Kultainennoutaja

Kertokaapas12

Kannatteeko minun hankkia Kultastanoutajaa? Olen 12v ja olen ulkoilullinen ja liikkuva iloinen.
Haluaisin Kultasennoutajan koska minulla on nyt rahaa siihen ja serkuillani on Kultanennoutaja ja ne ovat ihania. Niin mitä huonoja hyviä puoleja on Kultasessanoutajassa?
PS. vähän hankalasti selitetty.

32

5470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysy ensin kotoa

      No ensin se kyllä riippuu siitä mitä vanhemmat asiasta sanovat. Oma koira on pikkuisen eri asia kuin serkun koira. Kukaan kasvattaja ei myy koiraa 12-vuotiaalle, vaan kyllä koko perheen pitää haluta koira.

      Tuntuu aika oudolta maksattaa koira lapsella. Mutta hanki nyt vaikka ensin talutushihna, käy sen kanssa 3 kertaa päivässä (aamulla ennen kouluun lähtöä, koulupäivän jälkeen ja vielä illalla) lenkillä JOKA päivä säässä kuin säässä. Tee tätä 2 viikkoa. Mieti sitten uudelleen haluatko todella jatkaa tätä. Samalla voit ottaa mukaan pusseja, joihin keräät mahdolliset matkan varrelle jätetyt koiran kakat.

    • kukkuluuruu

      Meiän mammalla on kultanennoutaja ja siitä lähtee ainankii paljo karvaa mut ei se nyt sillee oo haitannu ja kesäl on aika kuuma, mut mekäytii viemäs sitä yhelle lätäkölle aina välil:)) riippuu aika paljo siitä koirasta ja sen luonteesta. Mut kultasetnoutajat on sitte niin ihanii ja mukavii ja lepposii ja kaikkee muuta et suosittelen sellasen hankkimista!!:DD Niitten kaa on kiva leikkii piilostaXD

      Täs on sulle hyvä linkki:

      http://adf.ly/4miTF

    • mietintämyssypäähän

      Kultaisella noutajalla on tyypillisesti (vaikeitakin) iho-ongelmia ja saattavat olla herkkävatsaisia. Turkin hoito on aika työlästä... Olettaen että haluat pitää kultsusi siistin näköisenä. On trimmausta ja harjausta ym. Muista silti, että mikä tahansa koira tarvitsee turkkinsa huoltamista, toisilla roduilla se vain saattaa olla huomattavasti helpompaa.

      Lisäksi se pitää kouluttaa. Yleinen harhaluulo on, että kultsu on valmis kiltti ja leppoisa perhekoira jota ei tarvitse opettaa ollenkaan. Oma kultsuni kokeili pentuna rajansa aika jääräpäisesti.

      Kultsu on energinen ja toimelias pakkaus, se tarvitsee paljon aktiviteettia ja liikuntaa. Yhdyn edelliseen: käy lenkillä JOKA päivä x3 satoi tai paistoi vähintään tuo kaksi viikkoa. Lisäksi voit juoksennella ympäri pihamaata ja heitellä keppejä ympäriinsä.

      Harjoittele myös ulkona ramppaamista, voit tehdä sen kesken ruokailusi, kesken lempi tv ohjelman, jopa yöllä kesken parhaiden unien, pennun hankkiminen nimittäin tarkoittaa sitä että viet sen ulos MONTA kertaa päivässä ja se herättelee alkuunsa sinua myös öisin. Joissakin tapauksissa pentu voi "itkeä" koko yön kun se tulee uuteen taloon. Oma kultsuni valvotti minua kokonaista 2 yötä ennenkuin alkoi nukkua rauhallisesti.

      Pyydä jotakuta perheenjäsentä lorauttelemaan jotain nestettä lattioille/ matoille ja kakan asemasta voi käyttää mitä tahansa pahanhajuista ja matoilta vaikeasti puhdistettavaa tuotetta. Tulet nimittäin siivoamaan näitä mukavia ylläreitä ainakin pennun tuloa seuraavat 5kk.

      Imuroi myös perusteellisesti kotisi joka ikinen päivä (kultsusta nimittäin lähtee karvaa varsinkin karvanlähdön aikaan todella paljon)

      Sinulla on rahat koitan hankintaan. Hyvä! Muistathan, että ainakin ensimmäisen vuoden ajan koirallesi tulee syöttää laadukasta penturuokaa, joilla on hintaa vähintään 50€ /15kg. Tulet ostamaan näitä säkkejä aika monta tuon vuoden aikana. Lisäksi pentu (myös iso koira) tulee rokottaa, madottaa, sairauden sattuessa käyttää lääkärissä lääkitä ... Kustannukset voivat olla aikamoiset.

      Jos olet valmis kaikkeen tähän ja paljon muuhun mitä en varmasti muistanut mainita, hanki vain kultsusi! Olen itse 12 -vuotiaan kultsun omistaja. Rotu on ihana, mutta harkitse TARKKAAN ennenkuin hankit koiran. Siitä on valtava vastuu.

      • alfatah

        olisi upeaa omistaa 4 koiraa joskus. ja 5 kultasta noutajaa 4 kullanv 1 vaaleankulta. ja 2 7.5 v kultasta


    • ichi the killer dog

      Koirat ovat hienoja elämiä mutta ne tuovat myös mukanaan vastuun. Se vastuu tarkoittaa sitä, että huolehdit sen hyvinvoinnista (ulkoulua, ravintoa, aktiviteettiä, terveydenhoitoa). Toisaalta jos koira menee huonoon kuntoon niin sinun on myös kyettävä lopettamaan se (väistämätön loppu). Koira on lopulta kuin perheen jäsen.

    • rotua miettivä

      Moi.Minä olen jo kauan harkinnut koiran ottamista ja olen miettinyt kultaistanoutajaa ja valkoistapaimenkoiraa. Nyt haluaisin kuulla teiltä kyseisten rotujen omistajalta koirien hyviä/huonoja puolia. Kannattaisiko ottaa uros vai narttu? Ja kumpi rotu olisi parempi? Kuinka terveitä rodut yleisesti on? Millaista on turkin hoito kultsilla ja valkkarilla?
      Asun kerrostalossa (aika tilava).
      Turkki mielellään aika helppo hoitoinen.
      Talossa ei muita lemmikeitä eikä lapsia, joskus saattaa tulla.
      Pitäisi tulla toimeen toisten koirien kanssa ja ei saisi olla kovin helppo haukkuinen.
      Haluaisin alkaa harrastamaan koiran kanssa jotakin (esim. agility ja toko).

      • Tämmönen käsitys

        Aika erilaisia ko. rodut ovat.

        Paljoa ei ole kokemusta tuosta valkkarista, mutta mitä olen seurannut, niin varsin tyypillinen paimenkoira. Olemukseltaan paimenmaisen terävä.

        Kultsuhan taas on perimältään noutava metsästyskoira. Yleensä kultsu on varsin lempeä, ystävällinen ja sosiaalinen.

        Minusta kultainen on helpompi ensimmäiseksi koiraksi kuin valkkari - se on pehmeämpi. Valkkari vaatii enemmän auktoriteettia.

        Usein kuulee suositeltavaksi narttua, mutta se on enemmänkin ihmisestä kiinni. Narttu on pehmeämpi, mutta usein varsin naismainen eikä niin ehdottoman tottelevainen kuin koulutettu uros. Jos uroksen hankkii pitää muistaa, että uroksen perimään on kirjoitettu pyrkimys lauman johtajaksi. Kultsu on uroksena helppo, mutta kyllä sekin voi sinut murrosikäisenä haastaa - riippuu vähän tapauksesta. Valkkariuros on mielestäni haastavampi kuin kultsu-uros.

        Turkki molemmilla periaatteessa helppohoitoinen, mutta karvanlähtöaikaan sitä karvaa todella lähtee...ja se kantautuu joka paikkaan.

        Kultsut tulevat yleensä erinomaisesti toimeen muiden koirien kanssa - valkkareista en tiedä.

        Molemmat käyvät tokoon ja sirompi kultsu myös agilityyn.


    • kultainennoutajafani

      olen ostamassa kultaista noutajaa! joten voisiko joku kertoa että onko hyvä lapsiperheeseen ja no ......................

      • Anonyymi

        En ottais jos on pienet lapset. Kultainen on ihana koira. Mutta teettää työtä kyllä aika paljon. Pentuna aikamoinen menijä vaatii koulutuksen. Oikeanlaisen ei ole lasten ulkoilutettava painaa n 34 kg. Jos hihnakoulutus on päin sitä vie lasta kuin litran mittaa. Aikuisen koira koulutus määrätietoista ei missään nimessä ankaraa kiltti kun on. Koiran luonne on ihana hellyyttäva. Meidän tytto tulee syliin ihana rakastava. Ei mielestäni ihan alle kouluikäisen koira. Pienet lapset pitää opettaa kohtaamaan koira koiraa ei saa repiä eikä lyödä. Et ei ehkä taapero ikäisen kanssa paras mahdollinen. Kun sitä työtä on kädet täynnä lasten kanssa. Onko aikaa paljon lenkkeilyä liikuntaa vaativalle koiralle. Meillä n. 7 km päivä metsälenkkia. Kultainen on seurallinen liikunnallinen. Joten en kyllä suosittele. Vaippa rumban keskelle toista vauvaa.


    • sarpatin noutaka

      kultainennoutaja sopii lapsiperheeseen,vaikkakin vahtii lapsia tosi tarkkaan, ainakin meillä. Minulle eka uroa tuli v.94 ja toinen v.06.Molemmat tulivat alle vuoden ikäisinä, olivat jo olleet toisess perheessä.Käykää ensin allergiatesteissä, koitalle kovaa, jos joutuu hrti vaihtamaan kotia.

    • dkkk

      moi

    • anonyymi 8

      Meillä on koira. Hankimme sen kun olin 11. Nyt olen 14, ja on pakko sanoa että en suosittele koiraa perheeseen jossa vaan yksi haluaa sitä oikeasti. Meillä meni nimittäin näin, koirasta tottakai pidetään huolta, ja tätä rakastetaan, mutta samalla tästä on koitunut monet riidat, sillä ei kukaan lapsista ainakaan meillä haluaisi perjantaina jäädä hoitamaan koiraa, kun voisi mennä vaikka leffan ystäviensä kanssa. Tuolloin minä tottakai joudun jäämään, sillä minähän sitä koiraa ehdotin. Jos olisin sinä, hankkisin vähän vanhempana, jos vielä koiranhoito kiinnostaa. Tottakai voi olla että haluat hoitaa samalla innokuudella koiraasi vielä vanhempana, mutta voi olla riski että et halua. Koira voi olla kiva eläin, ja hyvä ystävä jota rakastat aina, mutta samalla se voi olla aikamoinen riesa tuon ikäiselle tytölle, jolla on vielä yläastekkin edessä. Kultanennoutaja on vielä aika vaativa rotu, tai ei ainakaan helpoimasta päästä, joten jos sulla ei oo muuta kokemusta koirista kun vaan se serkun koira, ja haluat ehdottomasti koiran, suosittelen vähän helpompaa. Tottakai pitää toki muistaa, että jokaisessa koirassa on hoitamista, ja aina joku perheestänne joutuu hoitamaan sen. Useasti se joka tämän halusi. Mieti siis tarkkaan, ja hoidappa tuota serkun haukkua, ja sitten mietit uudestaan.

      • Anonyymi

        Lapse eivät ota vastuuta koirasta eikä sitä pidä odottaa. Kun lapsi kasvaa alkaa omat menot. Tätä aina jaksan kertoa. Miettikää kun 10 v haluaa koiraa joo haluaa mitä sitten okun ollaan 14- 15 v. Koira jää kaverit tulee tilalle ja omat menot. Koira elää 12-15 vuotta rodusta riippuen aikuiset harkintaa harkintaa kertokaa kuka hoitaa kun lapselle tulee murrosikä ja omat menot


    • kultaisten om

      Moikka,
      Minulla on 2 kultsua 5 ja 2 vuotiaat nartut.
      Luonteeltaan molemmat ovat aivan mahtavia, varsinkin vanhempi osoittaa kiintymyksensä omille ihmisille antaumuksella (vieraita kohtaan melko pidättyväinen).
      Nuorempi on itsepäisempi ja omistushaluinen eli haluaa omia kaikki lelut pallot jne. vanhemmalta. Koulutuksessa molemmat ovat herkkiä ja älykkäitä eli oppivat nopeasti niin hyvässä kuin huonossa.
      Vanhempi ei juurikaan hauku, nuorempi sitäkin enemmän. Leikkisyyttä ja energiaa molemmilla riittää.
      Koirat ovat n. 30 kg molemmat ja mikäli ne sen oravan puussa näkevät ja itse ei ehdi mukaan/korjata niin kyllä siinä aikuinen itsensä voi sieltä ojasta löytää. Eli kyseessä on rotu, jolla on viettiä ja vahvuutta. Lapsen on todella hankala taluttaa kasvuvaiheessa olevaa kouluttamatonta koiraa.

      Vanhemmalla on erityyppisiä allergioita ja hotspotit vaivaavat. Eli joka kevät ja pitkälle syksyyn asti ajan koiralta karvat kauttaaltaan pois.
      Tämä on ainoa tapa, jolla hotspot ongelma pysyy siedettävänä (tulee vain vähän).
      Allergiat ovatkin toinen juttu (ruoka-aineet, siitepöly jne.) joka kevät siitepölyaikaan korvat muurautuvat umpeen ja iho alkaa haavautua.
      Loppu kesä syksyyn mentäessä alkaa helpottaa ja talvi on parasta aikaa vanhemmalle koiralle. Kesät sitten parannellaan kipuilevia paikkoja.
      Tämä on surullista, sillä koira ei pääse nauttimaan juurikaan lajityypillisestä toiminnasta esim uinnista. Sitä rupeaa miettimään onko se koiran arvoista elämää. Nuorempi on onneksi ollut tähän asti terve.

      Ruokana minulla on erikoisruoka, joka maksaa n. 50 €/ 15 kg. Vanhemmalle keitän itse riisi/liha seosta. Eli 2 eri ruokavaliota (allergiatesti hyvä tehdä). Tässä huomauttaisin,että se yksi pieni palakin jotain kiellettyjen ruokien listalta aiheuttaa koiralle ongelmia (vaikka tätä on hankala saada ihmiset uskomaan kun aina saan kuulla että kyllä sille nyt yhden palan voi antaa -ei voi). Ruokinnassa pitää myös valvoa ettei itse lihota koiriaan turhaan, sillä ne ovat persoja kaikelle ruoalle.

      Turkin hoito on oikeasti työlästä ja hännän ja korvanalus karvat tulee harjata kunnolla sileiksi. Karvat huopaantuvat helposti toisiinsa ja seurauksena on märkivä haava jollei turkin hoidosta huolehdi asiallisesti.

      Kultainennoutaja on aktiivisen ulkoilusta/tekemisestä pitävän ihmisen koira ei mikään sohvaperuna. Lajille tyypilliset asiat ovat parasta sille (uinti, nouto,metsästyksessä nouto). Itse käymme kesäisin/syksyisin juoksulenkillä ja metsässä, talvisin jäällä retkiluistelua jne.

      Kehottaisin mikäli koiran hankkii, hankkimaan sen luotettavalta kasvattajalta hyvistä terveistä sukulinjoista, vasta kun itse olet lähemmäs 18.

      Se mitä itse haaveillessaan koirasta luulee arjen koiran kanssa olevan on hyvin usein jotain ihan muuta todellisuudessa (niin hyvässä kuin huonossa). Yksi parhaita hetkiä päivästä on kun 2 karvaturria tulee ovelle vastaan pitkän päivän jälkeen.

      • Anonyymi

        Kultainen tarkka ruokinta ei uimista liikaa. Ruokinta viljatinta täysin. Laadukas nappula ei ylimääräistä ruokaa koira lihoo. Turkin lähtöön öljyä mustista ja Mirrista skin@coat kyllä kiiltää turkki. Ruokalusikallinen päivässä. Suurimmat ongelmat kultaisen iho-ongelmiin on väärä ruokinta


    • ayx55782

      Ois joskus upeeta omistaa 7 tollasta. Ja 4 saksanpaimrnkoiraa

    • Amicos

      Hei! Meillä on kultainen noutaja :Kultakedon Chabella synt 06.06.2009.Olisi kiva jos sattuisi jollakin olemaan samasta pesueestä koira.Olisi kiva jos saisi jostain jotain tietoa, millaisia niistä on tullut.

    • moimoi2

      moi

    • Kultakedon_Eurasta

      Kultakedon kultainen-noutaja uros meilläkin oli, eli alle 8 vuotiaaksi. Todella kiltti koira, ja tarhalta kun haimme, niin osoitti olevansa ryhmän pomo, omien kaikki lelut itselleen ja murisi jos muut yritti lähelle. Yksikseen leikki pallon kanssa, kun muut pennut olivat visusti kauempana ja kiersivät aina kaukaa. Muistan kun kasvattaja soitti vielä perään, että tuletteko varmasti toimeen sen luonteen takia. Hyvin tultiin, ja luonteeltaan hyvin kiltti, rauhallinen ja aika itsenäinen. Sairaudet vei lopulta, mutta hyvän elämän sai, esim. hyvin harvoin jätettiin yksin kotiin, aina oli joku seurana hänellä ja leikittiin joka päivä esim. kentällä palloa potkien.

      **** Hei! Meillä on kultainen noutaja :Kultakedon Chabella synt 06.06.2009.Olisi kiva jos sattuisi jollakin olemaan samasta pesueestä koira.Olisi kiva jos saisi jostain jotain tietoa, millaisia niistä on tullut. ****

      • Anonyymi

        Ruokinta on tärkeä osata laadukas kuivamuona ei ylimääräistä ihmisten ruokaa ei viljoja. Pennun kasvua ja kehitystä on seurattava. Kultainen noutaja ei ole väärä kinttuinen kysymyksessä on silloin vakavat kasvuhäiriöt ne tulee väärästä ruokinnasta.


    • Kultakedon_Eura

      Ai niin, lisäystä vielä että 13.6.2009 syntyi Eurassa.

    • Anonyymi

      Loistava valinta. Kultainen noutaja on erinomainen koira. Kiltti, viisas ja energinen, eli käy pitkillä lenkeillä.

    • Anonyymi

      No, Kultseissa on vähän se huonoo, että pihtikinttuisuutta ei toivota. Joitain silmäsairauksia ja ihoärsytyksiä on, mutta ne nyt on mitä on. Liiallista uimista kannattaa välttää, ettei iho ärsyty. Pihtikinttuisuudessa polvet ja sääret vääntyvät, eikä niitä ole helppoa saada takaisin paikoilleen.

      Meillä asuu kaksi kultsia, Luna ja Kecks.

      • Anonyymi

        Jalkojen vääntyminen johtuu väärästä, huonosta ruuasta.
        Itse tiedän useamman noutajan, eikä niillä jaloissa pihtiä yms vikaa ole.


      • Anonyymi

        Ihosairaita koiria ei pidä käyttää jalostukseen, viatperiytyy.
        Noutajan kuuluu noutaa vedestä, kastua,ja ihon kuuluu se kestää. Jos ei kestä, koirassa vika, jolloin se ei ole sopiva jalostukseen.


      • Anonyymi

        Ruokinta pentuna osattava oikein. Kasvuhäiriöt tulee siitä. Hyvälaatuinen viljaton kuivamuona. Ylimääräinen ruoka pois. Noutajat kovia lihomaan. Liikuntaa lenkkeilya kultainen ei ole sohva koira vaatii pitkiä lenkkejä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihosairaita koiria ei pidä käyttää jalostukseen, viatperiytyy.
        Noutajan kuuluu noutaa vedestä, kastua,ja ihon kuuluu se kestää. Jos ei kestä, koirassa vika, jolloin se ei ole sopiva jalostukseen.

        Ei jatkuvaa uimista turkki jatkuvasti märkänä eikä iho ja turkki pääse kuivumaat n. s hot spot tulee liiastauimisesta. Tulee muuten mille tahansa rodulle. Ihmiset uittaa koiriaan koko kesän. Koira on märkänä ihan jatkuvasti kenen iho kestää sen. Tolkku uimiseenkin turkin pitää päästä kuivumaan kunnolla


    • Anonyymi

      Odoya vielä, että olet varma jaksamisesta koiran kanssa. Se on 10-15 vuotta. Nyt voi tuntua siltä, mutta muutos voi olla päinvastainen kun kasvat. Haluatko koirasi olevan ykdinäinen jahyljätty, kun muut asiat tulevst elämääsi?

    • Anonyymi

      Mikäs siinä? Kun vain lenkkeilytät hyvin.

    • Anonyymi

      Älä ota koiraa jos ei ole aikaa sille. Älä ota koiraa jos taloudellinen tilanne ei salli sitä. Koiran pito maksaa. Älä ota koiraa lapsen pyynnöstä. Älä ota koiraa hetken mielijohteesta. Älä ota koiraa jos elämäsi on työntäyteinen älä ota jos olet vauva rumbassa siinä riittää hommaa ilman koiraakin. Älä ota koiraa jos perheen kaikki aikuiset eivät hoida sitä ota siitä vastuuta. Lapselle ei isoa eikä pientäkään koiraa voi jättää se vaatii aina aikuisen

    • Anonyymi

      Läski ja laiska luontoinen möhkäle, lenkkeilevälle blondille!😉😊

    • Anonyymi

      Just näin järki mukaan koira elää 10-12 vuotta rodusta riippuen. On siis pitkäaikainen sitoumus. Jos ei ole vastuun ottamista kannattaa unohtaa koko juttu. Eläin ei ole kerta käyttöesine

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe