chinchilla

chinchillan omistaja

Moi!Mä haluaisin vaan tietää että mitä muita oksia saa antaa chinchillalle kuin omenapuun oksia.Olisin kiitollinen jos joku voisi vastata mulle pian kaikki tiedot otetaan vastaa ja miten chinchillan hampaat sais lyhyemmäksi???
Mulla on kalkkikivi ja saako chinchilloille laittaa häkkiin wc-rullaa kun lemmikki lehdessä luki niin onko se hyväksi vai huonoksi eläimelle.
Ja kun mun chinchilla kuolaa aika paljon kun sen leuan alusta on märkä ja tassut likaiset.silla oli silmävuotoakin vähän mutta otin siihen eläinlääkäristä kuurin ja silmä on nyt hyvä.vastailkaa pian mitä pitää tehdä oon käyttänyt sitä eläinlääkärissäkin kerran...
kirjoitelkaa pian ei mitään päättömiä kirjoituksia

32

5102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karvapallojen ystävä

      En tiedä, oletko sama ihminen, jolle vastasin jo maililla samasta asiasta, mutta jos et ole niin tässä vastaus. Ensin vähän hammasvaivoista.

      Hammasvaivat

      Oireita ovat vuotavat silmät, eläin syö normaalia vähemmän ja/tai eläin kuolaa. Syynä voi olla jyrsittävän puute, perimä, väärä ruokavalio, liian tiheät paritukset tai huono yleiskunto. Kuolaamista voi myös joskus esiintyä, jos ruokaa on tarttunut ja kasaantunut poskeen tai kielen alle, ja tämä tila estää eläintä syömästä. Syömättömyys saa eläimen huonoon kuntoon ja tämä johtaa kuolaamiseen, jos tilaa ei ajoissa huomata. Myös etuhampaan katkeaminen voi aiheuttaa syömättömyyttä. Kasaantuneet ruoantähteet ja heinät poistaa eläinlääkäri!

      Hammasvaivoihin liittyvä sairaus on Slobber (Slobbers tarkoittaa kuolata). Slobbers ilmenee
      chinchillalla epämuodostumina tai epänormaalina kehityksenä hampaissa, joka aiheuttaa, että hampaat kasvavat sekaisin, rivijärjestys rikkoutuu ja hampaiden juuret tunkeutuvat jopa silmiin asti ja aiheuttavat silmien vuotamisen. Eläin alkaa jossain vaiheessa kuolata. Slobbers on perinnöllinen, joten tällaisen eläimen ei saa antaa lisääntyä! On erittäin vähän tehtävissä, jos eläimellä todetaan Slobbers. Sen elämää voidaan kyllä pidentää lyhyeksi aikaa leikkaamalla ja hiomalla epämuodostuneita hampaita, mutta Slobbers johtaa ennemmin tai myöhemmin eläimen kuolemaan. Joten jos eläimellä todetaan slobbers, omistajan pitäisi antaa eläinlääkärin lopettaa eläin, eikä antaa sen kärsiä ja kuolla nälkään.

      Ehkäisy: Tarpeeksi jyrsittävää: siporex-kiveä (saa rautakaupasta) ja kuivattuja lehtipuun oksia. Oikea ruokavalio.

      Sinulla on nyt kaksi vaihtoehtoa:

      1. Menet eläinlääkäriin, joka leikkaa hampaat sopivan pituiseksi. Jos tämä hampaiden liikakasvu (joka siis aiheuttaa tämän kuolaamisen) johtuu vain jyrsittävän puutteesta ja tilanne korjaantuu tällä yhdellä hampaiden leikkauksella ja hiomisella, niin juttu on ok. Mutta jos tilanne uusii piakkoin ja eläin taas kuolaa, se pitäisi valitettavasti lopettaa. Se kärsii.

      2. Menet eläinlääkäriin ja sen kallosta otetaan suosiolla röntgenkuvat. Siitä näkee, onko kyseessä Slobbers. Jos on, niin eläin täytyy
      valitettavasti lopettaa, mutta jos ei, niin hampaiden leikkaaminen ja hiominen auttaa ja jatkossa täytyy pitää tarkasti huolta, että sillä on paljon jyrsittävää. Jos se ei järsi tarpeeksi ihan itsekseen, pitäisi keksiä virikkeitä, jonka avulla sen saisi jyrsimään. Kalkkikivi ei ole jyrsimistä varten (se ei siis tyydytä jyrsimisen tarvetta) vaan kalkkia varten.

      Jos päädyt, että kallosta otetaan röntgenkuvat, ne kannattaa ottaa sellaisessa paikassa, jossa kuvia osataan myös tulkita. Ainakin Porvoon
      Eläinlääkäriasemalla (019-5245966) ne kuvaavat ja osaavat tulkita kuvia.

      Ja olet sanonut, että syötät jotain chinchillan siemenseosta ja pähkinöitä. Niin kuin on jo monta kertaa sanottu, ne eivät ole sopivaa ruokaa sinsulle!

      Ilmoittele sitten, kuinka kävi!!!

      Oksiksi käy omenapuun lisäksi esim. pajunoksat. Ne pitää pestä ja kuivata hyvin. Niitä ei siis anneta tuoreena.

      • chinchillan omistaja

        KIITOS!
        Moi voisiko tehdä aluksi niin että katsoo että auttaako se siporex-kivi,oksat ja pelkät pelletit.Ja sit vie sen eläinlääkäriin?????
        voisiko auttaa yhtään.


      • Nuppu
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        KIITOS!
        Moi voisiko tehdä aluksi niin että katsoo että auttaako se siporex-kivi,oksat ja pelkät pelletit.Ja sit vie sen eläinlääkäriin?????
        voisiko auttaa yhtään.

        Mun sinsulla on tosi paha purentavika. Sil kasvaa yläetu-hampaat ristiin ja poskihampaat yhteen, mut se ei kuolaa. Se ei jyrsi enää yhtään mitään. Itse leikkaan kahden viikon välein sen etuhampaat ja viiden viikon välein eläinlääkäri trimmaa sen poskihampaat. Se on nyt 6-vuotias ja tätä on jatkunu yli vuoden, sitä ennen ei ollu mitään ongelmii. Voiko mun sinsulla sit olla se Slobbers?


      • chinchillan omistaja
        Nuppu kirjoitti:

        Mun sinsulla on tosi paha purentavika. Sil kasvaa yläetu-hampaat ristiin ja poskihampaat yhteen, mut se ei kuolaa. Se ei jyrsi enää yhtään mitään. Itse leikkaan kahden viikon välein sen etuhampaat ja viiden viikon välein eläinlääkäri trimmaa sen poskihampaat. Se on nyt 6-vuotias ja tätä on jatkunu yli vuoden, sitä ennen ei ollu mitään ongelmii. Voiko mun sinsulla sit olla se Slobbers?

        moi miten sä leikkaan ne etuhampaat itse ja paljonko maksaa trimmata poskihampaat?


      • chinchillan omistaja
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        moi miten sä leikkaan ne etuhampaat itse ja paljonko maksaa trimmata poskihampaat?

        MOI!Sinä karvapallojen ystävä se olin minä joka sinulle kirjoitteli mutta en vaanut vastausta en tiedä miksi vaikka sanoit että olit lähettänyt minulle mailii.no niin sitä vielä että voisiko kokeilla eka että auttaako se että antaa siporex-kiven,niitä oksia ja pelkkiä pellettejä ja sit jos ei auta niin vie lääkäriin mitä oot mieltä?
        vastaile pian


      • Nuppu
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        moi miten sä leikkaan ne etuhampaat itse ja paljonko maksaa trimmata poskihampaat?

        Kaveri pitää sinsua sylissä ja mä leikkaan kynsileikkurilla, siis sillä ihmisten leikkurilla. Olen tehny eläinlääkärin kanssa sellasen sopimuksen et saan vähän alennusta, joka kerta se tulee maksaa 22 euroo.


      • chinchillan omistaja
        Nuppu kirjoitti:

        Kaveri pitää sinsua sylissä ja mä leikkaan kynsileikkurilla, siis sillä ihmisten leikkurilla. Olen tehny eläinlääkärin kanssa sellasen sopimuksen et saan vähän alennusta, joka kerta se tulee maksaa 22 euroo.

        MOi! vastailkaa pian tuohon kysymykseen että kanttiiko eka tehdä niin että kokeilee siporex-kivea pelllettejä ja puun oksia j sit lääkäriin sinä karjapallojen ystävä jos vai viitsit niin vastaa pian tuohon.
        kiitos tiedosa sinulle kunsanoit miten leikkat ne hampaat mutta en ala itse kokeilemaan...


      • Karvapallojen ystävä
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        MOI!Sinä karvapallojen ystävä se olin minä joka sinulle kirjoitteli mutta en vaanut vastausta en tiedä miksi vaikka sanoit että olit lähettänyt minulle mailii.no niin sitä vielä että voisiko kokeilla eka että auttaako se että antaa siporex-kiven,niitä oksia ja pelkkiä pellettejä ja sit jos ei auta niin vie lääkäriin mitä oot mieltä?
        vastaile pian

        Kyllä mä vastasin, mutta nuo jippiin mailit vain tuntuu välillä temppuilevan.

        Kun chinchilla kuolaa, sen hampaat on jo niin pitkät, että ei ne pelkällä siporox kivellä kulu pois. Ne täytyy leikata ja hioa. Kannattaa mennä eläinlääkäriin, joka sen tekee, jos ei ole itsellä kokemusta asiasta.


      • chinchillan omistaja
        Karvapallojen ystävä kirjoitti:

        Kyllä mä vastasin, mutta nuo jippiin mailit vain tuntuu välillä temppuilevan.

        Kun chinchilla kuolaa, sen hampaat on jo niin pitkät, että ei ne pelkällä siporox kivellä kulu pois. Ne täytyy leikata ja hioa. Kannattaa mennä eläinlääkäriin, joka sen tekee, jos ei ole itsellä kokemusta asiasta.

        MOi! niin ne temppuilee kovasti mulla menee hermot niiden kanssa.
        mitä luulet että paljonko se maksaa lääkärissä käynti.Ja voisiko sitä juttua kokeilla että laittaa kaikki oikein pelletit ja sen kiven ja oksia. vai onko vielä mahdollista mitä luulet


      • Karvapallojen ystävä
        Nuppu kirjoitti:

        Mun sinsulla on tosi paha purentavika. Sil kasvaa yläetu-hampaat ristiin ja poskihampaat yhteen, mut se ei kuolaa. Se ei jyrsi enää yhtään mitään. Itse leikkaan kahden viikon välein sen etuhampaat ja viiden viikon välein eläinlääkäri trimmaa sen poskihampaat. Se on nyt 6-vuotias ja tätä on jatkunu yli vuoden, sitä ennen ei ollu mitään ongelmii. Voiko mun sinsulla sit olla se Slobbers?

        Kuulostaa Slobbersilta. :(

        Se ei ehdi siihen kuolaus vaiheeseen, koska hampaat leikataan.

        Tässä tilanteessa on tietysti kamala ajatella tämmöistä, mutta ethän vain anna sen lisääntyä. Slobbers on perinnöllinen. Kannattaa ottaa yhteyttä sinsun kasvattajaan ja kertoa, että tällainen on tilanne.

        Onko sinsusi naaras ja onko se saanut noin vuosi sitten poikasia?


      • Nuppu
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        MOi! vastailkaa pian tuohon kysymykseen että kanttiiko eka tehdä niin että kokeilee siporex-kivea pelllettejä ja puun oksia j sit lääkäriin sinä karjapallojen ystävä jos vai viitsit niin vastaa pian tuohon.
        kiitos tiedosa sinulle kunsanoit miten leikkat ne hampaat mutta en ala itse kokeilemaan...

        En jäis odottelemaan vaan veisin heti lääkäriin. Mäki jouduin viemään kolme kertaa, ennen ku huomattiin et poskihampaat kasvaa yhteen eikä kieli mahdu liikkuu suussa. Oli ollu melkeen viikon syömättä. Voithan sä kokeilla jyrsiikö se edes kuivaa leipää. Mun sinsuhan ei sillon syöny yhtään mitään, eikä se enää jyrsi huonekaluja. Voin myös kertoa että yli pitkät hampaat on myös kivuliaat.


      • chinchillan omistaja
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        MOI!Sinä karvapallojen ystävä se olin minä joka sinulle kirjoitteli mutta en vaanut vastausta en tiedä miksi vaikka sanoit että olit lähettänyt minulle mailii.no niin sitä vielä että voisiko kokeilla eka että auttaako se että antaa siporex-kiven,niitä oksia ja pelkkiä pellettejä ja sit jos ei auta niin vie lääkäriin mitä oot mieltä?
        vastaile pian

        MOI! mä kävin sun sivuilla niin siellä oli sellainen riippumatto niin mistä sä oot ostanut sen ja paljonko maksoi ois kiva ostaa sellainen sit kun kaikki on ok chinchuilla????


      • Karvapallojen ystävä
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        MOi! niin ne temppuilee kovasti mulla menee hermot niiden kanssa.
        mitä luulet että paljonko se maksaa lääkärissä käynti.Ja voisiko sitä juttua kokeilla että laittaa kaikki oikein pelletit ja sen kiven ja oksia. vai onko vielä mahdollista mitä luulet

        Kun se kerran kuolaa, tilanne on jo niin paha, ettei se pysty niitä itse kuluttamaan pois. Jos niitä hampaita ei leikata, sen ei kohta pysty enää syömään ja juomaan (alahampaat kasvavat niin, että kielikin jää jumiin).

        Hinta riippuu, missä asut ja mihin eläinlääkäriin sen viet. Jotain 20 e ja 100 euron väliltä. Jos se on kovinkin villi tapaus, joudutaan se tod. näk. nukuttamaan hampaiden leikkausta varten. Ja nukutus on aina sinsulle suuri riski, joten siitäkin syystä on valittava tarkkaan kenellä lääkärille sen vie. Missä asut?


      • Karvapallojen ystävä
        Nuppu kirjoitti:

        En jäis odottelemaan vaan veisin heti lääkäriin. Mäki jouduin viemään kolme kertaa, ennen ku huomattiin et poskihampaat kasvaa yhteen eikä kieli mahdu liikkuu suussa. Oli ollu melkeen viikon syömättä. Voithan sä kokeilla jyrsiikö se edes kuivaa leipää. Mun sinsuhan ei sillon syöny yhtään mitään, eikä se enää jyrsi huonekaluja. Voin myös kertoa että yli pitkät hampaat on myös kivuliaat.

        Kyllähän ne kasvaa poskeen asti ja aiheuttaa tosi kovaa kipua eläimelle. Mulla on röntgenkuvia (ei omien sinsujen), jossa osassa on sinsulla kasvanut ylähampaat ja osassa alahampaat ristiin, rastiin ja voi vain kuvitella, kuinka eläin kärsii. :( Ei pysty syömään, eikä juomaankaan, kun kieli on jumissa.


      • Karvapallojen ystävä
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        MOI! mä kävin sun sivuilla niin siellä oli sellainen riippumatto niin mistä sä oot ostanut sen ja paljonko maksoi ois kiva ostaa sellainen sit kun kaikki on ok chinchuilla????

        Olen ostanut niitä Riihimäen Kenneltarvikkeesta ja Itäkeskuksen Faunattaresta. Maksavat noin 15-22 euroa. Ne on frettien riippumattoja, mutta käy myös sinsuille. Tykkäävät makoilla niissä.


      • chinchillan omistaja
        Karvapallojen ystävä kirjoitti:

        Kun se kerran kuolaa, tilanne on jo niin paha, ettei se pysty niitä itse kuluttamaan pois. Jos niitä hampaita ei leikata, sen ei kohta pysty enää syömään ja juomaan (alahampaat kasvavat niin, että kielikin jää jumiin).

        Hinta riippuu, missä asut ja mihin eläinlääkäriin sen viet. Jotain 20 e ja 100 euron väliltä. Jos se on kovinkin villi tapaus, joudutaan se tod. näk. nukuttamaan hampaiden leikkausta varten. Ja nukutus on aina sinsulle suuri riski, joten siitäkin syystä on valittava tarkkaan kenellä lääkärille sen vie. Missä asut?

        MOI! mä asun oulussa ja täällä on yks tosi hyvä lääkäri nimeltä akuutti.
        Se kyllä söy ja juo ihan normaalisti ja silleen kun mä kokeilin että syökö se kuivaa leipää niin se oli ihan innoissaan koko ajan hakemassa lisää on tuo hyvä vai huono merkki musta hyvä mä soitan huomenna sinne akuuttiin


      • Karvapallojen ystävä
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        MOI! mä asun oulussa ja täällä on yks tosi hyvä lääkäri nimeltä akuutti.
        Se kyllä söy ja juo ihan normaalisti ja silleen kun mä kokeilin että syökö se kuivaa leipää niin se oli ihan innoissaan koko ajan hakemassa lisää on tuo hyvä vai huono merkki musta hyvä mä soitan huomenna sinne akuuttiin

        Onhan se hyvä, että se syö.


      • Nuppu
        Karvapallojen ystävä kirjoitti:

        Kuulostaa Slobbersilta. :(

        Se ei ehdi siihen kuolaus vaiheeseen, koska hampaat leikataan.

        Tässä tilanteessa on tietysti kamala ajatella tämmöistä, mutta ethän vain anna sen lisääntyä. Slobbers on perinnöllinen. Kannattaa ottaa yhteyttä sinsun kasvattajaan ja kertoa, että tällainen on tilanne.

        Onko sinsusi naaras ja onko se saanut noin vuosi sitten poikasia?

        Se on poika, kastroitu. Kuinka kauan se voi elää tälleen?


      • chinchillan omistaja
        Karvapallojen ystävä kirjoitti:

        Onhan se hyvä, että se syö.

        moi mä hain niille niitä oksia ja mä keitän ne ja laitan häkkiin ilmoittelen sitkun tiedän että syökö se niitä


      • chinchillan omistaja
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        moi mä hain niille niitä oksia ja mä keitän ne ja laitan häkkiin ilmoittelen sitkun tiedän että syökö se niitä

        MOI! mä kävin taas sun sivuilla ja katsoin kuvia ja ne ovat ihania.Mutta mä haluaisin tietää että mikä puun oksa sulla on niissä häkeissä kun se on niin iso?ja sit se koppi siellä häkissä se oli hyvä. kun mun chinchut puree aina pahvilaatikkoon ison reiän niin voisin suunnitella sellaista. mistä olit ostanut?
        ja miten sä oot tehnyt ne puu tasot sinne häkkiin ne oli kivat:)
        saako chinchilloilla olla suolakivi kun mulla ei oo kun vois ostaa?
        kun mä oon lähdössä turkuun niin mä meen käymään raision faunataressa niin vois sieltä ostaa mun karvapalloille jotai kivaa ainakin sen riippumaton ja suolakiven ja sen kopin jos siellä myydään niitä.
        voisitko kirjoitella tänne päin nuita vastauksia!
        mitä muuta sulla tulee mieleen että mitä vois laittaa sinne häkkiin jos sulla tulee niin kirjoittele


      • chinchillan omistaja
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        MOI! mä kävin taas sun sivuilla ja katsoin kuvia ja ne ovat ihania.Mutta mä haluaisin tietää että mikä puun oksa sulla on niissä häkeissä kun se on niin iso?ja sit se koppi siellä häkissä se oli hyvä. kun mun chinchut puree aina pahvilaatikkoon ison reiän niin voisin suunnitella sellaista. mistä olit ostanut?
        ja miten sä oot tehnyt ne puu tasot sinne häkkiin ne oli kivat:)
        saako chinchilloilla olla suolakivi kun mulla ei oo kun vois ostaa?
        kun mä oon lähdössä turkuun niin mä meen käymään raision faunataressa niin vois sieltä ostaa mun karvapalloille jotai kivaa ainakin sen riippumaton ja suolakiven ja sen kopin jos siellä myydään niitä.
        voisitko kirjoitella tänne päin nuita vastauksia!
        mitä muuta sulla tulee mieleen että mitä vois laittaa sinne häkkiin jos sulla tulee niin kirjoittele

        MOI! mitä pitäs tehä kun mun chinchut ei syö pellettejä. mulla on sellainen chinchilloille tarkoitettu pussi mitä voi ostaa shocmannilta ja se maksaa 5e mitä luulette onko se hyvää kun ne ei syö pellettejä vastailkaa muihinkin kysymyksiin!


      • Karvapallojen ystävä
        Nuppu kirjoitti:

        Se on poika, kastroitu. Kuinka kauan se voi elää tälleen?

        En tiedä, kuinka kauan se voi elää noin. Kaikki tietämäni Slobbers ja muut hammasvaivaiset chinchillat on lopettu ennen kuin ne ovat itse kuolleet.

        Siksi vain kysyin, onko se tyttö, kun Slobbersissa on vielä sekin ikävä puoli, että se puhkeaa yleensä naaraalle vasta, kun se on tehnyt ekat poikaset. Ja silloinhan ongelma on jo siirretty myös seuraaville sukupolville.


      • Karvapallojen ystävä
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        moi mä hain niille niitä oksia ja mä keitän ne ja laitan häkkiin ilmoittelen sitkun tiedän että syökö se niitä

        Ei niistä oksista ole hyötyä tuoreena. Nythän ne ovat pehmeitä. Ne pitää olla kuivattuja. Mä olen kuivattanut saunassa, niin saa edes vähän nopeammin kuivattu kuin huoneenlämmössä.


      • Karvapallojen ystävä
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        MOI! mä kävin taas sun sivuilla ja katsoin kuvia ja ne ovat ihania.Mutta mä haluaisin tietää että mikä puun oksa sulla on niissä häkeissä kun se on niin iso?ja sit se koppi siellä häkissä se oli hyvä. kun mun chinchut puree aina pahvilaatikkoon ison reiän niin voisin suunnitella sellaista. mistä olit ostanut?
        ja miten sä oot tehnyt ne puu tasot sinne häkkiin ne oli kivat:)
        saako chinchilloilla olla suolakivi kun mulla ei oo kun vois ostaa?
        kun mä oon lähdössä turkuun niin mä meen käymään raision faunataressa niin vois sieltä ostaa mun karvapalloille jotai kivaa ainakin sen riippumaton ja suolakiven ja sen kopin jos siellä myydään niitä.
        voisitko kirjoitella tänne päin nuita vastauksia!
        mitä muuta sulla tulee mieleen että mitä vois laittaa sinne häkkiin jos sulla tulee niin kirjoittele

        Ne oksat on pääosin omenapuun oksia ja osa on pujun oksia. Nyt mun häkeissä onkin paljon hienommat oksat, jotka menee tasolta tasolle. Täytyisi ottaa uusia kuvia.

        Olen ostanut osan pesäkopeista eläinkaupasta ja osan olen tehnyt itse.

        Tasoista. Kyllä jokaisella chinculla pitäisi olla häkissään tasoja. Missä ne sitten kököttäisivät ja hyppelisivät... Ja niitähän ne tykkää järsiä (ehkä juuri siksi, että omistaja haluaisi, että ne tuhoaisivat oksia eivätkä tasoja. "Kielletyn hedelmän maku"...). Osa tasoista on ollut häkissä, kun olen häkin ostanut eläinkaupasta ja osaan olen tehnyt itse ihan tavallisesta höylätystä laudasta. Kyllähän niitä tasoja joutuu aina joskus uusimaan, kun ovat tarpeeksi kuluneet.

        Voihan niillä olla suolakivi. Mulla on joka häkissä.


      • Karvapallojen ystävä
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        MOI! mitä pitäs tehä kun mun chinchut ei syö pellettejä. mulla on sellainen chinchilloille tarkoitettu pussi mitä voi ostaa shocmannilta ja se maksaa 5e mitä luulette onko se hyvää kun ne ei syö pellettejä vastailkaa muihinkin kysymyksiin!

        Se paljonko pelletti pussi maksaa ei kerro, kuinka hyvää se on. Ravintoarvot ratkaisee. Pitäisi tietää, mitä merkkiä se on. Itse en ole löytänyt kuin 3 hyvää pellettiä Suomesta Altromin, KFK (ei tuoda maahan tällä hetkellä) ja Chinchillafoder (ei myidä oikeastaan missään). Ainoastaan nämä 3 pellettiä sisältävät tarvittavan määrän proteiinia (=vähintään 20 prosenttia) ja oikeat vitamiiniarvot. Olen tarkastanut kaikkien vastaan tulevien chincupellettien ravintoarvot, ja aina juttu tyssää heti liian vähäiseen proteiinien arvoon. Mun sivuilla on ravintoarvoja joistain markkinoilla olevista sinsupelleteistä.


      • chinchillan omistaja
        Karvapallojen ystävä kirjoitti:

        Ei niistä oksista ole hyötyä tuoreena. Nythän ne ovat pehmeitä. Ne pitää olla kuivattuja. Mä olen kuivattanut saunassa, niin saa edes vähän nopeammin kuivattu kuin huoneenlämmössä.

        Mulla ne on kuivattuja omenapuun oksia.
        Ja yritän löytää jotain hyvää pellettiä niille.
        On mulla sellaisia hyppely tasoja mutta ne on pitkiä ja pyöreitä.
        Mä soitin sinne eläinlääkäriin ja ne sano että pitää kokeilla eka sitä sikorex-kiveä ja niitö oksia. kirjoitelkaa


      • chinchillan omistaja
        Karvapallojen ystävä kirjoitti:

        Olen ostanut niitä Riihimäen Kenneltarvikkeesta ja Itäkeskuksen Faunattaresta. Maksavat noin 15-22 euroa. Ne on frettien riippumattoja, mutta käy myös sinsuille. Tykkäävät makoilla niissä.

        vielä sitä siitä riippumatosta että mitä ainetta se on ja syökö ne sitä rikki?


      • Karvapallojen ystävä
        chinchillan omistaja kirjoitti:

        vielä sitä siitä riippumatosta että mitä ainetta se on ja syökö ne sitä rikki?

        Jotain kangasta se on. Jonkin verran ovat meillä jyrsineet, mutta eivät pahemmin.


    • chinchillan omistaja

      Moi! mistä saa ostettua chinchilloille riippumatto kun mä näin sellaisen netissä onko niitä eläinkaupassa kirjoitelkaa myös muihin kysymyksiin pliide!!!!!

      • chillojen frendi

        Mul on itelläni äiti ja isä chinchilla sekä niiden kolmestpoikueesta olevat 6 pentua. Ostin nille riippumaton eikä ne sitä käyttäny. repivät rikki ja yks pentu vaan tippu pahasti päälleen kun se kiepahti. Joten suosittelen ettet osta koko mattoa, mutta loppuen lopuksi se on sun päätös.


    • Aitto

      Moi,
      Chinchilloille annettaan jyrsittäväksi pajunoksia, (luonnosta haettuja) mutta pitää käyttää uunissa 100 astetta 5 minuuttia että pieneliöt kuolevat. Sitten kun oksat ovat jäähtyneet voi antaa jyrsittäväksi. Sinun chinchillalla on hampaat jo pääseet liian pitkiksi kun se kuolaa, jos kotikonsteilla eli puun jyrsimisellä kuolaaminen ei lopu sinun täytyy viedä eläinlääkäriin se jotta lääkäri viilaa hampaat lyhkäisemmäksi. Chinchillat eivät yleensä välitä tyhjästä wc rullasta (siinä on muutama tippa liimaa eikä siksi ole hyväksikään chinchilloille)jos annat pahvia revittäväksi, se olisi hyvä olla valkoista pahvia.
      Hyvää kesää
      Aitto

    • chinchilla love

      tämä ei nyt lity tähän aiheeseen mutta minulla on yksi chinchilla tyttö beige joka on 8kk ja haluaisin tietää miksi sen silmät vuotavat kauheasti muuten ei ole mitään vikaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe