liekö styroxia

Remppa Raili

Omat taidot vähäiset näissä remonttihommissa. Kaupoissa, BauHaus?, myydään 50x50 parin millin paksuisia styroxin tapaisesta aineesta puristettuja levyjä. Samasta aineesta on myös listoja tehtynnä.
Onko mahdollista laittaa sisäkattoon ko kuvioituja styrox-levyjä. Katto ennestään sellaista pehmeähköä kuvioitua levyä millaista käytettiin joskus 60-luvulla.
Vai mitähän siihen pitäisi laittaa.
Vai olisiko maalaus ainut helpohko vaihtoehto.
Tai kenties uudet alkuperäisten levyjen tapaiset levyt liimata vanhojen päälle?
Nainen ja peukalo ei ihan keskellä kämmentä täällä kyselee Teiltä fiksummilta Remontti-Reiskoilta.

6

4944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hb hkj öhkjn öhjnk

      Laita liimalla. Jokin nopeasti kuivuva liima, että homma etenee, niitähän pitää tukea aikansa, että liima kovettuu-

      Met laitettiin duunissa pian parikymmentä vuotta sitten kattoon, sisäpuolelle; 5cm styrox- levyt. Lämmöneristyksen ja valoisuuden lisäämiseksi. Net oli niitä isoja levyjä. Laitettiin, tottakai, jollain paperiliimalla, vähän sama asia kuin erikeeper. Oli muutamia puusta tehtyvä tukia, joilla aina tuettiin levyt kattoa vasten muutamiksi tunneiksi tai mieluusti yönyli.

      Lopputulos roikkuu hallin katossa edelleen. En ole enää siellä duunissa, mutta käynyt olen. Ei roiku, maalattu kai kerran- pari, ihan hyvä edelleen. Ainiin, äänieristys ei kummentunut, mutta kaikuminen loppui :D

      Yks konsti tietenkin on laittaa nurkista isokantaisilla nauloilla, mutta se nyt sitten ei ole sisustamista, se vaatii sitten sen maalaamisen, kittauksineen ja hiomiseen, iso duuni.

      Arvioi, onko levy kuinka raskasta, jos ei paina paljoa, liimaa vaan ja levyt kattoon.

      • Timpermanni 54

        Vai erikeepperillä..on siinä mulla neuvonantaja... tuollaiset katot styrox, jne, joita ei voi naulayen kiinnittää, laitetaan laattaliimalla, eli sitä liimaa kampalastalla katelevyn taakse, ja levy paikoilleen, ja kas, se pysyy siellä heti, tukematta.
        Vanha katto on ilmeisesta halteksia, eli paperilla pinnoitettua huokolevyä. Saumojen kohdilla on aina puu, joten siihen saa vaikka millaisen pinnoitteen kiinni.


    • itse maalannut

      Mikäli ovat hyväkuntoisia niin maalaa. Mikäli maalaat kiiltävällä maalilla tekee katosta kostealla pyyhinnän kestävän ja samalla huoneesta valoisamman.

    • Timpermanni 54

      Veikkaisin että kyseessä on MDF levyt, ehkä kuitenkin yli 2mm paksuja?
      styroksista ei tehdä listoja, ja noin ohut styrokslevy ei kestäisi edes asennusta.

      • kotimainentimpuri

        Väärin, polystyreenistä todellakin tehdään listoja. Laitoin 2006 kun itse rakensin taloani niin makuuhuoneisiin koristekattolistat bauhausista, ja todellakin kansankielellä styroxista tehtyä. Nyt juuri remppasin lasten huonetta, ja sinnekin laitoin samaisesta kaupasta samankaltaiset polystyreeni listat. Rakennusliimalla kiinnitys, ja avuksi harvakseltaan lyhyillä kipsiruuveilla.


      • tekee
        kotimainentimpuri kirjoitti:

        Väärin, polystyreenistä todellakin tehdään listoja. Laitoin 2006 kun itse rakensin taloani niin makuuhuoneisiin koristekattolistat bauhausista, ja todellakin kansankielellä styroxista tehtyä. Nyt juuri remppasin lasten huonetta, ja sinnekin laitoin samaisesta kaupasta samankaltaiset polystyreeni listat. Rakennusliimalla kiinnitys, ja avuksi harvakseltaan lyhyillä kipsiruuveilla.

        Itsekin samaisia listoja laittanut, pelkkä liima riittää. Kipsiruuvista kun jää jälki listaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe