opetus esineiden kanteluun?

uusia temppuja koira

-Olisin kiinnostunut, miten saan opetettua koiralleni kantamaan tiettyjä esineitä? Esim, ottamaan oman lelunsa ja viedä sen osoittamaani paikkaan, tai avaimia kaivaessa/postia hakiessa pitämään hanskojani jottei kädet olisi niin täynnä ym ym ym. (olen koettanut opettaa esim juuri tuota lelun kantamista a pisteestä b, mutta koira ei suostu ottamaan sitä lelua suuhunsa pyynnöstä, muuten kuin leikkiessä vain, ja silloinkaan ei luovuta sitä vaan menee ihan vastakkaiseen suuntaan kuin mihin haluaisin menevän)

-Ja miten opetan noutamaan tiettyjä asioita, että jos osoitan jotain esinettä ja pyytäisin tuomaan sen minulle? (kerran sain sen tuomaan minulle lapasen, mikä oli tippunut taskusta kun lumitöitä tein, mutta olin siitä n. 2 metrin päässä, ja silloinkin meinasi olla antamatta takaisin)

-noutamisesta oltiinki jo kyselty ja tähän vastattu, että siihen saa opetettua veto leikin yhteydessä, koirani kyllä NOUTAA tiettyjä lelujaan minulle kun nakkaan ne, juurikin näitä joilla voi veto leikkiä harrastaa, mutta ei kyllä varmana tuo mitään keppiä tms jolla ei voi kunnolla vedättää. Joten kolmas kysymys onkin, miten sitten opettaa noutamaan keppiä? Kun nakkaan sen, se hakee sen ja jää 3 metrin päähän jyrsimään sitä. Joskus kiellän sitä ja silloin se vain jättää koko kepin siihen ja tulee luokseni, joskus koetan houkutella sitä tuomaan sitä minulle, ja silloin se lähtee vain juoksemaan "villivarsa" tyylillä keppi suussa toiseen suuntaan ja jää sinne jyrsimään. Olen koettanut ennen kepin heittoa jotenkin vedättää kepillä, mutta ei se oikein tykkää vissiin siitä, kun ei saa kunnon otetta

6

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

      Vaikea asia hahmottaa, kun ei tiedä rotua ja ikää.


      Metallin ymv ..materiaalin kantaminen on koiralle haastavampi opettaa. Itse olen aloittanut siitä, että ruokakippo on metallia (totuttaminen) ja pentuaikana esim tölkkiin voi laittaa jotain (valvotusti koska alumiini on ohutta) jne..
      Olen pyrkinyt opettamaan koirille etsintää (hyöty) kuten avainnippuja tai mitä vain.

      mm. vanhoille kv-koiralle laitoin palloon /palloihin (koska sitä innokkaasti etsi) kiinni avainnipun, kauko säätimen ja mitä vain ja sitten poistin pallon jne..

      Avain sana on motivaatio tehdä ja kannattavuus koiralle tehdä. Koira on siellä missä sen mielenkiinto. Tekee mielellään mikä kiinnostaa ja se on lähinnä aistien käyttöä ja etsintää.

      Molossi on jossain ketjussa (marras/joulukuu) kertonut miten tuo "siivoukseen" osallistuminen heillä on opetettu. Tavaroiden kanto jne.
      Minä en tiedä, koska elän tossunalla ja joudun yksin siivoamaan aina kaiken..=D

      • uusia temppuja koira

        koira on n. vuoden, seropi, ja rotuina seefferi collie.

        tämä on ollut aina lähes sellainen, joka yksin leikiskelee kun sille päälle sattuu, ettei ole "tarvinnut" minua leikkeihin mukaan. Jos vaikka aloitan leikittämisen jollain lelulla, niin se jossain vaiheessa siirtyy siihen, että se vie sen lelunsa pois jonnekkin ja alkaa yksikseen leikkimään sillä (ravistelee, nakkelee ympäriinsä, juoksee tämä lelu suussa), joten en ole oikein saanut herätettyä mielenkiintoa tölskätä yhdessä.

        agility on ainut asia, mitä ns suotuu tekemään minun kanssani, mutta loput onkin sitten vain mitä koira itse tekee, ei tarvitse/halua minua leikkiin mukaan :D


    • canis.familiaris

      Jees, ei luulisi tuolle mixille vaikeaa opettaa. Parhaiten tuontapainen onnistuu makupalalla.

      Aloita hyvin lyhyellä ajalla ja pidennä aikaa :Esine -> kanto/pito ->irti/luovutus -> palkka...toisto missä vain ja milla vain. pääasia, että suoritus on "puhdas" eli ottaa ja on paikallaan sekä lopuksi luovuttaa. Luovutus ja palkka kehujen kannustuksen kautta tai lisänä. (tehoste ja huomio lisä motivaatio)

      Aika voi olla aluksi muutama sekunti...ja maltilla pidennetään aikaa.

      "agility on ainut asia,..." jeps. Tästä ole monesti maininnut, että tekeminen pitää olla suhteessa kasvunkanssa. Kasvu -> haasteen/tason nosto jne..Kaikki yhdessä tehty parantaa koiran ja ohjaajan välistä suhdetta. Parhaiten palkitsee, kun koiralle tarjoaa sille mieluista ja monipuolista puuhaa...

      "mutta loput onkin sitten vain mitä koira itse tekee"....se on siellä mikä kiinnostaa....Tarjoa samaa tai parempaa, niin osat kääntyy..=D

    • EppuOnParas

      Olen opettamassa 9kk coton de tulear pojalleni, että hakisi talutushihnan hyllyltä ja toisi minulle ja sitten vasta lähdettäisiin lenkille. Koira ottaa hihnan hyllyltä kun sanon hihna ja osoitan hihnaa, mutta koira pudottaa hihnan maahan heti kun on ottanut sen suuhun. Yhden kerran toi hihnan minulle, mutta enään ei onnistu. Koira ei suostu ottamaan hihnaa minulta, mutta hyllyltä se ottaa sen. Miten saan koiran tuotua hihnan minulle? Kyseessä on siis pieni flexi.

      • Voisikohan olla

        että se fleksi on liian painava pidemmän päälle kannettavaksi. Fleksi saattaa muovisena olla myös koirasta ikävän makuinen. Mutta voisit koittaa aluksi tehdä saman normihihnalla, pyydät ottamaan ja tuomaan sinulle. Kun tämä toimii siirryt fleksin tuomiseen.


    • JepJepWaan

      On se rotukysymyskin, mutta tuo edellämainittu mix ei pitäisi olla kovin haastava. Itselläni on noutaja, ja kantaa ja noutaa aivan mitä tahansa, nykyään on sellainen tapa että tienlaidalta löytyneet tölkit hakee, ja minä vien ne kauppaan. Samoin jos on isompi roska, kantaa sen lähimmän roskiksen luokse. Pidämme luonnon siistinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe