Mitä tarvikkeita hevonen tarvii???????????????

Suokkifani!

Meille on ens kesäks tulossa suomenhevostamma joka on ex-ravuri ja meiän ois tarkotus ratsastaa sillä aika paljon. Mitä kaikkea sille pitäis hommata, siis ihan perus tarvikkeet (harjat, riimut,loimet) meillä on jo mutta mitä muuta se tarvitsee??

36

5930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iida

      onko sinulla aikaisempaa kokemusta hevosen pidosta?

    • napsutin

      Yhdyn Iidan kommenttiin. Jos sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta minkäänlaista niin kannattaa todellakin miettiä tarkkaan! Itsellä on kokemusta hevosista ja voin sanoa että ovat aika vaativia eläimiä. Hevosen omistajalla täytyy olla tietämystä, sillä hevosilla on paljo sairauksia ja ähkyn vaaroja yms. Ja oletko käynyt ratsastustunneilla koskaan? Jos ei ole käynyt tunneilla ikinä, niin ratsastustaitoa EI VOI oppia itse..Ratsastuksessakin on omia yksityiskohtia. Hevosten kanssa sattuu paljon myös erinlaisia tapaturmia, joko isoja tai pieniä.

      Mutta on myös erilaisia vaihtoehtoja.. suosittelen jos ei ole vielä kauheesti tietämystä ja aijempaa kokemusta hevosenomistamisesta, niin ennen oman hevosen ottoa kannattaa ottaa joltain tallilta hoitohevonen, minkä kanssa oppii todella paljon!Minulla on ollut erilaisia ja erikokoisia hoitoheppoja elämäni aikana ja ne on opettanut tosi paljon! Tai sitten ottaa vuokralle joltain tallilta hevonen. Se kattaa tallipaikat ja ruuat yms. Eikä ole niin paljon vastuuta kun ei hevosta omista itse. :) tämmöiset on hyviä vaihtoehtoja ennen ekan hevosen hankintaa , eli miettikää tarkkaan mitä teette! Hevosen omistaminen on ihanaa , mutta myös rankkaa.

      Mutta nyt vastaus kysymykseesi:
      Eli hevonen/ poni tarvitsee omat harjat ja perustarvikkeet (loimet,riimut yms.) sekä ratsastusta varten suitset (joita on erilaisia..ja kuolaimia on kans erilaisia, eli erityyppisille hevosille täytyy olla sopivat) ,satulahuovat satula (niitäkin on paljo erilaisia, mutta on tosi tärkeää että satula istuu hevoselle hyvin! ) , pinteleitä ja suojia.Jonkin moinen lääkekaappikin kannattaa olla olemassa missä on semmosia lääkkeitä joita tarvii vahinkojen sattuessa. tuossa oli ehkä semmosia tärkeitä, mutta niitähän on vaikka kuinka paljon:) Ja kannattaa miettiä minkälaista hevosta otatte jos on ensimmäinen teille.. harkita todellakin jos ei ole aikasempaa kokemusta hevosiin, ei ole eläimissä helpoimmasta päästä ja hevosenpitoon menee rahaa..

    • suokkifani!

      Hevonen on ukkini, joka on harrastanut hevosia pienestä pitäen ja eno on ravivalmentaja jonka tallilla heppa asustelee, hevonen ei sinäänsä ole minun vastuulla, minä vain ratsastan ja hoidan sitä.Ajattelin vain että ostan sille nytten kaiken tarpeellisen.....

      • Suokkifani!

        Ja käyn siis ratsastus tuuneilla ja olen jo ratsastanut parisen vuotta ;)))


      • Anonyymi
        Suokkifani! kirjoitti:

        Ja käyn siis ratsastus tuuneilla ja olen jo ratsastanut parisen vuotta ;)))

        Ihan sama tääl ei kysytä sellast


    • sassssss2

      uuuu!!!!!

    • moivaandddddd

      Jos omaa hevosta miettii, niin hevonen tarvitsee ihan peruskamojen lisäksi paljon muuta. Vaikka se olisikin täyshoitotallilla:
      nyt ihan 'peruskamat': loimet (pari kuivatusloimea, ulkoloimi, toppaloimi, sadeloimi, nää nyt ainakin), ratsastus- tai/ja ajovarusteet (sis. satula satulavyö&jalustinhihnat ja jalustimet, suitset kuolaimet&ohjat, suojat, mahd. apuohjat tms., kärry, valjaat..), juoksutusvälineet ( ainakin liina ), loimivyö, harjat, kaviokoukku, ämpäreitä, riimu & riimunaru ellei useampikin, ehkä pintelit pintelipatjat, kuljetussuojat, satulahuopia, ehkä jotain heijastimia: (heijastinsuojat, jalkaheijastimet, ratsastusloimi jossa on heijastin), ratsastusloimi, kaikki mömmöt: nahkaisten esineiden hoitoon tarvittavat aineet, linimentti, hevosshampoo jnejne., kesällä ehkä ihottumaloimi tai jonkinlainen kärpässuoja, ehkä jotain kumilenkkejä harjan ja hännän letittämiseen, pesusieniä, harjoille ehkä erillinen "koppa". Näillä pääset alkuun. :D

      • älä kuuntele noita

        jos tuntuu että pystyy pitää hevosta niin miks helvetissä pitää pilata unelman ja onhan sillä vanhemmat apuna ja se kyllä osaa sanon minä! minä olen ratsastanut yli vuoden ja lukenut hevosen hoito kirjoja ja mä tiiän että voin pitää sellasta eläintä niin mulle aijotaan kesällä ostaa syntymäpäivälahjaksi vuokra poni. ja sä joka olet hankimassa ja ootkin jo hankkinut sen varmasti niin älä kuuntele noita hönöjä kun kyllä sä nyt sen osaat eiks niin :D


      • Anonyymi
        älä kuuntele noita kirjoitti:

        jos tuntuu että pystyy pitää hevosta niin miks helvetissä pitää pilata unelman ja onhan sillä vanhemmat apuna ja se kyllä osaa sanon minä! minä olen ratsastanut yli vuoden ja lukenut hevosen hoito kirjoja ja mä tiiän että voin pitää sellasta eläintä niin mulle aijotaan kesällä ostaa syntymäpäivälahjaksi vuokra poni. ja sä joka olet hankimassa ja ootkin jo hankkinut sen varmasti niin älä kuuntele noita hönöjä kun kyllä sä nyt sen osaat eiks niin :D

        Jos oot harrastanut vuoden ratsastusta ja muka luulet että olet vaimis pitämään hevosta niin mieti tarkkaan. Hevonen on isoeläin siitä pitää huolehtia ja osata ratsastaa sitä. En suosittele sellaisille ihmisille jotka ovat ratsastaneet vuoden omaa hevosta. Sille pitää ostaa kaikki tarvikkeet, maksaa lääkärikulut, tallipaikka, hoitaa sitä ja hevonen elää kauvan. Ajattele ekaksi tarkkaan ennen kuin hankit, moni on myynyt hevosen rahapulan takia tai että hevonen on ollut liian raskasta hoitaa. Et sä vaan voi mennä ostamaan hevosta ”Nonii mä ostin hevosen nyt mulla on oma hevonen” EI TODELLAKAAN. Pitää miettiä tarkkaan eka kun ostat. Alottelioille ei sovi ostaa omaa ponia sillä he eivät osaa vielä kaikkea ratsastuksessa tai osaa ehkä vielä edes hoitaa kunnolla. Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oot harrastanut vuoden ratsastusta ja muka luulet että olet vaimis pitämään hevosta niin mieti tarkkaan. Hevonen on isoeläin siitä pitää huolehtia ja osata ratsastaa sitä. En suosittele sellaisille ihmisille jotka ovat ratsastaneet vuoden omaa hevosta. Sille pitää ostaa kaikki tarvikkeet, maksaa lääkärikulut, tallipaikka, hoitaa sitä ja hevonen elää kauvan. Ajattele ekaksi tarkkaan ennen kuin hankit, moni on myynyt hevosen rahapulan takia tai että hevonen on ollut liian raskasta hoitaa. Et sä vaan voi mennä ostamaan hevosta ”Nonii mä ostin hevosen nyt mulla on oma hevonen” EI TODELLAKAAN. Pitää miettiä tarkkaan eka kun ostat. Alottelioille ei sovi ostaa omaa ponia sillä he eivät osaa vielä kaikkea ratsastuksessa tai osaa ehkä vielä edes hoitaa kunnolla. Kiitos.

        Ja tähän lisään. Sanoit että vanhemmatkin voi auttaa, jos aijot hankkia oman hevosen niin sillon sä itse pidät siitä huolta. Kaikki vanhemmat ei osaa hoitaa hevosta tai toimia niiden kanssa. Jos sä hannit OMAN HEVOSEN niin silloin sä hoidat sitä itse sillä sehän on sun oma eläin.


      • Anonyymi
        älä kuuntele noita kirjoitti:

        jos tuntuu että pystyy pitää hevosta niin miks helvetissä pitää pilata unelman ja onhan sillä vanhemmat apuna ja se kyllä osaa sanon minä! minä olen ratsastanut yli vuoden ja lukenut hevosen hoito kirjoja ja mä tiiän että voin pitää sellasta eläintä niin mulle aijotaan kesällä ostaa syntymäpäivälahjaksi vuokra poni. ja sä joka olet hankimassa ja ootkin jo hankkinut sen varmasti niin älä kuuntele noita hönöjä kun kyllä sä nyt sen osaat eiks niin :D

        Ite oon ratsastanu 7vuotta ja minusta tämä on ideana hyvä


    • tiutiu<3

      no toi ylempi kyl kerto mut mäki kerron sit jos tulis vaik jotain muuta
      -suitset
      -kuolaimet
      -ohjat
      -satula
      -satulahuopa
      -satula vyö
      -harjoja erinlaisia
      -kaviokoukku
      -loimia ainakin toppaloimi, sadeloimi ja ihan perus talliloimi
      -suojat jos tarttee
      -kuljetussuojat
      -riimut
      -riimunaru
      -pyyhe
      -linimenttiä
      -hikiviila
      -sieniä
      -juoksutusliina
      -juoksutusraippa
      -ötökkämyrkky
      -viltti
      -loimivyö
      -korvahuppu
      -harjalaatikko
      -kärpäs otsapanta
      -heinäverkko
      -saippuaa
      -jotain satuloitten ja suitsien puhdistukseen
      -jalustimet
      -jalustinhihnat
      -ämpäreitä
      -pintelit
      -pinteli patjat
      -heijastimia
      -kumilenkkejä
      täs oli mitä mää ny ainaki ostaisin hevoselle puuttuu varmaa jotain ja on ehkä jotain jota ei tartte

      • heppahullu13

        Sanon minäkin mitä muuta tarttee vaikka tossa tulikin paljon tietoa
        Suitset
        Kuolaimet
        Ohjat
        Apuohjat
        Suojat
        Pintelit
        Pintelipatjat
        Kylmät ja lämpimät (ei tarpeellinen,mutta voi olla)
        Pampuloita
        Heijastinliivi
        Heijastinloimi
        Toppaloimi
        Sadeloimi
        Talliloimi
        Ratsastusloimi
        Kesäloimi
        Ihottumaloimi
        ja muita loimia
        Tutteja
        Rintaremmi
        Ensiapukaappi
        Suojat
        Kuljetussuojat
        Satula
        Jalustimet
        Satulavyö
        Satulahuopa
        Otsapanta
        Suitsien ja satuloiden puhdistusainetta
        Harjoja
        Kaviokoukku
        Pehmusteita riimuihin ja muihin
        Sieniä
        Voiteta
        Iinimenttiä
        Kottarit
        Talikko
        Siivoustarvikkeita
        Ruokaastia
        Juoma-astia
        Ohraa,kauraa,heinää ja muita
        Esteitä jos hevonen\poni hyppää
        Pihatto tai karsina
        Laitumet
        Kenttä
        Maasto reitti missä mennä turvallisesti
        Riimu
        Riimunnaru
        Ajovarusteet:ajo-ohjat,ajokärry,ajovyö ja jne
        Kypärä
        Unohdinko jotain vai oliko se kaikki siinä?


    • ilari5

      satulan suitse ruokaa

      • Anonyymi

        Kyllä siinä jotain muutakin tarvii ku noi 😅


    • wfsddscxf

      ite oon ratsastanut 4-5 vuotta. otin pariviikkoo sit hoitoon hepan kun sen omistaja meni lomalle ja mulla meni päin vittuo koko homma. joten sinuna en ottais.

      • Anonyymi

        Jep. Hevonen on isoeläin. Se tarvitsee jatkuvasti hoitoa.


      • Anonyymi

        En sua kyl uskois


    • viivi9

      Hevonen tarvitsee tosiaan aika paljon tarvikkeita ja on pari nyt sanonutkin jo oikeastaan ne kaikki, mutta mä nyt vielä kerran sanon ne :D

      -Harjoja (monenlaisia, ainakin pehmeäharja,ehkä naamaharja, kavioharja, pölyharja, harjan harja :D, kampa ja niin :)
      -Kaviokoukku :)
      -Suitset
      -Kuolaimet (niitä on monenlaisia, halvemmat taitavat yleensä olla kumi ja nivelkuolaimet varmaan :)
      -Ohjat :)
      -Riimu, vähintään 1, olisi hyvä olla toine varariimuna
      -Riimunaru, vähintään 1...
      -Satula (satulan on juuri täydellisesti sovittava hevoselle, muuyten se alkaa hiertään)
      -satulahuopa
      -Jalustimet
      -Jalustinhihnat
      -Loimia loimia loimia vaan!
      -(letityskuminauhoja)(ei tärkeä, mutta hyvä olla)
      -Juoksutusliina
      -Jotain heijastin juttuja, kuten heijastinratsastusloimi....Paljon turvallisempaa etenkin jos menee maastoon
      -Satulavyö
      -Mahdollisesti jotain pehmusteita riimuun tai satulavyöhön ynmt...
      -Suojat, etujakoihin mielestäni varsin tärkeät, takajaloilla ei niinkään väliä
      -Pintelit
      -Pintelipatjat
      -Ämpäreitä ja kuppeja
      -Suolakivi
      -Kaikki suitsinaulakot, satulatelineet ynmt...
      -Satularasvat ja muut millä putsataan varusteita
      -Harjan ja hännän selvityssuihke ja muuta semmoista
      -Jos hevonen hyppää korkeita esteitä (noin 100-120cm) niin se ihmeen panssari mahan alle ois hyvä :)
      -Hikiviila
      -Jotain kärpäshuppuja ja muita millä saa ötökät loitolle
      -Pyyhe
      -Tarvittaessa linimimenttiä
      -Juoksutusraippa aj muita raippoja tarvittaessa
      -Kärryt jos on ravihevonen :D Ja siihen varusteet :D
      -Vikellysvyö on kätsy :)
      -Kaikki kuljetussuojat
      -loimivyö
      -Korvahuppu, ei välttämätön
      -Harjalaatikko tai koppa ymnt....
      -Ja toki ensiapulaukkuun tai kaappiin kaikkea millä saa hevosen voimaan perushyvin siihen saakka, että eläinlääkäri tulee....
      Ei tuu mieleen muuta :)

      • karaininja

        mä pidän tota noin keppari tali.ja mä en tieny et noin paljon tavaroit tarttee...

        mut kauraa vehnää heinää vettä tarttee myös.et unohdit sanoo ne


    • hähh

      Jos sulla on jo hevosista kokemusta kerta miksi sitten kysyt mitä se tarvitsee?

      • SIIRI 11

        en minä tiiä.mä pidän kepparitallia ja mä en tiiä mitä tarttee mul on jo
        sakset
        riimuja
        suitset yks jokaselle
        kepparit
        heinää
        kipot
        ruokakippo
        laidun
        kenttä
        liima
        ei mul oo enempää mitä muuta sinne tarttee


      • Pälli67616
        SIIRI 11 kirjoitti:

        en minä tiiä.mä pidän kepparitallia ja mä en tiiä mitä tarttee mul on jo
        sakset
        riimuja
        suitset yks jokaselle
        kepparit
        heinää
        kipot
        ruokakippo
        laidun
        kenttä
        liima
        ei mul oo enempää mitä muuta sinne tarttee

        Täällä puhutaankin nyt OIKEISTA hevosista :)


      • Anonyymi
        SIIRI 11 kirjoitti:

        en minä tiiä.mä pidän kepparitallia ja mä en tiiä mitä tarttee mul on jo
        sakset
        riimuja
        suitset yks jokaselle
        kepparit
        heinää
        kipot
        ruokakippo
        laidun
        kenttä
        liima
        ei mul oo enempää mitä muuta sinne tarttee

        Keppihevonen EI OLE OIKEAHEVONEN. Keppihevonen selviää ilman hoitoa, ruokaa, juomaa. Hevoselle ei tarvitse liimaa taiko lankaa. Me puhuttiin tässä oikeista hevosista.


    • Kasiro

      Hommaa tarvikkeet vasta sitten kun hevonen on tullut. Ei kannata ostaa kalliita tavaroita etukäteen jos hevonen ei sitten tarvikkaan niitä.
      Ei kannata ostaa suojia jos hevosella onkin puhtaat liikkeet ( Eli askeleen liike on suora, ei hivuta ).
      Loimia ei aluksi tarvita kuin yksi, ostaa toisen vasta jos ensimmäinen ei riitä.
      Suitset, riimut ym jokapäiväiset tavarat tulee mahdollisesti hevosen mukana, ei kuitenkaan aina.
      Viivi9:n listasta karsisin oitis puolet ainakin.

      • Kasiro

        Äsh, huomasin vasta nyt että tämä on kolme vuotta vanha juttu. No, ehkä joku toinen hyötyy tästä.


    • HihiixD

      Itse käytin näitä samoja ohjeita, kiitos teille

    • yksinäinenteini

      Eli vaikka tää on toooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooosiiiiiiiiiiiiii vanha keskustelu mutta kerron kumminkin mitä mielee ?huojastaa?
      Eli ihan peruskamat ynnä muut
      Suitset
      Satula
      Satulahuopa
      Jalustinhihnat
      Jalustimet
      Nahka hoitojuttuu nahka varusteisiin
      Pintelit
      Pintelipatjat
      Kylmät
      Korvahuppu
      Ötökkämyrkky
      Ensiaputarvikkeet
      Loimia ja loimia loimia vaan!
      Makupalat
      Kavioiden,hännän,harjan hoitojuttui
      Riimu
      Riimunnaru
      Juoksutusliina
      Juoksutusraippa
      Juoksutusvyö
      Loimivyö
      Heiniä ja paljon
      Harjat
      Kaviokoukku
      Ruokaa
      Ämpäreitä
      Ohjat
      Kuolaimet
      Vikellysvyö
      Suolaa
      Iinimentti
      Pyyhe
      Suojat
      Kuminauhoja
      Riimun\suitsien pehmusteet
      Kärryt kärryn varusteet
      Tutteja
      Sieni
      Apuohjat
      Rintaremmi
      Siivoustarvikkeita
      Otsapantoja
      Turparemmejä

      En keksi enempää

    • Oonaa

      Itselläni on hevonen😏Joten minun mielestäni tarvitset
      -Harjat
      -Satulahuovat
      -Loimet
      -pintelit
      -suojat
      -Riimut
      -Satula,satulavyö,jalustimet.
      -Suitset
      -Korvahuppu
      -Juoksutusvälineet
      -Heijastinvälineet
      Yms paljon muuta💕kysy lisää jos tarve vaatii

      • Tietoatarvitseva

        Olen ostamassa ponia, joten ois kiva jos joku kertois vähän tarkemmin näistä jutuista😄


    • M.D.O

      Satula, suitset, suojat, satulahuopa, pintelit, pintelipatjat, riimunnaru ja jäät.

    • Miumauuuuu

      Minä en ymmärrä näitä kysymyksiä, sillä jos on hevosen hommaamassa, niin pitäisi itse kyllä osata vastata itselleen tuohon kysymykseen. Lisäksi se riippuu ihan hevosesta mitä se tarvitsee. Tuolla oli jotkut kirjoittaneet hirveen pitkiä listoja, mitä hevonen tarvitsee, eikä esim. meidän issikalla ole puoliakaan nuista tavaroista.

      • Amancer

        Komppaan!


    • Anonyymi

      Loimi,ruokaa jne

    • Anonyymi

      No kaviokoukku riimu riimumaru satula satulahuopa harjoja talli paikka suitset kaikkee tommosta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe