Rintaleikkaus

Jännittynyt

Minulta leikataan rinnasta hyvänlaatuinen kasvain kuukauden päästä. Jännittää jo paljon. Se tehdään paikallispuudutuksessa, joten kai siinä saa kunnon esilääkityksen. Minähän joudun koko ajan katsoa toimenpidettä, kun se on heti silmieni edessä. Ja pelottaa, että se sattuu. Koepalan ottokin tuntui, vaikka se puudutettiin. Vaikka ei se varsinaisesti sattunut, mutta tuntui silti. Kasvain on aika iso, 4cm, mutta se on niin pinnassa, että se näkyy iholla.

Ja mitenhän on toipumisen laita? Leikkaus on juuri jouluviikolla, mutta en kyllä halua siirtää sitä, kun en tiedä, mihin asti se siirtyy. Jouluaatto on lauantaina ja leikkaus maanantaina. Joululomani alkaa sen viikon keskiviikkona, joten varmaan saan sairaslomaa siihen asti? Työni on raskasta työtä elintarviketeollisuudessa, jossa kävelen koko päivän ja nostelen raskaita tavaroita.

Leikkaus suoritetaan päivällä ja pääsen illalla kotiin.

Kuulisin mielelläni muidenkin kokemuksia.

4

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miyoru84

      Itselläni poistettu hyvänlaatuinen kasvain rinnasta viime keväänä. Pohdittiin pitkään, tehdäänkö paikallispuudutuksessa vaiko nukutuksessa, päädyttiin nukutukseen. Kasvain oli siis tunnettavissa pinnalta, muttei näkynyt. Leikkaus ei kestänyt kauaa, klo 9 alkoi ja klo 13 olin kotona (tehtiin siis päiväkirurgiassa).

      Itselle riitti särkylääkkeeksi paracetamol (ibuprofeenia sisältäviä, esim. Buranaa, Ibumax jne. en voi syödä). Sain kaksi viikkoa sairaslomaa, joista ensimmäinen viikko oli kyllä täysin tarpeellinen; tukisidokset painoivat yöllä ja olen tottunut liikkumaan unissani paljon, niin yöunet olivat katkonaisia, koska heräsin joka kerta asentoa vaihtaessa.

      Toinen viikko meni laiminlyötyjä kotitöitä tehtäessä ja sitten kun palasin töihin, kaikki oli ok (teen välillä raskampaa työtä ja välillä kevennettyä, työpaikalla olivat valmiita antamaan minulle nuo kevennetyt työt aluksi).

      Kävely ei ollut kivaa, sillä jokainen tärähdys leikkausalueelle tuntui inhottavalta (ei siis sattunut..) ja vaikka olen oikeakätinen, olen tottunut leikkamaan leivän yms. vasemmalla kädellä ja nyt kun vasenta rintaa oli operoitu, leivän leikkaaminen oli hieman hankalampaa ja samoin kuin kävellessä, tuntui inhottavalta.

    • Jännittynyt

      Kiitos, kun kerroit operaatiostasi. Mukavaa kuulla, että kaikki meni hyvin. Varmasti minullakin menee kaikki hyvin. Se on ikävää, jos tulee oikein kipeäksi, mutta varmaan särkylääke auttaa.

      Minullekin lääkäri sanoi, että se on helppo toimenpide. Saa nähdä, miten kauan se kestää, mutta kotiin pitäisi päästä illaksi. Leikkaukseni sattuu juuri loman ajaksi, ainakin pari päivää varmasti saan sairaslomaa ja sitten alkaakin joululoma pariksi viikoksi. Juuri tänään stressaantuneena mietin, että on kyllä todella ylitunnollisen ihmisen merkki, kun leikkauskin sattuu juuri lomalle....

    • Leikkausta varten tulisi aina luoda steriilit olosuhteet leikkausalueelle jotta ei aiheutettaisi infektiota leikkaushaavaan. Tämä tarkoittaa sitä, että iho pestään 80% denaturoidulla alkoholilla (rikkinäinen iho ja limakalvot yleensä steriilillä keittosuolaliuoksella tai laimeammalla pesunesteellä) ja rajataan steriilein leikkausliinoin tai ns reikäliinalla joka on nimensä mukaisesti yksi liina jonka keskellä on reikä jonka läpi toimenpide tehdään.

      Jos toimenpide tehdään leikkaussalissa, jo pelkästään tämän steriilin alueen ylläpitoon kuuluu kasvojesi ja rintakehäsi väliin laitettava, niin kutsuttu anestesiakaari, jonka yli leikkausalueen peittelyyn käytetyn lakanan tai suuren reikäliinan helma nostetaan. Kaari on senverran kookas peiteltynä, että et tule sen taakse näkemään mitään. Joskus leikkaussaleissa on toimenpidekamera esimerkiksi lamppuun kiinnitettynä, jonka välityksellä voi sitten leikkausta halutessaan seurata, jos kameran kuvaa toistavat näytöt on asteletu niin että potilaalla on mahdollisuus niitä katsoa.

      Jos toimenpide taas on niin pieni, että suurempia peittelyitä toimenpidealueella ei tarvita, et luultavasti näe kuitenkaan juuri muuta kuin lääkärin kädet, koska viilto on niin pieni että yksinkertaisesti mitään nähtävää ei ole. Jo pelkästään leikkausasennon vuoksi todennäköisempi näkymä on toimenpidehuoneen katto vaikka anestesiakaarta ei olisikaan suojana, ellet vartavasten koeta kurkistella. Tai koetappas maata selälläsi tai kyljelläsi (leikkausasento riippuu tietysti siitä missä kohtaa rintaasi postettava kohta on) ja tiirailla samalla rintoihisi toimenpidealueen suuntaan, luulen ettet siinä asennossa jaksa niskaasi kovin kauaa pitää.

      Jokatapauksessa, onnea koitokseen, tehtiimpä toimenpide sitten hieman kevyemmällä tai raskaammalla varustuksella. Kaikki menee varmasti hyvin kunhan muistat puhua tuntemuksistasi toimenpiteen aikana (sekä tietysti ennen ja jälkeenkin) hoitohenkilökunnalle, jotta saat tarpeidesi mukaan kipua tai jännitystä lievittävää lääkitystä.
      Kannattaa myös muistaa, että täysin tunnottomaksi ihmistä ei tällaisissa voi yleensä lääkitä, vaan on ihan normaalia että toimenpidealuelle jää "tekemisen tunne" joka kuitenkin hyvin siedettävissä, mutta kipua ei tarvitse sietää.

      • Jännittynyt

        Kiitos vastauksestasi. Se kasvain sijaitsee aivan nännin vieressä, joten varmaan saan maata mahallani ja toivottavasti tuijotella kattoa eikä leikkauskohtaa. Kirurgi näytti tapaamisessa kohtaa, mihin viilto tulee ja minkä kokoinen se on, niin se vaikutti aika isolta. Mokoma pattulainenkin kun on aika iso.
        Kiitos paljon selventävästä vastauksesta. Ensi viikolla vielä soitan sairaalaankin, kun ohjelapuissa pyydettiin soittamaan sinne ja varmistamaan ajan sopivuus ym.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe