Nurkkakuntaisten paratiisi?

Pitäkää puukkonne.

Noudimme Ylistarosta kaverini ostaman prätkän ja odotellessamme myyjän saapumista poikkesimme syömään paikalliseen huoltamokahvilaan.
Sisään astuessamme paikka hiljeni ja katseet kääntyivät meidän suuntaan.
Häpeilemättä tuijotti koko porukka, mistä lienevät oppinsa saaneet? Emme olleet homoja, mustalaisia, maahanmuuttajia emmekä epäsiistejä.
Mikä veti naaman vakavaksi? Pelkkä vieras ja muualta tullut.
Olen neljän sukupolven takaa eteläpohjalainen. Ja silti hävettää.

47

1602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naapurinmiess

      Joo, älä murehdi! Tuppukylä on tuppukylä. Vaikka Seinäjoesta muuten tykkään ihan ok:sti. Mutta näin se vaan on.

      Mutta mettäkylähän se on. Eikä aina osata olla fiksuja.

    • kbgkigyujgujygtuiyt

      Veikkaan että teidän vierailusta puhutaan vielä kymmenenkin vuoden jälkeen.

    • komerolla

      Kyllä aloottaja puhuu asiaa! Se on justhin näin. Mä käyn siälä Ylistaros
      Halapa-aitas. Tiärättähän siälä on häjy nainen kassalla mutta antaa
      alennusta kun ostaa 2 pukua, että saa käyrä ABC:llä syämäs. Sinne kun
      tosiaan menöö ,niin tuloo tunne että jos katse tappaa mut olis puukotettu
      joka kerta. Ne laskoo montako kertaa paat haarukan suuhun ja viälä
      jännittäävät osuuko! Ei uskoosi että komialta kirkolta löytyy näin pöllöjä.
      Pöllökkin on viisahia, ne siltä meettästää kun ovat kotua pois!
      Kyllä muakin hävettää.

    • mettäläänen

      Mitä sillä ny on väliä vaikka vahtaavat. Luulettako olevanna niin erinomaasia, että teriän saapumisen takia kannattaas hyvä juttu lopettaa kesken? Itte ootta aika mettälääsiä, jos ei kestä sitä että ihmiset kattoo päälle. Isommis kaupungeis harmittaa justiin se, kun kaikki vahtaa seiniä pitkin, jos ei tilipussi oo siitä kiinni. Seljän takana sitten ollaan naama norsunvitulla.

    • JD_farmer

      Itse olen omalla tapaani paluumuuttaja, veri on Ylistarolaista mutta äitini sieltä joskus pois muutti ja olen syntynyt siis Loimaalla itse, nyt töiden ja veren vetämänä olen tänne "mettäkylään" omaa sukuhaaraani palauttamassa enkä kyllä todellakaan ole törmännyt tälläiseen käytökseen vaikka minusta kyllä tunnistaa heti saviseutulaisen, enkä todellakaan istu joukkoon vaikka maa/turvemies olenkin. Aina on oltu kohteliaita niin halvikses kuin st1:lläkin, metsätöissäkin kun on hirviporukkaan joskus törmännyt niin aina on juttuun tultu ja yhteisiä tuttuja löydetty ja paskaa puhuttu vaikkei koskaan tavattukaan. Samaa ei voi sanoa kaupunkilaista tai muuten etelämpää olevista. Voipi tietysti olla jos kloppi amisbemarilla lokäpöksyt jalas ja geeliä tukas vaeltaa muualle kuin abcille syömään niin saakin hieman katseita vanhemman liiton isänniltä. Ja ansaitseekin

    • Huuko Saves

      Joo..eräällä tunnetulla Teboililla - ei näillä yllä mainutuilla paikkakunnilla - tapasi olla se "jämerä" aavemainen tunnelma .
      Kun astui sisään , niin katseet siirtyivät edessä olevasta klasista tulijaan,kuin aidoilla zombeilla - teki oikein mieli tokaista , jotta tiiratkaa nyt vain sitä kusikuppianne siinä leuan lähimaastossa ,älkääkä vaharakko koko aikaa!

    • Eija K-K

      Ihan on kuin länkkäreissä on tämä vietiketju . Outo henkilö astuu saluunan, kaikki hiljenevät ja tuijottavat häntä. Tilaako wiskin vaiko tequilan, vetääkö aseensa heti, vaiko hetken päästä.
      Tunnelma tiivistyy ja pelko astuu kuvioihin, kuka tai mikä on tämä muukalainen joka uskalsi saapua paikalle täysin vieraseen ja outoon paikkaan?

      Oikeasti tämä viestiketju ei voi pitää täysin paikkaansa.

      On ihan normaalia, että ihmistä katsotaan.
      Menet sitten ihan mihinkä tahansa outoon paikkaa.
      No, aloittaja on saattanut olla poikkeavissa asusteista muihin nähden ja silloinhan sitä vasta vahdataankin.

      Mitä sitten ?
      Jokaisella ihmisellä on oikeus kulkea ja pukeutua niin kuin haluaa.
      Jos alottajalla oli moottoripyörä varusteet yllänsä, niin tuliko mieleen:
      Katseet saattoivat olla tarkoitettu ihannoiviksi ja ehkäpä pikkuisen kateelliseksikin.

      Ei sitä kaikken takapuolien alla ole esim, harrikkaa saati jytäjamahaa.
      Kummastakin lähtee kunnon äänet ja sekös ottaa joitakin pattiin.
      Ihan sama mikä on pyörä alla, mutta kaipaajia pyörän omistajuuteen löytyy.

      Ole siis ylpeä, että sinut on huomioitu. Tarkoitus oli ehkä hyvä eikä pahansuopainen.

      Olen itse ajanut harrikalla ja jytäjamahalla ja jytäjamaha vei sydämeni.

      Kulje siis selkä suorana, kyseessä ei ole tollous vaan ihannointi.
      Näitä on vaikea erottaa Suomalainen kun ei puhu, tuijottaa vain.

    • Peräkammarrin jorma

      Se on kepun syy perkele ... Ne kyykyttää meitä ei kepulaasia ...

    • Seinäjoella syntynyt

      Etelä-pohjalaiset (äidin puolelta sukua, notta tiedän mistä puhun) ovat epämiellyttävää sakkia Stadissalkin. Ylpeitä, korskeita, kateellisia ja toisia vainoovia tyyppejä.Aivan ylimainostettuja ns rehellisyydessäänkin. Kyllä Isontalon Antin ja Rannanjärven veret velloo -valitettavasti.

      • Jalasjärvellä syntyn

        Velloo ja lujasti.

        Huvittaa ihan oikeasti Tää Jalasjärven kunnan ja JAKK.n miljoonien kusetus!
        Pakko sanoa,että vihdoinkin saitte omille näpeillenne ja kunnolla!!
        Jalasjärvi jos mikä on on niin vitun kuppaanen kunta ja täynnänsä kateellisia tekopyhiä paskahousuja ,ettei mitää rajaa!


      • JD_farmer

        Seinäjokelaiset ei kyllä Etelä-Pohjalaisuudesta paljoa tiedä. Oikea Pohjanmaa alkaa kaupunginrajojen ulkopuolelta


    • ...

      Tuosta olen vähän itsekin miettinyt näitä asioita melkein tolkuttomasti. Mikä yhteiskunta oikein vaivaa? Minkä ihmeen takia länsimaalaisilla on tapana tuijotella toisiaan vähän pitkänaikaisesti, vaikka olisimme paikallisia ja pukeutuisimme joskus sivistyneen näköisinä? Jos vertaillaan muualla maailmaa, niin omasta mielipiteestäni esim. afrikan ja aasian kulttuurin mukaan pitkänaikainen katse (erityisesti tuntemattomille) pidetään erittäin töykeänä, koska joitteinkin mielestä se on erittäin tunkeilevaa ja häiriköivää, minkä vuoksi toiset eivät saa rauhaa ollenkaan. Se on vähän monimutkaista selittää.

      • 5654764geheydg

        Oikeassa olet, olin muutaman päivän työkeikalla Ylistarossa, ja kävin aluksi ABC:llä syömässä, siirsin ruokatunnin myöhemmäksi, ja jos pihas oli vähän enemmän autoja, niin ajoin ST1:lle


    • khj

      Sama tunne tuli astuessa kauhavalaiseen motelliin työmatkalla. Aulan baarissa elämä pysähtyi - aivan kun murhamies olisi astellut taloon.

      En nyt mollaa pohjalaasia, tuo sama tunnelma vain velloo monessa paikassa E-Pohjanmaalla, mistä ketjun aloittajakin kertoi.

    • No voi hyvänen...

      Kävin Kurikassa sukuloimassa vaikka en ole sieltä syntyisin. Ja oli mukava pysähdellä sen perän huoltsikoilla, juttua ja huumoria riitti aina kassasta peliautomaatille. Ruottiakin sai puhua siellä Kaustisten lähettyvillä. Että mukavaa oli! Täällä Lapissa huomaa heti sen, joka ei ole paikkakuntalainen. Vieras karttaa katsetta kaupassa, ei kyttää kävellessään autoja, josko tuttu ajaisi ohi. Hyvää se tekee että katsellaan, on kotoinen olo, ja mielestäni ne jotka katselee, ne myös mielellään puhuu. Ensi kerralla olit sie sitten Lapissa tai Lapualla, alahan katselijoiden kaa puhua. Siitä net vasta ilahtuu.

    • stadinhölmö

      Mistä tiedätte, että ne "vahtaa?" Ei kai tullut itsekin vilkaistua sinne päin..?

      Taitaa hivellä, kun pitää tänne kirijoottaa, jotta oikeen päälle katottiin!

      • Pitäkää puukkonne.

        Stadinhölmölle: Äiti opetti, että katsoa saa, kunhan ei tuijota. Sehän on kuin sormella osoittaisi. Pätee itseeni, kuin myös kyläpoliiseihin.
        Eikä tosiaankaan hivele kylänvanhimpien pällistely. Vai olitko joukossa mukana?


    • Dösäboxi

      Kyllähän hullua täytyy hieman ekaksi katsoa kun ovesta sisään tulee.

    • HaKe

      En minäkään ABC:llä käy, kartan niitä putiikkeja joka puolella Suomea.

      St 1 on parempi.

    • molop

      tollaseksi tulee kun on tarpeeksi sisäsiittosta porukkaa

    • Menkää ny..

      No ei mikää ihime ku jätkät menöö koreteksit päällä huoltikselle aiva niinku olis moottoripyörääliöötä.. Olis kunnon nahaat seliäs eres, ei palio vaharattaasi.
      Ja tottahan teilloli vielä umpinappo käres, nottei sitä vain eres kukaa varaasta.
      Se onki näinä aikoona vahtaamisen arvoonen asia ku jätkät koeajaa
      HooReetä.. tai hyvää kopiota.. hitto, koret päällä ja umpikypärä..
      enää huomioliivi puuttuu.. eikä tietoakaa oikiasta mopomeiningistä..

    • salmiakki kuvio

      Oisko syynä se että heti ovelta tullessanne huusitte , "painijat ja pesäpallonpelaajat on homoja"

    • kokemusta on :(

      Mikäs ihme se on?! Olitte muukalaisia. Harva juurtunut Etelä-pohjanmaalainen on käynyt rajojen ulkopuolella. Puolisokin haetaan samalta kylältä ja paljasjalkaiset tietää toistensa sairaskertomukset. Juorut ovat suoraselkäistä ja rehellistä päivittelyä.

      Asenteet ovat syvällä. Ennakkoluulot ( jos mahdollista ) vielä syvemmällä. Eteläpohjalainen tietää mistä puhuu ( vaikka omakohtainen kokemus puuttuisi täysin ).

    • PaljonPannu55

      Älä sinä murehdi. Sysmäläiset on ihan samanlaisii. Sit kun lähet iltayöstä kotiin horjumaan, niin joku naikkonen baarista juoksee perään ja tarjoo yöpaikkaa jalkojesa välissä:):) Mutta mukavaahan se vaan on.

    • Juhlalainen pontti

      Joo itse olen Seinäjoelta kotoisin ja kyllä siellä selkeästi enemmän tuijotellaan toisia ihmisiä kuin esim Tampereella. Jostain Ylistarosta nyt puhumattakaan. Varsinkin kun parin viikon lomalta palaa ulkomailta, niin hyvin huomaan Suomessa vallitsevan tuijotuskulttuurin jo lentokentällä.

    • Joshna

      Itse pohjanmaalle muuttaneena tunnen että otsassani lukee että olen kaupungista kotoisin... Sama fiilis menee sitten kauppaan tai mihin vaan täällä maalla.. Ja sentään asunut pohjanmaalla parisen vuotta. En vieläkään ole sopeutunut.

    • Moon, soon...

      Kyllä te puhutta hassuja! Eikös se oo mukavaa, kun kattotahan päälle? Johonakin Helsingin suunnas ei kattota eikä noteerata miksikään, on ku ilmaa vaan tai halpaa makkaraa. Pohojalaasilla on vissihi ns. vahtaavaanen luanto. Eikä sillä pahaa tarkooteta. Varsinkin korees vaattehis olevasta ajatellaha, että onpas siinä koria ihiminen..ja sitte vaan vaharatahan eikä sanota äänehe mitää. Sellaasia me pohojalaaset ollaha käytöstavooltamma mutta rehtiä ja reiruja muuten.

    • aabee860

      Ei täällä pysty asumaan jos haluaa pitää mielenterveytensä. Jos yhtään omaa valtavirrasta poikkeavia mielipiteitä tai ei pukeutumistyyliltään sovi joukkoon, niin johan kattotaan kuin jotain tautista. Mistään päin Suomea ei varmaan löydy niin suurta keskittymää ahdasmielisiä juntteja kuin Seinäjoelta.

      Ympäröivissä pikkukunnissa sitten meno onkin jo jotain sellaista, mitä ei voi sanoin selittää sellaiselle joka ei ole itse käynyt toteamassa.

      • Kuoliaaksi vahtaamin

        .

        "Täällä on moni vahdattu kuoliaaksi"

        .


    • Merkkinimi

      Näillä lakeuksilla on aina karsastettu kaikkea vierasta ja jos vieraita on tullut niin ne on tavattu muiluttaa pois.

      Kyllä ei suvaita täällä outoja ihmisiä, varsinkaan jos niillä on oikein kalliit ja koreat koret yllä ja miehekäs peli alla. Siis pyörää tarkoitan.

      Parhaiten täällä menestyy kun äänestää Keskustaa ja jos on vähän enemmän rahaa, niin sitten saa äänestää Kokoomusta. Ei silloin karsasteta eikä katsota pitkään. Pukeutumisen osalta joukkoon sulautuu parhaiten kun on pieruverkkarit jalassa ja yllä Halpa-Hallista alennusmyynnistä ostettu tuulitakki. Lakkina kelpuutetaan jokin firman tai huoltamon tyylikäs mainoslippis. Kun tämä asukokonaisuus yllä ja naama enemmän kuin hieman paskaisena menee ABC:lle ja kovaan ääneen alkaa haukkumaan eeuuta, Stuppia ja vihreitä niin kyllä toivotellaan lämpimästi tervetulleeksi ja tarjotaan vielä herkullisesti parkkiintunutta kahvia päälle.

      Neuvot ovat ilmaisia, eikä niistä tarvitse kiittää.

    • buf

      Joo, toi sama tapahtu kaverilleni joka vahingossa meni väärään junaan sjoella ja pääty Ylistaroon. ABC:ltä kävin sitten hakemassa ja hän oli kauhuissaan kun koko huoltamo oli hilentynyt hänen astuessa sisään, katsoi vielä jälkeensä että ketä he nyt vahtaavat. Aika erikoista.

    • yriittäää

      Etköhän sinä sieltä muiden pummien keskuudesta sopivaa seuraa löytänyt.

    • slänkkäri

      Kaikkihan on nähneet länkkäreiden saluunan heiluriovikohtaukset? Ovi narahtaa, veitsi vilahtaa, kuka vetää ensin?
      Eli turistien käteenvetokyvyn nopeus vain arvioidaan silmämääräisesti minuutin hiljaisuudella.
      Relax.

    • tietäjä.

      Seppo Myllis kun astuu sisään kääntyvät kaikkien katseet jonnekin aivan muualle kuin tulijaan, koska Myllis ei pidä siitä, että häntä tuijotetaan. Hän suuttuu helposti ja voi raivoissaan tehdä kammostuttavia asioita.

      • Ylistaros tieretään

        Myllis on paha mies keskustalaiselle aateliikkeelle varokaa tätä miestä


    • ihminen olen

      Tämä on niin totta. Ähtärin apsilla toljotettiin kuin viimeistä päivää. Onko Ähtärissä totuttu katselemaan vain eläimiä?

    • MissTwiggy

      kauhajoki on viä pahee paikka... tää tuijotetaan kiukkuusta päälle heti ku vähäki on erilaasen tai ouron näköönen. mäkin oon tehny xxl-mallin töitä eli oon vähän muita isokokoisempi, mutten palio! ja mulla ny sattuu olemaan muutama lävistys naamavärkis niin kakarat haukkuu läskiksi (en oo oikiasti läski, vaan tyän pualesta pitää painua olla) selän takana ja eläkelääset supajaa, että mikä kävelevä rautakuppa tua on.

      piruuttani tilasin viä netistä sellaasen hassun hauskan teepairan missä lukee, jotta "i am not fat, i am just easy to sea" mutta eihän nämä maalaistollot ymmärrä mitä siinä lukoo suomeksi ku oon se päällä kulkenu tua kylillä.

      jotta turha on rutista että ylistaros toljotetahan ku meininki tää kauhajoella on kaksin verroon kauhiampaa!

    • hui olkoon

      Lakkautettavan kunnan tunnusmerkit= Ihmiset tuijottaa !

      Ajelin kerran etelästä tullessani Jalasjärven kirkonkylän läpi ja oikasin sitten Sikakylän läpi Tokerotielle mikä johtaa taas Peräseinäjoelle.

      Jo kirkonkylällä huomioitsin jotta ihmiset tuijottaa, ilmeisesti autoni oli "katukuvaan kuulumaton"? Sikakyläs sitten tuli vaari polkupyörällä vastaan ja oikein pysähty tuijottamaan ja kun katsoin tausta peiliin niin katseleinen vain jatkui, niin kauan kun hävisin näkyvistä,,,painoin kauhuissani vaan kaasua!!

      • Highway horror:.!11

        .

        KAUHEETA!!!!!!!!!!!!!!!

        .


    • Selviät siitä;)

      Huano on itsetunto jos ei katsetta kestä.
      Oma kokemukseni on jotta Pohjanmaalla katsotaan päälle, ei sentään irvailla.

      • qwq.

        Nyt oli puhe Etelä-Pohjanmaasta.Pohjanmaalla ollaan varakkaampia ja siksi ei irvailla,kai niin säälistä?


    • Fantastista

      Samaa hiljentyvää tuijotusta Ähtärin Nesteellä vaikka olen paikkakuntalainen. En kuulu sisäpiiriin niin johtunee siitä. Komitea kyttää mitä ostaa ja paljonko tankkaa :D

      • tarpeeksi saanut

        Auttaisiko jos pitäisi esim.sanomalehteä kasvojen suojana sisälle mentäessä?Sillai sivussa jotta eivät näkisi sua?Itse olen joskus ahdistuksissani sitä vaihtoehtoa ajatellut.


      • Pahvilaatikossa:.
        tarpeeksi saanut kirjoitti:

        Auttaisiko jos pitäisi esim.sanomalehteä kasvojen suojana sisälle mentäessä?Sillai sivussa jotta eivät näkisi sua?Itse olen joskus ahdistuksissani sitä vaihtoehtoa ajatellut.

        Suosittelen suojatumista isoon pahvilaatikkoon johon on leikattu pohjaan reiät jaloille kulkemista varten


    • pimmandokopo

      Kommandopipo on paras

      • pöhölöt ostoksille

        Justiisa, kommandopipojahan kuulema on Kivitipus myynnis. Paikalliset akat pitävät siellä ompeluseuroja ja tikkuavat niitä, kun ovat muatia, ainakin TV-uutisa ku kahteloo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      82
      3560
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      568
      3344
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3129
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2112
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1981
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1875
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      147
      1545
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1311
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1302
    Aihe