/70-18 ja teleskooppien jyrkempi kulma, kuin takavuosien customeissa , tämä houkuttelee jopa urheilulliseen ajotapaan.

Kevytmetallivanteet mahdollistavat tubelessien käytön joka on hyvä asia, renkaan onnistuu paikkaamaan kotikonstein jopa tienpäällä paikkaus-sarjalla..(jos on sitä harjoitellut..heh)
Öljynvaihto onnistuu kotosallakin ja tälle pyörälle löytyy maailmalta jo paljon ohjeita.

https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.paulmilner.com%2Fyamaha%2Fhandbuch%2Froadliner-stratoliner-service-manual.pdf

http://www.dailymotion.com/video/x9lns5_test-yamaha-xv1900-midnight-star_auto
Moi!

Kiitoksia paljon vastauksestasi!
Itse olen jo päättänyt minkä ostan, ja se on Yamaha XV 1900 pyörä.
Käytettyjen hinnat on tullut jonkin verran alas päin, eikä uudet maksakaan yhtä paljon kuin vuonna 2006 - 2007.

Kävin kokeilemassa ja pyörä vaikuutti todella hyvältä.

Kiitos vielä kerran vastauksestasi!
Noissa xv1900 ainakin -06 on noin 100hv ja vääntöä enempi kuin uudemmissa joissa on "vain" 90hv. Lieneekö syynä päästörajoitukset ?

Hienoin ja harvinaisin onkin juuri -06-07 joissa musta moottori, kromin määrä on hillitympi ja pyörä vääntää alempaa.

-2009 Teho: 90.28 HP (66,4 kW) @ 4750 rpm Kierrokset ylempänä ??
Vääntömomentti: 155,1 Nm (15,82 kg-m) @ 2500 rpm

-2007 Teho: 98.69 HP (72,0 kW )) @ 4250 RPM
Vääntömomentti : 167.80 Nm (17.1 kgf-m tai 123,8 ft.lbs) @ 8000 RPM
(@ 8000 RPM) tuo merkintä on jotain puppua..rajoitin toimii jo noin 5000rpm
Joo, tuosta kromin määrästä olet oikeassa. Kävin kokeilemassa viime viikolla Espoon Bike Worldissa yhtä XV 1900 vm 2009.
Se oli kyllä ihan näyttävän näköinen, mutta kromin määrä oli jotenkin älytön.

http://www.nettimoto.com/yamaha/xv/1197126

Jos on tuommonen pyörä pitäis olla myös autotalli, sillä muuten on todella vaikea pitää kromit aina kiiltävänä varsinkin sateisina päivinä, jolloin kromin päälle kuivunut likainen vesi jättää aikanaan jälkeensä.
Oheisesta kuvasta näkee, että vent.kopat ovat mustat kuten moottorin kyljet.

Kromatut osat korostuvat tässä moottorissa hienostuneesti.. jotkut ovat ostaneet kiiltohimmeleitä jälkikäteen..pilatakseen avantgarde tyylin perinteisellä helyheikki tyylillä.

http://www.yamaha-cham.de/pics/gebrauchte/00006645__109___001.jpg
-2006
1900 on yllättävän hyvä matkapyörä, ei tärise ja on vakaa.
Tosin alkuperäinen pikakiinnitteinen pleksi tulee hulluun paikkaan omituisen pystyyn ja kauas kuljettajasta, toimiakseen sen pitää olla niin tavattoman korkea, ettei sen yli nää alle 2-metrinen . Olenkin saanut sen muutostöillä sovitettua melkein sarviin kiinni ja tulokset ovat aika hyviä, näkee yli ja eikä pompota kypärää ainakaan tyynellä ilmalla.
Valitettavasti olen joutunut laittamaan esteettisesti kyseenalaisen kaatumaraudankin siihen, on mukavempi nostaa ylös..ei mee niin alas.on kokemusta.
Vehkeessä on auton karski äänenvaimennin, matala murina, ihan omansa ääni, eikä matki HDeen lässytystä.,,todella edullinen ratkaisu

http://kuvaton.com/k/YTbq.bmp
http://www.yccf.fi/foorumi/viewtopic.php?f=46&t=2531
Itse huomasin saman pleksistä. Kun ajoin vähän yli 100 km/h kypärä heilui siihen malliin, etten nähnyt kunnolla eteen ja tuli jonkinlainen paha olo, joka ei kestänyt kuin muutaman sekunnin.
Ohitustilanteet eivät taida olla kovin turvallisia tuon pleksin takia, kun saa kypärän heilumaan.

"mulla kanssa" toinen niistä nettilinkkeistä ei toimi.
Oliko siinä kuva siitä muokatusta pleksin pidikkeestä?
Pleksien ongelmien kanssa usein saa "painia" ja moni luopuu niistä.
Mutta rintapaineen poistajana matka-ajossa se on hyväksi.
Kypärän hihna pitää olla kireällä ja jopa jalkojen asento voi vaikuttaa asiaan.

Suojan pitäisi olla niin jäykkä, ettei se tärise.
Edellisessä pyörässäni xv1600 ssa tasan sadan vauhdissa silmälasit ja kypärä alkoivat tärisemään ja näkymä oli epäselvä.

Sitten kerran ajossa työnsin kädellä pleksiä voimakkaasti eteenpäin ja pompotus katosi ? Johtopäätöksenä oli, että moottorin tärinät juuri sillä nopeudella johtuivat etupään kautta pleksiin, joka teki silmällä näkymätöntä edestakaista liikettä pleksin yläpäässä, ja tämän turbulenssi osui kypärään.

Romulaatikosta löytyi kierrepäinen tanko jonka koppuloin sarven ja pleksin väliin niin, että sillä saattoi jännittää pleksiä kuperaksi samaan tapaan kuin olin tehnyt kädellä, ja tärinä lakkasi.
Mutta custom tyyppisissä pyörissä alavirtaukset usein aiheuttavat pyörteilyä koska niitä ei täyskattettujen pyörien tapaan ei ole mitenkään estetty.

Myös sarvien ja kuljettajan asento vaikuttaa, näiden cuiserien sarvet ovat matka-ajoon aivan liian leveät ja lievään etunojaan ei pääse.
Jos omassa pyörässäni voisi istua kasvot 10cm päässä suojasta, olisi siinä lähes tyyntä ja korvatulpat päässä ajo on lähes kohinatonta.
Nykyäänkään ei tarvitse ajaa kypärän pleksi kiinni, mutta autojen ja tuulen sotkema virtaus joskus hieman paiskoo.

Ilmeisesti tuulisuojat ovat ajateltu amerikan 90kmt nopeuksiin, joissa ne välttävästi toimii.
Ei ole siitä kuvaa, vain pakoputki-asiaa.
Pleksin taaksepäin asentaminen on hieman konstikas operaatio ja vaatii "adapterin" jolla saa kiinnitykset siirrettyä taaksepäin. Minulla adapteri on alumiinia käytännön syistä, taitava teknikko pystyisi suunnittelemaan vaikka moottoroidun säädön luovuuden vimmassaan.
Hommassa joutuu, jos haluaa pleksin aivan lähelle sarvia, poistamaan käytöstä lukituslaitteen joka tulee tielle, jos pelkää varkaita, pitää laittaa vaikka pikku ketju tai joku este ?

Hommaa on tosiaan vaikea kuvailla tässä, eikä se aivan simppeli juttu olekkaan, varsinkin jos ei halua tehdä kampeisiin peruuttamattomia muutoksia.

Myös pikairroitettavan sissybaarin modifioin takatelineeksi, jossa makaa bilteman iso takaboksi..on jotain ämpärimuovia? Sopii ihmeteltävän hyvin tyyliin.
'Selkänojahan on pikakiinnitimissään pulteilla kiinni. Selkänojan tilalle sovittelin kromatuista konttorikaluista sahatuista (22mm) putkista takatelineen..uskomatonta, mutta siihen suunnitellun näköinen konsepti siitä loppujenlopuksi tuli, eikä mitään tuhoja alkuperäiseen rakenteeseen tehty.

.No... autotallissa on kasa jäljellä erinlaisia käyriä tuolin jalkoja ja käsinojia sikinsokin...olin kuulemma ollut mietteliään luu-antropologin näköinen, pähkiessäni viikon verran putkien keskellä niiden muotoja...

Työmaalla jo kyseltiinkin, missä sen ja sen tuoli mahtaa olla ,...hehe.
Mulla myös tuollainen 1900 milli. Muuten ihan toimiva kampe, mutta aavistuksen tuuliherkkä, ja matka ajossa kädet puutuvat kun tuo ohjaus tanko en niin levee... Näin syyskeleillä toivoisi jo aavistuksen noita tuuliohjaimia :).
Taidat olla oikeassa. Itse kokeilin yhtä ja minustakin ohjaustanko oli vähän liian leveä. XVS 1300 mallissa ohjaustanko oli myös leveä. Ajattelin, että siihen varmaan tottuu, mutten ajatellut, että kädet voisivat puutua...

No ehkä siihenkin tottuu ajan mittaan. Aivan uskomattoman hyvännäköinen custom se XV 1900 on :-)
siinä on maailman kaunen kone kun puhutaa moottoripyörien pannusta ja yamaha tekee muutenkin pommin varmoja pyöriä, jos vertaat harlikkaan se lyö sen tullen mennen joka suhteessa, mutta hd on tietty hd jota ei pidäkkään verrata, sillä ne mitkä sillä ajaa ne ajaa vaikka olis kone-remppa joka kuussa siinä on sitä jotain mitä me yamaha kuskit emme tajua, mut viis siitä osta YAMAHA!
Vielä kun ne Jammutehtaan äijät kehittäis tosta Kanadassa ja USA:ssa myytävästä remmivetoisesta Roadstarista Euroopan saastenormit täyttävän mallin, niin sellaisesta tulis kaupat heti, jos niitä Suomeen tuotais. Sehän on vissiin aikas lailla sama pyörä kun tää aikaisemmin täällä myyty Wild Star. Noi nykyiset jammun mallit XVS 950 ja 1300 ei vaan miellytä silmää. Nykyisistä isoista customeista oikeastaan Suzuki ja Kawasaki on vielä niitä hyvän näköisiä pyöriä.
Roadstar on ihan sama "vanhaharppu" kuin Willekin ja yhtä pökkelö ajettava..hanki vaan XV 1900..niin matka sujuu.
Kyllä kawan laatu on heikompi kuin suzukin jonka laadun oon kokemuksesta huomannu olevan yllättävän hyvän verraten muihin japseihin,tosin joskus melko
simppelin näköistä mutta toimivaa ja laadukasta. Mielenkiinto Wildstariin kesti tasan 2tkm ja sitten vaihtoon,ihan ok peli mutta todella tylsä ajokki ajo-ominaisuuksiltaan ja HIDAS sanaa ei voi ylikorostaa sen kohdalla.Senverran jäi huono jälkimaku jotta tuo 1900cc jäi hankkimatta ja valinta osui sit isoon suitzaan,enkä ole kyllä katunut,tuo 1300cc jammu ei ole edes vaihtoehto.
 /   /  /  / Yamaha XVS 1300 Midnight Star vai XV 1900 Midnight Star?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Viikon keskustelluimmat

Tietoa mainosten kohdentamisesta