Osa raittiina koska AA ei sopinut minulle.

Osa-raitis

Hieno aamu jälleen kerran kuten jo kauan aikaa, vaikka otan silloin tällöin kohtuudella alkoholia. Oppini sain aikanaan AA:sta.
Kokeilin useaan kertaan AA.ta, mutta minulle ei sopinut toisten AA:laisten puheet kaikesta muusta kuin alkoholismista, tosin myös ne alkoivat kiertää lopulta samaa kehää.
Puheet, ettei kukaan alkoholismia sairastava voi koskaan tulla normaalikäyttäjäksi, eivät pidä 100% paikkaansa. Asiaa tutkiessani olen tavannut henkilöitä joiden kohtalo on sama kuin minulla, alkaneet käyttää alkoholia normaalisti vaikka ovat olleet alkoholiongelmaisia aiemmin, eräät jopa vuosikymmeniä.
Ihmetten suuresti sellaisten henkilöiden puheita jotka ovat itse olleet ongelmakäyttäjiä, alkoholisteja, mutta nyt täysin raitistuneita puhuvat toisin? Onko puheet siksi kun HE eivät ole ITSE ole saaneet sellaista Armoa / kykene samaan, haetaan / vaaditaan samaa KAIKILTA?
Tällainen asia on suuri myytti joka vaatisi mittavat tutkimukset puolueettomalta asiantuntijalta.
Täällä kirjoitellaan eräiden taholta noita ulostejuttuja. Olisi toivottavaa jos löytyisi jotain todellista ja asiapohjaista tietoa ja keskustelua vaikka tämän aiheen tiimoilta.

90

2387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juopoton alkkisko?

Tuota noin.
      Minä join noin 37 v, ja paljon. Alussa viikonloppuna litran verran kossua ja koppa, kaljaa viikon aikana. Viiimeiset 15 v paheni, suunnilleen tupliin viimeiset 5-8 v, loma-ajat koko ajan juovuksissa. Hoidin kuitenkin työni, ja moitteita ei ollut, päinvastoin. Juomisen aikana pari viimeistä vuotta piti ottaa työaikanakin pari pikkupulloa 10 cl Brancaa, ei haise.

Kuusi vuotta sitten en enää jaksanut, ei voinut edes juoda eikä ollut ilmankaan. menin AA-ryhmään tärinät päällä. Sain hyvän vastaanoton vinkkejä ja kirjallisuutta. Kävin kaikissa ryhnissä (6 krt/vk) ensimmäiset pari kuukautta, sittenhiukan vähemmän. Viinakin pysyi pois.

Pari vuotta kävin paljon, mutta alkoi tuntua, että pääosin kiroillaan ja kerrotaan, muistellaan miten oikein onkaan juotu 35 v. sitten. Alkoi tympiä.
      lainaus
      "Ihmetten suuresti sellaisten henkilöiden puheita jotka ovat itse olleet ongelmakäyttäjiä, alkoholisteja, mutta nyt täysin raitistuneita puhuvat toisin? Onko puheet siksi kun HE eivät ole ITSE ole saaneet sellaista Armoa / kykene samaan, haetaan / vaaditaan samaa KAIKILTA?"lainaus loppuu

Olen samaa mieltä aika pitkään tuosta asiasta. Jäin pois AA-ryhmistä, suon sydämestäni heille, jotka haluavat olla mukana ja pysyä raittiina. Varsinkin, jos se on ainoa mahdollisuus, parempi kuin sortua juomaan.
      Näin silloin henkilöitä, jotka sortuivat kerta kerran jälkeen juomaan ja kaik mänj taas. Kuitenkin on aina mahdollisuus tulla takaisin. Kaipa minllakin on, jos/kun viina vie uudestaan.

Olen kolmen vuoden aikana kolme neljä kertaa oikeastaan kokeilemalla, miltä alko maistuu. Ostin puolikkaan ja katselin telkkaa,tein kuppia, kunnes pullo oli tyhjä. Eipä maistunut, edes pientä nousuhumalaakan, eikä se ollut tuntunut urakkajuomisenikaa miltään hyvältä.

Nyt on viime testistä jokunen seitsenmän, kahdeksa kuukakutta, saattaa jonkin aikaa ennenkuin kiinnostaa. Noin kahden vuoden aikana olen ottanut synttäreissä yms kolme-kuusi paukkua, kun en ole auton kanssa. Eikä sekään ole "ihmeellistä juomisen himoa" tuonut.

Kuitenkin olin täysin alkoholisti, en kestänyt ilman viinaa. Kai olen edelleen alkoholisti, mutta en juoppokaan nyt enkä raitiskaan alkoholisti, mikähän leiman löisin otsaani.

• Antti JKL

minulle ainakaan tällä uudella paikkakunnalla nuo ryhmäpalaverit ei sovi, niin olen jättäytynyt pois. alkoi häiritsemään ryhmittyminen ryhmässä, siis vanhat tutut jorisee keskenään ja uudet saavat olla omissa oloissaan syrjään jääneenä. yritin, saada kerran juttua aikaan vieruskaverin kanssa, niin omassa puheenvuorossa kertoilee, että miten on häiritsevää, kun joku tulee puhumaan ennen palaveria. oma puheenvuoro(tai paremminkin hoitovuoro) tulee, niin yritän kertoa niin hyvin itsestäni ja asioista jotka sillä hetkellä painaa mieltäni, kuin osaan. huomaan, että suuri osa alkoholisteista lähtee pois, niin ei tunnu hyvältä. Olen ollut jo vuosia raittiina.

• itsenäisesti
        Antti JKL kirjoitti:

minulle ainakaan tällä uudella paikkakunnalla nuo ryhmäpalaverit ei sovi, niin olen jättäytynyt pois. alkoi häiritsemään ryhmittyminen ryhmässä, siis vanhat tutut jorisee keskenään ja uudet saavat olla omissa oloissaan syrjään jääneenä. yritin, saada kerran juttua aikaan vieruskaverin kanssa, niin omassa puheenvuorossa kertoilee, että miten on häiritsevää, kun joku tulee puhumaan ennen palaveria. oma puheenvuoro(tai paremminkin hoitovuoro) tulee, niin yritän kertoa niin hyvin itsestäni ja asioista jotka sillä hetkellä painaa mieltäni, kuin osaan. huomaan, että suuri osa alkoholisteista lähtee pois, niin ei tunnu hyvältä. Olen ollut jo vuosia raittiina.

eihän sen tarvitsekaan olla mitään mukavaa. onko se juodessa ollut mukavaa? kavereita ja ystäviä voit etsiä ihan muualta kuin AA:asta.

• ei tarvita tutkimust

Jokainen alkoholisti tietää ettei pysty ottamaan vähääkään.
      Te suurkuluttajat olette eriporukkaa ei siinä sen kummempaa

• Antti JKL

olen itsestäni satavarma, että siitä se alkaisi mihin se vuosia sitten jäi. elämäni on muodostunut raittiina, sellaiseksi ettei siihen viinaa tarvita. AA on mukana elämäni loppuun saakka ilman noita AA palaveriakin. sen mahdollistaa nettiryhmä ja kirjallisuus joka on aina käden saatavilla.

• ryhmässä nähdään!
        Antti JKL kirjoitti:

olen itsestäni satavarma, että siitä se alkaisi mihin se vuosia sitten jäi. elämäni on muodostunut raittiina, sellaiseksi ettei siihen viinaa tarvita. AA on mukana elämäni loppuun saakka ilman noita AA palaveriakin. sen mahdollistaa nettiryhmä ja kirjallisuus joka on aina käden saatavilla.

käy Antti vaan ryhmässä, mutta suunnittele hiukan etukäteen omaa puheenvuoroasi. äläkä välitä toisista yhtään. olet vaan oma itsesi, sillä se on tärkeää.

• helkavirsi

Minä tunnen muutaman AA:ssa raitistuneen alkoholistin, jotka ovat siirtyneet kohtuukäyttöön.
      AA:n väite, ettei kukaan alkoholisti pystyisi kohtuukäyttöön, on puutaheinää.
      Esimerkiksi Katja Kuusiston väitöskirjatutkimuksessa tällaisia oli noin 10 prosenttia.

• Alkkoholisti

10 % on paljon, ja moni uskoo kuuluvansa siihen, vaikka lähipiiri näkee, että alkoholisti kuuluu 90 % enemmistöön.

Toisaalta AA:n tekstiä on myös, että jos joku, joka ei osaa pitää alkoholinkäyttöään kurissa, tekee täyskäännöksen ja rupeaa juomaan kuin herrasmies, me nostamme hattua.

Jos et tiedä oletko alkoholisti, mene ravintolaan ja yritä juoda hillitysti. Juo ja lopeta yhtäkkiä. Tee se monta kertaa. Pian voit päätellä, oletko vai et alkoholisti.

• osa-raitis
        Alkkoholisti kirjoitti:

10 % on paljon, ja moni uskoo kuuluvansa siihen, vaikka lähipiiri näkee, että alkoholisti kuuluu 90 % enemmistöön.

Toisaalta AA:n tekstiä on myös, että jos joku, joka ei osaa pitää alkoholinkäyttöään kurissa, tekee täyskäännöksen ja rupeaa juomaan kuin herrasmies, me nostamme hattua.

Jos et tiedä oletko alkoholisti, mene ravintolaan ja yritä juoda hillitysti. Juo ja lopeta yhtäkkiä. Tee se monta kertaa. Pian voit päätellä, oletko vai et alkoholisti.

"Toisaalta AA:n tekstiä on myös, että jos joku, joka ei osaa pitää alkoholinkäyttöään kurissa, tekee täyskäännöksen ja rupeaa juomaan kuin herrasmies, me nostamme hattua."

Joudut ensin nostamaan minulle hattua. Sitten, kuinka voit kirjoittaa moniikkomuodossa "me?" Jokainen on AA-ssa yksilö. Tällöin jokainen täytyy puhua yksikkömuodossa, eli vain mitä itse ajattelee.

• cvbnlh0

sehän on AA:n tekstiä vati

• Epävirallisesti näin

Tunnen muutamia suht pitkään AA:n kuvioissa mukana olleita, joilla on tapana ottaa 1-3 kertaa vuodessa lyhyt juopotteluputki. Sanovat, että kyllä AA:n toiminassa mukana oleva voi ottaa jos siltä tuntuu, täytyy vaan tiedostaa omat rajat. Kuulemma ne 30-40 vuotta raittiina olleet fundamentalisti ryhmäläiset ei oikein katso hyvällä moista menoa, koska se antaa huonon esimerkin kaikille niille, joiden ajatusmaailmaan on iskostettu ajatus loppuelämän kestävästä toipumisesta ja ensimmäisen ryypyn kaiken saavutetun hyvän tuhoavasta voimasta.

• Usko bois

Ei AA kiellä ketään juomasta, sehän on tarkoitettu niille, jotka haluavat lopettaa juomisen. Alkoholi on viekas ja hämäävä vastustaja, ei se eka ryyppy aina johda pikaiseen tuhoon.
        Jos jättää ottamatta ekan huikan, ei tuu tänään känniin

• ilmanaata
        Usko bois kirjoitti:

Ei AA kiellä ketään juomasta, sehän on tarkoitettu niille, jotka haluavat lopettaa juomisen. Alkoholi on viekas ja hämäävä vastustaja, ei se eka ryyppy aina johda pikaiseen tuhoon.
        Jos jättää ottamatta ekan huikan, ei tuu tänään känniin

Niin. Kaikki aa-laiset tai siellä kävijät eivät välttämättä ole alkoholisteja. Moni, minä muunmuassa olin vain saattanut itseni ihmissuhde ongelmiin olematta nk. alkoholisti. Käytän nykyisin alkoholia kohtuudella, enkä ole enää joutunut minkäänlaisiin ongelmiin juodessani. Uskon vakaasti, että jos on todella alkoholiongelmainen, ei voi ottaa lainkaan alkoholia. Alkoholistilla voi alkuun mennä muutaman kerran ottaminen hyvin ja pian hän on lähtökuopissa, tämä on niin monesti nähty. Moni kysyy, voinko enää koskaan ottaa alkoholia? Olen sanonut että mene ja kokeile, sitten sen tiedät. Moni kokeili, osa pääsi hengestään, osa palasi takaisin ja sitten osa ottaa kohtuudella. Alkoholi ja alkoholismi on sellanen ongelma, että olemme yksilöitä, ihan jokainen. Jos on hyvä olla raittiina, miksi sitten pitäisi juoda? Minä itse otan ehkä kerran parissa kuukaudessa reilun kännin jatkamatta seuraavana päivänä. Kohdallani toimii hyvin, on toiminut vuosikausia, enkä käy enää AA:ssa.

• Alkkoholisti
        ilmanaata kirjoitti:

Niin. Kaikki aa-laiset tai siellä kävijät eivät välttämättä ole alkoholisteja. Moni, minä muunmuassa olin vain saattanut itseni ihmissuhde ongelmiin olematta nk. alkoholisti. Käytän nykyisin alkoholia kohtuudella, enkä ole enää joutunut minkäänlaisiin ongelmiin juodessani. Uskon vakaasti, että jos on todella alkoholiongelmainen, ei voi ottaa lainkaan alkoholia. Alkoholistilla voi alkuun mennä muutaman kerran ottaminen hyvin ja pian hän on lähtökuopissa, tämä on niin monesti nähty. Moni kysyy, voinko enää koskaan ottaa alkoholia? Olen sanonut että mene ja kokeile, sitten sen tiedät. Moni kokeili, osa pääsi hengestään, osa palasi takaisin ja sitten osa ottaa kohtuudella. Alkoholi ja alkoholismi on sellanen ongelma, että olemme yksilöitä, ihan jokainen. Jos on hyvä olla raittiina, miksi sitten pitäisi juoda? Minä itse otan ehkä kerran parissa kuukaudessa reilun kännin jatkamatta seuraavana päivänä. Kohdallani toimii hyvin, on toiminut vuosikausia, enkä käy enää AA:ssa.

Kauanko olit AA:n jäsen ja kauanko nyt olet ollut itseksesi?

• osa-raitis
        Alkkoholisti kirjoitti:

Lähes 20-vuotta opiskelin AA:ta. Toki myös muuta kirjallisuutta joka käsitteli alkoholismia. Omillaan lähes 8-vuotta. Olen kokenut raittuiden jälkeen alkoholin rentouttavan jollakin tavalla. Muutaman snapsin 2-4 jälkeen tulee rentoutunut olo ja karmea nälkä. Myös tunne ettei alkoholi maistu. Joskus olen 2 snapsin jälkeen kaatanut kolmannen snapsin lavuaariin koska en viitsi kaataa takaisin pulloon. En tiedä mitään järkevää selitystä muutokseen kuin, että olen aikoinaan ajatellut kelteisesti alkoholista, tiedostanut mahdollisuuden tuhoutua, kuolla, loukkaantua jossakin tapaturmassa ja niin edelleen. Näitä asioita jankkasin aikoinaan niin perusteellisesti tajuntaani. Ehkä nykyinen suhtautuminen johtuu sieltä, ehkä ei. En tiedä? Huomenna on muuten eräät syntymäpäivä juhlat. Tiesin heti kutsun saatuani etten ota siellä alkoholia, ei yksinkertaisesti kiinnosta. Seuraan sivusta meininkiä.........

• ilmanaata
        Alkkoholisti kirjoitti:

Vastaus alkkoholistille. Olin AA:n jäsen seitsemän vuotta, myös tämän ajan olin raittiina. Ilman AA:ta olen ollut n. viisi vuotta.

Haluan kuitenkin painottaa, että ihmissuhdeasiat pitää saattaa kuntoon puhumalla. Mikäli ottaa "tuikun murheeseen", ollaan väärällä tiellä. Väittäisin, että valtaosa juopottelun syistä ja siitä seuranneista ongelmista johtuu juuri tästä.

Mikäli otat krapulaasi jatkokannin, olet alkoholistisella tiellä...

Vaikken enää AA:ssa käykkään, tekee AA siltikin arvokasta ja menestyksekästä raittiustyötä. Ja mikä parasta, se ei maksa mitää, etkä sitoudu mihinkään...

• osa-raitis
        ilmanaata kirjoitti:

Vastaus alkkoholistille. Olin AA:n jäsen seitsemän vuotta, myös tämän ajan olin raittiina. Ilman AA:ta olen ollut n. viisi vuotta.

Haluan kuitenkin painottaa, että ihmissuhdeasiat pitää saattaa kuntoon puhumalla. Mikäli ottaa "tuikun murheeseen", ollaan väärällä tiellä. Väittäisin, että valtaosa juopottelun syistä ja siitä seuranneista ongelmista johtuu juuri tästä.

Mikäli otat krapulaasi jatkokannin, olet alkoholistisella tiellä...

Vaikken enää AA:ssa käykkään, tekee AA siltikin arvokasta ja menestyksekästä raittiustyötä. Ja mikä parasta, se ei maksa mitää, etkä sitoudu mihinkään...

Juurri näin !!!!! Tämä on yksi osa-alue raittiuden tiellä!Kaiken tuen annan!!!!

Terv: osa-raitis

• osa-raitis

Meitä AA-koulun käyneitä ja opikseen ottaneita kyllä löytyy. Älyn kasvaessa ikääntymisen myötä, samoin kuin fyysisen olemuksen heikkeneminen laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Tänään juuri saapui suruviesti eräästä alkoholistista ( minun mielestä) jota yritin tukea ja auttaa parhaani mukaan. Hänelle oli tullut elämän työpäivät täyteen maanpäällisellä vaelluksella. Pohdiskelin itsekseni asiaa. Tulin siihen tulokseen, että jos olisi jättänyt alkoholin käytön 90% vähemmälle, hänellä olisi varmaan ollut vielä elinpäiviä edessä? Kaikille ei vain natsaa alkoholin käytön lopettaminen tai vähentäminen normaaliin mittasuhteeseen.
      Eilen illalla otin muuten 4 snapsia brandya illan mittaan. Tuli kauhea nälkä, joten iltapalaa hieman tuhdimmin. Tämän jälkeen nukkumaan. Oli hieno aamu herätä levänneenä. Muistelin kaukaisia aikoja, jolloin täytyi ottaa alkoholia heti aamusta krapulan korjaamiseen. Ei tänään ja tuskin tulevaisuudessakaan.

• xxxxxxxxxxx

Hieno aamu minullakin. En tarvitse kemiallista rentoutusta. Olen n. 19 vuotta sitten AA:ssa raitistunut alkoholisti. En osaa sanoa tuosta kohtuukäyttöasiasta muuta, kuin, etten ole koko elämäni aikan nähnyt ensimmäistäkään alkoholistia, joka pystyisi kohtuukäyttöön. Sanon tämän reilusti yli viisikymppisenä miehenä, en AA:na.

Muualla viestiketjussa joku kirjoitti väitteestä, että 10% (raitistuneista?) pystyy kohtuukäyttöön. Jos tuo prosenttiluku suhteutetaan siihen, kuinka harva alkoholisti raitistuu, niin mitä merkitystä tuolla aivan olemattomalla mahdollisuudella vielä juoda viinaa on?

En koe jääneeni mistään paitsi, kun viina jäi. Olen elänyt voimakkaasti raittiit vuoteni. Nykyään olen varakas ja onnellisessa avioliitossa - elämäni on leppoisaa ja täyteläistä. Nukun hyvin.

Raitistumiskamppailuni kesti kymmenen vuotta. Minun tapauksessani vain täydellinen aivokääpiö lähtisi nyt kokeilemaan, kuuluisiko tuohon kymmeneen prosenttiin raitistuneista.

Tuen ja kannatan jokaisen päihteistä eroon pyrkivän kamppailua, kohti raittiutta. Tapahtuu se sitten AA:n avulla tai muuten - siis hengessä tuen. Jokainen maksaa kuitenkin lopulta viulut nahoissaan, joten kiistely on turhaa. Jos joku pystyy käyttämään alkoholia kohtuudella, sen jälkeen, kun on väittänyt itseään alkoholistiksi - siihen hänellä on täysi oikeus.

Itse koen, että AA:ssa on turhia uskonnollisia kotkotuksia ja jotkut jutut ovat aivan höpöhöpöä. Uskovaiset saivat aikoina juttujaan läpi kirjallisuuteemme. Kun raitistuin, niin fundamentalistit, jotka lähinnä muistuttivat uskonlahkolaisia, syyllistivät minua kerettiläisisistä mielipiteistäni. Yrittivät uskotella, että joudun juomaan asenteideni vuoksi. Pidin kuitenkin kiinni oikeudestani saada olla AA:ssa oma itseni. Olen ateisti.

Minulle asian ydin aa-laisena on kuitenkin se, että sieltä olen saanut raittiuden, joka on vapautta, mielenrauhan, ja kyvyn toimia yhteiskunnassa. Ja paljon ystäviä.

• osa-raitis

Kieltäessäsi ettet ole nähnyt ketään kohtuukäyttöön palaavaa alkoholistia olet todella kulkenut laput silmillä. Tai itse olet osittain AA fundamentalisti joka ei näe fundamentalismin takia tällaista tosiasiaa. Olisi meienkiintoista tavata sinut henkilökohtaisesti ja todistaa päätyneeni kohtuu käyttäjäksi

Kirjotuksessasi halveeraat myös eri uskonnollisia muotoja. Ajattele, AA-ssa on ihmisiä joilla mitä erilaisimpia vakaumuksia ja he elävät niiden mukaan ja ovat raittiina. Onko sinulla oikeus tuomita heidän puheitaan? Sanotaan että "pata kattilaa" soimaa, onko tuttu sanonta?

"Uskovaiset saivat aikoina juttujaan läpi kirjallisuuteemme. " Oletko ikinä perehtynyt AA:n historiaan? Kuinka tohtori Bob ja Bill W kirjoittivat AA-ohjelman, miksi, kenelle,? Ateistina luonnollisesti suhtaudut kirjoittamallasi tavalla ihmisiin joiden elämäntapa ja vakaumus ei sovi ajatusmaailmaasi.
      Olen aikoinaan ollessani AA:ssa nähnyt livenä kaksi episodia. Kaksi ateistia kirosi, haukkui uskontoa alituiseen. Myöhemmin molemmille tuli ( eri aikoina) terveydellisiä sairauksia jotka olivat vakavia. Lääkärin analyysien jälkeen tilanne oli vakava. Näin ja kuulin livenä kuinka molemmat pyysivät Jumalaa auttamaan! Näin heissä todellisen tuskan ja aidon nöyryyden ensimmäistä kertaa. Heidän pullistelut Jumalan kieltäjinä loppuivat, myös suhtautuminen kanssa ihmisiin muuttui totaalisesti. Molemmat aikanaan tervehtyivät sairauksistaan. En tiedä kävikö Armo vai ei, mutta minä annan jokaisen pitää mielipiteensä ja vakaumuksena. Kunnioitin puheita AA-laisena ja nyt ei AA-laisena. Eriasia mitä hyväksyn, mutta pidän ne omina mielipiteinä. En lähde niitä julkisesti moralisoimaan, koska siihen ei minulla ole mielestäni oikeutta, kuten ei sinullakaan.

• HuuhAAta...

"Näin ja kuulin livenä kuinka molemmat pyysivät Jumalaa auttamaan!"

Noin voi käydä ateistillekin. Jos pyörii liian kauan uskonnollisessa yhteisössä niin hienovarainen vai sanoisinko salakavala aivopesu tuottaa tuonkaltaista tulosta.

• xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Osaraittiille:

Taidat oikeasti olla vihainen siitä, etten enää tarvitse alkoholia. Minun kohdallani AA toimi ja toimii yhä sillä tavalla.

En ole elämäni aikana nähnyt kohtuukäyttäjäksi ryhtynyttä alkoholistia. Se ei ole sen kummempaa. En ole nähnyt.
        Muulla tavoilla, kuin AA:n avulla raitistuneita olen kyllä nähnyt - kaksi.

Olen käynyt AA:n kirjallisuuden läpi hyvin perusteellisesti, mutta pitänyt kuitenkin sitä raittiutta ykkösasiana.

En myöskään kommentoinut, enkä kommentoi, kenenkään puheita AA:ssa, enkä käy kuumana muiden vakaumuksista - en täällä, enkä AA:ssa. Omaa kohteluani saan kommentoida ihan missä vain.

En halveeraa eri uskonnollisia muotoja, vaan kerron kokemukseni ja mielipiteeni. Vaikeinta toisten vakaumuksien suvaitseminen, sekä AA:ssa, että AA:n ulkopuolella on minun kokemuksieni mukaan ollut uskonnollisesti suuntautuneilla.

Olen nähnyt aivan liian monien poistuvan AA:sta juomaan. Olen menettänyt läheisiäni päihteille. Heissä on ollut edustettuna sekä jumalaan uskovia, että ei-uskovia. Ystävissäni on molempia.

Me keskustelemme julkisella keskustelupalstalla, enkä voi ottaa sinulta mitään käskyjä vastaan. Eipä silti en ole ottanut käskyjä myöskään AA:ssa.

Minä vastustan sellaista käsitystä, että alkoholistin raitistuminen vaatisi minkäänlaista uskomista. Olkoonkin, että uskoon tulo on raitistanut monta ihmistä. En sulje pois sitä, että uskovilla ihmisillä se uskominen varmasti auttaa moneenkin asiaan. Se on varmaankin heidän kokemuksensa.

Kun AA esiintyy julkisesti ei-uskonnollisena yhteisönä, joka ainoastaan haluaa auttaa alkoholistia vapautumaan viinasta, niin silloin kristinuskon lanseeraaminen, siellä täällä ei minusta ole rehellistä peliä. Minä en selittele uskonnollisia ilmaisuja joksikin muuksi, kuin mitä ne ovat.

Osallistuin tähän keskusteluun ollakseni rohkaisuksi niille( ei-uskoville), jotka vielä kamppailevat alkoholisminsa kanssa.

• Omalupaus

Käyttö,kohtuukäyttö ja käyttämättä jättäminen. Kaikki kiinni yksilöistä, ei koskaan yhtä totuutta. Juopottelu ja kohtuukäyttö on ihan eri asia, kuin alkoholiriippuvuus. Vaikea uskoa, että kukaan alkoholiriippuvuudesta kärsivä koskaan "tervehtyis". Tämän riippuvuuden mekanismia ei voi poistaa, uskotelkoon kuka itselleen mitäkin!

• osa-raitis

"Osallistuin tähän keskusteluun ollakseni rohkaisuksi niille( ei-uskoville), jotka vielä kamppailevat alkoholisminsa kanssa. "

Miksi alkohlin kanssa kamppailevat uskovaiset ei sovi tähän "muottiin?"
      Eik myös heillä ole oikeus hakea apua mm, AA.sta?
      Ohjelma ei sulje ketään "ulos."

Meillä jokaisella on omakohtainen näkemys ja olkeus olla juuri sitä mieltä
      kuin itsestä tuntuu, eikö vaan? Mutta meidän täytyy (minun mielestä)kunnioittaa
      jokaista mielipdettä, ajatusta kaikilta kantaa ottaneilta johonkin tiettyyn ja
      puhuttelevaan asiaan joka askarruttaa asianomaisen mieltä? Mielestäni tämä on absoluutinen totuus joka paikassa missä ymmärretään demokratian sana kuten demokratia tunnetaan?

• nolla % nolla

Mä menin AA-palaveriin eka kerran. Olin ollut kyllä juomatta 2kk:ta, mutta alkoi tulla viina mieleen. Mulla on viinan juonti ollut useita vuosia liian rankkaa, ei jaksanut enää. Ihmetystä herätti siellä AAssa paikalla olleiden kehuminen elämä ilman viinan juontia, ei ongelmia millään tasolla. Tajuan itse kyllä, ettei elämä ole ikinä ollut juhlaa vaikka ei ikinä olisi juonut. Ainakin tavalliset ihmiset painii elämän taipaleella myös vaikeuksien kanssa? Oli puhetta rehellisyydestä, mustasukkaisuudesta, yms. Itse toin esille mten minä olen elänyt. Esimerkksi maksanut vajaa viikko sitten saadun pysäköintirikemaksun. Kun istunto oli päättynyt, minun todettiin olevan hullu maksaessani sakon! Onko tämä rehellistä ohjeistusta raittiiseen elämään? Ei taida olla minun paikka AAssa? Vaikka ennen ilman apua yritän sinnitellä.

• pankin asiakas

Ota huomioon, että me AA:ssa olemme enemmän tai vähemmän tunne-elämältämme sairaita. Jatka vaan käyntiä, kyllä sieltä puheenvuoroista rupeat erottamaan jyvät akanoista.

On sanottu, että entinen juoppo hevosvaras on ny traitis hevosvaras. Jonain päivänä se sitten tajuaa olla olematta varas. Ei ihan kaikki kuitenkaan.

• Riippuvuuden salat
        pankin asiakas kirjoitti:

Ota huomioon, että me AA:ssa olemme enemmän tai vähemmän tunne-elämältämme sairaita. Jatka vaan käyntiä, kyllä sieltä puheenvuoroista rupeat erottamaan jyvät akanoista.

On sanottu, että entinen juoppo hevosvaras on ny traitis hevosvaras. Jonain päivänä se sitten tajuaa olla olematta varas. Ei ihan kaikki kuitenkaan.

"me AA:ssa olemme enemmän tai vähemmän tunne-elämältämme sairaita."

Ei alkoholismi ole mikään tunne-elämän sairaus, vaikka sellainen sanonta on, että otetaan tuikku murheeseen. Jos siellä AA:n palavereissa kuulee petettyjen ja jätettyjen, enemmän tai vähemmän itsesäälissä rypevien vuodatuksia, niin totta kai silloin voi helposti ajatella alkoholismin olevan tunne-elämän sairaus.

• topeliuksen setä

Mene vaan sinne. Voit auttaa toista alkoholistia kertomalla oman tarinasi.

• pankin asiakas
        Riippuvuuden salat kirjoitti:

"me AA:ssa olemme enemmän tai vähemmän tunne-elämältämme sairaita."

Ei alkoholismi ole mikään tunne-elämän sairaus, vaikka sellainen sanonta on, että otetaan tuikku murheeseen. Jos siellä AA:n palavereissa kuulee petettyjen ja jätettyjen, enemmän tai vähemmän itsesäälissä rypevien vuodatuksia, niin totta kai silloin voi helposti ajatella alkoholismin olevan tunne-elämän sairaus.

Kerropa siis, mitä kaikkea alkoholismi sinun mielestäsi on,jos tunne-elämän sairautta ei voi laskea sen tuntomerkkeihin.

• tärkeintä

samat kokemukset AA-ryhmästä mullakin, mutta ohjelma on hyvä. On muitakin mahdollisuuksia jos on mahdollista päästä koneelle niin on olemassa nettiryhmiäkin, niistä on tullut tärkeitä minulle vuosien aikana koska joutunut välillä vaihtamaan paikkakuntaa, niin sama ryhmä netissä on ja pysyy. en käy täällä sen enempää arvostelemaan AA-ryhmiä, joillekin ihmisille ne sopii ja ovat saaneet vuosien raittiuksia.

• katiskat kahtomata

Monimutkainen sairaus joka tapauksessa. Ei auta Antabus eikä Burana.Eikä kallonkutistajat.

• Aika parantaa

Todistetusti siihen auttaa vain korkin kiinni pistäminen, ei buranat, antabukset, kallonkutistajat tai erilaiset toipumisohjelmat.
        Tietysti yksinkertaisestakin asiasta voi tehdä monimutkaisen jos niin haluaa, tärkeintä on kuitenkin alkoholiriippuvuudesta eroon pääseminen.

• Onneksi on olemassa

Olen 70v. karju ja AA:ssa päässyt kiinni elämän syrjään.Raittiutta on takanani 45 vuotta.
        Läksin uteliaisuudesta kaverin tueksi AA ryhmään, kun hän kertoi kärsivänsä juomisesta.Itse olin rappiolla, mutta en tuntenut samoin.No, miten kävi, minä jäin AA:han hän veti itsensä kiikkuun kahden viikon kuluttua.Olen hyvin kiitollinen sille, joka vei minut raitistumaan. Yksinäisyys hävisi oitis. Kävin yhdeksän palaveria viikossa.Kiersimme vankiloissa ja työlaitoksissa.Tätä kaikkea toi minulle elämä AA.ssa, jossa olin aktiivi jäsen 12 vuotta, mutta sitten, vuonna 78,minulle ilmestyi JEESUS. Näin yöllä unen,jossa oli pikimusta taivas ja keskellä taivasta oli kultainen risti ja korvillani kuulin sanat "seuraa minua" Silloin ajattelin,että pitäisiköhän minun ruveta uskovaiseksi, mutta se ei onnistu.Meni seitsemän pitkää vuotta ennen kuin löysin Jeesuksen. Nyt olen ollut uskossa 33 vuotta ja raittiina yhteensä 45 vuotta.
        Kokemukseni ja neuvoni on, että älä arvostele muiden tapaa raitistua tai juopotella, hoida ainoastaan oma elämäsi niin, että se on kunniaksi sinulle ja itsellesi.AA on hieno yhteisö ja siellä ovat minun kaltaiseni kärsivät ihmiset. Voiko joku arvostella toisen tapaa raitistua tai uskoa? kysyn vaan. Toivotan kaikille hengen heimolaisilleni hyvää ja raitista joulun aikaa.Toivottavasti jokainen etsivä löytää sitä mitä hakeekin.

• osa-aitis
        Onneksi on olemassa kirjoitti:

Olen 70v. karju ja AA:ssa päässyt kiinni elämän syrjään.Raittiutta on takanani 45 vuotta.
        Läksin uteliaisuudesta kaverin tueksi AA ryhmään, kun hän kertoi kärsivänsä juomisesta.Itse olin rappiolla, mutta en tuntenut samoin.No, miten kävi, minä jäin AA:han hän veti itsensä kiikkuun kahden viikon kuluttua.Olen hyvin kiitollinen sille, joka vei minut raitistumaan. Yksinäisyys hävisi oitis. Kävin yhdeksän palaveria viikossa.Kiersimme vankiloissa ja työlaitoksissa.Tätä kaikkea toi minulle elämä AA.ssa, jossa olin aktiivi jäsen 12 vuotta, mutta sitten, vuonna 78,minulle ilmestyi JEESUS. Näin yöllä unen,jossa oli pikimusta taivas ja keskellä taivasta oli kultainen risti ja korvillani kuulin sanat "seuraa minua" Silloin ajattelin,että pitäisiköhän minun ruveta uskovaiseksi, mutta se ei onnistu.Meni seitsemän pitkää vuotta ennen kuin löysin Jeesuksen. Nyt olen ollut uskossa 33 vuotta ja raittiina yhteensä 45 vuotta.
        Kokemukseni ja neuvoni on, että älä arvostele muiden tapaa raitistua tai juopotella, hoida ainoastaan oma elämäsi niin, että se on kunniaksi sinulle ja itsellesi.AA on hieno yhteisö ja siellä ovat minun kaltaiseni kärsivät ihmiset. Voiko joku arvostella toisen tapaa raitistua tai uskoa? kysyn vaan. Toivotan kaikille hengen heimolaisilleni hyvää ja raitista joulun aikaa.Toivottavasti jokainen etsivä löytää sitä mitä hakeekin.

1.12.2011 14:31

" Voiko joku arvostella toisen tapaa raitistua tai uskoa?"

Hyvä kysymys, pointti sinulle!
        Ei meille minunkaan mielestä ole oikeutta arvostella ketään missään asiassa, ei edes raitistumisessa. Tosin itse olen syyllistynyt sellaiseen, joten anteeksi pyynnön paikka on kohdallaan. Anteeksi Jos kuka on oppinut opikseen pikästä, jopa vuosikymmeniä kestäneestä juopottelustaan. Ymmärryksen saatuaan raitistuu tai hänestä tulee kohtuukäyttäjä.
        Ilman keneekään kohdistuvaa syyllistämistä, niin miksi muuten suhtaudutaan erittäin kriittisesti henkilöihin jotka ovat raitistuneet jollain toisella tapaa kuin AA:n ehdotusten mukaan?
        Oli tapa sitten mikä tahansa, niin mielestäni on hieno asia kun on saanut raittiuden tai kykenee elämään kohtuu käyttäjänä. Eikö vaan?
        Miksi toiset ottavat "pulttia" asioista jotka tuovat näille henkilöille elämään uuden sisällön ja ennen kaikkea saavat uuden nautinnollisen elämän. Eikö AA:n jäsenet kykene saavuttamaan samaa olotilaa? Asioillahan on aina syy ja seuraus, eikö vaan?

Ps, tulee varmaan kritiikkiä......

• .

Itse en kyllä tunne yhtään alkoholistia joka olisi siirtynyt kohtuukäyttöön. Suurkuluttajat ja muut bilettäjät tai miksi niitä kutsutaankaan siihen pystynevät. Itse aikoinaan AAssa raitistuin, olin useita vuosia juomatta kunnes yritin ruveta juomaan kohtuullisesti. Muutama hirveä vuosi siitä seurasi. Nyt taas vuosi raittiutta. Ei juuri kohtuukäyttö kiinnosta.

En kyllä ymmärrä mitä tekee AAssa tyypit jotka haluavat juoda kohtuudella. Väärä paikka. AAssa tavoitellaan nimenomaan täysraittiutta, päivä kerrallaan. A-klinikat sun muut kokemukseni mukaan yrittävät ohjata kohtuuteen. Siellä tuntuisi suhtauduttavan täysraittiuteen jopa kielteisesti, ainakin mun kokemuksen mukaan. Mutta sinne siis jos kohtuukäyttö kiinnostaa. Soppii kokeilla.

• Riippuvuuden salat

"A-klinikat sun muut kokemukseni mukaan yrittävät ohjata kohtuuteen."

Oman kokemukseni mukaan A-klinkalla kysytään ensimmäiseksi mikä on asiakkaan tavoite, vähentäminen vai kokonaan alkoholista luopuminen. Moni juoppo heittäytyy tässä kohtaa epärehelliseksi ja alkaa kuvittelemaan pystyvänsä A-klinikan kontrolloimana pidentämään ryypyn väliä tai jopa kohtuukäyttöön. Pieni osa pystyy, mutta useimmat antavat palaa entiseen malliin.
        Jos alkoholiriippuvuus on edennyt niin pitkälle, että joutuu turvautumaan A-klinikan palveluihin useammin kuin kerran, niin silloin on viisainta lopettaa alkoholin käyttö tyystin.

• Kohtuukäyttö voi onnistua. Elämässä täytyy olla siinä vaiheessa vain muita kantavia voimia jo alustana. Olisipa kurjaa, jos joudun iäksi luopumaa jumalten juomasta, hyvästä punaviinistä, ajattelin,. En vielä sitä ole maistanut täysi raittiuden alettua 1. 5 v. sitten, mutta uskon, että muilla elämän suurilla muutoksilla on nin positiivinen ja vahva vaikutus sisimpään, että pääsen nauttinmaan punkkulasillisen joskus vielä, niin että se menee `oikeaan osoitteeseen`. nimim. Kaik män .

• kallekustaa korkki

Alkoholi ei sovi, jos kertajuomisesta ei tule loppua. Jos on niinsanottu hyvä viinapää, vielä vaarallisempaa. Olen täysraitis, oma valintani ilman AA:ta.

• alkoholisteille

kohtuukäyttö sopii yhtä hyvin kuin manneille rehellisyys.

• Usday

Raitistuminen lähtee omasta halusta, valinnasta ja vastuunkannosta.
      AA voi olla hyvä työväline siinä ja kaikki tarvitsevat jotain työkaluja raitistuakseen fyysisesti ja ennenkaikkea henkisesti.
      "Raivoraittiit" ovat onnettomimpia ihmisiä mitä tunnen, joisivat mieluummin kuin kärsisivät viinan tuskista.
      Kukaan ei estä minua juomasta, minulla on lupa juoda mutta olen valinnut vapaaehtoisesti juomattomuuden.
      Minä olen alkoholisti ja olen ollut juomatta nyt yli 2v. Oman elämän takaisin saamiseen minun kohdallani auttoi Minnesota-hoito.

• .

"Olisipa kurjaa, jos joudun iäksi luopumaa jumalten juomasta, hyvästä punaviinistä, ajattelin,. En vielä sitä ole maistanut täysi raittiuden alettua 1. 5 v. sitten, mutta uskon, että muilla elämän suurilla muutoksilla on nin positiivinen ja vahva vaikutus sisimpään, että pääsen nauttinmaan punkkulasillisen joskus vielä, niin että se menee `oikeaan osoitteeseen`"

Ihan vaan omasta kokemuksesta sanon että ei ne elämän positiiviset muutokset alkoholismia mihinkään poista jos nimenomaan alkoholismista kyse. Kun ryypyn ottaa niin se ajatusmaailma jännästi muuttuu. Ja se on menoa sitten. Joo Joo, moni on pystynyt ja tutkimukset kertoo vaikka mitä, mun kokemus kertoo tälleen. Suosittelen lämpimästi että nauti niistä elämän hienoista asioista ihan ilman sitä punkkua. Sillä punkulla pääset niistä hyvistä asioista hyvin nopeasti eroon.

• Pitää viel miettii..

Itse olen juonut enemmän ja vähemmän noin 28v. Nyt 42v päätin lopetta kokonaan. Nyt kolmen kuukauden jälkeen on kuitenkin tullut mieleen että osaisikohan sitä OIKEN PALJON yrittäen juoda kohtuullisesti. Esim. kerran viikossa noin 4h ravintolassa ja ei mitään kotiin kannettavaa juotavaa. ..No, monella tulee heti mieleen että "HÄÄ, TUOSSA TAAS MENNÄÄN ANSAAN!" No, minulla on kuitenkin niin että en lähtenyt kokeilemaan heti kun ajatus tuli mieleen. VAAN... ajatelen että kun kesä tulee niin käyn lavatansseissa joka toinen viikonloppu ja otan sielä muutaman oluen ja palaan mökille. Onni on etten ole tutustunut keneenkään paikkakunnalla jossa mökkini on. Joten ei tule sitäkään kiusausta että otan jonkun kaverikse mökille, kunhan hänellä on pullo povessa. :-)

Tähän päivään en ole onnistunut juomaan kohtuullisesti kuin muutaman kuukauden kerrallaan. Sitten se alkaa veimään siihen suurkulutukseen.

JA JOS JOKU NYT OIKEIN TOSISSAAN USKOO TÄHÄN TEORIAAN NIIN HAUKKAA PALAN PASKAA! VÄHENTÄMINEN ON TUPAKASSAKIN SAMA KUIN LISÄSI KULUTUSTA... NIMITTÄIN NIKOTIINIRIIPPUVUUS ON VERRATTAVISSA NOUSUHUMALAN AIHEUTTAMAAN ENDORFIINI-RIIPPUVUUTEEN... ELI EI ONNISTU TUOLAINEN.

Jo 22v raittiina ollut mies sanoi että ne jukoon jotka sen osaa... ME (siis minä ja hän) Ei osata!

Joten korkki pysyköön kiinni! :-O

• .

Tälleen uudelleen raittiuteen kiinni päässeenä en ymmärrä mikä edes saa haaveilemaan siitä että voisi joskus kohtuudella juoda. Miksi pitäisi? Ja oikein kovasti yrittämällä??? Mahtaisi olla kivaa. Mo mä en oo pystyny koskaan kohtuudella juomaan niin en tiedä kuinka kivaa se on. Raittiudesta nautin taas täysillä. Muutaman vuoden näytti siltä että takaisin ei ole raittiiksi paluuta. Onneksi sain vielä tämän mahdollisuuden.

• Bobus

Tosiasiassa jokainen alkoholisti joka haluaa raitistua jättää alkoholni täysin pois.
        Alkoholisti ei voi ottaa edes vähää.
        Vuosikausia hakkasin päätäni seinään ja yritin kohtuukäyttäjäksi.
        Ennen pitkää join kuitenkin taas kuin sieni, aina vain palasin siihen samaan juomatapaan ja hieman aina juomista lisätenkin.
        Kokemuksestani voin kertoa että surutyö täytyy tehdä alkoholin lopettamisessakin, aivan kuin jonkin rakkaan menettämisessäkin.
        Tänään olen vapautunut alkoholista mutta olen toki päivän kerrallaan raittiina kuin jokainen alkoholisti.
        Lopettaminen kannattaa aina!

• .
        Bobus kirjoitti:

Tosiasiassa jokainen alkoholisti joka haluaa raitistua jättää alkoholni täysin pois.
        Alkoholisti ei voi ottaa edes vähää.
        Vuosikausia hakkasin päätäni seinään ja yritin kohtuukäyttäjäksi.
        Ennen pitkää join kuitenkin taas kuin sieni, aina vain palasin siihen samaan juomatapaan ja hieman aina juomista lisätenkin.
        Kokemuksestani voin kertoa että surutyö täytyy tehdä alkoholin lopettamisessakin, aivan kuin jonkin rakkaan menettämisessäkin.
        Tänään olen vapautunut alkoholista mutta olen toki päivän kerrallaan raittiina kuin jokainen alkoholisti.
        Lopettaminen kannattaa aina!

Kai siinä joku "surutyö" on. Yritin monta kertaa uudelleen raitistumista retkahtamiseni jälkeisinä vuosina ja koko ajatushan tuntui mahdottomalta. Kai se on sitä alkoholistista ajattelua. Vähän reilu vuosi sitten kun tämä nykyinen raittiuteni alkoi ei mulla ollu enää mitään sen kummempaa "surua". Kai mä vaan olin saanu alkoholista tarpeekseni. En tiedä.
        Joskus oon miettiny et ennen vanhoina hyvinä aikoina tommoset luopumisen tuskat alkoholista on voinu olla helpompia kun ympäristön suhde alkoholiin on ollu erilainen. Nythän tosiaan voi saada sen harhakäsityksen et joutuu luopumaan jostakin tärkeästä kun tölsy suoltaa ruokaohjelmia viineineen, sarjoja oluesta, kaupat notkuu päkkejä ja keissejä, ja porukkahan alkoa ostaa joka päivä. Koko yhteiskunta on sairastunu johonki kummaan "alkoholismiin". Seuraukset voipi olla mielenkiintosia. Mut tämmösen harhan keskellä ymmärrän toki et raitistumisesta haaveilevalle voi tulla tunne et pitää luopua jostakin tärkeästä. Todelisuudessa raitistuessaan ei luovu mistään tärkeästä, pääseepähän vaan kurjuudestaan

• 7+17

Minä koen olevani alkoholisti joka juo kohtuudella. Olen ollutt melkoisen pohjalla ja juonut päivittäin aamusta iltaan ja illasta aamuun.. Jossain kohtaa totesin että nyt on tilanne täysin lähtenyt hanskasta... En tienny miten lopettaa enää, joten hankkiyuduin tilanteeseen mikä vähentäisi juomista antaisi muuta tekemistä. Menin töihin. sain juomisen pikkuhiljaa vähenemään. alkuunoli vaikeaa olla juomatta edes kahta päivää. lopulta pystyin odottamaan viikonloppuun asti vaikka se olikin tuskaista.viikonloppuna juotiinkin sitten molemmat päivät.. pikkuhiljaa sain jätettyä viikonlopustakin toisen juomispäivän pois. Tässä tilanteessa olen nyt. Juon maksimissaan kerran viikossa. Siinä olen pysynyt. kertamäärät ovat välillä ehkä suurempia kuin kohtuu käyttäjillä, mutta eivät aina. Voin olla juomatta kolmekin viikkoa tai käydä vain yhdellä tai kahdella. Juomistani joudun tarkkailemaan koko ajan. jos en varo voin helposti vajota takaisin pohjalle. Mietin juomista usein. kiellän itseäni usein. ajatukseni pyörivät juomisessa lähes joka päivä ainakin kerran. Mutta osaanpitää ne jo kurissa, enkä anna hetken mielihaluille valtaa. ei se ole helppoa, mutta ei mahdotontakaan.

• AA:lainen

Jos juomistaan ei kykene hallitsemaan, kyseessä on riippuvuus alkoholista.
      Nostan sinulle hattua, että kykenet hallitsemaan alkoholin käyttöäsi. Minä en siihen ole kyennyt koskaan. No, enää nykyisin en tarvitse alkoholia mihinkään ja nautin elämästäni selvinpäin. Annetaan kaikkien kukkien kukkia!

• Alkoa vuodesta 1992

7 17. Vähän sama tarina. Menestys, perhe, ja kaikki mitä nuorena halusi. Sitten vaan ruttiini ja ei mitään uutta. No herra alkoma auttoi. Vähän uutta seuraa ja reippaasti alkoa. Taas oli elämässä jännitystä noin 5 vuotta kunnes sekään ei riittänyt. Siis lisää alkoa ja lisää tekoja elämän iloksi noin 10 vuotta. Join töissä, reissussa ja aina, kunnes se päivä koitti ettei enään mikään riitä ja vaimolle riitti koko homma. Siis kaikki mitä oli aikaan saatu oli myös tuhottu. Jäljelle jäi lapset, työ ja erosta selviäminen. No problem ! ajattelin. Minähän pärjään. Nyt kun perhe ja vaimo ei oo kuvioissa niin voi päästellä estoitta ja vapaasti, hienoa. Pari vuotta annoin sitten palaa niin ettei selvää päivää ollut kunnes sitten paloi kortti. Ihme kyllä ettei jo aikaisemmin. Sitten oli menossa jo se viimeinenkin eli työ. Sain kuitenkin alkolukkokortin ja työ säilyi ja ikääkin alkoi olemaan yli 45. Siinä kuukauden odotellessa että mitä tästä seuraa rupesin miettimään mikä tähän on johtanut. Vastaus oli suoraan kädessä, kesti se vähän aikaa tajuta ja nauratti ja otinpa sen kunniaks huikankin :-) vaan lopettamassa en ollut. Sitten tuli autoon se alkolukko ja parina aamuna piti ilmoittaa töihin että autossa vikaa ja myöhästyn. Siitä se sit lähti, ensin piti oppia juomaan vaan sen verran että auto käynnistyy aamulla. Vaikeeta. Sitten vähitellen etten sitten juo :-( Noin puoli vuotta juomatta kunnes eka retkahdus ja aamulla korjaus sarjaa hakemaan autolla, vaan eipä käynnistynyt. Sen jälkeen v.käyrä oli jo niin korkealla et päätin et jos otan niin varmistan et korjaus srj on jo valmiina. No loppu tulos harjoittelun jälkeen on omin voimin. Juon ykkös olutta jos juon. Alkolukko on ja pysyy autossa. Ja kas kummaa, otan jos huvittaa ykkös olutta viikonloppuna tai saunoessa useitakin tölkkejä. Vaan ei krapulaa eikä aamulla autokaan temppuile. :-) Näillä menty ensi tammikuussa 2 vuotta. Elämäkin on jostain syystä kääntänyt sen paremman puolen esille. Jopa tupakkakin jäi pois 3 viikkoa sitten :-)

• Walleen

Sinulle ja 7 17 miksi ihmeessä kiusaatte itseanne alkoholin takia.
        Kuulostaa todella vaikealta tuollainen säätäminen ja temppuilu, mitä juo ja milloin juo, mielessä alkoholi ainakin on jatkuvasti.
        Ryyppäisitte sitten reilusti jos viina on tärkeää.

Minä väsyin vastaavaan pelleilyyn ja lopetin täysin, alkoholisti ei todellakaan voi käyttää kohtuullisesti, pelkkää kärvistelyä ja tuskailua vain.
        Kertalaakilla kokonaan kaikki viinat pois, ei tippaakaan ja kun aikaa menee vuoden verran niin mielikään ei enää tee yhtään.

Elämänlaatu nousee uskomattomasti.
        Vertaistuesta on apua muttei välttämätöntä, AA voi auttaa, ei maksaa vaivaa olla kokeilematta kun haluaa lopettaa alkoholin käytön.

• Parempi unohtaa
        Walleen kirjoitti:

Sinulle ja 7 17 miksi ihmeessä kiusaatte itseanne alkoholin takia.
        Kuulostaa todella vaikealta tuollainen säätäminen ja temppuilu, mitä juo ja milloin juo, mielessä alkoholi ainakin on jatkuvasti.
        Ryyppäisitte sitten reilusti jos viina on tärkeää.

Minä väsyin vastaavaan pelleilyyn ja lopetin täysin, alkoholisti ei todellakaan voi käyttää kohtuullisesti, pelkkää kärvistelyä ja tuskailua vain.
        Kertalaakilla kokonaan kaikki viinat pois, ei tippaakaan ja kun aikaa menee vuoden verran niin mielikään ei enää tee yhtään.

Elämänlaatu nousee uskomattomasti.
        Vertaistuesta on apua muttei välttämätöntä, AA voi auttaa, ei maksaa vaivaa olla kokeilematta kun haluaa lopettaa alkoholin käytön.

"miksi ihmeessä kiusaatte itseanne alkoholin takia."

"AA voi auttaa,"

Niinpä, mitä järkeä on jatkaa itsensä kiusaamista siten, että liittyy johonkin AA ryhmään jossa kaikki asiat pyörii alkoholin ympärillä, kun ryyppäämisen voi lopettaa suht helposti muutenkin.

• pankin asiakas
        Parempi unohtaa kirjoitti:

"miksi ihmeessä kiusaatte itseanne alkoholin takia."

"AA voi auttaa,"

Niinpä, mitä järkeä on jatkaa itsensä kiusaamista siten, että liittyy johonkin AA ryhmään jossa kaikki asiat pyörii alkoholin ympärillä, kun ryyppäämisen voi lopettaa suht helposti muutenkin.

Kuule kun kaikki ihmiset eivät ole yhtä vahvoja kuin sinä. Vaikka sinä olet lopettanut ryyppäämisen suht helposti, voin kertoa että minä en sitä voinut tehdä. Onneksi AA auttoi minut raittiuden alkuun.

• Ilman AA:ta raitis

Minkä ihmeen takia ylipäätään pitäisi haaveilla jostakin "normaalikäytöstä"? Itse olen raitistunut alkoholisti, eikä tämä mitään pinnistelyä ole. On vaan niin juukelin kivaa tämä elämä selvinpäin, etenkin kun on oman aikansa siellä ojanpohjalla maannut. Jotenkin voisin kuvitella, että ei se raittius loputtomiin kestä jos tosiaan joutuu joka päivä taistelemaan mielihaluja vastaan. En tiedä.

• osa-raitis

Todella ihmeellistä kinastelua ja itsepäisyyttä puolustaa raittiuttaan / normaalikäyttöön liittyviä asioita. Pakkoraittiit, näillä tarkoitan sellaisia jotka jauhavat raittiuttaan jokaisessa käänteessä paikasta tai ajsta riippumatta. Itse olen saanut oppini AA:sta, kiitos. ( lukekaa kirjoitukseni) Kuten kirjoituksissani lukee, olen käytän alkoholia silloin tällöin ja takuu varmasti homma on pysynyt ja pysyy hanskassa. Meillä on sellainen pieni ystävä yhteisö joiden kanssa kokoonumme aika-ajoin yhteen nauttimaan mm, illallista, joulua, uutta vuotta jne. Viimeksi itsenäisyyspäivänä. Siellä otin yhden viinilasillisen viiniä ruokailun yhteydessä. Toiset useampia, mutta itselleni tuli kielteinen tunne jälleen kerran ottaa enempää. Tätähän ei fundamentalistit, fanaatikot, pakko raittiina pyörivät usko, mutta takaan asian olevan näin. On ollut jo kauemmin kuin moni uskoo.

Jokainen joka on tiedostanut alkoholin haittavaikutukset elämään. Etsinyt apua,
        tiedostaa aikanaan mitä on elää ilman viinaa taim ottaa hallitusti. Turha täällä on naukua ja opettaa toisia elämään samoin kuin itse. Tuo asiansa esille korrektiksi ja sillä siisti. Jokainen päättää omasta elämästään ihan itse kuinka elää. Niin makaa kuin on pedannut. Turha sotkea toisia omiin tunne-elämän asioihin. Ne selvitetään itse ja omassa päässä.

• Lässyn ja lässyn

Tällä palstalla on oikeastaan ihan sama, mitä puolustaa, se tyrmätään kuitenkin.

Palstat, joilla ei ole rekisteröitymispakkoa, voitaisiin kokonaan poistaa. Ihan oikeasti voitaisiin poistaa!

Lässytystä kaikki

• .

Osa-raitis sanoo saaneensa oppinsa AA:sta ja ottavansa välillä kohtuudella alkoholia. Hyvinpä on oppi mennyt perille. AA tähtää nimenomaan täysraittiuteen, päivä kerrallaan. Jos pystyt ottamaan kohtuudella, hyvä! Hienoa! Mutta olkoon taustasi alkoholin kanssa mikä hyvänsä, olet tuskin alkoholisti. Hyvä niin .

Mutta jos olet alkoholisti et voi turvallisesti ottaa ryyppyäkään. Ainoa turvallinen vaihtoehto on silloin täysraittius. AA:n yhteydessä ei tulisi mainostaa noita onnistuneita siirtymisiä kohtuukäyttöön. Monelle AA on viimeinen mahdollisuus säilyä hengissä ja nimenomaan taysraittiuden avulla. Toisenlaiset tarinat kuuluvat sitten muihin yhteyksiin. Ja tarkoitus ei ole millään tavalla halventaa kohtuukäyttäjiä tai ketään muitakaan. Mutta lakatkaa sotkimasta AA:han noita kohtuukäyttöjä.

• raitis 20 v

mitäs täällä kinastella viinasta,pistäkäähän vain suut makiaksi kaikki jotka haluavat.

• osa-raitis

.
      11.12.2011 18:06
      "Osa-raitis sanoo saaneensa oppinsa AA:sta ja ottavansa välillä kohtuudella alkoholia. Hyvinpä on oppi mennyt perille."

Oppi on mennyt perille erittäin hyvin !! Lue ai'emmista artikkeleistani kuinka
      käytän alkoholia.
      Pidän itseäni entisenä alkoholistina, nykyisin kohtuukäyttäjänä ja entisenä AA-laisena.

Hieman taustaa:

Juopottelin lähes 20 vuotta. Kun sain eka kerran viinaa siitä alkoi alamäki. Kyseiseen aikaan mahtuu muutamia oikeudenkäyntejä, rattijuopumuksia 4 kertaa,ym, laittomia tekoja. Asunnottomuuta ja muutama parisuhderikko. Viimeisin niitti oli, ettei ollut jäljellä enää kuin kaksi muovikassia omaisuutta, ei mitään muuta.
      Olin pääsääntöisesti juovuksissa kaksiviikkoa, yhden viikon selvittelin aina päätäni. Kaikki rahat meni pääsääntöisesti viinaan. Muutamia kertoja Pavi osoitti Siltamäkeen. ( Sillanpirtti) Join aina itseni ulos. Surffilla ( Kyläsaari) vietin myös öitäni. Jokainen lukija voi miettiä itsekseen olinko alkoholisti vai en? Omasta mielestäni olin täydellinen alkoholisti, samoin myös lääkäreiden ja psygiatrien mielestä.

Päästyäni AA-han sain sieltä oppini joka kolahti minuun ja kolahtaa edelleen.
      Olen aina ajatellut ja toiminut omalla tavallani. ( Lue kirjoituksiani)
      Jo heti alkuaikoina AA:ssa selvisi etten istu siellä kuuntelemassa samoja stooreja koko ikääni. Samoin en ikinä uskonut etteikö alkoholistista voi tulla normaalikäyttäjää? Nyt olen sen todistanut itselleni ja samoin myös tämän paikkakunnan AA-laisille. Enkä ole ainoa joka on pystynyt samaan kuin minä.

Lähes kaikki AA-laiset ovat ottaneet etäisyyttä minusta, mutta ei kaikki. Syy
      lienee juuri se, että lähes aina todistetaan ettei alkoholistista tule normaalia alkoholin käyttäjää. Juuri tänään olin erään AA-laisen kanssa liikenteessä. Hän on niitä harvoja jotka kunnioittavat minun päätöstäni, toimintaani ja elämääni, kuten myös minä hänen.

"Mutta jos olet alkoholisti et voi turvallisesti ottaa ryyppyäkään."

Minä olen entinen alkoholisti, Tänään kohtuu käyttäjä juuri niillä määritelmillä,
      jopa määritelmien alarajoilla joilla kohtuukäyttö määritellään.

Jos tulisi kutsu johonkin TV:n ajankohtaisohjelmaan, olisin valmis kertomaan
      pitkänkaavan mukaan eläni siitä saakka kuin jaksan muistaa, tähän päivään
      saakka. Näin ehkä saataisiin uusia näkökohtia alkoholin väärinkäytön ja alko-
      holismin teemoihin, ja kuinka tästä on ollut mahdollista minun ja eräiden
      muiden tuntemieni ihmisten päästä kohtuukäyttöön.

Ei minun elämästäni kannata olla kenenkään huolissaan tai katkeria. En minä-
      kään ole täysraittiuden omaaville. Kunnioitan kaikkia samalla tavalla, ja sitä
      kuka elää milläkin lailla. Mielestäni jokainen on loppupeleissä " oman onnensa seppä."

"Mutta lakatkaa sotkimasta AA:han noita kohtuukäyttöjä. "

En ole sotkenut millään lailla AA:han mainitsemaasi asiaa. Kunnioitan AA:ta
      joka mahdollisti minulle juuri tämän elämän jota elän parhaillaan ja erittäin
      tyytyväisenä.

Hyvää Joulun odotusta ja kaikkea hyvää jokaiselle päivälle. Teille kaikille
      tasapuolisesti.

Kirjoitan tämän entisenä AA-laisena ja entisenä alkoholistina.

• .

Älä sotiki AA:ta oppeihisi. Jos olet elämäntapaasi päätynyt AA:ssa käyden, se ei silti tarkoita että oppisi olisi sieltä. Et ole omaksunut sieltä mitään, vaan päätynyt täysin päinvastaisiin tapoihin. Jos se kohdallasi toimii, hyvä. Jos on muitakin joille nuo opit toimivat, loistavaa. Mutta ne eivät ole AA:n oppeja. Samoihin tuloksiin olisit itse mielessäsi asioita pohtien voinut päätyä missä tahansa muuallakin.

Kerran alkoholisti,aina alkoholisti, opettaa AA. Ainoa turvallinen vaihtoehto alkoholistille on pidättäytyä ottamasta ensimmäistä ryyppyä, päivä kerrallaan. Näin opettaa AA. Tämä pitää kutinsa minun kohdallani ja lukemattomien muiden. Olen itse yrittänyt ja tunnen erittäin monia jotka ovat yrittäneet syystä tai toisesta sirtyä samaan kuin sinä. Meillä siinä touhussa lähtee henki. Meille AA:n tapa on ainoa vaihtoehto varmalle kuolemalle. Jos todella kunnioitat AA:ta niin älä sotki sitä oppeihisi. Kerro toki tavastasi tulla toimeen alkoholin kanssa, mutta älä kerro ehkä apua kaipaaville ihmisille että tuo tapa liittyisi AA:han millään tavalla.

Olen rento hemmo enkä missään suhteessa tiukkapipo paitsi kun on kyse elämästä ja kuolemasta. Minunlaisteni kohdalla suhde alkoholiin ratkaisee jatkuuko elämä vai korjaako kuolo. AA:n mukainen elämäntapa on ainoa vaihtoehto minulle. Siksi olen erittäin tarkka mitä oppeja AA:han liitetään ja mitä ei. Muuten voit oikeastaan asiasta kuin asiasta puhua samankaltaista paskaa ja minä poika heitän lapiollisen lisää.

• Elämä sivuluisussa

Taitaa vaatia todella paljon henkisiä voimavaroja tuo AA oppien kirjaimellinen noudattaminen. :)

• osa-raitis

.
        13.12.2011 10:44

Älä anna kirjoitusteni ahdistaa sinua. Olen saanut oppini nykyiseen elämään AA:sta, tämä on totuus, jolle en mahda mitään.
        Toki kokeilin antabusta, helluntai-seurakuntaa, katkaisuhoitoa, terapiaa,
        mutta vain AA:n ohjelma kolahti sisimpääni.
        Täytyykö minun yrittää uudestaan alkoholisoitua, vaikka olen lähes 100%
        varma etten onnistu enää uudestaan alkoholisoitumaan samalla lailla. ( lue ai'emmat kirjoitukseni nykyisestä alkoholin käytöstäni)
        Uskon tietäväni aika tarkkaan AA-ohjelman sisällön ja myös sisäistävän sen.

Ilmeisesti olet fundamentalisti, mutta vähintään fanaatikko? Opetellessani AA:n oppia ja ohjelman sisältöä, tutustuin myös AA.n historiaan. AA-ohjelma on laadittu useista eri" teoksista," kuten eräs esimerkki monista on 7 kuolemansyntiä, joka on kirjoitettu jo 1200-luvulla.
        Itse ohjema perustuu hengellisyyteen, ei uskonnolliseen katsomukseen, puhumattakaan uskonnoista, jotka eivät sovi edes anomyymiksi sanalle uskonnollinen. Joten ei kannata olla mustasukkainen minulle AA:n ohjelmasta.

Et kai sinä pahoita mieltäsi siitä että olen oppinut uuden elämän ja saanut alkoholin käytön hallintaan AA-ohjelman avulla.
        Sinulla on ilmeisesti aukkoja yleisellä tasolla asioiden sisäistämisessä?
        Lienet varmaan kuullut toisten ihmisten ja mielipiteiden kunnioittamisesta, johon ei viittaa ainakaan kirjoituksesi viimeinen lause.
        Eiköhän siellä lue ohjelman sopivan muillekin kuin alkoholisteille:))
        Käy vilkaisemassa:))

Raitista päivää kaikille, oli ne sitten raitistuneita alkoholisteja tai normaalikäyttäjiä. Tämä palsta mahdollistaa kaikkien keskustelun joka liittyyy
        alkoholiin? Eikö vaan?

• Pankin asiakas
        Elämä sivuluisussa kirjoitti:

Taitaa vaatia todella paljon henkisiä voimavaroja tuo AA oppien kirjaimellinen noudattaminen. :)

Oikein näet asian.
        Se vaatii niin paljon, että ei kukaan, ei koskaan eikä missään ole siihen pystynyt.
        Silti AA:n jäseninä on Suomessakin tuhansia raittiita alkoholisteja. Minä yksi heidän joukossaan.
        AA:n ohjelman ehdotuksia on täysi vapaus noudattaa niissä puitteissa ja vauhdissa, mihin kukakin pystyy tai haluaa. Minullakin on vuosien raittius, mutta valmiiksi en ole tullut. On kiintoisaa olla mukana maailmanlaajuisessa toveriseurassa.

• vapaa muurari
        Pankin asiakas kirjoitti:

Oikein näet asian.
        Se vaatii niin paljon, että ei kukaan, ei koskaan eikä missään ole siihen pystynyt.
        Silti AA:n jäseninä on Suomessakin tuhansia raittiita alkoholisteja. Minä yksi heidän joukossaan.
        AA:n ohjelman ehdotuksia on täysi vapaus noudattaa niissä puitteissa ja vauhdissa, mihin kukakin pystyy tai haluaa. Minullakin on vuosien raittius, mutta valmiiksi en ole tullut. On kiintoisaa olla mukana maailmanlaajuisessa toveriseurassa.

On täydellistä luonteen ja oman tahdon heikkoutta ellei liikaaa juopotteleva ongelmainen kykene omatoimisesti rajoittamaan viinan käyttöä sellaiseksi, ettei siitä ole haittaa tulevaisuudessa. Mikä siinä on sitten niin vaikeaa? Mulla ainakin tuli järkeä kun olin juonut akkani ja lapseni pois elämästäni. Nyt on uusi akka kierroksessa jo kuudetta vuotta. Tosin ollut naimisissa jonkun juopporetkun kanssa aikaisemmin. Otetaan tämän nykyisen akan kanssa saunaoluet silloin tällöin. Käydään pari kertaa vuodessa kapakassa tanssimassa ja otetaan 5-6 näkäräislasia viinaa. Ei ole hanskasta karannut akka eikä viinan otto. Turhaa väittää ettei kukaan ikinä pysty korjaamaan viinan juontia haluamalleen tavalle. Hävetkää sellaisten puhujat ! En ole eka enkä viimenen viinan juonnin vähentäjä. Onko näillä raitistuneilla joku pakkomielle selittää ja vakuutella asiaa joka ei pidä paikkaa? Hyvä niin heille jos tajuavat vaikka kuolevansa jos juovat viinaa. Pankaa päänne kuntoon, kykenette ajattelemaan järjellä, ei jonkun aapisen mukaan.

• r a i t i s ukko
        osa-raitis kirjoitti:

.
        13.12.2011 10:44

Älä anna kirjoitusteni ahdistaa sinua. Olen saanut oppini nykyiseen elämään AA:sta, tämä on totuus, jolle en mahda mitään.
        Toki kokeilin antabusta, helluntai-seurakuntaa, katkaisuhoitoa, terapiaa,
        mutta vain AA:n ohjelma kolahti sisimpääni.
        Täytyykö minun yrittää uudestaan alkoholisoitua, vaikka olen lähes 100%
        varma etten onnistu enää uudestaan alkoholisoitumaan samalla lailla. ( lue ai'emmat kirjoitukseni nykyisestä alkoholin käytöstäni)
        Uskon tietäväni aika tarkkaan AA-ohjelman sisällön ja myös sisäistävän sen.

Ilmeisesti olet fundamentalisti, mutta vähintään fanaatikko? Opetellessani AA:n oppia ja ohjelman sisältöä, tutustuin myös AA.n historiaan. AA-ohjelma on laadittu useista eri" teoksista," kuten eräs esimerkki monista on 7 kuolemansyntiä, joka on kirjoitettu jo 1200-luvulla.
        Itse ohjema perustuu hengellisyyteen, ei uskonnolliseen katsomukseen, puhumattakaan uskonnoista, jotka eivät sovi edes anomyymiksi sanalle uskonnollinen. Joten ei kannata olla mustasukkainen minulle AA:n ohjelmasta.

Et kai sinä pahoita mieltäsi siitä että olen oppinut uuden elämän ja saanut alkoholin käytön hallintaan AA-ohjelman avulla.
        Sinulla on ilmeisesti aukkoja yleisellä tasolla asioiden sisäistämisessä?
        Lienet varmaan kuullut toisten ihmisten ja mielipiteiden kunnioittamisesta, johon ei viittaa ainakaan kirjoituksesi viimeinen lause.
        Eiköhän siellä lue ohjelman sopivan muillekin kuin alkoholisteille:))
        Käy vilkaisemassa:))

Raitista päivää kaikille, oli ne sitten raitistuneita alkoholisteja tai normaalikäyttäjiä. Tämä palsta mahdollistaa kaikkien keskustelun joka liittyyy
        alkoholiin? Eikö vaan?

Osaraittiille:

Pelaat venäläistä rulettia. Miksi Sinun ylipäätään pitää juoda? Oletko kuitenkin sen verran alkoholisoitunut, ettet voi/pysty olemaan ilman alkoholia?

Olen itse ryypännyt rajustai nuorempana. Raitistuin useiksi vuosiksi kokonaan. Sitten uskottelin itselleni, että "kyllä mä vähän voin......". Aikansa meni hyvin, kunnes huomasin lähestyväni nuoruuden ryyppyaikoja, tuli krapularyypyt ja viinapäissä sekoilut.

Onneksi tajusin pian ja laitoin korkin kiinni - lopullisesti. Olenkin monesti kysynyt itseltäni: Mihin tarvitsen alkoholia? En ole saanut järjellistä vastausta tuohon. Eikä sitä alkoholia enää edes kaipaa. Jos olen ollut viimeiset n. 10 vuotta ilman alkoholia, voin olla sitä ilman lopun ikääni. Pelaamatta venäläistä rulettia...

• Pankin asiakas
        vapaa muurari kirjoitti:

On täydellistä luonteen ja oman tahdon heikkoutta ellei liikaaa juopotteleva ongelmainen kykene omatoimisesti rajoittamaan viinan käyttöä sellaiseksi, ettei siitä ole haittaa tulevaisuudessa. Mikä siinä on sitten niin vaikeaa? Mulla ainakin tuli järkeä kun olin juonut akkani ja lapseni pois elämästäni. Nyt on uusi akka kierroksessa jo kuudetta vuotta. Tosin ollut naimisissa jonkun juopporetkun kanssa aikaisemmin. Otetaan tämän nykyisen akan kanssa saunaoluet silloin tällöin. Käydään pari kertaa vuodessa kapakassa tanssimassa ja otetaan 5-6 näkäräislasia viinaa. Ei ole hanskasta karannut akka eikä viinan otto. Turhaa väittää ettei kukaan ikinä pysty korjaamaan viinan juontia haluamalleen tavalle. Hävetkää sellaisten puhujat ! En ole eka enkä viimenen viinan juonnin vähentäjä. Onko näillä raitistuneilla joku pakkomielle selittää ja vakuutella asiaa joka ei pidä paikkaa? Hyvä niin heille jos tajuavat vaikka kuolevansa jos juovat viinaa. Pankaa päänne kuntoon, kykenette ajattelemaan järjellä, ei jonkun aapisen mukaan.

Vastasin nikille elämä sivuluisussa, että ei kukaan aa-lainen ole koskaan pystynyt noudattamaan AA:n ehdotuksia kirjaimellisesti. En ole väittänyt, että kukaan ei koskaan pysty korjaamaan viinan juontia haluamalleen tavalle. Enkä tiedä ketään, joka sellaista väittäisi. Tottakai on paljon kaltaisiasi ihmisiä, jotka vähentävät viinan juontia, kun siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Sinäkin olet yksi heistä.

• .

Ei, ei sun tarvitese alkoholisoitua uudelleen. Kuten oon kirjottanut hienoa jos sinulla on homma hallussa. Eli luo mun kirjoituksia ;)

Ja edelliselle kirjoittajalle, kuka on väittänyt ettei kukaan ikinä pysty korjaamaan alkoholin käyttöä haluamalleen tasolle? En minä ainakaan.

Mutta AA on minun kaltaisia tapauksia varten, jotka emme omin voimin kykene raitistumaan ja joille ei sovi ryypykään. Siinä mielessä olen fundamentalisti että AA ohjelmaan en halua sotkia mitään muuta, koska vain sen ehdottama ohjelma on minua auttanut. Ja lukemattomia muita. Meillä ei ole mahdollisuutta kohtuukäyttöön niinkuin teillä edellisillä kirjoittajilla.

Mutta selittäkää hyvät ihmiset vielä tälle fanaattiselle fundamentalistille yksi juttu. Miten voi AA:ssa saada oppinsa jolla ei ole mitään tekemistä AA:n kanssa? Eikö se ole väähän kuin oppisi lääkiksessä korjaamaan vaihdelaatikon? Ehkä mulla on pipo liian tiukalla kun ei ymmärrä.

• MovenS

Alkoholi pitäisi yleisestikin laskea siltä jalustalta millä se Suomessa on, viinasta puhutaan jokapaikassa niinkuin se olisi ihmiselle jokin tärkeäkin asia.

Käytännössä AA on auttanut hyvin monia raitistumaan ja hyvä niin.
      Joku toinen on voinut oppia kohtuukäyttäjäksi ja sekin on hyvä.
      Valtaosalle ihmisistä alkoholi ei ole ongelma ja he voivat käyttää tai olla käyttämättä.
      Alkoholismi on sairaus ja silloin sen kurissa pitämiseksi alkoholin käyttö on lopetettava kokonaan, jotka väittää muuta niin hei eivät ole alkoholisteja tai eivät ole parantuneet siitä.

• osa-raitis

Viinasta puhuminen on median tarkoituksellista toimintaa joka perustuu markkinatalouteen. Alkoholia on ollut aikojemme alusta saakka ja tulee olemaan ilmeisesti aina. ( ilmeisesti siksi, ettemme kukaan tiedä tulevaisuutta)

Ylempänä todetaan minun "pelaavan venäläistä rulettia." Vastauksena viittaan lukemaan edellisiä kirjoituksiani. Toivon niiden antavan vastauksen toteamukseen ja samalla voi määritellä olenko täyttänyt alkoholistin määritelmät.
        Tosin maailmassa kaikki on suhteellista, mutta AA-ohjelman mukaan koen täyttäneeni ( mennyt aikamuoto) kyseiset määritelmät täydellisesti.

Miksi minun pitää juoda kysyy raitis ukko? Ensiksi, minä en juo. Juoda ja
        nauttia alkoholia on aivan eriasia. Määrät ovat sanojen "juoda" ja "nauttia" mittasuhteiltaan aivan erilaiset alkoholin ollessa kyseessä.
        Luonnollisesti jälleen joudumme sen tosiasian eteen, että kaikki on suhteellista.
        Viittaan jälleen lukemaan aikaisempia kirjoituksia. Niistä ilmee minun "juonti" joista itse käytän sanaa, nauttia alkoholia.

"Oletko kuitenkin sen verran alkoholisoitunut, ettet voi/pysty olemaan ilman alkoholia?"

Kykenen olemaan ilman alkoholia. En ole tehnyt päätöksiä olla nauttimatta alkoholia tai sitoa johonkin ajanjaksoon. En käytä alkoholia pääsääntöisesti kuin tilaisuuksissa ja viinilasillisen. ( katso edell. kirjoituksia)
        Joskus erittäin harvoin voin ottaa 2-4 snapsua brandyä joka todella rentouttaa aiheuttaen "kiljuvan nälän." Tämän jälkeen nukkumaan vaimon viereen.

Miksi yleensä ottaa alkoholia? Niin miksi alkoholia yleensä valmistetaan? Kysymykseen löytyy varmaan runsaasti erilaisia perusteita, riippuen jokaisesta kohtuu alkoholin käyttäjästä.
        Kohdallani lasillinen viiniä ystävien seurassa ruokailessa menee samoin kuin vesi. Kyseessä kohdallani ei ole "kun toisetkin," vaan siitä ei ole tullut ja ei tule minulle haittaa tai ongelmaa.

Tämä on minun tapa elää jonka olen valinnut täysin tietoisesti. Jokainen saa ajatella tavastani elää mitä haluaa. Mitä olen tänne kirjoittanut, olen sen kirjoittanut kokemuksieni, tekojeni ja tuntemuksieni mukaan kuten asiat on.
        Toimiessani toisin, en olisi rehellinen itselleni tai yhdellekään toiselle.

Hyvää Joulun odotusta kaikille lukijoille!! Raitista elämää edelleen jokaiselle
        raitistuneelle. Samoin hyvää Joulun odotusta kaikille kohtuukäyttäjille!!!

Tasapuolisesti!!!

• .

Ylläoleva kirjoitus 100% faktaa.

• .

Osaraitis, elämäntavassasi ei ole mitään vikaa. Et vaan ole alkoholisti, mutta annettakoon se sinulle anteeksi ;)

• osa-raitis

Omasta mielestäni olin, mutta en enää. Olet siis oikeassa.

Mutta en ymmärrä mitä "pahaa" olen tehnyt koska annetaan anteeksi?
        Vai onko anteeksi antamisen syy etten ole alkoholisti?

Jos näin on, voidaan tällainen näkökulma tulkita lukusilla eri näkökannoilla., Esimerkiksi että kaikki kohtuukäyttäjät saa anteeksi Universumissamme, etteivät ole alkoholisteja. Tai "on sääli ettette ole alkoholisteja," mutta saatte anteeksi.

Hyvää viikonloppua kaikille. Lähden viemään porukkaa lentokentälle.

• Raitistunut....
        osa-raitis kirjoitti:

Omasta mielestäni olin, mutta en enää. Olet siis oikeassa.

Mutta en ymmärrä mitä "pahaa" olen tehnyt koska annetaan anteeksi?
        Vai onko anteeksi antamisen syy etten ole alkoholisti?

Jos näin on, voidaan tällainen näkökulma tulkita lukusilla eri näkökannoilla., Esimerkiksi että kaikki kohtuukäyttäjät saa anteeksi Universumissamme, etteivät ole alkoholisteja. Tai "on sääli ettette ole alkoholisteja," mutta saatte anteeksi.

Hyvää viikonloppua kaikille. Lähden viemään porukkaa lentokentälle.

Miksi kerrot tuota tarinaasi täällä? Esitätkö itseäsi jonkinlaisena yli-ihmisenä, parempana kuin muut AA-laiset, jotka eivät ota sitä ensimmäistäkään ryyppyä? Olet edelleen alkoholiongelmainen, koska et voi olla juomatta tai kuten sinä sanot, nauttimatta alkoholia.

Kuten sanotaan, ei ole mikään ihme, jos alkoholisti juo, se vasta ihme on, jos alkoholisti EI JUO.....

Eli olet sitä samaa juovaa alkoholistisakkia....

• Kuka mitenkin
        Raitistunut.... kirjoitti:

Miksi kerrot tuota tarinaasi täällä? Esitätkö itseäsi jonkinlaisena yli-ihmisenä, parempana kuin muut AA-laiset, jotka eivät ota sitä ensimmäistäkään ryyppyä? Olet edelleen alkoholiongelmainen, koska et voi olla juomatta tai kuten sinä sanot, nauttimatta alkoholia.

Kuten sanotaan, ei ole mikään ihme, jos alkoholisti juo, se vasta ihme on, jos alkoholisti EI JUO.....

"parempana kuin muut AA-laiset, jotka eivät ota sitä ensimmäistäkään ryyppyä?"

Mistä tiedät etteivät ota?
        Ainakin itse tunnen pari pitkän linjan AA:laista jotka ovat ilman mitään mielitekoa, ihan vaan kokeilu mielessä, ottaneet kohtuudella huikkaa ja kertomansa mukaan humaltumisen kokemus on ollut enemmän tylsistynyt kuin euforisoiva, eikä tarvetta juomisen jatkamiseen ole tullut. Ketään en kannusta kokeilemaan, mutta ei kannata tässäkään asiassa toitottaa yhtä "AA-totuutta". Ei se riippuvuus synny hetkessä, ei vaikka olisi kyseessä entinen alkoholisti. Jos elämän tilanne on hyvä ja mieli taspainossa ei kohtuukäyttökään ole mikään mahdoton asia.

• .
        Kuka mitenkin kirjoitti:

"parempana kuin muut AA-laiset, jotka eivät ota sitä ensimmäistäkään ryyppyä?"

Mistä tiedät etteivät ota?
        Ainakin itse tunnen pari pitkän linjan AA:laista jotka ovat ilman mitään mielitekoa, ihan vaan kokeilu mielessä, ottaneet kohtuudella huikkaa ja kertomansa mukaan humaltumisen kokemus on ollut enemmän tylsistynyt kuin euforisoiva, eikä tarvetta juomisen jatkamiseen ole tullut. Ketään en kannusta kokeilemaan, mutta ei kannata tässäkään asiassa toitottaa yhtä "AA-totuutta". Ei se riippuvuus synny hetkessä, ei vaikka olisi kyseessä entinen alkoholisti. Jos elämän tilanne on hyvä ja mieli taspainossa ei kohtuukäyttökään ole mikään mahdoton asia.

Minäkin tunnen erinäisiä AA:laisia jotka ovat päätyneet kokeilemaan kohtuuhuikkaa. Olen itse yksi heistä. Se kokeilu toi muutaman vuoden helvetin ja vei melkein hengen. Onneksi sain raittiudesta uudelleen kiinni. Osa tuntemistani kokeilijoista on myös uudelleen raitistunut, osa kuollut. Yhtään en tiedä kuka olisi päätynyt kohtuudella alkoholia käyttäväksi vaikka kaipa heitäkin on koska täällä niin kerrotaan. Mutta kyllä AA:n totuus on se että alkoholisti ei voi turvallisesti ottaa ensimmäistä ryyppyä ja sitä totuutta nimenomaan kannattaa toitottaa. Ei ole mitään entisiä alkoholisteja. On vain vielä juovia alkoholisteja tai raitistuneita alkoholisteja.

• Epäilijä Eino
        . kirjoitti:

Minäkin tunnen erinäisiä AA:laisia jotka ovat päätyneet kokeilemaan kohtuuhuikkaa. Olen itse yksi heistä. Se kokeilu toi muutaman vuoden helvetin ja vei melkein hengen. Onneksi sain raittiudesta uudelleen kiinni. Osa tuntemistani kokeilijoista on myös uudelleen raitistunut, osa kuollut. Yhtään en tiedä kuka olisi päätynyt kohtuudella alkoholia käyttäväksi vaikka kaipa heitäkin on koska täällä niin kerrotaan. Mutta kyllä AA:n totuus on se että alkoholisti ei voi turvallisesti ottaa ensimmäistä ryyppyä ja sitä totuutta nimenomaan kannattaa toitottaa. Ei ole mitään entisiä alkoholisteja. On vain vielä juovia alkoholisteja tai raitistuneita alkoholisteja.

Ehkäpä AA:n toiminnassa mukana olevista läheskään kaikki ei ole alkoholisteja. Arvioisin, että noin 20% on alkoholisteja, ne loput 80% jotka kuvittelee olevansa, kykenevät ehkä kontrolloimaan satunnaisen kohtuukäyttö kokeilunsa niin ettei se johda aikaisemman juomahistorian kaltaiseen ongelmakäyttöön.

• .
        Epäilijä Eino kirjoitti:

Ehkäpä AA:n toiminnassa mukana olevista läheskään kaikki ei ole alkoholisteja. Arvioisin, että noin 20% on alkoholisteja, ne loput 80% jotka kuvittelee olevansa, kykenevät ehkä kontrolloimaan satunnaisen kohtuukäyttö kokeilunsa niin ettei se johda aikaisemman juomahistorian kaltaiseen ongelmakäyttöön.

Nyt tulee semmoista potaskaa että lähteet näkyviin mihin perustat tuommoiset luvut.

• Epäilijä Eino
        . kirjoitti:

Nyt tulee semmoista potaskaa että lähteet näkyviin mihin perustat tuommoiset luvut.

Puhdas arvio joka perustuu lyhyehköön AA kokemukseen, mutta kuitenkin useamman erillisen ryhmän palavereihin. Tarinoita kuuntelemalla ja ihmisiin tutustumalla voi jo jotain päätellä.
        AA:n ainut pääsyvaatimus taitaa olla halu lopettaa juominen. pelkästään se, että palverissa täytyy sanoa, "?-alkoholisti" ei tietenkään tarkoita kyseisen henkilön olevan 100% varmuudella alkoholisti. Jokainen tekee diagnoosin itse ja siihen yleensä luotetaan, koska ei ole muuta tapaa asiaa todistaa.

• .
        Epäilijä Eino kirjoitti:

Puhdas arvio joka perustuu lyhyehköön AA kokemukseen, mutta kuitenkin useamman erillisen ryhmän palavereihin. Tarinoita kuuntelemalla ja ihmisiin tutustumalla voi jo jotain päätellä.
        AA:n ainut pääsyvaatimus taitaa olla halu lopettaa juominen. pelkästään se, että palverissa täytyy sanoa, "?-alkoholisti" ei tietenkään tarkoita kyseisen henkilön olevan 100% varmuudella alkoholisti. Jokainen tekee diagnoosin itse ja siihen yleensä luotetaan, koska ei ole muuta tapaa asiaa todistaa.

Merkillisiin ryhmiin oot eksyny ja kummallisia stooreja kuunnellu. Mulla 17 vuotta AA taivalta välillä muutama vuosi ryypäten välissä. Lukemattomia palavereja, useita eri ryhmiä eri paikkakunnilla. Ja arvaat varmaan että oot täysin eri mieltä sun kanssa.

• .
        . kirjoitti:

Merkillisiin ryhmiin oot eksyny ja kummallisia stooreja kuunnellu. Mulla 17 vuotta AA taivalta välillä muutama vuosi ryypäten välissä. Lukemattomia palavereja, useita eri ryhmiä eri paikkakunnilla. Ja arvaat varmaan että oot täysin eri mieltä sun kanssa.

siis olen eri mieltä. Itse lienet itsesi kanssa samaa mieltä.

• osa-raitis
        Raitistunut.... kirjoitti:

Olen aivan tavallinen ihminen joka on mielestään käynyt aikaisemmassa elämässä kuviot jotka täyttävät alkoholismin ja alkoholistin määritelämät.
        (lue aikaisemmat kirjoitukseni)

Olen tällä palstalla mm, sen takia että minua kiinnostaa alkoholismi, raitistuneiden ja kohtuukäyttäjin kokemukset. Tällä palstalla minun on hyvä analysoida kirjoitusten perusteella mahdollisimman monia, erilaisia näkökantoja edellä esille oleviin asioihin.

Mielestäni tällaisissa asioissa ei ole mitään "rikollista?" Korrektit kannanotot ja toisten kirjoitusten kunniottaminen ovat hyvän tavan perusasioita.
        Mutta erilaisten näkökantojen halventaminen ala-arvoisilla kommenteilla kertoo karua kieltä halventajasta kuinka itsekkyys, minä itse persoona, oikeassa olemisen tarve ja lukuisat muut negatiiviset mielipiteet kertovat asianomaisen ristiriitaisesta elämänkatsomuksesta itse realistiseen elämään.

On absoluuttinen totuus se, että kaikki asiat Universumissa on suhteellista.
        On myös niin ettei realistisessa elämässä, ( ihmisten tasolla) ole millään tasolla ehdotonta ja 100% :sta kuin kuolema, ja sekin toistaiseksi jos on usko-
        minen tieteen saavutuksiin "jalostaa" tulevaisuudessa "kuolematon " ihminen.

Hyvää ja rauhaisaa Joulua kaikille.

• .

Ainut "paha" on AA:n sotkiminen omiin oppeihisi, jotka eivät siis ole AA:n oppeja vaikka olisitkin oivalluksesi siellä saanut. AA on tarkoitettu kaltaisilleni alkoholisteille, jota ovat ja pysyvät alkoholisteina ja joille ainut tapa selvitä raittiina on olla ottamatta ryyppyäkään. Turha sotkia tälläkin palstalla ehkä apua tarvitsevan lukijan mieltä omilla opeilla väittäen AA.ksi. Tapasi sopii sinulle, mutta lukemattomille kaltaisilleni olisi kuolemaksi.

Eiköhän tää jo riitä tästä aiheesta. Jatkoja.

• tertiääripimu

Minäkin tiedän niitä jotka ovat pitäneet rappiojuomisen jälkeen kuivan kauden, pitkähkön. Sitten ovat oppineet juomaan pieniä määriä. Minä tuskin opin enkä haluakkaan oppia, haluan oppia raittiiksi ja terveeksi.
        Luulempa että jos yrittää raitistua niin että kohtuujuominen siintää siellä takaraivossa niin ei malta opetella raittiutta kunnolla vaan ajattelee että voihan tässä vielä tänäänkin ottaa kunnolla eikä pääsekään kömpimään sieltä ojan pohjalta. Ajattelee vain että nämä opit ei koske minua, olen poikkeus, osaan vielä juoda kohtuullisesti kunhan vain viitsin. Ja valtaosa alkkiksista on sellaisia kuin minä että pitkänkin ajan jälkeen viinaa vedetään heti kaksin käsin, kun ei siinä ole mitään iloa muuten.

• .

Ihminen voi erinäisistä syistä juoda itsensä vaikka roskikseen olematta silti alkoholisti. Sellaiset voivat kai palata kohtuulliseen juomiseen. Itse olen alkoholisti. En ole koskaan pystynyt juomaan kohtuudella. Överiksi meni heti ensimmäisellä kerralla teini-iässä. Ehkäpä sitten käsitykset siitä kuka on alkoholisti ja kuka ei ovat niin kovin erilaisia. Mun mielestä alkoholisti on henkilö joka ei pysty hillitsemään alkoholin käyttöän jos juo. Ja alkoholismista ei, mun mielestä, parane.

• Joulun rauhaa.

Lueskelin aikani kuluksi tätä aihetta alkoholista ja sen käytöstä jouluaattoa odotellessa. En voi kuin ihmetellä!!! Onhan foorumi!!!

Jotenkin tuntuu pääsääntöisesti että kukaan ei kykene ottamaan alkoholia ettei kuolisi. Ne harvat jotka siihen pystyvät lytätään lähes totaalisesti. Kuinka keskus-
        telijat ja miten voivat olla noin itsekeskeisiä? En ymmärrä, en todella ymmärrä?

Tuodessani esille tämän havainnon täällä, minut varmaan haukutaan useilla termeillä maanrakoon. Itse olen kohtuukäyttäjä ollut koko pitkän elämän. Mutta
        ei ole ikinä ollut tarvetta aliarvioida yhdenkään ihmisen puheita tai tuntemuksia
        puhumattakaan leimaamista joksikin toiseksi mitä henkilö itse kokee olevansa.

Toivon sydämmestäni teiltä kaikilta kunnioitusta joulunaaton ja joulupyhien ajaksi parjaamien ihmisten puolesta.

• mittakuppi
        Joulun rauhaa. kirjoitti:

Lueskelin aikani kuluksi tätä aihetta alkoholista ja sen käytöstä jouluaattoa odotellessa. En voi kuin ihmetellä!!! Onhan foorumi!!!

Jotenkin tuntuu pääsääntöisesti että kukaan ei kykene ottamaan alkoholia ettei kuolisi. Ne harvat jotka siihen pystyvät lytätään lähes totaalisesti. Kuinka keskus-
        telijat ja miten voivat olla noin itsekeskeisiä? En ymmärrä, en todella ymmärrä?

Tuodessani esille tämän havainnon täällä, minut varmaan haukutaan useilla termeillä maanrakoon. Itse olen kohtuukäyttäjä ollut koko pitkän elämän. Mutta
        ei ole ikinä ollut tarvetta aliarvioida yhdenkään ihmisen puheita tai tuntemuksia

Toivon sydämmestäni teiltä kaikilta kunnioitusta joulunaaton ja joulupyhien ajaksi parjaamien ihmisten puolesta.

Niinpä, ei kellään luulisi olevan varaa aliarvioida toisten kokemuksia tai tuntemuksia. Toisen kohtuus on toiselle liikaa ja kolmannelle ihan liian vähän.

• .
        Joulun rauhaa. kirjoitti:

Tokkopa kukaan sinua maan rakoon haukkuu. Eikä kukaan varmasti ole sitä mieltä ettei kukaan voi kuolematta alkoholia juoda. Suurin osa ihmisistä ei ole alkoholisteja, onneksi.

AA on paikka meille jotka emme voi turvallisesti alkoholia juoda. Tässä ketjussa puhutaan AA:sta ja kohtuukäytöstä ja annetaan se vaikutelma että näillä olisi jotain tekemistä keskenään. Ei ole. Monelle alkoholistille AA on ainoa pelastus. Jokainen saa tietysti itse kokea olevansa mikä hyvänsä. vaikka entinen menevä tai tuleva alkoholisti ja nykyinen kohtuujuoja. Mutta älkää please sotkiko vielä kärsivien alkoholistien mieliä sotkimalla AA:han sellaista mitä siihen ei kuulu. Koko muu yhteiskunta tukee teidän elämäntapaanne, jättäkää AA sitä tarvitseville.

Rauhallista joulua kaikille.

• pankin asiakas
        . kirjoitti:

Tokkopa kukaan sinua maan rakoon haukkuu. Eikä kukaan varmasti ole sitä mieltä ettei kukaan voi kuolematta alkoholia juoda. Suurin osa ihmisistä ei ole alkoholisteja, onneksi.

AA on paikka meille jotka emme voi turvallisesti alkoholia juoda. Tässä ketjussa puhutaan AA:sta ja kohtuukäytöstä ja annetaan se vaikutelma että näillä olisi jotain tekemistä keskenään. Ei ole. Monelle alkoholistille AA on ainoa pelastus. Jokainen saa tietysti itse kokea olevansa mikä hyvänsä. vaikka entinen menevä tai tuleva alkoholisti ja nykyinen kohtuujuoja. Mutta älkää please sotkiko vielä kärsivien alkoholistien mieliä sotkimalla AA:han sellaista mitä siihen ei kuulu. Koko muu yhteiskunta tukee teidän elämäntapaanne, jättäkää AA sitä tarvitseville.

Rauhallista joulua kaikille.

Oikein kirjoitat.

• Myytin murtaja

No, on se nyt kauheeta, kun joku entinen AA:lainen on oppinut ottamaan kohtuudella alkoholia ja kehtaa täällä sitä vielä hehkuttaa. Jospa se kaikkivoipa korkeampi voima on ollut tässäkin asiassa apuna? :)
      Hyvää joulua vaan kaikille tasapuolisesti!

• AA 24 vuotta

ei kai siinä ole mitään pahaa jos entinen aalainen kykenee ottamaan alkoholia nykyisin kohtuudella. Itse nostan hänelle hattua. Hieno asia!! Ei meidän aassa olevien tarvitse kadehtia häntä. Kateus katkeruus kauna viha. Tunnistatko ismin?

• ei todellakaan
        AA 24 vuotta kirjoitti:

ei kai siinä ole mitään pahaa jos entinen aalainen kykenee ottamaan alkoholia nykyisin kohtuudella. Itse nostan hänelle hattua. Hieno asia!! Ei meidän aassa olevien tarvitse kadehtia häntä. Kateus katkeruus kauna viha. Tunnistatko ismin?

Ihan oikein kirjoitat. Minulla menee parhaillaan valkoviiniä siemaillen. Huomenna normaalipäivä ja ilman krapulaa. Näin on ollut vuosikymmeniä ilman ongelmaa ainakin omasta mielestä. Silloin joskus aikanaan join rajusti lähes kaikki maallisen omaisuuden nollaten. Nyt on velaton asunto, vaimo ja kaikki tarpeellinen materia mitä tarvitsen elämiseen. Ja kaiken lisäksi olen asunut Espanjassa jo toistakymmentä vuotta. Kauppojen ja puotien hyllyt notkuu viina määristä, mutta ei innosta kyllä yhtään. Olenkin sitä mieltä että jokainen jolla on ongelmia viinan kanssa täytyyisi muuttaa sellaiseen paikkaan missä on niin paljon viinaa että määrän ymärtäminen tuottaa vaikeuksia. Tämä palsta on mielenkiintoinen. Suomalaisena kuitenkin tulee selailtua lukuisilla palstoilla. Niin myös täällä.

• "#¤%&
        AA 24 vuotta kirjoitti:

Onko kohtuukäyttö tuhonnu viimeisenkin aivosolun? Onko sisälukutaito kadonnu? Kuka täällä muka on kadentinu? Kyllä ihan muuta yritety selvittää ku kateutta purkaa. Otahan taas.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      47
      3883
    2. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      52
      1869
    3. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1406
    4. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1240
    5. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      198
      1209
    6. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1071
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1039
    8. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      876
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      54
      859
    10. Mikä tekee kuuman

Kaivatustasi?
      Ikävä
      39
      800
    Aihe