Koiran anaalirauhasten tulehdus?

Mitä tehdä..

Eli mua huolestuttaa vuoden ikäisen narttu koirani peräaukko.. Se aina kakkalla käynnin jälkeen, nukkumaan mentäessä ja muutenkin, puree ja nuolee kamalasti takapuoltaan! Se on purrut peräaukon ympäriltä karvat, ja nahka on jo aivan punainen, karvat punertavat.. Eli aivan selkeästi se jäytää sitä niinkuin sitä kutittaisi, verille asti! Madotettiin koira, ei auttanut ollenkaan. Eläinlääkärillekin soitin ja meinasi että voi olla anaalirauhasten tulehdus.. Mutta kun ei voi ottaa ennen ensi viikkoa vastaan, pieni paikkakunta-kiireinen aikataulu.. Pystyyköhän asialle nyt tekeen mitään "kotikonstein"?? Koira ei laahaa takapuoltaan lattiaa vasten, joka mielestäni on oire anaalirauhasten tyhjentymis ongelmista.. Koiramme on saksanpaimenkoira. Syö Frank´s Pro Goldin Adultia. Jos jollakin olis jotain asiallista tietoa aiheesta tms. vastatkaa. Kiitoksia kovasti!

22

48839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niisku

      en tiedä onks ihan sama juttu, mutta mun kissallani oli pahasti tulehtuneet anaalirauhaset ja se nukutettiin eläinlääkärissä ja eläinlääkäri "puristi" rauhaset tyhjiksi, niistä tuli paljon mustaa/veristä märkää... samalla nukutuksessa suoli tyhjeni kun kissa oli kärsinyt myös ummetuksesta ulostuskipujen ja verenvuodon takia. lisäks eläinlääkäri määräs kissalle vahvoja antibiootteja rauhasten tyhjennyksen jälkeen ja loishäädön matojen varalle.
      kissa tokeni eikä anaali ole sen koommin vaivannut :)!

      ennen tuota eläinlääkärissäkäyntiä saimme myös neuvon että kissalle olisi voinut antaa nk. anaali"suppoja" eli ihmisten peräpuikkoja puolikkaina suoraan suoleen, ne lievittävät kipua ja sisältävät jonkinmoista öljyä, joka helpottaa ulostamista. voin kyllä sanoa että se on aika vaikea puuha, ainakaan me ei saatu kissarukalle pantua puikkoa... mutta ainakin siinä yks kotikonsti ennen eläinlääkäriä.

      tsemppiä koiralle! :)

    • m.a

      Anaali rauhasia voit yritää tyhjentää myös itse
      ihan vaan ulkopuolelta,painat peukalolla ja etusormella ensin peräaukon alapuolelta(klo 5ja 7 kohdilla) ja siinä pitäisi tuntua kyseiset rauhaset sitten yrität puristaa niitä yhteen ja samalla työnnät sormilla vähän ylöspäin.
      Haistat kyllä jos anaalit tyhjenee.
      Kannattaa ensin lämmitellä koiran pyllyä lämpimällä vedellä se helpottaa tyhjentämistä.
      (auttaa muutenkin kyseiseen vaivaan)
      Kannataa yritää varovasti jos vaiva on jatkunut kauan voivat olla pahastikkin tulehtuneet.
      Voisit yritää soitaa päivystävälle eläinlääkärille jos eivät tyhjene.

      • Mitä tehdä..

        Eikö se sitten ole mitenkään haitallista tyhjennyttää niitä kotona jos ne on tulehtuneet? Pitäiskö ulosteen olla jotenkin "erilaista" kuin normaalisti?? Se nimittäin on käynyt kyllä tiuhempaan "punnaamassa" mutta ei ole mitenkään kovalla/erityisen löysällä.. Ehkä hieman löysempää kuin ennen.. Kiitos vastauksistanne!!
        *anteeksi "kielenkäyttö" ja ei niin kiva aihe, mutta en tienny mistä muualtakaan apua olisin kysyny..:)*


      • Char
        Mitä tehdä.. kirjoitti:

        Eikö se sitten ole mitenkään haitallista tyhjennyttää niitä kotona jos ne on tulehtuneet? Pitäiskö ulosteen olla jotenkin "erilaista" kuin normaalisti?? Se nimittäin on käynyt kyllä tiuhempaan "punnaamassa" mutta ei ole mitenkään kovalla/erityisen löysällä.. Ehkä hieman löysempää kuin ennen.. Kiitos vastauksistanne!!
        *anteeksi "kielenkäyttö" ja ei niin kiva aihe, mutta en tienny mistä muualtakaan apua olisin kysyny..:)*

        Jos tyhjentää pitää niin tyhjentää pitää. Tulehtuvat, jos ovat liian täynnä ja kukaan ei tyhjennä, että sen voi siis tehdä itsekkin.

        Tosin suosittelen etsimään ohjeet, jos et vielä tuosta tajunnut ota paperia tai pyyhe lähelle, tee tämä kylpyhuoneessa, suojaa silmäsi, pyydä joku pitämään koiraa ja toistan: varo silmiäsi. :D


      • ^^Pomeranian^^

        Jos anaalirauhaset ovat tulehtuneet, niitä ei saa tyhjentää. Pitäisi mennä eläinlääkäriin, koska rauhaset ovat todella kivuliaat. Meidän koiralla oli märkäpaise, joka piti puhkaista nukutuksessa, koska koiraa sattuu liikaa valveilla... eläinlääkäriin kannataisi mennä jos on tulehtuneet


      • Ota ensin selvää

        Voi tulla pahaa vahinkoa eläimelle jos sen tekee itse.Kannattaa lukea netistä koirien anaalirauhasen tulehduksesta.Älä sählää näillä keskustelupalstojen teeseitse kotieläinlääkäreiden ohjeilla koskaan.He ovat vastuuttomia!


    • Mirva

      Meillä hauvalla kans rauhasongelmia. Eläinlääkäri neuvoi tyhjentämään rauhaset "sisäkautta" eli sormi peräaukkoon ja patit pitäisi tuntua 5 ja 7 kohdalla. Sitten pateista kiinni ja "vedät" ulospäin. Pitäisi olla helpompaa kuin ulkoapäin tyhjentäminen. Meillä tosin ei anna tyhjentää jos rauhaset jo tulehtunut. Tekee nähtävästi sen verran kipeämpää.
      "Terve neste" on kellertävää, kullanvaaleaa. Tulehtunut ruskeaa, joskus hyvinkin tummaa.
      Onnea yritykseen. Vaiva tosi hankala. Meillä pentu vasta 6 kk ja nyt jo toinen tulehdus vaikka pennuilla tuota vaivaa on harvemmin. Hieman pelottaa että ollaanko aina anaalirauhasten kanssa naimisissa...

      • coton

        Meillä 4- vuotiAS coton tyttö sai tosi pahan anaalirauhastulehduksen. Koira ei suostunut liikkumaan kyhjötti vaan,hakeutui nurkkiin kuopimaan lattiaa, ei halunnut hyppiä, ei tullut syliin. Näki että koirulainen oli tosi kipeä. Luulin että on selkävaivaa, kun ei vetänyt takapuoltaan, mitä olin tottunut pitämään muiden koirien kanssa anaalirauhasoireena. Lääkäri tyhjensi ja huuhteli antibioottitahnalla. Kahden viikon antibioottikuuri ja kipulääkitys. Lääkärin suositus oli jos uudelleen tulee tulehdus niin leikkaus. Anaalirauhasilla ei ole mitään virkaa, se on vain kuulemma merkkausta varten. Näin aion itse tehdä jos uusiutuu.


    • niisku

      joko lievittyi tuskat? jäi vaan säälittämään ko. koiran kohtalo koska olen sen läheltä nähnyt omalla kissallani. :/

    • ♥Tvistis

      Tänään koiramme alkoi hinkkaamaan peppuaan lattiaan kovasti ja tuli luokse vinkumaan.
      Ajattelin heti että oisko nyt anaalirauhaset kyseessä?
      Ei siis olla ennen tyhjennelty anaalirauhasia kun pentu on 7kk eikä ole ennen tätä tullut.
      Pitäiskö kokeilla tyhjentää vai mitä?

      • kolmikko :)

        Kyllä minä tilaisin heti maanantaina eläinlääkärille ajan, jos edelleen oireilee enkä edes itse yrittäisi tyhjentää... on sen verran epämukava toimenpide niin koiralle kuin omistajalle ;)
        Meidän yhdellä koiralla oli nuorena parikin kertaa ongelmia anaalirauhasten kanssa, nyt onneksi tilanne *koputtaa puuta* rauhoittunut...silloin antoivat eläinlääkäristä neuvon tyhjennyksen jälkeen, että suihkuteltaisiin peräpäätä lämpimällä suihkulla, jotenkin ne kai sitten voivat itsestäänkin tyhjentyä, ainakin jos ovat uudelleen täyttymässä...


      • ,,,,,
        kolmikko :) kirjoitti:

        Kyllä minä tilaisin heti maanantaina eläinlääkärille ajan, jos edelleen oireilee enkä edes itse yrittäisi tyhjentää... on sen verran epämukava toimenpide niin koiralle kuin omistajalle ;)
        Meidän yhdellä koiralla oli nuorena parikin kertaa ongelmia anaalirauhasten kanssa, nyt onneksi tilanne *koputtaa puuta* rauhoittunut...silloin antoivat eläinlääkäristä neuvon tyhjennyksen jälkeen, että suihkuteltaisiin peräpäätä lämpimällä suihkulla, jotenkin ne kai sitten voivat itsestäänkin tyhjentyä, ainakin jos ovat uudelleen täyttymässä...

        itse opetella tyhjentää anaali rauhaset-ja lisää kuitua ruokaa,es,kurkkkua mustikkaa salaattia.syöttäisin nyt kotiruokaa riisiä,makaoonia,naud/jauhelihaa .ei maito tuotteita.olen ainan tyh,itse säänn.koirani anaalirauhaset ensin suhkutan ja sitten tyhj.tottuu siihen kun rauhassa tekee ja helpottaa heti koiraa.tietysti jos jos tulehtuneet siis.ell.....)perusjuttuja lemmikin omistajalla.


      • aijaz
        ,,,,, kirjoitti:

        itse opetella tyhjentää anaali rauhaset-ja lisää kuitua ruokaa,es,kurkkkua mustikkaa salaattia.syöttäisin nyt kotiruokaa riisiä,makaoonia,naud/jauhelihaa .ei maito tuotteita.olen ainan tyh,itse säänn.koirani anaalirauhaset ensin suhkutan ja sitten tyhj.tottuu siihen kun rauhassa tekee ja helpottaa heti koiraa.tietysti jos jos tulehtuneet siis.ell.....)perusjuttuja lemmikin omistajalla.

        ja peruslemmikinomistaja vois opetella yhdyssanat ja pilkut.


      • Pauli

        Moi ! Aijaz.Opettele sinä itse kirjoittamaan oikeaoppisesti,äläkä puutu toisten kirjoituksiin !
        Vois ei ole mikään suomenkielinen sana,tarkoitit varmaan voisi !
        T:Pauli


    • miukulainen

      Meillä huomattiin koko tulehdushomma vasta kun anaalirauhanen räjähti, siis aivan karsea reikä kankussa ja koira kipeän näköinen, pika pikaa päivystävälle soitto ja heti apteekkiin hakemaan antibiootit ja kipulääkettä. Ja sit aamulla vastaanotolle näyttämään tilannetta. 4v chihunarttu kyseessä, reipas yksilö kun ei ole oloaan valitellut ja lenkilläkin käyty normisti. Anto puhdistaa kohdan septidinillä. Viimeaikoina ollut ripulia josta rauhanen tulehtunutkin el.lääk mukaan (peräpää ei pääse tyhjentymään oikein ripulin takia >anaalirauhastulehdus, ilmeisesti voi muustakin syystä tulehtua) Halusin vaan kertoa oman tarinan jos jollekin olisi hyötyä, mutta aina kaikissa asioissa kyllä neuvoisin soittamaan HEI eläinlääkäriin eikä arpomaan kohtaloa nettien keskustelupalstoilla! Meille koirat on kaikki kaikessa ja eläin ansaitsee parhaan mahdollisen hoidon aina!

    • Jaakko s
    • em_

      Meillä myös anaalirauhanen kerkesi puhjeta. Itse neuvoisin menemään heti lääkäriin tyhjennyttämään ne ja hakemaan antibiootit ja kipulääkkeet. Jos rauhaset ovat pahasti tulehtuneet, ei niitä ulkoapäin oikein pysty tyhjentämään.
      Meillä koira oli kunnossa vielä illalla, ei jyrsinyt peräpäätä eikä mitään. Yöllä heräsin kun koira läähätti ja oli levoton ja kun pistin valot päälle näin että peräpää oli ihan veressä.
      Noh aamulla menimme heti lääkäriin, ja toinen rauhanen oli niin tulehtunut, ettei sitä voinut tyhjentää. Tulehduskipulääke ja antibiootti kuurit päälle ja viikon kuluttua takaisin. Tuolloin saatiin rauhasta vähän tyhjättyä,mutta ei kokonaan ja sama rumba uudelleen.Kolmannella kontrollilla koira olikin kuin olikin jo melkeinpä kunnossa.Lämpimällä vedellä huuhtelu monta kertaa päivässä auttaa.

    • kiinnostunut

      Paljon on maksanu, kun on käyty eläinlääkärillä tyhjennyttämässä anaalirauhaset?

      • 106

        10€-70€.


    • Paranemisiin

      Meillä toisella cavalierilla välillä toi anaalirauhas ongelma.
      Olen itse ne opetellut tyhjentämään,kun alkavat vaivata ja on hyvin toiminut.
      Vessassa nostan koiran lavuaarin päälle seisomaan ja tyhjennän,koira oppinut olemaan paikallaan,kun tietää että autan.Sen jälkeen suihkuttelen lämpösellä vedellä hetken aikaa.
      Inhottava vaiva,meillä tulee aina vaan toiselle koiralle,tisella ei sitä ole kertaakaan ollut.

    • Varoituksen sana

      "Tulehtuneita anaalirauhasia ei saa yrittää tyhjentää kotona, koska kovakouraisesti käsiteltynä koiran anaalirauhanen saattaa revetä ja tällöin tulehduserite tyhjenee ympäröivään kudokseen aiheuttaen vakavan tulehduksen kudoksessa.. Olisi myös hyvä, että eläin ei pääsisi hankaamaan tulehtuneita rauhasia lattiaan tai mattoon, sillä voimakas hankaus voi myös aiheuttaa anaalirauhasen seinämän repeämisen, jolloin tulehdus leviää laajemmalle kudoksiin."
      Elainlaakariin.fi varoittelee tuommoista. Jos ei ole varma että asian osaa, niin ehkä kannattaa käydä eläinlääkärillä.

    • OIKEESTINYT

      "sormi peräaukkoon ja patit pitäisi tuntua 5 ja 7 kohdalla. Sitten pateista kiinni ja "vedät" ulospäin."

      MITÄ SAATANAA!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe