Uskallatko nukuttaa vauvaa vatsallaan?

Äiti vain

Eli haluaisin tehdä vähän tilastoa aiheesta. Annatko vauvasi nukkua/nukutatko vauvaasi vatsallaan ja murehditko kätkytkuolemaa?

35

9059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ei.

      En anna. Ja murehdin.

    • kyl kyl

      Ihan vauvava en antanut nukkua. Nyt lapsi on 8 kk ja kääntyy itse yöllä vatsalleen. En murehdi enää sillä lapsi osaa jo kääntää päänsä niin että ilma kulkee.

    • fisutt

      En laittanut koskaan vauvaa vatsalleen nukkumaan, mutta sitten kun oppi itse kääntymään niin annoin nukkua vatsallaan. Niin kuin yleensä nukkuukin. En varsinaisesti murehtinut kätkytkuolemaa, mutta kyllä sitä vauvan hengitystä tuli aina kuunneltua silloin kun itse meni nukkumaan. Ja tulee kuunneltua vieläkin kun muksu on 1v 8kk :)

    • mammeli1998

      ei suostunut nukkumaan vatsallaan, kun joskus koitin, jotkut kun sanoivat mulle että lapsi nukkuu paremmin vatsallaan ja pumpat tulis helpommin. nyt 8kk möyrii itsensä sellaisiin asentoihin etten aina osaa sanoa onko vatsallaan vai miten. en varsinaisesti miettinyt kätkytkyolemaa missään vaiheessa.

    • ()()()()

      Meillä on 5-viikkoinen neiti. Öisin en laita koskaan mahalleen, vaan kyljelleen. Päivisin välillä nukutan mahalleen (ja vahdin että pää on sivulle käännettynä), kun pikkuisella on mahavaivaa ja se auttaa vähäsen.

      • ??????

        Muistatko vaihtaa pään eri puolille, koska jos pää on aina samaan suuntaan vatsalla nukkuessa, lapselle tullee siitä fyysisiä vaivoja, joita joutuu korjaamaan fysioterapiassa? Sukulaislapsellemme kävi näin. Tosin hän nukkui aina vain vatsallaan.


    • jdnhytrd

      Meillä 2,5kk ikäinen vauva, joka nukkuu perhepedissä mun kainalossa tavallisesti kyljellään, joskus selällään. En laita koskaan mahalleen nukkumaan, paitsi ihan alussa nukkui mun mahan päällä mahallaan. Sitten kun itse kääntyy mahalleen nukkumaan niin saa nukkua niin, murehtimatta!

      En erityisemmin "murehdi" kätkytkuolemaa, mut kun ei ole mitään mahavaivaa tms. niin ei ole ollut tarvetta edes harkita mahallaan nukutusta, rinnalta jää luontevasti kyljelleen.

      • ??????

        Jos lapsi nukkuu vatsallaan, patjan pitää olla kovempi kuin aikuisten patjat Ei siis olisikaan ollut hyvä nukuttaa perhepedissä lasta mahallaan (paitsi jos itse tykkää nukkua kovalla alustalla. :))


    • vatsallaan

      Nykyään nukutan vauvan vatsallaan puolet yöstä (vatsavaivat). En muuten uskaltaisi mutta ostin hengityssensorin joka hälyttää jos vauva hengittää huonosti. Poikani on pian 3½kk ja vatsa vaivaa vielä kovasti, vielä ei ole yötä nähnyt jolloin herää vain syömään..suurin osa herätyksistä johtuu kivuista enkä jaksa enää valvoa joka yö että vauva hengittää kun on vatsallaan

    • sdfgsg

      Olen molempia lapsia nukuttanut mahallaan, koska oli ilmavaivoja ja vauva nukkui paremmin mahallaan. Nukutin esikoista ekat 2kk kyljellään, mutta neuvolassa sanottiin (ja myös äitini), että kokeile nukuttaa mahallaan, koska se auttaa ilmavaivoihin ja että on turvallista nukuttaa mahallaa, lapsi osasi kyllä kääntää päätä ja esim. jos pulautus tulee, niin selälleen on tukehtumisvaara enemmän kuin jos on mahalleen. Kuopus nosti jo laitoksella päätä ja osasi jo tosi nuorena kääntää päätä mahallaan nukuttaessa, joten rupesin myös häntä nukuttamaan mahallaan, koska helpotti ilmavaivoihin. Musta sairaalassa on muutenkin annettu täysin ristiriitaisia ohjeita, itselleni sanottiin ettei laste tarvitse röyhtäyttää, mutta selvästi lapsi tarvitsi röyhtäytystä, koska itki ilmavaivoja sitten :-(.

      • ,jgdjhrd

        "niin selälleen on tukehtumisvaara enemmän kuin jos on mahalleen"

        Teidän neuvola on vissiin sitten tehny kattavatkin kätkyt-kuolematutkimukset joiden perusteella uskaltaa väittää päinvastaista kuin muut ajantasaiset tutkimukset aiheesta. Rohkeaa...


      • sdfgsg
        ,jgdjhrd kirjoitti:

        "niin selälleen on tukehtumisvaara enemmän kuin jos on mahalleen"

        Teidän neuvola on vissiin sitten tehny kattavatkin kätkyt-kuolematutkimukset joiden perusteella uskaltaa väittää päinvastaista kuin muut ajantasaiset tutkimukset aiheesta. Rohkeaa...

        en siis missään perhepedissä tai minun vieressä nukuta mahallaan, koska se patja on parisängyssä liian pehmeä siihen. Sen sijaan olen nukuttanut mahallaan siinä äitiyspakkauksen pedissä, koska siinä patja on kova ja lapsen on helppo kääntää päätä tarvittaessa. Äitiyspakkauksen sänky on pinnasängyssä minun sängyn vieressä. Itse en taas ikinä ole uskaltanut ottaa vauvaa omaan viereeni nukkumaan: saatanhan unissani kääntyä vauvan päälle tai vauva saattaa tukehtua patjaan, peittoihin tms. siinä ahtaassa tilassa parisängyssä tai lapsi saattaa vaikka pudota lattialle! Olen kyllä tarkkaillut lapsiani kauan ennen kuin uskalsin nukuttaa mahallaan: sitten kun olin varma siitä, että tukehtumisvaaraa ei ole ja jos neuvola antaa siihen luvan, niin kyllä, nukutan mahallaan. Lapset nukkuvat paremmin ja ilmavaivoja ei ole :-). Mitä järkeä huudattaa pientä vauvaa masukivuissa jos siihen on olemassa näinkin yksinkertainen lääke? Meillä esikoinen huuti joka yö klo 01-02 asti ennen kuin rupesimme nukuttamaan mahallaan.


      • ,jgdjhrd
        sdfgsg kirjoitti:

        en siis missään perhepedissä tai minun vieressä nukuta mahallaan, koska se patja on parisängyssä liian pehmeä siihen. Sen sijaan olen nukuttanut mahallaan siinä äitiyspakkauksen pedissä, koska siinä patja on kova ja lapsen on helppo kääntää päätä tarvittaessa. Äitiyspakkauksen sänky on pinnasängyssä minun sängyn vieressä. Itse en taas ikinä ole uskaltanut ottaa vauvaa omaan viereeni nukkumaan: saatanhan unissani kääntyä vauvan päälle tai vauva saattaa tukehtua patjaan, peittoihin tms. siinä ahtaassa tilassa parisängyssä tai lapsi saattaa vaikka pudota lattialle! Olen kyllä tarkkaillut lapsiani kauan ennen kuin uskalsin nukuttaa mahallaan: sitten kun olin varma siitä, että tukehtumisvaaraa ei ole ja jos neuvola antaa siihen luvan, niin kyllä, nukutan mahallaan. Lapset nukkuvat paremmin ja ilmavaivoja ei ole :-). Mitä järkeä huudattaa pientä vauvaa masukivuissa jos siihen on olemassa näinkin yksinkertainen lääke? Meillä esikoinen huuti joka yö klo 01-02 asti ennen kuin rupesimme nukuttamaan mahallaan.

        En mitenkään kritisoi SINUN toimintaasi, masuvaivat voi tosiaan olla inhottavia ja jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten, mutta tuota neuvolan lausuntoa ihmettelen, se kun on vastoin "virallista tietoa". Kukaan äiti ei kasvata lastaan joka ikistä "virallista tietoa" noudattaen.

        Perhepeti todettu turvalliseksi niin kauan kuin kukaan nukkujista ei ole minkään päihteen/lääkkeen vaikutuksen alaisena mikä vaikuttaisi unen syvyyteen JA kunhan sänky ei ole vesisänky. Mutta tiedän, että moni kokee sen pelottavaksi vaihtoehdoksi, ja onneksi sitä vaihtoehtoa ei ole pakko valita :)


      • Edellinen..
        ,jgdjhrd kirjoitti:

        "niin selälleen on tukehtumisvaara enemmän kuin jos on mahalleen"

        Teidän neuvola on vissiin sitten tehny kattavatkin kätkyt-kuolematutkimukset joiden perusteella uskaltaa väittää päinvastaista kuin muut ajantasaiset tutkimukset aiheesta. Rohkeaa...

        kirjoittaja kylläkin kirjoitti tekstissä, että selällään on suurempi tukehtumisvaara _puklatessa_ kuin mahallaan. Ei ollut kyse kätkyt-kuolemasta.


      • Toinen ihmettelijä
        Edellinen.. kirjoitti:

        kirjoittaja kylläkin kirjoitti tekstissä, että selällään on suurempi tukehtumisvaara _puklatessa_ kuin mahallaan. Ei ollut kyse kätkyt-kuolemasta.

        "Kokonaistukehtumisvaara" on edelleen suurempi vatsallaan, joten jos neuvola jättää sen huomioimatta mainostaessaan vatsallaan nukuttamista niin aika hurjaa. Terve, täysiaikainen lapsi osaa selinmakuulla kääntää päätään pulautuksen tullessa... vaikka kakominen vanhempia kauhistaisikin niin tukehtumisvaaraa ei ole.


      • eimahallaan

        Itse olen myös neuvolassa töissä enkä ikinä kehoittaisi pientä vauvaa nukkumaan vatsallaan. Eri asia sitten kun itse kääntyy. Myös nykysuositusten mukaan pitäisi välttää kyljellä nukuttamista, koska tämä lisää kätkytkuoleman riskiä. Itse en ole näitä tutkimuksia tehnyt tietenkään, mutta pyrin ohjaamaan tutkimusten ja suosituksiin vedoten :O


      • Ei yleisohjetta!
        ,jgdjhrd kirjoitti:

        En mitenkään kritisoi SINUN toimintaasi, masuvaivat voi tosiaan olla inhottavia ja jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten, mutta tuota neuvolan lausuntoa ihmettelen, se kun on vastoin "virallista tietoa". Kukaan äiti ei kasvata lastaan joka ikistä "virallista tietoa" noudattaen.

        Perhepeti todettu turvalliseksi niin kauan kuin kukaan nukkujista ei ole minkään päihteen/lääkkeen vaikutuksen alaisena mikä vaikuttaisi unen syvyyteen JA kunhan sänky ei ole vesisänky. Mutta tiedän, että moni kokee sen pelottavaksi vaihtoehdoksi, ja onneksi sitä vaihtoehtoa ei ole pakko valita :)

        Miten "voidaan perhepeti todeta turvalliseksi"?

        Vanhemissa on hyvin erilaisia nukkujia. Joku voi nukkua aina sikeästi ja vyöryä sängyssä lapsen päälle kuin olisi päihteissä, vaikka olisikin vesiselvä.


      • ??????
        eimahallaan kirjoitti:

        Itse olen myös neuvolassa töissä enkä ikinä kehoittaisi pientä vauvaa nukkumaan vatsallaan. Eri asia sitten kun itse kääntyy. Myös nykysuositusten mukaan pitäisi välttää kyljellä nukuttamista, koska tämä lisää kätkytkuoleman riskiä. Itse en ole näitä tutkimuksia tehnyt tietenkään, mutta pyrin ohjaamaan tutkimusten ja suosituksiin vedoten :O

        Oletko tosissasi vai tuliko lapsus?

        "Myös nykysuositusten mukaan pitäisi välttää kyljellä nukuttamista, koska tämä lisää kätkytkuoleman riskiä."

        Taisit tarkoittaa selällään ...


    • jemina***

      Meillä tyttö nukkunut mahallaan vain minun mahan päällä päikkäreitä ja nukkuu vielä nykyisinkin pari kolme kertaa viikossa. Nyt siis 5 kk:n ikäinen. Silloin alussa nukkui toisinaan myös yöllä mahan päällä kun ei muuten rauhoittunut nukkumaan.. ja hyvin saatiin unta molemmat.

      Perhepedissä nukutaan vielä nykyisinkin. Keskeen ollaan nukutettu selälleen ja niin on nukkunutkin mitä nyt nykyisin kyljellään/mahallaan kun siihen itse kampeaa unissaan.

      En ole murehtinut kätkytkuolemaa, sille ei voi mitään jos se on tullakseen. Turhaan itkeä sellaista asiaa etukäteen mitä ei todennäköisesti tapahdu.

    • ....

      En ole kummankaan antanut nukkua vatsallaan, ennen kuin osasivat itse kääntyä unissaan. Eli en koskaan nukuttanut siis vatsallaan. Esikoista nukutin alussa aina kyljellään ja vaihtelin kylkeä yön mittaan syöttöjen välissä. Poika puklaili sen verran, etten uskaltanut selälläänkään nukuttaa.
      Toinen lapsemme ei pysynyt jostain syystä kyljellään, joten annoin sitten nukkua aina selällään. Ei tosin puklaillut juuri ollenkaan, joten ei tarvinut tukehtumista pelätä.

      Mutta kyllä sen verran kätkytkuolema pelotti, ettei olisi tullut mieleen nukuttaa vatsallaan. Vielä muutama vuosi sitten suositeltiin kyljelleen nukuttamista ja nyt suositus on selälleen.

      • ??????

        Eikö selällään nukuttamisessa nykyisin enää tulekaan lättänä takaraivo, vai eikö tästä pienestä kauneusvirheestä välitetä?


      • ohohh..
        ?????? kirjoitti:

        Eikö selällään nukuttamisessa nykyisin enää tulekaan lättänä takaraivo, vai eikö tästä pienestä kauneusvirheestä välitetä?

        Kylläpäs sinä jaksoit monta erillistä kerttaa vastata muutaman vuoden takaiseen tekstiin, jopa ihan kyselit että muistaako äiti kääntää vauvan pään (nyt n. 3v lapsi) yöllä toiseen asentoon :D

        Tuohon sinun edeltävään kysymykseesi kylkiasennosta, niin se on tosiaankin nykyään ei suositeltava asento. Eli selällään vaan pitäis olla.


      • ??????
        ohohh.. kirjoitti:

        Kylläpäs sinä jaksoit monta erillistä kerttaa vastata muutaman vuoden takaiseen tekstiin, jopa ihan kyselit että muistaako äiti kääntää vauvan pään (nyt n. 3v lapsi) yöllä toiseen asentoon :D

        Tuohon sinun edeltävään kysymykseesi kylkiasennosta, niin se on tosiaankin nykyään ei suositeltava asento. Eli selällään vaan pitäis olla.

        Totta, joku oli nostanut vanhan keskustelun, joten ajattelin, että ehkä jotain asiallista kiinnostaisi vastata myös lisäkysymyksiini, vaikkei olisikaan enää avaaja lukemassa viestejä.

        Oliko sinulla vastausta siihen MIKSI kylkiasentoa ei enää suositella? Mitä haittaa kyljellään nukuttamisesta on?


      • tilastot puhuu
        ?????? kirjoitti:

        Totta, joku oli nostanut vanhan keskustelun, joten ajattelin, että ehkä jotain asiallista kiinnostaisi vastata myös lisäkysymyksiini, vaikkei olisikaan enää avaaja lukemassa viestejä.

        Oliko sinulla vastausta siihen MIKSI kylkiasentoa ei enää suositella? Mitä haittaa kyljellään nukuttamisesta on?

        En tiedä muutakun että viimeisimpien tutkimusten mukaan myös kylkiasento altistaa kätkytkuolemalle ja selällään nukuttaminen olisi turvallista. Syytä siihen että miksi, niin kukaan ei voi sanoa koska kätkytkuoleman syytä kukaan ei ole pystynyt selvittämään on vain teorioita ja todennäköisyyksiä. Itse uskon tilastoihin ja ammattilaisiin ja jos he sanovat että tilastollisesti on turvallisinta nukuttaa selällään, niin minähän nukutan koska jos jotain käy, niin eipähän tarvitse sitten tuskissaan olla vielä senkin takia että syyttää kaiken muun lisäksi itseään väärästä nukuttamisasennosta.


      • tilastot puhuu
        tilastot puhuu kirjoitti:

        En tiedä muutakun että viimeisimpien tutkimusten mukaan myös kylkiasento altistaa kätkytkuolemalle ja selällään nukuttaminen olisi turvallista. Syytä siihen että miksi, niin kukaan ei voi sanoa koska kätkytkuoleman syytä kukaan ei ole pystynyt selvittämään on vain teorioita ja todennäköisyyksiä. Itse uskon tilastoihin ja ammattilaisiin ja jos he sanovat että tilastollisesti on turvallisinta nukuttaa selällään, niin minähän nukutan koska jos jotain käy, niin eipähän tarvitse sitten tuskissaan olla vielä senkin takia että syyttää kaiken muun lisäksi itseään väärästä nukuttamisasennosta.

        * korjaus sanaan turvallista, piti kirjoittaa turvallisinta! Eli selällään nukuttaminen on turvallisinta, ei sekään kuitenkaan aina estä kätkytkuolemaa


      • ??????
        tilastot puhuu kirjoitti:

        * korjaus sanaan turvallista, piti kirjoittaa turvallisinta! Eli selällään nukuttaminen on turvallisinta, ei sekään kuitenkaan aina estä kätkytkuolemaa

        Okei. Kätkytkuolema on kuitenkin hyvin harvinainen, mutta voisin itse kuvitella, että hengitys selällään nukutettaessa kulkisi kaikkein vapaammin. Kyljellään keuhkot voivat mennä ehkä hieman lysyyn.

        Itselläni on aika lättänä takaraivo, jota pitää aina kampauksella muokata, siksi toivoin, että lapseni saa kaunismuotoisen, pyöreän pään. Onneksi en tienyt kyljellään nukuttamisen "vaaroista", ainoastaan selällään nukuttamisen haitoista. Jos kyljellään nukuttamisesta ei ole muuta haittaa, eipä tarvitse potea huonoa omaatuntoa.


    • vatsallaan

      Kätkytkuolema ei ole tukehtumista. Vauva saattaa tukehtua jos patja on liian pehmeä tai siinä on lakana löysällä tai peitto/tyyny (samaten kuin selällään nukkuessa) kätkytkuolema on hengityksen loppuminen joka on yleisempää vauvoilla jotka nukkuu vatsalaan. Noin yksivuotiaaksi asti lapsen hengitys ei ole automaattista kuten aikuisilla vaan lapsi hengittää "tietoisesti". Useimmat vauvat nukkuu syvempää unta vatsallaan jolloin hän saattaa "unohtaa" hengittää. Näitä hengityskatkoksia on vauvoilla paljon ja yleensä viimeistään 40s päästä lapsi säpsähtää hengittämään. Joskus harvoin ei vauva katkokseen havahdu enää hengittämään ja nukkuu pois. Selällään se on harvinaisempaa koska vauvan käsien tai jalkojen sätkiminen estää syvään uneen pääsyn tai havahduttaa lapsen hengittämään.

      Tämän luettuani ostin hengityssensorin. Jos lapsen hengitys katkeaa, riittää että häneen koskee niin hän havahtuu hengittämään. Kuitenkaan en tuomitse heitä jotka nukuttaa vatsallaan ilman sensoria, sillä kauppareissu autolla on paljon vaarallisempaa kuin nukuttaminen vatsallaan.

    • pöolp

      Esikoista en uskaltanut koskaan nukuttaa vatsallaan. Nyt 5kk ikäiset kaksoset ja nukkuvat vatsallan, jopa vaunuissa koska se ainut asento missä nukkuvat hyvin joten nukkuivat näin jo aika pieninä. Mietin itse että koska on kyse terveistä lapsista niin ei pitäisi suurta vaaraa olla. Jos lapsi on elinkelpoinen niin eiköhän hengissä pysy. Tietenkään ihan vatsasyntynyttä en vatsalleen laittaisi.

    • SDFV.msdfv

      Jännä kun suulakihalkio lapsia neuvotaan nukuttamaan mahalleen, mm jos puklu tulee ja on kyljellään/selällään niin se tulee samalla nenän kautta pihalle, ei kiva ollenkaan.


      itse seikoista nukutin kylellään aina, koska halusi olla niin, mutta toista mahallaan koska kun oli kylellään/selällään niin heräs aina kun kädet/jalat liikahti, joten laitoin kerran mahalleen ja unet parani 110% joten mahallaan nukutaan paitsi kipeenä ollessa jolloin laitan kylelleen/selälleen muhkeen tyynyn päälle osittain...

    • Näin meillä

      "Vielä muutama vuosi sitten suositeltiin kyljelleen nukuttamista ja nyt suositus on selälleen."

      Meille neuvottiin laitoksella kolmisen viikkoa sitten nukuttamaan kyljellään. Onkohan sitten paikkakuntakohtaisia eroja?

    • Meillä vauva perhepedissä kierähti ihan pienenä muutaman kerran mahalleen, olin kovin huolissani juurikin kätkytkuoleman ym riskeistä. Neuvolassa tarkastettiin vatsallaan makuu noin 1kk ikäisenä, ja koska vauva käänsi heti päänsä sivuasentoon, terkka sanoi ettei ole syytä murheeseen ja huoleen :) Kätkytkuolema käsittääkseni johtuu juuri hengityksen unohtamisesta, tai onko sitten kyse aivojen sähköisen toiminnan häiriöstä. Sellainen voi tapahtua jopa aikuiselle :(
      Meidän pienokainen sai sitten nukkua mahallaan, kyljellään tai selällään, miten parhaiten tuntui uni kulloinkin tulevan. Itse hän on kääntyillyt 3-4 kk alkaen joten eipä sitä enää ole voinut vahtiakaan nukkuma-asentoa.

    • kahden äitinä nyt

      Meille syntyi toiseksi lapseksi vauva, joka suostuu nukkumaan muutamaa minuuttia pidempään VAIN vatsallaan. Olihan se aluksi vähän pelottavaa, mutta minkäs teit kun toinen ei nukkunut selällään millään eikä kukaan muukaan siis saanut nukutuksi koko asunnossa. Mahallaan nukkuu tyytyväisenä hyvät yöunet ja rauhalliset päiväunetkin. Ikää on nyt 3 kk. Osaa ns. vapauttaa nenänsä ja käänteli päätä puolelta toiselle suunnilleen alusta asti, mikä onneksi teki tuosta vähemmän pelottavaa...

      Eli uskallan, koska on vähän pakko, ja murehdin joskus, mutta eipä tässä ole monta vaihtoehtoa, jos haluamme itsekin levätä joskus. Ja että vauvakin saa nukuttua pidemmän pätkän eikä tarvitse vain itkeä.

      Esikoinen nukkui selällään siinä määrin, että takaraivo meni ihan littaan ja siitä tuli jopa lähete lääkärille ja sitten edelleen kraniologille. Hänestä kyseltiin, että emmekö millään saa häntä nukkumaan muussa asennossa kuin selällään ja pää keskiasennossa. Saatiin pyyherullalla tukemalla, mutta hankalaa oli koska hän ei pitänyt kyljellään nukkumisesta ja vatsallaan tuo nyt 3,5-vuotias ei ole halunnut nukkua koskaan.

      Jos tässä kakkosen vatsallaan nukkumisessa on jotain hyvää niin ainakin se, että takaraivo ei hänellä litisty, vaan pysyy nätin pyöreänä. Pianhan hän oppii jo kääntymään ja valitsee sen jälkeen itse oman asentonsa riippumatta siitä, miten päin hänet sänkyyn laitetaan. Tähän asti on tykännyt nukkua tosiaan vain vatsallaan.

    • shsf

      Selälleen nukutan, mutta tytsi kääntyy aina yön aikana mahalleen.
      Eipä sitä voi öitä valvoen ja vahtienkaan olla.

    • Tulvxkkc

      Äitini on nukuttanut millon mitenkin päin meitä (itse täytin juuri 18 ja sain oman lapsen) itselläni siks seitemän nuorempaa sisarusta ja kaikki täysin terveitä nuorin nyt 8kk vanha ja tykännyt pikkuruisesta pullukasta asti nukkua masullaan ja oma poikani nyt 1kk vanha nukkuu aina vatsallaan myös koska ei suostu muuten nukkumaan ollenkaan sängyssä ja hyvin osaa omaa päätänsä käyttää :) vaikka neuvolatädit sanoivat mitä, uskon mieluummin äitiäni :) koska äiti on enemmän oikeassa, neuvolassa minulle väitettiin että ensisynnyttäjän synnytys on vaikea ja pitkäkestoinen eikä ensisynnyttäjät synnytä etuajassa, omani syntyi viikon ennen laskettua-aikaa ja synnytys kesti 3h 30min III-vaihe 6min, koska pikkuisella oli napanuora kaulan ympärillä :( pituutta vaavilla oli 49cm ja painoa 3415g nyt paino noussut 4615grammaan ^_^ mutta jos ei uskalla masulteen nukuttaa kun itse nukkuu niin päivällä sitten vaikka kun on koko ajan valppaana tai vauvan itse ollessa hereillä, mutta todellisuudessa vauvat on paljon fiksumpia kun annetaan olettaa ja toiset panikoivat ihan turhista pikkuasioista jatkuvasti vaikka vauvalla ei todellisuudessa olisi mitään hätää (:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3391
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      169
      1431
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1102
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      784
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      729
    Aihe