"Edistystä"

Mitä seuraavaksi

Kosken Tl seurakunnan kirkkoherra Terhi Latvala ja nuorisodiakoni Katri Tuori ovat rekisteröineet parisuhteensa 11. marraskuuta. Asian kertoi julkisuuteen Auranmaan Viikkolehti.

– Halusimme kertoa ratkaisustamme, koska se on pienessä yhteisössä muutenkin pian kaikkien tiedossa. Mitään velvollisuutta kertoa yksityisistä asioita ei sinänsä ole, sanoo Terhi Latvala,

Asiasta järjestään tiedotustilaisuus Kosken seurakunnan luottamushenkilöille.

– Haluan korostaa, että kyse on meidän elämästämme ja yksityisyydestämme. Emme halua parisuhteen rekisteröinnillä nousta mihinkään barrikadeille, vaan sitoutua toisiimme ja luoda turvallisen pohjan yhteiselle elämällemme.

Latvala kertoo Kotimaa24:lle puhuneensa parisuhteen rekisteröinnistä etukäteen Turun piispa Kaarlo Kallialan kanssa. Työntekijöiden rekisteröidyille parisuhteille ei kirkkotyönantajan puolelta ole estettä.

– Myöhemmin järjestämme rukoushetkeen piispainkokouksen suosituksen mukaan. Emme ole venyttämässä rekisteröityä parisuhdetta avioliiton suuntaan, Latvala toteaa.

–Ymmärrän, että tämä voi aiheuttaa hämmennystä ja moni saattaa myös pahoittaa mielensä. Raamattunäkemyksiä on asian tiimoilta monia, mutta uskomme kohde on meillä kaikilla onneksi sama, Jeesus Kristus, Latvala sanoo.

Kosken tapaus ei ole ensimmäinen, jossa kaksi saman luterilaisen seurakunnan työntekijää rekisteröi parisuhteensa.

12

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lesbos Homonen

@ Kosken tapaus ei ole ensimmäinen, jossa kaksi saman luterilaisen seurakunnan työntekijää rekisteröi parisuhteensa. @

Entä sitten? Olisiko pitänyt kysyä sinulta lupa?

• pyh!

Molemmat olisi pitänyt erottaa pappisvirasta heti.

• koppistavaan
        pyh! kirjoitti:

Molemmat olisi pitänyt erottaa pappisvirasta heti.

Sinäkö sen määräät, ketä ihmiset saavat rakastaa?

• persut voittaa taas

Millähän perusteella heidät pitäisi erottaa? Sinun ennakkoluulojesi takia vai?

• Kirjoittelija2

Tuota minäkin ihmettelen, millä perusteella heidät pitäisi erottaa, jos he rekisteröivät parisuhteensa. Kyllä kai naiset saavat rekisteröidä parisuhteensa, jos miehetkin saavat.

• Peruspaska

Jotkut sanovat sellaisen olevan kauhistus "Herralle", mutta minä luulen että se on kauhistus vain joillekin pikkuisille ihmisille ja että "Herra" on vain heidän megalomaaninen alteregonsa.

• psykol.
        Peruspaska kirjoitti:

Jotkut sanovat sellaisen olevan kauhistus "Herralle", mutta minä luulen että se on kauhistus vain joillekin pikkuisille ihmisille ja että "Herra" on vain heidän megalomaaninen alteregonsa.

Herra on kaikille uskovaisille heidän megalomaaninen alteregonsa, olipa vanhoillinen tai liberaali uskovainen.

• ------------------

Jumala loi ihmisen kaltaisekseen, onko Jumalan osoittaminen homoksi rikos tai onko homo ystävällisillä seurakunnilla homo epäjumala???
      Jeesus ei ole perustanut homoseurakuntia.

Heteroudella on omat rajansa, jotka ihmiskunnan historiassa ovat aina olleet samat, ja ne rajat, ovat mahdollistaneet kaikkien tänään elävien ihmisten olemassaolon - jopa homojen. Että hetero tuntee vastenmislisyyttä homoutta kohtaan, taustalla vaikuttaa koko ihmiskunnan historia perimätietoineen, luonnollisesti, mutta se ei saa olla este sivistyneelle ymmärtämiselle, sillä ihmiskunnan historia velvoittaa ymmärtämään henkisen ja/tai ruumiillisen väkivallan uhreja, tänään ja historiassa.

Että yksittäinen henkilö tai osa etnistä Suomen kansaa tänään on tietämätön, ja tietämättömyyttään esittää asioita jotka eivät ole Lakiin sidottuja, on useita satoja vuosia kestäneen vääräoppisuuden tulos ja summa. Vääräoppisuus mistä etnisen Suomen kansan epätietous, lisääntyvä huonovointisuus ja niistä kumpuavat kaikki ennakkoluulot, ei ole Suomalaista alkuperää.

Kaikella ja kaikilla on oma aikansa, paikkansa ja myös rajansa maan päällä; Heterolla ja homolla on omat luonnolliset rajansa, ja rajan ylittäminen puolin tai toisin millään tasolla, on epäsivistyneisyyttä.

Kasveilla on omat rajansa, lakinsa miten ne luonnostaan ovat ja käyttäytyvät. Eläimillä on omat rajansa, lakinsa miten ne luonnostaan ovat ja käyttäytyvät. Ihmisillä on omat rajansa, lakinsa miten ihmiset luonnostaan ovat ja käyttäytyvät. Kun homoudesta keskustellaan, viitataan usein eläinmaailmaan ja esitetään kuinka "homoutta esiintyy myös eläinmaailmassa"; pysykää rajojenne sisäpuolella; Homot eivät ole eläimiä.

Uskonlahkoissa viitataan myös kasvi- ja eläinmaailmaan esittämällä, että "ihminen ei voi täyttää lakia"; vain kasvit ja eläimet eivät voi täyttää ihmisille säädettyä lakia. Haudalla esitetään kuinka edesmennyt ihminen on "maasta tullut ja maaksi jälleen tuleva", mutta luomistyön mukaan niinkuin me sen tänään todistamme, vain kasvit ovat maasta tulleita ja maaksi jälleen tuelvia. Turhaan kasvi- ja eläinmaailmaan kuuvuliva oppeja saarnaa ihmisille, menkööt kertomaan evankeliuminsa karhulle, ja veisaamaan virtensä kuuselle.

Jos lapsen mielen raiskaa vauvaiästä opilla jonka mukaan "ihminen ei voi täyttää lakia", sieltä maailman kuulusta "kaapista" (mielestä) voi "hypätä ulos" mitä tahansa milloin tahansa - jopa koulumurhaaja. Puhdasmielinen homo joka noudattaa lakia, täyttää Lain, on huomattavasti luotettavampi virkamiespaikalla jossa vaaditaan Lain noudattamista, kuin henkilö jonka elämänkatselmus on että "ihminen ei voi täyttää lakia".

Minä hyväksyn sinut sellaisena niin kuin sinä olet, ihmisenä joka on rehellinen itselle ja muille, terveesti ylpeä siitä kuka sinä olet, häpeämättä, Lakia noudattava. Jos olet homo, niin ole homo 100% ja pysy 100% homouden rajojen sisäpuolella, niin sinua kunnioitetaan. Mutta jos sinä et pysy rajojesi sisäpuolella, esittäen asioita jotka ovat vasten sitä kuka sinä todellisuudessa olet ja ketä sinä todellisuudessa edustat, ja vasten minun vakaumustani joka kumpuaa henkilökohtaisesta, kansallisesta ja kansainvälisestä todenperäisestä Lakiin sidotusta Lain suojelemasta identiteetistäni tänään ja ihmiskunnan historiassa, ja vaadit minua "hyväksymään, tai ottamaan vastaan "homouden evankeliumisi", sinä loukkaat minua, ja sinä loukkaat kaikkea mitä minä edustan.

Minä olen 100% hetero, ja terveesti ylpeä siitä, ilman minkäänlaisia fobioita.

Sanojen väärin käyttö johtaa ajatuksen epäselvyyteen. Ajatuksen epäselvyys puolestaan johtaa vääriin sanoihin ja vääriin tekoihin; Fobiaa ei ole kun huutaa "Nyt ryssä hyökkää Suomeen!" riippumatta siitä mistä ilmansuunnasta "ryssä" hyökkää Suomeen. Fobiaa on kun huutaa että "Nyt ryssä hyökkää Suomeen!" silloin kun se toisella puolella maapalloa hyökkää johonkin toiseen maahan, tai silloin kun se ei hyökkää mihinkään maahan.

Kirkko oppeineen on monen muun huonovointisuuden ohella, homouden aiheuttaja.

• 100% hetero

Me kaikki Luterilaisuus-palstalle kirjoittavat olemme 100% heteroja, tietenkin! Meistä vain on mukavaa käyttää aikaamme siihen, että avaamme jatkuvasti uusia ketjuja joissa päivittelemme - toisinaan hyvinkin graafisesti - homoseksuaalisuuden kauhistuksellisuutta, kuin sitä yhtä omenaa jota ei olisi saanut maistaa.

• Vaadin oikeutta

Herää sellainen kysymys, että ovatko nuo suhteensa rekistöröineet luterilaisia, tai jotakin muuta uskonsuuntaa edustavia. Käsittääkseni luterilaiset eivät voi hyväksy samaa sukupuolta olevien avioliittoon verrastettavaa liittoa. Luterilaiset hyväksyvät keskuuteensa kyllä homot ja lesbot, mutta eivät siunatakseen heidän tekoaan, vaan auttaakseen heitä uskontiellä. Jos täällä kaikki toteuttaisivat kaikkia mielihalujaan Raamatusta piittaamatta, niin sitten ei enää vaikuttaisi mitään se, miten pyhä ihminen yrittäisi olla niissä asioissa joissa kykenee sitä olemaan.

Itse en käsitä ollenkaan tuota kaapista ulos tulemista. Parempi olisi kaapissa kärsiä se, mikä vastustaa Raamattua ja rukoilla siellä pelastusta. Minulla ei ole mitään homoja ja lesboja vastaan, mutta sitä vastaan on, että minun pitäisi hyljätä Raamattua hyväksyäkseni heidän itselleen ottamat oikeudet.

Toivon kaikkien homojen ja lesbojen saavan rauhan Jeesuksen seurassa. Jeesus kykeneen vapauttamaan ja parantamaan rikki menneen ja kärsivän ihmisen.
      Vaadin kuitenkin rauhaa Raamattuun uskoville. Meillä on oikeus uskoa kaikki se, mitä Raamattu meille opettaa. Vaikka nyt onkin käynyt toisinpäin, että minua vaaditaan hylkäämään Raamattu ja hyväksymään kaikki se, mikä on ihmislakien mukaan oikeutettu, en voi sitä koskaan tehdä.

• Kokemus-K

"Luterilaiset hyväksyvät keskuuteensa kyllä homot ja lesbo"

Tämä on aina yhtä mielenkintoinen paradoksi. Sanotaan että hyväksytään tietynlainen ihminen mutta ei hänen tekojaan. Tämä on kuitenkin itsensä petämistä ja mustan selittämistä valkeaksi. Jos et hyväksy ihmisen elämistä sallaisena kuin hän on, et todellisuudessa hyväksy häntä, ainoastaan itse luomasi ihannekuvan hänestä sellaisena kuin sinä haluat.

Jos minä sanoisin että hyväksyn kyllä kristityn ihmisen mutta en sitä että hän mitenkään harjoittaa uskoaan, en olisi omasta mielestäni mitenkään kauhean hyvä tai rakastava ihminen. Asettaisin sinuun kiinteästi kuuluvan tarpeen kyseenalaiseksi ja asettaisin tiukkoja ehtäja sille, minkälaisena olet hyväksytty.

Tämä ei tarkoita että vaatisin kaikkia kristittyjä hyväksymään homot, sihen te tuskin pystytte. Mutta olisi ihan kohtuullista että myöntäisitte ihan avoimesti että ette tähän pysty. Ja lopettaiitte kaikki ulkokultaiset "hyväksymme kyllä homot mutta..." tyyppiset lausunnot. Ette te hyväksy, jos he eivät muutu haluamanne kaltaisiksi kilteiksi ja sisäsiisteiksi "mallihomoiksi" joilla ei ole haluja eikä seksuaalisuutta.

• PerkeIe

Vaatimuksia, vaatimuksia! Oikeuksia, oikeuksia! Minun aikaisemman kommenttini katsoit ilmeisesti oikeudeksesi vaatia poistettavaksi, joten nyt minun täytyy vastata sinulle uudestaan.

Minusta on huvittavaa, kuinka uskovaiset katsovat oikeudekseen määritellä keitä hyväksyvät tai eivät hyäksy joukkoonsa, aivan kuin he olisivat jonkinlainen ylempien ihmisten kerho. Näin ei tietenkään ole ja uskallan väittää, ettei useimpia homoja voisi vähempää kiinnostaa joku luterilaisten hyväksyntä. Näin ollen ällöttävän tekopyhyyden voi jättää sikseen ja sanoa ihan suoraan, että vihaatte homoutta ja homoja yhtä vimmaisesti kuin jokseenkin kaikkea vihaava jumalannekin. Tuskin kovin moni loukkaantuu.

Käänteisesti voin myös sanoa, että esimerkiksi minä kyllä pitkin hampain hyväksyn keskuuteeni luterilaiset, mutta en hyväksy luterilaisuutta enkä mitään muutakaan uskonnonsuuntaa, jonka "pyhissä" opetuksissa avoimesti halveksitaan tiettyjä ihmisryhmiä ja lietsotaan väkivaltaan heitä kohtaan. Tähän minulla on oikeus, eikö totta?

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      106
      4287
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      69
      3091
    3. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      315
      2851
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      62
      2322
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      77
      1552
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      77
      1378
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      98
      1332
    8. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      77
      1138
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      70
      1136
    10. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1121
    Aihe