AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / Yrittäjän äitiyspäiväraha - YEL-maksut ja tuen määrä

Yrittäjän äitiyspäiväraha - YEL-maksut ja tuen määrä

1 Vastausta 768 Lukukertaa
Hei,

Olen juuri saanut tietää tulevasta perheenliäsyksestä ja olen yksityisyrittäjä. Nyt tulee kiire nostaa YEL-maksujani, joiden perusteella päiväraha määräytyy, sillä ne ovat olleet vuosikausia minimissä. Laskettu aikani olisi 18.6.2012 ja äitiysloma alkaisi laskureiden mukaan 14.5.2012.

Olen ajatellut nostaa YEL-maksuni nyt heti 30 0000 euroon, mutta miten tuon puolen vuoden säännön mukaan lasketaan tulot, jos nostan YEL-maksujani vielä tuon kuluvan puolen vuoden aikana. Jos esim. nostan helmikuussa 2012 summaa vielä 35 000 euroon, minkä summan mukaan määräytyvät äitiyspäivärahat?

Luin jostakin, että tulorajoilla 34 000 -50 000 olisi jokin erilainen päivärahan laskentaperuste, että perupäiväraha olisi reilu 78,00 euroa + päälle vuosituloista saatava lisä, joka oli vuositulot kerrottuna ja jaettuna jollakin KELAn omalla laskukaavalla. Onko olemassa jotain tällaista rajaa noissa vuosituloissa päivärahojen suhteen, koska siihenhän minun sitten kannattaisi ehdottomasti nostaa nuo omat vuosiansioni jos tällainen on.

Kiitos suuresti Kertulle, ymmärrys on minulla vähäinen näissä asioissa mutta tedonjano suuri! :)
Hei!

Kiitos kysymyksestäsi.

Kela-Kertun laskeman mukaan äitiysvapaasi alkaa 12.5.2012 jos laskettu aikasi on 18.6.2012. 6 kuukauden tulosi lasketaan siten ajalta 12.11.2011-11.5.2012.

Jos 6 kuukauden tulosi sisältäisi kahta eri YEL-työtulon määrää, käytettäisiin määrittelyssä molempia. Eli lasketaan kuinka paljon tuloa on 12.11.2011-29.2.2012 välisenä aikana ja kuinka paljon 1.2.2012-11.15.2012 välisenä. Näistä lasketaan sitten vuosityötulo.

Perusvanhempainpäiväraha on yleensä noin 70 prosenttia siitä työtulosta, jolla päiväraha määritellään mutta jos vuosityötulot ylittävät noin 33500 euroa, muuttuu laskukaava. Laskutavan voi tarkistaa seuraavasta taulukosta: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307123813HL?OpenDocument

Laskurilla voit myös laskea mahdollisen päivärahasi määrää tarkemmin:
http://asiointi.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang=fi

Terveisin
Kela-Kerttu
 /   /  / Yrittäjän äitiyspäiväraha - YEL-maksut ja tuen määrä

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta