Lämmittäisikö kynttilät uunia?

tuikkuhotimpaa

Jos pistäisi uuniin tuikkukynttilöitä mukavan määrän ja antaisi palaa kaksi tuntia niin olisikohan uuni lämmennyt yhtään?

14

7861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilemaan

      Lämpeehän se mutta aika minimaalisesti,kun lämpöarvo on niin pieni.
      Sähköuunissa tuolla systeemillä voisi varmaan valmistaa vaikka juustovoileivät.

    • Kyllä se lämpenee. Hormit auki ja ilmakin lähtee kiertämään... Lopputuloksena veikkaisin, että kämppä kylmenisi enemmän kuin uuni lämpenisi. Oletan siis, että puhut leivinuunista kun tälle foorumille olet eksynyt.

      Itse kyllä käytin tuota kun otin uutta takkaa käyttöön. Käskettiin aloittaa varovasti lämmittäminen, enkä jaksanut pelleillä millään 0,5 kilon "roihuilla".

    • rouva kukkhatt

      Eikai pelti tarvitse olla auki kun kynttilöitä polttaa, eihän kynttilöistä mitään myrkkyä tule.

      • dingdong

        Hiljattain uutisissa kerrottiin, että kynttilöistä tulee sisäilmaan yhtä paljon myrkkyjä, kuin tupakoinnista.


    • * Manne *

      Enemmän kuin uuni, lämpenee sinun tuikkukauppiaasi. Ei hommassa ole järjen hiventäkään. Laita sinne vaikka lämpöpuhallin tai kytke jokin grillivastus, niin alkaa lämpenemään - ja pelti kiinni.

      Tietty voit panna tuikun tai pari ja pestä lasiluukut puhtaaksi, niin tulee kiva valo takkaan. Tällöin ei luonnollisesti kannata avata peltiä.

    • kylmä tulisija

      Mökillä kun keväällä aloitan lämmitystä niin laitan pari kynttilää takkaan palamaan jo päivää ennen varsinaisten tulien laittamista. En teidä onko apua mutta ei siitä haitaakan ole. missään nimesä ei pidä roihukynttilää laittaa takkaan palamaan. Nimittäin mikäli ei hormi jostakinsyystä vedä on luvassa nokinen yllätys.
      Itse avaan pellin ja ensin pieni tuli ja sitte jätän kyntilät palamaan jotta ilma kiertää ja samalla kuivattaa hormia.

    • Takkakynttilät
      • Vaihtoehtolammitys

        Siis minulla on aivan jumalattoman huano matikkapaa.
        Mutta akkiseltaan toimittelin jotain laskuntapaista tassa.
        Siis onko tuo artikkelin mainitsema 10kwh/100 tuikkua siis tunnissa vai kokonaislampo?
        Anteeksi yksinkertaisuuteni...
        Sii mita tolla tarkoitettiin?

        Itella palaa sellanen kymmenisen kappaletta tuikkuja illassa.
        Siita pitais tulla tuota lampoenergiaa 1kwh tuolla laskukaavalla.Siis tunnissa vai kokonaispalona???
        Tuikut kestavat 4-5h.50 kpl paketti maksaa 2,50e.
        Se tarkoittaa etta kymmenen tuikun polttelu maksaa 0,50e laaki.
        Jos kokonaisenergiasta puhutaan,niin eihan nuo kynttilat silloin ole halpoja.
        Mut jos sen laskee tunneilla,ni paihittaa meikalaisen savonvoiman talvilaskutuksen,joka oli ehka sellaista 14,9c kwhlta plush verot...
        Tuikuista saa enemman irti kun ne laittaa kapeudessa kokoiseensa astiaan,jossa on vahan massaa...Itse saan aina noita kivi,mika iittala lienee joululahjaksi.
        Kuumenevat vallan...

        Ite olen lammitellyt saastaakseni lisalammityksen tarpeessa oljylampuilla.
        Lamppuoljyn hinta on 2e/l ja silla polttaa kahta suurta oljylamppua 10h paivassa viikon.Eli siita saatava hyoty on jo kokonaan toisenlainen.
        Olen yleensa sytyttanyt nelja poytalamppua heti kotiin tullessani ja polttanut siihen peraan pari pesallista klapia hellassa.

        Tosin mulla on vain sellainen -36 rakennettu savolainen tornitalo.50 m2 kerroksessa.Tupakeittio,oh matala vintti.
        Kellaria en ole lammittanyt ollenkaan ja makuuvintti lampenee ilmaiseksi keittion uunin lammosta.
        Halpa talo pitaa...sahkomittaus on ollut sellaista 70e/kk.

        Liekko oljylampuilla osuutta asiaan.Patterit,joita on yksi kappale 800w olkkarissa,on paalla vain yosahkolla.
        Aamulla napsautan pikalampparin paalle kylppariin ja odotan etta se lampeaa suihkua varten.
        Aamulla kahvia keitellessa menee taas pesallinen puuta.
        Hiukan on viileata,mutta on mukava seista uunin edessa kahvikuppi kadessa ja katsoa uutiset ennen aamurutiineja.

        Wanhassa puutalossa asuminen on aivan aidosti mukavaa!
        Kynttiloineen paivineen.

        :D


      • Vaihtoehtolammitys kirjoitti:

        Siis minulla on aivan jumalattoman huano matikkapaa.
        Mutta akkiseltaan toimittelin jotain laskuntapaista tassa.
        Siis onko tuo artikkelin mainitsema 10kwh/100 tuikkua siis tunnissa vai kokonaislampo?
        Anteeksi yksinkertaisuuteni...
        Sii mita tolla tarkoitettiin?

        Itella palaa sellanen kymmenisen kappaletta tuikkuja illassa.
        Siita pitais tulla tuota lampoenergiaa 1kwh tuolla laskukaavalla.Siis tunnissa vai kokonaispalona???
        Tuikut kestavat 4-5h.50 kpl paketti maksaa 2,50e.
        Se tarkoittaa etta kymmenen tuikun polttelu maksaa 0,50e laaki.
        Jos kokonaisenergiasta puhutaan,niin eihan nuo kynttilat silloin ole halpoja.
        Mut jos sen laskee tunneilla,ni paihittaa meikalaisen savonvoiman talvilaskutuksen,joka oli ehka sellaista 14,9c kwhlta plush verot...
        Tuikuista saa enemman irti kun ne laittaa kapeudessa kokoiseensa astiaan,jossa on vahan massaa...Itse saan aina noita kivi,mika iittala lienee joululahjaksi.
        Kuumenevat vallan...

        Ite olen lammitellyt saastaakseni lisalammityksen tarpeessa oljylampuilla.
        Lamppuoljyn hinta on 2e/l ja silla polttaa kahta suurta oljylamppua 10h paivassa viikon.Eli siita saatava hyoty on jo kokonaan toisenlainen.
        Olen yleensa sytyttanyt nelja poytalamppua heti kotiin tullessani ja polttanut siihen peraan pari pesallista klapia hellassa.

        Tosin mulla on vain sellainen -36 rakennettu savolainen tornitalo.50 m2 kerroksessa.Tupakeittio,oh matala vintti.
        Kellaria en ole lammittanyt ollenkaan ja makuuvintti lampenee ilmaiseksi keittion uunin lammosta.
        Halpa talo pitaa...sahkomittaus on ollut sellaista 70e/kk.

        Liekko oljylampuilla osuutta asiaan.Patterit,joita on yksi kappale 800w olkkarissa,on paalla vain yosahkolla.
        Aamulla napsautan pikalampparin paalle kylppariin ja odotan etta se lampeaa suihkua varten.
        Aamulla kahvia keitellessa menee taas pesallinen puuta.
        Hiukan on viileata,mutta on mukava seista uunin edessa kahvikuppi kadessa ja katsoa uutiset ennen aamurutiineja.

        Wanhassa puutalossa asuminen on aivan aidosti mukavaa!
        Kynttiloineen paivineen.

        :D

        > Siis onko tuo artikkelin mainitsema 10kwh/100
        > tuikkua siis tunnissa vai kokonaislampo?

        Kokonaislämpö. Kilowattitunnissa se tunti tarkoittaa, että se on koko energiamäärä tunnille suhteutettuna. Tuikut voivat palaa vaikka 10 tuntia ja 1 kW.

        Hieman kyllä suoraan sanottuna epäilen tuota wattituntimäärää.

        Tunnelmanluojina ihan hyviä, eikä se vähäkään lämpökään hukkaan mene... Eli polta sen verran kuin tunnelman vuoksi tarvitset, älä enempää.


      • jvgycfc
        The_Rat kirjoitti:

        > Siis onko tuo artikkelin mainitsema 10kwh/100
        > tuikkua siis tunnissa vai kokonaislampo?

        Kokonaislämpö. Kilowattitunnissa se tunti tarkoittaa, että se on koko energiamäärä tunnille suhteutettuna. Tuikut voivat palaa vaikka 10 tuntia ja 1 kW.

        Hieman kyllä suoraan sanottuna epäilen tuota wattituntimäärää.

        Tunnelmanluojina ihan hyviä, eikä se vähäkään lämpökään hukkaan mene... Eli polta sen verran kuin tunnelman vuoksi tarvitset, älä enempää.

        No kiitos kun jaksoit valistaa :D
        Suoraansanoen hiukan outo artikkeli.
        Mytta ainaki meikalaista kaikki lammonsaastojutut kiinnostaa.
        Eli johtopaatos...kynttilat pois ja yksi lisalampopatteri paalle :D
        Mukavaa Joulua,lampoista sellaista!


    • Insinööri X

      Jos laitat lämpökynttilöitä riittävän paljon vierekkäin, saat allaspalon aikaiseksi. Pahimmassa tapauksessa palavaa steariinia valuu lattialle. Tuossa vaiheessa kämppä alkaa varmasti lämmetä.

    • Mökkiapina

      Mitäs jos polttaisi tollasta 400 tunnin paloaikaista kynttilää läpi talven ja pelti auki, parantasko se ilmanvaihtoa ja edistäsi mökin ja uunin kosteuden poistoa? Tietty tarttis parin viikon välein käydä uusimasssa.

    • Anonyymi

      Kuinka suurella kynttilämäärällä ja missä ajassa olette saaneet kylmän takan sen verran lämpimäksi että takka alkaa vetämään ja voi laittaa halkoja palamaan.

      • Anonyymi

        Polta nyt kuitenkin ensin sanomalehteä nuohousluukussa-tarviihan kynttilöidenkin noet vedon-sen jälkeen kun olet avannut hormipellin,sekä mahdollisesti ikkunaa tai ovea raottanut.
        Jollei ole sekundääri-ilmakanavaa valmiina?
        Kynttilöitä sitten arinalle mielinmäärin vaikka,jos et halua puita sytyttää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe