kani, marsu, hamsteri, kesyrotta

paras

Mikähän olisi vähiten allergiaa tai astmaa aiheuttava lemmikki - kani, marsu, hamsteri vai kesyrotta?

27

12575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläinallerginen

      Suosittelen ettet ota mitään niistä, koska ne kaikki ovat allergiaa aiheuttavia.
      Itse jouduin laittamaan kanit pois,koska olin niille allerginen ja myö snuo muut aiheuttaa oireita.
      Mun piti ottaa akvaario mutta en sitten ottanutkaan, sen suuren vaivan takia (siivoukset yms..). Nyt meillä on vuoden vanha leopardigekko (lisko), se ei aiheuta mitään allergiaa ja on todella lutunen kaveri.

      • rune-sucks

        Kaverini on TAJUTTOMAN allerginen ,mutta hän sanoi,että erikoispurut auttavat asiaa,eikä muusta ole harmia kuin äänestä yöllä!


    • astmaatikko

      noista ehkä rotta ja hamsteri, mutta jyrsijät ovat yleensä pahimpia allergian aiheuttajia eläin allergisille. jos olet allerginen jyrsijöille, niin älä ota mitään niistä. jos olet allerginen useimmille karvaisille eläimille, niin unohda kokonaan karvaisten eläinten hankinta. on kurjaa joutua luopumaan lemmikistä jos sitä ei voikkaan pitää. kannattaa miettiä tarkkaan eläimen hankintaa. jos on allerginen monelle asialle ja ottaa lemmikin, niin helposti allergisoituu sillekkin. eläimen kanssa pitää kuitenkin olla jatkuvasti.

    • Sakke

      ....riippuu siitä, onko allergiaa jo ennen kotieläimen hankkimista. Jos on, kannattaa välttää noita karvaisia ja hilseileviä eläimiä. Silloin on parempi hankkia akvaario ja kaloja.

      Mutta jos ei ole allergiaa eikä sen riskiä tiedossakaan, saattaa kotieläin viimeisimpien tutkimusten mukaan auttaa välttämään sellaisen vaivan saamisen.

      • asiaa

        Tai sitten kotieläin saattaa nimenomaan altistaa allergialle, jopa vuosien kuluttua.


    • Suti

      Olen itse sairastanut astmaa koko ikäni (45 vuotta) ja allerginen monille eläimille. Varsinkin pienjyrsijät - eli juuri nuo mainitsemasi - ovat erittäin vaikeita ja aiheuttavat ihottumaa, kutinaa, kirvelyä ja hengitysvaikeuksia, aina kunnon kohtauksiin asti.

      Sen sijaan koira (tietty useampi jo) on ollut seuranani 10-vuotiaasta lähtien ilman minkäänlaisia oireita.

      • Ida

        Hei!!

        Olemme poikakaverini kanssa ajatelleet hankkia koira. poikakaverilleni on todettu reilu 10vuotta sitten allergia kissoille. Tiedätkö, että voiko hän olla allerginen myös koirille, tai jos otamme koiran, niin voisiko olla mahdollista, että koira ei aiheuttaisi mitään allergia reaktioita? Tiedän, sanot varmaankin, että mene allergia testeihin, mutt poikakaverillani on piikkikamm jne.. Toivoisin vastausta sähköpostitse... Osoitteeni on: [email protected]

        Kiitos jo etukäteen...


      • ärsyyntynyt
        Ida kirjoitti:

        Hei!!

        Olemme poikakaverini kanssa ajatelleet hankkia koira. poikakaverilleni on todettu reilu 10vuotta sitten allergia kissoille. Tiedätkö, että voiko hän olla allerginen myös koirille, tai jos otamme koiran, niin voisiko olla mahdollista, että koira ei aiheuttaisi mitään allergia reaktioita? Tiedän, sanot varmaankin, että mene allergia testeihin, mutt poikakaverillani on piikkikamm jne.. Toivoisin vastausta sähköpostitse... Osoitteeni on: [email protected]

        Kiitos jo etukäteen...

        Just joo... Niin että mielluummin otetaan koira ja kokeillaan niin onko allergiaa kuin että kestetään ne prick-testit! Ja sit kun allergiaa onkin niin annetaan koira pois tai lopetaan vai? Saamari jos ei sen vertaa pysty eläimen vuoksi tekemään et ottaa itseään niskasta kiinni ja menee niihin testeihin niin en kyllä suosittele minkään eläimen ottamista! Ymmärrän kyllä että piikkikammo voi olla voimakaskin, mutta epäilenpä että se on silti pienempi stressi kun koiralle tulisi eteen jos kotia pitäisi vaihtaa...


    • mie

      kissoille ja koirille allerginen kamu hommas kääpiösiilin. siitä ei pitäis ainakaan herkästi saada allergiaa.
      mutta siilin hoito on hyvin vaativaa, eli ei kyllä sovi ensimmäiseksi lemmikiksi eikä lapselle/nuorelle.
      toinen asia on saatko allergiaa puruista/heinistä yms. jota eläinten häkeissä käytetään. myös tuolla söpösellä siilillä on häkissään puruja ja kissanhiekkaa...

      • rune-sucks

        Vastaa pliis...


      • pjnbggdfaf
        rune-sucks kirjoitti:

        Vastaa pliis...

        ei kun se ei oo luonost jossai maas kasvatetaa.


    • ex-astmaatikko ja hevosenho...

      Heippa tänne, Noilla sun vaihtoehdoilla on yksi yhteinen ominaisuus-ne tarvitsevat häkin-kuivikkeet. Ja siitähän sitä pölyä ja hengenahdistusta syntyy. Ja kun noista eläimistä kaikki taitavat ruopsuttaa häkin pohjaa riittävästi. Minulla on leijonaharjaskani ja vaikka en enää sairastakaan astmaa niin silti, vaikka ois kuinka terve, ne altistavat räkäsyyteen...pupuni on nyt vanhempieni luona maalla-ulkoaitauksessa viettämässä kesää.

      • rune-sucks

        Auttaisiko Ilmanputsari omassa huoneessa?
        Tai erikois purut
        Vastatkaa kiitos


    • M4iu

      Kokeile chinchillaa. se ei aiheuta kaikille allergiaa, jos kiinnostaa niin käy katsomassa tarkemmin www.kolumbus.fi/slc. siellä on enemmän tietoa asiasta tai www.kingis.net

    • riina^^^^

      Moi. No sanoisin hamsteri. Itselläni oli 2 hamsteria mutta äiti oli allerginen. mitään oireita ei tullut. Mutta muista testata oletko purulle ynm allerginen.

    • annuska1

      kaikki mainitsemasi eläimet aiheuttavat allergiaa...siis jos on allerginen mutta ehkä hamsteri aiheuttaa vähiten allergiaa/astmaa.

      • -Hanna-

        meillä ainakin on 2 kääpiöhamsteria ja olemme kaikki 3 allergisia paitsi veljeni.. :( ollaan harkittu kääpiökania tai leijonaharjaskania jo kuukauden mutta allergia testeissä käymme keskiviikkona ja sitten tiedetään otetaanko me kani..suosittelen sullekkin mieluiten kääpiöhamsteria,ne ovat halpoja ja hyvin suosittuja allergiseen perheeseenkin..en missään nimessä suosittele rottaa!!!!


      • rune-sucks
        -Hanna- kirjoitti:

        meillä ainakin on 2 kääpiöhamsteria ja olemme kaikki 3 allergisia paitsi veljeni.. :( ollaan harkittu kääpiökania tai leijonaharjaskania jo kuukauden mutta allergia testeissä käymme keskiviikkona ja sitten tiedetään otetaanko me kani..suosittelen sullekkin mieluiten kääpiöhamsteria,ne ovat halpoja ja hyvin suosittuja allergiseen perheeseenkin..en missään nimessä suosittele rottaa!!!!

        Ja viekö häkin siivoaminen paljon aikaa


    • Tipi123456789

      Mulla oli kaksi marsua kun olin vähän nuorempi (joku 10-11) Mulle todettiin että oon marsulle allerginen vaikka kuinka paljon koitin vältellä allergian näyttämistä, joten jouduttiin luopumaan niistä. :( Mutta nyt olen ajatellut että voisin ottaa yhden hamsterin taikka gerbiiliin. Kun niistä sanotaan että ne ei allergisoi....

    • allerginen56789900

      Mä uskoisin, että jokainen jolla on allergia niin tietää itse siitä riittävästi arvioidakseen kannattaako lemmikki ottaa ja voiko sitä mahdollisesti pitää. Jos ei itsellä ole allergiaa niin tarviiko näihin viesteihin kommentoida... Nämä paapovat viestit on jotakuinkin aika ärsyttäviä.
      Itse allergisena astmaatikkona olen nuorena pitänyt lemmikkeinä rottia, hamsteria, maissihiiriä (joita en suosittele kenellekkään), kilpikonnia, käärmeitä,liskoa, akvaariokaloja ja kania (tosin ulkona). Nyt on lemmikkeinä (kolmas) koira, navettakissoja ja vuohia.

      Jyrsijöistä en pysty itse pitämään marsuja. Kuivikkeena pitää olla mörttimöröä, se ei aineuta ainakaan minulle allergiaa. Jos heinä on hyvin kuivatettua, eikä siinä ole homepölyä niin pystyn käsittelemään sitä hyvin (kuten itse seipäillä kuivatettu heinä) mutta jotkut paaliheinät aiheuttavat ongelmia.

      Nyt me mietitään lapsille lemmikiksi hamsteria.

    • satsumakset

      Jokaisen allergiat ovat yksilöllisiä, se mikä aiheuttaa allergiaa sinulle, ei välttämättä aiheuta allergiaa toiselle ja päinvastoin. Itselläni oli lapsena hiiriä ja rottia, mutta olin allerginen ainoastaan kuivikepuruille. Kun puruja vaihtaessa käytin hengityssuojainta, en saanut mitään oireita, mutta jos pöyhin puruja ilman suojainta, tuli heti nuha.

      Karu tosiasia on, että rotta taí hamsteri voisi olla hyvä vaihtoehto jos epäilee allergiaa, sillä ne elävät vain vuoden tai pari. Niin lyhyen ajan pärjää kyllä allergialääkkeilläkin, jos allergia puhkeaa. Kani tai marsu elää niin kauan, että jos allergiaa ilmenee, niistä pitää luopua.

      • eläin lääkäri

        nykypäivänä on harvanaisempaa olla allerginen eläimelle yleisin syy on HEINÄ tai HUONOLAATUINENPURU joten jos olet sitten kummiskin allerginen jyrsiöille kannattaa otta kaikista pienirakenteisin jos nyt sitten haluaa jotain kavereita =)=)


    • halluri

      ehkä hamsteri tai kani

      • Rottienrakastaja

        Rotta kannattaa ottaa! Mulla on kaks, vaikka äiti on allerginen eikä oo tullu oireita niistä. Häkissä me käytetään purujen sijasta haapahaketta, jonka ei pitäisi allergisoida. Sitä paitsi jyrsijöillä, varsinkin rotilla niiden pissa saattaa aiheuttaa jotain oireita, ei itse rotat niinkään. Eli, kun siivoat häkin tarpeeksi usein ei siitäkään ole ongelmaa.


    • sarkku5

      Oon ite allerginen mut meillä on 3 hamsuu:) kannattaa ottaa hamsu,jos ei mee nukkumaan niin kauheen aikasin:):) ne heräilee n. 21-22 maissa.SUOSITTELEN

    • JokuVaan:)

      Ite oon allerginen kaneille ja kissoille ainakin :D Mun mummulla on kissa ja siitä tulee heti allergia.. Mulla oli joskus kauan sitten kani mut ite en saanu allergiaa siitä sillon.. äiti ja isä saivat niin pahoja että myytiin pois. On ollut gerbiilejä eikä tullut mitään. On ollut hamsteri ja siitä ei tullut oikein mitään.. Kaneista alkoi pikkuhiljaa tulla kun kävin kavereilla joilla oli kaneja. Nyt on 2 koiraa ei ole tullut mitään :D Ja hamsterin hankkimista suunnittelemme.. Jos allergiaa tulisi kyllähän itse rupeisin lääkkeitä yms syömään että saisin pitää.. Mutta noista muista en tiedä :D

    • chinchut

      Heippa!

      Itse sanoisin tähän myös niinkun joku muukin edellä mainitsi; Chinchilla!
      Itse olen ollut koko ikäni allerginen niin koirille kuin kissoille ja muillekkin millä vaan karvat on, mutta sitten joskus luin että chinchillat eivät aiheuta kaikille allergiaa. Kokeilin sitten sitä, ja täytyy sanoa että kohdallani piti paikkansa!
      Nyt olen ollut jo yli kymmenen vuotta kolmen karvaisen kaverin kanssa viettänyt päiväni! :) Chinchilla on kuitenkin pitkäikäinen jyrsijä, joten ennen oman hankkimista yritä päästä testailemaan omaa allergiaasi eläimen lähelle.

      Mutta pitää muistaa, että jokaisella jyrsijällä on häkissään purua ja heinää, jotka saattavat aiheuttaa niitä allergia oireita..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3319
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3150
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      39
      2634
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2042
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      311
      1853
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1745
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      127
      1407
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1251
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe