Ympärileikkaus stressaa!!

stressi69

Joo eli mulla ois puolentoista viikon päästä aika ympärileikkaukseen fimoosin eli ahtaan esinahan takia. Sain tietää vuosi sitten,että mulla on ahdas esinahka vasta armeijan terveystarkastuksessa. SItä ennen luulin olevani ihan normaali.

Kysymys nyt kuuluukin: Kannattaako sitä leikkausta tehdä ellei se ole aivan välttämätöntä? Kyseessä on kuitenkin peruuttamaton leikkaus.

Kun näiltä keskustelupalstoilta saa niin ristiraataisia kuvia asiasta. Jotkut katuvat leikkausta ja sanovat sitä jopa silpomiseksi. Monilla on mennyt tuntoherkkyys. Jotkut yrittävät varoittaa tekemästä sitä. Jotkut taas puhuvat sen puolesta.

Olen käynyt lääkärillä näyttämässä ja se sanoi, että olisi tuo ihan hyvä hoitaa. Niin, tiedä siitä sitten pelaako nuo lääkärit jotain sairasta bisnestä näillä esinahoilla, että saisi lisää asiakkaita.
Lääkäri sanoi, että leikkaus pienentää penissyövän riskiä. Mutta hei haloo, onko se penissyövän riski loppujen lopuksi niin suuri, että pitäisi silpoa itsensä?
Hygieenian kannaltahan tuo leikkaus olisi varmaan ihan hyvä.

Mutta monet, jotka ovat tehneet leikkauksen ovat olleet tilanteessa, jossa heidän ahdas esinahkansa on ollut lähes sietämätön. Itse en edes huomannut koko asiaa ennen kuin siitä minulle kerrottiin. Sitten kun sain tietää asiasta tajusin selityksen sille, miksi mua on joskus kirveltänyt kustessa. mulkku on ollut tulehtunut. Mutta tulehduksia ei ole ollut varmaan muutamaan vuoteen. Mutta eipä tämä ole suuresti haitannut mun elämää tähän mennessä. Seksi kokemusta on vain päissään niin hankala sanoa käykö se kipeää. :D Masturbointi ei ainakaan käy.

Niin siksi mua stressaa se, että jos teen leikkauksen, niin en voi ikinä perua sitä jos tulos ei ole haluttu. Olen vuoden lukenut netistä juttuja ympärileikkauksesta ja maalaillut mielessäni kauhukuvia mitä kaikkea pahaa siitä voi seurata. Oletteko sitä mieltä, että pelkästään se, että mulla on fimoosi olisi hyvä syy mennä koko leikkaukseen?

45

14234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahdas tietämättä

      Kannattaa leikkauttaa, etenkin jos lääkärikin sitä suosittelee. Jokainen tulehdus kiristää lisää esinahkaa. Mulla oli aina tiukka, ja tulehdus kiristi lisää, niin menin ympärileikkaukseen. Kun vedin nahkaa taakse niin terska ikäänkuin pusertui reiästä ulos ja nahkasta jäi kiristävä rengas terskan reunan taa eli oli kireä vaikken minäkään sitä tiennyt. Esinahkaa kun vetää taakse, niin sen pitää heti alusta alkaa rullautua väljästi ns. nurinpäin ja oieta ihan suoraksi peniksen varteen. Jännekään ei saa kiristää.
      Ympärileikkaus ei ole mulla vaikuttanut haittaavasti herkkyyteen, liiallinen nopeaan laukeamiseen johtava herkkyys on sopivasti poistunut. Olo tuntuu raikkaalta, kun terska on paljaana. Pissaaminen on helpompaa, sihti on tarkempi, ei roisku minne sattuu. Hyvä juttu, suosittelen. Lisää tietoa jos haluat: [email protected]

    • tartartar

      Kannattaa leikkauttaa ihan oikeasti. Jos esinahka on kireä se on fiksuinta leikkauttaa.
      Itse olen 14v ja leikkaus oli vuosi sitten ja tuntoherkkyydessä ei ole tapahtunut mitään radikaalia muutosta eli runkkaaminen tuntuu hyvältä edelleen.

      Jotain mitä olen lukenut lähinnä netistä.
      Penis syöpä on harvinainen mutta esiintyy lähinnä niillä joilla on esinahka eli leikkaus poistaa käytännössä sen riskin kokonaan.
      Jenkeissä lääkärit myyvät ympärileikattujen vauvojen esinahat kantasolu tutkimukseen. Aikuisilla esinahassa ei juuri kantasoluja ole.
      Suomessa lääkärit eivät turhanpäiten leikkauksia tee koska jokapaikassa pitää säästää. Pikemminkin moni joka leikkausta tarvitsisi ei sitä saa.
      Itsellä lääkärit kokeili kaikenmaailman venytys ja salva hoitoja. Ei ollu kivaa ja sattu joten leikkaus oli helpotus kun sitä ennen kuseminen oli kuin piikkilankaa olisi kussut.
      Usko niitä lääkäreitä ei se oo niin kauheaa.
      Okei ekat kaksi viikkoa leikkurin jälkeen on aika ikävää kun vehje näyttää mustalta makkaralta ja MUISTA PYYTÄÄ ANTIBIOOTTI RESEPTI tai vehje voi leikkauksen jälkeen tulehtua.

    • stressi69

      no mika leikkausmuoto se sit kannattaa tehda? Koko esaria en todellakaan halua pois ku sitten sita ollaan aivan "true" ymparileikattuja ja jotenkin vaan inhottaa ajatus etta koko esari lahtis. Saastavan leikkauksen varmaan haluaisin, jossa sita vaan avarrettaisiin pikkasen. Mutta oon lukenut taalta, etta ne kuulemma parantuvat todella huonosti, niissa on suurempi komplikaatioiden riski ja ihmiset ovat olleet tyytymattomia. Mita muita leikkausmuotoja on.
      Nyt alkaa stressaamaan ja pelottaan taa leikkaus iha pirusti ku ei oo enaa ku viikko aikaa. :S

      • Anonyymi

        Mulla tehtiin tuollainen säästävä noin 6pv sitten. Voin sanoa että parantuminen ei ole niin paha tosin tiktin piikittää terskaa ei tunnu kivalta vaikeempi suihkutella näyttää tyhmemmältä. Olisin halunnut itse kunnon ympärileikkauksen mutta en tajunnut silloin kysyä olisiko mahdollista. Itse tein sen virheen että suihkuttelin vähän kuumal vedel haava aluetta ja yksi tikki irtosi ja nyt se kirvelee veteen osuessa


    • Kokonaan kannattaa leika ta pois. Jos vaan vähäsen leikkaa säästävästi, niin arpikudos kuitenkin kiristää ja samat ongelmat jatkuu. Näin lääkäri mulle sanoi.

    • Vähän myöhäistä

      Kun olet päässyt jo tuohon ikään saakka, tilanne on jo edennyt sen verran ettei ilman veistä saada apua. Asia olisi pitänyt hoitaa jo ennen murrosikää jolloin esinahkaa olisi ollut helpompi venyttää terskan yli. Aikanaan minullakin oli ahtautta, mutta sitkeällä venytyksellä selvisin ilman leikkauksia ja esinahka säästyi. Kun esinahan saa vedettyä taakse ja näin pääsee pesemään sen alusenkin, hygienia on hyvä. Olen aikanaan opettanut poikanikin huolehtimaan asian jo mahdollisimman nuorena niin ei ole tullut ongelmia.

    • einahkaa

      ite kävin vuosi sitten ympärileikkauksessa ja pelkästään hyvää sanottavaa siitä. Tuntoherkkyyttä ei ole hävinnyt oikeastaan yhtään ja parantuminenkin tapahtui nopeasti.

    • masaass

      hei. mut on ympärileikattu vajaa viikko sitten ja vielä olisi pari kysymystä. yhdessä kohtaa vielä turvotusta ihon alla ja sitä "kohtaa" voi liikkuttaa? onko normaalia?

      Ja samoin yhdessa kohtaa vähän mustaa? Voi olla vain mustelma mutta jännittää?? apuvaa

    • kikkelionparas

      leikkaa suoraa koko muna irti turhaan meet maksamaan mitää sairaala maksuja ku voit vaa vetää askartelu saksilla irti nii säästyy rahaa ja aikaa:!

    • leikkaukseen

      Mulla ois leikkaus parin viikon päästä.

      Olen vielä kahden vaiheilla, low&tigh vai high&tight tyyli?
      Onko arven sijainnilla väliä? Low kiinnostaisi ulkonäön kannalta enemmän.

      • Leikattu 2002

        Mulla on lähinnä low&tigh. Arpea ei juuri erota eikä paljoa poikkea leikkaamattomasta jossa nahka takana. Kiristävä jänne myös poistettu. Oikein hyvä.
        Kysyttävää? [email protected]


    • leikkaus lähestyy

      Tekeekö kirurgi jotain merkintöjä ennen leikkausta? Mistä hän tietää, miten paljon leikataan? Täytyykö kirurgille näyttää seisokki?

      • Ei tarvi ei

        Ei. Ne vaan arvioi silmämääräisesti.. toisinaan lähtee sopiva määrä, toisinaan liikaa, toisinaan reippaasti liikaa..


    • voi voi

      eipä se lekuri sitä paljoa tutki vaan puukko käteen ja kaikkipois ja langalla kiinni

    • Leikattu

      Eilen olin leikkauksessa ja tyytyväinen olen!
      Ikää 20v ja sairaslomaa 2 viikkoa.

    • 3kk leikkauksesta

      Tässä tekstissä käsitellään 3kk sitten ympärileikkauksen läpi käyneen 26-vuotiaan miehen omia kokemuksia leikkauksen jälkeen. Kirjoitin tämän, koska koin oman toipiluuteni aikana, että keskustelupalstojen kommentit olivat usein suppeasti muotoiltuja (”hyvin meni, jes!”), asian vierestä (”leikattu muna on ihana, ah, slurps, tekeekin mieli!”), keskittyivät liikaa ympärileikkauksen moraaliseen puoleen (pikkulasten ympärileikkaamisen filosofia luvut 1-99) tai oudoimmissa tapauksissa täyteen raivoamiseen (”mitä jos teidän vaginanne silvottaisiin?!!1!”).

      Ensisijaisesti tekstini on tarkoitettu siis rohkaisuksi ja vertaistueksi niille, jotka (omasta tahdostaan ja terveydellisistä syistä) ovat joko ympärileikkauksesta toipumassa, tai sellaiseen menossa. Itse huomasin netistä löytyvän paljon kauhutarinoita pieleen menneistä leikkauksista. Kirjoitin tämän siis tavallaan myös noiden kauhutarinoiden vastapainoksi. Ympärileikkaus on lopulta varsin tavanomainen kirurginen toimenpide ja väittäisin yhtään kauhutarinoita vähättelemättä, että ne ovat äänekkäitä marginaalisia poikkeuksia, jotka itse jättäisin omaan arvoonsa.

      Leikkauspäivänä kävelin sairaalaan verrattain rauhallisin mielin sisään. Kunnallissairaanhoidon ihmiset olivat ystävällisiä ja sain kuulla miten päivä etenisi. Vasta leikkaussalissa alkoi jännittää. Minut leikattaisiin nukutuksessa. Minuun pistettiin jotain nukutukseen valmistavaa ainetta, joka sai olon hieman sekavaksi (puudutusainetta?) ja lopuksi anestesialääkäri kysyi miltä tuntuu. Kerroin oloni olevan ihan hyvä, johon lääkäri vastasi vain: ”siinä tapauksessa toivotan sinulle hyvää yötä”, minkä jälkeen nukahdin välittömästi.
      Heräsin heräämössä pari tuntia myöhemmin. Mihinkään ei sattunut. Kipulääkkeet olivat siis kohdillaan. Leipää ja mehua tarjottiin, mistä tuli heti parempi olo, sillä leikkaukseen saapuvaa kielletään syömästä ja juomasta leikkauspäivänä. Munani oli kääritty sideharsolla nättiin pikku pakettiin, jonka kärjestä terska pilkotti. Koko systeemistä tuli mieleen jokin french hot dog. Sisko tuli hakemaan minut viiden maissa sairaalasta kotiin kun olin saanut pienet huimauksen tunteet hiipumaan. Haimme apteekista lääkärin määräämiä Buranan kuussatasia mukaan ja lähdimme kotio katsomaan leffoja ja syömään tortilloja.

      Ekana yönä heräilin muutamaan otteeseen pieniin kipuihin, mutta sain nukuttua ihan kohtalaisesti. Toisena päivänä oli aika ottaa side pois mulkun ympäriltä. Minua oltiin varoiteltu, että veitikka saattaisi olla aika raisun näköinen leikkauksen jälkeen ja ilmeisesti aika monilla ilmenee turvotusta ja mustelmia, joiden pitäisi helpottaa n. viikossa. Itselläni oli vain pikkurillinpään kokoinen mustelma munan toisella sivulla. Kävely tuntui epämukavalta, mutta sohvalla lojuessani tilanne ei ollut mainittavan tukala.

      Vasta seuraavana yönä p***a osui tuulettimeen. Minulle nimittäin selvisi, että aamuseisokki on ilmiö, joka tapahtuu vaikka veitsellä uhattuna. Ilmeisesti ekana yönä sideharso oli hillinnyt kaluni paisumista, mutta toinen yö olikin sitten aivan eri maailmasta. Erektion aikana peniksen kasvaessa tikit pistivät erektiolle vastaan, mikä nipisti niin maan perkuleesti! Tästä saattoi omalla kohdallani tehdä ikävämpää, että kuulun ”grower, not a shower”-mieskategoriaan. Munani on lepotilassa ehkä n. 5cm pituinen, mutta erektiossa se on aika paljon pidempi ja paksumpi. Edustuskunnossa pituus on 15cm ja ympärys 60mm. Sain nukuttua yön aikana yhteensä ehkä noin 4 tuntia.

      Päivät 3-10 menivät hyvin pitkälti makuuasennossa. Öisin tuli nukuttua keskimäärin 3-5 tuntia. Ei sillä etteikö uni olisi maittanut, mutta kivut eivät kannustaneet jatkamaan nukkumista sen jälkeen kun on pariin otteeseen herännyt kipuihin. Muna myös turposi tokan päivän aikana melkein kaks kertaa paksummaksi mitä normaalisti ja oli aika herkkä kosketukselle. Tikkien ympärille kertyi milloin punaista, milloin keltasta ja milloin mustaa arpea ja pientä veritihkua tuli aina silloin tällöin. Sairaalasta saamani ohje kannusti huuhtelemaan haavoja, etteivät paikat tulehdu. Neljännestä päivästä eteenpäin lopetin kalsareiden käytön kokonaan, päättelin että haava paranee nopeammin tuuletettuna, etenkin kun se ei sohvalla makoillessa pahasti sattunut.

      Välillä meinasi usko loppua, etenkin kun lääkärin määräämä 9 päivän sairasloma loppui. Onneksi sain töistä luvan jatkaa sairaslomaa vielä toisella viikolla. Rankinta toipumisessa oli ehkä lopulta kuitenkin jatkuva univelka, joka koetteli hermoja. Samoin harmistusta aiheutti tylsistyminen, joka johtui siitä, etten pystynyt viettämään aikaa juuri muuta kuin selällään. Kymmenentenä toipilaspäivänä olin jo melko hajoamispisteessä, kun viikon turvottelusta ja kipuilusta oltiin sairaalasta etukäteen varoiteltu ja mietin, tuleeko tästä ikinä yhtään mitään.

      ...jatkuu.

    • 33kk leikkauksesta

      ...jatkuu.

      11. päivänä kellon ääni kuitenkin muuttui. Aamujöpötys ei enää sattunut juurikaan (ilmeisesti tikit olivat sulaneet ihon alla, eivätkä sen tähden enää hangoitelleet vastaan) ja vaikka heräsinkin, uskalsin ruveta uudelleen nukkumaan. Värkin turvotus alkoi myös hellittää. Seuraavana yönä nukuin ensimmäiset täydet kahdeksan tunnin yöunet ja voin sanoa, että sinä päivänä hymyilytti. Housuja en viitsinyt tosin vieläkään käyttää. Siitä eteenpäin olo alkoi helpottaa päivä päivältä.

      Sitten aiheeseen, joka useimpia kiinnostaa 19. päivänä kokeilin ensi kerran miltä käteen vetäminen tuntuisi. Hiukan askartelua se oli, mutta varovasti vain varteen keskittymällä minun onnistui kuin onnistuikin saada itseni tulemaan. Ei se ihan yksinkertainen operaatio ollut, mutta ottaen huomioon ettei se sattunut tai ruvet ottaneet pahasti osumaa (ja että sain kahden ja puolen viikon paineet purettua), saattoi kokeilua kutsua onnistuneeksi. Kokeilin tumputtamista liukuvoiteen avulla, mutta sittemmin en ole sitä pahemmin tarvinnut kuin korkeintaan fiilistelymielessä.

      Ruvet putoilivat ajan myötä suureksi osaksi pois itsestään ja viimeiset ompeleet nypin tylsyyspäissäni omin päin irti. Arven iho oli alkuun ohutta, joten seksi onnistui ensimmäisen kerran vasta noin 6 viikon jälkeen. Se tuntui todella hyvältä. Ensimmäisillä kerroilla tulin paljon herkemmin kuin ennen leikkausta, mutta suht nopeasti terska karaistui ja seksi alkoi sujua entiseen malliin. Tosin takaapäin asennossa olen nykyisin hieman aiempaa herkempi, jonka olettaisin johtuvan siitä, että terskan alaosa joka kyseisessä asennossa ottaa eniten kontaktia, ei ole parkkiintunut kalsareita vasten.

      Henkilökohtaisen ja tyttöystäväni kokemuksen mukaan seksin taso parani entisestään. Itse pidän siitä, että enää minun ei tarvitse lainkaan jarrutella tiukan nahan repeämistä varoen. Eikä nautintoni ole vähentynyt. Seksi on edelleen maailman siistein juttu! Tyttöystävästäni tuli leikatun fani saman tien. Leikattu on kivemman näköinen, puhtaampi ja tuntuu paremmalta, koska leikkauksen jäljiltä hepin iho on kireämpi, mikä lisää häpyhuuliin kohdistuvaa hankausta. Muutoksen huomaa myös tyttöystäväni saamien orgasmien lisääntyneestä määrästä.

      Nyt, kolme kuukautta leikkauksen jälkeen, olen todella tyytyväinen, että menin ympärileikkaukseen, vaikka esinahkani kireys olikin sen verran lievää, että periaatteessa olisin voinut jänistääkin. Jos jotakin komplikaatioita haluan väen väkisin kaivella, niin leikkausarven alueelle on jäänyt pieniä kovettumia, jotka sörkkiessä ovat hieman herkkiä. Niiden olemassaoloa ei seksin aikana tai muussakaan arkielämässä edes huomaa.

      Oman kokemukseni pohjalta voin siis ympärileikkausta lääketieteellisin perustein suositella. Leikkauksen jälkeisten toipilasviikkojen kivut ovat näin jälkikäteen ajatellen pieni hinta ottaen huomioon kuinka paljon leikkaus elämänlaatuani paransi.

      • Jere.P

        Haluisin vaan kysyy, ku ite oon 15v ja oon kerran ollu jo leikkauksessa, muttei ollu ympärileikkaus, leikkas vaan isommaks, mut se on silti vähän liian kiree, et se tuntuu pahalta vetää terskan taakke.
        Joten haluisin kysyy, että kannattaako mennä ympärileikkaukseen ja että sitku on se vehe ympärileikattuna ollu jo jonki aikaa, niin alkaaks se olee kuiva, ja eiks se tunnu epämielyttävältä ku se hinkkaa boksereihin se terska kokoajan.
        Kiitos!


    • Venytys auttaa

      Venytyskoruilla saa venytettyä, ei ole pakko mennä silvotuttamaan. Jos ei venytyskorutkaan auta, sitten voi olla aiheellista harkita yksityisellä käyntiä, julkiselle en menis vaikka pistoolilla uhattais, on se sellaista venäläistä rulettia!

    • Vähemmän onnekas

      Omat kokemukseni lyhyesti:
      Alkuperäinen ongelma lievä anomalia ja lyhyt & paksu frenulum, joka kiristää pituussuunnassa ja vääntää ja kiertää terskaa aiheuttaen kipua seksiin. Kolme käyntiä kolmella eri urologilla, kolmannen kanssa löytyi järkevä ratkaisu, eräänlainen ympärileikkaus, jossa esinahka ja frenulum muotoillaan paremmin sopivaksi.

      Lähes vuoden odottelu ja viimein leikkauspäivä. Leikkauspäivänä leikkaava lääkäri kävi esittäytymässä, kertoi operaation olevan niin simppeli, ettei tarvitse erikseen tutkia, eikä keskustella sen enempää. Aiemmalla urologikäynnillä tosin oli suunniteltu, että ennen operointia tehdään tarkka suunnitelma keinotekoisessa erektiossa, tätä leikkaava lääkäri ei pitänyt ollenkaan tarpeellisena. Iltapäivällä viimein itse operaatioon, puudutus selkään ja sermi eteen, etten vahingossakaan näe mitä tapahtuu. Leikkaus oli suht kivuton, joskin se tuntui venyvän ja vieressä oleva hoitaja huomautteli millon mistäkin.

      Leikkauksen jälkeen heräämöön oottelemaan puudutuksen poistumista, vieläkään en saanut edes vilkaista papereitani. Heräämöstä sitten osastolle oottelemaan kotiin pääsyä. Ensimmäinen wc-reissu oli tuskaa, haavassa olleet sidokset ja rasvalappu irtosi saman tien, jälki näytti erittäin kummalliselta verrattuna suunnitelmaan. Haava vuoti norona verta pitkin wc:n lattioita ja hoitajan mukaan tämä oli normaalia, haavassa oli yhdet tikit, toiset tikit oli haavan vieressä varren ihon läpi tikattuna suoraan paisuvaiskudokseen. Wc-käynnin jälkeen sain lähteä kotiin, käteen lyötiin pari kipulääkettä ja kipulääkeresepti, myöhäinen perjantai-ilta, tammikuu, yli 30C pakkasta ja siitä vaan autoilemaan yli 100km kotiin pää pöhnässä. Yksikään lääkäri ei siis tsekannut tilannetta sen enempää lähtiessä, kuin saapuessakaan.

      Jatkuu

      • Vähemmän onnekas

        Jatkuu

        Kotona nukkumaan, seuraavana yönä ja aamuna oli yhtä tuskaa, koska yöllinen erektio aiheutti haavan repeilyä ja verenvuotoa, tilanne näytti entistäkin huolestuttavammalta verrattuna suunnitelmaan, mielessä alkoi pyöriä ajatus, että leikkaava lääkäri oli tehnyt jotain ihan muuta mitä piti. Viikonlopun yli selvisi jotakuinkin pilleripöhnässä, kivut ja verenvuoto oli kuitenkin unohtumaton kokemus. Maanantaiaamuna soitto sairaalaan, sieltä kuitenkin todettiin, ettei mitään kontrolleja ole sovittu, joten sinne on turhaa soitella. Soitto omaan terveyskeskukseen, sieltä todettiin, että asia kuuluu leikanneelle sairaalalle, ei heille, joten heille on turhaa soitella. Tuossa vaiheessa oli käynyt jo selväksi, että tuon muovaavan operaation sijaan oli tehty täydellinen poisto, liikaakin, pituutta nahassa oli enää puolet erektiopituudesta, haavapinnat oli kierteellä toisiinsa nähden, alapinnalla oli lisäksi vielä epämääräinen syltty tikattuna ja frenulumin paikalla oli noin 5mmX5mm avonainen alue täysin ilman ihoa.

        Järkytys oli melkoinen, kivut sietämättömät, sotkin kaikki lakanat ja housut verellä, yms. Vihdoin viikkojen päästä sain sairaalasta paperit & potilaskortin tuosta käynnistä, niiden mukaan kaikki on täydellisesti kunnossa, eikä mitään kontrolleja tarvita. Papereissa ei mainittu sanaakaan niistä ylimääräisistä ompeleista, eikä liian lyhyeksi jätetystä nahasta. Tikit irtosivat aikanaan, jonka jälkeen ei ollut enää mitään mahdollisuutta saada mitään dokumenttia niistä ylimääräisistä ompeleista, toisin sanottuna myöhemmin niiden olemassaolo kiistettin täysin, koska ne ei kuulu operaatioon, eikä niitä ole kirjattu papereihin.

        Kivut väheni pikkuhiljaa, mutta esimerkiksi talviaikaan paksusti pukeutuneena sepaluksesta virtsaaminen oli mahdotonta, koska nahan pituus ei riittänyt ottamaan penistä tarpeeksi pitkälle ulos. Avonaiseen kohtaan alkoi pikkuhiljaa tulla ohuenohut iho, joka tosin tarttui alla olevaan kudokseen lujasti kiinni, samoin koko haava oli alhaalta ja vasemmalta lujasti alustassa kiinni, tästä syystä seksin harrastaminen oli erittäik kivuliasta ja jäi vain yritykseksi. Toinen ongelma seksissä oli se, että puoliväliin vetäytyvä nivustaipeen iho karvoineen & kasseineen ei ollut alkuunkaan riittävä onnistuneeseen seksiin ja lisäksi karvoitus hiersi kumppanin paikat verille. Seurauksena ero. Haavapinnan alapinta & vasen reuna oli kiinni alustassaan seuraavat 6 vuotta, jonka jälkeen alkoi kutisemaan kovasti muutaman kuukauden ajan ja sitten viimen irtosi, nykyään siis liikkuu myös niiltä osin.

        Alapinnan avonaisen kohdan ohut iho on edelleen niin arka, että se aiheuttaa kipua seksissä, varren iho on edelleen niin lyhyt, että karvoitus ja kassit vetäytyy puolivarteen erektiossa, lopputulos on kaikin puolin käyttökelvoton ja helkkarin ruma. Myöhemmissä selvittelyissä on käynyt ilmi, ettei leikannut lääkäri ollut vielä edes kirurgi, vaan vasta kirurgiaan erikoistumassa oleva sairaalalääkäri. Selvisi myös se, että leikkaava lääkäri päättää miten operaation tekee, vaikka vastaanottokäynnillä olisi sovittu mitä tahansa. Lisäksi selvisi myös se, että leikkausjonossa olevat potilaat jaetaan leikkaaville lääkäreille "arpomalla", eli mitään takeita lääkärin pätevyydestä ei ole, vaikka suunnitelman tehnyt urologi väittikin jonkun heidän pätevistä kirurgeistaan hoitavan asian. Tästä kaikesta alkaa olla 15 vuotta, josta 10 vuotta taistelin potilasvahinkotaistelua tuloksetta, ympärileikkaukselle ei ole Suomessa minkäänlaisia laatukriteereitä ja mikä tahansa lopputulos on näin ollen "onnistunut". Tämän kokeneena en suosittele kenellekään tätä operaatiota julkisella, menkää hyvät ihmiset yksityiselle, vaikka se maksaakin vähän enemmän.


    • Myötätunto

      Vähemmän onnekas, minulla tuli itku kokemuksesi vuoksi. Voimia elämääsi toivottaa 55-vuotias nainen.

      • Menetetty peli

        No tuossa ei itkut auta, toivottavasti kyseinen esimerkki saa muut leikkausta harkitsevat miettimään asioita tarkemmin ja varmistumaan siitä, että homman hoitaa oikesti hyvä kirurgi!


    • Viikko sitten...

      ...astelin sairaalaan ja peli vetäistiin paljaaksi. Tullu luettua kauhutarinoita ja pelotti alkuunsa kamalasti tehä tämä. Mutta voisin vähän avautua omista kokemuksista niille jotka ovat ryhtymässä tähän touhuun.

      Leikkauksen jälkeen päivät 1-3: en pystyny kävelemään, virtsaaminen oli hirveää ja nukkuminenkaan ei ollu aamuseisokkien takia mitään juhlaa ja mieli oli todella maassa. Päivänä 4 alkoi pikku hiljaa näkyä valoa taas elämässä koska alkoi parantumaan ja siitä eteen päin koko ajan helpottanut henkinen ja fyysinen olo. Nyt on tosiaan päivä menossa ja hyvin pyyhkii. Terska alkaa tottua hankaukseen, virtsaaminen tuntuu normaalilta (ja paljon parempi sihti pönttöön ;)) ja tikitkään ei pahemmin kiristä ja turvotus laskenu. Ainut mikä kalvaa tässä hommassa ettei pääse kädelle ja himot alkaa olla inhottavat XD.

      Mutta tähän loppuun pari vinkiä miten ite olen tehny edistääkseni paranemista (huomatkaa että paraneminen on yksilöllistä). Älkää käyttäkö housuja ainakaan 5-6 päivään jotta haava saa ilmaa ja paranee nopeammin. Huuhdelkaa pelinne lämpimällä vedellä vähintään 2 kertaa päivässä ja laittakaa esim. pephanten voidetta terskaan ettei kuivu ja ala kesiä. Äläkää maatko koko ajan jos mahdollista vaan käykää VÄHÄN käveliksemässä ympäri taloa hieman jotta veren kierto vilkastuu.

      Huomenna loppuu saikku mutta joudun varmaan hakemaan lisää koska tikit hiertää vielä hieman.

    • lissu4

      Olen tuota ukkoani suostutellut ympärileikkauttamaan roikkuvan nahkansa pois. Ei oikein tunnu mukavalta lörttönahka sisällä pimpassa ja hiivatulehduskin vaivaa minua usein :(. Gynekologini suositteli myös mieheni ympärileikkausta, mutta missä tuo operaatio kannattaisi teettää? Tampereelta löytyy Amplia-klinikka, missä Taija Somppi tekee ympärileikkauksia. Onko tuolla joku käynyt ympärileikkauksessa? Haluaisin kuulla, kuinka leikkaus on onnistunut? En haluaisi, että jokin menee vikaan :| . Mies on sitten minulle vihainen, jos tulos ei ole hyvä.

    • varman päälle

      Kun asiansa osaava tekee leikkauksen niin riskit virheille ovat pienet. Miehesi kannattaa käydä ympärileikattavana kokeneella urologilla, tai mainitsemallasi henkilöllä, ei vaikuta olevan mikään puoskari.

    • Tunnotonkikkeli

      En voi suositella kenellekään ennen kun on kokeiltu venyttää. Itse tein sen virheen että menin leikkaukseen suoraan ja tuntoherkkyyttä on tällä hetkellä n. 50% jäljellä. Leikkaus meni muuten hyvin, mutta tikit aukesivat heti alkuun ja koko vehje turposi nyrkin kokoiseksi. Ensiapuun mennessä vastaanotto oli todella vastahakoista vaikka ei oltu edes koko vehjettä vielä edes katsottu, jotenkin pidettiin vähäpätöisenä asiana vastaanottavan erittäin kyrpiintyneen oloisen (NAIS)hoitajan mielestä. Siellä sitten lopulta kuitenkin pääsin toimenpidehuoneeseen jossa naislääkäri jotain patukkaa samalla mussuttaen puristeli verihyytymät ulos ilman minkäänlaisia kivunlievityksiä ja silmät kiiluen, vähän kuin joillain naisilla on into puristella miestensä finnejä selästä tms. Yhtä suunnatonta tuskaa en ole koskaan aiemmin kokenut vaikka olenkin itseäni monin tavoin telonut. Haavat vuosivat verta yms nestettä lähemmäs kolme kk ja sen ajan olin sairaslomalla. Lisäksi virtsaputkessa tapahtui jonkinlainen puristuna tms kokoonpainuma joka aiheutti sen että virtsa tuli tosi ohuena ja voimakkaana suihkuna ja lievästi kivuliaana, mutta leikanneen lääkärin mielestä virtsaputkeen ei ollut voinut tulla mitään koska siihen ei leikkauksessa koskettu. Kesti n. 8kk että virtsasuihku palautui normaalin oloiseksi. Erektiohäiriöt ovat vaivanneet koska tuntoherkkyyden puolittuminen tekee peniksestä liian tunnottoman. Terskan paljaana olo ei enää tunnu miltään, mutta tikkien avautumisesta johtuen ja tuosta järjettömäksi säkistä turpoamisen johdoksi penis on lepotilassa todella ruman näköinen ja terska vetäytyy sen siihen venyneeseen nahkahihaan lähes kokonaan. Siellä vetäytyneenä ollessa en kykene ilman käsien apua saamaan erektiota, koska tuntuu kuin osa peniksestä puuttuisi. Leikkaus tehtiin Turussa tyksissä ja siellä myös ensiavussa kävin. En voi muuta kuin kehoittaa pysymään kaukana kyseisestä laitoksesta penishommeleissa. Kävin kyseisen leikanneen urologin vastaanotolla tarkistuttamassa tilanteen kolme kertaa ja ensimmäiset kaksi kertaa hän vaikutti ystävälliseltä ja tilanne oli hänen mielestään hyvä ja hän valoi toivoa hyvästä paranemisesta, kolmannella kerralla hän oli jotenkin ärsyyntynyt että mainitsin tuosta virtsasuihkun ohuudesta eikä hän tutkinut asiaa sen enempää, olkiaan kohautellen vain totesi että ei voi olla vaikutusta virtsaputkeen. Oli kuitenkin. Kadun että menin leikkaukseen vaikka penikseni näyttääkin erektiossa ihan hyvältä, nahkaa kuitenkin taidettiin poistaa liikaa, koska nyt terska on ns lättänämpi kuin aiemmin ja penis on muutenkin hieman lyhempi. Alkutilanne oli vain pieni reikä esinahassa joskaan mitään tulehduksia ei koskaan ole ollut, koska joka kerta virtsatessa esinahka paisui palloksi ja kaiketi piti sitten paikat suht puhtaina vaikka pesu olikin hankalaa. Myös leikkauksen jälkeen herätessä oli ns. kylmä olo/tunne kuin jotain tosi tärkeätä olisi leikattu pois. Niinkuin olikin. Tällä on ollut suuria vaikutuksia henkiseen hyvinvointiini ja kehoitan miettimään kahdesti ennen kuin menee vapaaehtoisesti silvottavaksi. Lisäksi julkisella et saa mitenkään vaikuttaa leikkaustekniikkaan vaan olet näiden penismengeleiden armoilla. Itse kuulin vasta jälkikäteen että venyttämällä noilla venytyssarjoilla saadaan täysin päteviä tuloksia aikaan. Joten mikäli tahdot säilyttää kyvyn tuntea nautintoa, suosittelen venytystä. Tätä en voi liikaa painottaa.

      • VenyttelyAuttaa

        Harvemmin kukaan uskaltautuu avautumaan näistä vähemmän onnistuneista tapauksista. Tuo "ei siinä voi mitään olla, koska siihen ei ole koskettu" on tuttua, samoin se, että toisen puolen tunnon katoaminen ei voi johtua hermovauriosta, koska siihen ei ole koskettu... eikä toisen puolen verenkierron katoaminen useiksi kuukausiksi, koska siihen ei ole koskettu. Joopajoo. Muutenhan kaikki ongelmat vaan kuuluu asiaan, eli kyse on normaalista ympärileikkauksen jälkitilasta,, se varmaan sullakin teksteissä lukee. Yllä oleva ja monet muut vähemmän onnekkaat suosittelee venyttelemään, tuolla on hyvä sivusto ohjeineen, ne ohjeet voi ladata vaikka omalle koneellensa! Venytelkää, venytelkää, venytelkää ja jos esimerkiksi vuoden venyttely ei ole tuottanut tulosta, turvautukaa yksityissektorilla pätevään urologiin tai kirurgiin. Julkiselle ei missään tapauksessa kannata erehtyä, siellä voi päätyä ihan kenen tahansa kirurgiaan erikoistumassa olevan lekurin "harjoituskappaleeksi" ja jälki on sen mukaista...! Tuossa se linkki http://esarinvenytys.webs.com/


      • EnSuositteleKellekään

        Tikkejen irtoileminen, verenvuodot, turvotukset ja muut kuuluu ihan normaaleihin ympärileikkauksen jälkitilaan sisältyviin juttuihin, eikä niiden takia ainakaan Oulussa mihinkään päivystykseen pääse. Turussa ilmeisesti on eri käytännöt. Itselläni irtoili myös, verenvuotoa päiväkausia ja turvotus jotain käsittämätöntä. Irronneiden tikkejen alueelle jäi isohko alue kokonaan vaille minkäänlaista ihoa, tuo kyllä sittemmin kuukausien myötä umpeutui pikkuhiljaa. "Kuuluu asiaan ja sen kans pitää vaan pärjätä, eikä asia kuulu millään tavalla meille. Jos asia huolestuttaa, niin mene terveyskeskukseen." - oli OYS:n näkemys. Terveyskeskukseen eivät ottaneet tällaisen asian kans ollenkaan edes sisään, koska asia ei kuulunut heille, vaan heidän näkemyksen mukaan olisi pitänyt mennä leikkauksen suorittaneeseen yksikköön - eli OYS:aan.


    • Toimikaapian

      Itselläni leikattiin äskettain esinahka pois, joka oli todella tiukka, reikä oli todella pieni ja ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin leikata pois. Nyt on terskassa punainen läntti sen takia kun viivyttelin liian kauan ja ei ole kaunis näky, kuulemma 2-3kk pitäisi hävitä kokonaan. Huomenna "lahjapaketin" avaus niin katsotaan miltä pikkuveli näyttää :P Sairaslomaa antoivat 10pv.

    • EsariNahka

      Ajattelinpa jakaa kokemuksiani asian suhteen.

      Elikkäs, 30 vuotias mies, kärsin vuoden verran esinahan ahtaudesta erektiossa. Jostain syystä esinahkaani alkoi tulla pieniä haavaumia, jotka oli aika kivuliaita ja estivät seksin harrastamisen. Välillä oli parempia aikoja, ja välillä huonompia. Runkkaamalla sai yleensä varmimmin haavaumat. Noh, eka kerta yksityiselle urologille, joka tutki, joka poissulki sukupuolitaudit testaamatta ja määräsi kortisonia. Sanoi myös, että jos ei auta niin ympärileikkaus on seuraava vaihtoehto. Se kortisoni auttoikin haavaumiin, mutta esinahkaan oli ehtiny tulla sormusmainen kiristysrinkula arpeutumisen johdosta ihan esinahan päähän.

      No aikansa sitä iloa kesti kunnes haavaumat palasivat. Ja peniksestä alkoi lähtemään jostain kohti nahkaakin. Kortisonia ei saanut kuulemma käyttää liikaa, koska se ohentaa ihoa joka taasen on herkempi haavaumille. Esarin venytelyäkin koitin Sormusmaisen kiristysrenkaan poistamiseksi, mutta se oli työlästä ja vaikutukset hitaita.

      Noh, aikani taas kärsittyäni päätin toimia.

      Toinen kerta yksityiselle urologille, joka myös poissulki sukupuolitaudit testaamatta, ja sanoi, että se on ympärileikkauksen aika. Hän ei oikein osannut sanoa mistä haavaumat johtui, mutta mahdollisia aiheuttajia oli kuulemma epäpuhtaus ja masturbointi. Kyrpääni olen kyllä pessyt säännöllisesti. Tiiä sitten, onko runkkaussessioni olleet liian rajuja :D

      Edellisen kerran on ollut joku muu kuin vakiseksipartnerini lähes 2 vuotta sitten.

      Itse joskus minuuttimuna -miehenä olen lukenut, että joillekin se on auttanut myös yhdynnän kestoon, kun terskan herkkyys aikanaan hieman heikkenee leikkauksen jälkeen hankauksen johdosta. Se olisi tervetullutta kohdalleni :D Aika varattiin silloin reilun kuukauden päähän.

      Joitanki kauhujuttuja erehtyin lukemaan netistä julkisella puolella leikkauksen tehneistä, joten en edes harkinnut julkista, vaan luotin mielummin kokeneeseen urologiin, ja tein leikkauksen Diacorissa. Hintaa leikkaukselle tuli kaikkinensa hieman vajaa 750€. Toivottavasti oli sitten hintansa väärti, aika näyttää :D

      Leikkaus oli eilen ja meni ilman ongelmia. Tänään poistin käärön kyrvän ympäriltä ja kävin suihkussa suihkuttelemassa haavaa, jottei se tulehtuisi. Leikkausjälki näyttää ainaki tällä hetkellä ok, mutta pientä mustelmaa terskan päässä ja turvotusta munassa on havaittavissa, joten tarkemmat analyysit leikkausjäljestä kannattanee tehdä myöhemmin.

      Eilen ainoa kipu oli peniksen tyvessä, johon iskettiin ne puudutuspiikit. Itse haava on ollut oireeton, mitä nyt hieman kosketusarka, kun mulkkua hieman kääntelin puolelta toiselle leikkausjälkeä tutkiessani.

      Panacodia antoi lääkkeeksi, jota voi napsia jos kipuja tulee. Käytin panacodia eilen päivällä ja yöllä. Hieman se laittaa väsyttämään, joten ostin itse lisäksi 400mg buranaa ja 500mg panadolia, jota syön tarvittaessa "ristiin" niin ei tule niin pöhnäinen olo, mutta auttaa kipuihin.

      Viime yö meni hyvin ja sain nukuttua oikein hyvin. Aamulla meinas pukata aamuheijaria, mutta onneksi jäi puolitiehen. Urologi sanoi,että tikit kestää stondiksen, mutta voi hieman tuntua, jos aamuseisokki iskee.

      Viikon verran määräsi saikkua ja seuraillaan tässä parantumisen etenemistä..

      • EsariNahka

        Yö 2 ja päivä 3. Yö meni hyvin, valvoin myöhään ja nukuin pitkään. Aamulla sitten tulikin se ensimmäinen kunnon heijari ja pelkäsin että tikit ja haava repeää mutta ei onneksi, hyvin kesti. Ei tehnyt kipeää, mutta tuntui jotenkin hieman epämiellyttävältä.

        Sain muutes kirurgilta ohjeen, että kannattaa pitää munaa alkuun ns.yläasennossa, niin ei mene kovin mustaksi makkaraksi sitten leikkauksen jäljiltä. Tänää havaittavissa vähän enemmän mustelmaa peniksen varressakin, mutta siltikin hillittyä. Odotin paljon pahempaa.

        Haavaa olen suihkutellut aamuin illoin lämpimällä vedellä, ja hieman yleensä suihkun jälkeen on verta tihkunut jostain haavan reunasta, mutta nyt iltasuihkuttelun jälkeen pyyhe oli kuivaamisen jälkeen täysin puhdas. Turvotusta on munassa edelleen, ehkä tuplat siitä mitä normaalisti löysänä.

        Särkylääkettä en ole syönyt ku aamulla viimeksi, eikä kyrpä ole ollut mistään kipeä enää, niin en ole ottanut nappeja enempää. Ihmetyttänytkin, kun olen pystynyt touhuamaan aika normaalisti. Liikkumista ja äkkinäisiä liikkeitä tietysti olen vähän varonut. Mitä tuossa tuli luettua, että jotkut eivät voineet kuvitellakaan vetävänsä housuja jalkaan viikon jälkeenkään leikkauksesta. Kylppärin tippasevan hanan korjasin tuossa aikanikuluksi tänään. Kävin autolla ostamassa varaosan hanaan ja asentelin sen sitten paikoilleen. Eilen kävin yhden erittäin kevyen ja lyhyen työkeikan hoitamassa, kun en ehtinyt ennen leikkausta sitä tehdä.

        Kävin ostamassa leikkauksesta kotiutuessani sideharsoa, jota olen rullannut mulkkuni ympärille Kotoa poistuessani, kaikelta varalta, jos haava sattuisi alkaa vuotamaan.

        Kaveri kyselikin että lähdettäisikö käymään festareilla viikonloppuna, mutta huono hygienia siellä hieman mietityttää, että pitäisikö vaan pysytellä kotona.

        Tikkien narut alkanu tympimään, kun ovat noin vajaa sentin mittaiset, niin tuntuu että ne löytää aina tiensä johonkin haavan väliin. Leikkasin kynsileikkurilla niitä hieman lyhemmiksi.

        Btw, tarkistin kokonaishinnan niin se olikin yht. n.770€ eli hieman enempi mitä aiemmin kirjoitin.


    • Pikku_varoitus

      Aro ettei käy kuin juutalaisille, että lähtee loppukin järki esinahan jätteiden mukana.

      • EsariNahka

        No siitä ei tarvi onneksi huolehtia, ku se on hävinny jo aikapäiviä sitte :D


    • Kuulostaa hyvälle! Toipumista ja festarit väliin!

    • asedrfgthyjk

      Venytelkää ihmeessä ensin ja se venyttely ottaa aikaa, voi mennä parikin vuotta, mutta se kannattaa! Näillä ohjeilla voi moni välttyä täysin turhilta haitallisilta silpomisilta! http://esarinvenytys.webs.com/

    • 123d123d123d123

      Voiku oisin kerenny kommentoimaan tätä, mullaki oli ahdas esinahka armeija iässä, aloitin itsetyydytyksenkin vasta joskus 18-19 vuotiaana. ja mulla on erektiossa aika kookas penis, vaikka löysänä se onki tavallista pienempi. mutta minun esinahka ajanmyötä tottui tähän venytykseen ja nyt se toimii ihan hyvin eikä ole erektiossa lainkaan kireä. penikseni on siis erektiossa 18/14cm ja löysänä jotain 5-7cm. halusin sanoa tämän sen takia että esinahka on todella venyvä eikä leikkaus luultavasti tarvita, kannattaa odottaa ainakin pari vuotta

    • Anonyymi

      Olen yhdeksäntoistavuotias miehenalku. Minut ympärileikattiin puoli vuotta sitten. Omistan melko ison peniksen ja esinahkani oli vielä runsaampi. En pystynyt juuri koskaan vetämään esinahkaani kokonaan taakse, sillä esinahkani oli todella pitkä. Tämän vuoksi päädyin ympärileikkaukseen. Ympärileikkauksessa poistettiin esinahan ulko- ja sisälehti kokonaisuudessaan. Urologi halusi poistaa myös freneulumin, koska tämä oli melko lyhyt. Leikkaukseen olen todella tyytyväinen sillä seksielämäni on nyt kunnossa. Nyt yhdyntä tuntuu yhdynnältä ja suuseksikin onnistuu hyvin. Leikkauksen jälkeen tuntui oudolta housuissa, kun paljas terska hankasi housuja. Nyt siihen on jo tottunut. Toinen seikka, joka minua jännitti oli uimahalliin meno, sillä asun pienellä paikkakunnalla ja siellä ei juuri ympärileikattuja ole. Sain aluksi katseita tutuilta ja tuntemattomilta, sillä paljas terska vielä korosti isoa penistäni. Olen tottunut jo tähänkin ja kuljen häpeilemättä uimahallin pesutiloissa. Yksi nuori poika kerran kysyi uimahallin saunassa, että onko minut ympärileikattu. Hän kuulemma kärsii ahtaasta esinahasta, mutta ei kuulemma uskalla mennä leikkaukseen. Kehotin kysyjää menemään rohkeasti leikkaukseen, sillä minulla on leikkauksesta vain hyviä kokemuksia sanottavana. Minutkin olisi pitänyt leikata paljon aikaisemmin, niin olisin säästynyt monelta murheelta.

    • Anonyymi

      Itselläni nyt tasan 2 viikko ympärileikkauksesta. Olen kärsinyt murrosiästä asti ahtaasta esinahasta ja joskus 18 vuotiaana ekan kerran kävin urologin juttusilla joka käski vain venytellä esinahkaa. No asia jäi siihen sitten kun en kehdannut uudestaan mennä vaivaamaan joten aloitin venyttelyt. Hetken ajan tuntu et hieman auttokin asiaa, mutta sitten palattiinki takas lähtöpisteeseen. Seksissä esinahka repeili useaan utteeseen ja parantuessaan iho ei enää taaskaan ollut enää nii elastinen ja Johnson oli poissa pelistä 2-3 viikkoa pahimmillaan. Tänä aikana esaa ei saanu ollenkaa taakse ilman kipua ja uudelleen repeilyä ja tulehduksiakin alko siitä syystä kehittyä esarin alle kun ei sitä pystynyt pesemään. Noh, tätä rataa jatkoin sinne reilu 30 ikävuoteen kunnes sain tarpeekseni koska alko vaikuttaa mielialaanki tää vaiva. Mainitaan tässä muuten jo se et oma terska oo koskaa oo ollu mitenkää superherkkä et laukeeminen on työn takana useimmiten ja ite on pitäny aina olla ohjaksissa et laukeisin. Aattelin tämän johtuvan myöskin tästä kireestä esinahasta joka takana vedettäessä kiristi todella paljon. Kuten aikasemmin sanoinkin niin nyt ympärileikkauksesta on tasan 2 viikkoa. Alotin prosessin Lokakuu 2021 varaamalla ajan terveyskeskuksen lekurille joka katto Johnsonia ja kerto että mulla on erittäin runsaasti esinahkaa. Tästä pelästyneenä aattelin että siinä meni mahollisuus lopullisesti päästä ympärileukkaukseen, mutta sitten lekuri tokas että laittaa lähetteen urologille. Urologi aika sitten tuli 6 viikkoa jälkeenpäin tästä terveysasema käynnistä ja poliklinikka maksu oli 36 euroa ja jotain senttejä (Lasku postissa kotiin). Naisurologi sit myöskin tutki vehjettäni ja sano samantien että on runsas esinahka joka on arpeutunu että jos tätä lähtee venyttelee niin käy päinvastoin, että ympärileikkaukseen on laitettava. Pääsin tämän käynnin jälkeen vihdoinkin leikkausjonoon ja aika tuliki sit 2022 toukokuulle. Alkuun ei ollu minkäännäköstä jännitystä vaikka paljon näitä foorumeja lueskelin ja muiden kokemuksia niin hyvässä kuin pahassa, mutta olin oottanu tätä niin pitkään etten antanu negatiivisten kokemusten horjuttaa. Operaatio päivänä sitten jännitys oliki sit iha toista tasoo, astuin huoneeseen sisään missä odotti 4 naishoitajaa mikä rooli ny kukin itellään oli. Henkilökunta oli erittäin mukavia ja ammattitaitosia ja osas rauhottaa jutustelullaan erittäin hyvin. Siinä käytiin sit läpi mitä tehään ja hoito ohjeet alustavasti läpi sen jälkeen jne. Leikkaus suoritettiin paikallispuudutuksena ja koko homma oli täysin kivuton. Paikat desinfioitiin keittosuolalla ja pirtulla, tää pirtu sit poltteli jonkin verran mut ei mitenkää pahasti eikä sitä laitettu peniksen alueelle ollenkaa. Sisäreidet, kivekset ja ilmeisesti keittosuolalla sit muut? Sen jälkeen alettiin puuduttamaan, tää oli mitä olin eniten pelänny ja hoitajatki sano et koko leikkauksessa ni tää puudutus on pahin vaihe. Sitku se alotti puuduttamaan niin eipä sitä neulaa hirveesti tuntenutkaan, tosi pieniä nopeita nipistyksiä vaa, nii pieniä ettei siin edes sätkähtäny. Sit ooteltiin et aine alkaa vaikuttamaan ja hoitajat jutusteli siin mukavia, jonka jälkeen kirurgi sit alko kokeilee miten hyvin paikat on puutunu, en tiiä millä kokeili kun en tuntenut mitää mut varmaa jollai neulalla. Onnistu puuduttamaan ekalla kerralla, että koko operaation aikana en missään vaiheessa tuntenu mitään, en edes paineen tunnetta. Siinä sit vierähti varmaan 40-45min jonka jälkeen homma oli paketissa, hoito ohjeet, reseptit ja saikkulappu mukaan. Sain viikon saikun fyysisen työn takia, toimisto työssä taitaa olla 3pv. Sit lähettiin kotiin ja olo oli erittäin hyvä eikä mitää tuntemuksia ollu alakerrassa, eka yöki meni täysin kivuttomasti. Seuraavana aamuna piti poistaa tämä rasvasidos mikä laitettiin leikkauksen jälkeen ja suihkutella haavaa, hitto et jännitti kui paljon mahtaa kirvellä. Ei lopulta kirvelly kovin hirveesti ,todella varovasti kyl laskeskelinki sitä vettä haavalle, sen jälkeen huolellinen kuivaus paperilla (taputellen). Tuntemuksit oli sit palannu, mutta kipuja ei ollu, tikit jotka tarttu boksereihin lähinnä suuriltaosin aiheutti ne vihlaisut. Haava vuoti reilu viikon veri/kudosneste sekoitusta. Paraneminen otti hieman takapakkia tässä välissä kun ilmeisesti terskan yläpuolelta takaa 1 kohta tais tulehtuu eikä meinannu millään umpeutuu vaikka muual näytti aika hyvält, mut sit oli tää 1 kohta joka märki koko ajan. No lekuriin sit joka määräs antibiootit ja nyt näyttäis et yrittää parannella itteensä kiinni. Tikkejä ei oikeestaa oo enää jäljellä yhtään tänää kun 2 viikkoa kulunu. Kipuja ei juurikaan oo paitsi erektiot on viel kivuliaita koska terskan alapuolella edellee hirvee nestekertymä joka suostu lähtemäään millää ilveellä, mutta annan viel 2 viikkoo armon aikaa. Päivittelen varmaa uudemman kerran viel kun täysin parantunut ja päässyt koe ajamaan itse sekä avopuolison kanssa että onko muutosta parempaan

    • Anonyymi

      En tiedä lukeeko tätä enää kukaan mutta tänään oli leikkaus ja siteet lähti melkein samantien ja käskettiin mennä ilman. Vessassa kusemisen jälkeen käskettiin suihkutella terskan päätä mutta teki vittu niin kipeetä että meinasin pyörtyä. Onko tuo suihkuttelu vielä huomennakin yhtä tuskallista tai miten kauan se on noin tuskallista kun käskettiin suihkutella 2x päivässä 10-15min nii mite helvetissä sen pystyy jos ei meinaa pysyä viittä sekunttia tajuissaan. Myös sellanen että mitä rasvaa ootte laittanu kun käskettiin laittamaan vaan jotain perusvoidetta niin mikä ois hyvä. Pahoittelut kiroilusta mutta toivottavasti tää helpottas on muuten aika tuskalliset ajat tulossa. Kiitos jo etukäteen jos joku vastaa

    • Anonyymi

      Jos joku haluaa kokemuksia niin tässä tulee leikkaukseen aamulla siinä höpinät hoitajien ja leikkaavan lääkärin kanssa ja vaatteiden vaihto. Siinä tunti odottelua ja saliin, salissa putsattiin paikat ja iskettiin puudutuspiikkejä kymmenkunta mutta meikän vehje ei puutunut tarpeeks ja kipu oli yhtä helvettiä no nukuttivat sitten. Heräsin heräämöstä siitä välipalat naamariin ja saattajan kanssa kotiin. Ensimmäiset päivät meni suhteellisen helposti ei kipuja aika paljon vuotoa verta ja muuta eritettä. Mutta sitten kolmantena yönä yöseisakki herätti ja en oo kokenu niin infernaalista kipua eläessäni. Nyt päivä 7 leikkauksesta ja joka yö herää siihen yölliseenerektioon ja sattuu niin maan perkeleesti, joten unet jää aina johonkin 3h kun ei pysty nukkumaan. Suoraan sanottuna odotan ihan vitusti sitä päivää kun nuo tikit sulaa ja saa ensimmäisen kerran nukkua hyvin ja herätä ilman kipuja, mutta jospa se tästä sairaslomaa on pakko pyytää vielä toinen viikko ei töitten tekemisestä tulis hevonvittuakaan.

    • Anonyymi

      Näitä lukieassani täytyy tässä vaiheessa todeta, että olen päässyt helpolla.

      Ikää on 30-40 välillä ja ympärileikkaus tehtiin viikko sitten.
      Toimenpide tehtiin paikallispuudutuksessa. En kokenut, että puudutuspiikit olisivat sattuneet mitenkään sen enempää kuin esimerkiksi hammaslääkärissä. Inhottavalta toki se aina tuntuu kun kroppaan kajotaan neulalla mutta ei se mitenkään infernaalisen paha ollut. Paikat puutui hyvin ja eipä se ollut sitten kuin ihmettelyä. Välillä uskalti katsoa ja välillä ei viittinyt itseä kiusata tarpeettomasti. Toimenpide kesti jotain 30min ja 45min välillä. Paikat sidottiin, annettiin 1g Panadol ja ei muuta kuin itse kotia autolla 600mg Buranaresepti taskussa.

      Paikat oli illalla hieman arat mutta ei kipua. En ole viikon aikana tuntenut kipuja ollenkaan vaikka herkillähän paikat on tuollaisen käsittelyn jälkeen. Olen kuitenkin syönyt Buranaa ohjeiden mukaisesti ihan siinä uskossa, että se ennaltaehkäisisi mahdollisia tulehduksia.
      Veristä vuotoa oli kahtena päivänä ja melkein viikon verran sideharsot oli yön ja päivän jälkeen läpikostuneita kudosnesteestä. Nyt ei enää ollut kuin muutama tippa tullut nestettä yöllä niin jätin sidokset pois.

      Yöseisokit ovat herättäneet kun tikit ovat vähän kiristäneet mutta en koe, että tuokaan olisi varsinaisesti tehnyt mitenkään isosti kipeää. Veikkaan, että jos kipu olisi kovempaa niin kyllä se tappaisi seisokinkin todella nopeasti :)

      • Anonyymi

        Lisäinfoa näin 6kk jälkeen!
        Seksi alkoi noin kuukausi leikkauksesta ja hyvältä tuntui. Tottakai oli melkoiset pelot, että miten leikkausarpi kestää mutta varovasti kun eteni niin ei tullut takapakkeja parantumisen suhteen. Aikaisemmin esinahan alla ollut haavauma repesi lähestulkoon jokaisessa yhdynnässä ja toi kirvelyt tullessaan mutta nyt tästä vaivasta ei ole tietoakaan!

        Tuntopuutokseen on hankalaa ottaa kantaa terskan osalta koska minulla on aina ollut sen verran löysä esinahka, ettei se koskaan pysynyt terskan päällä, joten terska ei ole varmaan koskaan ollut sillä tavalla herkkä kuin ehkä valtaosalla miehistä. Mutta leikkausalueellahan hermosto ottaa leikkauksesta vähän damagea väkisinkin niin siinä olen huomannut kyllä turtuneen olotilan. Sen tiedon valossa mikä itsellä on niin tuon alueen tunto saattaaa palailla normaaliksi jahka hermosto vaan kasvvaa takaisin. Hermosto kasvaa vaan todella hitaasti.

        Suurin turvotus katosi muutaman kuukauden aikana pikkuhiljaa ja tällä hetkellä sanoisin, että turvotuksen näkee ja tuntee edelleen leikkausarven alueella mutta seisokissa sitä ei enää edes juuri näe. En sitten tiedä sulaako tuo pitkässä juoksussa kokonaan pois..toivottavasti, vaikkakin se ei tällä hetkellä normi elämässä haittaa mitenkään. Tyttökaverin hampaat tuppaa siihen kohtaan vähän vastaamaan mutta kun asiasta puhuttiin niin osasi huomioida asiaa paljon paremmin!

        Ehkä se mitä olen jäänyt miettimään on se, että tulisiko tuota aluetta nyt rasvata jollain. leikkauskohdassa on semmoisia vähän kovempia alueita ja toisinaan se tuntuisi siltä, että joku rasva voisi tehdä hyvää sille vai onko ihan turhaa hommaa?

        Itsellä ei tosiaan esinahka enää yllä terskan päälle mutta ihan alalaitaan kyllä. Itsetyydytyksessä on siis nahkaa mitä liikuttaa mutta se ns. namikohta kun nahka nousee terskan päälle jää nyt pois ja toisinaan itsetyydytys tuntuu sitämyöten vähän pitempikestoisemmalta prosessilta mutta onnistuu. Tietysti jos haluaa niin voi käyttää liukkaria, öljyvä tai vaikka rasvaa niin voi liu'uttaa kättä terskankin päälle. Ehkä tuollaisen itsetyydytyksen jälkeen leikkausalueelle tulee sellasia pieniä "ämmänneuloja" mutta ei paha. Mutta kuten sanottu, homma onnistuu. Paikoilla voi kestää parantua täysin niin annetaan ajan juosta ja luonnon tehdä tehtävänsä!

        Seksin saanti on toistaiseksi turvattu niin tekeekin ihan hyvää tällainen, että mieluummin pidättäytyy seuraavaan kertaan. Mahtava fiilis kun panettaa paljon enemmän! Nettipornon kulutus on tippunu 99% ja seksi tuntuu hyvälle niin mikäs siinä! Noitten turvotusten ja pienten tuntopuutosten takia toki välillä ei meinaa voinappi lentää seksissäkään mutta toisaalta jos ei tällä kertaa niin seuraavalla kerralla aivan varmasti. Itselle seksi on silti paljon paljon nautinnollisempaa kun ei tarvitse enää stressailla, että repeekö paikat ja millasta kirvelyä saa fiilistellä seuraavat pari päivää..

        Yhteenvetona sanoisin, että ei paha. Positiiviset puolet jyrää pienet haitat ja en ehkä haluis palata entiseen.


    • Anonyymi

      Itsellä leikattiin nyt heinäkuussa essari kokonaan pois. Toimenpiteessä ainoa jännittävä "kivulias" asia on ne puudutuspiikit. Muuten helppojuttu.
      Ensimmäisenä toipumispäivänä piti siteet ottaa pois ja suihkutella. Kuulema tämä rasvasidos joka oli tikkienpäällä olisi pitänyt kastella vedellä ennen irrottamista jotta irtoaa helpommin. Tästä kun minulle ei kerrottu, en näin tehnyt. Lopputulos, 1 tikki ilmeisesti viilsi haavan ja voitte kuvitella miten helvetin paljon suihkuttelu sattui. 2 päivää pesin kosteilla vanulapuilla.
      Nyt päästään hauskimpaan asiaan, mitä ei tässä ketjussa olekkaan sanottu vielä. Veijari tulehtui, ja pahasti. Kirurgi tarkisti melan ja sanoi että bakteeri "pussi" joka pitäisi kuulema tyhjentään.Antibiottia/tramalia ja kotiin. Soitto urologille selvitteleen asiaa. Kuulema hoidetaan antibiotilla ja ei ole tarvetta mennä näyttämään.
      Nyt mennään 11pv toimenpiteestä, yölliset stondikset jotka sattuu muuten enemmän kuin ne puudutuspiikit. Mätää/lihaskudos nestettä tulee ulos vieläkin. Munan päälipuolella terskan "alla" varressa kunnon kohoama, helvetin kipee ja erittää. Koitellu puristella sitä heidän neuvojen mukaisesti silloin kun erittää. Nyt olis antibiottia 4päivää jäljellä, tilanne ei ole parantunut,turvotus on vieläkin suurta. Katotaan miten käy, joutuuko ns uusimaan toimenpiteen.

      Vinkkinä noihin aamu stondiksiin. Itsellä sen verran lyhkänen matka pakkaselle että haen aina herätessä samantein jääpussin munaan jotta saa sen laskemaan samantein. Se auttaa. Stondis poissa, kipu poissa.

    • Anonyymi

      Paremmin kirjoitettu edellinen kommentti;

      Ikä: 34
      Ongelma: Ahdas esinahka, Ei kyennyt kun kerran päivässä harrastamaan seksiä koska paikat kipeyty ja puutu niin ettei välttämättä seuraavana päivänäkään pystynyt seksiä harrastamaan. Ongelma alkoi esiintyä vasta 22vuotiaana. Nyt leikattu, esinahan poisto ja frenulum poisto. Haittojen vuoksi mietin vuosia hoidanko, ja nyt homma hoidettu.
      Kerron koko operoinnin ja paranemisprosessin josta on nyt reilu kuukausi. Mutta alkuun sanon että tyytyväinen olen.

      Leikkaus tehtiin kesäkuunlopussa eli pahimpaan mätäkauteen.
      Operointi alkoi diapamilla pelkotilojen vuoksi, josta ei ollut mitään hyötyä. Puudutuspiikit peniksen tyveen oli koko operoinnin kivuliain asia, muuten ei tuntunut mitään. Muna käärittiin pakettiin ja himaan. Lääkkeeksi panadol+burana 600.
      Ensimmäiset yöt meni aikalailla munakädessä pitäen. Suojellen. Särky hoitu lääkkeillä.Turvotus oli todella runsas ja puoliympyrämäinen tikkienpuolelta.
      Pahin asia tässä vaiheessa oli, luonnolliset yölliset seisokit, jotka herätti vaikka kuinka unessa olisit. Se tunne oli about semmonen että tikit repee ja yksi repesikin. Sattu aivan hitokseen. Opin sen että heti kun se seisokki tuli ja siihen heräsi niin pakkasesta jääpussi kyrpään jotta sai laskettua mah nopeasti. Tätä kesti noin viikon - 2 kunnes tikit sulivat.
      Minulle tuli ensimmäisen viikon jälkeen tulehdus johon määrättiin antibiotit ja tramalia, kivut oli aivan helvetinmoiset. Antibiotti toimi mutta hidasti parantumista.
      Vielä reilu kuukaudenki jälkeen penis erittää lihasnestettä ja ei ole täysin parantunut.
      Seksin harrastaminen vaimoni kanssa alkoi kuukauden jälkeen, homma hoituu todella varovasti ja se kuukauden selibaatin lopetus tuntui mitä mahtavimmalta. En kokenut tunnossa, laukeamisessa tai missään mitään ongelmaa. Ehkä hiukkasen pidempään kesti mikä on aina hyvä homma! Ulkonäöllisesti pientä lehteä havaittavissa mutta sen paranemiseen menee pidempään. Ulkonäkö ei minua hävetä, itseasissa pidän munani ulkonäöstä nyt enemmän, vaimokin on samaa mieltä.

      Tässä pieniä vinkkejä mitä en saanut / löytänyt mistään mitä tulee leikkauksesta palautumiseen:
      Leikkauksen jälkeen kun otat seuraavana päivänä siteet pois, Tikkipinnalla on rasvalappu side, tikit ovat varmasti vähän jääneet kiinni siihen, joten kastele se vedellä ennenkuin varovasti irrotat. irtoaa paremmin.
      Vesipesu aivan ehdoton, ja tarkoitus on vetää nahkaa niin paljon taaksepäin kuin mahdollista ja valuttaa vettä 10-15min haavalle, eikä pelkästään tikkeihin, kauttaaltaan kunnon huuhtelua!

      Itse koen että leikkauksesta oli aivan todella suuri apu, ja olen tyytyväinen. Muistakaa että nämäkin hyöty ja haittapuolet on täysin yksilöllisiä, mutta varsinkin jos elämänlaatusi paranee niinkuin minulla teki niin suosittelen kovasti vaan hoitamaan asian.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe