työllistämis velvoite

onko tietoa

Minkälainen on kunnalla työllistämisvelvoite yli 57 vuotiaalle?

Vai onko laki muuttunut,joutuuko kunta vielä työllistämään yli 57 vuotiaan työttömän
8 kuukautta eteenpäin niin että saa uuden 500 päivää.

Vai ottaako kunta töihin vain kuntoutus velvoitteella,säästyy näin palkan
maksulta.

30

3055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

      Kyllä velvoite on edelleen voimassa tietyin rajoituksin. Poimin laista vastaavat lakipykälät:

      Kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuuden järjestäminen

      Vuonna 1950 tai sen jälkeen syntyneelle työttömälle työnhakijalle turvataan mahdollisuus työllistymistä edistävään kuntoutukseen tai koulutukseen, jos hänen oikeutensa työttömyyspäivärahaan päättyy enimmäisajan johdosta hänen täytettyään 57 vuotta, mutta ennen kuin hän täyttää 60 vuotta. (17.12.2010/1160)

      Jos työttömälle työnhakijalle järjestetään 1 momentin nojalla koulutusta, hänellä on koulutusaikana oikeus työttömyyspäivärahaan ja ylläpitokorvaukseen samoin edellytyksin kuin jos hän olisi aloittanut ennen työttömyyspäivärahan enimmäisajan täyttymistä työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen.

      Jos 1 momentissa tarkoitettua työtöntä ei voida työllistää avoimille työmarkkinoille eikä hänelle voida järjestää soveltuvaa koulutusta tai kuntoutusta, hänen kotikuntansa on työvoimaviranomaisen osoituksesta järjestettävä hänelle työntekomahdollisuus kahdeksan kuukauden ajaksi (työllistämisvelvoite). Kunnan on järjestettävä työntekomahdollisuus siten, että työllistettävä voi aloittaa työn työttömyyspäivärahan enimmäisajan täyttyessä. Kunnalla on oikeus saada palkkatukea työntekijöistä, jotka työ- ja elinkeinotoimisto on osoittanut sen työllistettäviksi työllistämisvelvoitteen perusteella.

      Työllistämisvelvoitteen perusteella järjestettävän työn tulee olla alan säännöllisen työajan mukaista kokoaikatyötä. Työkyvyttömyyseläkettä osaeläkkeenä saavalle järjestetään hänen työkykyään vastaavaa työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan työssäoloehdon täyttävää osa-aikatyötä.

      Työllistämisvelvoite lakkaa, jos:

      1) työntekomahdollisuuteen oikeutettu ilman työttömyysturvalain 2 luvussa tarkoitettua pätevää syytä kieltäytyy hänelle osoitetusta työkykyyn nähden sopivasta työllistämisvelvoitteen nojalla järjestetystä työstä;

      2) työ, johon työnhakija on osoitettu, keskeytyy työnhakijasta johtuvasta syystä; tai

      3) työnhakijalle ei voida työhakemuksen voimassaolon lakattua järjestää työtä kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun työllistämisvelvoite on tullut voimaan.

    • hymh

      3) työnhakijalle ei voida työhakemuksen voimassaolon lakattua järjestää työtä kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun työllistämisvelvoite on tullut voimaan.

      Tarkoittaako tuo, että jos kunta ei vaan jostain syystä halua(kustannussäästön vuoksi) järjestää työmahdollisuutta, jää 500 päivää uusimatta?

    • 2+1

      No käytännössä tuollaista ei ole ollut enää vuosiin. Eli kukaan ei tule työllistämään, ainakaan kunta tai valtio.

      • 57 vuotias työtön

        Kyllä tämä velvoitetyöllistämis laki on edelleenkin voimassa. Varmistin asian juuri työvoimatoimistosta.
        Ei pitäisi levittää väärää tietoa,kun ei asioista mitään tiedä.


    • Ei kai näin

      Eipä taida olla enään voimassa ja 2014 kun taas säännöt muuttuu, niin sanotaan, että 60 vuotta täyttäneelle on järjestettävä työtä 6 kk, että voi uusia ansiosidonnaisen päivärahansa, eli alle 60 v, putoaa kelkasta, jos päivärahat täyttyy, tämä on huutava vääryys.

      • oot luulottelija

        ootko senverran taas tyhmä jottet tajuu että sinne 2014 asti on vanhat säännöt voimassa ja ne ketkä on näillä säännöillä jääneet putkeen/työttömäksi, niin niillä säännöillä mennään eläkkeelle asti. Ei niitä keskenkaiken muutella, jos mikä muuttuu niin se koskee aina ilmoitetun pvm. jälkeen työttömäksi jääneitä.Ei kukaan alle 60v. putoa kelkasta eikä mistään muustakaan... ota sinäkin asiasta selvä ennenkuin luulottelet itsellesi tai muille yhtään mitään.


    • tämmösten kanssa

      Tuo riippuu paljolti varmaan kunnasta miten sitä noudatetaan. Taitaa olla palkkatuetut työpaikat vähissä ja helposti vedotaan kunnan rahapulaan. Tarjotaan varmaan vaan nykyisin kuntouttavaa työtoimintaa 9€ päiväpalkalla. Itse tiedän kolme lähes 60-vuotiasta jotka on kuntouttavasta työtoiminnassa täällä pääkaupunkiseudulla. Ja on olleet jo pitkään, yhdelle lupailtiin jo palkkatuettua työtä mutta jäi lupaukseksi, edelleen jatkaa siellä kuntouttavassa työtoiminnassa.

    • Halloo.

      Kyllähän semmoinen velvoite pitää olla, että palkkatyötä tarjotaan ja sen jälkeen pääsisi takaisin entiselle ansiosidonnaiselle. Ymmärsin kanssa, että 2014 alkaen näin on, mutta kun siinä mainitaan vain, että 60 vuotta täyttäneet! Miten muut yli 50 vuotiaat, jotka ei saa töitä?
      Ei 9 euron päiväpalkka ole mitään palkkaa, silläkö ihmisen pitää elää?
      Työstä on maksettava palkkaa, miten tuon velvoitetyöllistämisen kanssa nykyään on? Onko sitä enään olemassa ja missä muodossa?

    • 12//12

      no ei ne 50-vuotiaat ole aiemminkaan päässeet putkeen, ei ole niille tarkoitettu tämä.... vaan vain niille ketkä jää vähän vaille niitä puuttuvia aikoja päästäkseen putkeen... ja ikärajat nousee senmukaan kuin on lait tehty, turha jonkun on alkaa saivartelemaan ettei olisi voimassa,,, onpas, korotetulla ikävaatimuksella.... niinkuin koko putki on noussut 58 ikään.

    • Uit.

      Eihän ne välitä miten ihmisen käy, ikänsä töitä tehnyt potkaistaan ulos ja putoaa sitten tyhjän päälle, eläke pienenee ym..

    • toivoa

      Täytän kesäkuussa 2014 57 ja pudonnut 500 päivältä joulukuussa 2013.

      Onko kunnalla työllistämisvelvoite?

      • 1123

        ei ole, olet liian nuori... ikää pitäisi olla 60


      • ei ole,

        Vaan tervetuloa nöyryytys ja kurjuus.


      • Ingo
        1123 kirjoitti:

        ei ole, olet liian nuori... ikää pitäisi olla 60

        Ei vaan 57 - 60 vuotias kun 500 päivää täyttyy.


      • yx hämeestä
        ei ole, kirjoitti:

        Vaan tervetuloa nöyryytys ja kurjuus.

        Minulla tuli täyteen 500 päivää kesäkuussa 2013. Olen nyt 59 vuotias. Täytän syksyllä 60. Kukaan ei ole "muistanut" minulle kertoa kunnan työllistämisvelvollisuuksista mitään. Itse en ole tiennyt/älynnyt moista olla vaatimassa. Tässä ollaan kohta vuosi elelty 519 euron kuukausituloilla.


      • jojojoo
        Ingo kirjoitti:

        Ei vaan 57 - 60 vuotias kun 500 päivää täyttyy.

        jo v.2009 piti olla 59 täyttänyt ennenkuin 500pv täyttyi... eli se siitä sun tietämyksestäsi, taas.


      • 57-vee

        Kyllä kunnalla on työllistämisvelvoite.


    • Ansio..

      Mitenkä mahdollista kun olet -54 syntynyt, niin sinähän olisit päässyt lisäpäiville ikäsi perusteella tuolloin 2013?

      • yx hämeestä

        Ei näissä lakipykälien viidakoissa kukaan pysy mukana. Minua vaan kehoitettiin hakemaan kelasta työmarkkinatukea. Rahallinen tappiohan on aikamoinen...tyhmyydestä sakotetaan..niinhän se menee.


      • Ptyötön
        yx hämeestä kirjoitti:

        Ei näissä lakipykälien viidakoissa kukaan pysy mukana. Minua vaan kehoitettiin hakemaan kelasta työmarkkinatukea. Rahallinen tappiohan on aikamoinen...tyhmyydestä sakotetaan..niinhän se menee.

        Puhutkohan totta, kun ikäsi perusteella-54 syntynyt, olisit päässyt ansiosidonnaisen lisäpäiville ja et siis hakenut niitä? En usko, että noin meni..


      • 12//12
        Ptyötön kirjoitti:

        Puhutkohan totta, kun ikäsi perusteella-54 syntynyt, olisit päässyt ansiosidonnaisen lisäpäiville ja et siis hakenut niitä? En usko, että noin meni..

        ei niille lisäpäiville tarvitse mitenkään hakea, ne tulee ihan itsestään 500 ansiosidonnaisen jatkoksi, senkun lappuja täyttelee entiseen malliin. Eli yhtään mitään ei asian eteen tarvi tehdä jos kaikki edellytykset täyttyy.


    • npsny

      asioista pitää olla kiinostunut, varsinkin aina omalta kohdaltaan ja aina muutosten tullessa vähän lueskella vaikka kuukkelilta miten asiat muuttuu oman syntymävuoden kohdalla....niin pysyy kärryillä kokoajan.

      • Tehtävien tasalla?

        Viranhaltijalla on virkavelvollisuuksia ja yksi niistä on esimerkiksi asiakkaan/kansalaisen neuvonta hänelle kuuluvista oikeuksista jne... moni viranhaltija on tosin ymmärtänyt asian täysin päin vastoin, tietoa pimitetään ja salataan, vaikka sitä yrittäisi kysyä..


      • tiippas
        Tehtävien tasalla? kirjoitti:

        Viranhaltijalla on virkavelvollisuuksia ja yksi niistä on esimerkiksi asiakkaan/kansalaisen neuvonta hänelle kuuluvista oikeuksista jne... moni viranhaltija on tosin ymmärtänyt asian täysin päin vastoin, tietoa pimitetään ja salataan, vaikka sitä yrittäisi kysyä..

        Neuvovat kyllä jos vain KYSYY...ei ilman.Eli asiakkaan on kuitenkin oltava jollain tasolla jyvällä asioistaan, vaikkei kaikkea tietäisikään niin silti senverran pitää jotta kysyy.


      • Niinkö tosiaan?
        tiippas kirjoitti:

        Neuvovat kyllä jos vain KYSYY...ei ilman.Eli asiakkaan on kuitenkin oltava jollain tasolla jyvällä asioistaan, vaikkei kaikkea tietäisikään niin silti senverran pitää jotta kysyy.

        Olen törmännyt useammankin kerran siihen, että kysyttäessä jotain työttömän oikeuksien perään kaikki mahdollinen kiistetään ja kielletään tyyliin: "Ei nämä sua koske, nämä on ihan muita juttuja varten..."


      • tiippas
        Niinkö tosiaan? kirjoitti:

        Olen törmännyt useammankin kerran siihen, että kysyttäessä jotain työttömän oikeuksien perään kaikki mahdollinen kiistetään ja kielletään tyyliin: "Ei nämä sua koske, nämä on ihan muita juttuja varten..."

        Itse asiassa minä olen aina ollut kiinostunut minua koskevista asioista... niin palkka, vero, loma, eläke kuin työttömyyttäkin koskevista säännöksistä... jo ihan nuoresta pitäen. Ja tästä syystä ei ole mikään instanssi päässyt kusettamaan millään lailla, kun huomaavat jotta on asioista selvillä niin kaikki sujuu.Työnantaja yritti joskus nuoruudessani 1980 luvulla palkassa retkuttaa urakka laskennassa mutta minulla oli itsellä samat tuntilaput kopiotuna kuin annoin työnantajallekin .... ei auttanut väitää asiaa toiseksi kun oli mustaa valkoisella, siitä lähtien kaikki sujuikin kelpo tavalla... sama pätee muihinkin ,kun on asioista selvillä ja huomaavat sen, niin asiat alkaa mennä kuin itsestään oikein.


    • STS

      On parempi omistaa SDP:n jäsenkirja jos meinaa päästä eläkeputkeen Vantaan kaupungin avustamana. Tulee olla esim. entinen SDP:n pankinjohtaja-tasoinen pukari jos mielii kaupungin työllistymistuella päästä eläkeputkeen.

    • yx hämeestä

      Ptyötön, Ihan kuule totta puhun. Ensiviikolla tätä nyt sitten aletaan setvimään.
      Minä olen luottanut paikallisen toimiston ihmisiin ja niiden ammattitaitoon. Minua myös kiinnostaa nämä asiat, mutta en vaan ole tälläiseen lakipykälään törmännyt. Olen sitä mieltä, että tälläisistä asioista pitäisi työkkärissä informoida.
      Tämäkin asia tuli esille toisen paikkakunnan virkailijan toimesta, joka oli lukenut tietojani.

    • Toivo..

      Olisiko sinulta puuttunut viimeisen 20 vuoden ajalta viiden vuoden työhistoria? Se nimittäin vaaditaan lisäpäiville pääsyssä, siis ikärajan lisäksi.

    • Ttyötön

      Noin tuossa on voinut käydä luulen minäkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe