Haminan lukion pitkän matematiikan opetus

vain_yksi_kaava

Kertokaa mielipiteitänne pitkän matematiikan opetuksesta Haminan lukiossa! Onko se hyvällä tasolla ja jos ei ole, niin mitä asialle voisi tehdä?

132

6655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaljapelle

      Muistaakseni vuosia sitten Haminan lukio oli yksi suomen huonoimmista lukioista ja muistaakseni tutkimuksen teki opetushallitus eli ei mikä tahansa mutu-tutkimus.
      Googlaamalla suomen parhaat lukiot saa hakutulokseksi Ilta-Sanomien 31.05.2011 päivätyn jutun jossa Hamina oli sijalla 357 runsaasta 400 lukiosta.
      Kotkan ruotsinkielinen lukio oli sijalla 20 tjms.

      • kaljapelle

        Sorry, kysymyshän oli pelkän matematiikan opetuksesta ja sehän ei ole sama kuin yo-kirjoitusten lopputulokset eli anteeksi asiaankuulumaton vastaukseni!


    • Entinen oppilas

      Poitsilan oppilaita koskeva viesti on poistettu. Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

      • vanha__oppilas

        Minun lukioaikaan Haminan lukiossa oli osaava pitkän matematiikan opettaja. Näyttää muuttuneen opettajat tämän jälkeen, joten olen liian vanha vastaamaan ensimmäiseen kysymykseen. Nykyiset löytyvät nähtävästi joukosta: Juntunen Simo fysiikka, matematiikka; Liukkonen Ulla matematiikka, atk; Niskanen Petteri kemia, matematiikka, atk ja Piironen Topi matematiikka, fysiikka. Jos opettajisto on kovin tuoretta, niin potentiaalisia vastaajia ei ole kovin paljon.

        Muutoksen saaminen ei taida olla helppoa, jos se siis todella on tarpeen. Virassa olevan poispotkiminen ei niin vaan onnistu ja hommasta ulos ostaminen ei varmaan kaupunkia kiinnosta. Vastuun uudelleenjakaminen matemaattisten aineiden sisällä tai opettajan oma lähtöhalukkuus voisivat tulla kyseeseen.

        Matematiikka on monelle vaikea aine. Onko mahdollisissa vaikeuksissa kyse enemmän opetuksen tasosta vai oppilaiden laiskuudesta/tasosta?


      • vanha__oppilas
        vanha__oppilas kirjoitti:

        Minun lukioaikaan Haminan lukiossa oli osaava pitkän matematiikan opettaja. Näyttää muuttuneen opettajat tämän jälkeen, joten olen liian vanha vastaamaan ensimmäiseen kysymykseen. Nykyiset löytyvät nähtävästi joukosta: Juntunen Simo fysiikka, matematiikka; Liukkonen Ulla matematiikka, atk; Niskanen Petteri kemia, matematiikka, atk ja Piironen Topi matematiikka, fysiikka. Jos opettajisto on kovin tuoretta, niin potentiaalisia vastaajia ei ole kovin paljon.

        Muutoksen saaminen ei taida olla helppoa, jos se siis todella on tarpeen. Virassa olevan poispotkiminen ei niin vaan onnistu ja hommasta ulos ostaminen ei varmaan kaupunkia kiinnosta. Vastuun uudelleenjakaminen matemaattisten aineiden sisällä tai opettajan oma lähtöhalukkuus voisivat tulla kyseeseen.

        Matematiikka on monelle vaikea aine. Onko mahdollisissa vaikeuksissa kyse enemmän opetuksen tasosta vai oppilaiden laiskuudesta/tasosta?

        Ai niin, kyllä Simo oli kyllä jo silloin vahvuudessa, mutta ei opettanut pitkää matematiikkaa.


      • ZVN_GXO_aad
        vanha__oppilas kirjoitti:

        Minun lukioaikaan Haminan lukiossa oli osaava pitkän matematiikan opettaja. Näyttää muuttuneen opettajat tämän jälkeen, joten olen liian vanha vastaamaan ensimmäiseen kysymykseen. Nykyiset löytyvät nähtävästi joukosta: Juntunen Simo fysiikka, matematiikka; Liukkonen Ulla matematiikka, atk; Niskanen Petteri kemia, matematiikka, atk ja Piironen Topi matematiikka, fysiikka. Jos opettajisto on kovin tuoretta, niin potentiaalisia vastaajia ei ole kovin paljon.

        Muutoksen saaminen ei taida olla helppoa, jos se siis todella on tarpeen. Virassa olevan poispotkiminen ei niin vaan onnistu ja hommasta ulos ostaminen ei varmaan kaupunkia kiinnosta. Vastuun uudelleenjakaminen matemaattisten aineiden sisällä tai opettajan oma lähtöhalukkuus voisivat tulla kyseeseen.

        Matematiikka on monelle vaikea aine. Onko mahdollisissa vaikeuksissa kyse enemmän opetuksen tasosta vai oppilaiden laiskuudesta/tasosta?

        6 vuoden aikana on iso osa käsittääkseni vaihtunut. Eläke, paikkakunnalta muutto, hoitovapaa jne.


    • Lukuteorian helmiä

      Kyllä se vain on niin, että paskasta materiaalista ei saa edes taikomalla priimaa. Jos lukioon mennessä on matikan numero 8 tai huonompi on kapasiteetti vajaa ja siinä ei edes hyvä opetus auta.

    • kaljapelle

      1. Etelä-Tapiolan lukio, Espoo 22,94

      2. Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Helsinki 22,67

      3. Ressun lukio, Helsinki 22,61

      4. Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki 22,12

      5. Helsingin normaalilyseo, Helsinki 21,27

      6. Tampereen klassillinen lukio, Tampere 21,01

      7. Enontekiön lukio, Enontekiö 21

      8. Oulunkylän yhteiskoulu, Helsinki 21

      9. Gymnasiet Lärkan, Helsinki 20,97

      10. Luostarivuoren lukio, Turku 20,93

      11. Tampereen yhteiskoulun lukio, Tampere 20,89

      12. Lahden yhteiskoulun lukio, Lahti 20,71

      13. Puolalanmäen lukio, Turku 20,56

      14. Olarin lukio, Espoo 20,44

      15. Turun Klassikon lukio, Turku 20,43

      16. Töölön yhteiskoulun lukio, Helsinki 20,39

      17. Kotka svenska samskola, Kotka 20,33

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011053113816182_uu.shtml

      Sinällään mielenkiintoinen lista ja googlella löytyy lisää infoa ko. aiheesta.

      • apuuva.

        Onko rehtori Hyyrynen ottanut pensselin kauniiseen käten ja alkanut suorittamaan asiakastyytyväisyyskyselyä?


      • Kurki,
        apuuva. kirjoitti:

        Onko rehtori Hyyrynen ottanut pensselin kauniiseen käten ja alkanut suorittamaan asiakastyytyväisyyskyselyä?

        Ei kai vaan ole hihihii Haikka ollut asialla? Kiinnittää huomion muihin, niin omat ongelmat jää vähemmälle huomiolle.


    • P.ösilöt

      Montako Smanskolasta jatkoi yliopistoon,yliopistoon ei ammattiKorkeakouluun.
      Muistaakseni 1,2%. Ihan älyttömän pieni luku se kuitenkin oli.

    • number out

      Kyllä mun kohdalla olisi saanut olla mikä hyvänsä matikan opettaja, sitä tuskaa niiden numeroiden ja kaavojen kanssa tuskin olisi poistanut..

      Onneksi lahjoja löytyy muiltakin osa-alueilta, mutta olisihan se kiva etteivät aivot suorastaan hylkisi yksinkertaisimpiakaan asioita mitä tulee matikkaan.

    • _T--------------i_

      Kun jokainen nuori opettelee %,yhteen,jako ,vähennys ja kertolaskut se riittää.

      Aikusiän kynnyksellä kannattaa opetella laskemaan esim as.lainan korot.

    • piippeli

      Juuri tämän tason osaajia tarvitaan. Suomi lähtee nousuun! Tällä menolla voidaan kohta kilpailla osaamisessa Afrojen kanssa. Jos kaikista tehdään tasapuolisesti yhtä tyhmiä, niin kuka pystyy enää elättämään demareita?

    • halulainen

      Matematiikan ja fysiikan opettajista Topi Piironen on ainut pätevä. Juntunen, Liukkonen, Haikka ja muutamaa muu joutasi jo romukoppaan

      • OlenSummalainen

        Minä tykkää jokaisesta. Hyviä, ystävällisiä ihmisiä/opettajia.


      • Kolsnxi
        OlenSummalainen kirjoitti:

        Minä tykkää jokaisesta. Hyviä, ystävällisiä ihmisiä/opettajia.

        Liukkonen ei kyllä osaa opettaa yhtään! Näyttää vain tunneilla jotain helvetin valmiita muistiinpanoja, joita kukaan ymmärrä. Tahti tunneilla on aivan liian nopea. Juntunen taas on, noh, hieman erilainen mutta todella viisas. Niskanen on ainakin kemiassa hyvä, mutta pitkässä matikassa ei kokemusta. Piironen on kyllä ehdottomasti paras. Saisi kyllä olla kaikissa pitkän matikan kurseissa, ja liukkosen vois heitää vaikka heti sinne lyhyeen matikkaa.


    • 6 Laudaturia

      Ongelmana on lähinnä Poitsilasta tulevat roskaväen äpärät, jotka eivät halua tehdä töitä opiskelunsa eteen.

      • 6laudaturilla siwaan

        mamman pikku kulta huutelee siellä, kun on käynyt lukion ja tietää kaiken


      • M.O.T.

        Perinteisesti roskaväki on tullut aina Poitsilasta. Alkoholistien ja narkkareiden jälkeläisiä. Luupäisiä ja häiriintyneitä koulukiusaajia, ADHD tms..


      • Panpyöli.

        Poitsilan pojat ovat kovia opiskelemaan.


    • ja lyhyestä E

      MInä kun muutama vuosi takaperin opiskelin haminan lukiossa pitkää matikkaa, niin erään opettajan vastaus oppilaas kysymykseen oli useimmiten " Hahahah, no en minä tiedä hahah!" Sama opettaja toimitti myös fysiikanopettajan virkaa. Eihän siitä pitkän matikan opiskelusta mitään tullut tollasten opettajien kanssa, oli pakko vaihtaa lyhyeeseen.

      • Pyötsaari 33

        Nainen vai Mies?


      • Opp ilas
        Pyötsaari 33 kirjoitti:

        Nainen vai Mies?

        Nainenkokö?


      • Ootko tyhmä heheheh
        Opp ilas kirjoitti:

        Nainenkokö?

        Nainen,luulisin.


    • 5500€ kk

      Kai sen nyt kaikki tietävät, että nykyinen nuoriso on uusavutonta? Armeijassa ei pärjätä eikä töitä osata tehdä. Kaikki pitäisi tulla valmiina.

      Matematiikka on lukuaine. Ihan turha syyttää jotakin pätevää opettajaa, joka on vuosikausia opettanut menestyksellä. Pitäisi vain myöntää, että on tyhmä ja laiskanpuoleinen, jos lukee lyhyttä matikkaa. Jämäpaikkoja on luvassa lukion jälkeen, jos niitäkään. Olisi vain pitänyt mennä suoraan sinne artisaanilinjalle.

      • sossurotta

        kuka nyt armeijaan menisi kun voi sossun tuella elellä vapaaherran elämää. hah . mieluummin käyn vankilan


    • Kapiainen on jo vara

      Poliisiksikin pääsee sivari ja voi kaiken lisäksi olla 165cm pitkä.
      Tosin pitää suorittaa pääsykoe.

    • terveiset lankkarist

      Kyllä sen Lankkarista siirretyn naisopettajan ainoa päämäärä on tiputtaa "lahjattomat" pois pitkältä matikalta. Pääsee sitten itse helpommalla lahjakkaiden kanssa. Menetelmä on yksinkertainen: Kiireverukkeella heti ensikursseilla edetään sellaisella vauhdilla että vähemmän lahjakkaat eivät kestä kyydissä ja turhautuvat. Opettaja kenties itse osaa taitavastikin laskea, mutta pedagogiset taidot ja asenne eivät riitä hieman jelppiä tarvitsevien tukemiseen. Oppilaalle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa lyhyelle. Kummasti se vauhti sitten kuitenkin tasaantuu kun pudokkaat on saatu eliminoitua. On helppoa tehdä tulosta "hyvien" oppilaiden kanssa. Onkohan lyhyeen vaihtaneista mitään koulu- ja opettajakohtaista tilastoa olemassa? Ketjun aloittaja kysyy viimeisessä lauseessaan mitä asialle voisi tehdä? Valitettavasti ei mitään. Virkasuoja pitää asiasta huolen.

      • ökgfdn

        aika laiskaa menoa opettajilta, jos työskentelee opettajana, mutta pyrkii pääsemään mahdollisimman vähällä ja helpolla opettamisella.


    • Insinöörix

      Kädestä pitäisi pitää ja paijata. Olet vain tyhmempi ja laiskempi kuin muut. Myönnä se. Hih "eivät kestä kyydissä"

    • Grieffff

      Kyllä pitäisi pitkän matikan opettaja pistää vaihtoon ja heti. Näin monta jotka yrittivät kovasti, mutta ei se onnistunut. Syynä oli opettaja, joka ei kykene normaaliin auttamiseen mitä muut opettajat harjoittaa, vaan keskittyi enemmin epämääräisesti vastaamiseen. Joskus jopa näytti sinulle miten kopioit taululle näkyvän laskun.

      • Totuus7655

        "normaali auttaminen" , mitä se on ?


    • Ei vain ymmärrä

      Tyhmiä ei pitäisi päästää lukioon.

      • 90-luvulla

        Valmistuin 90-luvulla Haminan lukiosta. Silloinen pitkän matematiikan opettaja oli kiinnostunut työstään ja osasi asiansa. Hän sai meidät seuraamaan opetusta keskittyneesti. Siinä oli sellaista tekemisen meininkiä.

        Pitkän matikan osaamisesta olisi monelle hyötyä. Harmi vaan, jos tekemisen taso on vajonnut kovin matalaksi. Minulle ja monelle luokkakaverille hyvästä lukiopohjasta on ollut suurta hyötyä jatkossa. Tämän aineen osaamisesta on esim. halutuille jatko-opiskelpaikoille pääsyn ja sitä kautta työllistymisen kannalta suurempi merkitys kuin moni lukiolainen luultavasti tajuakaan.


    • kaks muistiin

      Vai niin.

    • Kor Tistoon

      Sama kuin ruotsin kieli. Tyhmä ei opi ja syyttää valtiovaltaa pakkoruotsista.
      Laiskalle kaikki on pakkoa, onneksi on kuitenkin niitä töitä olemassa, jossa
      ei koulutusta tarvita.

    • Datanomi.

      Tyhmälle kaikki on pakkoa.
      Köyhälle kaikki on kallista.

    • Ahtaajan vaimo

      Olet oikeassa.

    • alennus 10 %

      On ihmisiä joilla ei ole mateemaattista päättelykykyä.
      Jopa ihan normaalit alennusprosentit ja niiden laskeminen
      tuottaa suurta tuskaa. Itse osaan perusasiat eli yhteen, vähennys, jako,pinta-alalaskut, prosenttilaskut, mutta kaavoista en ymmärrä hevon herttaista.......

      Siksi olen ajatellut mennä kysymään työtä ,jossa ei tarvitse kovin kummosta
      laskutaitoa.

      Mutta mitä ?

      • Kuoppanaama

        Tuo matematiikam, fysiikan kemian opetus oli huonolla tolalla Haminan Yhteislyseossa tuossa 80-luvun aikana.

        Eipä siellä opettaja osannut vastata oppilaiden kysymyksiin, kuin aha,sillälailla, ,ottakaa itse selvää. Siis siinä mollattiin opiskelijat siihen pieninpään ahtaaseen !
        rakoon, mikä ihmiskunnasta löytyy!

        Opttejalla oli hauskaa, ainakin naamasta päätellen:


        Vastauksia kysymyksiin ei saatu.

        Yritä siinä sitten ottaa hänen opettamistaan aineista korkein arvosana kirjoituksissa!!!

        Kokemusta metodeista on, ei pelaa, ei kaksisuuntaista vaikutusta, vai suuri tuska hymyn jälkeenn!


      • KuulostaaHienolta
        Kuoppanaama kirjoitti:

        Tuo matematiikam, fysiikan kemian opetus oli huonolla tolalla Haminan Yhteislyseossa tuossa 80-luvun aikana.

        Eipä siellä opettaja osannut vastata oppilaiden kysymyksiin, kuin aha,sillälailla, ,ottakaa itse selvää. Siis siinä mollattiin opiskelijat siihen pieninpään ahtaaseen !
        rakoon, mikä ihmiskunnasta löytyy!

        Opttejalla oli hauskaa, ainakin naamasta päätellen:


        Vastauksia kysymyksiin ei saatu.

        Yritä siinä sitten ottaa hänen opettamistaan aineista korkein arvosana kirjoituksissa!!!

        Kokemusta metodeista on, ei pelaa, ei kaksisuuntaista vaikutusta, vai suuri tuska hymyn jälkeenn!

        Vai oikein kaksisuuntainen vaikutus tarvitaan sinun oppimiseen. Eikö se riitä, kun sinä opit? Tarviiko sinun tehdä samalla vaikutus myös opettajaan?


    • 33% 129:stä

      Paljonko pitkää matematiikkaa opiskelevia on ?
      Minusta, harvat ja valitut selviytyvät edes lyhyestä.

    • Kaavaton.

      Jos saan 100euron tuotteesta 15% alennusta, niin onko se euroviisikymmentä ?

      • ijghk

        Minkälaisia nämä tämän päivän matematiikan opettajat ovat Haminan lukiossa?


    • Observer.

      Tipauttamalla ekoissa pitkän kursseissa huonoimmat pois muihin aineisiin saa hyvät tulokset kirjoituksissa. Kirjoitusten tuloksilla on sitten helppo päteä. Vaikka näin 50 kirjoittajaa ja vain kaksi sai viitosen (a) , 5 sai kuutosen (b) , ...
      Tämä onnistuu kun tipauttaa mahdollisimman paljon 5 ja 6 tason porukkaa alussa pois. Eliittilukio toimintaa, vain parhaat kelpaavat.

    • ennakkopidätys 22,5

      Matematiikka ja Uskonto pitäisi saada vapaaehtoiseksi.

      Missä minä tarvin: Paljonko on (neliöjuuri 5) potenssiin 3- neliöjuuri 5.

      Mun täytyy tietää suurinpiirtein paljonko on 25% alennus jostain tuotteesta
      Tai joskus jopa montako % alennussumma esim 16 € on jostain hinnasta.

      Näissäkin on monelle tekemistä.

      • 100,000€

        Taidat olla KÖYHÄ kun joudut alennuksia laskemaan ::D:D:D:D:D:D:DDDDDD:::DDDDDDDDD


    • opiskelua 13 vuotta

      Toivottavasti saat työtä, ettei tarvitse täällä provota.

      • Ooppilas

        Kyllä se vaan niin menee, että kieliä painostetaan lukemaan erilaisilla kiristysmenetelmillä. Jos et tee niitä ja näitä kielten tehtäviä, niin tulee nelonen. Tosi reiluu. Ei ehdi usein illalla tekemään muuta kuin kielten läksyjä.


    • R+E+S

      Kielet opitaan kohdemaassa. Mene Ruotsiin kesäksi , jos haluat kunnollisen kielitaidon.

      • Ooppilas

        Tarkoitus olisi panostaa muuhunkin kuiin kielten opiskeluun. Siihen ei vaan meinaa riittää aikaa ja voimia.


    • kfgk

      Miten koe sujui? Oliko oppi mennyt perille?

    • hkdrs

      Paljon vaikeemmat kuin tavalliset kokeet! Kuuluuko sen olla niin?

    • klkl

      Vanha kunnon Harjula voisi tulla opettamaan englantia, ei Haikka mitään osaa. Keskittyy epäolennaisiin asioihin, kukaan ei jaksa kuunnella, ketään ei kiinnosta. Toista se oli Harjulan ja on Raussin kanssa. Myöskin "saitteko, tajusitteko, moolimassa" Niskanen voitaisiin heittää myös jonnekkin, vaikka sitten ala-asteelle opettamaan tietotekniikkaa. PERKELE.

      • Hej på dig

        Onko Tappi vielä kuvioissa? Luulin, että olisi jo eläkkeellä. Tosin tuntui aika nuorelta silloin kauan sitten.


    • Ylioppinut

      Vielä viime vuosikymmenellä asiat olivat hyvin kun Reiska oli opettamassa pitkää matematiikkaa. Haminan lukion rakennuksesta hän kerran minulle totesi: "rakennettiin kahvila ja sitten ehkä vähän niinkuin joku koulu sen ympärille."

      • Miksi Surisin

        Minä tykkään matematiikkaa opettavasta naisesta.


      • j.k.
        Miksi Surisin kirjoitti:

        Minä tykkään matematiikkaa opettavasta naisesta.

        vai niin


    • Kipe6

      Miksi tästä aina kirjoitetaan turhaan? Luulisi maisterien osaavan opettaa matematiikkaa lukiolaisille.

    • Luulisin1

      Opetus on korkeatasoista ja opettajat miellyttäviä.

    • Sanni7

      Onko siellä lukiossa liikaa vapaan kasvatuksen saanutta nuorisoa vai mistä tässä on kysymys? Häiritsevätkö opetusta ja siksi on ongelmia?

    • lukiolainen

      Opetus on hyvää, pätevää, ja kysymyksiin vastataan aina. Nykyinen keskiarvo pitkästä matikasta 7-8, eli ihan hyvä.

    • Eijummarra

      Mikä keskiarvo pitkästä matikasta on 7-8?

    • kuri ja oppi

      Kaunoa siellä kaivattaisiin.

    • Oppilas 1

      Arvostan tervehtiviä opettajia.

      • Pii toiseen x3

        Samoin.


    • maoli

      Se että itse osaa, ei välttämättä tarkoita sitä että, osaisi siirtää osaamiseensa toiselle.

      Monasti näyttää siltä että, oppilaat ovat ahjoissaan, opettajia varten, eikä toisinpäin.

    • M.Ulkku

      Ylimielinen,oppilasta väheksyvä opettaja on kaiken pahan alku.

      • ahap

        Ketä tarkoitat?


    • Mistä kyse?

      Ovatko matematiikan opettajat huonoja opettamaan?

    • Siitäkö kyse

      Matikkainnon nitistäjä.

    • Huomatkaa

      Pitkä matikka on vaikeaa, vaikka ope olisi kuka tahansa.

    • Kiviuuni 3

      Pizzasta on syöty 75%. Paljonko on jäljellä?
      Kyseessä "Americano",valkosipulilla.

    • Äly ja väläys

      Amikset tuli sit tähänkin ketjuun.

      • pii toiseen x4

        Olen ylioppilas-trukinkuljettaja.


    • ylioppilas2013

      Tuohon viestiketjun alkupäässä mainittuun tilastoon suomalaisten lukioiden parhaimmuusjärjestyksestä ja Haminan lukion "huonommuudesta" sen verran, että kyseiseen lukioon ei ole aikaisempina vuosina ollut minkäänlaista keskiarvorajaa peruskoulusta hakiessa, joka on siis tietenkin vaikuttanut suoraan myös oppilaiden lähtötasoon. Muutenkin itse lukiosta kirjoittaneena voin sanoa, että koulun henkilökunta on kaikin puolin asiantuntevaa ja osaavaa JA ENNENKAIKKEA erittäin mielyttävää. Ainiin, on muuten pirun lapsellista ja naurettavaa haukkua ja lytätä opettajia persoonallisten ominaisuuksien perusteella. Vähän voisi ajatella mitä ja millä tavalla ihmisistä nettiin kirjoittaa.

      Sitten siihen matematiilkkaan; itse kirjoitin pitkän matematiikan vuosi sitten. Sehän on selvää jo lähtökohtaisesti, että se ei ole helppoa eikä menestys tule itsestään. Koen itse, että opettajan tuleekin haastaa oppilaita vaikeisiin tehtäviin ja omien rajojen koettelemiseen. Ihan vain parempien tulosten saamiseksi.

      Isoin merkitys on aivan varmasti oppilaan omalla asenteella ja suhtautumisella opiskeltavaan aineeseen ja opettajaan. Turha odottaa opettajalta erityisen lämmintä suhtautumista jos ei sitä omalla käyttäytymisellään ansaitse.

      Ugh, olen puhunut.

    • R2xBii

      Korkeakoulutettu kosmetologi on Estenomi.

      • OppilasX

        Nämä kirjoitukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Näillä ei ole mitään merkitystä mihinkään asiaan. Selvästi huomaa, että tänne kirjoittavat opinnoissaan surkeasti epäonnistuneet yksilöt, jotka eivät kykene ymmärtämään yksinkertaisistakaan asioita yhtään mitään.


      • Pikku 4
        OppilasX kirjoitti:

        Nämä kirjoitukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Näillä ei ole mitään merkitystä mihinkään asiaan. Selvästi huomaa, että tänne kirjoittavat opinnoissaan surkeasti epäonnistuneet yksilöt, jotka eivät kykene ymmärtämään yksinkertaisistakaan asioita yhtään mitään.

        Olen samaa mieltä OPETTAJAN kanssa.


    • Jees

      Hyvin näytti taas menneen lukiovertailun mukaan. Sijoitus 350 paikkeilla. Jäi sentään muutama aikuislukio taakse.
      Missä syy? Kielet, reaali vai matemaattiset?

    • ÄIti 43 ja Tyttö 14

      Hamina 353

      Kotkan Lyseon lukio 275

      MUUTAMME KOTKAAN.

      • Pitkä Matikka

        Muuta vaikka tuulimyllynytikylään.


      • Ihmettelen2
        Pitkä Matikka kirjoitti:

        Muuta vaikka tuulimyllynytikylään.

        Miksi tämä keskustelu käydään otsikon "pitkä matematiikka" alla vaikka vaikeudet ovat enemmän muissa aineissa?


    • Autopeltiseppä.

      Nostakaa sisäänpääsyrajaa. Alle 7,5 keskiarvolla ammattiopistoon.
      Ei millään pahalla.

    • Halulainen

      Tällaisen opetuksen jälkeen kun mennään kirjoituksiin, niin ....
      Tekis mieleni liiskata se tumppi.

    • Oppilas 1980

      Matematiikka on varsin yksinkertaista,pitää vaan kysyä opelta jos joku jää epäselväksi.

      • JustJooPoitsila

        Ja ystävällinen ope vastaa.


      • Heinäkuutaodottava

        Vai niin.


    • Laudatur

      Ongelmallisi oppilaita ovat lähinnä Poistilasta tulevat roskaväen äpärät, joille ei ole opetettu työntekoa kotona. Kaikki pitäisi saada valmiina ilman työntekoa.

      • ÄITIÄLÄVIITI

        Lävistyksiä, tatuointeja, nuuskaa.......................opiskelu ei kiinnosta puupenninvertaa.
        Vanhemmat yrittää auttaa, ostamalla merkkivaatteita, mopoautoja, mutta mikään ei auta. Ja näitä on muuallakin kuin poitsilassa.


      • Naismainenmies

        Ihme urputusta.


      • ValaiskaaMua
        Naismainenmies kirjoitti:

        Ihme urputusta.

        Morjesta päivää poitsilasta. Sori jos kysyn ihan pässejä, mutta missä tarvitaan pitkää matikkaa.


    • Valkoinenhetero

      Haminalaisille pitkä matikka on kuin syöttäisi helmiä sijoille.

    • tyheksgdfery

      Taso on hyvä, opettajat ystävällisiä ja mukavia. Näin minulle on kerrottu.

    • käppänätmaksaa

      mihis kouluu tarvii ku on tietsikka ja muuta

    • SummassaSyntynyt

      Kuinka monta pitkän matematiikan opettajaa on virkasuhteessa. Onko opettajilla liikaa työtä/oppilaita/opetustunteja. Riittääkö voimavarat ?

    • Kadettikoulunkatu

      90% pitkän matematiikan opiskelijoista pääsee ensimmäisellä yrittämällä yliopistoon.
      Kukaan ei kysy häneltä onko opettajana ollut mielyttävä asiallinen mies tai välinpitämätön naishenkilö tai joku muu siltä väliltä. Jos ei oppilaan nupin kapasiteetti riitä, niin sille ei voi kukaan mitään.

    • Älähännyt

      Reenaamisella on merkitystä. Nupin kapasiteetista ei ole hyötyä, jos sitä ei duunata kuntoon.

      • Lukiohaku2018

        Haluan lääkikseen lukion jälkeen, joten kysyn voiko joku lääkikseen päässyt suositella Haminan lukiota.


    • OlenYlpeä

      Lukekaa UUDESTA-SUOMESTA Marika Toivolan kirjoitus. Jookos ?

    • Juupelijoo

      Luettu, mutta miten se liittyy tähän aiheeseen?

      • pelijoojuu

        Minäkin ihmettelen.


    • Miksinäiin

      Matematiikka on arvostettu aine, jota tarvitsee nykyään melkein jokapaikassa. Täällä keskitytään pelkkään mollaamiseen. Matematiikan opettajat ovat fiksuja ihmisiä.

    • opisk

      Mikä on totuus Haminan lukion tasosta. Kannattaako kouluun hakeutua mikäli haaveissa jatko-opiskelu yliopistossa? Onko kannustava ilmapiiri?

      • Anonyymi

        Haminalaisten on turha lähteä yliopistoon, kun Kotkan Metsolasta löytyy korkeakoulu.
        Noin 25000€ hyöty, kun saa asua kotona , muistutan myös että tradenomiYAMK vastaa kauppatieteiden maisteria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haminalaisten on turha lähteä yliopistoon, kun Kotkan Metsolasta löytyy korkeakoulu.
        Noin 25000€ hyöty, kun saa asua kotona , muistutan myös että tradenomiYAMK vastaa kauppatieteiden maisteria.

        No se ei ole paljon se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se ei ole paljon se.

        25000 € opintolaina on kuitenkin summa jonka metsolassa opiskeleva/kotona asuva voi käyttää esim autonostoon tai asunnonoston (aittakorvesta)käsirahana.


    • MatikkaEiRatkaise

      Aika mielenkiintoista toi sähköisiin kirjoituksiin valmistautuminen.

    • NeliöjuuriToiseen

      Kannustava, mukava ilmapiiri , iloiset, huumoritajuiset opettajat.

    • YksAlasKaksMuistiin

      Oppilaat tasa-arvoisessa asemassa opettajien kanssa. Ei tarvi jännittää, voi kysyä neuvoa jota hymyssäsuin annetaan.

      • Kukaosaahommat

        "Oppilaat tasa-arvoisessa asemassa opettajien kanssa"
        Mutta löytyykö johtajuutta?


    • IsäKuljehitaammin

      Pitkän matematiikan opiskelijoita on vähan ja vaikka ei mikään huippunero olisikaan, niin jatko-opiskelupaikka irtoaa lähes kaikille. Se tarkoittaa esim DI:n noin 5500/6000€ kuukausipalkaa.
      Lapseni ei etsi koulusta johtajuutta, vaan itselleen hyvään ammattiin tähtävää työpaikaa, jonka hänelle mahdollistaa Haminan lukion mahtavat opettajat. Matematiikan oppimistaitoa voi verrata musikaalisuuteen, sitä on tai ei ole. Vaikka meillä kotona pelattiin UUNOA ja numeromuistipelejä, niin se ei auttanut minua puupenninvertaa koulun matematiikantunneilla. Onneksi yhdeltä perheenjäseneltä tuo oppimistaito löytyy.

    • Huoltomies38

      Seurustelin matematiikan opettajan kanssa 6-vuotta. Luotettavampaa ihmistä en ole koskaan tavannut. Hääkellot eivät koskaan soineet, sillä hänen vanhempansa eivät hyväksyneet "tavallista" työmiestä.

    • Menopelimies

      Vai sellaista menit tekemään. Kenen kanssa touhuilit?

      • TapahtuiKymissä

        Pitkän matematiikan naisopettaja/tuutori. Tykkäsi hoikasta urheilullisesta olemuksestani, mutta tiesi että yleissivistys puuttuu. Kun olimme kaupoissa ostoksilla/alennusmyynneissä ja esim 75€ neuleessa oli lappu "alennus 15€", niin hän kysyi " paljonko on neuleen ALENNUSPROSENTTI"
        en pystynyt vastaamaan muuta kun sen että neule jää maksamaan 60€. Hän nauroi sydämenpohjasta tyhmyyttäni. Makuuhuoneessa hän ei koskaan kysellyt mitään laskemisesta, vaikka joskus laskin........... kielloista huolimatta.


    • Anonyymi

      Hyvällä tasolla.

    • Anonyymi

      Nuoriso ei osaa %-laskuja, olen kaupassa nauranut monesti kun punaisessa tarralapussa olevaa 30% alennusta pähkäilee/yrittää laskea kaksi hihittävää nuorta. Asun Neuvottomassa.

    • Anonyymi

      Neuvoton on kunnollisten nuorten asuinpaikka.

    • Anonyymi

      Vitun Nipe, paska ope

    • Anonyymi

      Haminassa pitkä matematiikka viittaa pitkään ajanjaksoon, ei vaativuustasoon.

    • Anonyymi

      Itse tykkään.

    • Anonyymi

      En koskaan osta alennusprosentteja. Tarkastan aina hinnan, josta alennus annetaan.
      Niissä voi olla mielettömiä eroja.

      • Anonyymi

        Matikkanero, varmaan lukenu pitkänä?


    • Anonyymi

      Huippuopetus, usea Poitsilan nuori on löytänyt jatko-opiskelupaikan.
      Mitään ei tarvi tehdä, mennään niillä joilla on vakityö.

    • Anonyymi

      Hyvällä tasolla,opetusta annetaan myös harjulaisille.luulisin

      • Anonyymi

        Matematiikkaa hevosille?


    • Anonyymi

      Mun mielestä opettajan pitäisi osata, jotta voisi odottaa opiskelijoidenkin osaavan.

      • Anonyymi

        Oletko itse pätevä arvioimaan opettajan osaamista?


      • Anonyymi

        Moni opettaja osaa itse, mutta ei ole kykyä opettaa, puuttuu opettamisen taidot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni opettaja osaa itse, mutta ei ole kykyä opettaa, puuttuu opettamisen taidot.

        Oppilaasta se oppiminen on kiinni. Ei opetuksesta ole apua, jos ei kykene ymmärtämään mitä opetetaan. Sitten on niitäkin, jotka ei osaa juuri mitään lukioon tullessa vaikka ovat jo pitkään koulun penkkiä lämmittäneet. Heillä ei ole edes mahdollisuutta pärjätä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      389
      3952
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      219
      1956
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1460
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1320
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      981
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      950
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      118
      903
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      859
    Aihe