Tulin tässä miettineeksi, että enemmistö tuttavistani ja varsinkin ystävistäni on ateisteja. Monen kanssa on ollut tekemisissä jopa kauan, ennen kuin on tullut aihe esille.
Onko tuttavapiirissänne paljon ateisteja?
66
224
Vastaukset
- ongelmavanhemmat on
Minä en ainakaan tiedä. Ei tuollaisista asioista yleensä keskustella. Mutta minusta tuntuu että minun vanhemmat on kreationisteja (=sivistymättömiä).
- zyrt
Asian voi halutessaan testata vaikka jonkun vitsin kertomisella. Tai esittämällä yksinkertaisen kysymyksen, kuten esimerkiksi sellaisen, että mites mahtaa olla, miksi jumalalla on sukuelimet, nännit ja napa. Ja miksi sillä on se valkoinen kaapu.
- ei kamelei ei norsu
zyrt kirjoitti:
Asian voi halutessaan testata vaikka jonkun vitsin kertomisella. Tai esittämällä yksinkertaisen kysymyksen, kuten esimerkiksi sellaisen, että mites mahtaa olla, miksi jumalalla on sukuelimet, nännit ja napa. Ja miksi sillä on se valkoinen kaapu.
Ne liittyi helluntalaisten lahkoon Niilo Ylimainion aikana.
Isäni oli jo pitkään ollut alkolohismin pauloissa. Äiti toivoi kaikkea. Helluntulaisiakin. Jotakin.
Suurinosa kavereista ja tuttavista ateisteja/Agnostikkoja. Perhepiirissä enemmän uskovia.
- zyrt
Niin minullakin. Sukulaisiaan ei voi valita, ystävät voi.
Kaveripiirini koostuu pääasiassa ateisteista tai agnostikoista, mutta sitten on muutamia tapauskovaisia, muutama joka uskoo ylempään voimaan mutta ei sinäänsä minkään erityisen uskonnon jumalaan ja loput kavereista on sitten niitä joita ei yksinkertaisesti vain kiinnosta että onko vai ei, he ovat puolueettomia asian suhteen mutta eivät kuitenkaan agnostikkoja koska niitä ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta :D
No tietenkin yksi aika ääritapaus on kaverina, mutta enpä pahemmin ihmettele kun on kasvanut fundamentalistisessa perheessä, hengailee jatkuvasti uskonnollisissa piireissä ja aikalailla kyseenalaistamatta ottaa kaikki piirinsä "hengelliset kokemukset" vastaan. Ihan mukava kaveri yleisesti ottaen, mutta välttelen aktiivisesti että en mainitse hänelle mitään hengellisyyteen tai jumaliin liittyvää koska siitä seuraa vain paskamyrsky. Silloin kun keskustelu on jossain muussa aiheessa niin hyvin sujuu ja ihan fiksukin kaveri.
jessediggaasua kirjoitti:
No tietenkin yksi aika ääritapaus on kaverina, mutta enpä pahemmin ihmettele kun on kasvanut fundamentalistisessa perheessä, hengailee jatkuvasti uskonnollisissa piireissä ja aikalailla kyseenalaistamatta ottaa kaikki piirinsä "hengelliset kokemukset" vastaan. Ihan mukava kaveri yleisesti ottaen, mutta välttelen aktiivisesti että en mainitse hänelle mitään hengellisyyteen tai jumaliin liittyvää koska siitä seuraa vain paskamyrsky. Silloin kun keskustelu on jossain muussa aiheessa niin hyvin sujuu ja ihan fiksukin kaveri.
Juu vähän menee sekoiluksi nää kirjoittelut mutta vielä perheestä sen verran, että pääasiassa tapauskovaisia, vanhempani kuuluvat evankelilais-luterilaiseen kirkkoon ja minäkin vielä kuulun, koska olen vasta 17-vuotias. Eroan kyllä 18-vuoden ikäisenä.
Isoisä on sitten hieman toista kategoriaa, hän on aika fundamentalistinen.
Välillä hänellä on aika radikaaleja mielipiteitä jotka pistää ärsyttämään ja hän on aikalailla huomionkipeä ihminen, haluaa olla keskipisteenä.
Isoäiti taas on lempeä, ei ihan niin ääripään uskovainen ja omistaa loistavan tunneälykkyyden, korkeasti koulutettu mutta vähän isoisän tossun alla sellaisena kotiemäntänä.
Ihan onnellisia toki keskenään ja olen iloinen siitä, mutta välillä tuntuu että hän jää hieman isoisäni varjoon koska isoisä on se joka haluaa olla huomion keskellä.
Isoisänikin on kyllä mukava ihminen, mutta hänen mielipiteensä välillä pistää ärsyttämään toden teolla ja se, että hän haluaa olla aina huomion keskipisteenä on aika ärsyttävää.
Silloin kun hän on kuitenkin aikalailla rennossa olotilassa, keskustelu sujuu ihan mukavasti ja on kiva rupatella ja hän on erittäin ystävällinen minulle, sisaruksilleni ja serkuilleni.
Huoh... Olis tää kaikki mahtunu yhteen viestiin, mutta aina heti "lähetä"-painikkeen painamisen jälkeen tulee olo että jotain unohtui. "Muokkaa"-nappula olisi ihan mukava :D- zyrt
jessediggaasua kirjoitti:
Juu vähän menee sekoiluksi nää kirjoittelut mutta vielä perheestä sen verran, että pääasiassa tapauskovaisia, vanhempani kuuluvat evankelilais-luterilaiseen kirkkoon ja minäkin vielä kuulun, koska olen vasta 17-vuotias. Eroan kyllä 18-vuoden ikäisenä.
Isoisä on sitten hieman toista kategoriaa, hän on aika fundamentalistinen.
Välillä hänellä on aika radikaaleja mielipiteitä jotka pistää ärsyttämään ja hän on aikalailla huomionkipeä ihminen, haluaa olla keskipisteenä.
Isoäiti taas on lempeä, ei ihan niin ääripään uskovainen ja omistaa loistavan tunneälykkyyden, korkeasti koulutettu mutta vähän isoisän tossun alla sellaisena kotiemäntänä.
Ihan onnellisia toki keskenään ja olen iloinen siitä, mutta välillä tuntuu että hän jää hieman isoisäni varjoon koska isoisä on se joka haluaa olla huomion keskellä.
Isoisänikin on kyllä mukava ihminen, mutta hänen mielipiteensä välillä pistää ärsyttämään toden teolla ja se, että hän haluaa olla aina huomion keskipisteenä on aika ärsyttävää.
Silloin kun hän on kuitenkin aikalailla rennossa olotilassa, keskustelu sujuu ihan mukavasti ja on kiva rupatella ja hän on erittäin ystävällinen minulle, sisaruksilleni ja serkuilleni.
Huoh... Olis tää kaikki mahtunu yhteen viestiin, mutta aina heti "lähetä"-painikkeen painamisen jälkeen tulee olo että jotain unohtui. "Muokkaa"-nappula olisi ihan mukava :DMuokkaa-nappula olisikin ihan kiva uudistus ja jos vielä saisivat sen vanhan puunäkymän takaisin, niin ihan hyvin tämä pelittäisi.
On kaikenlaista kokemusta sukulaisista, työkavereista ja myös joistain tuttavista. Jotkut sukulaiset ovat hyvinkin uskonnollisia sillä erittäin rasittavalla ja typerällä tavalla, kuten kysyvät että kuka sitten on kaiken luonut, jos ei jumala ja kun kysyy, että mistäs jumalasta nyt on kyse, niin ne on että öööö???? zyrt kirjoitti:
Muokkaa-nappula olisikin ihan kiva uudistus ja jos vielä saisivat sen vanhan puunäkymän takaisin, niin ihan hyvin tämä pelittäisi.
On kaikenlaista kokemusta sukulaisista, työkavereista ja myös joistain tuttavista. Jotkut sukulaiset ovat hyvinkin uskonnollisia sillä erittäin rasittavalla ja typerällä tavalla, kuten kysyvät että kuka sitten on kaiken luonut, jos ei jumala ja kun kysyy, että mistäs jumalasta nyt on kyse, niin ne on että öööö????Mikä tämä puunäkymä on, en ole näköjään käyttänyt suomi24 noihin aikoihin?
- dfghjkl
sci3ncense kirjoitti:
Mikä tämä puunäkymä on, en ole näköjään käyttänyt suomi24 noihin aikoihin?
Se oli sellainen, että näki koko systeemin kerralla, että kuka kellekin on vastannut ja sitten pystyi valitsemaan tietyt nikit siitä, tai katsomaan pötköön kaikki. Oli siis kolme vaihtoehtoa.
Oli aikoinaan suomikaksnelosen valtti, mutta menivät pöhlöt sössimään sen.
- UbåtUskis
Tuttavapiirissä on yksi ateisti, lapsuudenystävä ja muutenkin parhaita kavereita. Huolimatta kaveruudesta hän on erittäin jyrkkä mielipiteissään, väliin piilohalveksivakin uskovaisuutta kohtaan. Maailmankatsomusasiat eivät ole siksi enää juurikaan tapetilla, vaikka jyrkkä materialistinen asenne on voimistunut vuosien varrella. Merkillepantavaa on alisteinen hyökkäävä kanta hengellistä elämää kohtaan ja siitä huolimatta iso Raamattu koristaa kirjahyllyä, onhan se hieno koriste-esine.. Ristiriitaista siis. Ystävyyden säilyttämiseksi tehdään kuitenkin kaikki voitava
Kun sinulla nyt on huono kokemus ateistista niin ylläri pylläri, yksi ihanimmista ja kilteimmistä ihmisistä jonka tunnen sattuu olevaan uskovainen nainen ja jumantsuga, hän on helluntailainen. Uskoaan hän ei tuputa, uskonnosta eikä uskosta emme keskenään keskustele, hellarikokouksiin hän ei minua pyydä eikä muutenkaan minun seurassani hihhuloi, usein mennessäni hänen luokseen hän on ollut juuri lukemassa raamattua, mutta minun vieraillessani hän kohteliaasti pistää raamattunsa olohuonenn pöydältä kirjahyllyyn. Täytyy sanoa että arvostan häntä ja hänen kohteliasta ja hienovaraista käytöstä erittäin paljon. Muut ystäväni ja tuttavani taitavat sitten evvk ihmisiä tai ateisteja, lähimmät ystäväni ja poikaystäväni ovat ateisteja, muista en sitten tiedä... niin niitä evvk ihmisiä taitaa olla...
- herttainenhertta
Minullakin on kyllä Raamattu hyllyssäni. Itse asiassa kolme. Vanha käännös, uusi käännös ja New International Version. En tiedä, miksi minun niistä tulisi hankkiutua eroon. Ei niistä uutu ilmaan mitään huoneilman laatua hekentävää eikä niissä ole myöskään mitään taikaominaisuuksia.
- lars levitataatio
missxcessive kirjoitti:
Kun sinulla nyt on huono kokemus ateistista niin ylläri pylläri, yksi ihanimmista ja kilteimmistä ihmisistä jonka tunnen sattuu olevaan uskovainen nainen ja jumantsuga, hän on helluntailainen. Uskoaan hän ei tuputa, uskonnosta eikä uskosta emme keskenään keskustele, hellarikokouksiin hän ei minua pyydä eikä muutenkaan minun seurassani hihhuloi, usein mennessäni hänen luokseen hän on ollut juuri lukemassa raamattua, mutta minun vieraillessani hän kohteliaasti pistää raamattunsa olohuonenn pöydältä kirjahyllyyn. Täytyy sanoa että arvostan häntä ja hänen kohteliasta ja hienovaraista käytöstä erittäin paljon. Muut ystäväni ja tuttavani taitavat sitten evvk ihmisiä tai ateisteja, lähimmät ystäväni ja poikaystäväni ovat ateisteja, muista en sitten tiedä... niin niitä evvk ihmisiä taitaa olla...
Ystävä lapsuudesta on aina nr. 1. Varinkin jos myöhemmällä iällä samaa ystävyyttä voi jatkaa. Elämänkatsomukset kuitenkin muuttuvat, mutta ystävyys säilyy. Aina ja varmasti silloin kun ei toisia tuomita, Kristillinen elämänkatsomus omasta mielestäni ymmärtää nämä asiat jo luonnostaan
- 23trf
Suurin osa taitaa olla. Niistäkin, jotka kuuluvat kirkkoon. Se on suurimmalle osalle vain pakkopullatraditio. En nyt ihan yhtäkkiä saa päähäni ainuttakaan todella hämärää hihhulia tuttavapiiristäni. Jokunen ns. perususkova porukassa voi olla, muttei yhtään hurmosjulistajatyyppiä. Ei kai moisilla voi ystäviä oman hihhulipiirinsä ulkopuolelta ollakaan.
- zyrt
Miksi ihminen maksaa satoja euroja vuodessa kirkolle, jos ei kerran usko jumalaan? Ja vaikka uskoisikin, niin miksi siitä pitäisi maksaa? En ymmärrä sellaista.
zyrt kirjoitti:
Miksi ihminen maksaa satoja euroja vuodessa kirkolle, jos ei kerran usko jumalaan? Ja vaikka uskoisikin, niin miksi siitä pitäisi maksaa? En ymmärrä sellaista.
"Miksi ihminen maksaa satoja euroja vuodessa kirkolle, jos ei kerran usko jumalaan? Ja vaikka uskoisikin, niin miksi siitä pitäisi maksaa? En ymmärrä sellaista. "
Onhan se maksettava, jollei älyä poistua rekisteristä.
Uudestisyntyneet uskovat yleensäkin eroaa evlut kirkosta.- zyrt
Jumalanhullu kirjoitti:
"Miksi ihminen maksaa satoja euroja vuodessa kirkolle, jos ei kerran usko jumalaan? Ja vaikka uskoisikin, niin miksi siitä pitäisi maksaa? En ymmärrä sellaista. "
Onhan se maksettava, jollei älyä poistua rekisteristä.
Uudestisyntyneet uskovat yleensäkin eroaa evlut kirkosta.Uudestisyntyneillä tarkoitat hellareita? Minä erosin kirkosta, koska olen ateisti.
zyrt kirjoitti:
Uudestisyntyneillä tarkoitat hellareita? Minä erosin kirkosta, koska olen ateisti.
"Uudestisyntyneillä tarkoitat hellareita? Minä erosin kirkosta, koska olen ateisti"
- en pelkästään, on niitä muissakin yhdistyksissä.- zyrt
Jumalanhullu kirjoitti:
"Uudestisyntyneillä tarkoitat hellareita? Minä erosin kirkosta, koska olen ateisti"
- en pelkästään, on niitä muissakin yhdistyksissä.Ovatko esimerkiksi jehovantodistajat sinun mielestäsi uudestisyntyneitä, entä lestadiolaiset tai mormonit?
zyrt kirjoitti:
Ovatko esimerkiksi jehovantodistajat sinun mielestäsi uudestisyntyneitä, entä lestadiolaiset tai mormonit?
"Ovatko esimerkiksi jehovantodistajat sinun mielestäsi uudestisyntyneitä, entä lestadiolaiset tai mormonit? "
- sen tiedän, että jt ei "tule" edes uskoon, heidän tehtävänsä on kerätä "pisteitä" ovityöllä "firmalle", että kelpaisi Jumalalle paratiisiin. Se on uskonnon tunnusmerkki jo itsessään. Ei siinä touhussa armoa tunneta. Ja pakko on ostaa myytävä materiaali ensin itselle ja sitten koettaa jakaa niitä. Eräällä jt:lla oli ollut komerot täynnänsä Vartitorni -lehtiä, kun ei ollut jaksanut / viitsinyt niitä levittää, mutta oli kuitenkin ostanut niitä, ettei joutuisi "pahan silmän" katseen kohteeksi.
Minun setäni perheen lapset ovat jt:ia, elilkä serkkujahan he ovat. Kerran muutamana kesänä tuli serkkutyttö toisen kanssa käymään kesämökillämme jt:n oppi mukanaan, mutta ei mennyt yksiin aatoksemme.
En pidä minä, eikä monet muutkaan uskovat jt:ia kristittyinä. Oppi ei ole kristillinen, vaan loppujen lopuksi antikristillinen. Sitä vain ei hoksata.
Kyllä kait lestoissa uudestisyntyneitä on, ainakin jonkin verran, mutta kamalia siitä porukasta kyllä kuuluu. Niitten kamaluuksien tekijät ei kyllä ole Kristuksen omia. "Kirjain" suussa voi olla, mutta sisikunta täynnä saastaa, näkeehän sen kaikki.
Mormonejakin olen tavannut, mutta outoja heidän selityksensä ovat, eikä niinkään kristinuskon pohjaisia.
Vaikka näin sanelen, jätän kuitenkin sen oven auki, että voin olla joittenkin kohdalla väärässä.
- yx äiti
Vanhoista sukulaisista suurin osa kuuluu kirkkoon vieläkin. Olen uskovaisesta perheestä, mutta sisaruksistani on osa jo aikaa sitten eronnut kirkosta. Ehkä paremminkin voisi sanoa, että olen tapauskovainen - vaikka uskonnollisuus on jo aikaa sitten karissut tiedon ja oivalluksieni myötä. Tarkemmin voisin määritellä itseni agnostikoksi. Nuorilleni en ole ikinä tuputtanut pahemmin uskontoa, koska lasten aivopesu ja manipuloiminen on pahinta, mitä vanhemmat voivat tehdä. Rautaisannoksen sain itse jo lapsuudessa. Mutta nuorin polvi on rippikoulun jälkeen ja itsenäistyessään alkanut erota kirkosta. Jokainen sukupolvi kuitenkin oppii ja oivaltaa itse elämänsä tarkoituksen.
- O'ou
Taitaapa ystäväpiirini olla aika lailla "sekalaista seurakuntaa." Tuttavien kanssa ei juurikaan tule keskusteltua uskonnollisista asioista, joten en oikeastaan tiedä heidän näkemyksiään.
Mutta niissä, jotka lasken ystäviksi, on heitä, jotka eivät ole halukkaita puhumaan näistä asioista. Sitten on johonkin määrittelemättömään korkeampaan voimaan uskovia. On pari ateistiksi tunnustautuvaa, ja pari kolme sellaista, jotka eivät halua käyttää itsestään tätä määritelmää, mutta käytännössä ovat uskonnottomia. Sitten on vielä entiseen uskonlahkooni kuuluvia muutama ja pari muuta uskovaa. - herttainenhertta
Tavallista tapauskovaista porukkaa lähinnä. Suurin osa niistä, joilla on lapsia on kastanut ne, joten oletan, että he kuuluvat myös kirkkoon. Useimpien kavereideni tai perheenjäsenteni varsinaisesta uskonnollisesta vakaumuksesta minulla ei ole mitään tietoa. Ounastelen, että isäni on ateisti, mutta hän kuuluu kyllä kirkkoon. Äitini ei kuulu, mutta hän taas saattaa hautoa jonkinlaista uskoa jonkinlaiseen jumalaan.
Puhun hyvin vähän uskonasioista kavereideni tai sukulaisteni kanssa. Ainoa poikkeus on sukulainen, joka on Jehovan todistaja. Olen joskus kiistellyt hänen kanssaan homoseksuaalisuudesta, mutta yleensä annan hänen selittää kuinka Raamattu selittää kaiken ja evoluutio on vain teoria puuttumatta siihen. Toivoisin hänenkin joskus tajuavan, että maailma on täynnä keskustelunaiheita, joilla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa, ja joista voisimme keskustella ne harvat kerrat kun näemme toisiamme.
Nyt kun ajattelen asiaa, niin moni sellainen kaveri, johon en enää ole juuri yhteyksissä, on uskovainen. Yhteydenpito on loppunut ihan muista syistä (etäisyys, elämäntilanne, laiskuus), mutta on se tietysti niinkin, että jos toisen elämän tärkein asia on Jeesus, niin meidän keskinäiset puheenaiheemme rajoittuvat niihin hänelle vähemmän tärkeisiin asioihin. zyrt
11.11.2011 18:27
>>>Onko tuttavapiirissänne paljon ateisteja?Eräät lähimmät ystäväni ovat joko ateisteja tai uskonnollisesti välinpitämättömiä. Kirkkoon kuuluvia silti kaikki.
- ttrtrtrt
On se Tintti-sarjakuva se missä on se Filipulus profeetta Nimenomaan Salaperäinen tähti.
- varmasti
ttrtrtrt kirjoitti:
On se Tintti-sarjakuva se missä on se Filipulus profeetta Nimenomaan Salaperäinen tähti.
Oli NASA oli. Hän oli Elina Pohjanpää.
- ja korva nurmikolla
Yleensä on enemman kai enemmän kuin että on että on hullu Frank
- 65675675
Olet oikeassa, Se elokuva on varsin vinksahtanut.
Muistan sen. Siinä oli se Laura Palmer. Löytyi rannalta.
- opastaja.
Tuttavapiirissäni on yksi ateisti. Mukava tyyppi muuten, mutta ei ymmärrä vielä että mitään ei synny tyhjästä.
- 65675675-1
Ei sinulla ole tuttavia.
- a.t.e.i.s.t.i
Oma käsitykseni on vähän näin:
Ihmisillä on ollut taipumus uskoa johonkin "korkeampaan",etenkin kun on tarvittu apua.On ollut auringon,veden jne.jumalat.
Ihmiset ovat uhranneet ruokia, jopa koruja näille jumalille.
Ihmisjoukosta nousi ihminen,joka huomasi tämän ja ajatteli:
"Lähdenpä papiksi,joka saarnaa,että kun annat uhrilahjasi kirkolle,olet hyvä uskovainen ja se palkitaan elämässäsi."
Ja näin syntyi papisto.Kansalaisilla oli velvollisuus antaa kymmenykset papiston käyttöön.Papiston ei tarvinnut enää itse viljellä maata ja kasvattaa karjaa.Monet antoi rahalahjoituksia papistolle.
Miten sitten raamattu syntyi,oliko tarina vähän saman kaltainen.
Itse en täten uskon raamattuun,onhan sen teksti monin osin ristiriitaista keskenään.Ja sen tulkinta on moniselitteistä,yksi tulkitsee näin ja toinen toisinpäin.
Uskon luonnon kiertokulkuun.Kuolleen lihat syö madot ja lintu syö matoja jne. jne..
Itse en -eikä lapseni "paisuta kirkon rahapussia" maksamalla kirkollisveroa....siis elättämällä papistoa ja muuta seurakuntaväkeä.
Raamattua ei ole kirjahyllyssäni,eikä meillä ole virsikirjoja.
Tämä on meidän valinta,jokainen saa valita oman tyylin elellä.
Yhdyn erään filosofin toteamukseen:
"Hyvää meidän tulee tehdä siksi,että se on sellaisenaan hyvää,
ei rangaistuksen pelossa tai palkkion toivossa."
Filosofi oli aikanaan eläessään ateisti. - elämä jatkuu
"Filosofi oli aikanaan eläessään ateisti."
Mutta nyt kuoleman jälkeen huomaa että elää edelleen. - vedenjakajako?
Kun olen aktiivinen uskovainen ja tuon helposti vakumukseni esille, niin heti selviää kanssani tekemisiin tulevien henkilöiden vakaumus. Työssäni en tuputa uskoa, mutta pienellä paikkakunnalla yleensä tunnetaan aktiiviuskovaiset. Yleesä ihmiset suhtautuvat minuun hyvin, myös työssäni tapaamani asiakkaat ja henkilöt suhtautuvat ystävällisesti: moikkavat ja tulevat juttelemaan kanssani myös tavatessa vapaa-aikana. On jopa ateiteja, jotka tulevat rupattelemaan ja purkamaan sydäntään kun on vaikeaa. Silloin voin anoa että minua auttaa rukous ja uskoni, kun olen itse taakoitettu. Ateistikin kiittää, kun toivottaa siunausta ja kertoo muistavan rukouksissa ja toivottlee vierelle enkelitä.
En tunne oikeastaan kuin yhden ateistin sukulais-ja ystäväpiirissäni. Sisareni oli sellainen nuoruudessa, mutta nyt en osaa sanoa että onko hänkään enää vankkumaton ateisti. - #
Suurimman osan tuttujeni vakaumusta en tiedä. Tuskin kovin vakaumuksellisia suuntaan tai toiseen. Mutta ainakin yksi ateisti, koskapa vapaa-ajattelijain jäsen. Ja vastapainona yksi Puolimatkaan vetoava kreationisti. Hyvä tyyppi muuten.
Itse raamatusta kiinnostunut ateisti. Hyllyssä on uusi ja vanha käännös, venäjän kieliset uusi ja vanha käännös, ja sitten vielä semmoinen iiiso ja komia opus. Luen usein ja mielelläni raamatun tutkimuksen tuloksista. Ei nuo mun mieltä sen kummemmin saastuta.- zyrt
Minua ei niinkään kiinnosta raamattu, vaan se, mikä saa uskomaan noihin juttuihin. Raamatun kirjoituksethan ovat täyttä tuubaa, mutta niinpä vaan monet niihin uskovat. On tietysti niitäkin, jotka väittävät olevansa kristittyjä, mutta kun jotain niltä raamatusta kysyy, niin huomaa etteivät ole edes lukeneet koko opusta, tai edes kymmentä käskyä enempää, eivätkä edes niitä muista.
zyrt kirjoitti:
Minua ei niinkään kiinnosta raamattu, vaan se, mikä saa uskomaan noihin juttuihin. Raamatun kirjoituksethan ovat täyttä tuubaa, mutta niinpä vaan monet niihin uskovat. On tietysti niitäkin, jotka väittävät olevansa kristittyjä, mutta kun jotain niltä raamatusta kysyy, niin huomaa etteivät ole edes lukeneet koko opusta, tai edes kymmentä käskyä enempää, eivätkä edes niitä muista.
-----Minua ei niinkään kiinnosta raamattu, vaan se, mikä saa uskomaan noihin juttuihin. Raamatun kirjoituksethan ovat täyttä tuubaa, mutta niinpä vaan monet niihin uskovat. On tietysti niitäkin, jotka väittävät olevansa kristittyjä, mutta kun jotain niltä raamatusta kysyy, niin huomaa etteivät ole edes lukeneet koko opusta, tai edes kymmentä käskyä enempää, eivätkä edes niitä muista.-------
Aikoinaan -70 luvulla luin joskus Raamattua, en ymmärtänyt siitä oikeastaan mitään. Ei sitä omasta halustaan voi alkaa uskomaan Jumalaan ja Jeesukseen. Uskoa ei voi itsestään puristaa esille, ei todellakaan.
Minun uskoni "sytytti" epäuskoinen rukous: Jeesus, JOS olet olemassa, anna syntini anteeksi ja ota omaksi lapseksesi. Aamen.
Tuo n. 10sek rukous mulisti koko elämäni. Kyky uskoa ja luottaa Raamatun Sanaan ja Jumalaan Jeesuksen kautta syntyi sisimmässäni. Ja se oli kyllä yksinomaan Jumalan Hengen aikaansaamaa, annoin mahdollisesti olemassaolevalle Jumalalle ottaa minut omakseen. Ja se toteutui sellaisella tavalla, ettensitä tänä päivänäkään voi ymmärtää, siis sitä, miten se on tappahtunut.
Kun seuraavan kerran tuon rukouksen jälkeen aloin lukea Raamattua, voin vain todeta : tämähän on kaikki aivan selvää, kuinka en ennen tätä lukemaani ollut ymmärtänyt.
Tällaista sanovat uudestisyntymiseksi. Uskoa ei voi siis aikaansaada itse, se on Jumalan teko, niin kuin Raamattukin siitä mainitsee.
Tuosta hetkestä avautui elämässäni aivan uudenlainen lehti, yltäkylläinen elämä, niin kuin Jeesus lupasi seuraajilleenJumalanhullu kirjoitti:
-----Minua ei niinkään kiinnosta raamattu, vaan se, mikä saa uskomaan noihin juttuihin. Raamatun kirjoituksethan ovat täyttä tuubaa, mutta niinpä vaan monet niihin uskovat. On tietysti niitäkin, jotka väittävät olevansa kristittyjä, mutta kun jotain niltä raamatusta kysyy, niin huomaa etteivät ole edes lukeneet koko opusta, tai edes kymmentä käskyä enempää, eivätkä edes niitä muista.-------
Aikoinaan -70 luvulla luin joskus Raamattua, en ymmärtänyt siitä oikeastaan mitään. Ei sitä omasta halustaan voi alkaa uskomaan Jumalaan ja Jeesukseen. Uskoa ei voi itsestään puristaa esille, ei todellakaan.
Minun uskoni "sytytti" epäuskoinen rukous: Jeesus, JOS olet olemassa, anna syntini anteeksi ja ota omaksi lapseksesi. Aamen.
Tuo n. 10sek rukous mulisti koko elämäni. Kyky uskoa ja luottaa Raamatun Sanaan ja Jumalaan Jeesuksen kautta syntyi sisimmässäni. Ja se oli kyllä yksinomaan Jumalan Hengen aikaansaamaa, annoin mahdollisesti olemassaolevalle Jumalalle ottaa minut omakseen. Ja se toteutui sellaisella tavalla, ettensitä tänä päivänäkään voi ymmärtää, siis sitä, miten se on tappahtunut.
Kun seuraavan kerran tuon rukouksen jälkeen aloin lukea Raamattua, voin vain todeta : tämähän on kaikki aivan selvää, kuinka en ennen tätä lukemaani ollut ymmärtänyt.
Tällaista sanovat uudestisyntymiseksi. Uskoa ei voi siis aikaansaada itse, se on Jumalan teko, niin kuin Raamattukin siitä mainitsee.
Tuosta hetkestä avautui elämässäni aivan uudenlainen lehti, yltäkylläinen elämä, niin kuin Jeesus lupasi seuraajilleenNiin Jumalhullu, sulta varmaan joku kyisyi, että kuinka tulit uskoon?
A.Mikkonen kirjoitti:
Niin Jumalhullu, sulta varmaan joku kyisyi, että kuinka tulit uskoon?
siis kysyi
A.Mikkonen kirjoitti:
Niin Jumalhullu, sulta varmaan joku kyisyi, että kuinka tulit uskoon?
Lainaus viestistä:
-----Minua ei niinkään kiinnosta raamattu, vaan se, mikä saa uskomaan noihin juttuihin.
"Niin Jumalhullu, sulta varmaan joku kyisyi, että kuinka tulit uskoon?"
- kyllähän tuossa senmmoinen ajatus oli, vai? "Mikä saa uskoomaan..."
Vastasin siihen mikä minut sai uskomaan.Jumalanhullu kirjoitti:
Lainaus viestistä:
-----Minua ei niinkään kiinnosta raamattu, vaan se, mikä saa uskomaan noihin juttuihin.
"Niin Jumalhullu, sulta varmaan joku kyisyi, että kuinka tulit uskoon?"
- kyllähän tuossa senmmoinen ajatus oli, vai? "Mikä saa uskoomaan..."
Vastasin siihen mikä minut sai uskomaan.Mutta kerroit kuitenkin vain uskoontulostas, ja pieni saarnanpätkä päälle, mutta ei se mitään, se vai näyttää olevan sun juttus, etkä sille mitään voi, :)
"- kyllähän tuossa senmmoinen ajatus oli, vai? "Mikä saa uskoomaan..." "
Kunnet sitten vastannu vain että "Jumala" ?
- a.t.e.i.s.t.i
Raamatussa kirjoitetaan esim.pahasta ja sen semmoisista.
Mutta,
"mikään ei ole sellaisenaan paha.Esim.maapähkinä voi olla toiselle hyväksi,mutta allergiselle se ei ole hyväksi.Maapähkinän sisään ei ole rakennettu pahaa."
Raamatussa kirjoitetaan hyvän ja pahan taisteluista.Sitten kun aletaan merkata ihmisiä,onko hän hyvä vai paha Jumalan silmissä,sitä en hyväksy.
Sehän menee niin,että jos vanhempi on esim,joku herätysliike-uskovainen,ja lapsi ei tottele/seuraa tämän vanhemman aatteita,lapsi on vanhemman silmissä paha...mutta vanhempi sanookin,että lapsi on Jumalan silmissä paha.Ja,että raamatussakin sanotaan niin ja niin.
Vanhempi ikäänkuin menee Jumalan selän taakse ja raamatun tekstien kautta ilmaisee tyytymättömyytensä siihen,ettei ole kyennyt kasvattamaan lastaan omien aatteidensa mukaiseksi.
Lapsi itsessään ei ole paha,jonkun sivullisen mielestä lapsi voi olla jopa hyvinkin kiltti. - miksi kiinnostaa?
Oletko jotenkin pettyntyt uskovaisiin? Miksi tämä asia on nyt sinulle tullut ajankohtaiseksi?
- zyrt
Miten niin "tullut ajankohtaiseksi"? Etkö sinä ymmärrä lukemaasi?
- a.t.e.i.s.t.i
Olen hyvin hyvin pettynyt erääseen herätysliikkeeseen.
Olen myös pettynyt kirkon toimintaan.
Mutta luettuani tämän Filosofin ajatuksia,joita yllä toistin,elämäni sai uuden käänteen.
Kasvoin lapsuuteni erääseen herätysliikkeeseen kuuluvien vanhempien
hoidossa.Olin se paha lapsi,joka saastutti jopa pikkusiskonikin pahuuteen. - a.t.e.i.s.t.i
Lisäys edelliseen...
Ne pahat asiat,jotka minussa asui oli sellaisia,kuin että olin kiinnostunut iskelmien kuuntelusta,television katselusta.
Että silleen.- zyrt
Pahuus se on aina uskisten mielessä. Ihmisten ei anneta olla ihmisiä, vaan syyllistetään milloin mistäkin.
Kavereista suurin osa on ateisteja, sukulaiset ovat joko todella hihhuloituneita tai sitten sellaisia "varmuuden vuoksi" uskovia. Eipä pahemmin olla tekemisissä.
- zyrt
Minulla sama juttu sukulaisten kanssa. Eivät he kai erityisen hihhuloituneita ole, mutta kirkon jäsenyys on heidän mielestään moraalinen velvollisuus.
Muutamilla ateistikaverillani on myös samanlaisia kokemuksia. Eivät enää ole sukulaisten kanssa tekemisissä, koska sukulaiset eivät hyväksy. zyrt kirjoitti:
Minulla sama juttu sukulaisten kanssa. Eivät he kai erityisen hihhuloituneita ole, mutta kirkon jäsenyys on heidän mielestään moraalinen velvollisuus.
Muutamilla ateistikaverillani on myös samanlaisia kokemuksia. Eivät enää ole sukulaisten kanssa tekemisissä, koska sukulaiset eivät hyväksy.Nämä hihhulit tilasivat minulle koko lapsuuteni ristin voiton kirjoja ja lehtiä, eipä vaan kova käännytys tuottanut tulosta:) Ja kun en suostunut käymään edes riparia, siitähän tämä sakki otti kipinää. Ja nyt eivät enää halua olla missään tekemisissä. Eipä ole iso menetys.
- zyrt
FixOrRepairDaily kirjoitti:
Nämä hihhulit tilasivat minulle koko lapsuuteni ristin voiton kirjoja ja lehtiä, eipä vaan kova käännytys tuottanut tulosta:) Ja kun en suostunut käymään edes riparia, siitähän tämä sakki otti kipinää. Ja nyt eivät enää halua olla missään tekemisissä. Eipä ole iso menetys.
Ristin voitto:D
Eipä kohdallasi sitten voittanut. Tiedän tapauksia joissa sukulaiset ovat lapsille, siis muille kuin omilleen, ostaneet kaikenlaista uskonnollista lehteä ja vanhempien kanssa neuvottelematta puhuneet näiden lapsille joitain jeesussatuja.
Erään kaverini vanhemmat olivat jehovia. Hän sanoi, että aina kun muksut olivat olleet siellä vaikkapa viikonlopun, tai kesällä koululomilla, niin ne olivat kotiin tullessaan ihan outoja. Kuitenkaan hän ei halunnut katkaista lasten ja isovanhempien välejä, mutta tuskaiili toisinaan, että millä hän saisi ne lopettamaan sen uskonjulistuksen.
Lapsen on vaikea ymmärtää sitä, että aikuisilla ihmisillä on noin erilainen maailmankatsomus.
- Uskon kauneus
Sukulaisista kaikki ovat uskovia, suurin osa äärilaidan fundiksia, osa nuoremmasta porukasta (sentään ainakin vielä) suht maltillisia. Ääriporukan kanssa ei voi, eikä edes kannata yrittää koskaan keskustella, mistään. He eivät keskustele. He saavat välittömästi berserkkisen primitiivireaktion ja karjuvat niin etttä naapurit soittavat poliisit.
Heillä on se Pyhä Totuutensa, josta he eivät koskaan missään olosuhteissa jousta piiruakaan. Vaikka itsensä Herran Enkeli toisi heille hopeatarjottimella viestin, jossa kerrottaisiin että he ovat tajunneet uskonsa ydinsanoman väärin, niin he käskisivät kirottua enkeliä painumaan helveddiin. Heidän Pyhää Vihaansa ei mikään mahti maailmassa horjuta, eikä mikään saa heitä ikinä tajuamaan, että se synkeän raivoisa viha ei ehkä olekaan se oikea sanoma.- zyrt
Olen tavannut julistajia. Muutamia sellaisia kavereitakin oli, jotka hurahtivat uskoon. No, jäiväthän ne sitten kokonaan kaveriporukasta pois. Varmaan edelleen kaatuilevat jossain hihhuleiden bileissä.
Minua ärsytti se omahyväisyys, jolla he julistivat omaa paremmuuttaan ja tietoaan "totuudesta". zyrt kirjoitti:
Olen tavannut julistajia. Muutamia sellaisia kavereitakin oli, jotka hurahtivat uskoon. No, jäiväthän ne sitten kokonaan kaveriporukasta pois. Varmaan edelleen kaatuilevat jossain hihhuleiden bileissä.
Minua ärsytti se omahyväisyys, jolla he julistivat omaa paremmuuttaan ja tietoaan "totuudesta"."Minua ärsytti se omahyväisyys, jolla he julistivat omaa paremmuuttaan ja tietoaan "totuudesta". "
Vähän ihmetyttää sanomasi. Mielestäni uskovat Jeesuksen seuraajat tietävät vallan hyvin, että ei ole aihetta itseään korottaa missään asiassa.
Totuus löytyy Jeesuksen kautta, sillä Hän on itse Totuus. Ja viisauden lähde.- asioita seuraav
Jumalanhullu kirjoitti:
"Minua ärsytti se omahyväisyys, jolla he julistivat omaa paremmuuttaan ja tietoaan "totuudesta". "
Vähän ihmetyttää sanomasi. Mielestäni uskovat Jeesuksen seuraajat tietävät vallan hyvin, että ei ole aihetta itseään korottaa missään asiassa.
Totuus löytyy Jeesuksen kautta, sillä Hän on itse Totuus. Ja viisauden lähde.Jeesukseen uskovat eivät ole vihamielisiä, he ovat tasapainoisia, vaikka henkilöhistoria olisikin mitä on, muutos ihmisessä on tapahtunut sydämen kautta. Omituinen kemiallinenkin prosessi, mutta täysin tosi ja pysyvä.
asioita seuraav kirjoitti:
Jeesukseen uskovat eivät ole vihamielisiä, he ovat tasapainoisia, vaikka henkilöhistoria olisikin mitä on, muutos ihmisessä on tapahtunut sydämen kautta. Omituinen kemiallinenkin prosessi, mutta täysin tosi ja pysyvä.
"Jeesukseen uskovat eivät ole vihamielisiä, he ovat tasapainoisia, vaikka henkilöhistoria olisikin mitä on"
Jos ton tosissas kirjoitit, niin ymmärräthän sinä, että tuo on juuri sitä itsensä korottamista :)- Uskon kauneus
Jeesukseen uskovat eivät ole vihamielisiä, he ovat tasapainoisia, vaikka henkilöhistoria olisikin mitä on, muutos ihmisessä on tapahtunut sydämen kautta. Omituinen kemiallinenkin prosessi, mutta täysin tosi ja pysyvä.
"Mielestäni uskovat Jeesuksen seuraajat tietävät vallan hyvin, että ei ole aihetta itseään korottaa missään asiassa."
Sinä et sitten taida tuntea kovinkaan monta uskovaa? Minä tunnen heitä erinäisiä kymmeniä, vai olisiko peräti satoja, eli kaikki mahdolliset sukulaiset ja heidän sukulaisensa. Kaikki ovat täydellisen vakuuttuneita omasta paremmuudestaan ja siitä ikiomasta ainoasta oikeasta ylivertaisesta totuudestaan.
Joten - Uskon kauneus
"Jeesukseen uskovat eivät ole vihamielisiä"
Tässä malliksi joitain asioita, joita Jeesukseen uskonut Martti Luther julkisesti kannatti:
"Tuhansia uudestikastettuja tuomittiin kuolemaan julmilla tavoilla. Heitä kidutettiin eri tavoin, poltettiin roviolla, mestattiin, hirtettiin, hukutettiin ja haudattiin elävältä. Heiltä riistettiin lapset ja omaisuus. Myös heidän teologisia kirjoituksiaan tuhottiin polttorovioilla."
Siis kiduttaminen, rovioilla polttaminen, mestaus, hirttäminen, hukuttaminen, elävältä hautaaminen. Ja syy? He tulkitsivat raamattua pikkaisen eri tavalla.
Sinä voit ihan vapaasti yrittää väittää minulle, että Martti Luther ei uskonut Jeesukseen. Ihan yhtä vapaasti voit väittää sitä luterilaiselle kirkollemme.
Yksikään kidutettu, roviolla poltettu tai elävältä haudattu ei herää sillä henkiin. Uskon kauneus kirjoitti:
"Mielestäni uskovat Jeesuksen seuraajat tietävät vallan hyvin, että ei ole aihetta itseään korottaa missään asiassa."
Sinä et sitten taida tuntea kovinkaan monta uskovaa? Minä tunnen heitä erinäisiä kymmeniä, vai olisiko peräti satoja, eli kaikki mahdolliset sukulaiset ja heidän sukulaisensa. Kaikki ovat täydellisen vakuuttuneita omasta paremmuudestaan ja siitä ikiomasta ainoasta oikeasta ylivertaisesta totuudestaan.
Joten""Mielestäni uskovat Jeesuksen seuraajat tietävät vallan hyvin, että ei ole aihetta itseään korottaa missään asiassa."
Sinä et sitten taida tuntea kovinkaan monta uskovaa? Minä tunnen heitä erinäisiä kymmeniä, vai olisiko peräti satoja, eli kaikki mahdolliset sukulaiset ja heidän sukulaisensa. Kaikki ovat täydellisen vakuuttuneita omasta paremmuudestaan ja siitä ikiomasta ainoasta oikeasta ylivertaisesta totuudestaan."
- no, voe mahoton. Ovatko he tosissaan päästäneet suustaan tuollaisia sammakoita?
Kyllä minä uskovia tunnen sadoittain.
""Jeesukseen uskovat eivät ole vihamielisiä, he ovat tasapainoisia, vaikka henkilöhistoria olisikin mitä on"
Jos ton tosissas kirjoitit, niin ymmärräthän sinä, että tuo on juuri sitä itsensä korottamista :) "
- en minä tuota kirjoittanut.Sentakiahan minä kirjoitin tuon viestin vastaukseksi nimimerkille "asioita seuraav"
- "asioita seuraav"
Jeesuksen mukaan on lähtenyt suuret joukot entisiä rikollisia, väkivallantekijöitä ym. Tätä asiaa ei voi kiistää kukaan vankilanjohtajakaan.
Yhteiskunta voi arvioida, onko se tervehdyttämistä vai sairastuttamista, jos polku vaihtuu eri arvoille."Jeesuksen mukaan on lähtenyt suuret joukot entisiä rikollisia, väkivallantekijöitä ym"
Tämä pitää hyvin paikkaansa, ihmiset jotka eivät pysty itse hallitsemaan elämäänsä saavat uskosta sen auktoriteetin joka pitää heidät "oikealla tiellä"
Olen itse hyvin auktoriteettivastainen ja uskon että suurin osa ateisteista on myös.
Ehkä ateisteilla on parempi itsekontrolli eivätkä ole niin suuressa vaarassa sortua alkoholiin, huumeisiin, rikoksiin tms.
Uskoon tulleet ovat usein käyneet "pohjalla" eivätkä ole kyenneet nousemaan sieltä ilman ulkopuolista apua, auktoriteettia joka lähes aina on uskonto.
Em. tapauksissa uskoon tulo on hyvä asia, koska en usko että ateismi toimisi ihmisellä jolla ei ole riittävää itsekontrollia tms.
Olette varmaan kaikki huomanneet että uskovien on usein jos ei mahdoton niin ainakin hyvin vaikea ymmärtää sitä että joku voi olla hyvä ihminen ilman uskonnon määrittelemää moraalia tai jumalan ohjausta.
Miten on uskovat, kuinka moni tarvitsee raamattua ohjaamaan käytöstänne?
- Olly
En tiedä onko tuttavapiirissäni paljon ateisteja. Julistavia teistejä ei ole, aiemmin oli tosin muutama.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k583979Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k142793Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet552006Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille2071655- 721436
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761290Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911091- 901089
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41906Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?55904