Miksi korvakorut synti?

korvikseton

Olen vl, enkä koskaan ole ymmärtänyt miksi korvikset ovat synti. Kaikenlaisten muiden korujen käyttö, vimosen päälle muodikkaat vaatteet tms. ovat ok. Minulla on käsitys, että tämä on syntynyt eriseurojen aikaan ja se ei perustu Raamattuun. Jos tätä perustellaan Raamatulla, niin aika moni nytkin sallittu asia pitäisi kieltää, esim. tupakointi.
Tämä on pini asia, mutta se on väärin.

46

786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korvikset käy

Olen mies (vl) ja en myöskään ymmärrä mitä outoa on korviksissa. Pitäkää naiset niitä mikäli haluatte. Näyttäkää että ette ole minkään järjettömän kiellon orjia. Olen itsekin miettinyt korviksia. Mielestäni jotkin mallit sopii myös miehille. Kommentoikaa, please

• 8

Sinä et voi sitä ymmärtää koska olet selvästi pakana ali-ihminen. Vain lesta voi sen ymmärtää. Laita vain reiät korviisi kaikessa rauhassa koska korvennut helvetin lieskoissa jokatapauksessa.

• Timantti ***

Kukaan ei korvennu h-vetin liekeissä. Ja kahdelle yllä olevalle vl-kysyjälle vastaisin että tosi hienoa että kyseenalaistatte asioita. Kukaan ihminen ei voi toista alistaa ja laittaa elämällenne sääntöjä ja syntilistoja, mitkä rajoittaa elämäänne ja hyvinvointia. Elämä täällä maan päällä on niin lyhyt, että soisin jokaisen olevan onnellinen sen ajan. Jos korvakorut tuo sinulle ilon niin siitä vaan. Osta kauniit selllaiset.

• Timantti ******

Hmm .... jos säännöt muuttuu niin että välillä joku määritellään synniksi ja sitten taas ei. Mitä itse ajattelet asiasta. Onko ne silloin Raamatusta. Eiköhän ne ole silloin liikkeen johdon omia tulkintoja. Uskallatko itse tehdä päätöksen. Mä luulen että kukaan ihminen ei joudu kadotukseen ja helvetti voi olla jo maan päällä. Minut on opetettu ajatteleen ja kyseenalaistamaan asioita jo lapsesta asti. Olen tottunut siihen. Vieraalta tuntuisi että minulle joku kertoisi mikä on syntiä ja mikä ei. Jos huonosti käy niin helvettiin sitten mennään, kyllä siellä on muitakin ; )

• Kaikki kieltoon

Minusta korvakorujen kaltaisten turhuuksien kielto on paikallaan. Saisivat kieltää myös häpykorut.

• VL-tärkeysjärjestys

SRK on kehittänyt höpösyntilistansa viemään alamaistensa huomion pois todellisista ongelmista, kuten yhteisössä valtoimenaan rehottavasta lasten raiskaamisesta.

VL-yhteisössä niin yleisestä lastenraiskaamisesta ei ole seurapuheissa mainittu kertaakaan ennen vuotta 2010, mutta korvakorusynnin kadottavuus on aivan varmasti ihan jokaisen vl-uskovaisen tiedossa!

• Uratykki

Luin tuossa toista ketjua ja siellä jengi ihan tosissaan keskustelee onko tupakka syntiä vai ei ja sama tämän korvakoruasian kanssa. Miten nämä ihmiset pärjäisivät jos he todella joutuisivat ns itsenäistymään. Jos minä olisin jäänyt pohtimaan moisia asioita en olisi päässyt elämässäni eteenpäin. Työelämässä olen ollut vuosia ja vuosia ja ei uskovaisena naisen niin sanotusti ei ole aikaa jäädä pipertämään tollasten asioiden kanssa. Pitää käydä töissä ja tehdä isompia päätöksiä töissä. Ei ole aikaa porsia.

• arv-oton

Korvakorut ovat syntiä siksi, että joku arvokas äijä on joskus sanonut niin. Ja jos arvokkaat äijät sanovat jotain, niin sitä noudatettakoon. Pulinat siis pois!

• vain sormus

Korvakorut on synti, tv on synti,... kuitenkin vl:t katsovat samoja ohjelmia netistä ja koristautuvat ilman korviksia. Tässä ovat menneet sääntöjen tekijöillä puurot ja vellit sekaisin. Emme ole lain alla, vaan armon varassa. En ymmärrä vl sääntöjä. Ennemmin pitäisi keskustella sydämen uskon tilasta, mutta keskustelut on autoissa, politiikassa, työssä, harrastuksissa,...
      Olisi aika pysähtyä olennaiseen ja tutkia Raamattua, mitä siellä sanotaan.

• Se riittää meille

Emme me Ramattuja tarvi. me kuunnellaan mitä puhujat neuvoo.

• netistä pelastus

Vl-isänä olen katsonut jääkiekkoa netistä maksulliselta kanavalta. Onhan tämä tärkeä uro-hockey turnaus tärkeä ja kun se on vielä Suomessa.

Pienet poikani ovat myös kiinnostuneena mukana katsomassa. Mielestäni netistä katsominen ei ole synnillistä kuten on tv:stä katsominen opetettu 70-luvulla. Tätä sääntöä en uskalla rikkoa.

• netistä pelastus

uro-hockey turnaus = Euro-hockey turnaus

• yht.kuntatieteilijä

Mikä ero netillä ja tv-llä ? Ruutuja ne on molemmat ja saatanallisia kirjoituksia täälläkin? Ajatteletko itse lainkaan ?

• Televiisari

Katsomisen synnillisyydestä ei ole päätöstä, ainoastaan television käytöstä huonekaluna. Päätöksen päälle tehdyt oppirakennelmat ovat kerettiläisyyttä.

Minusta korujen käyttö korvissa voitaisiin vallan mainiosti päättää synniksi. Pärjään hyvin ilmankin niitä.

• Vissi ero tässä
        yht.kuntatieteilijä kirjoitti:

Mikä ero netillä ja tv-llä ? Ruutuja ne on molemmat ja saatanallisia kirjoituksia täälläkin? Ajatteletko itse lainkaan ?

Nettiä ei voi käyttää huonekaluna.

• crtv
        Vissi ero tässä kirjoitti:

Nettiä ei voi käyttää huonekaluna.

Mitä eroa on lcd-näytöllä vs lcd-TV:llä noin niin kuin ulkonäöllisesti?

• 11x3
        crtv kirjoitti:

Mitä eroa on lcd-näytöllä vs lcd-TV:llä noin niin kuin ulkonäöllisesti?

Katso se on sielunvihollinen niin ovela,
        että värkkää jo näytötkin TV:n mallisiksi :).

• Rakkauden tähden

Tälläinen kieltojen hölynpöly, mikä ei millään lailla liity elävään uskoon ja uskomiseen on tyypillistä itsensä ylentäville omalakihenkisille kristillisille lahkoille, jotka pitävät muita uskovia kristittyjä väärin uskovina.

Galatalaiskirjeessä Paavali varoittaa tällaisesta kristillisyydestä.

• Nozzu

Kyllä itse asiassa raamatussa "kielletään" korut, kalliit vaatteet, hiusten palmikointi (käsitän tämän kaikenlaisena hiusten luonnottomana muokkaamisena) .

(älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista) 1 pietarinkirje luku 3 jae 3

• llllllllllllllllllll

näin LLL asian aikanaan käsitti -ei mitään koruja ymv.

• etsivä-xx

Mutku vaateista ei sitten sanotakaan mitään. Hiusten palmikointi eli hiusletti, eikös se ole ollut suomalaiskansallinen tapa se palmikointi ja vaatimattomuuden ja ennemminkin viattomuuden merkki.

Eikä kuljeta huivipäässä, tosin es. lestat taittaa tehdä niin vieläkin.
        1. Kor. 11:6
        Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.

Kuka valitsee ja millä perusteella minkäkin kohdan Raamatusta, jos pukeutumisesta on kyse.

"Sinä et voi sitä ymmärtää koska olet selvästi pakana ali-ihminen. Vain lesta voi sen ymmärtää. Laita vain reiät korviisi kaikessa rauhassa koska korvennut helvetin lieskoissa jokatapauksessa. "

Ei sitä ymmärrä lestakaan. Sen ymmärtää vain koko lapsuudesta asti opetetun hölynpölyn perusteella mutta ei todellakaan minkään Pyhän Hengen kautta.

Siististi ja jopa tätimäisesti pukeutuvat pieniä perinteisiä koviksia käyttävät naisetkin tuomitaan oudoin perustein. Ainakin itse muistan suvun vanhoilla tädeillä olleen näitä korvikoruja, pieniä kultaisia koko sen ajan minkä olen heidät tuntenut (eivät olleet lestadiolaisia). Ei tullut mikään seksikäs heitä katsellessa kylläkään mieleen. Eikä tämän päivän hiusten värjäys suinkaan ole tätä vanhaa 50-luvun vetyperksidi- plondilinjaa, vaan siistiä ja melko huomaamatonta siinä missä permanettikin on. Kukapa käskee värjäämään punaisen puhk mallin tai olemaan ulkonäöltään kuin gootti. Eikös se nyt riitäisi että on ihan tavallisen näköinen.

En minä edes muista kenellä työtoverilla on korvikset. Ei niitä kukaan katso niin että niihin kiinnittäisi mitään sen ihmeempää huomiota.

Päivän teksti on valvokaa. Onneksi en päivän kolmea saarnaa/puhetta kuunnellessani ole kuullut ainoatakaan kehtoistusta vahtia toisen ulkonäköä. Onnkesi on oleet puheet sinne syvemmälle sisimpään ulottuvia.

• Kieltojen uskonto

Kieltämisistä/tavoista ei tule tehdä uskontoa, kuten vl-uskonnossa on käynyt.

Paavali varoittaa tällaisesta omalakihenkisestä itsensä ylentävästä kristillisyydestä Galatalaiskirjeessään.

• suurrikollinen
        Kieltojen uskonto kirjoitti:

Kieltämisistä/tavoista ei tule tehdä uskontoa, kuten vl-uskonnossa on käynyt.

Paavali varoittaa tällaisesta omalakihenkisestä itsensä ylentävästä kristillisyydestä Galatalaiskirjeessään.

Juurikin näin. Lakihenkisyys on itse saatanasta, eli sielunvihollisesta. Meillä on kaksi suuntaa omavanhurskaus ja maailmallisuus, eli rietas elämä. Aina vain ei muisteta, ettei teoilla pääse taivaaseen - vaikka olisi kuinka koruton.
        Jeesus on meidät vapauttanut ja olemme yksin anteeksiannon varassa.

• Ei kehoitetakaan
        etsivä-xx kirjoitti:

Mutku vaateista ei sitten sanotakaan mitään. Hiusten palmikointi eli hiusletti, eikös se ole ollut suomalaiskansallinen tapa se palmikointi ja vaatimattomuuden ja ennemminkin viattomuuden merkki.

Eikä kuljeta huivipäässä, tosin es. lestat taittaa tehdä niin vieläkin.
        1. Kor. 11:6
        Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.

Kuka valitsee ja millä perusteella minkäkin kohdan Raamatusta, jos pukeutumisesta on kyse.

"Sinä et voi sitä ymmärtää koska olet selvästi pakana ali-ihminen. Vain lesta voi sen ymmärtää. Laita vain reiät korviisi kaikessa rauhassa koska korvennut helvetin lieskoissa jokatapauksessa. "

Ei sitä ymmärrä lestakaan. Sen ymmärtää vain koko lapsuudesta asti opetetun hölynpölyn perusteella mutta ei todellakaan minkään Pyhän Hengen kautta.

Siististi ja jopa tätimäisesti pukeutuvat pieniä perinteisiä koviksia käyttävät naisetkin tuomitaan oudoin perustein. Ainakin itse muistan suvun vanhoilla tädeillä olleen näitä korvikoruja, pieniä kultaisia koko sen ajan minkä olen heidät tuntenut (eivät olleet lestadiolaisia). Ei tullut mikään seksikäs heitä katsellessa kylläkään mieleen. Eikä tämän päivän hiusten värjäys suinkaan ole tätä vanhaa 50-luvun vetyperksidi- plondilinjaa, vaan siistiä ja melko huomaamatonta siinä missä permanettikin on. Kukapa käskee värjäämään punaisen puhk mallin tai olemaan ulkonäöltään kuin gootti. Eikös se nyt riitäisi että on ihan tavallisen näköinen.

En minä edes muista kenellä työtoverilla on korvikset. Ei niitä kukaan katso niin että niihin kiinnittäisi mitään sen ihmeempää huomiota.

Päivän teksti on valvokaa. Onneksi en päivän kolmea saarnaa/puhetta kuunnellessani ole kuullut ainoatakaan kehtoistusta vahtia toisen ulkonäköä. Onnkesi on oleet puheet sinne syvemmälle sisimpään ulottuvia.

Raamatussa ei anneta lupaa esim. rintaliivien käyttöön.

• Biblian opponentti

Vain srk-hengen kautta voi ymmärtää, että korvakorut on kadottava synti. Ei sitä srk-hengen ulkopuoloiset voi ymmärtääkään.

Muistakaa rakkaat veljet ja sisaret srk-hengessä, että kuten nim. Biblia muutama vuosi sitten niin kalliisti kirkasti, että srk-henki kirkastaa asioita yli raamatunkin, että srk-tulkinta menee yli raamatun.

Joka srk-henkeä vastustaa, ei pääse srk-valtakuntaan.

• Väärä valtakunta

Jos seurakunta menee ohi ja yli raamatun, onko se Jumalan seurakunta?
        En ainakaan tuonne srk-valtakuntaan halua, Jumala varjelkoon minua siltä.

• syd.kristitty

Korvakorut on ok, varsinkin jos ne ovat kohtuulliset, eli napit, tms,

• Rakkauden tähden

Olkoon napit tai tapit, rinkulat tai renkulat. Ne ovat pelkkiä mielipideasioita.

Mielipideasiat eivät millään lailla liity elävään uskoon ja uskossa olemiseen.

Valaistukaa nyt Kristuksen tähden tässä asiassa.

• Tasa-arvoa

Tässäkin asiassa VL:n opit kurittavat vain naisia. Miehet saavat hankkia mönkijää ja moottorikelkkaa sekä autoja itsetuntonsa vahvistamiseksi. Vaimot eivät saa edes ripsivärillä kaunistautua koska se on maallista. Miesten ilot eivät ole maallisia.

• Näin ja koin

Näin juuri, lisäksi vl-miehet päästyään "vapaaksi" mailmalla pyrkivät mieluusti uskottomien naisten seuraan, eikä ihme, ovathan vl-naiset kuin harmaavarpusia muihin verrattuna. Nimimerkillä montakin vl-miestä tanssiparketilla nähneenä.

• vl__mies

Aamen. Mikä on maallista?Monet vl:t eivät hoida perhettään ja kasvata lapsiaan, vaan maksimoivat kaiken maallisen eteen. Se on heidän alttarinsa, en ymmärrä.

• Hyvä pointti

>>>Miehet saavat hankkia mönkijää ja moottorikelkkaa sekä autoja itsetuntonsa vahvistamiseksi.

• niiiih...

Eikös tämä korvakoru-asia liity tavallaan filosofiseen ajatteluun.
      Jos lähtee selvittämään lestadiolaisuuden syntyä,törmää pietismiin ja askeettisuuteen.
      Täältä löytyy perusteita monelle asialle,joita vanhoillislestadiolaisuudessa
      ilmenee.

• Harmaa Varpu

Emmehän halua siskot mennä maailmalle itseämme kauppaamaan vaan tyydymme Luojan luomaan näköön ja elämme hiljaista ja harrasta elämää sioonin ja saara äidin suojissa.

• Hyvänen aika**

Kuka nyt itseään kauppaamaan haluaisi lähteä. Voi hyvänen aika.

• vl mies

Luo vain turhia paineita naisille vl liikken piirissä kun korvikset on kielletty. Kymmenen vuotta sitten ei seuroissa näkynyt esim korkokenkiä, nyt niitä onneksi jo uskaltaa käyttää jo kaikki naiset jotka haluavat olla naisia. Naisellisuus kunniaan ja luvalliseksi myös lestadiolais naisille.

• 1+17

Kaikenlaiset korvakorut ovat syntiä, ja kadottavat ihmisen (Suomessa).
      Venälän uskovaisilla sisarilla roikkuu jos kuinka isot ja raskaat korvikset, eikä ne kadota venäläisiä sisaria. Olen kuullut niin monesti että usko on sama joka paikassa, eilen tänään ja iankaikkisesti.

Ainoa ero on siinä, että korvikset venäläisillä ei kadota, mutta suomalaisilla kadottaa. Että repikää siitä.

• Tusam

Ajatella, että valtion raja muuttaa uskomista ja syntilistoja. Entä jos Venäjä liittys EU:hun, olisiko sitten korvikst luvallisia vl:llä?
        Ei jaksa edes ajatella näiden sääntöjen typeryyttä, jotka on keksitty 70-luvun hoitokokousten aikaan. Syntisiä he ovat olleet.

• koru

Kaikki saavat laittaa korvakorun jos itse haluaa. Sitä ei määrää mikään uskonlahko eikä raamattu.

Tunnetko yhtään vanhoillislestadiolaista jolla on korvakoru ja on täysin ry:n toiminnassa mukana ja pidetään "tasavertaisena uskovaisena"???

• Kuutamokangas

Olen sellaisen selityksen kuullut, että korvien rei'ittäminen pelkkien turhamaisten korujen takia on aika pinnallista eikä Luojan luomaa olentoa ole sopiva lähteä rikkomaan tuollaisesta turhamaisesta syystä. Jos laittaa sellaiset klipsut, niin siinä olisi liian työlästä kaikille tutuille ry:llä alkaa selittelemään, että reikiä ei oo. Mulle tää selitys kelpaa, en tarvi korviksia.

• ihanat naiset

Korvakoruttomat vl-naiset ovat III-HANIA!!

• hairstory

yhtä ihania kuin harmaapäiset viiskymppiset naiset - ovat kuin satavuotiaita... Aah miten hyvää heille tekisi hiusväri ja raitoja sopivasti...

• Kokematon.

Tykkäät vanhemmista naisista?

• hairstory

Juurihan sanoin, että viiskymppiset harmaantuneet naiset näyttävät satavuotiailta. Ketä sellaiset akat vanhat akat kiinnostaa, tuskin edes omia miehiä.

• Kokematon.

Eli fetissisi on vanhemmat naiset. Kiitos tiedosta.

• van.lest.

Olipa hyvin kirjoitettu toisaalla netissä, eli laitanpa tännekin.
      "Eräs uskovainen sisar päätti pitkän harkinnan jälkeen laittaa korvakorut. Uskovaiset ystävät ihmettelivät, että miksi. Sisar sanoi, että hän pitää korvakoruista ja että ei tämä ole uskonkysymys. Sisar oli sitä mieltä, että usko Jeesukseen pelastaa.
      Sisaren sukulainen ei voinut millään käsittää, miksi sisar laittoi korvakorut. Lopulta sukulainen huokasi: "Meneekö tämä siihen, että pelkällä uskolla pelastuu?"
      Johon lukija kommentoi:
      Kauhistus kun sisar on eksyksissä!
      Toinen lukija kommentoi:
      Jumala on kaikkivaltias, mutta ei sekään nyt sentään korvakorullista voi pelastaa!
      Kolmas lukija kommentoi:
      Niin tai voi se Jumala korvakorullisenkin pelastaa jos se ei ole suomalainen korvakorullinen, vaan esimerkiksi venäläinen tai togolainen. On se vaan ihmeellinen tämä uskon mysteeri ja tutkimattomat ovat Jumalan polut! Emmää meinaa ymmärtää, meinaakko nää? Onneksi meijän ei tarviikaan, uskotaan vaan! "

Mielestäni tämä kuvaa hyvin meitä vl:iä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      55
      3935
    2. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      54
      1932
    3. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1406
    4. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1270
    5. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      199
      1237
    6. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1081
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1059
    8. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      886
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      55
      884
    10. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      64
      829
    Aihe