Suviseuroissa

Lapsuuden VL

Olen muutaman vuoden päästä kolmekymppinen vl sinkkunainen. Edessä ovat taas suviseurat, ja siellä näyttäytyvät lukuisat ihmiset. Erityisesti minua riipaisee katsoa ikäisiäni ja nuorempia perheellisiä. Itselleni ei ole perhettä suotu. Asia tuntuu kipeältä, ja en tiedä, miten kestän tuskassani ja kateudessani. No, sitä pyllyn pesua ja teltassa/vaunussa lasten kanssa rähjäämistä ja toskaamista en kadehdi, mutta sitä positiivista turvallisuutta, iloa, rakkautta, arvostusta jne...mitä perheelliset kuitenkin saavat kokea, kadehdin.
Usein olen katsonut ihmisten kasvoja seura-alueella. Olen pannut merkille, että yksin kulkevat näyttävät jotenkin orvoilta ja eksyneiltä, surullisiltakin, mutta ihmisten kanssa olevat, parit ja perheet näyttävät onnellisilta, iloisilta ja ovat ikään kuin turvassa rakkaidensa keskellä.
Minä olen se eksyneen näköinen orpo harhailija siellä. Täytynee taas laittaa esirukouspyyntö, kuten tein viime kesänäkin suviseuroissa.
Toivoisin, että muistaisitte meitä orpoja siellä, te onnelliset, jotka saatte kulkea siellä rakkaittenne parissa.

35

3888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aviossa

      Kaikki elävässä uskossa olevat ovat Jumalan yhtä suurta perheväkeä.
      Ja kaikki elävässä uskossa olevat ovat autuaita, ja autuas tarkoittaa onnellista onniteltavaa.

      Joten eikö sinullakin hyvä uskonsisar ole kuten meilläkin paljon kiitoksen aihetta Taivaalliselle Isälle?

      • Lapsuuden VL

        ...on, onhan tietysti syytä kiitokseen, mutta on se katkeruuskin ollut usein mielessäni. Ja onhan se varmaan monilla muillakin, perheelliisilläkin, jos elämä oikein koettelee.
        On tärkeää, että meitä sinkkuja tuetaan osassamme, sillä ei tämäkään helppoa ole, elää yksin tässä seksuaalisuutta ja perhekeskeisyyttä pursuavassa maailmassa. Meilläkin on risti, ja painava onkin. Aina vain rukoillaan perheellisten puolesta ja heitä kyllä muistetaan ja autetaan. Sinkut usein unohdetaan seurapuheissakin, varsinkin, jos puhuja on itse perheellinen.


      • Klubi
        Lapsuuden VL kirjoitti:

        ...on, onhan tietysti syytä kiitokseen, mutta on se katkeruuskin ollut usein mielessäni. Ja onhan se varmaan monilla muillakin, perheelliisilläkin, jos elämä oikein koettelee.
        On tärkeää, että meitä sinkkuja tuetaan osassamme, sillä ei tämäkään helppoa ole, elää yksin tässä seksuaalisuutta ja perhekeskeisyyttä pursuavassa maailmassa. Meilläkin on risti, ja painava onkin. Aina vain rukoillaan perheellisten puolesta ja heitä kyllä muistetaan ja autetaan. Sinkut usein unohdetaan seurapuheissakin, varsinkin, jos puhuja on itse perheellinen.

        Elä sinä tytön hupakko sekoota asioota. Jos ei oo perhettä, nii voi silti seksiä olla. Useasti on enämpiki sinkuulla. Mullaki. Tu tupakille vaunuu jos kohakkoi satuthaa...


      • Lapsuuden VL
        Klubi kirjoitti:

        Elä sinä tytön hupakko sekoota asioota. Jos ei oo perhettä, nii voi silti seksiä olla. Useasti on enämpiki sinkuulla. Mullaki. Tu tupakille vaunuu jos kohakkoi satuthaa...

        Ei seksiä ennen avioliittoa ja ei vl-sinkuilla ole seksielämää, mitä nyt välillä voi langeta masturbaatioon.


      • reunahuomautus

        "Kaikki elävässä uskossa olevat ovat Jumalan yhtä suurta perheväkeä."

        virallinen vl-oppi ei ole tämä.


      • saattaa
        Lapsuuden VL kirjoitti:

        Ei seksiä ennen avioliittoa ja ei vl-sinkuilla ole seksielämää, mitä nyt välillä voi langeta masturbaatioon.

        olla


      • sin2
        Lapsuuden VL kirjoitti:

        ...on, onhan tietysti syytä kiitokseen, mutta on se katkeruuskin ollut usein mielessäni. Ja onhan se varmaan monilla muillakin, perheelliisilläkin, jos elämä oikein koettelee.
        On tärkeää, että meitä sinkkuja tuetaan osassamme, sillä ei tämäkään helppoa ole, elää yksin tässä seksuaalisuutta ja perhekeskeisyyttä pursuavassa maailmassa. Meilläkin on risti, ja painava onkin. Aina vain rukoillaan perheellisten puolesta ja heitä kyllä muistetaan ja autetaan. Sinkut usein unohdetaan seurapuheissakin, varsinkin, jos puhuja on itse perheellinen.

        Tämä asia, pitää täysin paikkansa


    • Laura

      Niinkuin nimimerkki "aviossakin" toteaa: Kaikki elävässä uskossa olevat ovat Jumalan yhtä suurta perheväkeä. Olen sen minäkin havainnut, että eivät ne ukkomiehet yhtään pane pahakseen yhtyä rakkaudessa puutteenalaisten sinkkujenkaan kanssa. Ja löytyy sieltä sinkkumiehiäkin, joilla on samat asiat mielessä...

      • Lapsuuden VL

        ...on syntiä. Ei ukkomiehet ja aviovaimot ala sekstailemaan naimattomien kanssa. Pilkallasi tuon kirjoituksesi taisit kirjoittaakin...


      • fakta
        Lapsuuden VL kirjoitti:

        ...on syntiä. Ei ukkomiehet ja aviovaimot ala sekstailemaan naimattomien kanssa. Pilkallasi tuon kirjoituksesi taisit kirjoittaakin...

        Kuuluu avioliittoon...

        No sama se on elää sinkkuna, kun ei ole perhettä suotu. Sinkkuja on kyllä yllättävän paljon;)


      • Lapsuuden VL
        fakta kirjoitti:

        Kuuluu avioliittoon...

        No sama se on elää sinkkuna, kun ei ole perhettä suotu. Sinkkuja on kyllä yllättävän paljon;)

        ...kun vain jotenkin jaksaisi tyytyä osaansa. Se yksinäisyyden kipu on vain välillä niin vaikeaa kestää...


      • Sisäpiiritieto

        on henkisesti sairas ihminen.


      • fakta
        Lapsuuden VL kirjoitti:

        ...kun vain jotenkin jaksaisi tyytyä osaansa. Se yksinäisyyden kipu on vain välillä niin vaikeaa kestää...

        Niin, eihän sitä tiedä vaikka se oikea löytyisi;)

        Kuitenkin autuusasia ja se että voi olla onnellinen pelastuksesta on tärkeintä. Olemme varmaan yhtämieltä.vai mitä.


    • Muuan

      Raamatussa on luvattu anovalle vastaus.

    • Veeruska (vl)

      Suviseuroissa perhekeskeisyys ikään kuin korostuu, kun kaikki lähteävät liikenteeseen perheineen ja kulkevat kentällä lapsineen. Toisaalta voisin kuvitella, että esim. launtai-iltana seurateltassa istuu paljon nuoria ja vanhempia ihmisiä, joilla on samankaltainen elämäntilanne kuin sinulla. Mikä nurinkurista, suuressa joukossa yksinäisyys voi olla syvempää kuin yksin ollessa.

      Puoliso ja lapset ovat suurta Jumalan lahjaa, mielestäni suurin maallisista lahjoista. Toisaalta tiedän monien perheellisten haikailevan sinkkuvuosiaan, jolloin oli oma rauha ja mahdollisuus päättää itse tekemisistään. Kerroit olevasi muutaman vuoden alle kolmenkymmenen - olet siis nuori, ja edessäsi on todennäköisesti vielä vuosikymmeniä aikaa löytää sopiva puoliso, vaikka se ajatus ei nyt varmaankaan lohduta sinua.

      Kokonaisuutena ajatellen on ihanaa, että seurakuntamme koostuu niin erilaisista ihmisistä, joilla kaikilla on omanlaisensa elämä kuljettavaan. Yksilön kohdalla tämä ihmiskohtaloiden moninaisuus saattaa tuntua kipeältä, jos se oma osa ei ole mieluinen. Kuitenkin Jumalalla yksin on valta ja viisaus, ja Hän saattaa muuttaa elämän suunnan hetkessä. Nytkään et voi tietää, millainen tilanteesi on vaikkapa ensi kesän suviseuroissa: joko sinä olet se "parillinen" ihminen, jota sinkut kadehtivat ;).

      • Muuan

        Sitä kateus-teemaa kannattaa pohdiskella. Sieltä voi löytyä vastauksia kysymyksiin, syitä tilanteisiin.


      • Veeruska
        Muuan kirjoitti:

        Sitä kateus-teemaa kannattaa pohdiskella. Sieltä voi löytyä vastauksia kysymyksiin, syitä tilanteisiin.

        Enpä ymmärtänyt, mitä hait takaa.

        Jos tarkoitit, että kadehtiminen on syynä tietynlaiseen elämäntilanteeseen (esim. että kateellinen ihminen ei löydäkään puolisoa em. ikävän ominaisuuden vuoksi), en ole aivan samaa mieltä kanssasi. Mielestäni on aivan luonnollista toivoa ja rukoilla vastakappaletta itselleen ja kumppania elämäänsä. On kai normaalia, että oman toiveen toteutumattomuus korostuu kipeästi silloin, jos näkee suuren määrän jo pariutuneita.

        Sen sijaan uskon kyllä, että elämä on pitkälti sellaista, miten siihen asennoituu. Harvan ihmisen elämä on loppujen lopuksi niin kurjaa, ettei siitä löytyisi ihania asioita. Ja jos ei löydy, niitäkin voi yrittää hankkia ympärilleen mahdollisuuksien mukaan (työ, ystävät, harrastukset, matkat, läheiset sukulaisuussuhteet ja suhteet muiden lapsiin jne.)

        Ymmärrän silti hyvin, jos nimenomaan perheettömyys tuntuu suurelta ristiltä. Eiväthän kaikki näin koe, mutta itse luultavsti tuntisin samoin kuin ap, jos minulla ei olisi miestä ja lapsia. Nimittäin koen, että eniten elämä antaa juuri läheisessä rakkaussuhteessa mieheen sekä lasten rakkaudessa ja ilossa, joista saa itse aivan valtavasti hyviä ja onnellisia asioita sydämeen. Olen miettinyt, että mikäli jäisin leskeksi, olisin onneton ja surullinen miehen puuttumisen vuoksi, mutta minulla olisi silti lapset, jotka antavat olemassa olollaan paljon.


    • acimlainen

      Kysy joltain monilapsiselta äidiltä voisiko tämä lainata paria kolmea lasta sinulle seurojen ajaksi. Veisit niitä jäätelölle, syömään, leikkimään ja vessaan ja täten helpottaisit tuon äidinkin taakkaa eikä sinun tarvitsisi olla yksin.
      Voisit tällä tavalla kokea sitä perheellisen autuutta ja riemua. :)

      • kotirotta

        muuten!


      • Lapsuuden VL

        ...en menisi aivan tuntemattomalta äidiltä lapsia hoitooni ottamaan. Ja en ole mikään mielettömän lapsirakaskaan. Omia kuulemma osaa rakastaa vaikkei muuten kovin lapsirakas olekaan. Ja ei vieraat lapset koskaan voi korvata omia lapsia.


    • Vattu

      Miksi olet sinkku jos noin kipeästi miestä kaipaat. Ei nukkuvan kissan suuhun hiiri juokse, pistä töpinäksi ja rupea etsimään sitä oikeaa ihan tosissasi. Sitten on pois pula ja puute, kun oikea löytyy.

      • veli oulusta

        Moro,

        Eli ei muuta kuin isoremmi päälle ja miehenhakuun tääl ois eräs sinkku poikamies joka kaipais jo rinnalleen sitä todellista ja kaltaisiani on paljon. Ei sitä kannata odottaa et miehet enään hieman varttuneempana tulevat aloitetta tekemään kun on tehnyt aloitteita 10v ajan eikä vaimoa ole siunautunut on jo usko mennyt koko asiaan --> ts itsetunto kärsinyt. Nouskaa naiset koloistanne elkääkä vetäytykö suurilla tyttöporukoilla esim isoonteltaan laulamaan vaan rohkeesti pienemmällä porukalla kierteleen ja jutteleen ikäistenne miesten kans ja ei muuta kuin esim puh nro:ta vaihtamaan ja sitärataa...


    • Minä vaan

      tunteesi täysin. Olen itse ollut vl. Ja olen samanlaisissa tuntemisissa ollut monet suviseurat.
      Nyt olen aviossa, mutta olen myös menettänyt uskoni, kun en jaksanut uskoa, että Jumala antaa uskovaisen puolison jos se minulle kuuluu.
      Aloin seurustelemaan epäuskoisen kanssa, menetin uskoni ja nyt olen aviossa.
      Elämäni aviossa on onnellista, mutta kaipaan Jumalan valtakuntaan.
      Joten sanon sinulle, että ole mieluummin orpo harhailija suviseuroissa ja kanna ristiäsi, ettet menetä lapsuuden uskoasi.
      Itse toivon ja rukoilen, että Jumala antaisi minulle ja puolisolleni voimaa ja ymmärrystä tehdä parannus ennen kuin on myöhäistä.
      Sinä olet joka tapauksessa onnellinen, vaikka välillä ristisi painaakin.

    • Mies

      Päälle suviseuroissa, ja hieno hellehattu niin johan sinkkumiehet huomaavat sinun olemassaolon :)

      • Lapsuuden VL

        ...ettei sille asialle itse voi mitään, jos ei ketään saa niin ei saa. Siinä ei auta vaatteet eikä mitkään. Ja henkilökohtaisesti en voi pukeutumisellani ainakaan huomiota herättää, sillä olen iso, eli läski rumasti sanottuna. :)


      • Painoindeksi
        Lapsuuden VL kirjoitti:

        ...ettei sille asialle itse voi mitään, jos ei ketään saa niin ei saa. Siinä ei auta vaatteet eikä mitkään. Ja henkilökohtaisesti en voi pukeutumisellani ainakaan huomiota herättää, sillä olen iso, eli läski rumasti sanottuna. :)

        "Ja henkilökohtaisesti en voi pukeutumisellani ainakaan huomiota herättää, sillä olen iso, eli läski rumasti sanottuna. :)"

        et tee asialle mitään?


      • fakta
        Lapsuuden VL kirjoitti:

        ...ettei sille asialle itse voi mitään, jos ei ketään saa niin ei saa. Siinä ei auta vaatteet eikä mitkään. Ja henkilökohtaisesti en voi pukeutumisellani ainakaan huomiota herättää, sillä olen iso, eli läski rumasti sanottuna. :)

        laihduttaminen voi olla hyväksi terveydelle; mutta sisäinen kauneus ja usko on tärkeintä...


      • Lapsuuden VL
        Painoindeksi kirjoitti:

        "Ja henkilökohtaisesti en voi pukeutumisellani ainakaan huomiota herättää, sillä olen iso, eli läski rumasti sanottuna. :)"

        et tee asialle mitään?

        Tiedän erittäin hyvin, että asialle pitäisi tehdä jotakin, mutta se vaatii tosi paljon motivaatiota ja tahdonvoimaa. Sitä ei ole toistaiseksi löytynyt tarpeeksi. Syvällisemmin en tätä asiaa ala ruotimaan tässä keskustelussa.


      • eräs veli
        Lapsuuden VL kirjoitti:

        Tiedän erittäin hyvin, että asialle pitäisi tehdä jotakin, mutta se vaatii tosi paljon motivaatiota ja tahdonvoimaa. Sitä ei ole toistaiseksi löytynyt tarpeeksi. Syvällisemmin en tätä asiaa ala ruotimaan tässä keskustelussa.

        Eli kun et kykene laihduttamaan ja sitä kautta niin fyyssinen kuin psyykkinen minäkuvasi vahvistuisi olisi ehkä katkeruuskin vähäisempää ja ehkä sit saisit voimia tehdä itsekkin uudistuneena aloiteen jot se mies löytyis.
        Kel se on totuus et itsekkin kierrän kaukaa kaikki naiset jotka eivät huolehdi myöskin ulkonäöstään, eli sopusuhtainen pituus/paino, siisti pukeutuminen, hiukset pestynä ja kammattuna jne..


      • Lapsuuden VL
        eräs veli kirjoitti:

        Eli kun et kykene laihduttamaan ja sitä kautta niin fyyssinen kuin psyykkinen minäkuvasi vahvistuisi olisi ehkä katkeruuskin vähäisempää ja ehkä sit saisit voimia tehdä itsekkin uudistuneena aloiteen jot se mies löytyis.
        Kel se on totuus et itsekkin kierrän kaukaa kaikki naiset jotka eivät huolehdi myöskin ulkonäöstään, eli sopusuhtainen pituus/paino, siisti pukeutuminen, hiukset pestynä ja kammattuna jne..

        No, sen olen kyllä huomannut, että minut kaukaa kierretään. Tai, itse asiassa minua ei edes noteerata, kukaan VL ei ole edes kysynyt minua kumppanikseen, ei ikinä. Epäuskoisille olisin kelvannut ainakin seksiseuraksi jo muutaman kerran.
        Kyllä minä ainakin ulkonäöstäni muuten huolehdin, mutta tuo paino-ongelma on aika paha. *Hymähtää* Pitkin aloittaa koko keskustelu, ei lihavilla kai ole edes oikeutta parisuhteeseen? Tai saavatko he edes haaveillakaan siitä?


      • Meikäpoika
        Lapsuuden VL kirjoitti:

        No, sen olen kyllä huomannut, että minut kaukaa kierretään. Tai, itse asiassa minua ei edes noteerata, kukaan VL ei ole edes kysynyt minua kumppanikseen, ei ikinä. Epäuskoisille olisin kelvannut ainakin seksiseuraksi jo muutaman kerran.
        Kyllä minä ainakin ulkonäöstäni muuten huolehdin, mutta tuo paino-ongelma on aika paha. *Hymähtää* Pitkin aloittaa koko keskustelu, ei lihavilla kai ole edes oikeutta parisuhteeseen? Tai saavatko he edes haaveillakaan siitä?

        "Pitkin aloittaa koko keskustelu, ei lihavilla kai ole edes oikeutta parisuhteeseen? Tai saavatko he edes haaveillakaan siitä?"

        on oikeus ja saa haaveilla.

        Mutta pitää myöskin olla valmius ottaa vastaan toisen sukupuolen mielipiteitä aiheesta. Parisuhde syntyy kahden ihmisen toimesta. Kummallakin osapuolella on omat ajatuksensa ja kriteerinsä.

        Ihan hyvä, että teit keskusteluavauksen aiheesta, mutta toisaalta itsesäälissä piehtarointi ei paljon auta. Kilot kyllä lähtevät, mutta työtä se vaatii. Ne eivät lähde ajattelemalla eikä puhaltamalla.


      • Lapsuuden VL
        Meikäpoika kirjoitti:

        "Pitkin aloittaa koko keskustelu, ei lihavilla kai ole edes oikeutta parisuhteeseen? Tai saavatko he edes haaveillakaan siitä?"

        on oikeus ja saa haaveilla.

        Mutta pitää myöskin olla valmius ottaa vastaan toisen sukupuolen mielipiteitä aiheesta. Parisuhde syntyy kahden ihmisen toimesta. Kummallakin osapuolella on omat ajatuksensa ja kriteerinsä.

        Ihan hyvä, että teit keskusteluavauksen aiheesta, mutta toisaalta itsesäälissä piehtarointi ei paljon auta. Kilot kyllä lähtevät, mutta työtä se vaatii. Ne eivät lähde ajattelemalla eikä puhaltamalla.

        Onhan se parisuhde kahden kauppa, tietysti. Toinen voi hyväksyä lihavan, toinen ei. Tiedän asian varsin hyvin. Ja totta kai kilojen pois heivaaminen ei hetkessä ja helposti tapahdu.


    • Saman kokenut

      Ehkä katsot minua kadehtien, kun perheineni kuljen seurakentällä.

      Et kertonut tarkkaa ikää, mutta likimain sinun ikäisenäsi olin tuossa samassa tilanteessa. täyttäessäni 30 vuotta minulla oli rakastava aviomies ja odotimme esikoistamme, joka oli meille pieni ihme. Olimme kerenneet jo pelätä, että jäisimme lapsettomiksi.

      Tällä kertomuksellani haluan tuoda esille sen, kuinka nopeasti voi elämään tulla käänne, ja yllättäin huomaatkin järjestäväsi omia häitäsi. Jumalalla on ohjat käsissään, vaikkei se aina siltä tunnukaan.

    • sinilintu

      Jumalahan on tarkoittanut joillekkin ihmisille raskaampaa elämää. yksin olo ei ole helppoa mutta myös monet lapsiperheen äidit kokevat raskasta elämää.
      Jos sinulle on tarkoitettu perhe sillonhan se voi tullakin ihan hyvin, mutta jos sinulle ei ole nii Jumala tietää sen olevan parempi.

    • Muikku

      Sukulaismieheni meni hiljattain naimisiin. Hän on nyt melkein 40-vuotias. :)
      Kutsutaan häntä nyt tässä vaikkapa Jussiksi. Jussi on aina ollut ujo ja hiljainen. Varautunutkin, joskus suorastaan tyly ainakin tämän sukulaislapsen näkökulmasta. Kuitenkin auttavainen ja varmasti pohjimmiltaan aivan mainio tyyppi. Hiljainen huumorintaju löytyy. Metsämies ym.

      Jussi asui pitkään kotona vanhempiensa kanssa. Ei varmaankaan siksi, ettei olisi yksin pärjännyt, mutta kun työt olivat samalla paikkakunnalla ja vanhemmat toisaalta tarvitsivat apua, niin mikäs siinä oli kotona asuessa. Hän harrasteli mm. metsästystä, mökkeilyä ym.

      Jussi oli seurustellut kerran aiemmin, mutta siitä oli sitten tullut loppu. Tyttöystävä ehkä piti miestä liian hiljaisena ja sulkeutuneena.

      Minusta Jussi usein vaikutti masentuneelta yksinäisyytensä takia (siis koska oli yhä poikamies), mutta kuinka ollakaan, isommissa seuroissa säännöllisesti käyminen tuotti tulosta. Hän tapasi erään "Maijan" joka on häntä muutaman vuoden nuorempi, pirteä ja puhelias nainen. Todella mukava ihminen.

      Molemmat ihastuivat, mutta sitä kumpikaan ei tiennyt. He näkivät harvoin, joten juttu edistyi hitaasti. Mutta kuitenkin molemmat ajattelivat toisiaan ja tapailivat vähitellen useammin, muka vahingossa.. ;)

      He tunsivat toisensa 5 ½ vuotta, ennen kuin alkoivat seurustella, menivät kihloihin ja nyt heidän mentyään naimisiin ensi tapaamisesta on kulunut jo 6 vuotta.

      Olen todella iloinen ja onnellinen heidän puolestaan ja toivon heidän saavan myös lapsia. :) Kyllä ihmeitä voi tapahtua, pidin tätä miestä aiemmin ikuisena poikamiehenä. Muitakin n. 30-40-vuotiaina avioituneita tunnen ja tiedän. Moniakin. :)

      Rukoile.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4995
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1255
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe