ÄITI KÄYTTÄÄ RAHANI!!

tiedoton2584

Olisiko mahdollista 16-vuotiaan saada oma tili, ilman vanhemman suostumusta, koska äitini käyttää kaikki rahani mitkä itse tienaan töistäni. JA SEHÄN ON LAISSAKIN KIELLETTYÄ! Tahtoisin oman tilin, johon äidilläni ei olisi käyttöoikeutta, niin olisiko minun mahdollista hankkia sellaista. Olisi ihan kiva käyttää tienaamani rahat itse, eikä niin, että kun menen automaatille, tilini saldo näyttää nollaa.

11

540

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitisi suostumuksell

"Alaikäinen eli alle 18-vuotias henkilö on vajaavaltainen, joten alaikäisen taloudellisia ja muita sopimusasioita hoitaa hänen edunvalvojansa"

Joten ilman vanhempaasi et voi avata omaa pankkitiliä. Mutta toki saat avattua pankkitilin ilman, että äidilläsi olisi tilinkäyttöoikeutta, mutta et ilman äitisi suostumusta.

• onnellinen perhe

Kiitä luojaas jos selviit rahalla. ootas ku tuut siihen vaiheeseen elämässä, että tapaat ihmisen joka haluaa olla kanssasi muutakin kuin moro, niin se ätits tulee ja estää estää sen.

Sekin on koettu, että meni rahaa ja parisuhde.

Mut oikeesti... ei toi noin oo oikeen.

Mutta eka asia on koettu.

• Katso linkista

Voit ainakin nordeassa ilman äitisi suostumusta, jos sulla on ansiotuloja.

http://www.nordea.fi/Henkilöasiakkaat/Asiakasedut/Nuoret 13-17 vuotta/Alaikäisen pankkipalvelut/1050902.html

Käy pankissa kysymässä.

• tiedoton2584

kiitos tiedosta! :)

• omille rahoille 15-v

-kysymys-
      Tarvitsenko vanhempiani mukaan konttoriin tai heidän kirjallista lupaansa, kun avaan tilin? Olen 16-vuotias ja minulla on henkilötodistus.
      ...vastaus......
      Tilinavauksessa ainakin toisen vanhemman (=edunvalvojat) pitää olla mukana pankissa.

>>>>Poikkeuksena on, jos avaat tilin palkkatulojasi varten, silloin voit tehdä sen itse. 15 vuotta täyttänyt voi itse avata tilin omia työansioitaan varten ja hänellä on myös yksin oikeus käyttää tätä tiliä ja tehdä siihen muutoksia.

• älä ole pissis

Oikein että äitisi takavarikoi rahasi ettet pääse tuhlaamaan sitä alkoholiin ja tupakkaan. Kun olet täysi-ikäinen tulet vielä kiittämään äitiäsi tästä!

• ihmeellisiä asioita

nimimerkille - älä ole pissis

Se ei ole välttämättä niin, että niitä rahoja talletetaan oikein tulevaisuuden käyttöön ja elämän tärkeille asioille.

Tiedän sen, että niitä voidaan aivan sumeleimatta käyttää myös asioihin joihin niitä ei tarvittaisi tai pitäsi käyttää....

Aloittajalle. Oletko koskaan miettinyt mikä on äititi taloudellinen tilanne. Jos se on tiukka tai kriittinen, niin laske 1 1 ja päättele siitä. Jos äitisi tekee asioita joihin hänellä ei omilla tuloillaan ole varaa niin sitten asiat on kannaltasi huonosti.

Sen mä muistan tuosta oikeustoimikelpoisuudesta, että 15v ikäsellä on rajattu oikeustoimikelpoisuus päättää kesätyösopimuksesta, mutta tuota tilijuttua en ala sanomaan sen kummemmin kuin muutkaan ovat sanoneet.

Onko sinulla toinen vanhempi elossa, jota voisit pyytää avuksi sen oman tilin saamiseksi, ja johon voit luottaa ettei hän käytä sinun tiliäsi verkkopankin kautta väärin. Tai sitten vaikka kummisi joka voisi omissa nimissään käydä pankissa keskustelemassa.

Eli joku TUTOR ihminen. Sekin vaatii luottamusta johonkin aikuiseen.

Lait on tehty joskus kierrettäväksi.

• Vaikka voisitkin

niin ÄLÄ avaa tiliä omalla nimelläsi. Ainakin aiemmin vanhemmilla oli automaattisesti käyttöoikeus alaikäisen tiliin. Tarkista ainakin, etteivät vanhemmat todellakaan pääse käsiksi rahoihisi! Tietysti jos pystyt avaamaan itsellesi tilin niin äitisi ei edes tiedä tästä tilistä eikä siten pysty sitä käyttämäänkään(toivottavasti..!).
      Onko sinulla luotettavaa aikuista, joka voisi avata itselleen tilin ja sinä saisit siihen käyttöoikeuden? Mummua? Pappaa? Kummia? Naapuria? Aikuista siskoa/veljeä? Siis tosi tuttua, johon voit luottaa 100%.
      Itselläni on tili, jossa on käyttöoikeus alaikäisellä, joka ei ole minulle edes mitään sukua juuri sen vuoksi, etteivät hänen vanhempansa pääse tälle tilille. Tiliin on VisaElectron, joten tiliä on helppo käyttää. Meillä tämä on toiminut ja nuori on saanut pitää omat rahansa.

• käteinen raha

Pyydä rahat käteen (työnantajan on tähän suostuttava jos työntekijä vaatii) ja vie setelit johonkin jemmaan ettei äitisi löydä

• unckle SAM

nimimerkille, käteinen raha, EI se kyllä toimi enää väärinkäytön estämiseksim, että yhteiskunnassa jossa pyritään irti käteisestä, niin sitten käteisellä palkat maksetaan.

Ja mitä tulee tuohon kenet kelpoittaisin tutoriksi, niin kyllä se naapuri ja sisarukseton pois suljettu. Enkä tiedä isovanhemmistakaan. Se kummi on varmaan läheisin, vaikka se on usein myös setä, eno tai täti. Näiden luotettujen avulla kuitenkin voisi äärimmässä tilanteessa olla omaan kuntaan ja lastensuojeluun yhteydessä, jonka kautta se käyttötilin ja visaelectronin avaamin ja saaminen helpottuisi.

• Täytyy kyllä

kysyä, että kehen täällä voi luottaa jollei lähisukulaisiin??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      98
      4108
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      28
      2886
    3. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      234
      2249
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      60
      2112
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1456
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1300
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1109
    8. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1101
    9. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      71
      964
    10. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      57
      955
    Aihe