SEurustelukumppanini haluaa minun jakavan kanssaan Facebook, Gmail yms. salasanat. Tämä on hänen mukaansa kuulemma nykyisin ihan normaali keskinäisen luottamuksen osoitus. Mitä mieltä olette?
Salasanojen jakaminen
103
1649
Vastaukset
- älä jaa!!!!
Ei ole normaalia. Jokaiselle pitää suoda yksityisyys. Salasanoja ei pidä antaa tietosuojan turvaamiseksi kenellekään. Kohta se vaatii sulta pankkitunnuksia ja räplää puhelintasi..
- Rajat ja vapaudet
Määrittele "normaali".
Parisuhteessa on normaalia sopia asioista. Jos salasanojen jakaminen tuntuu olevan yhteinen juttu, siitä vaan. Joillain pariskunnilla on sopimuksesta yhteinen pankkitilikin. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi kaikille.
Toisen painostukseen tuollaisessa asiassa ei pidä suostua. Yksityisyys pitää voida säilyttää niin halutessaan. Jos se ei sovi seurustelukumppanille, on aika vaihtaa kumppania.
- 20+7
Ei missään tapauksessa, tuollaisesta ei ole tarvetta edes alentua keskustelemaan.
- Morsmaikku 2012
No, nimimerkistäsi päätellen olet melko nuori, mutta jos esim. asutte yhdessä niin silloin on mielestäni ihan ok että tiedetään toisten salasanat.
Olen 26v ja asunut jo pari vuotta mieheni kanssa, ja me käytämme yleensä aina samaa läppäriä kotona, ja sinne on tallennettu molempian sähköposti-, facebook-, ym kaikki mahdolliset tunnukset. Ettei niitä tarvitse joka kerta uudestaan naputtaa. Tottakai ne tunnukset aina tallennetaan kun oma kone on kyseessä!
Mun mies pääsee siis aina halutessaan vaikka mun facebook-sivulle jos haluaa. Tai sähköpostiin. Ei se siellä kuitenkaan koskaan käy, enkä minäkään hänen sivuillaan käy viestejä lukemassa. Me tiedämme myös toistemme salasanat Veikkauksen nettisivuille, ja pankkitunnuksetkin lojuvat samassa laatikossa, että niitäkin voi käyttää jos huvittaa.
Emme me silti vakoile ja/tai ryöstä toisiamme! :D
Tämä on juuri sitä luottamusta. Mun puolesta kultani saa käydä lukemassa vaikka joka ikisen viestin mitä olen naamakirjaan tai sähköpostiin naputellut, ei siellä mitään salaisuuksia ole. Ei meillä kummallakaan ole mitään salaisuuksia.
Jo pelkkä tieto siitä, että halutessaan voi vapaasti lukea toisen viestit, herättää luottamuksen siitä ettei niitä tarvitse lukea kun ei siellä mitään salaista ole.
No, meillä tosin ehkä tilanne eri kun teillä, me kun olemme pian naimisiin menossa ja yhteinen pankkitilikin on jo suunnitteluvaiheessa.
Mutta nuorempanakaan en mitenkään vahtinut mitä poikaystävät tietokoneellani tekivät, kyllä mulla oli aina salasanat tallennettuna sinne. Eikä kukaan tietääkseni koskaan mun viestejä vakoillut.
Luottamusta, luottamusta!
Tiedän, ettei tämä toki kaikille sovi, minä olen avoin persoona ja haluan jakaa elämäni puolisoni kanssa. Esim raha-asiat ovat ilmeisesti joillekin niin yksityisiä ja puheenaiheenakin niin tabu, etteivät edes tiedä, paljonko puolisonsa tienaa tai paljonko tämän tilillä on suunnilleen rahaa. Minusta se on aina ollut outoa, että pidetään puolisolta salassa juttuja.
Kukin tyylillään, mutta voisit nyt vaikka muijallesi selittää, että salasanat ovat sinulle niin yksityinen juttu, että et niitä halua jakaa millään paperilapulla hänen tietoonsa, mutta voisit kompromissina vaikka luvata, että kyllä hän voi sinun kanssasi tulla katselemaan facebookkiasi, ei siellä mitään salaista ole. EIHÄN??? Ehkä voisit jopa jättää facebook-sivusi auki siksi aikaa kun käyt vaikka veskissä/suihkussa, niin muijakin huomaisi, että et yritä piilotella siellä mitään. Voisitte keskustella, että ehkä sitten yhdessä asuessa ei ole niin väliä vaikka toisen tunnukset näkyvillä olisivatkin, mutta ette ole vielä ihan siinä vaiheessa, kun nyt vasta seurustelette.- vähän ihmettelen
"Tämä on juuri sitä luottamusta. Mun puolesta kultani saa käydä lukemassa vaikka joka ikisen viestin mitä olen naamakirjaan tai sähköpostiin naputellut, ei siellä mitään salaisuuksia ole."
Oman elämäsi lisäksi haluat vissiin jakaa kaveriesikin elämän? Vai ettekö ikinä kavereidenne kanssa kirjoittele mitään henkilökohtaista?
Sinänsä touhunne kuulostaa ihan terveeltä ja luottavaiselta, että vaikka periaatteessa pääsisitte kyttäämään toistenne maileja ym, niin ette sitä tee. Mutta muuten on kyllä pakko sanoa että olen samaa mieltä yhden aikaisemman kirjoittajan kanssa siitä, että vaikutat vähän naivilta. Ihmiset todella voivat aina muuttua, kuka tahansa, eikä täydellinen symbioosi ole välttämättä kenenkään etu pidemmän päälle.
Nyt kun mietin, niin kyllä minullakin olisi ollut pääsy miehen facebook-sivulle kun hänen tunnuksensa olivat koneellani tallennettuina. Ei kyllä käynyt edes mielessä, että sinne kirjautuisin. Ja jos nyt vaikka olisi tilanne, että pitäisi päästä verkkopankkiin mutta en itse olisi koneella, niin voisin ihan hyvin pyytää miestä tekemään sen.
Siinä mielessä luottamus on kunnossa täälläkin, mutta en MISSÄÄN NIMESSÄ kannata sellaista asennetta, että "se on luottamusta jos voi jakaa salasanat toistensa kanssa". En etenkään, jos toinen VAATII saada toisen salasanat ja väittää sen olevan ihan normaalia. Se on eri asia, jos ne salasanat nyt vaan sattuvat olemaan koneelle tallennettuina mutta kummallakaan ei tule edes mieleen kirjautua toisen tunnuksilla hänen henkilökohtaisiin viesteihinsä. Se ei todellakaan ole normaalia vaatia toisen salasanoja itselleen. Henkilö, joka vaatii tietää toisen salasanat on erittäin suurella todennäköisyydellä sellainen kyttääjä, joka nimenomaan kokee oikeudekseen lukea toisen mailit ja muut yksityiset asiat. Erittäin todennäköisesti myös mustasukkainen, vaarallisen omistushaluinen ja vainoharhainen.
Voi olla jonkinlainen luottamuksen osoitus, että VOI jakaa salasanansa toisen kanssa, mutta todella paljon suurempi luottamuksen osoitus on se, että ei tarvitse jakaa niitä. Meilläkin kyllä tosiaan on jotkut salasanat "tiedossa" ts tallennettua koneille, mutta ei niitä ole varta vasten kumpikaan pyytänyt, että "annatkos mulle salasanasi kun se on luottamuksen osoitus". Et kai itsekään sellaista kannata? Sain vähän sellaisen kuvan, että kannatat sellaista tietoista salasanojen jakamista, mikä kyllä ihmetyttää tosi paljon. - Morsmaikku 2012
vähän ihmettelen kirjoitti:
"Tämä on juuri sitä luottamusta. Mun puolesta kultani saa käydä lukemassa vaikka joka ikisen viestin mitä olen naamakirjaan tai sähköpostiin naputellut, ei siellä mitään salaisuuksia ole."
Oman elämäsi lisäksi haluat vissiin jakaa kaveriesikin elämän? Vai ettekö ikinä kavereidenne kanssa kirjoittele mitään henkilökohtaista?
Sinänsä touhunne kuulostaa ihan terveeltä ja luottavaiselta, että vaikka periaatteessa pääsisitte kyttäämään toistenne maileja ym, niin ette sitä tee. Mutta muuten on kyllä pakko sanoa että olen samaa mieltä yhden aikaisemman kirjoittajan kanssa siitä, että vaikutat vähän naivilta. Ihmiset todella voivat aina muuttua, kuka tahansa, eikä täydellinen symbioosi ole välttämättä kenenkään etu pidemmän päälle.
Nyt kun mietin, niin kyllä minullakin olisi ollut pääsy miehen facebook-sivulle kun hänen tunnuksensa olivat koneellani tallennettuina. Ei kyllä käynyt edes mielessä, että sinne kirjautuisin. Ja jos nyt vaikka olisi tilanne, että pitäisi päästä verkkopankkiin mutta en itse olisi koneella, niin voisin ihan hyvin pyytää miestä tekemään sen.
Siinä mielessä luottamus on kunnossa täälläkin, mutta en MISSÄÄN NIMESSÄ kannata sellaista asennetta, että "se on luottamusta jos voi jakaa salasanat toistensa kanssa". En etenkään, jos toinen VAATII saada toisen salasanat ja väittää sen olevan ihan normaalia. Se on eri asia, jos ne salasanat nyt vaan sattuvat olemaan koneelle tallennettuina mutta kummallakaan ei tule edes mieleen kirjautua toisen tunnuksilla hänen henkilökohtaisiin viesteihinsä. Se ei todellakaan ole normaalia vaatia toisen salasanoja itselleen. Henkilö, joka vaatii tietää toisen salasanat on erittäin suurella todennäköisyydellä sellainen kyttääjä, joka nimenomaan kokee oikeudekseen lukea toisen mailit ja muut yksityiset asiat. Erittäin todennäköisesti myös mustasukkainen, vaarallisen omistushaluinen ja vainoharhainen.
Voi olla jonkinlainen luottamuksen osoitus, että VOI jakaa salasanansa toisen kanssa, mutta todella paljon suurempi luottamuksen osoitus on se, että ei tarvitse jakaa niitä. Meilläkin kyllä tosiaan on jotkut salasanat "tiedossa" ts tallennettua koneille, mutta ei niitä ole varta vasten kumpikaan pyytänyt, että "annatkos mulle salasanasi kun se on luottamuksen osoitus". Et kai itsekään sellaista kannata? Sain vähän sellaisen kuvan, että kannatat sellaista tietoista salasanojen jakamista, mikä kyllä ihmetyttää tosi paljon.Jos olisit kaikki viestini lukenut tuolta alempaakin, niin olisit huomannut, että en kannata tuollaista "anna mulle sun salasanat tai tulee ero" -meininkiä. En ole kertaakaan sanonut, että pitäisi oikein paperille toiselle kirjoittaa kaikki omat salasanat yleiseen tietoon.
Vaan kyse on siitä, että salasanat nyt vain on molemmilla tallennettuna samalle koneelle, koska luotamme toisiimme, eikä meidän tarvi kytätä toistemme tekemisiä ja sanomisia. Ei ole tarvetta. Meillä se ei haittaa mitään eikä vaikuta mihinkään vaikka tiedettäiskin toistemme salasanat. Jännää kun tästä näin iso haloo nousee!
Ja ei, en kirjoittele kavereiden kanssa facebookissa mitään niin yksityistä, että niitä juttuja ei mieheni saisi nähdä. Ja HUOM: ei häntä edes kiinnostaisikaan! Samoin kun minuakaan ei kiinnosta, jos hän on jonkun kanssa jotain jutellut. En minä hänen keskustelujaan myöskään käy kyttäämässä! :D Ei ole tarvetta siihen.
Ymmärrän kyllä miten naivilta kuulostaa, mutta mieheni nyt vain sattuu olemaan sitten yhtä naivi ja samaa mieltä näistä jutuista kanssani, että meillä ei ole näistä asioista ongelmaa! :)
Ja vaikka homma joskus vuosien mittaan päättyisikin eroon, ei meistä kumpikaan ole niin veemäinen ihminen, että alkaisi toisen tunnuksia väärinkäyttää. Sellainen ihminen ei ole henkisesti terve, eikä sellaisen kanssa kannata kenenkään mennä naimisiin alunperinkään! - ihmettelen vain
Morsmaikku 2012 kirjoitti:
Jos olisit kaikki viestini lukenut tuolta alempaakin, niin olisit huomannut, että en kannata tuollaista "anna mulle sun salasanat tai tulee ero" -meininkiä. En ole kertaakaan sanonut, että pitäisi oikein paperille toiselle kirjoittaa kaikki omat salasanat yleiseen tietoon.
Vaan kyse on siitä, että salasanat nyt vain on molemmilla tallennettuna samalle koneelle, koska luotamme toisiimme, eikä meidän tarvi kytätä toistemme tekemisiä ja sanomisia. Ei ole tarvetta. Meillä se ei haittaa mitään eikä vaikuta mihinkään vaikka tiedettäiskin toistemme salasanat. Jännää kun tästä näin iso haloo nousee!
Ja ei, en kirjoittele kavereiden kanssa facebookissa mitään niin yksityistä, että niitä juttuja ei mieheni saisi nähdä. Ja HUOM: ei häntä edes kiinnostaisikaan! Samoin kun minuakaan ei kiinnosta, jos hän on jonkun kanssa jotain jutellut. En minä hänen keskustelujaan myöskään käy kyttäämässä! :D Ei ole tarvetta siihen.
Ymmärrän kyllä miten naivilta kuulostaa, mutta mieheni nyt vain sattuu olemaan sitten yhtä naivi ja samaa mieltä näistä jutuista kanssani, että meillä ei ole näistä asioista ongelmaa! :)
Ja vaikka homma joskus vuosien mittaan päättyisikin eroon, ei meistä kumpikaan ole niin veemäinen ihminen, että alkaisi toisen tunnuksia väärinkäyttää. Sellainen ihminen ei ole henkisesti terve, eikä sellaisen kanssa kannata kenenkään mennä naimisiin alunperinkään!Joo, niin vähän ajattelinkin tosiaan että et kuitenkaan kannata sellaista "pakollista" salasanojen jakamista. Tämä aloitus kuitenkin oli siitä miten aloittajan kumppani vaatii saada tietää aloittajan salasanat. Jos sinä siihen vastineena kirjoitat pitkän ja positiivisen hehkutuksen siitä, miten hieno ja luottamusta herättävä asia salasanojen "jakaminen" on niin toki siitä tulee sellainen kuva, että kannatat myös ap:n ihmettelemää ajatusta tuosta salasanojen jakamisesta. Vaikka tosiaan viestejä lukiessani oletinkin, että lopulta et ehkä kannata sitä juttua mistä ap kirjoitti.
Mutta sekin on fakta, että vaikka ihminen NYT olisikin henkisesti terve niin ei se ole kirkossa kuulutettu että niin olisi aina. Ihmisille voi tapahtua kaikenlaista, ja se henkinenkin tila voi muuttua. En nyt toki tarkoita, että pitäisi vainoharhaisesti alkaa epäillä oman kumppanin muuttumista hulluksi kyttääjäksi tai petturiksi, mutta sellainen "ei meidän suhteessa ikipäivänä sellaista voisi tapahtua" -asennoituminen niinikään kuulostaa vähän sinisilmäiseltä. Itselläni on enemmänkin sellainen "ei meidän suhteessa TODENNÄKÖISESTI sellaista voisi tapahtua". Eli voin kyllä luottaa enkä tosiaankaan jatkuvasti pohdi mikä voisi mennä pieleen, mutta toisaalta muistan ettei mikään ole niin varmaa kuin epävarma. Eli en ikinä lähtisi väittämään että "ei mulle ikinä voisi niin käydä".
"Vaan kyse on siitä, että salasanat nyt vain on molemmilla tallennettuna samalle koneelle, koska luotamme toisiimme, eikä meidän tarvi kytätä toistemme tekemisiä ja sanomisia. Ei ole tarvetta. Meillä se ei haittaa mitään eikä vaikuta mihinkään vaikka tiedettäiskin toistemme salasanat. Jännää kun tästä näin iso haloo nousee!"
Eli lyhyesti voisin sanoa, että haloo kai nousi lähinnä siitä miten painokkaasti vastasit aloitukseen, vaikka oikeastaan aloittaja puhui eri asiasta kuin sinä. Eli kun aloittaja ihmetteli miten kumppani vaatii salasanoja tietoonsa ja sinä sen jälkeen kirjoitat pitkän hehkutuksen siitä miten teillä ainakin on niin hienoa kun salasanatkin ovat jaettu niin toki siinä tulee tunne, että suhtautumisesti aloitukseen on se että ne salasanat kannattaa jakaa. Miksi muuten olisit juuri tähän aloitukseen vastannut juuri noita juttuja kertoen... - myös morsmaikku 2012
Jos olisit kaikki viestini lukenut tuolta alempaakin, niin olisit huomannut, että en kannata tuollaista "anna mulle sun salasanat tai tulee ero" -meininkiä. En ole kertaakaan sanonut, että pitäisi oikein paperille toiselle kirjoittaa kaikki omat salasanat yleiseen tietoon.
Ja vaikka homma joskus vuosien mittaan päättyisikin eroon, ei meistä kumpikaan ole niin veemäinen ihminen, että alkaisi toisen tunnuksia väärinkäyttää. Sellainen ihminen ei ole henkisesti terve, eikä sellaisen kanssa kannata kenenkään mennä naimisiin alunperinkään!Oletko ihan sata viis varma, ettei toinen voi muuttua veemäiseksi ja tehdä tuhoja tai kiusaa sinulle ero tilanteessa???
Itse en menisi siihen luottamaan. Kyllä se veemäinen henkilö voi olla esim. oma puoliso tai muu läheinen, kun kokee tulleensa loukatuksi oikein kunnolla. - Salainen +0879875ruy
Minusta on aina ollut outoa, että puolison tullessa elämään pitäisi oma identiteettikin hävittää kokonaan. Että kaikki oma on sen jälkeen jotain mystistä "salailua" ja jos ei tehdä gynekologisesta sisätutkimuksesta persreiän kaivamiseen heti ensimmäisellä viikolla, jaeta kaikkea infoa 20 vuoden ajalta ja anneta pankkitiliin vapaata pääsyä, niin johan on epäluottamusta ilmassa. Salasanat pitää jakaa ja siis mitään omaa, yksityistä identiteettiä ei ole enää, ei mitään, minne toinen ei pääsisi, missä täytyisi koko ajan ottaa toinen huomioon, minne toinen voisi kirjoittaa tai vaikuttaa,tai mitäään, ja kaikki on vaan luottamuksen osoitusta... Ois aivan hirveää painajaista!
En todellakaan anna yhdellekään ihmiselle koko elämääni käyttöön ja haluan pitää omat postini ja myös sähköpostini. En todellakaan antaisi omia pankkitunnuksiani enkä missään tapauksessa ala jakamaan esimerkiksi ystävieni salaisuuksia ja intiimielämää: enkä kysy hänen parhaan ystävänsä kirjoituksia tai uskoutumisia. Kaikkea ei tarvitse jakaa. Semmoisen kanssa ei voi edes olla ystävä, koska ei ole mitään luottamusta: jos kerrot hänelle, kerrot hänen puolisolleen.
Jos se on epäluottamusta, niin mitä sitten, en minä halua että joku tunkeutuu koko ajan kaikkeen mitä teen, on kaikkialla, koko ajan, joka paikassa. Ei jumankaude, mitään omaa rauhaa et saisi, joka asia on levällään ja "avoimena". Luotan ja rakastan sitä toista, mutta myös itseäni. Haluan toki elämän sen toisen kanssa, kerron kaiken oleellisen ja tärkeän: hän saa toki tietää mikä on saldoni, mutta ei hallita sitä. Minä olen uskollinen, mutta haluan joskus olla yksinkin, ja vaikka parisuhde on tärkeä, minä haluan pitää luottamuksen myös ystäviini, sillä hekin ovat tärkeitä. Toivon, että hänelläkin on ystäviä, eikä hänen tarvitse kertoa heistä ihan kaikkea. Tottakai kerron, jos on jotain meitä koskevaa vakavaa asiaa, mutta ei minun tarvitse jakaa kaikkia ajatuksia, pohdintoja tai jokaista ohimenevää heilahdusta.
Luottamusta enemmän olisi se, että luottaisi, vaikkei olisi pääsyä mihinkään, eikä edes kaipaisi sitä, koska luottaisi. Tuo on epäluottamusta: ei kai sitä mitään pengo, kun tietää että toinen on varuillaan koko ajan, eli siis kun kaikki on pengottavissa, niin tavallaan kaikki on hallinnassa.
Facebookissa nyt tietenkään kenenkään kannata mitään kovin yksityistä kirjoittaa, sen kun tietää, että se päätyy ennemmin tai myöhemmin levitykseen. Facebook on todella epäluotettava paikka ja vaan höntti pitää sitä minään salaisuuksien säilytyspaikkana. Mutta mitä tulee eroon ja ihmisen veemäisyyteen: moni on yllättynyt. Alaston kuvista, kotivideoista, salaisuuksien jakamisesta, toisen kostosta. On yllättynyt totaalisesti miten kiltti ihminen ei olekaan kiltti, vaan katkera, kostaja ja paskapää yht'äkkiä. Uhkailee ja kiristää, ja kas kun onkin kaikki salasanat käytössä: ilman mitään ennakkovaroitusta tai muuta. On täysin naivia kuvitella että tuntee ihmisen erotilanteessa, ellei ole koskaan hänestä eronnut. - luottonen
Sitä juuri on LUOTTAMUS, ettei ole tarvetta eikä halujakaan tietää toisen salasanoja. Eikä räplätä toisen puhelinta, kuunnella salaa oventakana toisen puheluita... ym
- tietoa tarvitaan
Ja vaikka homma joskus vuosien mittaan päättyisikin eroon, ei meistä kumpikaan ole niin veemäinen ihminen, että alkaisi toisen tunnuksia väärinkäyttää. Sellainen ihminen ei ole henkisesti terve, eikä sellaisen kanssa kannata kenenkään mennä naimisiin alunperinkään!Jokaisella olkoon omat salasanat.toisella ei ole mitään oikeuksia vaatia niitä.,jokainen pitäköön omat salasanansa.
- salasana...turvaa
luottonen kirjoitti:
Sitä juuri on LUOTTAMUS, ettei ole tarvetta eikä halujakaan tietää toisen salasanoja. Eikä räplätä toisen puhelinta, kuunnella salaa oventakana toisen puheluita... ym
Tosi oikeassa olet.juuri noin.
- Reiluus On Hiljaista
Voi olla jonkinlainen luottamuksen osoitus, että VOI jakaa salasanansa toisen kanssa, mutta todella paljon suurempi luottamuksen osoitus on se, että ei tarvitse jakaa niitä. Meilläkin kyllä tosiaan on jotkut salasanat "tiedossa" ts tallennettua koneille, mutta ei niitä ole varta vasten kumpikaan pyytänyt, että "annatkos mulle salasanasi kun se on luottamuksen osoitus". Et kai itsekään sellaista kannata? Sain vähän sellaisen kuvan, että kannatat sellaista tietoista salasanojen jakamista, mikä kyllä ihmetyttää tosi paljon.Eivät ihan kaikki ole sentään vielä niin kieroja, kuin luullaan ja luulotellaan täälläkin. Tietty on piittaamattomia ja ajattelemattomia ihmisiä, mutta pitää valita ja "kasvattaa" seurapiirinsä siten, että luottamus on itsestäänselvyys. Facebookissa tuskin kannattaa jakaa yksityisasioita senhän tajuaa jokainen jo peppureiälläänkin.
Yleensä kannattaa lähteä siitä, että pysyy itse luotettavana eikä koko ajan maalaa muista ihmisistä piruja seinille.
"Siitä puhe mistä puute", eli saattaa olla, että joku jatkuvia epäluottamuslauseita lietsova kukkahatutyttöalokas onkin itse uteliaisuudessaan erittäin altis lankeamaan toisten tietoja ja postiliikennettä seuraamaan. Tee siis heti parannus, jos tunsit piikin sydämessäsi.
P.S. Järjenkäyttöä ja aitoa anteeksiantoa peliin, joka pitää pois kostonkierteestä. Yksinkertaista, mutta totta. - Go, get red an`shame
Salainen +0879875ruy kirjoitti:
Minusta on aina ollut outoa, että puolison tullessa elämään pitäisi oma identiteettikin hävittää kokonaan. Että kaikki oma on sen jälkeen jotain mystistä "salailua" ja jos ei tehdä gynekologisesta sisätutkimuksesta persreiän kaivamiseen heti ensimmäisellä viikolla, jaeta kaikkea infoa 20 vuoden ajalta ja anneta pankkitiliin vapaata pääsyä, niin johan on epäluottamusta ilmassa. Salasanat pitää jakaa ja siis mitään omaa, yksityistä identiteettiä ei ole enää, ei mitään, minne toinen ei pääsisi, missä täytyisi koko ajan ottaa toinen huomioon, minne toinen voisi kirjoittaa tai vaikuttaa,tai mitäään, ja kaikki on vaan luottamuksen osoitusta... Ois aivan hirveää painajaista!
En todellakaan anna yhdellekään ihmiselle koko elämääni käyttöön ja haluan pitää omat postini ja myös sähköpostini. En todellakaan antaisi omia pankkitunnuksiani enkä missään tapauksessa ala jakamaan esimerkiksi ystävieni salaisuuksia ja intiimielämää: enkä kysy hänen parhaan ystävänsä kirjoituksia tai uskoutumisia. Kaikkea ei tarvitse jakaa. Semmoisen kanssa ei voi edes olla ystävä, koska ei ole mitään luottamusta: jos kerrot hänelle, kerrot hänen puolisolleen.
Jos se on epäluottamusta, niin mitä sitten, en minä halua että joku tunkeutuu koko ajan kaikkeen mitä teen, on kaikkialla, koko ajan, joka paikassa. Ei jumankaude, mitään omaa rauhaa et saisi, joka asia on levällään ja "avoimena". Luotan ja rakastan sitä toista, mutta myös itseäni. Haluan toki elämän sen toisen kanssa, kerron kaiken oleellisen ja tärkeän: hän saa toki tietää mikä on saldoni, mutta ei hallita sitä. Minä olen uskollinen, mutta haluan joskus olla yksinkin, ja vaikka parisuhde on tärkeä, minä haluan pitää luottamuksen myös ystäviini, sillä hekin ovat tärkeitä. Toivon, että hänelläkin on ystäviä, eikä hänen tarvitse kertoa heistä ihan kaikkea. Tottakai kerron, jos on jotain meitä koskevaa vakavaa asiaa, mutta ei minun tarvitse jakaa kaikkia ajatuksia, pohdintoja tai jokaista ohimenevää heilahdusta.
Luottamusta enemmän olisi se, että luottaisi, vaikkei olisi pääsyä mihinkään, eikä edes kaipaisi sitä, koska luottaisi. Tuo on epäluottamusta: ei kai sitä mitään pengo, kun tietää että toinen on varuillaan koko ajan, eli siis kun kaikki on pengottavissa, niin tavallaan kaikki on hallinnassa.
Facebookissa nyt tietenkään kenenkään kannata mitään kovin yksityistä kirjoittaa, sen kun tietää, että se päätyy ennemmin tai myöhemmin levitykseen. Facebook on todella epäluotettava paikka ja vaan höntti pitää sitä minään salaisuuksien säilytyspaikkana. Mutta mitä tulee eroon ja ihmisen veemäisyyteen: moni on yllättynyt. Alaston kuvista, kotivideoista, salaisuuksien jakamisesta, toisen kostosta. On yllättynyt totaalisesti miten kiltti ihminen ei olekaan kiltti, vaan katkera, kostaja ja paskapää yht'äkkiä. Uhkailee ja kiristää, ja kas kun onkin kaikki salasanat käytössä: ilman mitään ennakkovaroitusta tai muuta. On täysin naivia kuvitella että tuntee ihmisen erotilanteessa, ellei ole koskaan hänestä eronnut.Niinpä. Nykyäänhän kaikilla on ero-optio jo aina itsestäänselvyytenä takataskussa. Eli tietynlainen epäluottamus on melko voimakkaasti sisäänkirjoitettu ihmisten sydämiin näinä päivinä. Siksi onkin virkistävää, jos edes jotkut eivät pidä "suunnitelmaa B" aina niin kovin esillä mielessään, vaan nauttivat puolisonsa kanssa luottamuksellisista suhteistaan.
- Epäluottamusta
Haloo!!!
Älkää missään nimessä jakako kenellekään sanasanojanne ja tietojanne.
Parisuhde on parisuhde ja siihen luottamus niissä asioissa, mutta kaikki raha-asiat ym sähsköpostit, puhelimet facebook ovat omia eikä kulu parisuhteen jakamiseen.
Tuohan osoittaa suurta luottamuspulaal jos pitäisi jakaa avokin ja aviokumppanin kanssa. Arvatkaapas mitä tapahtuu kun pienikin kiista on josyakin asiosita, voi nimissäsi kirjoitella vaikka mitä ja saatat menettää minuutesi, työpaikkasi kaiken.
Ei missään nimessä kuulu jakaa.
Tässä on juuri uusi avosuhde, jossa mies tosiaankin määrittelee kaikesta, nyt on siinä pisteessä, että koska vain tapahtua pahin eli mnee työpaikka ja niin on mennyt 12 vuotta opiskelua täysin harakoille. Vaara on hirvittävän suuri.
Tämmöistä rakastumista ei kenenkään pidä sallia itselleen, pitää pitää järki päässä.
Sillon kun toisen tahdot ja määräilyt menevät näin henkilökohtaisiin asioihin, kannattaa avata ovi ja sanoa hyvästi ikuisesti, muuten olet tuhon oma.- Morsmaikku 2012
Minä en ainakaan koskaan, ikinä, milloinkaan seurustelisi sellaisen ihmisen kanssa, joka suutuspäissään menisi minun nimissäni kirjoittelemaan juttuja. Tai joka suutuspäissään kävisi tyhjentämässä pankkitilini. En sitten tiedä minkälaisten ihmisten kanssa te muut yritätte parisuhdetta muodostaa??
Ja lisään vielä, että omalla kohdallani kyse on tosiaan jo nyt avioliiton kaltaisesta pysyvästä parisuhteesta, eli nuoruuden seurustelut ovat kieltämättä vähän eri juttu.
No, kukin tyylillään! :) Eikö todellakaan ole muita, jotka parisuhteessa toimisivat meidän lailla? Olen aina ajatellut esimerkiksi rahasta niin, että naimissa ollessa ollaan tosissaan yhdessä, on yhteinen koti, yhteinen talonlaina, yhteinen auto, yhteinen kesämökki, yhteiset lapset ja yhteiset lemmikit, ja näin ollen myös yhteiset rahat. Ei ole väliä kenen rahoista talon laina maksetaan, ja kenen rahoista ruoka ostetaan. Helpompaa kun on yhteinen tili. Omat vanhempani tekivät näin. Eipä tarvi koskaan miettiä että "kumman tililtä maksetaan tämä lasku, kumman tilillä on rahaa".
En minäkään epäluotettavalle satunnaiselle seurustelukumppanille paljastaisi salasanojani. Eihän ne nuoruuden seurustelut ole nähneetkään siinä mun koneen ruudulla muuta kuin nimimerkin, ja salasanan kohdalla että ****** tai vastaava merkkijono!
Ja lisättäköön vielä, että ei mieheni tai minä kumpikaan ole koskaan pyytänyt toisen salasanoja minnekään, ne ovat vaan arjen helpottamiseksi tallennettuna koneelle, jota yhdessä käytämme. En minäkään tosin hänen sähköpostiensa salasanoja ulkoa muista, enkä haluakaan muistaa, mutta ne ovat tallennettuna koneellemme, joten JOS tarvitsee, niin pääseen hänenkin postejaan/facebookkiaan/jne katsomaan.
Joskus saattaa käydä niin, että minä esim. huikkaan miehelle, kun hän on koneella ja minä laitan pyykkejä, ja näen hänen pelaavan vaikka lottoa Veikkauksen sivuilla, että "kirjaudu seuraavaks mun tunnuksilla kans ja käväise pelaamassa mullekin pari riviä". Tai hän saattaa vaikka huikata mulle, kun on äitinsä kanssa puhelimessa, että "käypä vilkaisemassa sieltä mun facebook-sivulta, että mitä se velipoika sanoikaan huomisesta?"
Ei muuta kun leppoisaa joulua kaikille, älkää stressatko! :) - 3+7
Minä en ainakaan koskaan, ikinä, milloinkaan seurustelisi sellaisen ihmisen kanssa, joka suutuspäissään menisi minun nimissäni kirjoittelemaan juttuja. Tai joka suutuspäissään kävisi tyhjentämässä pankkitilini. En sitten tiedä minkälaisten ihmisten kanssa te muut yritätte parisuhdetta muodostaa??
Ja lisään vielä, että omalla kohdallani kyse on tosiaan jo nyt avioliiton kaltaisesta pysyvästä parisuhteesta, eli nuoruuden seurustelut ovat kieltämättä vähän eri juttu.
No, kukin tyylillään! :) Eikö todellakaan ole muita, jotka parisuhteessa toimisivat meidän lailla? Olen aina ajatellut esimerkiksi rahasta niin, että naimissa ollessa ollaan tosissaan yhdessä, on yhteinen koti, yhteinen talonlaina, yhteinen auto, yhteinen kesämökki, yhteiset lapset ja yhteiset lemmikit, ja näin ollen myös yhteiset rahat. Ei ole väliä kenen rahoista talon laina maksetaan, ja kenen rahoista ruoka ostetaan. Helpompaa kun on yhteinen tili. Omat vanhempani tekivät näin. Eipä tarvi koskaan miettiä että "kumman tililtä maksetaan tämä lasku, kumman tilillä on rahaa".
En minäkään epäluotettavalle satunnaiselle seurustelukumppanille paljastaisi salasanojani. Eihän ne nuoruuden seurustelut ole nähneetkään siinä mun koneen ruudulla muuta kuin nimimerkin, ja salasanan kohdalla että ****** tai vastaava merkkijono!
Ja lisättäköön vielä, että ei mieheni tai minä kumpikaan ole koskaan pyytänyt toisen salasanoja minnekään, ne ovat vaan arjen helpottamiseksi tallennettuna koneelle, jota yhdessä käytämme. En minäkään tosin hänen sähköpostiensa salasanoja ulkoa muista, enkä haluakaan muistaa, mutta ne ovat tallennettuna koneellemme, joten JOS tarvitsee, niin pääseen hänenkin postejaan/facebookkiaan/jne katsomaan.
Joskus saattaa käydä niin, että minä esim. huikkaan miehelle, kun hän on koneella ja minä laitan pyykkejä, ja näen hänen pelaavan vaikka lottoa Veikkauksen sivuilla, että "kirjaudu seuraavaks mun tunnuksilla kans ja käväise pelaamassa mullekin pari riviä". Tai hän saattaa vaikka huikata mulle, kun on äitinsä kanssa puhelimessa, että "käypä vilkaisemassa sieltä mun facebook-sivulta, että mitä se velipoika sanoikaan huomisesta?"
Ei muuta kun leppoisaa joulua kaikille, älkää stressatko! :)"Minä en ainakaan koskaan, ikinä, milloinkaan seurustelisi sellaisen ihmisen kanssa, joka suutuspäissään menisi minun nimissäni kirjoittelemaan juttuja"
Ihmiset saattavat vuosien varrella muuttua paljonkin. Vaikka miehesi ei nyt suutuspäissään kirjoittelisi sinun nimissäsi "juttuja" niin se ei tarkoita, etteikö hän siihen "koskaan, ikinä, milloinkaan" kykenisi. Onko sinut kasvatettu pumpulissa? Ihmissuhteissa tapahtuu joskus ikäviä asioita, jotka muuttavat ihmistä. Ihminen osaa myös valehdella tai teeskennellä olevansa joku muu kuin oikeasti on. On todella lyhytnäköistä ajatella että "ei minun mieheni koskaan ikinä milloinkaan..." Mistä sinä tiedät mitä tulevaisudessa tapahtuu?
Saan sinusta kirjoituksiesi perusteella aika naiivin kuvan. Veikkaan että olet vielä melko nuori; en oikein jaksa uskoa että olet kovin monia vakavia vastoinkäymisiä tai ihmissuhdekriisejä kokenut. Noh, elämä opettaa... - vähän ihmettelen
Ei muuta kun leppoisaa joulua kaikille, älkää stressatko! :)"Tai hän saattaa vaikka huikata mulle, kun on äitinsä kanssa puhelimessa, että "käypä vilkaisemassa sieltä mun facebook-sivulta, että mitä se velipoika sanoikaan huomisesta?"
Mutta mitä jos sinne facebookiin on avautunut joku hänen kaverinsa jostain sellaisesta asiasta, joka on tarkoitettu vain hänen tietoonsa? Vai oletteko sellainen symbioosipariskunta, jotka kertovat kavereidensakin yksityisasiat toisilleen?
No, ehkä just sinne faceen ei kannata mitään kovin yksityistä kirjoitellakaan, mutta se on sitten asia erikseen :D - Morsmaikku 2012
"Tai hän saattaa vaikka huikata mulle, kun on äitinsä kanssa puhelimessa, että "käypä vilkaisemassa sieltä mun facebook-sivulta, että mitä se velipoika sanoikaan huomisesta?"
Mutta mitä jos sinne facebookiin on avautunut joku hänen kaverinsa jostain sellaisesta asiasta, joka on tarkoitettu vain hänen tietoonsa? Vai oletteko sellainen symbioosipariskunta, jotka kertovat kavereidensakin yksityisasiat toisilleen?
No, ehkä just sinne faceen ei kannata mitään kovin yksityistä kirjoitellakaan, mutta se on sitten asia erikseen :DNo tuo facebook juttu oli vain esimerkki, mutta jokatapauksessa pointti on tässä juurikin se, että jos kirjaudun hänen nimimerkillään sinne facebookkiin hänen pyynnöstään, niin käväisen katsomassa sieltä sen hänen pyytämänsä asian, enkä muuta. Ei ole tarvetta katsoa muuta. Ei kiinnosta katsoa muuta. Ei siellä ole mitään minulta salattavaa, eikä tulisi mieleenikään samalla käydä kyttäämässä, että mitä hänen kaverinsa ovat hänelle esim. yksityisviesteissä laittaneet, koska siellä todellakin voi olla asioita, joita ei ole minulle tarkoitettu.
Ja joo, olen samaa mieltä, että ei sinne faceen kannata edes kovin henkilökohtaisia kirjoitella, kun näitä tietovuoto-ongelmia on facessa jatkuvasti! :D
- älä edes uneksi
ehdottomasti et jaa, Ei mitään selittelyjä tarvita. Tiedät itsekin, että hän ei tee sinun henkilökohtaisilla salasanoillasik uin hallaa suhteelle ja sinulle. ET JAA NIITÄ! KENELLEKÄÄN. KOSKAAN. PISTE.
- waaxrtf
Sanoisin että aika erikoinen suhde jos salasanat pitää jakaa. En minä haluaisi ainakaan kytätä naiseni sähköposteja. Hän kyllä auliisti näyttää niitä minulle.
Mutta jos olet tosi nuori niin enhän minä voi tietää mihin tämä maailma on menossa. Itse olen 38v - yksin kotona
Älä vaan anna sille mitää salasanoja. Ei todellakaan ole mikään luottamuksen osoitus eikä tosiaan ole normaalia. ikinä ei pidä antaa salasanoja kenellekkään.
Eikä sun tarvii sanoa mitään uuta kuin että ET SAA. - 3243224
Mitäköhän luulet tapahtuvan jos joskus eroatte ja hänellä on kaikki salasanasi ja tietosi tallessa?
Kannattaa välillä ajatella myös tilanteita jos erotaan.
Luottamus ei muuten tarkoita sitä että voi antaa toisen mennä lukemaan omia juttuja ja keskusteluja, vaan luottamuksen pitäisi olla sitä, ETTEI tarvitse mennä lukemaan niitä keskusteluja.- Morsmaikku 2012
Hyvin sanottu tuo viimeinen lauseesi! Kiteytit sen, mitä yritin selittää pitkillä sepustuksillani, vaikka oletkin kai kuitenkin asiasta hieman eri mieltä kuin minä! :)
Eli vaikka meilläkin on "vapaa pääsy" toisen viesteihin, ei kumpikaan niitä toisen omia käy lukemassa, koska meidän ei TARVITSE. Jos jotain oleellista on joku sanonut, niin olemme sen kuitenkin jo toisillemme kertoneet! :)
Jännä täältä huomata, että ilmeisesti meidän parisuhteemme on sitten harvinaista laatua, en ole tajunnut että kovin harvat ilmeisesti elävät näin avoimesti. - 3245613321
Hyvin sanottu tuo viimeinen lauseesi! Kiteytit sen, mitä yritin selittää pitkillä sepustuksillani, vaikka oletkin kai kuitenkin asiasta hieman eri mieltä kuin minä! :)
Eli vaikka meilläkin on "vapaa pääsy" toisen viesteihin, ei kumpikaan niitä toisen omia käy lukemassa, koska meidän ei TARVITSE. Jos jotain oleellista on joku sanonut, niin olemme sen kuitenkin jo toisillemme kertoneet! :)
Jännä täältä huomata, että ilmeisesti meidän parisuhteemme on sitten harvinaista laatua, en ole tajunnut että kovin harvat ilmeisesti elävät näin avoimesti.Riippuu ihan persoonista kenelle tuollainen elämä sopii. Aika lailla suurin osa ihmisistä on suhteellisen mustasukkaisia kumppanistaan ja tällöin avoimet ovet heidän henkilökohtaisiin keskusteluihin vain ruokkii sitä mustasukkaisuutta, puhumatta siitä, että jos kumppani lukee jonkun tekstin sieltä jonka kokee loukkaavaksi, niin siitähän seuraa vielä lisää tarkkailua ja kitkaa välille.
Itse en haluaisi tuollaista avonaista suhdetta. Mielestäni se on ahdistava, kun ei ole mitään omaa, mutta teille se selvästi sopii ja hyvähän se on. - Morsmaikku 2012
3245613321 kirjoitti:
Riippuu ihan persoonista kenelle tuollainen elämä sopii. Aika lailla suurin osa ihmisistä on suhteellisen mustasukkaisia kumppanistaan ja tällöin avoimet ovet heidän henkilökohtaisiin keskusteluihin vain ruokkii sitä mustasukkaisuutta, puhumatta siitä, että jos kumppani lukee jonkun tekstin sieltä jonka kokee loukkaavaksi, niin siitähän seuraa vielä lisää tarkkailua ja kitkaa välille.
Itse en haluaisi tuollaista avonaista suhdetta. Mielestäni se on ahdistava, kun ei ole mitään omaa, mutta teille se selvästi sopii ja hyvähän se on.Vastaan vielä sulle tähän.
Olet varmasti oikeassa siitä, että tietynlaisella ihmistyypillä avoimuus ruokkii mustasukkaisuutta. Onneksi emme kumpikaan ole mustasukkaista tyyppiä, enkä voisi koskaan seurustella semmoisen miehen kanssa, joka kyttäisi tekemisiäni ja puhumisiani.
Enkä minä koe tilannetta lainkaan siten, ettei meillä olisi mitään omaa! :) Onhan meillä kuitenkin omia harrastuksia, ja omia kavereitakin, tosin suurin osa niistäkin on jo yhteisiä.
Täytyykin varmaan kotiin päästyäni näyttää tätä keskustelua miehellekin, ja ihmetellä sitten yhdessä että onpas meillä avoin suhde! :D
- ...
Meillä on molemmilla omat koneet ja kun facebookin aukasee niin mun koneella se menee suoraan mun profiiliin, eli jos mies haluais mennä tutkimaan niin pääsis helposti. Mun veikkauksen tiliä käyttää myös välillä. Samoin lainaa joskus multa rahaa jos oon töissä enkä pääse koneelle. Avainlukulista kyllä kulkee aina mukana joten sillon joutuu kyllä soittamaan että lainaan sulta tän ja tän verran, anna mulle se numero. Ihan täysin luotan.
- naksujamppa
Jokaisen koneella on tietysti oma salasanalla suojattu käyttäjätunnus. Jos kone on yhteinen, jokaisella on oma tunnuksensa. Jos tämä on unohtunut, on teillä tietoturva pahasti rempallaan.
Vaikka salasanat olisivatkin selaimen muistissa, vaatii koneelle kirjautuminen salasanan. Sitä, kuten muitakaan salasanoja EI KERROTA MUILLE. - Shame your mirrow!
naksujamppa kirjoitti:
Jokaisen koneella on tietysti oma salasanalla suojattu käyttäjätunnus. Jos kone on yhteinen, jokaisella on oma tunnuksensa. Jos tämä on unohtunut, on teillä tietoturva pahasti rempallaan.
Vaikka salasanat olisivatkin selaimen muistissa, vaatii koneelle kirjautuminen salasanan. Sitä, kuten muitakaan salasanoja EI KERROTA MUILLE.Tiedoksi sinullekin, että samalla koneella joku on hallitseva ja pienellä järjenkäytöllä ainakin tämä hallitsija pääsee näkemään koko koneen salasanoineen....Surprii-ise!
- Myös morsian 2012
Salasanoja ei pidä koskaan jakaa kenenkään kanssa missään olosuhteissa. Mielestäni se on aivan, kun kerjäisi verta nenästä.
Meillä on kummallakin olet tietokoneet ja en ole käyttänyt mieheni konetta kuin kerran, kun omassa oli jotain häikkiä ja minun oli pakko päästä tekemään yksi tehtävä tietokoneella.
Olen tietokonealan ammattilainen, joten pystyisin blokkaamaan mieheni koneen, vaikka heti. Sitä en todellakaan tee. Mielestäni luottamus on yksi parisuhteemme edellytys.
Entäs sitten, kun tulee jotain erimielisyyksiä ja toinen menee tuhoamaan toisen tietoja tai tekee jotain muuta vastaavaa. Tämän "kuprun" tekevä tekee tosin tietoturvallisuus näkökökulmasta rikoksen, mutta silloin se ei paljon naurata tai tunnu kivalta.- Myös morsian 2012
Jatkan veilä tuohon "kuprun" selvittäminen ei aina ole helpoa ja voi viedä aikaa.
Esim. Pankkitilin tyhjentämisen jälkeen täytyy sinun tehdä rikosilmoitus poliisille. Sen tutkiminen kestää oman aikansa. Tässä vaiheessa täytyy vaatia tekijälle rangaistusta.
Syyttäjä tekee sitten mahdollisesti syytteharkinnan ja nostaa syytteen. Oikeus mahdollisesti tuomitsee korvaamaan kyseisen summan takaisin. Mahdollisesti kyseinen henkilö korvaa vasta sitten vahingon, kun saat lainvoimaisen tuomion. Syytetty voi valittaa päätöksestä hovioikeuteen.
Tuomion jälkeen saatat joutua viemään oikeuden päätöksen ulosottoviranomaiselle, joka perii rahan ulosoton kautta. Ulosotostakaan ei aina saa, jos todetaan varattomaksi. Tässä menee helposti yli vuosi.
Kokemusta on.
Itseltäni varastetiin aikoinaan pankkikortti ja tili tyhjennettin. OIkeuden jälkeen joudun todellakin viemään päätöksen ulosottoon, ennen kuin sain rahat takaisin. - Ihan tosiko?
Kuulosta oikein naivin innostuneelta, lähes pelottavalta.
- Voi Hitsi!
Myös morsian 2012 kirjoitti:
Jatkan veilä tuohon "kuprun" selvittäminen ei aina ole helpoa ja voi viedä aikaa.
Esim. Pankkitilin tyhjentämisen jälkeen täytyy sinun tehdä rikosilmoitus poliisille. Sen tutkiminen kestää oman aikansa. Tässä vaiheessa täytyy vaatia tekijälle rangaistusta.
Syyttäjä tekee sitten mahdollisesti syytteharkinnan ja nostaa syytteen. Oikeus mahdollisesti tuomitsee korvaamaan kyseisen summan takaisin. Mahdollisesti kyseinen henkilö korvaa vasta sitten vahingon, kun saat lainvoimaisen tuomion. Syytetty voi valittaa päätöksestä hovioikeuteen.
Tuomion jälkeen saatat joutua viemään oikeuden päätöksen ulosottoviranomaiselle, joka perii rahan ulosoton kautta. Ulosotostakaan ei aina saa, jos todetaan varattomaksi. Tässä menee helposti yli vuosi.
Kokemusta on.
Itseltäni varastetiin aikoinaan pankkikortti ja tili tyhjennettin. OIkeuden jälkeen joudun todellakin viemään päätöksen ulosottoon, ennen kuin sain rahat takaisin.Olet todella innoissasi. Saa nähdä tuleeko sieltä vielä kolmaskin posti. Eise mitään. -kyllä me luemme ja opimme blookkauksestasi.
- Daddy Cool
Miksi sinun pitäisi jakaa salasanasi? Eihän siinä ole kysymyksessä pelkästään sinun yksityisyytesi vaan myös ystäviesi. Jos joku ystäväsi on kertonut sinulle jotain ehdottoman luottamuksellista maililla tai facebookissa, niin velvollisuutesi on pitää se luottamuksellisena.
- FF
Jos kuulisin, että joku ystävistäni antaa poikaystävänsä halutessaan lukea viestini ja tekstarini niin ystävyytemme loppuisi siihen tai ainakin kylmenisi pahasti. En haluaisi sellaiselle ihmiselle kertoa enää puhelimessakaan henkilökohtaisia asioita koska mitä ilmeisimmin hän raportoisi puhelumme jälkeen kaiken poikaystävälleen vain koska heillä on "luottamus".
- ihmettelen vain
Joo tätä minäkin hain. Luottamus ei ole sitä, että jaetaan joka ikinen asia toisen kanssa vaan sitä, että voidaan myös pitää joitakin asioita omana tietona ja silti luottaa.
Itse olin lapsi/nuori sellaiseen aikaan, kun ei ollut vielä kännykät ajankohtaisia, netistä puhumattakaan. Hyvän ystävän kanssa sitten kirjoiteltiin kirjeitä. Siinä olikin kikkailemista, kun ystävän perhe oli sairaalloisen kyttäävää porukkaa ja yritti aina lukea kaikki henkilökohtaiset kirjeemme. Ystävälläni ei ole kai koskaan ollut normaalia yksityisyyttä, ei ehkä nykyäänkään kun on ylläri löytänyt miehekseen mustasukkaisen tyypin. - Crazy cat lady
FF kirjoittaa täysin asiaa. Minä haluan myös että sähköpostini ovat vain sen henkilön luettavissa, kelle ne olen tarkoittanut ja FB-kavereista lemppaisin myös oitis pois ne, jotka ovat salasanojaan jaelleet muille.
- Hurja Hepo.
Siitähän luottamuksesta ei ole juuri kysymys. Pysy kärryillä.
- Tuomio Von Luettu
Crazy cat lady kirjoitti:
FF kirjoittaa täysin asiaa. Minä haluan myös että sähköpostini ovat vain sen henkilön luettavissa, kelle ne olen tarkoittanut ja FB-kavereista lemppaisin myös oitis pois ne, jotka ovat salasanojaan jaelleet muille.
Sinäkö pysyt itse niin kovin salaisena ollessasi FB:ssa?
Tiesitkö, että koko ajan joku lukee kaikki sähköpostisi aivan yhtä helposti kuin sinä itsekin. T-kone on ihmisten keksimä, ja salasana ei höynäytä kuin kaltaisiasi höpsöjä. Jos haluat yksityisyytesi säilyvän, niin poistu kaikkein ekaksi FaceBookista iäksi, jos edes pääset sieltä enää pois. Lopeta myös sähköpostin käyttö. Äläkä puhu puhelimessa koskaan muuta kuin korkeintaan tyhjänpäiväisyyksiä, jonka kyllä tyttösenä varmaan osaat.
Itsesi rohkaisuksi seuraa vaikka uutisia vähän tiiviimmin, niin huomaat, miten helposti vähän väliä "tietoja vuotaa".
Äläkä lörpöttele ja lietso täällä tyhjänpäiväisyyksiä tytöystävälleni, joka aidosti minua rakastaa. Tietysti minä rakastan häntäkin raamatullisesti ja suuresti, niin että henkeni hänen edestään antaisin. Ja meillä on yhteiset ystävät, joihin voimme luottaa siinä määrin kuin tarvii. Sellaista on ystävyys ja avunanto. Vuorovaikutteista, aidosti vuorovaikutteista.
- annanmuttensalasanaa
Ei voi vaatia salasanoja eikä ole normaalia. Kuulostaa kyttäävältä/mustasukkaiselta käytökseltä. Lisäksi toisen viestejä tutkimalla aiheuttaa vain itselleen pahaa mieltä, alkaa kuvitella kevyttä vitsiä vakavaksi iskuyritykseksi tai näkee vain puolet keskustelusta, kun toinen puoli on käyty kasvokkain - ja siinä sitten onkin sijaa väärinymmärryksille. Ja jos seurustelukumppani on kovin mustasukkaista tyyppiä, se on VIIMEINEN ihminen jolle pitäisi mitään salasanoja antaa - sellaiset todennäköisemmin ongelmien ilmetessä kilahtavat ja kostavat jollain vähemmän miellyttävällä tavalla ja ehkä juuri niitä FB-tunnareita käyttäen.
Kyllä sen huomaa, jos toisella on jatkuvasti jotain salattavaa - ja toisaalta, kuten ylläkin sanottu, esim. ystävien yksityisasioita ei pidä noin vain laverrella omalle kullalle. Jos meidän kaverit haluaa nimenomaan saattaa asiat meidän molempien tietoon, niin ne merkitsee molemmat viestin vastaanottajaksi. Ja näin joulunaikaan puhelimessani on parikin viestiä, joita nimenomaan mieheni ei missään tapauksessa pidä nähdä, ettei mene joulupukin yllätykset pilalle :) - ~cissi~
Herranen aika näitä nuoria pareja. Pilaatte yhteisen tulevaisuutenne ennen kuin se on alkanutkaan. Ei ihminen ole mikään sieni, joka elää toisen kyljessä kiinni. Tollasessa ei ole mitään kiihottavaa eikä tavoiteltavaa, tapatte toisenne tylsyyteen. Jaetaan kaikki...kai menette toisen seuraksi paskallekin
- Kippo Posliini
Toinen työstää ja toinen pyyhkii. Eikö se juuri ole luottamuksellista ja vuorovaikutteista?
- vähän järkee touhuun
vain idiootti antaa salasanansa toiselle vaikka olis oma kumppani.
- no ei nyt
sentään salasanoja tartte vaihtaa. Hehhee, tämä oli kyllä päivän paras X)))) Kyllä sen huomaa kaikesta, jos toisella ei ole puhtaat jauhot pussissa. Esim. epänormaalin paljosta netissä roikkumisesta.
- Happy Hobby
Heo lörpöt. Pannaan nyt peli poikki hetkeksi. Lähettäkää mulle sähköpostioosoitteenne, niin minä lähetän teille teidän salasananne.
Kuka uskaltaa, kuka tajuaa, kuinka höpsönä täällä hän tallustaa!!!
Miksi et jakaisi jos ei ole mitään salattavaa?
Itse ainakin annan kumppanini selata FB:tä, s-postiani ja kännykkääni ihan vapaasti jos siltä tuntuu.- vähän ihmettelen
Tuo on sellainen periaatekysymys. Onko niin, että täytyy antaa toisen selata kirjesalaisuuden piiriin kuuluvia juttuja siksi, että ei ole mitään salattavaa, vai onko lähtökohtaisesti epäilyttävää jos joku ylipäänsä kokee tarvetta tietää toisen kirjesalaisuuden piiriin kuuluvat asiat. Minä olen jälkimmäisen kannalla.
Minusta se on vähän niinkin, että siinä antaa pirulle pikkusormen jos alkaa toisen viestejä selailla (vaikka sitten ihan luvalla). Siinä ehkä luo itselleen illuusion siitä, että kaikki on hallittavissa kun vain tietää toisen jokaisen liikkeen ja ajatuksen. Itse en ymmärrä sellaista. Jos ihminen tarvitsee sen oikeuden selata toisen viestit, niin jotain on lähtökohtaisesti vähän pielessä. Minun mielestäni pätevä perustelu ei ole "no mikset muka voisi näyttää viestejäsi, sulla täytyy olla jotain salattavaa", koska minun mielestäni yksityisyys kuuluu ihan ihmisen perusoikeuksiin. Parisuhteessakin ihmiset omistavat itse itsensä, eivät ole toisen omaisuutta. Lisäksi penkomalla toisen viestejä rikotaan erittäin helposti myös tämän "pengottavan" ystävien yksityisyyttä. Ystävillä pitäisi olla itsellään mahdollisuus valita, kenelle heidän asioistaan tieto menee. Käy kyllä helposti niin, että ihminen joka kertoo ja jakaa kumppaninsa kanssa kaiken, myös yksityiset viestinsä, menettää pikkuhiljaa kaverinsa kun eivät kaverit halua kertoa asioistaan symbioottiselle pariskunnalle vaan ihan ystävälleen.
www.ihmisoikeudet.net:
"Yksityis- ja perhe-elämän suoja
12. artikla
Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.
Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus"
"Oikeus perhe- ja yksityiselämään on laaja-alainen ihmisoikeus, joka käsittää muun muassa kirje- ja puhelinsalaisuuden, kunnian suojan, tietosuojan ja oikeuden seksuaaliseen identiteettiin.
Yksityis- ja perhe-elämän suoja on kansainvälisissä sopimuksissa määritelty lyhyesti. Sitä kuitenkin sovelletaan hyvin usein ja laaja-alaisesti. Oikeus suojaa ihmistä ja hänen kotiaan ja perhettään. Tietoa kenenkään yksityisasioista ei saa myöskään mielivaltaisesti levittää eteenpäin. Lapsilla on sama oikeus yksityiselämään kuin aikuisilla: vanhemmat eivät saa luvatta penkoa lastensa henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, puhelinta tai päiväkirjaa." - wiksten
Tuo on sellainen periaatekysymys. Onko niin, että täytyy antaa toisen selata kirjesalaisuuden piiriin kuuluvia juttuja siksi, että ei ole mitään salattavaa, vai onko lähtökohtaisesti epäilyttävää jos joku ylipäänsä kokee tarvetta tietää toisen kirjesalaisuuden piiriin kuuluvat asiat. Minä olen jälkimmäisen kannalla.
Minusta se on vähän niinkin, että siinä antaa pirulle pikkusormen jos alkaa toisen viestejä selailla (vaikka sitten ihan luvalla). Siinä ehkä luo itselleen illuusion siitä, että kaikki on hallittavissa kun vain tietää toisen jokaisen liikkeen ja ajatuksen. Itse en ymmärrä sellaista. Jos ihminen tarvitsee sen oikeuden selata toisen viestit, niin jotain on lähtökohtaisesti vähän pielessä. Minun mielestäni pätevä perustelu ei ole "no mikset muka voisi näyttää viestejäsi, sulla täytyy olla jotain salattavaa", koska minun mielestäni yksityisyys kuuluu ihan ihmisen perusoikeuksiin. Parisuhteessakin ihmiset omistavat itse itsensä, eivät ole toisen omaisuutta. Lisäksi penkomalla toisen viestejä rikotaan erittäin helposti myös tämän "pengottavan" ystävien yksityisyyttä. Ystävillä pitäisi olla itsellään mahdollisuus valita, kenelle heidän asioistaan tieto menee. Käy kyllä helposti niin, että ihminen joka kertoo ja jakaa kumppaninsa kanssa kaiken, myös yksityiset viestinsä, menettää pikkuhiljaa kaverinsa kun eivät kaverit halua kertoa asioistaan symbioottiselle pariskunnalle vaan ihan ystävälleen.
www.ihmisoikeudet.net:
12. artikla
Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.
"Oikeus perhe- ja yksityiselämään on laaja-alainen ihmisoikeus, joka käsittää muun muassa kirje- ja puhelinsalaisuuden, kunnian suojan, tietosuojan ja oikeuden seksuaaliseen identiteettiin.
Yksityis- ja perhe-elämän suoja on kansainvälisissä sopimuksissa määritelty lyhyesti. Sitä kuitenkin sovelletaan hyvin usein ja laaja-alaisesti. Oikeus suojaa ihmistä ja hänen kotiaan ja perhettään. Tietoa kenenkään yksityisasioista ei saa myöskään mielivaltaisesti levittää eteenpäin. Lapsilla on sama oikeus yksityiselämään kuin aikuisilla: vanhemmat eivät saa luvatta penkoa lastensa henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, puhelinta tai päiväkirjaa."Onkohan muita tällaisia kummajaisia; yhteinen sähköpostiosoite ja yhteinen FC-tili...
- 68 / 63
wiksten kirjoitti:
Onkohan muita tällaisia kummajaisia; yhteinen sähköpostiosoite ja yhteinen FC-tili...
Kummajainen? Johtuukohan pitkästä, luottamuksellisesta suhteesta?
Meillä vaimoni kanssa on omat E-mail osoitteet, useampiakin mutta käytännössä kaikki kulkee minun yhden osoitteeni kautta.
Lista kaikista salasanoista on koneeni vieressä. 11 kpl.
Vaimon vapaasti käytettävissä.
Puhelimissamme on soiton siirto 20-sekunnin viiveellä.
Lisäksi, toisen puhelimen hälyttäessä vaikkapa suihkun tms. aikana, vastaa toinen "vieraaseen" puhelimeen.
Tekstiviestit luemme kehoituksesta.
Jne.
Sama koskee perheen taloutta. Molemmilla on luottokortit yhdelle yhteiselle käyttelytilille.
Vaimoa ei kiinnosta tulopuoli eikä minua pankkien tiliotteet eikä luottokortin suoraveloitukseen menneen laskun yhteenveto.
Mitäs kummaa tässä on? - vähän ihmettelen
wiksten kirjoitti:
Onkohan muita tällaisia kummajaisia; yhteinen sähköpostiosoite ja yhteinen FC-tili...
No huh, onko teillä omia sähköpostiosoitteita ollenkaan vai onko kaikki yhteistä? Onko teillä kummallakin tahollanne omia kavereita?
- 68 / 63
No huh, onko teillä omia sähköpostiosoitteita ollenkaan vai onko kaikki yhteistä? Onko teillä kummallakin tahollanne omia kavereita?
Minulleko osoitettu?
Jos niin vastaan.
Mainitsin että kummalakin on kaksi omaa sähköpostiosoitetta.
Pääasiallinen käyttö tapahtuu minun toisella osoitteellani, kumman tahansa toimesta.
Vaimolla on laajahko työ- ja harrastuspohjainen tuttavapiiri joiden kanssa hän on yhteydessä, osaan fyysisesti yhteydessä 5krt/viikko, osaan viikoittain, osaan sattumanvaraisesti.
Lisäksi sähköinen seurustelu.
Itselläni suunnilleen vastaavasti.
Meillä on melkein kaikki yhteistä mutta yhteisiä tuttavia vähemmän kuin henkilökohtaisia.
Omista matkoista en viitsinyt mainita mitään.
Kumpikaan ei ole vaatinut mitään mutta käytäntö on jo aikanaan muotoutunut kuvaamani kaltaiseksi. - Morsmaikku 2012
68 / 63 kirjoitti:
Kummajainen? Johtuukohan pitkästä, luottamuksellisesta suhteesta?
Meillä vaimoni kanssa on omat E-mail osoitteet, useampiakin mutta käytännössä kaikki kulkee minun yhden osoitteeni kautta.
Lista kaikista salasanoista on koneeni vieressä. 11 kpl.
Vaimon vapaasti käytettävissä.
Puhelimissamme on soiton siirto 20-sekunnin viiveellä.
Lisäksi, toisen puhelimen hälyttäessä vaikkapa suihkun tms. aikana, vastaa toinen "vieraaseen" puhelimeen.
Tekstiviestit luemme kehoituksesta.
Jne.
Sama koskee perheen taloutta. Molemmilla on luottokortit yhdelle yhteiselle käyttelytilille.
Vaimoa ei kiinnosta tulopuoli eikä minua pankkien tiliotteet eikä luottokortin suoraveloitukseen menneen laskun yhteenveto.
Mitäs kummaa tässä on?Suunnilleen tälläisenä minäkin meidän tulevaisuuden olen kuvitellut (vaikkakin meilläkin on omat sähköpoostit ja fc-tilit)! Kiva kuulla että toimii se muillakin kuin minun vanhemmillani! :)
www.ihmisoikeudet.net:
12. artikla
Yksityis- ja perhe-elämän suoja on kansainvälisissä sopimuksissa määritelty lyhyesti. Sitä kuitenkin sovelletaan hyvin usein ja laaja-alaisesti. Oikeus suojaa ihmistä ja hänen kotiaan ja perhettään. Tietoa kenenkään yksityisasioista ei saa myöskään mielivaltaisesti levittää eteenpäin. Lapsilla on sama oikeus yksityiselämään kuin aikuisilla: vanhemmat eivät saa luvatta penkoa lastensa henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, puhelinta tai päiväkirjaa.""siinä antaa pirulle pikkusormen jos alkaa toisen viestejä selailla"
Jos kokisin kumppanini "piruksi", ni olisin todennäköisesti jo muutenkin väärässä suhteessa. ;)
Itselleni sopii parhaiten tällainen täysi avoimuus. Mutta kukin tyylillään...- vähän ihmettelen
TheOne kirjoitti:
"siinä antaa pirulle pikkusormen jos alkaa toisen viestejä selailla"
Jos kokisin kumppanini "piruksi", ni olisin todennäköisesti jo muutenkin väärässä suhteessa. ;)
Itselleni sopii parhaiten tällainen täysi avoimuus. Mutta kukin tyylillään...Kumppani ei ole se piru, vaan se oma tarve ja houkutus kytätä toisen yksityisasioita. Ihan näin tarkennuksena ettei jää väärää käsitystä.
- Tyttö Typerä Viis
Juuri niin ystäväni. Salattavat asiat eivät sovi millään muotoa tietokoneeseen. Salattavat asiat mietitään omassa mielessä maltillisesti läpi selväksi.
Se, että joku haluaa salata typeryytensä on paradoksaalista, koska yleensä kaikki ovat jo hänen typeryytensä huomanneet. Viattomuus ja tietynlainen ajattelemattomuus ei aina kuitenkaan ole typeryyttä. Typeryyttä on ehkä lässyttää täällä soopaa eikä sen sijaan olla esimerkiksi lukemassa hyvää kirjaa. - NtiAnonymous
EHDOTTOMASTI EN JAKAISI! Minä en ainakaan hyväksyisi, jos ystäväni jakaisi minun kanssani käymänsä luottamukselliset sähköpostikeskustelut tai naamakirjan private-viestit miehensä kanssa. Enkä todellakaan näyttäisi omien ystävieni viestejä miehelleni! Hänellä ei ole mitään syytä päästä lukemaan henkilökohtaisia keskusteluja, joita käyn ystävieni kanssa.
- mies 53
No itse voisin kyllä pitää sähköpostini, facebooksivuni jne. luotettavalle seurustelukumppanille avoimina.
Tosin oon miettinyt poistavani henk. koht. naamakirjasivuni kokonaan ja jättäväni "harraste/työ sivuni" sinne vain, katsotaan nyt..
Mietin vaan, että miten sitten pidän samallatavalla helposti/ ilmaiseksi yhteyttä sukulaisiin, lapsiin, harrastuksiin??
Minään iskupaikkana en sitä ole koskaan pitänyt. - naane
Ukon kanssa tiedämme toistemme salasanat joka paikkaan mutta emme käytä niitä ilman toisen lupaa. Aina tulee kysyttyä lupa, esim. jos toinen sanoo et käytkö kattoo munkin sähköpostin...-tyyliin.
Ukkoani ei paljoo kiinnosta mun höpinät koneella kun niitä tulee kasvotusten laasattua muutenkin samat asiat ja hän ei turhaan kotona istuskele koneella ja tuskin töissä kerkee kun on sellanen työ. Siis meillä ei ole mitään aihetta salailla asioita koska miksi pitäs ja jos niin huonosti menis asit et ero tulis niin saahan ne salasanat aina vaihettua. - Tämä yksinkertaista
Rikot palvelun tarjoajien kanssa tehtyjä sopimuksia, jos jaat salasanasi kolmannelle osapuolelle.
Keskinäistä luottamusta voi osoittaa monella muulla tavalla.
Seurustelukumppanisi sitä vastoin voisit vaihtaa toiseen, vähän fiksumpaan.- uskokaikkee
"Rikot palvelun tarjoajien kanssa tehtyjä sopimuksia, jos jaat salasanasi kolmannelle osapuolelle."
Höpö höpöö. - Tämä yksinkertais
uskokaikkee kirjoitti:
"Rikot palvelun tarjoajien kanssa tehtyjä sopimuksia, jos jaat salasanasi kolmannelle osapuolelle."
Höpö höpöö."Höpö höpöö."
Lueppas joskus säännöt, ennenkuin kirjaudut johonkin palveluun. - oma-asia
Tämä yksinkertais kirjoitti:
"Höpö höpöö."
Lueppas joskus säännöt, ennenkuin kirjaudut johonkin palveluun.Parisuhteensäännöt menee edelle! :D
- parisuhdesäännöt?
oma-asia kirjoitti:
Parisuhteensäännöt menee edelle! :D
Ei tasan ole oma asia kun sinun nimissäsi tehdään jotain laitonta tai palvelun sääntöjen vastaista. Juurikin sinä vastaat vaikka parisuhteessasi olisi millaiset säännöt.
Mieti sitä ennen kun annat käyttäjätunnukset ja salasanat sille puppelille...
- 16+10
Juu ehdottomasti ei..
Tuollasilla ei oo mitään tekemistä luottamuksen osoittamisen kanssa. Enempikin päinvastoin. Vaatiessaan saada salasanat kaikkeen mahdollisuuteen, hän oikeastaan osoittaa ettei luota sinuun, koska tahtoo "vakoilla" sähköpostiasi ja facebookkiasi.- 18+18
Samaa mieltä. Sairaan mustasukkaisilla ihmisillä on tarve omistaa toinen kokonaan, tietää kaikki ystävät, puhelinnumerot, salasanat...
Hän haluaa kontrolloida tekemisiäsi sekä netissä että live-elämässä (missä olit, kenen kanssa tai miksi kauppareissu kesti niin kauan...)
Kokemuksesta voin kertoa, että vaikeuksia tulee. Päätä itse, kun vielä voit.
Onnea elämääsi! - janie65
aivan samaa mieltä kanssasi!
- 68 / 63
Tulkintoja.
Osa kommentoijista käsittää jomman kumman VAATIVAN salasanoja tietoonsa?!
Silloin asia on poskellaan.
Meille salasanalistan sijainti koneen vieressä on käytännön asia.
Molempien käytettävissä.
Käytännössä vaimo käyttää omaa konettaan erittäin harvoin johtuen sen sijoituksesta.
Sama koskee soiton siirtoa.
Vaimolle tulee soittoja enemmän kuin minulle.
Osa soitoista koskee meitä molempia.
Osa on sellaisia että voin välittää tiedon.
Osa pyytää soittamaan.
Kertaakaan ei ole sattunut kohdalleni "mykkää" soittajaa tai "öhöm, väärä numero".
Minulle tulleissa on sama juttu.
Kumpikaan ei tunne yksityisyytensä olevan uhattuna.
Kumpikaan ei vaadi mitään.
Onpahan vain elämäämme helpottava käytäntö.
Ps. Tunnen kaksikin tapausta joissa herralla on vaimolta salattu pankkitili jolla kustannetaan viikon "seminaareja" toisenlaiseen ympäristöön poikien kanssa.- vähän ihmettelen
No aloittaja kirjoittaa "SEurustelukumppanini haluaa minun jakavan kanssaan Facebook, Gmail yms. salasanat". Hän on myös nimimerkin perusteella aika nuori, joten ei ole kyse mistään vanhasta avioparista, joka ihan huomaamattaan on jakanut salasanat keskenään muttei koe tarvetta toisen maileja mennä tutkimaan. Aloituksesta päätellen ap:n seurustelukumppani nimenomaan vaatii/haluaa tietää ap:n salasanat.
Tässä on nyt lähtenyt sellainen vanhojen parien keskustelu käyntiin, jossa vanhat parit puolustavat oman liiton avoimuutta. Mutta jos nyt ihan aiheessa pysytään eli aloittajan ongelmassa, niin kyse näyttäisi nimenomaan olevan siitä vaatimisesta.
- rekisteröitymätön**
Jos minulta vaadittaisiin pääsyä sähköpostiini yms. loppuisi suhde kyllä siihen. Kokisin mokoman kontrollointina ja epäluottamuksen osoituksena. Ja typeryytenä. Sähköpostini sisältää ystävieni luottamuksellisia meilejä, heidän asioitaan, jotka on minulle uskottu ja jotka eivät kumppanilleni kuulu. Lisäksi siellä on luottamuksellisia työasioita, jotka olen sopinut pitäväni ulkopuolisten ulottumattomissa. Mieheni ei ehdottomasti ole mikään poikkeus vaan ulkopuolinen siinä missä muutkin.
Kysymys ei ole siitä, että hän ei olisi mielestäni luotettava, vaan siitä, että kunnioitan muiden ihmisten kanssa tekemiäni sanattomia ja virallisia sopimuksia tietojen säilyttämisestä. Niinkuin toivon hänenkin tekevän.
Pöyristyttävä ajatus, että jonkun mielestä parisuhde ajaa jotenkin tällaisen luottamuksellisuuden ohi. Hävetkää!- oma-asia
Höh, kukas mitään on vaatinut?
Toisaalta jos on kovin henk.koht. juttuja kuka niitä alkaa kirjoittelemaan jonnekin naamakirjaan ja saattaa tavallinen kirjekin joutua vieraiden käsiin?
Työpaikan asiat ja varsinkin jos on niin luottamuksellista hoidetaan yleensä töissä ja työpaikan sähköpostin kautta.
Pientä suhteellisuudentajua, pliis
- vanha jäärätär
Ei ole normaalia jakaa kaikki mahdollinen. Ja jos toiseen luottaisikin, niin mitä tahansa voi tapahtua ja kolmansia osapuolia on syytä suojella. Entä jos kumppani on hajamielinen tyyppi ja kirjoittelee ne kaikki salasanasi jollekin lapulle ja se lappu päätyy vääriin käsiin? Sitten saavat kaverisi ihmetellä että mitä ihme shaissea heille tulee postissa ja ihan niin kuin mukamas SINULTA... Voihan kumppanilla olla jotain sellaisia kavereita jotka tykkäävät tehdä jäynää, kumppani sinänsä voi olla itse ihan ok.
Jos kumppanisi haluaa jakaa omat salasanansa niin hänellä on ilmeisesti kova tarve todistella jotain itsestään. Mutta ei hän voi vaatia sinua antamaan vastaavasti omasi. Parempi kun ei kukaan anna kenellekään.
Luottamusta on jo se että kun kirjoittaa s-postia tai keskustelufoorumille ei haittaa vaikka kumppani pyörähtää siinä selän takana. Ei siihen sen kummempia salasanan jakoja tarvita. :) - salasanat omina
tämä on syy, miksi liiallinen luottamus on pahasta. tietty tämä on toinen ääripää, mutta kuitenkin. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012011015055198_uu.shtml
- Asian tietävä
Kyse ei ole luottamuksesta-vaan hallinnasta. Älä suostu missään olosuhteissa, yksityisyyteen on oikeus sinullakin.
- vähän ihmettelen
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/poikaystava-kidutti-16-vuotiasta-tyttoa-facebook-salasanan-takia/art-1288441149420.html?ref=tf-vauva
Tuossa hieno ääriesimerkki joidenkin "luottamuksen" tarpeesta.
"Nyt 18-vuotta täyttänyt Jessica kertoo omistushaluisen miesystävänsä melkein hukuttaneen hänet, jotta tyttö paljastaisi Facebook-tilinsä salasanan."- ei pöllö
Ei liity mitenkään pöhelö!
- ai ei?
ei pöllö kirjoitti:
Ei liity mitenkään pöhelö!
"Vaatii" toimii eri tavoilla. Voi nätisti pyytää, voi kainosti antaa ymmärtää tai sitten voi oikeasti vaatia ja tehostaa sitä vähän...
Kyllä liittyy.
- Uraaa
Älä missään tapauksessa anna. Jos joku tuttu kaverinaisesi vaikka lähettää jonkun höpsömmän viestin, naisesi voi vetää siitä aivan väärät johtopäätökset.
Muutenkin, kyllä joku yksityisyys pitää olla.
Älä anna sen kiristää piparilla. - vähän vanhempi
"SEurustelukumppanini haluaa minun jakavan kanssaan Facebook, Gmail yms. salasanat. Tämä on hänen mukaansa kuulemma nykyisin ihan normaali keskinäisen luottamuksen osoitus. Mitä mieltä olette?"
Jos toinen haluaa jakaa luottamuksen osoitukseksi.. Öh, nyt jokin ei täsmää. Meidän perheessä on omat koneet joita suvereenisti käytämme ristikkäin, sitä konetta joka lähempänä / auki on juuri sillä hetkellä kun tarve tulee. Mutta ei me olla koskaan jakamalla jaettu näitä salasanoja, vaikka ne koneille onkin tallennettu.
Kyllä se luottamus jostakin ihan muusta tulee kun salasanoista!
Niin avioliittoa on takana reilut 10 vuotta ja ikääkin sen verran että ei kytätä toistemme tekemisiä, se luottamus on tullut yhdessä eläessä.
Jaa, tai anna koneesi käyttöön silloin kun se tuntuu LUONNOLLISELTA eikä sellaiseta asialta jota pitää pohtia. Siinä kohtaa kun tuntee ja tietää toisen niin hyvin ettei ole mitään tarvetta sännätä sinne koneelle lukemaan silmät kiiluen... - Suomalainen mies
Kenelläkään ei ole oikeutta tutkia toisten salasanoja ja viestejä. Ei minua kiinnostaisi lainkaan. Se on luottamusta.
- erkki
Mitä helvetti, ei todellakaan ole normaalia, eikä edes järkevää.
- kölkölklökölk
Poikakaverin kanssa en jakanut salasanoja, koska ei ollut tarvetta. Nyt kun takana on enempi yhteisiä vuosia ja ollaan naimisissa on tullut välillä tarve päästä toisen tilille tai sähköpostiin. Miehellä on huuto.net tili ja minäkin käytän sitä joskus. Sen takia sinne sähköpostiinkin pitää välillä päästä. Naamakirjasta en koskaan kirjaudu ulos ja sitä hän välillä selailee kun ei ole omaa ja meillä on paljon yhteisiä kavereita. Yksityisviestit on yksityisviestejä eikä fiksu ihminen siellä käy urkkimassa vaikka mahdollisuus olisikin. Enkä minäkään hänen sähköpostejaan tai viestejään uteliaisuuttani lue. Mutta jos ei edes käytännöllisistä syistä suostuisi antamaan salasanaansa, niin kyllä se hiukan pistäisi miettimään, että mikä syy on salailla.
- janie65
ei avioliitto tai parisuhde tarkoita, että kaikki jaetaan partnerin kanssa, tollainen herättää vaan epäluottamusta.
- jlkjlkj
janie65 kirjoitti:
ei avioliitto tai parisuhde tarkoita, että kaikki jaetaan partnerin kanssa, tollainen herättää vaan epäluottamusta.
Minusta avioliitto nimen omaan tarkoittaa että kaikki jaetaan. No ei nyt ehkä ihan jokasta paskalla käyntiä tarvi raportoida, mutta kyllä minusta tuntuisi oudolta jos vuosikymmenien jälkeen ei tunne puolisoaan sen enempää kuin vaikka työkaveria. Tietysti on paljon niitä joille parisuhde ei oikein merkitse mitään, asutaan vaan samassa kämpässä, käydään samalla jääkaapilla ja harrastetaan seksiä. Eletään tavallaan yhdessä mutta kuitenkin erikseen.
Sähköpostin salasana ei ole vielä mitään verrattuna siihen mitä kaikkea parisuhteessa jaetaan. Tai en minä tiedä mitä teillä ihmisillä siellä sähköpostissa on, minulta löytyy yleensä kirjaston eräpäivämuistutuksia, hassuja kissakuvia ja viagramainoksia(?). Kyllä minä ainakin haluan tietää puolisosta hiukan enemmän. Jos ei tunne ihmistä, voi olla vaikea ymmärtää hänen käytöstään. Se kuka olemme, juontaa menneisyydestämme, kaikelle käytöksellemme on olemassa syy. Jokaisen elämässä on kipupisteitä, vaikeita eroja, alkoholismia, väkivaltaa, kuolemaa, hankalat suhteet vanhempiin, työstä erottaminen, koulukiusaamista yms. Sen lisäksi elämässä on tietysti myös onnellisia asioita ja ajanjaksoja. Kun nämä kaikki asiat jaetaan parisuhteessa, tuntuu puhe jostain sähköpostin salasanasta aika mitättömältä. Rakkaus ei ole ikuista huumaa ja välillä se voi lakata kokonaan olemasta. Silloin yhteinen elämä on se, joka pitää parisuhteen koossa, kunnes rakkaus jälleen puhkeaa kukkaan.
Ja ettei nyt ihan menisi ohi aiheesta, niin tuleehan samassa osoitteessa asuvien postitkin samaan laatikkoon. Fiksu ihminen ei urki toisen posteja vaikka siihen olisi mahdollisuus. Eri asia jos asuu jonkun sairaan kontrolloivan narsistin kanssa, jolloin kannattaa ottaa jalat alle.
PS. Huomaathan että aloitin lauseen sanomalla "Minusta". En siis toitottele omia mielipiteitäni totuutena, kuten toisilla on tapana. Myös tämä on usein riidan aiheuttajana ja parisuhteen tappajana, kun ei anneta toisen olla eri mieltä. - jarika65
jlkjlkj kirjoitti:
Minusta avioliitto nimen omaan tarkoittaa että kaikki jaetaan. No ei nyt ehkä ihan jokasta paskalla käyntiä tarvi raportoida, mutta kyllä minusta tuntuisi oudolta jos vuosikymmenien jälkeen ei tunne puolisoaan sen enempää kuin vaikka työkaveria. Tietysti on paljon niitä joille parisuhde ei oikein merkitse mitään, asutaan vaan samassa kämpässä, käydään samalla jääkaapilla ja harrastetaan seksiä. Eletään tavallaan yhdessä mutta kuitenkin erikseen.
Sähköpostin salasana ei ole vielä mitään verrattuna siihen mitä kaikkea parisuhteessa jaetaan. Tai en minä tiedä mitä teillä ihmisillä siellä sähköpostissa on, minulta löytyy yleensä kirjaston eräpäivämuistutuksia, hassuja kissakuvia ja viagramainoksia(?). Kyllä minä ainakin haluan tietää puolisosta hiukan enemmän. Jos ei tunne ihmistä, voi olla vaikea ymmärtää hänen käytöstään. Se kuka olemme, juontaa menneisyydestämme, kaikelle käytöksellemme on olemassa syy. Jokaisen elämässä on kipupisteitä, vaikeita eroja, alkoholismia, väkivaltaa, kuolemaa, hankalat suhteet vanhempiin, työstä erottaminen, koulukiusaamista yms. Sen lisäksi elämässä on tietysti myös onnellisia asioita ja ajanjaksoja. Kun nämä kaikki asiat jaetaan parisuhteessa, tuntuu puhe jostain sähköpostin salasanasta aika mitättömältä. Rakkaus ei ole ikuista huumaa ja välillä se voi lakata kokonaan olemasta. Silloin yhteinen elämä on se, joka pitää parisuhteen koossa, kunnes rakkaus jälleen puhkeaa kukkaan.
Ja ettei nyt ihan menisi ohi aiheesta, niin tuleehan samassa osoitteessa asuvien postitkin samaan laatikkoon. Fiksu ihminen ei urki toisen posteja vaikka siihen olisi mahdollisuus. Eri asia jos asuu jonkun sairaan kontrolloivan narsistin kanssa, jolloin kannattaa ottaa jalat alle.
PS. Huomaathan että aloitin lauseen sanomalla "Minusta". En siis toitottele omia mielipiteitäni totuutena, kuten toisilla on tapana. Myös tämä on usein riidan aiheuttajana ja parisuhteen tappajana, kun ei anneta toisen olla eri mieltä.tekstissäsi oli paljon ihan hyviä näkökulmia, mutta tiedätkö, että vaikka jakaisit kaiken sen mitä pidät tärkeänä, et voi koskaan tuntea toista ihmistä kuitenkaan, et sen syvimpiä ajatuksia tai ainakaan tuntemuksia, et koskaan.
- käytä järkeäsi
Ei missään nimessä. Ihmisillä on oikeus yksityisyyteen.
- että silleen
Ollaan tuon ukon kanssa oltu yhdessä yli 20-vuotta, salasanoja ei olla jaettu.
- yks yhteen ja..
ollaan oltu yhdessä 11 vuotta. Netti saatiin pari vuotta sitten. On yksi sähköposti jota kumpikin käyttää ja kun pankkitunnukset lopulta hankittiin, käy laskun maksu siten että toinen sanelee numerot ja toinen näpyttää konetta, koska taito on hukassa vähän kummallakin ja näkökin hiekon puoleista että tarttee tiirata pankkitunnuksia suurennuslasin ja viivottimen kanssa, joten yhteistä kaikki on.
- janie65
yks yhteen ja.. kirjoitti:
ollaan oltu yhdessä 11 vuotta. Netti saatiin pari vuotta sitten. On yksi sähköposti jota kumpikin käyttää ja kun pankkitunnukset lopulta hankittiin, käy laskun maksu siten että toinen sanelee numerot ja toinen näpyttää konetta, koska taito on hukassa vähän kummallakin ja näkökin hiekon puoleista että tarttee tiirata pankkitunnuksia suurennuslasin ja viivottimen kanssa, joten yhteistä kaikki on.
oot juntti...tollaset ovat aina mielestäni henk.kohtaisia. ja kyllä kannattaa hommata rillit, jos ei näe pientä tekstiä, se on ainoastaan tekosyy!
- nimimerkki minierkki
Useimmat tahot, joiden kanssa teet sopimuksen palvelun käytöstä, vaativat nimenomaan sopimusehdoissa, että et saa luovuttaa salasanaasi ja tunnustasi kenellekään muulle. Jos tulee ilmi väärinkäytöksiä niin olet vastuussa myös muiden tekemisistä tunuksillasi, mikäli et ole huolehtinut niiden salassapidosta.
Perheen sisäinen salasanojen jakaminen ja esim yhdellä kirjautumisella toimiva kaikkien pankkitilien käyttö on tietysti jokaisen oma asia, ja jos perheenjäsenet sen yhdessä sopivat niin sitten se on mielestäni ok. Kuitenkin siinä pysyy edelleen itsellä vastuu siitä, ettei kukaan muu käytä tunnuksiasi väärin ja joudut seuraamaan mitä ympärillä tapahtuu. Jos tämä ei miellytä sinua, niin älä jaa kirjautumistietojasi puolisosi kanssa. - janie65
voi hyvä ihminen, taitaa tyttöystävä ainoastaan osoittaa epäluottamusta pyytämällä salasanoja jaettavaksi, on siis mustasukkainen.
mä loukkantuisin, jos mun kumppani pyytäisi mun salasanoja, enkä itse teksi koskaan, vain sairaan mustasukkaiset pyytävät niitä!- eikuulusulle
Mikä hätänä "janie65"? Kantasi tuli selväksi, ota tablettisi ja rauhoitu.
- Jarika65
eikuulusulle kirjoitti:
Mikä hätänä "janie65"? Kantasi tuli selväksi, ota tablettisi ja rauhoitu.
ahaa...sinä siis olet samanlainen mustasukkainen,joka ei luota kumppaniinsa!
- Mies vm 1951
Keväällä tulee täyteen 40 vuotta yhteistä taivalta. Ensimmäinen yhteinen tietokone hankittiin 1988. Nyt kumpikin käyttää omaansa.
Eipä ole tullut ikinä mieleenkään ehdottaa salasanojen jakamista! En usko myöskään kumppanini hautoneen mielessään moista typeryyttä.
Ei parisuhteen luottamuksellisuus ja toimivuus vaadi yksityisyyden viimeistenkin linnakkeiden purkamista. Jokaisella yksilöllä on jakamaton oikeus johonkin ikiomaan.- Mies -63
Uskottiin aikanaan siihen suureen rakkauteen, ja niin vain kävi että oli salailtava asioita. Mihinkä se johti? Epäilyihin ja mustasukkaisuuteen, petymykseen. Tänä päivänä ei ole semmosta juttua tai asiaa, mitä pitäis pitää sisällään ja omanaan. Ollaan opittu, että avoimmuus on kaiken a ja o. Luottamus. Se ei tule itsestään, se täytyy ansaita. Siihen kuuluu myös sala sanat, töissä puhutut asiat, lasten tulevaisuus, kaikki. Tää piti opetella 26v avioliitto vuoden jälkeen. AP.lle Älä ole sinisilmäinen. Kantapään kautta opittu, on se tärkein opittu asia. Alkuun kaikki on vaaleen punaista, vaan vuosien varrella arki tulee, ja sit katsotaan mikä on meininki. Onnea tulevalle.
- mievaan.89..
Tiedän pariskunnan jotka tietävät toistensa salasanat ym. Ovat olleen yhdessä 22vuotta josta naimisissa yli10vuotta. Mielestäni siinä ei ole mitään ongelmaa jos tällainen sopii heille. Kaikille ei sovi. Meillä ei mies kerro sähköpostinsa eikä naamakirjansa salasanaa mutta muuten meillä on kaikki jaettu. Enkä tarvitsekaan niitä. Joskus jopa kirjautuu sähköpostiinsa ja käskee minun poistaa roskapostit ym. Ei vain periaatteen vuoksi kerro mailinsa eikä naamakirjan salasanaansa. Mutta kaikki muut on meillä jaettu.
- mievaan.89..
niiin siis ei ole aihetta epäillä yhtään mistään miestäni. kun joskus hän kirjautuu naamakirjaankin että saan itse siellä selailla kuvia ym.
- Meillä näin
Mun mies on niin laiska päivittään facebookiaan että pyytää ihan itse että mä välillä teen sen ja samalla tietysti käyn sen profiilin kautta tykkäämässä mun omastani =). Tietää se senkin ja nauraa mulle. Mies käy mun sähköpostilla ihan joka päivä ja tekee osan mun töistäni kun en kerkiä aina vastaileen asiakkaille. Mulla on kaksi sähköpostia ja mies käy molemmissa. Maksaa myös laskut jotka tulee sinne. Meille tää on normaalia ja pankin salasanat on molemmilla tiedossa molempien pankkeihin.
- KGB:n isoveli
Se että parilla ei ole salaisuuksia, ei tarkoita etteikö heillä saisi olla yksityisyyttä. Ja luottamus on jotain aivan muuta kuin toisten yksityisyyden penkominen.
Kuten eräällä toisella keskustelupalstalla todettiin: Toisen salasanan pyytäminen on lapsellista. Ainoa oikea vastaus siihen on: "Jos luottaisit minuun, et pyytäisi sitä". - Anonyymi
ÖÖ älä usko kaikkea mitä naiset sanovat....
- Anonyymi
Aika tyhmää olis, meillä vaimon kanssa on luottamus kunnossa mut ei me nyt toistemme salasanoja jaata keskenämme. Ja jokaisella on yksityisyyden suoja. Onkohan seurustelukumppanillas jotain muuta mielessä.
- Anonyymi
Ei ole ok ehdottaa tuollaista. Jokaisen sometilit ovat yksityisiä. Vaikuttaa sairaalloiselta kyttäämiseltä, en suostuisi.
- Anonyymi
Kukaan normaali ja järjissään oleva ei kyllä anna salasanoja toiselle.
- Anonyymi
Vaimoni tietää s-postin salasanan vaan se liittyy käytännön arkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k984128Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k292900Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille2452337Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet602132- 721456
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761300- 901119
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911101- 71984
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?57955