Miten lujaa skootteri "saa" kulkea ennen kuin poliisi antaa rikesakon?

Epätietoinen

Taannoin tällä palstalla nimimerkki mp-poliisi kertoi, että 65 km/h:ssa asti mopon ylinopeus on rikesakkoasia ja kilvet otetaan pois.

Kysyisinkin nyt, että miten lujaa skootterin pitää kulkea ennen kuin poliisi antaa rikesakon? Vastaus ei voi olla, että 45 km/h. Poikani skootteri kulkee 52 km/h ilman että sille on tehty mitään. Näyttää siltä, että jokainen skootteri kulkee vähintään 50...55 km/h vakiona.

30

11607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hydrox

      Mittarit vaan näyttää mitä sattuu. Jos oikean nopeuden haluaa tietää niin GPS taskuun ja testaamaan.

      • Epätietoinen

        ei tuosta 52:sta paljon heitä. Mutta vastaus kysymykseeni ei muutu vaikka mopo kulkisi vain 45 km /h. En usko että poliisi sakottaa jos mopo kulkee muutaman kilometrin yli 45. Joku nopeusraja on oltava mistä lähtien sakkolappuja aletaan kirjoittamaan.


    • pazi

      Riippuu ihan poliisista kuka tulee vastaan.
      ite ajoin 10v. sitten poliisien kanssa kilpaa hiekka tiellä talvella 11 jäkeen illalla.
      mopo kulki yli 90Km/h pääsivät ohi vasta yhellä pitkällä suoralla. Sain sakot 70Mk siitä kun ei valot toiminu mopossa.
      Olisivat voineet pistää pikkusen enemmän sakkoa ja laittaa maksuun Kevyt moottori pyörä veron oli pikkasen tuuria.

      • jonsku

        Mutta entäs sitten kun 2003 vuosimallin fude kulkee vakiona tasasella 70km/h gps:lläkin on mitattu. Tollasen mopon kanssa voi joutua vaikeuksiin poliisin kanssa. Mopoksihan se kuitenkin on rekisteröity...


      • Pazi
        jonsku kirjoitti:

        Mutta entäs sitten kun 2003 vuosimallin fude kulkee vakiona tasasella 70km/h gps:lläkin on mitattu. Tollasen mopon kanssa voi joutua vaikeuksiin poliisin kanssa. Mopoksihan se kuitenkin on rekisteröity...

        Mullakin on Vm.2004 Sanili Forte.
        Menee sekin vakiona sen 70 tasasella.
        onkohan kiinalaiset unohtanu noista rajoittimet
        pois.
        Onkos ketään poliisit pysäytylly kellä on tommonen
        jo vakiona liikaa kulkeva?


      • Ying Yang Skooteri
        Pazi kirjoitti:

        Mullakin on Vm.2004 Sanili Forte.
        Menee sekin vakiona sen 70 tasasella.
        onkohan kiinalaiset unohtanu noista rajoittimet
        pois.
        Onkos ketään poliisit pysäytylly kellä on tommonen
        jo vakiona liikaa kulkeva?

        Juuh, elikkä itelläni on Jincheng Sudoku 50 merkkinen skootteri joka kulkee kans tuon jotain 70 km/h tasasella... en sitte tiiä kyllä onko entinen omistaja tehnyt skootterille mitään mutta se on selvä että jos skootteri kulkee tuon verran nii vaikeuksiin joudut poliisin kanssa aivan 100 % varmasti, sillä nimittäin itselleni kävi juuri tänään 21.6.2012 sellainen emämunaus, että ajoin poliisin tutkaan tietämättäni liian lujaa ( 64 km/h) ... siitä tuli semmonen reipas 60 € sakkoa ja kilvet lähti poliisin mukaan... että ei sen puoleen... Ja jos joku voisi tällä samalla sivulla vielä kertoa, että mitä tälle skootterilleni on mahdollisesti tehty, että se kulkee noin lujaa... haluaisin mieluusti päästä kohta ajelemaan taas skootterillani, mutta ei sillä voi tieteenkään ajaa tällä hetkellä ja ennenkuin sitä on käytetty valvontakatsastuksessa ja tietenkin nopeutta pitäisi saada laskettua... Onko kiinalaiset tosiaan unohtaneet rajoittimet pois, vai onko skootterini entinen omistaja, joka muuten sanoi, "että ei ole virittänyt skootteria ja , että sitä ei edes pysty virittämään" niin virittänyt skootteria....

        Kiitos jo etukäteen vastauksista...


      • Lisaperttiina

        Vanha mutta mulla oli kans toi jcm. Kulkee 90 alamäkee että hurahtaa. Ei mitään tehty. Kiinalaiset vain unohtaneet rajottimet, alentaakseen hintaa varmaankin.


    • jopo

      Monet moposkootterit kulkevat ns. "vakionakin" jo paljon enemmän kuin laki sallii eikä tarkkaa rajaa missä poliisi rupeaa antamaan sakkoja ole minun tietääkseni määritelty joten se riippuu ihan poliisista. Mutta mopon suurin sallittu nopeushan on 45km/h, joten eikös se ole kuskin tehtävä pitää huolta että mopo nopeus on korkeintaan se 45 km/h vaikka moposta saisi enemmänkin tehoja irti? Tuskin poliisi sakottaa ketään vielä 55 km/h nopeudessa ellei tiellä ole sitten 50 km/h tai alempi nopeusrajoitus.Tarkkaa sakkorajaa ei siis ole olemassa (korjatkaa jos olen väärässä),vaan on aivan tapauskohtaista millaisen sanktion saa,mutta jos pelkää sakkoja niin kannattaa ihan suosiolla körryytellä sitä 45 km/h sillä poliisit tuskin testaavat mopoa ellei sillä ole ensin ajettu tutkaan jokin >45 km/h lukema

      • Lasse

        Noi katsotaan aina tapauskohtaisesti. Jos on kettumainen poliisi, niin voi rykäistä kevariverot yms. katsastamattomalla ajoneuvolla ajot, vaikka mopo kulkisi 48kmh. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka mopo kulkisi täysin vakiona kovempaa, se selitys ei auta. Siitä täytyy riidellä sitten maahantuojan kanssa ja täytynee pystyä myös todistamaan, että siitä ei ole otettu mitään kuristuksia pois. Eli erittäin todennäköisesti saat ensin kevariverot sakot, jonka jälkeen jos haluat omasi takaisin ja mopo on ostettu vakiona, sinun täytyy lähteä oikeusteitse riitelemään siitä maahantuojan kanssa. Maahantuoja kun joutuu laitteen maahan tuodessaan vakuuttamaan, että se täyttää kaikki suomen lait ja määräykset, eli myös sen, että se kulkee vain 45kmh.

        Tässä siis tosi nopeasti briiffattuna tämä. Ajoneuvorekisterikeskuksen mukaan minkäänlaista tekniikkamuutosta, jotta mopo kulkisi yli 45kmh, ei saa tehdä. Kevariverotkin mätkähtävät heidän mukaansa nopeuden ylittymisestä, ei kuutioista kuten aina aiemmin. Aivan toinen juttu onkin, että miten sinut pysäyttänyt poliisi haluaa tutkia asiaa - selviätkö pienillä sakoilla (ylinopeus??), huomautuksella vai viedäänkö koko laite konttorille tutkittavaksi ja revitäänkö kilvet pois. Kannattaa varmaankin käyttäytyä asiallisesti, että selviää vähemmällä..

        Mopo kannattaa pitää vakion näköisenä, eli esimerkiksi tehoputkea ei saa laittaa kiinni. AKEn säännöissä sanotaan todella selvästi, että mopon alkuperäisputken voi korvata ainoastaan täysin samanlaisella, joten tehopukesta kyrvähtää kyllä heti.. mikä on mielestäni todella typerää varaosien kannalta ja muutenkin, sillä toisista mopoista otetaan lähes 10hp vakiona ja toisista 2.. älytöntä rajoittaa varaosien käyttöä noin.. yleinen käytäntö taitaa kuitenkin olla se, että jos poliisi koeajaa laitteen ja se ei kulje noin 50kmh enempää, ei sitä sen enempää tutkitakaan sitten.

        Sori nopeasta ja hiukan sekavasta tekstistä, mutta oli pakko vastata pikaisesti tähänkin epäselvyyteen.


      • Epätietoinen
        Lasse kirjoitti:

        Noi katsotaan aina tapauskohtaisesti. Jos on kettumainen poliisi, niin voi rykäistä kevariverot yms. katsastamattomalla ajoneuvolla ajot, vaikka mopo kulkisi 48kmh. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka mopo kulkisi täysin vakiona kovempaa, se selitys ei auta. Siitä täytyy riidellä sitten maahantuojan kanssa ja täytynee pystyä myös todistamaan, että siitä ei ole otettu mitään kuristuksia pois. Eli erittäin todennäköisesti saat ensin kevariverot sakot, jonka jälkeen jos haluat omasi takaisin ja mopo on ostettu vakiona, sinun täytyy lähteä oikeusteitse riitelemään siitä maahantuojan kanssa. Maahantuoja kun joutuu laitteen maahan tuodessaan vakuuttamaan, että se täyttää kaikki suomen lait ja määräykset, eli myös sen, että se kulkee vain 45kmh.

        Tässä siis tosi nopeasti briiffattuna tämä. Ajoneuvorekisterikeskuksen mukaan minkäänlaista tekniikkamuutosta, jotta mopo kulkisi yli 45kmh, ei saa tehdä. Kevariverotkin mätkähtävät heidän mukaansa nopeuden ylittymisestä, ei kuutioista kuten aina aiemmin. Aivan toinen juttu onkin, että miten sinut pysäyttänyt poliisi haluaa tutkia asiaa - selviätkö pienillä sakoilla (ylinopeus??), huomautuksella vai viedäänkö koko laite konttorille tutkittavaksi ja revitäänkö kilvet pois. Kannattaa varmaankin käyttäytyä asiallisesti, että selviää vähemmällä..

        Mopo kannattaa pitää vakion näköisenä, eli esimerkiksi tehoputkea ei saa laittaa kiinni. AKEn säännöissä sanotaan todella selvästi, että mopon alkuperäisputken voi korvata ainoastaan täysin samanlaisella, joten tehopukesta kyrvähtää kyllä heti.. mikä on mielestäni todella typerää varaosien kannalta ja muutenkin, sillä toisista mopoista otetaan lähes 10hp vakiona ja toisista 2.. älytöntä rajoittaa varaosien käyttöä noin.. yleinen käytäntö taitaa kuitenkin olla se, että jos poliisi koeajaa laitteen ja se ei kulje noin 50kmh enempää, ei sitä sen enempää tutkitakaan sitten.

        Sori nopeasta ja hiukan sekavasta tekstistä, mutta oli pakko vastata pikaisesti tähänkin epäselvyyteen.

        Erään poliisina esiintyneen kirjoittajan mukaan kevytmoottoripyöräksi katsastaminen olisi edessä vasta, jos mopo kulkee 65 km/h tai yli. Sitä alemmilla nopeuden ylityksillä selviäisi sakoilla ja joutuisi esittämään katsastuskonttorilla että mopo on palautettu katsastuskuntoon. Siksi kysyinkin, että mistä kilometrilukemasta alkaen poliisi alkaa noin menettelemään.


      • Lasse
        Epätietoinen kirjoitti:

        Erään poliisina esiintyneen kirjoittajan mukaan kevytmoottoripyöräksi katsastaminen olisi edessä vasta, jos mopo kulkee 65 km/h tai yli. Sitä alemmilla nopeuden ylityksillä selviäisi sakoilla ja joutuisi esittämään katsastuskonttorilla että mopo on palautettu katsastuskuntoon. Siksi kysyinkin, että mistä kilometrilukemasta alkaen poliisi alkaa noin menettelemään.

        No joo, nimenomaan _poliisina_esiintynyt_..

        Laissahan tuo lukee harvinaisen selvästi: "Mopo muuttuu moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli 50 cm3:n, tai jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h. Tämän seurauksena kyseiseen ajoneuvoon sovelletaan moottoripyöristä annettuja säännöksiä."

        Elikkäs tämä on juuri se tarkka vastaus, mitä pyysit.

        Jos joku yksittäinen poliisi tai muutama poliisi tulkitsee lakia hiukan sormien läpi, kuten tällaisessa tapauksessa pitäisi, niin mikäs siinä. Poliisi voi kuitenkin lukea suoraan pykäliä ja silloin jo nopeuden ylittäessä 45km/h napsahtaa verot.

        Vielä tuosta tulkinnasta, että sekä täällä ja eräillä muilla keskustelupalstoilla on käynyt ilmi sellaisia yksittäistapauksia, missä verot ovat napsahtaneet 60km/h kulkeneella vakiomopolla tutkaan ajelemisesta.

        Kaikista järkevintähän tietysti olisi ottaa asiasta selvää paikalliselta poliisilta..


      • Epätietoinen
        Lasse kirjoitti:

        No joo, nimenomaan _poliisina_esiintynyt_..

        Laissahan tuo lukee harvinaisen selvästi: "Mopo muuttuu moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli 50 cm3:n, tai jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h. Tämän seurauksena kyseiseen ajoneuvoon sovelletaan moottoripyöristä annettuja säännöksiä."

        Elikkäs tämä on juuri se tarkka vastaus, mitä pyysit.

        Jos joku yksittäinen poliisi tai muutama poliisi tulkitsee lakia hiukan sormien läpi, kuten tällaisessa tapauksessa pitäisi, niin mikäs siinä. Poliisi voi kuitenkin lukea suoraan pykäliä ja silloin jo nopeuden ylittäessä 45km/h napsahtaa verot.

        Vielä tuosta tulkinnasta, että sekä täällä ja eräillä muilla keskustelupalstoilla on käynyt ilmi sellaisia yksittäistapauksia, missä verot ovat napsahtaneet 60km/h kulkeneella vakiomopolla tutkaan ajelemisesta.

        Kaikista järkevintähän tietysti olisi ottaa asiasta selvää paikalliselta poliisilta..

        "Laissahan tuo lukee harvinaisen selvästi: "Mopo muuttuu moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli 50 cm3:n, tai jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h. Tämän seurauksena kyseiseen ajoneuvoon sovelletaan moottoripyöristä annettuja säännöksiä."

        Elikkäs tämä on juuri se tarkka vastaus, mitä pyysit."


        Tuo ei muutoinkaan ollut vastaus kysymykseeni, koska siinä sanotaan, että "...tai jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h."

        Jos mopo kulkee esim 55 km/h ilman varsinaisia muutoksia, niin mopon rakenteellinen nopeus on edelleen 45 km/h ja vain kulkee 10 km/h:n ylinopeutta. Tuo pykälä ei siten vastaa ensinkään kysymykseeni.

        Näyttäisi siltä, että mikäli mopo kulkee 65 km/h tai yli, niin viranomaiset katsovat sen rakenteellisen nopeuden muuttuneen. Alunperäinen kysymykseni on siten edelleenkin ajankohtainen.


      • Lasse
        Epätietoinen kirjoitti:

        "Laissahan tuo lukee harvinaisen selvästi: "Mopo muuttuu moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli 50 cm3:n, tai jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h. Tämän seurauksena kyseiseen ajoneuvoon sovelletaan moottoripyöristä annettuja säännöksiä."

        Elikkäs tämä on juuri se tarkka vastaus, mitä pyysit."


        Tuo ei muutoinkaan ollut vastaus kysymykseeni, koska siinä sanotaan, että "...tai jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h."

        Jos mopo kulkee esim 55 km/h ilman varsinaisia muutoksia, niin mopon rakenteellinen nopeus on edelleen 45 km/h ja vain kulkee 10 km/h:n ylinopeutta. Tuo pykälä ei siten vastaa ensinkään kysymykseeni.

        Näyttäisi siltä, että mikäli mopo kulkee 65 km/h tai yli, niin viranomaiset katsovat sen rakenteellisen nopeuden muuttuneen. Alunperäinen kysymykseni on siten edelleenkin ajankohtainen.

        Suurin rakenteellinen nopeus uudemmilla skoottereilla on varmasti korkeampi, onhan ne yleensä suunniteltu kulkemaan 60-90km/h ellei jopa enemmän ja moni malli onkin tekniikaltaan moottoria lukuunottamatta täysin samanlainen kuin 100 tai 125 -kuutioinen sisarus.

        Skoottereita kuristettaessa on varmaan aika todella vaikea kuristaa sitä siten, että se kulkisi juuri tasan tuon 45km/h, koska kuskihan voi painaa oikeastaan mitä vaan vaikkapa 40-120 kilon väliltä.

        Mutta mikäli rikesakkoraja olisi tuo 65km/h, niin mopoilla saisi käytännössä ajaa 70-75km/h mittarin mukaan, ennenkuin seuraamuksia napsahtaisi??

        Tuo 45km/h onkin varmaan todella joustava raja ja sakottaminen onkin poliisista kiinni.. AKE puolestaan tekee tuon veropäätöksen, ei poliisi. Se nyt ainakin on täysin selvää, että 50-55km/h kulkevasta moposta ei kyllä saa mitään sakkoja. Poliisi saattaa tosin tutkalla pysäyttää ja mitata maksiminopeuden, josko kaasu ei ollut pohjassa jne..

        Itse en ainakaan luota ollenkaan jonkun mp-poliisina esiintyneen henkilön statementiin tuosta 65km/h maagisesta rajasta. En usko, että kukaan oikea poliisi uskaltaisi kommentoida asiaa tuolla tavalla nuorison suosimalle palstalle :)

        Parasta todellakin kysyä asiaa AKElta ja paikalliselta poliisilta, saapahan ainakin mielenrauhan.


      • Epätietoinen
        Lasse kirjoitti:

        Suurin rakenteellinen nopeus uudemmilla skoottereilla on varmasti korkeampi, onhan ne yleensä suunniteltu kulkemaan 60-90km/h ellei jopa enemmän ja moni malli onkin tekniikaltaan moottoria lukuunottamatta täysin samanlainen kuin 100 tai 125 -kuutioinen sisarus.

        Skoottereita kuristettaessa on varmaan aika todella vaikea kuristaa sitä siten, että se kulkisi juuri tasan tuon 45km/h, koska kuskihan voi painaa oikeastaan mitä vaan vaikkapa 40-120 kilon väliltä.

        Mutta mikäli rikesakkoraja olisi tuo 65km/h, niin mopoilla saisi käytännössä ajaa 70-75km/h mittarin mukaan, ennenkuin seuraamuksia napsahtaisi??

        Tuo 45km/h onkin varmaan todella joustava raja ja sakottaminen onkin poliisista kiinni.. AKE puolestaan tekee tuon veropäätöksen, ei poliisi. Se nyt ainakin on täysin selvää, että 50-55km/h kulkevasta moposta ei kyllä saa mitään sakkoja. Poliisi saattaa tosin tutkalla pysäyttää ja mitata maksiminopeuden, josko kaasu ei ollut pohjassa jne..

        Itse en ainakaan luota ollenkaan jonkun mp-poliisina esiintyneen henkilön statementiin tuosta 65km/h maagisesta rajasta. En usko, että kukaan oikea poliisi uskaltaisi kommentoida asiaa tuolla tavalla nuorison suosimalle palstalle :)

        Parasta todellakin kysyä asiaa AKElta ja paikalliselta poliisilta, saapahan ainakin mielenrauhan.

        "Skoottereita kuristettaessa on varmaan aika todella vaikea kuristaa sitä siten, että se kulkisi juuri tasan tuon 45km/h, koska kuskihan voi painaa oikeastaan mitä vaan vaikkapa 40-120 kilon väliltä."

        Mopo ottaa saman huippunopeuden, oli kuski 40 tai 120-kiloinen, tai vaikka nopeus mitattaisiin jalustalla seisovasta moposta, koska moottorin suurin pyörintänopeus on rajoitettu elektronisesti tietylle kierrosluvulle. Tietenkin kiihtyvyys vaihtelee, tai esim ylämäessä suurin saavutettava nopeus.

        "Mutta mikäli rikesakkoraja olisi tuo 65km/h, niin mopoilla saisi käytännössä ajaa 70-75km/h mittarin mukaan, ennenkuin seuraamuksia napsahtaisi??"

        Nyt käsitit väärin. 65 km/h olisi rikesakon yläraja. Sitä suuremmilla nopeuksilla ei enää selviäisi rikesakolla. Sitä rikesakkorajaahan minä juuri olen kyselemässä, koska se on enemmän kuin 45 km/h mutta vähemmän kuin 65 km/h. Tokihan seuraamuksia tulee alle 65 km/h nopeuksilla, koska rikesakon lisäksi joutuu uusintakatsastamaan mopon (mopoksi), Yli 65 km/h uusintakatsastus tapahtunee siten, että mopo katsastetaan kevytmoottoripyöräksi, ja päälle mätkäistään verot ja vakuutusmaksut (myös takautuvasti).

        "Tuo 45km/h onkin varmaan todella joustava raja ja sakottaminen onkin poliisista kiinni.. AKE puolestaan tekee tuon veropäätöksen, ei poliisi. Se nyt ainakin on täysin selvää, että 50-55km/h kulkevasta moposta ei kyllä saa mitään sakkoja. Poliisi saattaa tosin tutkalla pysäyttää ja mitata maksiminopeuden, josko kaasu ei ollut pohjassa jne.."

        Tokihan se on AKE, mutta kyllä se niilläkin pitää perustua johonkin tiettyyn rajaan, eikä mihinkään arvontaan. Ei se minusta ole mitenkään selvää, että 55 km/h kulkevasta moposta ei saisi sakkoja.

        "Itse en ainakaan luota ollenkaan jonkun mp-poliisina esiintyneen henkilön statementiin tuosta 65km/h maagisesta rajasta. En usko, että kukaan oikea poliisi uskaltaisi kommentoida asiaa tuolla tavalla nuorison suosimalle palstalle :)"

        Minä en näe mitään arveluttavaa tuossa. Eihän kyseinen henkilö millään tavalla rohkaissut virittelemään, vaan pikemminkin toi ilmi, että tulee kalliiksi jos jää kiinni.


      • Lasse
        Epätietoinen kirjoitti:

        "Skoottereita kuristettaessa on varmaan aika todella vaikea kuristaa sitä siten, että se kulkisi juuri tasan tuon 45km/h, koska kuskihan voi painaa oikeastaan mitä vaan vaikkapa 40-120 kilon väliltä."

        Mopo ottaa saman huippunopeuden, oli kuski 40 tai 120-kiloinen, tai vaikka nopeus mitattaisiin jalustalla seisovasta moposta, koska moottorin suurin pyörintänopeus on rajoitettu elektronisesti tietylle kierrosluvulle. Tietenkin kiihtyvyys vaihtelee, tai esim ylämäessä suurin saavutettava nopeus.

        "Mutta mikäli rikesakkoraja olisi tuo 65km/h, niin mopoilla saisi käytännössä ajaa 70-75km/h mittarin mukaan, ennenkuin seuraamuksia napsahtaisi??"

        Nyt käsitit väärin. 65 km/h olisi rikesakon yläraja. Sitä suuremmilla nopeuksilla ei enää selviäisi rikesakolla. Sitä rikesakkorajaahan minä juuri olen kyselemässä, koska se on enemmän kuin 45 km/h mutta vähemmän kuin 65 km/h. Tokihan seuraamuksia tulee alle 65 km/h nopeuksilla, koska rikesakon lisäksi joutuu uusintakatsastamaan mopon (mopoksi), Yli 65 km/h uusintakatsastus tapahtunee siten, että mopo katsastetaan kevytmoottoripyöräksi, ja päälle mätkäistään verot ja vakuutusmaksut (myös takautuvasti).

        "Tuo 45km/h onkin varmaan todella joustava raja ja sakottaminen onkin poliisista kiinni.. AKE puolestaan tekee tuon veropäätöksen, ei poliisi. Se nyt ainakin on täysin selvää, että 50-55km/h kulkevasta moposta ei kyllä saa mitään sakkoja. Poliisi saattaa tosin tutkalla pysäyttää ja mitata maksiminopeuden, josko kaasu ei ollut pohjassa jne.."

        Tokihan se on AKE, mutta kyllä se niilläkin pitää perustua johonkin tiettyyn rajaan, eikä mihinkään arvontaan. Ei se minusta ole mitenkään selvää, että 55 km/h kulkevasta moposta ei saisi sakkoja.

        "Itse en ainakaan luota ollenkaan jonkun mp-poliisina esiintyneen henkilön statementiin tuosta 65km/h maagisesta rajasta. En usko, että kukaan oikea poliisi uskaltaisi kommentoida asiaa tuolla tavalla nuorison suosimalle palstalle :)"

        Minä en näe mitään arveluttavaa tuossa. Eihän kyseinen henkilö millään tavalla rohkaissut virittelemään, vaan pikemminkin toi ilmi, että tulee kalliiksi jos jää kiinni.

        "Mopo ottaa saman huippunopeuden, oli kuski 40 tai 120-kiloinen, tai vaikka nopeus mitattaisiin jalustalla seisovasta moposta, koska moottorin suurin pyörintänopeus on rajoitettu elektronisesti tietylle kierrosluvulle. Tietenkin kiihtyvyys vaihtelee, tai esim ylämäessä suurin saavutettava nopeus."

        Nyt perustat tuon elektroniseen kierroslukurajoittimeen. Useimmissa mopoissa kuristukset ovat toisenlaisia: pieni kaasari, pakoputken hukkaputki, pakoputki, ilmanotto, yms. kivaa. Minä kun perustan tämän teho/paino-suhteeseen. 55km/h 40kg päällä kulkeva mopo ei kulje 55km/h 120kg päällä, ellet aja jyrkkää alamäkeä.

        Tilanne olisi varmasti noin, kuten mainitset, mikäli moposta olisi muuten otettu huippuvääntö irti ja kuristuksena käytettäisiin elektonista rajoitinta ja variaattorin prikkaa.

        Nyt ymmärsin tuon kysymyksesi. Kirjoitit alussa:
        "Taannoin tällä palstalla nimimerkki mp-poliisi kertoi, että 65 km/h:ssa asti mopon ylinopeus on rikesakkoasia ja kilvet otetaan pois."

        Eli tarkoitit tuolla siis, että 45-65km/h kulkevasta moposta sakotetaan ja sitä nopeammin kulkevat verotetaan.

        Mielestäni kuitenkin siinä vaiheessa, kun poliisi sakottaa rikesakolla moposta ja ottaa siitä kilvet pois, asia menee myös AKElle veropäätökseen. Veroa ja kevariksi luokittelemista ei määrää poliisi.

        Tietysti poliisi voi ratkaista asian antamalla esimerkiksi varoituksen, merkitsemällä korjaus/muutoskehotuksen rekisteriotteeseen ja antamalla jonkinlaisen pienen rikesakon, jonka jälkeen voit ajella kotiin tekemään ne muutokset, kilpien kanssa.

        Minä näen arveluttavaa mp-poliisin teksteissä. Viranomaiset ei näes saa mitenkään ottaa kantaa mihinkään asiaan millään keskustelupalstoilla, vaan sen asian hoitavat heidän tiedottajansa.


      • Kokemus
        Lasse kirjoitti:

        "Mopo ottaa saman huippunopeuden, oli kuski 40 tai 120-kiloinen, tai vaikka nopeus mitattaisiin jalustalla seisovasta moposta, koska moottorin suurin pyörintänopeus on rajoitettu elektronisesti tietylle kierrosluvulle. Tietenkin kiihtyvyys vaihtelee, tai esim ylämäessä suurin saavutettava nopeus."

        Nyt perustat tuon elektroniseen kierroslukurajoittimeen. Useimmissa mopoissa kuristukset ovat toisenlaisia: pieni kaasari, pakoputken hukkaputki, pakoputki, ilmanotto, yms. kivaa. Minä kun perustan tämän teho/paino-suhteeseen. 55km/h 40kg päällä kulkeva mopo ei kulje 55km/h 120kg päällä, ellet aja jyrkkää alamäkeä.

        Tilanne olisi varmasti noin, kuten mainitset, mikäli moposta olisi muuten otettu huippuvääntö irti ja kuristuksena käytettäisiin elektonista rajoitinta ja variaattorin prikkaa.

        Nyt ymmärsin tuon kysymyksesi. Kirjoitit alussa:
        "Taannoin tällä palstalla nimimerkki mp-poliisi kertoi, että 65 km/h:ssa asti mopon ylinopeus on rikesakkoasia ja kilvet otetaan pois."

        Eli tarkoitit tuolla siis, että 45-65km/h kulkevasta moposta sakotetaan ja sitä nopeammin kulkevat verotetaan.

        Mielestäni kuitenkin siinä vaiheessa, kun poliisi sakottaa rikesakolla moposta ja ottaa siitä kilvet pois, asia menee myös AKElle veropäätökseen. Veroa ja kevariksi luokittelemista ei määrää poliisi.

        Tietysti poliisi voi ratkaista asian antamalla esimerkiksi varoituksen, merkitsemällä korjaus/muutoskehotuksen rekisteriotteeseen ja antamalla jonkinlaisen pienen rikesakon, jonka jälkeen voit ajella kotiin tekemään ne muutokset, kilpien kanssa.

        Minä näen arveluttavaa mp-poliisin teksteissä. Viranomaiset ei näes saa mitenkään ottaa kantaa mihinkään asiaan millään keskustelupalstoilla, vaan sen asian hoitavat heidän tiedottajansa.

        Itte ajoin Sanili Fortella 64km/h poliisin tutkaan, siinä sitten selittelin että suoraan kaupasta ostettu (oli ajettu 60km) No toki poliisit pysäytti ja sit usko sen mitä sanoin niille, ja niin se todella oli.
        Että ei ne poliisit kyllä mitään sakkoja antanut
        :). Se oli meikäläisen onni :b. Mut en silti suosittele ajelemaan sillä fudellakaan sitä 70-75km/h minkä se vakiona kulkee.
        Nyt oon ite ollu vähäse varovaisempi.


      • ihan poliiseilta
        Lasse kirjoitti:

        Suurin rakenteellinen nopeus uudemmilla skoottereilla on varmasti korkeampi, onhan ne yleensä suunniteltu kulkemaan 60-90km/h ellei jopa enemmän ja moni malli onkin tekniikaltaan moottoria lukuunottamatta täysin samanlainen kuin 100 tai 125 -kuutioinen sisarus.

        Skoottereita kuristettaessa on varmaan aika todella vaikea kuristaa sitä siten, että se kulkisi juuri tasan tuon 45km/h, koska kuskihan voi painaa oikeastaan mitä vaan vaikkapa 40-120 kilon väliltä.

        Mutta mikäli rikesakkoraja olisi tuo 65km/h, niin mopoilla saisi käytännössä ajaa 70-75km/h mittarin mukaan, ennenkuin seuraamuksia napsahtaisi??

        Tuo 45km/h onkin varmaan todella joustava raja ja sakottaminen onkin poliisista kiinni.. AKE puolestaan tekee tuon veropäätöksen, ei poliisi. Se nyt ainakin on täysin selvää, että 50-55km/h kulkevasta moposta ei kyllä saa mitään sakkoja. Poliisi saattaa tosin tutkalla pysäyttää ja mitata maksiminopeuden, josko kaasu ei ollut pohjassa jne..

        Itse en ainakaan luota ollenkaan jonkun mp-poliisina esiintyneen henkilön statementiin tuosta 65km/h maagisesta rajasta. En usko, että kukaan oikea poliisi uskaltaisi kommentoida asiaa tuolla tavalla nuorison suosimalle palstalle :)

        Parasta todellakin kysyä asiaa AKElta ja paikalliselta poliisilta, saapahan ainakin mielenrauhan.

        käyny kysymyssä paljon se raja on ja se 61km/h jos ton ajaa ni sillo tulee kevariverot (riippu tiettypoliiseista). Ku ite ajoin 125 mopolla tutkaan ja moottoripyörä verot tuli ni on sen jälkee mopo ollu vakio...


      • pötyäpötyä
        Lasse kirjoitti:

        Noi katsotaan aina tapauskohtaisesti. Jos on kettumainen poliisi, niin voi rykäistä kevariverot yms. katsastamattomalla ajoneuvolla ajot, vaikka mopo kulkisi 48kmh. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka mopo kulkisi täysin vakiona kovempaa, se selitys ei auta. Siitä täytyy riidellä sitten maahantuojan kanssa ja täytynee pystyä myös todistamaan, että siitä ei ole otettu mitään kuristuksia pois. Eli erittäin todennäköisesti saat ensin kevariverot sakot, jonka jälkeen jos haluat omasi takaisin ja mopo on ostettu vakiona, sinun täytyy lähteä oikeusteitse riitelemään siitä maahantuojan kanssa. Maahantuoja kun joutuu laitteen maahan tuodessaan vakuuttamaan, että se täyttää kaikki suomen lait ja määräykset, eli myös sen, että se kulkee vain 45kmh.

        Tässä siis tosi nopeasti briiffattuna tämä. Ajoneuvorekisterikeskuksen mukaan minkäänlaista tekniikkamuutosta, jotta mopo kulkisi yli 45kmh, ei saa tehdä. Kevariverotkin mätkähtävät heidän mukaansa nopeuden ylittymisestä, ei kuutioista kuten aina aiemmin. Aivan toinen juttu onkin, että miten sinut pysäyttänyt poliisi haluaa tutkia asiaa - selviätkö pienillä sakoilla (ylinopeus??), huomautuksella vai viedäänkö koko laite konttorille tutkittavaksi ja revitäänkö kilvet pois. Kannattaa varmaankin käyttäytyä asiallisesti, että selviää vähemmällä..

        Mopo kannattaa pitää vakion näköisenä, eli esimerkiksi tehoputkea ei saa laittaa kiinni. AKEn säännöissä sanotaan todella selvästi, että mopon alkuperäisputken voi korvata ainoastaan täysin samanlaisella, joten tehopukesta kyrvähtää kyllä heti.. mikä on mielestäni todella typerää varaosien kannalta ja muutenkin, sillä toisista mopoista otetaan lähes 10hp vakiona ja toisista 2.. älytöntä rajoittaa varaosien käyttöä noin.. yleinen käytäntö taitaa kuitenkin olla se, että jos poliisi koeajaa laitteen ja se ei kulje noin 50kmh enempää, ei sitä sen enempää tutkitakaan sitten.

        Sori nopeasta ja hiukan sekavasta tekstistä, mutta oli pakko vastata pikaisesti tähänkin epäselvyyteen.

        Pötyä kirjoitat. Sellaista poliisia ei olekaan joka tulkitsee 48/km tunnissa kulkevan vakiomopon moottoripyöräksi. Ei ne poliisitkaan ihan idiootteja ole.


      • Anonyymi
        Lasse kirjoitti:

        No joo, nimenomaan _poliisina_esiintynyt_..

        Laissahan tuo lukee harvinaisen selvästi: "Mopo muuttuu moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli 50 cm3:n, tai jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h. Tämän seurauksena kyseiseen ajoneuvoon sovelletaan moottoripyöristä annettuja säännöksiä."

        Elikkäs tämä on juuri se tarkka vastaus, mitä pyysit.

        Jos joku yksittäinen poliisi tai muutama poliisi tulkitsee lakia hiukan sormien läpi, kuten tällaisessa tapauksessa pitäisi, niin mikäs siinä. Poliisi voi kuitenkin lukea suoraan pykäliä ja silloin jo nopeuden ylittäessä 45km/h napsahtaa verot.

        Vielä tuosta tulkinnasta, että sekä täällä ja eräillä muilla keskustelupalstoilla on käynyt ilmi sellaisia yksittäistapauksia, missä verot ovat napsahtaneet 60km/h kulkeneella vakiomopolla tutkaan ajelemisesta.

        Kaikista järkevintähän tietysti olisi ottaa asiasta selvää paikalliselta poliisilta..

        "jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h. "


        Jos mopo on ostettu uutena liikkeestä eikä sitä ole ropeloitu, mutta silti kulkee yli 45km/h, miten ihmeessä ostaja/ajaja/omistaja voi olla vastuussa siitä, jos hän ei ole mitään muutoksia mopoon tehnyt? Ainakaan sellaisia, jotka nopeutta lisäisivät. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että mopo kulkee jo uutena yli 45 km/h.


    • solifer skodu kuski

      mulla on solifer export moposkootteri, ja se kulki jo hakiessani uutena 68km/h. nykyään se menee vakiona sen 70km/h.. mutta samaan se menee ku muutkin mopoksi rekisteröidyt, että kun vauhti ylittää 65km/h, se on kevytmoottoripyörä, ja siihen tulee sitten kevari vero (kuulemma), ja kilvet pois.. en tiiä itekkää oikee mitä poliisille sitten selittää ku mopo on vakio ja kulee 70km/h.. mutta se varmaan selviää joskus :D

      titääkö joku muuten siitä mun solikasta, että miten sen saa kiihtymään ja vääntämään enemmän..? (vääntö hävinnyt)..

      • höpö höpö..

        "mulla on solifer export moposkootteri, ja se kulki jo hakiessani uutena 68km/h. nykyään se menee vakiona sen 70km/h"

        Ja höpö höpö. Mittarin mukaan saattaa mennäkin, alamäkeen. Todellinen nopeus suorilla jää alle kuudenkympin. Tiedän kokemuksesta kun olen ajellut kyseisellä menopelillä. Ja monilla muillakin kinuskeilla.

        Jospa nyt vihdoinkin lopetettaisiin nuo "mulla menee 70-80km/h" puheet kun puhutaan nelari kiinalaisista. Kaksitahdin saa helpostikin kulkemaan 80-90km/h mutta kiinalaisia nelareita ei. Piste.


    • iäjwedgpäi

      Ei mp:lle oo mitään ylärajaa asetettu nopeudessa tietääkseni.

    • säämii
    • 7887456

      AKE:n sivuilta voi lukea itse ja todeta "maagisen rajan" olevan 65km/h.

    • 123445667

      En ollenkaan vähättele muitten vastauksia, mutta tässä sama lyhennellen:

      - 65 tulee verot kehiin, tutkasta miinustetaan luultavasti -3 mutta siihen ei kannata mennä luottamaan

      - 45-55 menevät eivät kiinnosta poliisia paljon paskaakaan, ellet ala heti vittuilemaan kun he sinut pysäyttävät, sillä vakionakin menevät niin paljon ja poliisit eivät voi sille mitään.

      - Mopot vanhetessaan tuppaavat menemään vähän kovempaan kuin vakiona.

    • jaaaaaaanaaaaajotrsh

      Itsekkin olen miettinyt tätä.. Mistään ei oikein saa selvää vastausta, mutta luotan tuohon 45km/h niinkun yleensä on sanottu.. ja muuten mulla on yks vihko joka on sieltä, no mikä paikka onkaan, autokoulu, jossa täällä ajetaan mopokortti, ja siinä on että korkein sallittu nopeus on 45km/h. Mutta ei sitten tiedä mistä nopeudesta saa sakot.. itsellä 46km/h..:D

    • 1241

      45-65 välillä sanktiot jäävät noin sataan euroon maksimissaan. Yli 65 se onkin sitten rahanmenoa ja korttien menetystä.

    • Pärpär...

      No alle 50km/h kulkevista poliisi ei välitä paskaakaan, koska mikään kuristus tuskin pystyy rajottamaan sitä nopeutta just siihen 45 km/h:n. 50-55 km/h kulkevistakaan tuskin välitetään sen enempää. Tämä tietysti vaihtelee myös tarkastavan poliisin mukaan: jos kohdalle sattuu harvinaisen vittumainen yksilö, niin onhan sillä kaikki oikeudet antaa 55km/h kulkevasta moposta n. 200-300€ sakkoo ajokortitta ajosta yms. Ottaa kilvet irti ja viedä vaikka kortti kuivumaan. Toisaalta aina välillä kuulee juttuja poliiseista jotka on vaan naureskellu 65 kulkeville koneille :p.

      55-65 km/h kulkevista tulee yleensä kuitenki ne sakot ja kilvet lähtee, riippuen tosiaan siitä poliisin mielentilasta ;)

      Sitten siinä 65km/h kohalla kulkee se kuuluisa, enemmän tai vähemmän virallinen veroraja ja sen ylittyessä maksujen loppusumma voikin nousta jopa 1000 euroon.

    • vakio mopo

      minulla on vuoden 2005 daifo50 kulkee reilu 60. km onneksi ei ole tieliikenne käytössä.

    • Anonyymi

      Youtubesta ku kahtoo noita "poliisi pysäytti" ja yksi skootteri kulki poliisin alla 60km/h ja kilvet lähti:)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe