Vlipäivien tarve treenauksessa -tehokasta treeniä?

uudistunut treenaaja

Itse olen sitä mieltä ja henkilökohtainen mieltymykseni on, että jos jotain treenaa, niin treenaa kunnolla niin, että seuraavana päivänä ei kykene salille.
Olen siis sillä kannalla, että treenaaminen on tehokkainta kun treenaa enintään joka toinen päivä, eli palautumiselle iso arvo!
Välipäivinä voi liikkua muuten tehokkaasti ja kuntoa edistävästi, eli esimerkiksi lenkkeillä kevyesti tai kävellä voinnin mukaan.
Ja salilla olen huomannut, että oikeilla tekniikoilla saadaan oikea lihas stimuloitua tehokkaasti -eli oikeat tekniikat kunniaan, ei liian suuret painot väärällä tekniikalla!

11

412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qq

Solut järkyttyvät treenatessa ja pinnastaan hiukan rikkoutuvat, siitä tulee myös treenauskipu.
      Täysin palautuakseen solukko tarvitsee aika pitkän lepoajan.
      Vaihtelee eri ihmisillä mutta täysin palautuakseen siihen menee 4-9 päivää.
      Palautumiseen vaikuttaa treenin kovuus, ravinto, lepo ja ihmisen omat aineenvaihdunnalliset ominaisuudet.

Keskimäärin voidaan sanoa ettei voisi treenata kovaa samaa lihasryhmää kuin kerran viikossa, toinen treenaiskerta pitäisi olla palauttava.

Tuosta fysiologian ongelmasta johtuen aletaan käyttämään aineita jotka auttavat palautumisessa, ilman palautumista ei seuraava treenikerta ole tehokas ja tuloksia tuottava, lähinnä kuluttava.

Treenit tulee miettiä tavoitteen mukaan. Tehokkuus siihen onko tavoitteena rasvanpoltto, timmi keho, maksimi voima, hiukan rasvaa kropassa...
      Eri tavoite ja säännöt menevät uusiksi.

Usein käydään treenaamassa 3-5 kertaa viikossa, ammattilaiset treenaavat 2 x päivään jaotellen harjoitteet pienempiin tehokkaampiin osiin. Tuo on mahdollista aineiden avulla. Kasvat suureksi kun kaikki osa-alueet on maksimoitu. Vanhenevat myös nopeammin, polttavat kynttilää kahdesta päästä.
      Muistakaa että liika treenaus vanhentaa lihassolukkoa, tulee syödä siihenkin balanssoivia aineita. Ylitreenaaminen on ylitreenaamista.

Normi ihminen voi käydä 1-6 kertaa viikossa salilla ja se on ihan ok, jokaisella on omat tavoitteet ja tyyli.
      Hyvä jos käy tuon yhden kerran, toinen on jo plussaa :)

• Jame89

Lihassolujen säännöllinen rikkominen aiheuttaa syöpää.

• ÖNN ÖNN ÖNN
        Jame89 kirjoitti:

Lihassolujen säännöllinen rikkominen aiheuttaa syöpää.

Friedrichin tietoisku jonka arvo on -0.

• uudistunut treenaaja

Juuri näin.

Tyhjiä tankoja voi aikansa kuluksi k'ydä salilla liikittelemassa vaikka kuusi kertaa viikossa, mutta ei se lihasta kasvata.

Itse haluat treenata lujaa, syödä terveellisesti ja levätä, eli kasvaa!
        Kuntoani kohtotan muulla enempi sykettä nostavalla liikunnalla.

• Puntti-sami

Mun käsittääkseni lihaksella kestää palautua 48 tuntia, näin olen itse kuullut mutta toki joidenkin mielestä se saattaa olla enemmäkin. Tosin sitä en ole vielä kuullut että ihan 9 päivää menisi lihaksella palautua siis 216 tuntia.
        Voisitko laittaa tähän vaikka linkkiä asiaan että todella voi näin kauan mennä palautumiseen jos ravinto puoli on kunnossa?

• Paras 2-jakoinen?

Mulla oli sillälailla se juttu että ihan aluks mulla ei tullu salilla tuloksia oikeestaan ollenkaan kun treenasin kerta viikkoon kaikki lihakset ja siis annoin lihakselle aina n. 7 päivää palautua. Tuloksia ei tullut oikeastaan yhtään. Otin sitten kaverista mallia joka oli käynyt pidempään salilla ja hän teki nimenomaan 2-jakoisella ja lihakset 2 kertaan viikossa ja otin saman ohjelman itsellenikin.
      Tulosta rupesi tulemaan oikeastaan välittömästi.

Pienet lihasryhmät tuntuvat palautuvan nopeammin, esimerkiksi hauiksille tai olkapäille voi tehdä sarjoja jopa 3 kertaa viikkoon mutta taas penkki, kyykky, mave vaativat useita palautumispäiviä ainakin jos treenaa kovaa. Itselläni on penkissä joskus kehitys tyssännyt kun olen treenannut liikaa, siis joka toinen päivä ja on pitänyt ottaa taukoa. Tuntuvat 1- ja 2- jakoiset ohjelmat muutenkin tuovan parhaiten tulosta. Joten lihas kerta viikkoon on kyllä aivan liian vähän vaikka vetäisi kuinka täysiä. Saattaahan se tietenkin toisille sopia paremmin kuin meille muille, mutta itselleni ei ainakaan sovi.

• 192cm/115 kiloo

Joo tää edellinen kirjoittaja on ilmiselvä riisikeppi, joka on saanut sen saatanan herneen kokoisen haban kasvatettua antamillaan ohjeillaan. Nyt hei puhuttiin ihan oikeasta lihaskasvusta ja treenistä, eikä mistään ajantappamisesta gymillä äkkistelemällä tyhmjillä tangoilla kolistelemalla, TAJUUKKO?
      Jos kunnolla treenaa esimerkiksi vaikka haukan tai olkapäät, kuten tää yks hoopo tossa sanoi, niin ei ne palaudu viidessä päivässäkään, ja vaikka palautuu ja kipu lähtee, niin ei niitä kannata mennä treenaamaan ennen kuin seuraavan kerran kierto sattuu kohdalle.
      Ja kun treenataan kunnolla, niin ei siinä todellakaan jää paukkuja treenata koko kroppaa läpi, kun tulee maksimitoistoja niin paljon, että se on morjens!

Kerros hei edellinen kuikelo mittasi?

• wbreterbwt

Hohhoijaa... Puntti-Sami kuulunee saman kastiin näiden amishörhöjen kanssa joille se tenuttaminen on maailman tärkein asia.

Lihas ei palaudu 48 tunnissa varsinkaan jos sinä olet repinyt sen kunnolla hajalle. Eli suomeksi sanottuna treenannut tehokkaasti.

Ensinnä lihaksen tarvii korjata tulleet vahingot eli palautua. Se ei tapahdu 5 minuutissa toisin kuin bodauslehdet sinulle uskottelevat.
      Vasta tämän jälkeen se voi ylikompensoitua, eli rakentaa uutta lihasta, koska ainahan pyritään vahingot paikkaamaan pikku ekstralla. Tämäkään ei tapahdu 5 minuutissa ei varsinkaan 48 tunnissa.

• qq

Joo, anteeksi jos unohdin mainita erään asian.
      Palautumiseen menee todellakin joillain ihmisillä se 9 päivää ollakseen täysin palautunut, ei sitä kukaan tietenkään odota että olisi ihan täysin palautunut vaan menee hiukan aiemmin jo salille ettei patti pienene :)

Tuo palautuminen vielä on kiinni onko oikeasti sitä lihasta jo tullut kehoon. Suuret lihakset vaativat muulta elimistöltä hiukan enemmän ja tuo hidastaa palautumista. Joku 35-40 cm käsivarsi voi siis palautua päivää kahta nopeemmin mitä 45-50 cm käsivarsi.
      Palautuminen tietenkin on monesta eri asiasta myös kiinni ja vaihtelee jopa samalla ihmisellä. Lepo, ravinto, terveydentila, lämpötila yms. vaikuttaa. Ei kukaan ihan tarkkaan tiedä sitä maksimaalisen ihanne lepoaikaa mutta pääsee kokemuksella aika lähelle sitä sopivaa rytmiä.

Jos tuntuu sopivan 48 tunnin rytmi niin silloin teidän tulee luottaa itseenne ja siihen mitä tunnette. Ei se pahaa tee vaikka hiukan yli treenaa, säilyy rasvattomana ja hiukan heikompana:)

Kehoa pitää kuunnella, se muuttuu ja pitää säätää hiukan sekä treeniä että muitakin osa-alueita.

Tärkeintä on veivata, uskoa itseensä, tehdä tuota vuosia muun elämän ohessa.
      Kyllä se sieltä alkaa patti tulemaan esiin vaikka ei ihanteellisesti kaikkea olisi tehnytkään.

• 48 ei riitä

Mutta jos lihas ottaa palautua 40 tuntia vähintään, niin mitä ihmettä jotkus ovat salilla joka päivä?
      Itse jos treenaan vaikkapa selän ja hauiksin, eli teen: Ylätalja, kulmasoutu, alaselkä, hauis; niin en todellakan ole seuraavana päivänä kykenevä tekemään penkkiä ja pystypunnerrusta tehokkaasti.
      Tänään on se tilanne, että kohta on 48 tuntia mennyt edellisestä treenistä ja se on siinä ja siinä kannattaako vielä treenata -todennäköisesti ei, koska lihakset sen verran tuskassa syystä että: pidin viikon treenitauon ennen edellistä treeniäni.

Nyt siis pitää hei pojat muistaa se, että millä tavalla treenaa ja miten kovaa. Salille voi mennä kyllä imagosyistä kasvattamaan massaa syömällä banskua ja juomalla prodee ja jauhamalla paskaa, vaikka joka päivä, mutta siinä ei kasva lihas, vaan läski!

• yhhherertertertt

Se on sitä virtuaalipippelin kasvattamista ja egon pönkittämistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      115
      4392
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      78
      3190
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      100
      1453
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      86
      1316
    5. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      92
      858
    6. Lähes kaikki keskustelut kasvotusten

on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk
      Ikävä
      21
      696
    7. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      18
      693
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      42
      677
    9. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      111
      653
    10. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      43
      639
    Aihe