80 km/h rajoitus kuorma-autoilla

Savolainen tila-autoilija

Olenkohan ymmärtänyt väärin, että kuorma-autoilla mukaanlukien täys- ja puoliperävaunuyhdistelmät on nopeusrajoitus 80 km/h. Tästä lienemme yhtämieltä ja myös siitä että henkilöautoissa voi olla nopeusmittareissa epätarkkuutta yleensä 5 - 10 % eli henkiöauton mittarin näyttäessä 90 km/h todellinen nopeus on noin 81 - 85 km/h. Tällä nopeudella yleensä pärjää 60 tn yhdestelmienkin tahdissa - no huge problems.

Varsinainen ongelma ilmenee kuitenkin esim kotikaupunkini Varkauden kohdalla, jossa VT 5:n peruskorjauksen vuoksi on tielle noin 10 km:n matkalle tietyön vuoksi asetettu normaalin 80 km/h rajoituksen tilalle 60 km/h ja pistekohtaisia 40 km/h rajoituksia. Ilmeisesti kuitenkin nopeusrajoituskyltteihin on asetettu lisäkilvet (jotka näkyvät vain E-kortillisille), joissa on teksti "ei koske yhdistelmäajoneuvoja". Mitenkään muuten en voi selittää sitä, että kun ajan ennen 60 km/h rajoitusta 80 km/h alueella "mittariyhdeksääkymppiä" rekan perässä ja kun 60 km/h rajoitus alkaa ja hidastan seitsemänkympin mittarinopeuteen edellä oleva yhdistelmä jatkaa matkaansa aiemmalla nopeudella. Valitettavasti kyse ei ole pelkästään yksittäispauksesta vaan sama ilmiö toistuu päivittäin. Tilanteen tekee muuten mielenkiintoisemmaksi se, että tietyömaalla normaalin liikenteen seassa liikkuu hitaita työkoneita sekä työntekijöita jalan. Kummassahan tapauksessa tulee rumempaa jälkeä: Jos 2000 kg painava tila-auto törmää ihmiseen 60 km/h tai jos 60 000 kg painava ajoneuvoyhdistelmä törmää ihmiseen 80 km/h...

16

2247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapt.KAIHI.evp

      kerrankin savolainen joka puhuu asiaa.itse ajan usein ohi 5tie työmaan ja huomannut saman asian.se oikein tuntuu kuskija vituttavan kun hiljennän 60ton yhdistelmäni rajoituksen mukaiseen nopeuteen.siis niitä rahtareita.yksi apina tuli oikein varkauden portilla ilmaisemaan mielipiteensä.tuo järjen jättiläinen vaati minua ajamaan yli nopeurajoitusten.miksi,sitä hän ei osannut sanoa.pätee myös tielle 26,missä teiden ritarit junnaa 81km/h ja kun tullaan pyhältöön,niin vedetään taajaman läpi samaa nopeutta.nahtävästi nuo rajoitukset ei koske yhdistelmiä.ehkä niiden kuljettajat ovat supersankareita,joiden syntymä toi maailmaan järjen ja valon.ehdotan heille omaa liputuspäivää ja mitallia joka uroon dimex takkiin.

      • tiellä taas

        pikkuautotko ajavat rajoituksia noudattaen.liikennesääntöjen noudattamattajättämisessä ei ole kyse auton massasta vaan asenteesta.itse olen sunnuntaikuski mutta täytyy myöntää;isojen autojen kuljettajat ovat herrasmiehiä meihin sunnuntaikuskeihin verrattuna.


      • sunnuntaikuski
        tiellä taas kirjoitti:

        pikkuautotko ajavat rajoituksia noudattaen.liikennesääntöjen noudattamattajättämisessä ei ole kyse auton massasta vaan asenteesta.itse olen sunnuntaikuski mutta täytyy myöntää;isojen autojen kuljettajat ovat herrasmiehiä meihin sunnuntaikuskeihin verrattuna.

        ja ktsotaan näitä kravaanareita ja henkilöautoilioita jotka vetävät pikkuriikkistä peräkärryä onko nopeus 80 kysynpä vaan.


      • Savolainen Tila-autoilija
        tiellä taas kirjoitti:

        pikkuautotko ajavat rajoituksia noudattaen.liikennesääntöjen noudattamattajättämisessä ei ole kyse auton massasta vaan asenteesta.itse olen sunnuntaikuski mutta täytyy myöntää;isojen autojen kuljettajat ovat herrasmiehiä meihin sunnuntaikuskeihin verrattuna.

        En sanonutkaan, että kaikki pikkuautoilijat noudattaisivat liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia. Valitettavasti vaan tuossa esimerkiksi nostamassani tapauksessa suurin osa rajoituksen rikkojista taitaa empiirisen kokemuksen perusteella olla raskaan liikenteen kuljettajia. Toki heistäkin löytyy järkimiehiä ja -naisia.

        Koska jokainen meistä tiellä liikkuvista on normaali inhimillinen olento hyvine ja pahoine puolineen, niin jokaiseen kuljettajaryhmään kuuluu sekä "nestepäitä" että "pyhimyksiä" - raskaan liikenteen kuljettajiinkin. En siis missään tapauksessa halua tuomita kaikkia heitä piittaamattomiksi kaahareiksi.


    • RD143

      Mielestäni yli 12 tonnisten rakenteellista nopeutta sais nostaa kahdeksastakymmenestä esim sataseen ,turhat rajoittimet pois ja enemmän ajoaikaa. Muuten mitään tulosta synny...

      • Savolainen Tila-autoilija

        Kieltämättä hieman provosoivassa kirjoituksessani en ottanut kantaa lainkaan siihen, onko 80 km/h oikea maksiminopeus ajoneuvoyhdistelmille vaan siihen, että nimenomaan liikenneturvallisuuden vuoksi asetettujen nopeusrajoitusten tulisi koskea kaikkia tielläliikkujia.

        Vaikka itseänikin viiksettää ajaa kuuttakymppiä esimerkiksi ottamallani paikalla, teen sen koska jopa minukin pääsäni olevilla kahdella aivosolulla pystyy tajuamaan sen, että tietymaan kohdalla voi olla normaalia suurempi riski onnettomuuteen. Sen vuoksi nopeusrajoitusta on laskettu siinä.

        Oletteko muuten laskeneet, kuinka paljon aikaa säästätte ajaessanne esim. tuon 10 km 60 km/h 80 km/h:n sijaan. Käsittääkseni ylinopeudella saavutettava ajansäästö on liian suuri hinta kohonneesta onnettomuusriskistä!

        Haluan vielä sanoa, että minäkään en kannata liian alhaisia nopeusrajoituksia, mutta esim tietyömaiden kohdalla rajoitukset ovat erittäin hyvin perusteltuja sekä meidän tiellä liikkujien että työmaalla työskentelevien turvallisuuden vuoksi! Ja sitä paitsi kun tietyömaa valmistuu, paremmat kulkuväylät ovat meidän kaikkien käytettävissä.

        Muuten - en minäkään pidä siitä, että 60 tn rekka joutuu matelemaan raskaissa ylämäissä jopa neljääkymppiä, kun ennen ylämäkeä olevassa alamäessä ei ole pystynyt keräämään "satikkaa" jotta pääsisi mäen kunnialla ylös. Täydellisenä maallikona tulee joskus pohdittua sitä, olisiko mahdollista sallia rajoittimiin "ajastettu ohitus". Eli esim. ennen suurta mäkeä voisi kerätä vähän vauhtia, jotta meno ei tyystin hyytyisi mäkeen. Sama ominaisuus helpottaisi myös heittelehtivän perävaunun oikaisua liukkaalla (vrt. 19.3.2004...)

        Tosiasia on, että raskaan kaluston nopeudenrajoittimista emme valitettavasti tule koskaan pääsemään, sillä ne ovat yleiseurooppalainen standardi ja ilman niitä tulisi aina olemaan joku valopää, joka tulkitsisi ettei ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus koskisi lainkaan häntä!


      • Tepa
        Savolainen Tila-autoilija kirjoitti:

        Kieltämättä hieman provosoivassa kirjoituksessani en ottanut kantaa lainkaan siihen, onko 80 km/h oikea maksiminopeus ajoneuvoyhdistelmille vaan siihen, että nimenomaan liikenneturvallisuuden vuoksi asetettujen nopeusrajoitusten tulisi koskea kaikkia tielläliikkujia.

        Vaikka itseänikin viiksettää ajaa kuuttakymppiä esimerkiksi ottamallani paikalla, teen sen koska jopa minukin pääsäni olevilla kahdella aivosolulla pystyy tajuamaan sen, että tietymaan kohdalla voi olla normaalia suurempi riski onnettomuuteen. Sen vuoksi nopeusrajoitusta on laskettu siinä.

        Oletteko muuten laskeneet, kuinka paljon aikaa säästätte ajaessanne esim. tuon 10 km 60 km/h 80 km/h:n sijaan. Käsittääkseni ylinopeudella saavutettava ajansäästö on liian suuri hinta kohonneesta onnettomuusriskistä!

        Haluan vielä sanoa, että minäkään en kannata liian alhaisia nopeusrajoituksia, mutta esim tietyömaiden kohdalla rajoitukset ovat erittäin hyvin perusteltuja sekä meidän tiellä liikkujien että työmaalla työskentelevien turvallisuuden vuoksi! Ja sitä paitsi kun tietyömaa valmistuu, paremmat kulkuväylät ovat meidän kaikkien käytettävissä.

        Muuten - en minäkään pidä siitä, että 60 tn rekka joutuu matelemaan raskaissa ylämäissä jopa neljääkymppiä, kun ennen ylämäkeä olevassa alamäessä ei ole pystynyt keräämään "satikkaa" jotta pääsisi mäen kunnialla ylös. Täydellisenä maallikona tulee joskus pohdittua sitä, olisiko mahdollista sallia rajoittimiin "ajastettu ohitus". Eli esim. ennen suurta mäkeä voisi kerätä vähän vauhtia, jotta meno ei tyystin hyytyisi mäkeen. Sama ominaisuus helpottaisi myös heittelehtivän perävaunun oikaisua liukkaalla (vrt. 19.3.2004...)

        Tosiasia on, että raskaan kaluston nopeudenrajoittimista emme valitettavasti tule koskaan pääsemään, sillä ne ovat yleiseurooppalainen standardi ja ilman niitä tulisi aina olemaan joku valopää, joka tulkitsisi ettei ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus koskisi lainkaan häntä!

        En yritä mitenkään puolustella ylinopeudella ajamista, pääsääntöisesti noudatan itsekin rajoitunksia( n. 5 km/h), mutta näistä tietyö- alueista piti alkaa tilittämään.

        Itse ajan yhdistelmällä suurimman osan ajoistani yö aikaan, jolloin suurin osa tietyömaista (lukuunottamatta asfaltti- ja kaistaviiva työmaita) ovat hiljentyneet. Kuitenkin pääsääntöisesti nopeusrajoitusmerkit jätetään paikoilleen. Jossain määrin turhauttavaa ajaa viittäkymppiä useita kilometrejä aivan turhan takia. Sikstoisakseen tulee senverran usein ajettua samoja teitä, että tietää nämä työmaat, missä vaiheessa hommat on, ja näin osaa sovittaa nopeuttaan.

        En siis mitenkään puolustele kaahailua, mutta selitämpä vaan, miksi itsellä joskus tulee lasetettua tietyöalueella vähän reilummin.


      • abce
        Tepa kirjoitti:

        En yritä mitenkään puolustella ylinopeudella ajamista, pääsääntöisesti noudatan itsekin rajoitunksia( n. 5 km/h), mutta näistä tietyö- alueista piti alkaa tilittämään.

        Itse ajan yhdistelmällä suurimman osan ajoistani yö aikaan, jolloin suurin osa tietyömaista (lukuunottamatta asfaltti- ja kaistaviiva työmaita) ovat hiljentyneet. Kuitenkin pääsääntöisesti nopeusrajoitusmerkit jätetään paikoilleen. Jossain määrin turhauttavaa ajaa viittäkymppiä useita kilometrejä aivan turhan takia. Sikstoisakseen tulee senverran usein ajettua samoja teitä, että tietää nämä työmaat, missä vaiheessa hommat on, ja näin osaa sovittaa nopeuttaan.

        En siis mitenkään puolustele kaahailua, mutta selitämpä vaan, miksi itsellä joskus tulee lasetettua tietyöalueella vähän reilummin.

        Tepalla samat ajatukset kuin minulla.
        Näkeehän sen milloin siellä on tietyöajoneuvoja ja jalankulkijoita töissä. Silloin voi noudattaa niitä merkkejä ja jopa ajella vieläkin hiljenpää. Tarpeen niin vaatiessa.
        Mutta en ymmärrä joitain henkilö-autoilijoita,kun ne näkevät esim. 60km/h merkin. Niin eikun hypätään jarrulle,vaikka tie olis suora ja typötyhjä.
        Merkit on hyvät olemassa,mutta ei niitä pidä ruveta palvomaan. Nyt joku voi olla erimieltä kanssani, mutta se on vaan hyvä että ajattelee asioita erinäkökulmista.


      • Konekuski
        abce kirjoitti:

        Tepalla samat ajatukset kuin minulla.
        Näkeehän sen milloin siellä on tietyöajoneuvoja ja jalankulkijoita töissä. Silloin voi noudattaa niitä merkkejä ja jopa ajella vieläkin hiljenpää. Tarpeen niin vaatiessa.
        Mutta en ymmärrä joitain henkilö-autoilijoita,kun ne näkevät esim. 60km/h merkin. Niin eikun hypätään jarrulle,vaikka tie olis suora ja typötyhjä.
        Merkit on hyvät olemassa,mutta ei niitä pidä ruveta palvomaan. Nyt joku voi olla erimieltä kanssani, mutta se on vaan hyvä että ajattelee asioita erinäkökulmista.

        Mukava taas tietää, että tuolla tiellä liikkuu noiden raskaan liikenteen kuskienkin seassa niitä teräsmiehiä, joita eivät fysiikan (eivätkä muutkaan) lait koske.

        Ellette ole vielä tähän päivään mennessä oppineet niin kerronpahan, että liikenteessä liikutaan tiettyjen oletusten mukaan. Esim. kun tieliikennelaissa lukee, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, niin totta kai me kaikki oletamme toisen auton kohdatessamme, että se kestää sen kohtaamishetken kulkusuuntaansa nähden oikealla kaistalla - eikö vain?

        Sama juttu se on noiden nopeusrajoitustenkin kohdalla noilla tietyömailla. Siellä kun päivän pomppii koneen kanssa henkensä kaupalla niin silloinhan myös olettaa, että sillä rekallakin on se kyltissä lukeva 60 km/h, jolloin sillä on tietty reaktio- ja jarrumatka jos vaikka kaivinkoneen kauhalla vähän tien puolelle huitaisen - kuski ennättää reagoida riittävän nopeasti. Mutta, mutta... Kun se 60 t rekka tuleekin teräsmieskuskin turvalliseksi kuvittelemaa kahdeksaakymppiä, niin silloin onkin vitsit vähissä, ellei autokuskilla ole taitoa kumota fysiikan lakeja ja saada se yhdistelmä turvallisesti pysähtymään...

        Ja sitä paitsi se kahdeksaakymppiä ajelu ja toisen puskurissa roikkuminen ja "hiillostaminen" on myöskin kiellettyä. Mitä muuten teette, kun se rekan edessä oleva pikkuauto jarruttaa, kun ha-kuski säikähtää tielle päin kääntyvää kaivinkoneen puomia ja itse roikutte takapuskurissa kiinni.

        Ja ihan vaan tiedoksi - noista tietyökoneista voi olla aika rajoittunut näkyvyys ja sen vuoksi ne voivat tehdä yllättäviltäkin tuntuvia liikkeitä...

        Ja pikkuvastaus vielä abce:lle kommenttiin "Mutta en ymmärrä joitain henkilö-autoilijoita,kun ne näkevät esim 60km/h merkin. Niin eikun hypätään jarrulle,vaikka tie olis suora ja typötyhjä". Minäpä muuten ymmärrän. Siinä kun sattuu olemaan se 60 km/h merkki ja käsittääkseni nopeusrajoituksen on tehty noudatettavaksi - tosin siitä paniikkijarruttamisesta merkin kohdalla olen samaa mieltä. Sitä paitsi siellä puskassa saattaa olla Konsta Aaapeli, joka tykkää kirjoitella niitä maksumääräyksiä ylinopeuksia ajavalle. Minä taas en niistä tykkää; kokosin niitä nuorempana tarpeeksi...


      • Tepa
        Konekuski kirjoitti:

        Mukava taas tietää, että tuolla tiellä liikkuu noiden raskaan liikenteen kuskienkin seassa niitä teräsmiehiä, joita eivät fysiikan (eivätkä muutkaan) lait koske.

        Ellette ole vielä tähän päivään mennessä oppineet niin kerronpahan, että liikenteessä liikutaan tiettyjen oletusten mukaan. Esim. kun tieliikennelaissa lukee, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, niin totta kai me kaikki oletamme toisen auton kohdatessamme, että se kestää sen kohtaamishetken kulkusuuntaansa nähden oikealla kaistalla - eikö vain?

        Sama juttu se on noiden nopeusrajoitustenkin kohdalla noilla tietyömailla. Siellä kun päivän pomppii koneen kanssa henkensä kaupalla niin silloinhan myös olettaa, että sillä rekallakin on se kyltissä lukeva 60 km/h, jolloin sillä on tietty reaktio- ja jarrumatka jos vaikka kaivinkoneen kauhalla vähän tien puolelle huitaisen - kuski ennättää reagoida riittävän nopeasti. Mutta, mutta... Kun se 60 t rekka tuleekin teräsmieskuskin turvalliseksi kuvittelemaa kahdeksaakymppiä, niin silloin onkin vitsit vähissä, ellei autokuskilla ole taitoa kumota fysiikan lakeja ja saada se yhdistelmä turvallisesti pysähtymään...

        Ja sitä paitsi se kahdeksaakymppiä ajelu ja toisen puskurissa roikkuminen ja "hiillostaminen" on myöskin kiellettyä. Mitä muuten teette, kun se rekan edessä oleva pikkuauto jarruttaa, kun ha-kuski säikähtää tielle päin kääntyvää kaivinkoneen puomia ja itse roikutte takapuskurissa kiinni.

        Ja ihan vaan tiedoksi - noista tietyökoneista voi olla aika rajoittunut näkyvyys ja sen vuoksi ne voivat tehdä yllättäviltäkin tuntuvia liikkeitä...

        Ja pikkuvastaus vielä abce:lle kommenttiin "Mutta en ymmärrä joitain henkilö-autoilijoita,kun ne näkevät esim 60km/h merkin. Niin eikun hypätään jarrulle,vaikka tie olis suora ja typötyhjä". Minäpä muuten ymmärrän. Siinä kun sattuu olemaan se 60 km/h merkki ja käsittääkseni nopeusrajoituksen on tehty noudatettavaksi - tosin siitä paniikkijarruttamisesta merkin kohdalla olen samaa mieltä. Sitä paitsi siellä puskassa saattaa olla Konsta Aaapeli, joka tykkää kirjoitella niitä maksumääräyksiä ylinopeuksia ajavalle. Minä taas en niistä tykkää; kokosin niitä nuorempana tarpeeksi...

        Tarkoitin yöaikaa, kun ketään ei ole työmaalla työskentelemässä. Tottakai vauhtia hiljennetään silloin kun työmaalla työskennellään, en minä ainakaan halua ketään hengiltä.

        Lähinnä työmaavastaavat voisivat harkita nopeusrajoitusten poistamista öiden ja viikonloppujen ajaksi, kun työmaalla ei työskennellä.


      • öisinkin
        Tepa kirjoitti:

        Tarkoitin yöaikaa, kun ketään ei ole työmaalla työskentelemässä. Tottakai vauhtia hiljennetään silloin kun työmaalla työskennellään, en minä ainakaan halua ketään hengiltä.

        Lähinnä työmaavastaavat voisivat harkita nopeusrajoitusten poistamista öiden ja viikonloppujen ajaksi, kun työmaalla ei työskennellä.

        täällä etelässä olen kyllä nähnyt iltaisin ja öisinkin sekä viikonloppuina tietyömailla työskenneltävän. Pitää olla aika ammattilainen että osaa muuta työtä tekevän aikataulut ennustaa. Nopeusrajoitus alkaa aina merkin kohdalta ja se on voimassa myös yöllä, vaikkei ketään näkyisikään. Vaikeaa se näyttää tosiaan olevan noudattaa päivälläkin, niiden takapuolenhaistelijoiden määrästä päätellen...


    • liikene kuriin

      60km/h on sopiva nopeus täysperävaunu autolle

      lisäksi vielä jotta ei haitaa muuta liikenettä niin voisi säätä ajo ajaksi 18.00--06.30 niin johan liikene kuolemat vähenee kun saadan rahtarit kurin.

      sakot kuormautoilijoille veillä 2 kertaisena.

      • ammattilainen

        voi poikaa tämä poika se ei tajua kyllä mistään mitään huomaa ettei ole koskaan ajanut rekkaa voi poikaa mistä näitä vesipäitä löytyy hohhoijaa


    • Hups!

      Niin siis nopeusrajoitus , siihen lisätään toleranssi kuten muihinkin rajoituksiin . Mielestäni tämän pitäisi olla toimiva systeemi jossa siis ajetaan n. 80 km/h ja rajoitin on asetettu melkein 89 km/h eli on varaa ennalta arvaamattomiin tapahtumiin. Mutta kun vaan kuljettajat ymmärtäisivät tuon vauhtiresurssin ajatuksen . Jos kaikki kuljetukset ajetaan rajoitinta vasten alkaa ajojärjestelijät ajattamaan / vaatimaan kokoajan sitä , mutta jos porukalle me ammattiautoilijat emme ajaisikaan niin kovalla kiireellä niin ei se " juitsarikaan " vaatisi sitä . Muista että sinä itse kuljettajana nostat nopeutesi eikö kukaan muu sinun puolestasi. Äskeinen koskee kaikki kuljettajia ajoneuvosta tai ammatista riippumatta . Sitten vielä tuo polttoainekulutus rajoittimella varustetuissa ajoneuvoissa , sehän kuluttaa jopa 2 L enemmän ajaessa rajoitinta vasten kuin mitä kuluttaisi " viisarin " verran alle nopeudella . Mutta " sinä renkinä " et ole siitä kumminkaan kiinnostunut mitä " kalustosi " vie . Mutta kukas meistä on se täydellinen !!!!!

    • 4548484894894

      Rajoitus on 80km/h

      alin nopeudenrajoitn ollut 81km/h ja ylin 92km/h ja kaikkea tuolta välin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe