Joulusta katolisempi?

L.-M.

Perheellisenä olen miettinyt miten saada joulusta katolisempi. Ehdotuksia?

Ulkomailta olen saanut tietää, että useissa maissa mm. joulupukki on kielletty katolisissa yhteisöissä kokonaan. Joulupukki edustaa pelkästään pakanallista, kaupallista ja pinnallista kulutushysteriaa, johon lapset indotrinoidaan jo pieninä. Katolinen vaihtoehto tälle on pyhä Nikolaus, jota vietetään tänään 6.12., ja joka tuo lähimmäisenrakkauden tähden lapsille pieniä lahjoja.

Minusta on myös kyseenalaista kuuluuko joulukuusi katoliseen kotiin. Monissa maissa protestanteilla oli perinteisesti kotonaan kuusi, katolilaisilla taas seimi. Kotonamme olenkin yrittänyt tehdä seimestä mahdollisimman kauniin. Olemme käyttäneet siihen jo satoja euroja, mutta se ei ole vieläkään "valmis". Joka vuosi se on hieman erilainen.

Joulu pitäisi saada katolisemmaksi myös aterioiden suhteen. Jouluaattona ei ole vielä syytä mässäillä eikä edes toivottaa "hyvää joulua" ennen messussa käyntiä. Aaton ateria voisi minusta olla melkein arkiateria. Sitten jouluyönä skoolataan shampanjalla ja joulupäivänä juhlitaan kunnolla. Tuntuisi oudolta vetää jotakin kinkkua poskeen aattona, kun Kristus ei ole liturgisesti vielä "syntynyt" ja tuntea vastakipuja joulupäivänä, kun varsinaisesti pitäisi juhlia.

Joulusta voi saada myös katolisemman ostamalla vähemmän, mutta korkealaatuisempia tuotteita. Erityisesti tämä pätee suklaaseen ja muuhun ruokaan. Kannattaa suosia myös käsintehtyjä tuotteita ja kiertää halpamarketit kaukaa.

Jouluna tärkeintä on hiljentyä, rukoilla ja juhlia yhdessä. Miten saada joulusta vielä katolisempi?

108

2771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi jee

      Ja mikähän sinua estää viettämättästä "katolisempaa" joulua??? pitääkö se ensin lailla määrätä koko kansalle joista valtaosa on jotain muuta kuin katolilaisia.

      • Kuka käskee sinua tilaamaan pukin muijallesi????


    • Kyriake

      L-M. Missä asutte? Onko teillä mahdollisuus käydä keskiyön messussa koko perheen voimin? Sen jälkeen on sitten jouluaamun juhla-ateria, johon täytyy tietysti panostaa. Kinkku vai kalkkuna on tietysti makuasia. Hauska joulujälkiruoka on esim ranskalainen jouluhalko.

      Uskon, että monet suomalaiset jouluruuat, esim jouluaaton lipeäkala, periytyvät jo katoliselta ajalta.Jouluaatto on vielä hiljaista odotusta, mutta Kristuksen syntymäpäivänä on riemu katossa. Hyvää adventtia ja tulevia joulun pyhiä sinulle ja perheellesi!

      • L.-M.

        Kiitos ehdotuksistasi. Asumme toki automatkan päässä kirkosta, mutta sattuneista syistä emme pääse osallistumaan keskiyön messuun. Jouluna toki olemme sitten kirkossa.

        Siunattua adventtia ja joulun odotusta itsellesi ja perheellesi!


    • k l

      Joulun nimi voitaisiin muuttaa, koska se viittaa pakanalliseen yule-juhlaan. Suomalainen nimi voisi olla vaikka krismassi tai kristusmessu.

    • perinteinen katolil.

      Tämä on varmaan sinulle itsestäänselvyys, mutta kun lukijoissa on varmaan ei-katolilaisiakin:
      Adventin aika kuuluu perinteisiin paastonaikoihin. Tosin Vatikaani II:n jälkeen uudistuneessa käytännössä ainoastaan pääsiästä edeltävä paastonaika on velvoittava. Suuri osa katolilaisista kuitenkin haluaa kunnioittaa vuosituhantista perinnettä ja pitää ympäri vuoden perjantait abstinessipäivinä ja samoin adventin paastoperinteen ainakin jossakin muodossa voimassa.
      Kun joulujuhlaan valmistaudutaan "pikkupaastolla", valmistautumiseen kuuluu yhtä luonnollisesti myös parannuksen sakramentti. On hyvä totuttaa koko perhe siihen, että ennen joulua ripittäydytään.

    • ------

      "Tuntuisi oudolta vetää jotakin kinkkua poskeen aattona,"

      Tuo onkin enemmän pikkujoulun viettoon kuuluva tapa..

    • Locutus

      Vaikka se on verrattavan uusi fransiskaanilainen keksintö keskiajalta jouluseimeen voidaan korostaa kuusen yli. Se muistuttaa että kysessä on syntymäpäivä. Jonka puheen ollessani... käytäydymme kuten se olisi oma syntymäpäivä eikä Jeesuksen. -Joskin virallinen syntymäpäivä eikä välttämättä oikea päivä. Olakseen tarkka 24.12 on vielä adventti päivä aatton alkuun asti. Liturgisesti voidaan ehkä argumentoida sen puolesta että voidaan aloita joulu-kinkku-mässäily Joulupäivän ensimmäisen vesperin jälkeen eikä vasta keskiyö Messun jälkeen.
      Sen lisäksi - mitra ja kaappu joulupukkille pyhän Nikolauksen tavoin.

      • haluaisinnähdä

        Pliis laittakaa joku raamatun paikka missä esintyy sana joulu. Laittakaa myös sellanen raamatun paikka missä sanotaan Jeesuksen syntyneen joulukuun 25 päivä.


      • Pax vobiscum
        haluaisinnähdä kirjoitti:

        Pliis laittakaa joku raamatun paikka missä esintyy sana joulu. Laittakaa myös sellanen raamatun paikka missä sanotaan Jeesuksen syntyneen joulukuun 25 päivä.

        Hmmm, en tiedä heitänkö helmiä sioille, kun tähän viestiin vastaan... kannattaisi tutustua joulun historiaan... eli esim. Wikipediasta saisit varmaan aika hyvän vastauksen. Raamatussa ei ole sanaa joulu, ja joulu on kristillisenä juhlanakin varsin uusi, ensi kerran muistaakseni sitä vietettiin vuonna 385 jKr. ja vasta 400-luvulla vakiintui kirkolliseksi juhlaksi, se sijoitettiin vanhan roomalaisen Saturnalia-juhlan tilalle.

        Evankeliumia lukien ja tiedettä hyväksi käyttäen, Jeesus on syntynyt touko- kesäkuussa vuonna 4 e.Kr.

        Sillä ei kuitenkaan meidän sielunpelastuksen kannalta ole väliä, pääasia on, että on syntynyt.


      • vanhauskoinen
        Pax vobiscum kirjoitti:

        Hmmm, en tiedä heitänkö helmiä sioille, kun tähän viestiin vastaan... kannattaisi tutustua joulun historiaan... eli esim. Wikipediasta saisit varmaan aika hyvän vastauksen. Raamatussa ei ole sanaa joulu, ja joulu on kristillisenä juhlanakin varsin uusi, ensi kerran muistaakseni sitä vietettiin vuonna 385 jKr. ja vasta 400-luvulla vakiintui kirkolliseksi juhlaksi, se sijoitettiin vanhan roomalaisen Saturnalia-juhlan tilalle.

        Evankeliumia lukien ja tiedettä hyväksi käyttäen, Jeesus on syntynyt touko- kesäkuussa vuonna 4 e.Kr.

        Sillä ei kuitenkaan meidän sielunpelastuksen kannalta ole väliä, pääasia on, että on syntynyt.

        Rauhassa saatte Jehovan todistajat ja adventistit kieltäytyä kaikista kristillisistä juhlista ja juhlapäivistä. Me muut kristityt haluamme kuitenkin iloita yhdessä Kristuksen syntymän juhlasta. Me muut noudatamme ikivanhaa tapaa juhlia sitä joulukuun 25. päivänä. Toki tiedämme, että todellisuudessa se on tapahtunut jonain toisena päivänä kokonaan eri kalenterin mukaan.

        Älkää unohtako katolista joulumusiikkia kotona!


      • Johanna L.
        vanhauskoinen kirjoitti:

        Rauhassa saatte Jehovan todistajat ja adventistit kieltäytyä kaikista kristillisistä juhlista ja juhlapäivistä. Me muut kristityt haluamme kuitenkin iloita yhdessä Kristuksen syntymän juhlasta. Me muut noudatamme ikivanhaa tapaa juhlia sitä joulukuun 25. päivänä. Toki tiedämme, että todellisuudessa se on tapahtunut jonain toisena päivänä kokonaan eri kalenterin mukaan.

        Älkää unohtako katolista joulumusiikkia kotona!

        Miten niin tapahtunut kokonaan eri päivänä? Minä ainakin uskon kirkkomme traditiota, jonka mukaan Jeesus syntyi 25.12. Piste ja loppu.


    • Marialainen!

      Haluan nostaa tämän L.-M.:n vuosi sitten aloittaman keskustelun takaisin parrasvaloihin, sillä aihe on ajankohtainen juuri nyt. Silloin keskustelu jäi hieman puolitiehen.

      Itse ehdottaisin katolisten herkkujen etsimistä ulkomailta ja niiden tuomista rikastuttamaan suomalaista joulupöytää, joka perinteisenä on perin köyhä.

    • omata sydämestänne

      Ehdotan, että kilvoittelette entistä paremmiksi kristityiksi, silloin joulukin alkaa tuntua katoliselta. Älkää tuomitko muita, ettei teitä itseänne tuomittaisi, mutta keskittykää Kristuksen opetukseen niin, että te kasvaisitte itse paremmaksi.

      Opetelkaa, että joulun ei ole vain ulkoisia asioita, joulukuusia ja kynttilöitä. Joulu on Kristuksen syntymäjuhla ja erilaisilla kristityillä on erilaisia tapoja viettää sitä. Mutta pelkkiin muotoseikkoihin takertumalla olette aivan hakoteillä.

      Katolinen joulu lähtee siis pohjimmiltaan teistä itsestänne, omata sydämestänne. Jos pidätte siellä itse protestantismin alkeita, on joulunnekin täysin protestanttinen. Ikävä kyllä asia on näin.

    • Tavis vasemmalta

      On kiva lukea, että uskonsisareni L.-M. kirjoittaa muistakin kuin perinteisesti konservatiivisista teemoista. Kerron hieman omasta katolisesta joulunvietostamme.

      Ekologisista syistä katoliseen kotiimme ei ole koskaan hankittu joulukuusia, ei varsinkaan muovisia sellaisia. Keskeisellä sijalla on siksi seimi, joka onkin melko suuri ja näkyvällä paikalla. Koristelen sen mahdollisimman ekologisesti kestävällä tavalla. Samoin joulun tunnelmaa luovat kynttilät, jouluiset pöytäliinat yms. - eivät mitkään halvat muovikoristeet.

      Kaikki joulun ruoat teemme itse. Emme osta koskaan valmiseineksiä, koska pidämme niitä paitsi ekologisesti kestämättöminä myös terveydelle haitallisina. Ruoat pyrimme ostamaan torilta, jotta tuotteiden ketju ruokapöytään ei olisi niin pitkä. Esimerkiksi ruokakauppojen tuotteita saatetaan kuljettaa satoja kilometrejä turhaan ja tunnetusti maanviljelijä saa niiden hinnasta silloin vain murto-osan.

      Jouluaattona vietämme "köyhän joulua". Kaikki sukulaisemme tietävät, ettemme vastaa silloin puhelimiin, joista yhden pidämme päällä vain todella tärkeitä asioita varten. Iltasella koristelemme kotimme jouluiseksi ja rakennamme seimen. Illallinen on yksinkertainen ja juomana on pelkästään vettä ja kotikaljaa. Näin säästyvät rahat lahjoitamme Caritakselle. Illallisen jälkeen laulamme joululauluja, mutta emme vielä "Jeesus on syntynyt" -aiheisia emmekä koskaan mitään joulupukki-aiheisia. Olemme opettaneet lapsillemme, että joulupukki on amerikkalaisen materialismi-imperialismin tuotos. Jouluaattoon kuuluu ehdottomasti Sibeliuksen upea "Varpunen jouluyössä". Muuten vietämme iltaa keskenämme. Mitään lahjoja ei vielä jaeta. Televisiota ei meillä ole. Illan päättää jouluevankeliumi ja yhteisesti laulettu "Jouluyö, juhlayö". Jouluyön messuun emme mene, koska meillä ei ole autoa - jälleen ekologisista syistä - ja joukkoliikennettä ei silloin ole.

      Jouluaamuna syömme hieman paremman aamiaisen ja sen jälkeen menemme joulukirkkoon joko kimppakyydillä tai kävellen. Vasta kirkosta palattuamme toivotamme toisillemme "hyvää joulua" ja lapset avaavat joululahjansa, jotka yön aikana Pyhä Nikolaus on jättänyt seimen ääreen. Pyrimme ostamaan ekologisesti kestäviä ja mahdollisimman käsintehtyjä joululahjoja. Emme koskaan osta mitään lahjoja, joihin liittyy väkivaltaa (esim. leikkiaseita tai elektroniikkapelejä) - emme sitten koskaan. Joulupäivän lounaasta alkaa sitten juhlinta, joka kestää aina Tapanin iltaan. Joulupäivän lounaan jälkeen luemme ääneen saamamme joulutervehdykset.

      Tässä tuli nyt paljon joulun ulkoisesta puolesta, mutta katolilaisuus on kokonaisvaltaista - ulkoinen ja sisäinen kuuluvat yhteen.

      • Susi K.

        Miten vietätte jouluaaton aamu- ja iltapäivän? Kyselee katolisempaa joulua tahtova


      • Tavis vasemmalta
        Susi K. kirjoitti:

        Miten vietätte jouluaaton aamu- ja iltapäivän? Kyselee katolisempaa joulua tahtova

        Meillä jouluaaton aamupäivä on perinteisesti siivouspäivä - ellei sitten se satu olemaan sunnuntai, jolloin olemme messussa. Iltapäivällä yleensä leivotaan.


      • Saanko kysyä...
        Tavis vasemmalta kirjoitti:

        Meillä jouluaaton aamupäivä on perinteisesti siivouspäivä - ellei sitten se satu olemaan sunnuntai, jolloin olemme messussa. Iltapäivällä yleensä leivotaan.

        Miten paavinkirkon kielteinen kanta syntyvyyden säännöstelyyn ja kirkon osavastuu maailman väestöräjähdyksestä ja kaikista siihen liittyvistä ekologisista ongelmista sopii yhteen oman ekologisen näkemyksesi kanssa?


      • Johanna L.
        Saanko kysyä... kirjoitti:

        Miten paavinkirkon kielteinen kanta syntyvyyden säännöstelyyn ja kirkon osavastuu maailman väestöräjähdyksestä ja kaikista siihen liittyvistä ekologisista ongelmista sopii yhteen oman ekologisen näkemyksesi kanssa?

        Mistä ihmeen "väestöräjähdyksestä" puhut? Ilmeisesti siitä, jonka punavihreät sossu-noita-akat ennustivat kristallipalloistaan 1980-luvulla ja jota sittemmin ei ole tapahtunut.


      • puusilmäsi

        Kuusen käyttämättäjättäminen ei ole yhtään ekologista. Käytetyt puut voi polttaa itse tai viedä keräyspisteeseen, josta ne viedään poltettavaksi ja tuottavat energiaa. Lisäksi te ette sitte tee tärkeää työtä, koska ette vastaa puhelimeen. Sitäpaitsi joulupukki ei ole amerikkalainen. Katso vaikka elokuva "Rare exports". Pukki on suomalainen.


      • Marialainen!
        puusilmäsi kirjoitti:

        Kuusen käyttämättäjättäminen ei ole yhtään ekologista. Käytetyt puut voi polttaa itse tai viedä keräyspisteeseen, josta ne viedään poltettavaksi ja tuottavat energiaa. Lisäksi te ette sitte tee tärkeää työtä, koska ette vastaa puhelimeen. Sitäpaitsi joulupukki ei ole amerikkalainen. Katso vaikka elokuva "Rare exports". Pukki on suomalainen.

        Olen samaa mieltä Taviksen kanssa siitä, että joulupukki on amerikkalainen tuote. Sen lanseerasi muuan kola-juomia valmistava tunnettu yritys tietääkseni jo 1920-luvulla.

        Katolisilla alueilla ei mitään joulupukkia ole perinteisesti tunnettu, vaan pyhä Nikolaus. Nikolauksen sanoma onkin kristillinen, joulupukin ainoastaan kaupallinen. Joulupukki jakelee toinen toistaan kalliimpia lahjoja ja opettaa lapset pienestä pitäen tyhjään materialismiin.

        Joulupukki ja tämän väitetty asuinsija Korvatunturilla on asia, jolla me suomalaiset teemme itsemme kansainvälisesti naurettaviksi joka vuosi.

        Joulukuusesta olen minäkin Taviksen kanssa eri mieltä.


      • Tavis vasemmalta
        Saanko kysyä... kirjoitti:

        Miten paavinkirkon kielteinen kanta syntyvyyden säännöstelyyn ja kirkon osavastuu maailman väestöräjähdyksestä ja kaikista siihen liittyvistä ekologisista ongelmista sopii yhteen oman ekologisen näkemyksesi kanssa?

        Taas joudun sadannen kerran oikomaan vääriä käsityksiä. Katolisella kirkolla ei ole virallisesti mitään "kielteistä kantaa syntyvyyden säännöstelyyn", sillä kirkko hyväksyy luonnonmukaisen ehkäisyn. Lisäksi mm. pohjoismaiset piispat ovat määrittäneet, että näissä asioissa katolilaiset voivat seurata omaatuntoaan - vaikka eivät tietenkään abortin suhteen, jota itsekin pidän murhana, vaikka muuten liberaali olenkin.

        Katolisen kirkon osavastuu "väestöräjähdyksestä"? Oletko koskaan käynyt Afrikassa? Me siellä vierailleet tiedämme, että monissa osissa Afrikkaa ja luultavasti myös latinalaista Amerikkaa katolinen kirkko - ja useimmiten sisaret ja muut katoliset naiset - pitävät huolta pyytettömästi terveydenhuollosta. Katolinen kirkko ylläpitää lastentarhat, sairaalat, lastenkodit, koulut, hoitokodit ja ties mitä, koska valtiot eivät sellaisesta ole kiinnostuneita tai sitten rahat eivät sellaiseen riitä. Sitten sinä täällä jossakin Suomessa syytät katolista kirkkoa ties mistä. Tutustuisit ensin asioihin!

        Koska joulu on lähellä ja se on tämän keskustelun aihe, pysykäämme aiheessa.


    • Pax vobiscum

      Noi hyvät hyssykät teitä uskonsisaria ja -veljiä siellä Suomessa, täällä meillä on katolista joulua kerrakseen. Laulan kirkkokuorossa kaikki palvelukset läpi, ja osassa palveluksista olen lektorina, anoppi ja muut mieheni sukulaiseni tulevat syömään, samoin tuomiokirkkoseurakuntamme nunnat sekä kirkkoherra jne... minä höösään edelleen keittiössä ja laitan ruokaa, unen puute tästä katolilaisesta joulusta kyllä tulee: Mieheheni suvulla on tiukka protokolla. Tämän siitä saa täällä maailmalla, kun asuu tuomiokirkon naapurissa, piispan ja luostarin naapurissa, olin aina Suomessa toivonut saavani elää kunnon katolilaisen elämänmenon mukaan. Jumala on vastannut rukoukseeni, mutta raskaan taakan on antanut vastalahjaksi. Kun nyt satuin lukemaan tätä palstaa taaseen, niin ensinnäkin voimia sinne Suomeen teille katolilaisille.

      Pyydän meidän nunnilta, että rukoilevat puolestanne, saadaksenne voimaa ja rohkeutta jatkaa eteenpäin.

      Minun ilmeisesti pitää kiittää Luojaa siitä, etten enää elä diasporassa.

      Gloria in excelsis Deo et in terra pax hominibus bonae voluntatis!

      • Marialainen!

        En usko tuollaista kirjoittavan olevan katolilainen alkuunkaan. Me katolilaiset emme koskaan puhu "tuomiokirkoista", vaan katedraaleista ja katedraaliseurakunnasta. Lisäksi kaikki katoliset me puhumme sisarista, emmekä "nunnista".

        Huvinsa kullakin, mutta trollaus on väsyttävää.


      • Pax vobiscum
        Marialainen! kirjoitti:

        En usko tuollaista kirjoittavan olevan katolilainen alkuunkaan. Me katolilaiset emme koskaan puhu "tuomiokirkoista", vaan katedraaleista ja katedraaliseurakunnasta. Lisäksi kaikki katoliset me puhumme sisarista, emmekä "nunnista".

        Huvinsa kullakin, mutta trollaus on väsyttävää.

        Arvoisa Marialainen,

        asun saksankielisessä ympäristössä, täällä käytetään sanaa Dom, sanakirjan mukaan se on tuomiokirkko. Ja Nunna on Nonne, puhuteltaessa Schwester eli sisar.

        Olen varsin katolilainen. Jos nyt nuo termit häiritsee, niin johtuu siitä, että en ole ollut koskaan Suomessa seurakunnan yhteydessä. Anteeksi, jos nyt loukkaannuit.


      • Marialainen!
        Pax vobiscum kirjoitti:

        Arvoisa Marialainen,

        asun saksankielisessä ympäristössä, täällä käytetään sanaa Dom, sanakirjan mukaan se on tuomiokirkko. Ja Nunna on Nonne, puhuteltaessa Schwester eli sisar.

        Olen varsin katolilainen. Jos nyt nuo termit häiritsee, niin johtuu siitä, että en ole ollut koskaan Suomessa seurakunnan yhteydessä. Anteeksi, jos nyt loukkaannuit.

        Katolista terminologiaa eivät määrittele ei-katolilaisten kirjoittamat sanakirjat, jotka itse asiassa eivät osoita useinkaan laajaa katolilaisuuden tuntemusta. Muistaakseni jossakin sanakirjassa "prelaatti" oli selitetty "puolipiispaksi". Sana "Dom" on suomeksi katedraali.

        Ne suomalaiset katolilaiset, jotka asuvat ulkomailla, ovat hyvinkin perillä katolisesta sanastosta ja monet heistä tilaavat tietojeni mukaan myös Fides-lehteä. Suorastaan ihmettelen, ettet vaikuta kuuluvan heihin ollenkaan.


      • jo riittää
        Marialainen! kirjoitti:

        Katolista terminologiaa eivät määrittele ei-katolilaisten kirjoittamat sanakirjat, jotka itse asiassa eivät osoita useinkaan laajaa katolilaisuuden tuntemusta. Muistaakseni jossakin sanakirjassa "prelaatti" oli selitetty "puolipiispaksi". Sana "Dom" on suomeksi katedraali.

        Ne suomalaiset katolilaiset, jotka asuvat ulkomailla, ovat hyvinkin perillä katolisesta sanastosta ja monet heistä tilaavat tietojeni mukaan myös Fides-lehteä. Suorastaan ihmettelen, ettet vaikuta kuuluvan heihin ollenkaan.

        Trollaus on väsyttävää, sanot. On, ja sekin on väsyttävää, että sinä Marialainen! tuon tuostakin katsot asiaksesi ja oikeudeksesi loukata toista keskustelijaa esittämällä, että hän joko ei ole katolilainen tai on "hyvin nuori katolilainen kun ei osaa sanoa niin ja niin".
        Pax vobiscum kirjoitti asiallisesti. En ymmärrä, millä laserkatseella sinä hänet trolliksi olet näkevinäsi.
        Kunnioitetaan muita keskustelijoita eikä asetuta tuomariksi! Lähtökohtaisesti voisi uskoa siihen, mitä joku itsestään ilmaisee.


      • Pax vobiscum
        Marialainen! kirjoitti:

        Katolista terminologiaa eivät määrittele ei-katolilaisten kirjoittamat sanakirjat, jotka itse asiassa eivät osoita useinkaan laajaa katolilaisuuden tuntemusta. Muistaakseni jossakin sanakirjassa "prelaatti" oli selitetty "puolipiispaksi". Sana "Dom" on suomeksi katedraali.

        Ne suomalaiset katolilaiset, jotka asuvat ulkomailla, ovat hyvinkin perillä katolisesta sanastosta ja monet heistä tilaavat tietojeni mukaan myös Fides-lehteä. Suorastaan ihmettelen, ettet vaikuta kuuluvan heihin ollenkaan.

        Arvoisa Marialainen,
        turhaan väännän kanssasi kättä; olen itse teologi, joten en nyt jonkun maallikon sanakirjatietoa tarvitse terminologiasta, silloin kun seuraan ja kommentoin näitä kotimaan tapahtumia. Ja voinen todeta, että me täällä maksamme teidän Suomalaisten katolilaisten kulut, kun siellähän on rahat aina loppu, ja piispanne ramppaa täällä kerjuulla, joten ihan henkilökohtaisesti Sinulle Marialainen sanoisin, että pidä hieman pienempää suuta. En tilaa Fidestä, kun sitä ei minulle lähetetä kiitoksena siitä, että vaikka teen satoja tunteja vapaaehtoistyötä Skandinavian mission hyväksi. Suosittelisin, että alkaisit itsekin toimimaan kirkon parhaaksi, etkä räksyttämään täällä keskustelupalstoilla. Teidän pitäisi tuo talous saada vihdoin kunttoon, että edes se KATEDRAALIN, huomio, että käytin tuota kreikkalaista sanaa, saataisiin korjatuksi. Lisäksi mielestäni meidän katolilaisten pitäisi puhaltaa yhteen hiileen eikä haukkua toisiamme.


      • Marialainen!
        jo riittää kirjoitti:

        Trollaus on väsyttävää, sanot. On, ja sekin on väsyttävää, että sinä Marialainen! tuon tuostakin katsot asiaksesi ja oikeudeksesi loukata toista keskustelijaa esittämällä, että hän joko ei ole katolilainen tai on "hyvin nuori katolilainen kun ei osaa sanoa niin ja niin".
        Pax vobiscum kirjoitti asiallisesti. En ymmärrä, millä laserkatseella sinä hänet trolliksi olet näkevinäsi.
        Kunnioitetaan muita keskustelijoita eikä asetuta tuomariksi! Lähtökohtaisesti voisi uskoa siihen, mitä joku itsestään ilmaisee.

        Asiasta on käyty jo monta keskustelua. Yhteenvetona voin sanoa, että uusien katolilaisten eli sellaisten, jotka hädin tuskin hallitsevat edes katolista terminologiaa, kannattaisi paremminkin olla nöyränä oppimassa katolilaisuutta ja ennen kaikkea katolista elämää, eikä yrittää ryhtyä opettamaan toisia. Olen ollut katolilainen vuosikymmeniä, joten osaan kyllä tunnistaa uudet tulokkaat - usko tai älä.


      • Marialainen!
        Pax vobiscum kirjoitti:

        Arvoisa Marialainen,
        turhaan väännän kanssasi kättä; olen itse teologi, joten en nyt jonkun maallikon sanakirjatietoa tarvitse terminologiasta, silloin kun seuraan ja kommentoin näitä kotimaan tapahtumia. Ja voinen todeta, että me täällä maksamme teidän Suomalaisten katolilaisten kulut, kun siellähän on rahat aina loppu, ja piispanne ramppaa täällä kerjuulla, joten ihan henkilökohtaisesti Sinulle Marialainen sanoisin, että pidä hieman pienempää suuta. En tilaa Fidestä, kun sitä ei minulle lähetetä kiitoksena siitä, että vaikka teen satoja tunteja vapaaehtoistyötä Skandinavian mission hyväksi. Suosittelisin, että alkaisit itsekin toimimaan kirkon parhaaksi, etkä räksyttämään täällä keskustelupalstoilla. Teidän pitäisi tuo talous saada vihdoin kunttoon, että edes se KATEDRAALIN, huomio, että käytin tuota kreikkalaista sanaa, saataisiin korjatuksi. Lisäksi mielestäni meidän katolilaisten pitäisi puhaltaa yhteen hiileen eikä haukkua toisiamme.

        Täällä Suomessa tiedämme tarkalleen ketkä ovat pappiskandidaattejamme ja ketkä ei. Tiedämme myös sen, että katolisessa kirkossa ei ole mitään "teologeja", jotka olisivat mukamas ei-maallikoita, eillä ei-maallikoita ovat vain diakonit, papit ja piispat sekä tietyllä tavalla myös sääntökuntalaiset. Tiedämme niin ikään sen, että Saksassa ei toimi mitään "Skandinavian missiota", vaan meidän hyvin tuntemamme avustusjärjestöt. Tiedämme myös sen, että Pyhän Henrikin katedraali on jo korjattu.

        Tämän palstan vanhimpana vakionimimerkkinä osaan kyllä tunnistaa trollit, joihin kuka tahansa vanhempi katolilainen osaa kättelyssä laskea edellisen nimimerkin.


      • L.-M.
        Marialainen! kirjoitti:

        Täällä Suomessa tiedämme tarkalleen ketkä ovat pappiskandidaattejamme ja ketkä ei. Tiedämme myös sen, että katolisessa kirkossa ei ole mitään "teologeja", jotka olisivat mukamas ei-maallikoita, eillä ei-maallikoita ovat vain diakonit, papit ja piispat sekä tietyllä tavalla myös sääntökuntalaiset. Tiedämme niin ikään sen, että Saksassa ei toimi mitään "Skandinavian missiota", vaan meidän hyvin tuntemamme avustusjärjestöt. Tiedämme myös sen, että Pyhän Henrikin katedraali on jo korjattu.

        Tämän palstan vanhimpana vakionimimerkkinä osaan kyllä tunnistaa trollit, joihin kuka tahansa vanhempi katolilainen osaa kättelyssä laskea edellisen nimimerkin.

        Kyseisen katolilaisena esiintyvän pakkoluterilais-trollin viesteillä voit, Marialainen, huoletta heittää vesilintua. Moinen yritti keskustelua "aiheesta" gaudete-sunnnuntain roosaväri, jonka hän oli nähnyt jossakin kynttelikössä (ei messussa!) - aivan kuin me emme olisi koskaan edes siitä kuulleetkaan! Vastauksia tuli aloituksen ansaitsemat 0.

        Sitäpaitsi trolli-surkimus saisi opetella, että latinaksi lause kuuluu "Pax vobis" eikä "Pax vobiscum".


      • kuka mitäkin
        Marialainen! kirjoitti:

        En usko tuollaista kirjoittavan olevan katolilainen alkuunkaan. Me katolilaiset emme koskaan puhu "tuomiokirkoista", vaan katedraaleista ja katedraaliseurakunnasta. Lisäksi kaikki katoliset me puhumme sisarista, emmekä "nunnista".

        Huvinsa kullakin, mutta trollaus on väsyttävää.

        Me kaikki katolilaiset emme puhu vain sisarista, älä yleistä. Nunna ja sisar eivät ole synonyymejä, jokainen nunna on sisar, mutta kaikki sisaret eivät ole nunnia. Otetaan esimerkki: ursuliinisisaret ovat sisaria, eivät nunnia. Karmeliitat ovat nunnia, mutta tietysti myös sisaria. Nunnia ovat vain kontemplatiivisten ja monastisten sääntökuntien ikuiset lupakset antaneet jäsenet. Tietysti arkikielessä puhumme sisarista, mutta eivät he silti lakkaa olemasta myös nunnia.


      • Kyllikki2
        L.-M. kirjoitti:

        Kyseisen katolilaisena esiintyvän pakkoluterilais-trollin viesteillä voit, Marialainen, huoletta heittää vesilintua. Moinen yritti keskustelua "aiheesta" gaudete-sunnnuntain roosaväri, jonka hän oli nähnyt jossakin kynttelikössä (ei messussa!) - aivan kuin me emme olisi koskaan edes siitä kuulleetkaan! Vastauksia tuli aloituksen ansaitsemat 0.

        Sitäpaitsi trolli-surkimus saisi opetella, että latinaksi lause kuuluu "Pax vobis" eikä "Pax vobiscum".

        "Sitäpaitsi trolli-surkimus saisi opetella, että latinaksi lause kuuluu "Pax vobis" eikä "Pax vobiscum".

        Tietosanakirjassa sanotaan tuosta asiasta näin:" pax vobiscum, rauha teille ( kat. kirkonmiesten vanha tervehdys)" .

        Minun mielestäni meidän kristittyjen tulisi pitää yhtä, ollaan sitten katolilaisia, ortodokseja tai luterilaisia.


      • Rantaleijona
        Kyllikki2 kirjoitti:

        "Sitäpaitsi trolli-surkimus saisi opetella, että latinaksi lause kuuluu "Pax vobis" eikä "Pax vobiscum".

        Tietosanakirjassa sanotaan tuosta asiasta näin:" pax vobiscum, rauha teille ( kat. kirkonmiesten vanha tervehdys)" .

        Minun mielestäni meidän kristittyjen tulisi pitää yhtä, ollaan sitten katolilaisia, ortodokseja tai luterilaisia.

        Me katolilaiset tunnemme nuo tervehdykset liturgiasta. Siinä piispa toivottaa: Pax vobis" - "Rauha teille".

        Vastaavasti ennen rauhantervehdystä piispa tai pappi toivottaa: "Pax Domini sit semper vobiscum" - "Herran rauha olkoon aina teidän kanssanne".

        Useimmat meistä tuntevat nämä tervehdykset, vaikka liturgiaa vietetäänkin lähes poikkeuksetta kansankielellä. Siksi meidän katolilaisten ei tarvitse hakea näitä tervehdyksiä tietosanakirjoista - eikä varsinkaan oppia niitä luterilaisilta.


    • Uusi katolilainen

      Kiitos tästä keskustelusta! Olen suht. uutena katolilaisena usein miettinyt millä tavalla saisin joulustamme katolisemman. Tässä keskustelussa tuli esille muutama hyvä vinkki. Lisävinkit otetaan kiitollisuuudella vastaan - mieluiten kauempaa katolilaisina olleilta.

    • Kirjoittelija2

      "Ulkomailta olen saanut tietää, että useissa maissa mm. joulupukki on kielletty katolisissa yhteisöissä kokonaan. Joulupukki edustaa pelkästään pakanallista, kaupallista ja pinnallista kulutushysteriaa, johon lapset indotrinoidaan jo pieninä. Katolinen vaihtoehto tälle on pyhä Nikolaus, jota vietetään tänään 6.12., ja joka tuo lähimmäisenrakkauden tähden lapsille pieniä lahjoja."

      Joulupukin tärkein esikuva on ollut Pyhä Nikolaus. Hän oli piispa ja eli 300-luvulla Myrassa Vähässä-Aasiassa. Nikolaus oli hurskas hyväntekijä ja lasten, erityisesti orpolasten suojelija. Hän auttoi alamaisiaan eri tavoin. Hän esimerkiksi lahjoitti köyhälle miehelle kultarahoja, jotta tämä saisi tyttärelleen myötäjäiset ja siten hänet naimisiin. Nikolaus-piispasta tuli näkymätön, salainen lahjojen antaja. Pyhimyksen maine levisi moniin maihin, ja hänen merkkipäivänään 6. joulukuuta alettiin antaa lahjoja. Hollantilaiset saavat lahjansa edelleen sinä päivänä. Amerikkalaisten Santa Claus on Nikolauksen muunnelma. Hollantilaiset siirtolaiset veivät lahjojenjakajan mukanaan Amerikkaan, ja siellä pyhimys alettiin yhdistää joulukuun 6:nnen sijaan jouluun. Nikolaus muuttui Santa Clausiksi ja koki muodonmuutoksen: siitä tuli lihava, iloinen , vanha ja jopa äidillinen hahmo. Santa Claus asuu Pohjoisnavalla ja saapuu jouluyönä porovaljakolla ja pudottaa lahjat savupiipusta. Lapsen ripustavat takan edustalle joulusukkia, jotka yön aikana täyttyvät lahjoista. ( Lähteenä Suuri perinnekirja )

      • L.-M.

        Anteeksi nyt vain, mutta me katolilaiset emme tarvitse Vernaa selostamaan kuka oli pyhä Nikolaus, jota kirkkomme viettää liturgisesti 6. joulukuuta. Kuten Vernan käyttämien lähteiden kohdalla tuppaa yleensä olemaan, loputkin tiedoista ovat vähän sinnepäin.

        Nykyisellä irvokkaalla Cokis-joulupukilla ei ole mitään tekemistä pyhän Nikolauksen kanssa, vaan kysymys on pelkästään pyhimyksen kaupallisesta halpis-versiosta. Itse asiassa joulupukki herjaa kaikkea pyhää ja tekee niin edustamalla tasan kaikkea sitä mitä pakanallisten joulu on muutenkin: tuhlausta, mässäilyä, materialismia ja pinnallisuutta. Mikään näistä lieveilmiöistä ei liity sitten tippaakaan Herraamme Jeesukseen Kristukseen ja hänen syntymäänsä.

        Kulutushysteria-joulupukki on myös laitettu oivasti "asumaan" Pohjoisnavalle tai Korvatunturille, jotta hän olisi pelkkä tyhjänpäiväinen taruolento eikä historiallinen kuvaelma pyhästä piispa Nikolauksesta, joka tunnetusti eli ja vaikutti nykyisen Turkin alueella ja on haudattu Italian Bariin.

        Ihailen uskonsisartani ja poliittista vastustajaani Vasemmistotavista siitä, että hän on opettanut lapsiaan karttamaan joulupukki-kuvatusta. Jos sellainen tulee marketeissa häiritsemään jälkikasvuani, tapanani on sanoa moisille halpaisille halpis-näyttelijöille suorat sanat.


      • E..-
        L.-M. kirjoitti:

        Anteeksi nyt vain, mutta me katolilaiset emme tarvitse Vernaa selostamaan kuka oli pyhä Nikolaus, jota kirkkomme viettää liturgisesti 6. joulukuuta. Kuten Vernan käyttämien lähteiden kohdalla tuppaa yleensä olemaan, loputkin tiedoista ovat vähän sinnepäin.

        Nykyisellä irvokkaalla Cokis-joulupukilla ei ole mitään tekemistä pyhän Nikolauksen kanssa, vaan kysymys on pelkästään pyhimyksen kaupallisesta halpis-versiosta. Itse asiassa joulupukki herjaa kaikkea pyhää ja tekee niin edustamalla tasan kaikkea sitä mitä pakanallisten joulu on muutenkin: tuhlausta, mässäilyä, materialismia ja pinnallisuutta. Mikään näistä lieveilmiöistä ei liity sitten tippaakaan Herraamme Jeesukseen Kristukseen ja hänen syntymäänsä.

        Kulutushysteria-joulupukki on myös laitettu oivasti "asumaan" Pohjoisnavalle tai Korvatunturille, jotta hän olisi pelkkä tyhjänpäiväinen taruolento eikä historiallinen kuvaelma pyhästä piispa Nikolauksesta, joka tunnetusti eli ja vaikutti nykyisen Turkin alueella ja on haudattu Italian Bariin.

        Ihailen uskonsisartani ja poliittista vastustajaani Vasemmistotavista siitä, että hän on opettanut lapsiaan karttamaan joulupukki-kuvatusta. Jos sellainen tulee marketeissa häiritsemään jälkikasvuani, tapanani on sanoa moisille halpaisille halpis-näyttelijöille suorat sanat.

        Pyhä Nikolaus sopii hyvin kristittyjen juhlaan, sillä hän oli myös pyöveleiden suojeluspyhimys. (Lähde: Klemettilä, Keskiajan pyövelit).

        Kuten tiedetään, noitien ja kerettiläisten tähden kristinuskon kulta-aikoina tarvittiin paljon pyöveleitä. Pyhälle Nikolaukselle riitti mielekästä tehtävää lukuisien oikeata uskoa lujittavien pyöveleiden suojelijana.


      • Johanna L.
        L.-M. kirjoitti:

        Anteeksi nyt vain, mutta me katolilaiset emme tarvitse Vernaa selostamaan kuka oli pyhä Nikolaus, jota kirkkomme viettää liturgisesti 6. joulukuuta. Kuten Vernan käyttämien lähteiden kohdalla tuppaa yleensä olemaan, loputkin tiedoista ovat vähän sinnepäin.

        Nykyisellä irvokkaalla Cokis-joulupukilla ei ole mitään tekemistä pyhän Nikolauksen kanssa, vaan kysymys on pelkästään pyhimyksen kaupallisesta halpis-versiosta. Itse asiassa joulupukki herjaa kaikkea pyhää ja tekee niin edustamalla tasan kaikkea sitä mitä pakanallisten joulu on muutenkin: tuhlausta, mässäilyä, materialismia ja pinnallisuutta. Mikään näistä lieveilmiöistä ei liity sitten tippaakaan Herraamme Jeesukseen Kristukseen ja hänen syntymäänsä.

        Kulutushysteria-joulupukki on myös laitettu oivasti "asumaan" Pohjoisnavalle tai Korvatunturille, jotta hän olisi pelkkä tyhjänpäiväinen taruolento eikä historiallinen kuvaelma pyhästä piispa Nikolauksesta, joka tunnetusti eli ja vaikutti nykyisen Turkin alueella ja on haudattu Italian Bariin.

        Ihailen uskonsisartani ja poliittista vastustajaani Vasemmistotavista siitä, että hän on opettanut lapsiaan karttamaan joulupukki-kuvatusta. Jos sellainen tulee marketeissa häiritsemään jälkikasvuani, tapanani on sanoa moisille halpaisille halpis-näyttelijöille suorat sanat.

        Totta, L.-M.! Tämä mainitsemasi kola-joulupukki on saanut jopa pelkistetyt värinsä saman kola-juoman etiketistä. Kuvatus on pelkkä mainos!


      • hou hou hou
        L.-M. kirjoitti:

        Anteeksi nyt vain, mutta me katolilaiset emme tarvitse Vernaa selostamaan kuka oli pyhä Nikolaus, jota kirkkomme viettää liturgisesti 6. joulukuuta. Kuten Vernan käyttämien lähteiden kohdalla tuppaa yleensä olemaan, loputkin tiedoista ovat vähän sinnepäin.

        Nykyisellä irvokkaalla Cokis-joulupukilla ei ole mitään tekemistä pyhän Nikolauksen kanssa, vaan kysymys on pelkästään pyhimyksen kaupallisesta halpis-versiosta. Itse asiassa joulupukki herjaa kaikkea pyhää ja tekee niin edustamalla tasan kaikkea sitä mitä pakanallisten joulu on muutenkin: tuhlausta, mässäilyä, materialismia ja pinnallisuutta. Mikään näistä lieveilmiöistä ei liity sitten tippaakaan Herraamme Jeesukseen Kristukseen ja hänen syntymäänsä.

        Kulutushysteria-joulupukki on myös laitettu oivasti "asumaan" Pohjoisnavalle tai Korvatunturille, jotta hän olisi pelkkä tyhjänpäiväinen taruolento eikä historiallinen kuvaelma pyhästä piispa Nikolauksesta, joka tunnetusti eli ja vaikutti nykyisen Turkin alueella ja on haudattu Italian Bariin.

        Ihailen uskonsisartani ja poliittista vastustajaani Vasemmistotavista siitä, että hän on opettanut lapsiaan karttamaan joulupukki-kuvatusta. Jos sellainen tulee marketeissa häiritsemään jälkikasvuani, tapanani on sanoa moisille halpaisille halpis-näyttelijöille suorat sanat.

        Happamia sanoi kettu. Niinhän se on, että jos joku saa jotain muutakin aikaan elämässään kuin suomi24 -palstalla narisemista, niin tässä tyypissä täytyy olla jotain vikaa. Vaikka lähteiden tarkkuus.

        Joulupukki on ihan kiva, punaisena ja pömppömahaisena. Joulu on parhaimmillaan iloisena sekasotkuna, jossa kokis kyydittää rosollia ja jeesus ratsastaa Petteri Punakuonolla.

        Itse asiassa kaikkein irvokkaimmat viritykset olen nähnyt Vatikaanin matkamuistomyymälässä kuten ristillä silmää iskevän Jeesuksen. Aika koominen eikä hou hou hou kokispukki yllä lähellekään.


      • Helena L.
        L.-M. kirjoitti:

        Anteeksi nyt vain, mutta me katolilaiset emme tarvitse Vernaa selostamaan kuka oli pyhä Nikolaus, jota kirkkomme viettää liturgisesti 6. joulukuuta. Kuten Vernan käyttämien lähteiden kohdalla tuppaa yleensä olemaan, loputkin tiedoista ovat vähän sinnepäin.

        Nykyisellä irvokkaalla Cokis-joulupukilla ei ole mitään tekemistä pyhän Nikolauksen kanssa, vaan kysymys on pelkästään pyhimyksen kaupallisesta halpis-versiosta. Itse asiassa joulupukki herjaa kaikkea pyhää ja tekee niin edustamalla tasan kaikkea sitä mitä pakanallisten joulu on muutenkin: tuhlausta, mässäilyä, materialismia ja pinnallisuutta. Mikään näistä lieveilmiöistä ei liity sitten tippaakaan Herraamme Jeesukseen Kristukseen ja hänen syntymäänsä.

        Kulutushysteria-joulupukki on myös laitettu oivasti "asumaan" Pohjoisnavalle tai Korvatunturille, jotta hän olisi pelkkä tyhjänpäiväinen taruolento eikä historiallinen kuvaelma pyhästä piispa Nikolauksesta, joka tunnetusti eli ja vaikutti nykyisen Turkin alueella ja on haudattu Italian Bariin.

        Ihailen uskonsisartani ja poliittista vastustajaani Vasemmistotavista siitä, että hän on opettanut lapsiaan karttamaan joulupukki-kuvatusta. Jos sellainen tulee marketeissa häiritsemään jälkikasvuani, tapanani on sanoa moisille halpaisille halpis-näyttelijöille suorat sanat.

        Minusta kaupallinen Santa ja kristillinen Pyhä Nikolaus, jota muuten kunnioitetaan idässä erityisellä rakkaudella, eivät sulje toisiaan pois. He ovat ikäänkuin "veljiä". On parempi, että ei-kastetuilla on edes tämä Santa kuin ei mitään.


      • L.-M.
        E..- kirjoitti:

        Pyhä Nikolaus sopii hyvin kristittyjen juhlaan, sillä hän oli myös pyöveleiden suojeluspyhimys. (Lähde: Klemettilä, Keskiajan pyövelit).

        Kuten tiedetään, noitien ja kerettiläisten tähden kristinuskon kulta-aikoina tarvittiin paljon pyöveleitä. Pyhälle Nikolaukselle riitti mielekästä tehtävää lukuisien oikeata uskoa lujittavien pyöveleiden suojelijana.

        "Kuten tiedetään, noitien ja kerettiläisten tähden kristinuskon kulta-aikoina tarvittiin paljon pyöveleitä."

        Kyllä, varsinkin pakkoluterilaisessa Pohjolassa, jossa muiden uskontojen - ja erityisesti katolilaisuuden - tunnustamisesta lankesi vuosisatojen ajan ensin kuolemantuomio ja sittemmin "vain" elinikäinen maastakarkoitus ja aivan aina meidän päiviimme saakka sosiaalinen sorto ja syrjintä. Pakkoluterilaisessa Pohjolassa noitaroviot kärysivät yli sata vuotta sen jälkeen, kun noitavainoista oli luovuttu jopa rappiomunkki Martin Lutherin synnyinsijoilla. Pyhää Nikolausta ei ole koskaan kunnioitettu pyöveleiden suojelijana. Miksi olisikaan? Pyövelit olivat pääasiassa protestantteja, jotka eivät pyhimyksiä kunnioita.


      • L.-M.
        hou hou hou kirjoitti:

        Happamia sanoi kettu. Niinhän se on, että jos joku saa jotain muutakin aikaan elämässään kuin suomi24 -palstalla narisemista, niin tässä tyypissä täytyy olla jotain vikaa. Vaikka lähteiden tarkkuus.

        Joulupukki on ihan kiva, punaisena ja pömppömahaisena. Joulu on parhaimmillaan iloisena sekasotkuna, jossa kokis kyydittää rosollia ja jeesus ratsastaa Petteri Punakuonolla.

        Itse asiassa kaikkein irvokkaimmat viritykset olen nähnyt Vatikaanin matkamuistomyymälässä kuten ristillä silmää iskevän Jeesuksen. Aika koominen eikä hou hou hou kokispukki yllä lähellekään.

        "Joulupukki on ihan kiva, punaisena ja pömppömahaisena. Joulu on parhaimmillaan iloisena sekasotkuna, jossa kokis kyydittää rosollia ja jeesus ratsastaa Petteri Punakuonolla."

        Sinun tapauksessa Cokis-joulupukin moraaliton "sanoma" on uponnut kuin häkä pönttöön. Sillä juuri tätähän joulupukki-kuvatus edistää: kulutushysteriaa, ylensyöntiä, maallistumista, pinnallisuutta ja juurettomuutta.

        Vatikaanin matkamuistomyymälöissä myydään vain ruusukoita ja muita hengellisiä tuotteita. Kitsiä olet nähnyt muualla - mutta mitäpä kunnon pakana-pakkoluterilainen ei tekisi levittääkseen perättömiä valheita ja panettelua katolilaisuudesta, oli sitten joulu tai juhannus.


      • L.-M.
        Helena L. kirjoitti:

        Minusta kaupallinen Santa ja kristillinen Pyhä Nikolaus, jota muuten kunnioitetaan idässä erityisellä rakkaudella, eivät sulje toisiaan pois. He ovat ikäänkuin "veljiä". On parempi, että ei-kastetuilla on edes tämä Santa kuin ei mitään.

        Ei-kastetut selviäisivät pakanajoulustaan myös ilman sairaalloisen ylipainoista Cokis-joulupukkia, jonka "sanoma" on pelkkä kulutushysterian edistäminen.


      • Verna 2
        L.-M. kirjoitti:

        Anteeksi nyt vain, mutta me katolilaiset emme tarvitse Vernaa selostamaan kuka oli pyhä Nikolaus, jota kirkkomme viettää liturgisesti 6. joulukuuta. Kuten Vernan käyttämien lähteiden kohdalla tuppaa yleensä olemaan, loputkin tiedoista ovat vähän sinnepäin.

        Nykyisellä irvokkaalla Cokis-joulupukilla ei ole mitään tekemistä pyhän Nikolauksen kanssa, vaan kysymys on pelkästään pyhimyksen kaupallisesta halpis-versiosta. Itse asiassa joulupukki herjaa kaikkea pyhää ja tekee niin edustamalla tasan kaikkea sitä mitä pakanallisten joulu on muutenkin: tuhlausta, mässäilyä, materialismia ja pinnallisuutta. Mikään näistä lieveilmiöistä ei liity sitten tippaakaan Herraamme Jeesukseen Kristukseen ja hänen syntymäänsä.

        Kulutushysteria-joulupukki on myös laitettu oivasti "asumaan" Pohjoisnavalle tai Korvatunturille, jotta hän olisi pelkkä tyhjänpäiväinen taruolento eikä historiallinen kuvaelma pyhästä piispa Nikolauksesta, joka tunnetusti eli ja vaikutti nykyisen Turkin alueella ja on haudattu Italian Bariin.

        Ihailen uskonsisartani ja poliittista vastustajaani Vasemmistotavista siitä, että hän on opettanut lapsiaan karttamaan joulupukki-kuvatusta. Jos sellainen tulee marketeissa häiritsemään jälkikasvuani, tapanani on sanoa moisille halpaisille halpis-näyttelijöille suorat sanat.

        "Anteeksi nyt vain, mutta me katolilaiset emme tarvitse Vernaa selostamaan kuka oli pyhä Nikolaus, jota kirkkomme viettää liturgisesti 6. joulukuuta. Kuten Vernan käyttämien lähteiden kohdalla tuppaa yleensä olemaan, loputkin tiedot on vähän sinnepäin."

        Käytin aikaisemmin nimimerkkiä Verna, mutta jouduin luopumaan siitä, kun tietääkseni joku katolilainen oli rekisteröinyt sen. Voinhan kokeilla nimimerkkiä Verna2, jos se tänne kelpaisi.

        Kuten mainitsin lähteenäni oli Suuri perinnekirja, jonka on toimittanut Satu Aalto ja joka sisältää suomalaista juhlaperinnettä ennen ja nyt. Lisänä on vanhojen arkistojen kuva-aarteita. Kirja on painettu Karisto OY:n kirjapainossa Hämenlinnassa 2000. Käytän vain asiallisia lähteitä.


      • E..-
        L.-M. kirjoitti:

        "Kuten tiedetään, noitien ja kerettiläisten tähden kristinuskon kulta-aikoina tarvittiin paljon pyöveleitä."

        Kyllä, varsinkin pakkoluterilaisessa Pohjolassa, jossa muiden uskontojen - ja erityisesti katolilaisuuden - tunnustamisesta lankesi vuosisatojen ajan ensin kuolemantuomio ja sittemmin "vain" elinikäinen maastakarkoitus ja aivan aina meidän päiviimme saakka sosiaalinen sorto ja syrjintä. Pakkoluterilaisessa Pohjolassa noitaroviot kärysivät yli sata vuotta sen jälkeen, kun noitavainoista oli luovuttu jopa rappiomunkki Martin Lutherin synnyinsijoilla. Pyhää Nikolausta ei ole koskaan kunnioitettu pyöveleiden suojelijana. Miksi olisikaan? Pyövelit olivat pääasiassa protestantteja, jotka eivät pyhimyksiä kunnioita.

        Pyövelit olivat tarpeellinen ammattikunta jo ennen Lutheria, ja onhan nykyisinkin eri aloille erikoistuneita suojeluspyhimyksiä. Jopa tietotekniikan ammattilaisilla on oma pyhimyksensä, jonka puoleen sopii kääntyä hädän hetkellä.

        Luther saattoi kylläkin olla aika brutaali persoona, sllä edellä viittaamani pyöveleistä väitöskirjan tehneen tietokirjailijan mukaan Luther vastusti muuatta katolisena aikana ollutta mielestäni kaunista tapaa teloituksissa. Aiemmin pyöveli oli etiketin mukaan pyytänyt tuomitulta anteeksiantoa siitä, mitä hän tulee pian tekemään, minkä tuomittu oli yleensä suonutkin, mutta Lutherin mielestä sellainen anteeksipyyntö oli tarpeeton.


      • L.-Maria
        Johanna L. kirjoitti:

        Totta, L.-M.! Tämä mainitsemasi kola-joulupukki on saanut jopa pelkistetyt värinsä saman kola-juoman etiketistä. Kuvatus on pelkkä mainos!

        Sanomattikin on selvää, että katoliseen kotiin ei kuulu mikään Coca Cola -joulupukki, joka toisi lahjoja jostakin Korvatunturilta.

        Katolisissa kodeissa lapset saavat lahjoja Pyhän Nikolauksen päivänä sekä jonkin verran Jeesus-lapsen tuomana jouluPÄIVÄNÄ. Kun rahvas vetää poskeensa kinkkua, me vasta valmistaudumme joulunviettoon.


    • L.-M.

      Kuten taannoisessa keskustelussa katolisesta ruokakulttuurista toin esille, meidän perheessämme ei koskaan syödä sikaa eikä mitään sikaperäisiä tuotteita - kuten esim. liivatetta tai liivatteella pilattuja karamellejä.

      Sianliha ei kuulu sivistyneeseen katoliseen ruokapöytään, sillä se edustaa luonteeltaan rahvaan roskaruokaa, jollaisena se on terveydelle vaarallista tai ainakin haitallista.

      • possua kristityille

        Mutta eikö kristinusko ole alunperin juuri rahvaan uskonto? Sika sopii oikein hyvin kristittyjen ruuaksi, mikä erotaakin kristityt juutalaisista ja muslimeista. Ja viina, olut tai halpa viini. Näitähän luostarit ovat kautta vuosisatojen valmistaneet. Jos historiallisia dokumentteja on uskominen, viiniä ja olutta juotiin hirvittävät määrät, koska ruoka oli ylisuolaista ja vesi usein arveluttavaa. Suurin osa kristinuskon perusteoksista ja 95% taiteesta on väsätty enemmän tai vähemmän humalassa. Kristunuskon historia on juopottelun historiaa.

        Onko oikeastaan sen kristillisempää ruokaa kuin makkara ja olut! Tämä yhdistelmä tekee kristitystä joulusta kristillisen.


      • L.-M.
        possua kristityille kirjoitti:

        Mutta eikö kristinusko ole alunperin juuri rahvaan uskonto? Sika sopii oikein hyvin kristittyjen ruuaksi, mikä erotaakin kristityt juutalaisista ja muslimeista. Ja viina, olut tai halpa viini. Näitähän luostarit ovat kautta vuosisatojen valmistaneet. Jos historiallisia dokumentteja on uskominen, viiniä ja olutta juotiin hirvittävät määrät, koska ruoka oli ylisuolaista ja vesi usein arveluttavaa. Suurin osa kristinuskon perusteoksista ja 95% taiteesta on väsätty enemmän tai vähemmän humalassa. Kristunuskon historia on juopottelun historiaa.

        Onko oikeastaan sen kristillisempää ruokaa kuin makkara ja olut! Tämä yhdistelmä tekee kristitystä joulusta kristillisen.

        Lukutaidossasi on ilmeisesti jotakin pahasti vialla. Sanoin, että sikaruoat eivät kuulu SIVISTYNEESEEN KATOLISEEN ruokapöytään. (Pakko)luterilaiset saavat minun puolestani aivan rauhassa vetää poskeensa joulukinkkua yms. roskasössöjä.


      • hou hou hou
        L.-M. kirjoitti:

        Lukutaidossasi on ilmeisesti jotakin pahasti vialla. Sanoin, että sikaruoat eivät kuulu SIVISTYNEESEEN KATOLISEEN ruokapöytään. (Pakko)luterilaiset saavat minun puolestani aivan rauhassa vetää poskeensa joulukinkkua yms. roskasössöjä.

        On hyvä, että sivistystaso mitataan possun syömisellä tai syömättä jättämisellä eikä käytöstavoilla tai suhtautumisella muihin ihmisiin. Tämäpä mukavaa, on helppo olla sivistynyt katolilainen. Jättää vaan sian syömättä.

        Irlanti, Puola, Saksa ja Itävalta ovat siis täynnä sivistymättömiä katolilaisia. Saattaapa jopa Pyhä Isä saksalaisena nauttia bratwurstin silloin tällöin. Mutta hyvä että sinä käännynnäisenä tiedät miten asiat ovat. Kiitos.

        Miksi koko ajan viittaat luterilaisiin? Eikö tämä ole katolilaisuus -palsta? Taidat olla pikemminkin käänteisluterilainen kuin katolilainen. Voi teitä käännynnäisiä. Varokaa ettette kääntymisinnossanne käänny 360 astetta.


      • Susi K.
        L.-M. kirjoitti:

        Lukutaidossasi on ilmeisesti jotakin pahasti vialla. Sanoin, että sikaruoat eivät kuulu SIVISTYNEESEEN KATOLISEEN ruokapöytään. (Pakko)luterilaiset saavat minun puolestani aivan rauhassa vetää poskeensa joulukinkkua yms. roskasössöjä.

        L.-M., mitä suosittelisit joulukinkun tilalle? Kalkkunaa? Onko sinulla vinkkejä mitä tarjota sen kanssa? Minustakaan kinkku ei sovi katoliseen joulupöytään.


      • Henrikistä minäkin
        L.-M. kirjoitti:

        Lukutaidossasi on ilmeisesti jotakin pahasti vialla. Sanoin, että sikaruoat eivät kuulu SIVISTYNEESEEN KATOLISEEN ruokapöytään. (Pakko)luterilaiset saavat minun puolestani aivan rauhassa vetää poskeensa joulukinkkua yms. roskasössöjä.

        Ymmärrän L.-M. ettet pidä sianlihasta ja suorastaan inhoat sitä. Sen sijaan on turha yrittää väittää, etteikö sianliha olisi monissa katolisissa maissa arkiruokaa. Näin on erityisesti Puolassa.


      • E J K
        L.-M. kirjoitti:

        Lukutaidossasi on ilmeisesti jotakin pahasti vialla. Sanoin, että sikaruoat eivät kuulu SIVISTYNEESEEN KATOLISEEN ruokapöytään. (Pakko)luterilaiset saavat minun puolestani aivan rauhassa vetää poskeensa joulukinkkua yms. roskasössöjä.

        Porsas on Jumalan luoma eläin. Kyllä sitä saa syödä. Tästä asiasta on Raamatussa selvä kohta. L.-M. pilkkaat sianlihaa Raamatun vastaisesti.

        "Kun Pietari oli rukouksessa katolla, niin hän sai näyn, jossa saastaisia eläimiä laskettiin hänen eteensä taivaasta, ja hän kuuli äänen, joka sanoi: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö". (Apt 10.) Pietari vastasi Herralle, ettei hän ollut ikinä syönyt mitään epäpyhää ja saastaista. Ääni vastasi hänelle: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi." Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin ylös taivaaseen."


      • L.-M.
        E J K kirjoitti:

        Porsas on Jumalan luoma eläin. Kyllä sitä saa syödä. Tästä asiasta on Raamatussa selvä kohta. L.-M. pilkkaat sianlihaa Raamatun vastaisesti.

        "Kun Pietari oli rukouksessa katolla, niin hän sai näyn, jossa saastaisia eläimiä laskettiin hänen eteensä taivaasta, ja hän kuuli äänen, joka sanoi: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö". (Apt 10.) Pietari vastasi Herralle, ettei hän ollut ikinä syönyt mitään epäpyhää ja saastaista. Ääni vastasi hänelle: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi." Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin ylös taivaaseen."

        Meidän perheessämme syömme kernaasti kosher-ruokaa, sillä se on monipuolista, maukasta ja ennen kaikkea terveellistä. Olemme silti katolilaisia, tämä on meille vain "harrastus".

        En ole väittänyt sianlihan olevan "epäpyhää" tai "saastaista", vaan ainoastaan terveydelle vaarallista tai ainakin haitallista. Monet saavat sianlihasta muun muassa ihottumaa ja sitten ihmettelevät mistä ihottuma mahtaa olevan perillä.

        Toistan: sivistyneeseen katoliseen pöytään ei sianliha(tuotteet) kuulu! Mitä jossakin Puolan maaseudulla syödään, ei jaksa minua kiinnostaa, sillä itse en siellä asu enkä todennäköisesti tule koskaan myöskään asumaan.


      • Paneroitu possu rans
        E J K kirjoitti:

        Porsas on Jumalan luoma eläin. Kyllä sitä saa syödä. Tästä asiasta on Raamatussa selvä kohta. L.-M. pilkkaat sianlihaa Raamatun vastaisesti.

        "Kun Pietari oli rukouksessa katolla, niin hän sai näyn, jossa saastaisia eläimiä laskettiin hänen eteensä taivaasta, ja hän kuuli äänen, joka sanoi: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö". (Apt 10.) Pietari vastasi Herralle, ettei hän ollut ikinä syönyt mitään epäpyhää ja saastaista. Ääni vastasi hänelle: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi." Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin ylös taivaaseen."

        Näin on E J k. Ja hyvää possu onkin kinkkuna. Mukavaa kun ei tarvitse tehdä ruoasta uskontoa. Vain usko riittää. Se on täydellistä vapautta.


      • Susi K.
        Paneroitu possu rans kirjoitti:

        Näin on E J k. Ja hyvää possu onkin kinkkuna. Mukavaa kun ei tarvitse tehdä ruoasta uskontoa. Vain usko riittää. Se on täydellistä vapautta.

        Katolilaisuus on kokonaisvaltaista. Meille usko ei ole vain ajatus kahden korvan välissä, vaan kokonaisvaltainen ja koko elämää koskettava kutsumus.


      • Marialainen!
        Paneroitu possu rans kirjoitti:

        Näin on E J k. Ja hyvää possu onkin kinkkuna. Mukavaa kun ei tarvitse tehdä ruoasta uskontoa. Vain usko riittää. Se on täydellistä vapautta.

        Ei pelkkä usko riitä pelastukseen, sillä usko ilman tekoja on kuollut usko. Tämä lukee aivan sanatarkasti Raamatussa Jaakobin kirjeissä, jotka Luther tosin poisti omasta Raamatustaan, koska ne eivät sopineet yhteen hänen ajatustensa kanssa.

        Emme me katolilaisetkaan tee ruoasta uskontoa, mutta silti on helppo havaita, että perinteisesti katolisilla alueilla ruokaan, juomiin ja yleensä elämänlaatuun panostetaan enemmän kuin protestanttisilla. Ei minusta ole "täydellistä vapautta" syödä ihan mitä.

        Jouluna nämä asiat korostuvat. Katolinen joulu on erilainen kuin pakanallinen tai protestanttinen. Se on laadukkaampi ja parempi.


      • 3972
        Marialainen! kirjoitti:

        Ei pelkkä usko riitä pelastukseen, sillä usko ilman tekoja on kuollut usko. Tämä lukee aivan sanatarkasti Raamatussa Jaakobin kirjeissä, jotka Luther tosin poisti omasta Raamatustaan, koska ne eivät sopineet yhteen hänen ajatustensa kanssa.

        Emme me katolilaisetkaan tee ruoasta uskontoa, mutta silti on helppo havaita, että perinteisesti katolisilla alueilla ruokaan, juomiin ja yleensä elämänlaatuun panostetaan enemmän kuin protestanttisilla. Ei minusta ole "täydellistä vapautta" syödä ihan mitä.

        Jouluna nämä asiat korostuvat. Katolinen joulu on erilainen kuin pakanallinen tai protestanttinen. Se on laadukkaampi ja parempi.

        Kyllä Paavalin kirje Jaakobille löytyy sieltä "luterilaisestakin" Raamatusta.

        www.evl.fi/raamattu/1992/Jaak.2.html#05


      • L.-Maria
        3972 kirjoitti:

        Kyllä Paavalin kirje Jaakobille löytyy sieltä "luterilaisestakin" Raamatusta.

        www.evl.fi/raamattu/1992/Jaak.2.html#05

        Väärin. Rappiomunkki piti Jaakobin kirjettä vääränä, koska se ei sopinut yhteen kyseisen henkipaton omien aatosten kanssa.

        Lainaus: "Reformaation aikana jotkut teologit, erityisesti Martti Luther, väittivät, että kirje on liian puuttellinen ollakseen osa Uuden testamentin kaanonia. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että kirje opettaa, ettei usko yksin ole tarpeeksi pelastukseen. Luther katsoi tämän olevan ristiriidassa hänen opettamansa sola fide (yksin uskosta) -periaatteen kanssa. Tämän pohjalta Luther kutsui Jaakobin kirjettä tunnetusti "olkiseksi epistolaksi", joka ei opeta evankeliumia selkeästi ja oikein."
        (Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakobin_kirje)


      • Jou_lut
        L.-Maria kirjoitti:

        Väärin. Rappiomunkki piti Jaakobin kirjettä vääränä, koska se ei sopinut yhteen kyseisen henkipaton omien aatosten kanssa.

        Lainaus: "Reformaation aikana jotkut teologit, erityisesti Martti Luther, väittivät, että kirje on liian puuttellinen ollakseen osa Uuden testamentin kaanonia. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että kirje opettaa, ettei usko yksin ole tarpeeksi pelastukseen. Luther katsoi tämän olevan ristiriidassa hänen opettamansa sola fide (yksin uskosta) -periaatteen kanssa. Tämän pohjalta Luther kutsui Jaakobin kirjettä tunnetusti "olkiseksi epistolaksi", joka ei opeta evankeliumia selkeästi ja oikein."
        (Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakobin_kirje)

        Huomautan kuitenkin, että Luther ei useimmille luterilaisille ole Jumalan asemassa. Jaakobin kirje löytyy Raamatustamme ja itse pidän sitä hyvänä ja tärkeänä, niin luterilainen kuin olenkin, on Luther sanonut siitä mitä tahansa (ja kyllä tiedän ettei hän sitä arvostanut muiden Raamatun kirjeiden veroiseksi). Tuo "yksin uskosta" yhdistettynä yleiseen länsimaiseen individualismiin johtaa herkästi siihen virheeseen että käpertyy miettimään vain sitä omaa pelastustaan, ja uskokin rajoittuu koskemaan vain sitä että pääsee joskus taivaaseen. Jaakobin kirje on terveellinen muistutus tuota vastaan.


    • Turun srk:n jäsen

      Minusta katolisen joulun saavuttaa parhaiten luopumalla kulutushysteriasta ja mässäilystä. Niiden sijaan kannattaa panostaa laatuun. Minustakaan joulupukki ei kuulu katoliseen kotiin.

      • Marialainen!

        Edesmennyt rakas piispamme Paul Verschuren kertoi minulle kerran, että hänen lapsuudessaan Etelä-Hollannissa protestanteilla oli kotonaan kuusi ja katolilaisilla seimi. Kun kulki kadulla talojen ohi, saattoi kuusesta päätellä kuka oli protestantti ja kuka katolilainen.

        Minusta katolisen kodin joulun tuo nimenomaan seimi. Kuusi voi olla myös kotona, sillä se symboloi elämän puuta, mutta minusta kuusi ei saisi olla keskeisimmällä paikalla. Jouluna vietämme Jumalan ihmiseksituloa, joten seimen pitäisi olla kaiken keskipisteenä. Ei-katoliset sukulaiset ja tuttavat tapaavat aina ihailla sitä, koska se on meillä joka vuosi hieman erilainen.

        Olen samaa mieltä niiden kirjoittajien kanssa, joiden mukaan kulutushysteria ja mässäily eivät kuulu katoliseen jouluun. Myös jouluaattoon sopii paremmin hiljentyminen ja vaatimattomuus kuin holtiton ylensyöminen ja juhlinta.


      • perus mieli

        Kaunis ajatus sinulta. Jouluna on syytä keskittyä olennaisinpaan eli rukoukseen.


    • Helena L.

      Täällä Amerikassa olen nähnyt ideakirjoja katolisesta joulusta. On hyvä, että tämä keskustelu käytiin siellä Suomessakin. Uskon pitää näkyä elämässä!

    • Ullanlinnasta

      Haluan kiittää kaikkia tästä kiintoisasta ja erilaisesta keskustelusta. Kiitos Marialaiselle, että nostit tämän vuodenvanhan aloituksen uudestaan esille.

      • Susi K.

        Samat sanat. Jäin ihmettelemään sitä, että tänään oli messussa normaalia vähemmän väkeä. Jotkut eivät näköjään halua käydä kirkossa kahtena päivänä peräkkäin, vaikka sunnuntaivelvollisuus koskee myös tätä adventin 4. sunnuntaita.


      • velvollisuus!
        Susi K. kirjoitti:

        Samat sanat. Jäin ihmettelemään sitä, että tänään oli messussa normaalia vähemmän väkeä. Jotkut eivät näköjään halua käydä kirkossa kahtena päivänä peräkkäin, vaikka sunnuntaivelvollisuus koskee myös tätä adventin 4. sunnuntaita.

        "sunnuntaivelvollisuus "

        Siinäpä tulikin hienosti tiivistettyä katolisen uskon ydin: velvollisuus. Minäpä se käyn kirkossa ihan vapaaehtoisesti ilman mitään velvollisuudentuntoa. Käyn koska haluan ja tarvitsen sitä.

        "Vapauteen Kristus vapautti meidät"


    • yksinäinen sinkku

      Tällä palstalla on puhuttu pelkästään perheiden joulusta. Itse asiassa kuitenkin suuri osa meistä katolilaisista on sinkkuja. Olen yksi heistä. Tällä keskustelupalstalla ei kunnian torvi ole meille kaikunut, päinvastoin, mutta tahdon silti kertoa millaista on viettää joulua yksin. Jotta minua ja meitä muita ei kävisi kateeksi.

      Jouluaattona nukun pitkään. Sen jälkeen käyn vielä ostoksilla. En mene messuun ollenkaan, sillä minua pelottaisi palata keskiyön jälkeen kotiin yksin kävellen. Iltapäivän messut ovat perhemessuja, joten niissä tuntisin oloni entistä yksinäisemmäksi. Illalla laitan jouluruokani mikroon ja syön sen yksin. Juon viiniä. Loppuillasta seuraan paavin messua Vatikaanista. Maksan lahjoista 400-500 euroa sukulaislapsilleni. Itse en saa lahjoja.

      Joulupäivänä kävelen päämessuun. Sen jälkeen syön ja lepäilen. Illalla katson televisiota tai jonkin filmin. Tapaninpäivänä käyn todennäköisesti yhden tuttavan luona.

      • Johanna L.

        Ratkaisu yksinäisyyteesi on helppo: mene naimisiin tai ryhdy sääntökuntalaiseksi. Sen jälkeen et vietä joulujasi enää tuolla tavalla yksin murehtien ja telkkaria tuijottaen.


      • Johannes
        Johanna L. kirjoitti:

        Ratkaisu yksinäisyyteesi on helppo: mene naimisiin tai ryhdy sääntökuntalaiseksi. Sen jälkeen et vietä joulujasi enää tuolla tavalla yksin murehtien ja telkkaria tuijottaen.

        Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Ihminen on onnelisimmillaan, kun löytää itselleen puolison, jotka elävät keskinäisessä rakkaudessa toisiaan tukien. Sääntökunta ei ole hyvä vaihtoehto, koska silloin ihminen ei täyty rakkaudesta siten, kuin Jumala on ihmisen luonut.


      • Johanna L.
        Johannes kirjoitti:

        Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Ihminen on onnelisimmillaan, kun löytää itselleen puolison, jotka elävät keskinäisessä rakkaudessa toisiaan tukien. Sääntökunta ei ole hyvä vaihtoehto, koska silloin ihminen ei täyty rakkaudesta siten, kuin Jumala on ihmisen luonut.

        Sääntökuntakutsumuksen voi ymmärtää vain se, joka a) on kristitty, b) uskoo iankaikkiseen elämään, c) elää Jumalan armossa, d) on katolilainen.

        Koska sinä et ole a, b, c etkä d, et tietenkään voi ymmärtää tällaista kutsumusta - kuten et muuten kristinuskoa muutenkaan. Olethan valinnut pimeyden voimat oman ikuisen kadotuksesi pantiksi.


      • illuminatiomea
        Johannes kirjoitti:

        Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Ihminen on onnelisimmillaan, kun löytää itselleen puolison, jotka elävät keskinäisessä rakkaudessa toisiaan tukien. Sääntökunta ei ole hyvä vaihtoehto, koska silloin ihminen ei täyty rakkaudesta siten, kuin Jumala on ihmisen luonut.

        Mistä Johannes tiedät, että näin on? Onko ihminen silloin onnellisimmillaan? Mitä jos se onkin toisin päin? Voisiko olla niin, että Jumala voi täyttää ihmisen paljon suuremmalla rakkauden määrällä kuin yksikään ihminen?


    • Tavis vasemmalta

      Tänä iltana ja yönä saamme toivottaa toisillemme ensimmäistä kertaa "Hyvää Joulua"! Vaikka olen ollut tänä vuonna suhteellisen passiivinen tämän palstan suhteen, haluan silti kiittää palstalaisia mielenkiintoisista keskusteluista.

      En kuitenkaan ihan kaikkia. Olen tehnyt nimimerkki Johanneksesta kymmeniä ellei satoja valituksia ylläpidolle, minkä ansiosta hänen viestinsä ovatkin poistuneet. Johannes, kirjoitat tänne aivan turhaan uhkailuja, panettelua, massapostituksia ja muuta suomi24:n säännöt kieltävää materiaalia. Ne tullaan poistamaan. Eräistä viesteistäsi ylläpito voisi hyvinkin tehdä rikosilmoituksen poliisille. Voi olla, että onkin jo tehnyt.

      Silti: rauhaisaa jouluaikaa kaikille!

      • Susi K.

        Samat sanat! Illalla mennään keskiyön messuun, mutta siitä huolimatta jo nyt: Siunattua joulua!


    • Turun srk:n jäsen

      Siunattua joulua palstalaisille!

      • katolilainen minäkin

        Siunattua, iloista, rauhallista joulua kaikille, jotka tänne kirjoittelevat ja jotka tätä lukevat!


      • JohannaÄllä

        Siunattua ja armorikasta joulua myös tänä vuonna!


    • Susi K.

      Vietin ensimmäistä kertaa L.-M.:n ja nimimerkin Tavis vasemmalta ideoiden inspiroimaa katolista joulua. Se tuntui hyvältä, rikkaalta - siis katoliselta.

      Sovelsin edellämainittujen neuvoja myös ruokaan. Aattona meillä oli lipeäkalaa, joulupäivänä kalkkunaa ja vasikkaa. Jätin kinkut kokonaan väliin ja se kannatti.

      Onneksi katolisessa kirkossa jouluaika kestää vielä muutaman päivän!

      • sdfssdf

        Johtuuko tuo siitä, että pidätte sikaa saastaisena eläimenä, jota ei saisi kristitty syödä?

        Itse säin kinkkua. Ekologisessa jalajäljessä vasikan liha on todella epäegologista, koska märehtii, siis aiheuttaa kasvihuonepäästöjä ja tarvitsee paljon rehua lihakiloa kohden. Sika on ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

        Mutta syön kyllä sekä vasikkaa että possua. Hyvää ruokaa kummatkin.


      • L.-Maria
        sdfssdf kirjoitti:

        Johtuuko tuo siitä, että pidätte sikaa saastaisena eläimenä, jota ei saisi kristitty syödä?

        Itse säin kinkkua. Ekologisessa jalajäljessä vasikan liha on todella epäegologista, koska märehtii, siis aiheuttaa kasvihuonepäästöjä ja tarvitsee paljon rehua lihakiloa kohden. Sika on ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

        Mutta syön kyllä sekä vasikkaa että possua. Hyvää ruokaa kummatkin.

        "Johtuuko tuo siitä, että pidätte sikaa saastaisena eläimenä, jota ei saisi kristitty syödä?"

        Emme. Sianliha on vain huonolaatuista ja halpaa, että se kuuluu enemmän rahvaan kuin sivistyneiden katolilaisten pöytään.


    • Raamatullisesti

      Olin luterilainen pakana kunnes tulin Jumalan lapseksi kolmekymppisenä ja annoin kastaa itseni raamatullisella uskovien kasteella. Apt. 2:38, 41.

    • Theresita

      Olen jo pari vuotta soveltanut tämän keskustelun eräitä ehdotuksia ja suosituksia. Suosittelen niitä muillekin!

      • L.-Maria

        Vain katolinen joulu on juhlimisen arvoinen. Mitä katolisempi sen parempi! Näin aikaa jää olennaiselle: hartaudelle, rukoukselle, perheelle ja kaikille rakkaille.


      • Syntyperäinen Töölös
        L.-Maria kirjoitti:

        Vain katolinen joulu on juhlimisen arvoinen. Mitä katolisempi sen parempi! Näin aikaa jää olennaiselle: hartaudelle, rukoukselle, perheelle ja kaikille rakkaille.

        Olen monta kertaa harmitellut, etten tehnyt joulustamme katolisempaa silloin, kun lapset olivat vielä pieniä.

        Suurissa juhlissa kodista kannataa tehdä mahdollisimman katolinen, jotta lapset saisivat selkeän katolisen identiteetin ja ymmärtäisivät asioiden tärkeysjärjestyksen. Jouluna se on Kristuksen syntymä, ei lahjojen jako.


    • Jaakobin ääni

      Kiitos keskustelusta! Kerrankin palstalta voi oppia jotakin.

      • Muulinomistaja

        Ja kerrankin sinulla on jotakin viisasta sanottavaa.


    • katolinen Taavi

      Minusta katolisen joulun tärkein piirre on selkeä EI kulutushysterialle. Kun vietämme hartaan joulun, osallistumme messuun, ostamme toisille lahjoiksi ja itsellemme vain sellaisia tavaroita, jotka todella ovat tarpeen, ja muistamme vähäosaisia Caritaksen kautta, silloin joulumme on ollut katolisempi.

      • L.-Maria

        Juuri noin! Katolinen joulu on niin paljon rikkaampi kuin kulutushysteria-pakanallis-pakkoluterilainen joulu, joka päättyy ähkyyn iltayöstä 24.12. Silloin meidän joulumme vasta alkaa ja kestää kokonaisen viikon!


      • Kyllikki2
        L.-Maria kirjoitti:

        Juuri noin! Katolinen joulu on niin paljon rikkaampi kuin kulutushysteria-pakanallis-pakkoluterilainen joulu, joka päättyy ähkyyn iltayöstä 24.12. Silloin meidän joulumme vasta alkaa ja kestää kokonaisen viikon!

        "Katolinen joulu on niin paljon rikkaampi kuin kulutushysteria-pakanallis-pakkoluterilainen joulu, joka päättyy ähkyyn iltayöstä 24.12."

        Olen tavallinen luterilainen. Ei lapsuudenkodissani maalla eikä minun kotonani täällä kaupungissa ole koskaan vietetty mitään kulutushysteria-pakanallis- pakkoluterilaista joulua eikä koskaan ähkitty. En edes satu tuntemaan ketään, joka viettäisi tuommoista joulua. Eikö meidän kristittyjen tulisi pitää enemminkin yhtä? Kaipaan yhteyttä katoliseen kirkkoon ja katolilaisiin. Siksi tulin tälle palstalle.


      • Rantaleijona
        Kyllikki2 kirjoitti:

        "Katolinen joulu on niin paljon rikkaampi kuin kulutushysteria-pakanallis-pakkoluterilainen joulu, joka päättyy ähkyyn iltayöstä 24.12."

        Olen tavallinen luterilainen. Ei lapsuudenkodissani maalla eikä minun kotonani täällä kaupungissa ole koskaan vietetty mitään kulutushysteria-pakanallis- pakkoluterilaista joulua eikä koskaan ähkitty. En edes satu tuntemaan ketään, joka viettäisi tuommoista joulua. Eikö meidän kristittyjen tulisi pitää enemminkin yhtä? Kaipaan yhteyttä katoliseen kirkkoon ja katolilaisiin. Siksi tulin tälle palstalle.

        L.-Maria kirjoittaa provokatiiviseen tyyliin, mutta hän on silti monissa asioissa oikeassa. Tahallaan hän karrikoi ja ironisoi tilanteita - kuten sangen ilmeisesti myös tässä tapauksessa. Ei sellaisesta pidä loukkaantua.

        On hienoa, että tahdot yhteyttä katoliseen kirkkoon ja katolilaisiin. Tervetuloa messuun katoliseen kirkkoon - vaikka jo nyt jouluna. Voit osallistua messuun ihan niin kuin muut. Sen sijaan pyhä kommuunio (eli ehtoolliselle meno) on varattu vain ja ainoastaan katolisen kirkon jäsenille. Muut voivat halutessaan mennä saamaan papilta siunauksen pitämällä oikeaa kättä vasemmalla olkapäällä. Näin pappi tietää antaa asianomaiselle siunauksen.


    • KatolinenTulevaisuus

      Tämän vanhan keskustelun neovot ja vibkit ovat edelleen ajankohtaisia. Poimin tämämön esille, sillä vuodesta 2011 olemme mekin saaneet viettää katolista joulua. En koskaan vaihtaisi sitä muuhun enkä varsinkaan luterilaiseen hengettömyyteen.

    • katolistaviisautta

      Meillä ei ole kuusta ollenkaan, vaan muutama kuusimainen koriste. Seimen ansiosta kotimme on hyvin jouluinen.

      Inhoan protestanttista materiajoulua. Olen onneksi jo kauan saanut viettää katolista joulua, joka on paljon hartaampi, rikkaampi ja syvällisempi.

    • Jooseppi_maakunnasta

      Asumme ns. diasporassa, satojen kilometrien päässä katolisesta kirkosta tai oikeasti ei edes kirkosta, vaan paikkakunnalta, jolla on kerran kuukaudessa messu.

      Olemme kuitenkin päättäneet ulkomaalaissyntyisen vaimoni kanssa, ettemme mene luterilaiseen kirkkoon edes hätävarana. Haluamme lapsillemme selvän katolisen identiteetin. Joulupäivänä saamme kuitenkin paavin siunauksen, jonka Ylekin välittää.

      Luemme aattona jouluevankeliumin kotona ja rukoilemme yhdessä vesper-rukouksen. Kunpa Suomi olisi katolinen maa! Katolinen usko on niin hieno ja syvällinen.

      • Katolilainen

        Kuulin kerran yhdeltä papeistamme, että tuo joulupäivän Urbi et Orbi on koko vuoden katsotuin uskonnollinen ohjelma Ylellä. Hienoa, että se välitetään meille.


      • JohannaÄllä

        On suytäkin pysyä kokonaan. poissa porttoluterilaisista jumiksista, joissa Herramme Jeesus Kristus ei ole todellisesti läsnä. Jos ei ole mitään mahdollista mennä katoliseen kirkkoon, ne joululaulut voi hyvin laulaa kotona ja seurata paavimme messua televisiosta.

        Luin tänään leipäpastori Kari Kanalan (osuva sukunimi!) haastattelun IS:stä. Ihan täytyy ”ihailla”, että jokin pelkillä lässytyksillä 4000 kuukaudessa tienaava tyhjänpuhuja osaa keskustella joulusta mainitsematta sanallakaan Jumalasts, Jeesuksesta ja Neitsyt Mariasta.


      • pressopannu

        Älä ota enempää viinaa.

        Kummallista, että tänne saa kirjoittaa tuollaista sontaa kännissä.

        Jos Jumala on olemassa, niin hän on kaikkialla läsnä. Ainoastaan känninen houkka väittää, että Jeesus ei ole jossain tietyssä paikassa läsnä.


      • JohannaÄllä

        Enpä juo yhtään mitään "viinaa", vaan pelkästään viiniä perheen aterioilla.

        Katolisessa messussa leivästä ja viinistä tulee TODELLA Kristuksen ruumis ja veri. Hän on todellisesti läsnä keskellämme. Protestanttisissa jumiksissa tätä muutosta ei tapahdu, koska protestanteilla ei ole oikeaa pappeutta. Ortodokseilla toki on.


      • Ei-lutherilaisuudelle
        JohannaÄllä kirjoitti:

        On suytäkin pysyä kokonaan. poissa porttoluterilaisista jumiksista, joissa Herramme Jeesus Kristus ei ole todellisesti läsnä. Jos ei ole mitään mahdollista mennä katoliseen kirkkoon, ne joululaulut voi hyvin laulaa kotona ja seurata paavimme messua televisiosta.

        Luin tänään leipäpastori Kari Kanalan (osuva sukunimi!) haastattelun IS:stä. Ihan täytyy ”ihailla”, että jokin pelkillä lässytyksillä 4000 kuukaudessa tienaava tyhjänpuhuja osaa keskustella joulusta mainitsematta sanallakaan Jumalasts, Jeesuksesta ja Neitsyt Mariasta.

        Taas tänään sama Kanala päästetään kotkottamaan IS:ään ikään kuin koko Suomesta ei löytyisi toista lutherinuskoista leipäpastoria.

        On perin mielenkiintoista, että jouluaaton IS:ssä Helsingissä jotakin (käytännössä tyhjää) seurakuntaa Kanala valitti miten ”kiireistä aikaa” joulu on (yli 3000 euroa/kk ansaitseville) leipäpastoreille. Tänään joulupäivänä IS sen sijaan tavoitti saman leipäpastorin itsensä Turusta!


      • KatolinenTulevaisuus
        JohannaÄllä kirjoitti:

        On suytäkin pysyä kokonaan. poissa porttoluterilaisista jumiksista, joissa Herramme Jeesus Kristus ei ole todellisesti läsnä. Jos ei ole mitään mahdollista mennä katoliseen kirkkoon, ne joululaulut voi hyvin laulaa kotona ja seurata paavimme messua televisiosta.

        Luin tänään leipäpastori Kari Kanalan (osuva sukunimi!) haastattelun IS:stä. Ihan täytyy ”ihailla”, että jokin pelkillä lässytyksillä 4000 kuukaudessa tienaava tyhjänpuhuja osaa keskustella joulusta mainitsematta sanallakaan Jumalasts, Jeesuksesta ja Neitsyt Mariasta.

        Tämä sama leipäpastori-kanankotkottaja on julkisuudessa mainostanut olevansa kolmatta kertaa "naimisissa" ja on osallistunut myös täysin moraalittomaan "Ensitreffit alttarilla" -ohjelmaan. Toisaalta mitä nyt leipäpastori ei tekisi leveämmän leivän eteen!

        Tyypillä täytyy olla suhteita Ilta-Sanomiin, koska tapahtui mitä tahansa, sama kanankotkottaja poimitaan esiin kommentoimaan ympäripyöreitä latteuksia.


    • JohannaÄllä

      Seuraan juuri itsekin kristikunnan esipaimenen, Kristuksen sijaisen, rakkaan paavimme messua Pietarinkirkosta...

    • Uuskatolilainen

      Vietin tänään katolista joulua ensimmäistä kertaa! Kyllä oli upeaa!

      • Anonyymi

        Jaa-a.
        Outoa, että katolilaisille tuntuu olevan tärkeää oman identiteetin pönkittäminen protestantteja haukkumalla.


      • Anonyymi

        Katolisuus pelottava uskonsuuntaus kokonansa.


    • Anonyymi

      Mikä olisi katolisinta joulumusiikkia? Kysyn tätä sen tähden, koska olen luterilaisen kirkon kanttori emeritus (sairauseläkkeellä). Lutherin virsi enkeli taivaan ei varmaankaan ole kaikkein suosituimpia katolisen puolen joululauluja, mutta katolisen papin Joseph Mohrin sanoittama ja urkuri Franz Gruberin säveltämä Jouluyö, juhlayö taitaa olla katolilaisten suosituin ,eikö vain? Minä, vaikka olen vielä luterilainen, haluaisin viettää katolista joulua, joka vain tuntuu paljon syvällisemmältä

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe