Kokemuksia kertausharjoituksista

harjauskertoitukset

Millaisia kokemuksia teillä on kertausharjoituksista? Millaista oli omaan inttimenoon verrattuna? Pitikö herroitella henkilökuntaa?

18

14796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylläherra

      Samanlaista kuin intissä, kuri oli vielä ehkä loppuaikojakin tiukempaa. Piti tetsailla ja spollet heitti pari niskuroijaa putkaan.

      • Löysää oli.

        Todella iisiä, kun kertasi Hankoniemessä. Rapiat viikon se kesti, ja ihan silkkaa sotaleikkiä se oli. Ei paljon liikuttu asemapaikasta mihinkään. Yksi vänrikki sairastui sillä reissulla mielisairauteen, kun otti sotaleikin liian vakavasti, ja toimitettin ambulanssilla Tammiharjuun. Taistelulähetti haki meille sotilaille prätkällä viinaa Tammisaaresta, kun annettiin seteliä käteen.


      • Anonyymi
        Löysää oli. kirjoitti:

        Todella iisiä, kun kertasi Hankoniemessä. Rapiat viikon se kesti, ja ihan silkkaa sotaleikkiä se oli. Ei paljon liikuttu asemapaikasta mihinkään. Yksi vänrikki sairastui sillä reissulla mielisairauteen, kun otti sotaleikin liian vakavasti, ja toimitettin ambulanssilla Tammiharjuun. Taistelulähetti haki meille sotilaille prätkällä viinaa Tammisaaresta, kun annettiin seteliä käteen.

        Pelleilyä


    • ukykyuk

      Se on täyttä sykkimistä ja kipinävartsuja. En suosittele, kävin yhden ja ainoan kerran kertseissä 2010 ja se riitti. Kyllä herraa ja tottelemista. Stana viddu.
      Pysyn vastedes töissä mikäli joku kullipää yrittää saada mua kertauksiin. Sanon, vaikka että olen teholla ja sairastan hepatiittiä. Tai kuulen, mitä mummot ajattelevat: "bliiblii, öäöä" ja sitä rataa :D

    • skippaaja

      Tästä syystä revin paprut, ja jätin vastaamatta tuntemattomien soittoihin.

    • Kerrankäynytalikessu

      Kokemus hetki sitten eli elo-syyskuun vaihteessa vuosangassa 2011 6 päivää.

      Palvelukseen verrattuna vuoteen 2008 oli todella lepsua, 6 päivää siis nukuttiin lämpimän auringon ja tuulenvireen alla, paitsi yhtenä päivänä sato vähän vettä ja oltiin taistelutilanteessa aukion laidalla puolustamassa majoitusaluetta, mutta ei sieltä ketään tullu :).

      Itsellä oli siis positiivinen kokemus, sain univelat kuitattua mutta jos nyt talviaikaan pitäis lähteä niin varmaan soittaisin Esikuntaan ja sanoisin että enpä taida tulla kun on sesonkiaika menossa vajaalla miehistöllä töissä tai jotain muuta vastaavaa, muniaan katsos ei saa enää takaisin kun ne kerran jäätyy.

      Jos ei vapautusta tuu niin kyllä piilopaikka löytyy siks aikaa että ei tarvi lähteä, sakkolapunhan voi aina repiä, muistakaa, kukaan ei voi pakottaa!!!!

    • ettänäin...

      Kokemukseni:
      6 päivää kolmenkymmenen asteen pakkasessa metsän keskellä. Odottelimme useita päiviä kuvitteellisen vihollisen hyökkäystä, mutta mitään ei tapahtunut. Suurimmaksi viholliseksi osoittauvatkin täit, jotka päähäni majoittautuivat. Lisäksi sain leirin lopuksi keuhkokuumeen, jota sairastin 2 viikkoa kertausten jälkeen. Osa kantahenkilökunnasta vaati vanhaan malliin herroittelua.

    • reservis

      Ei ropleemia, asennetta, kun lähtee sillä asenteella et homma tehdään viimeisen päälle asiallisesti, niin homma pulkassa. Itse olen käynyt ja posiitiivinen kokemus, siellä näki armeijakavereita ja tuli uusia harjoituksen myötä, ja nyt tiedän mis mahdollisen kriisin aikana tulen olemaa. Ja mitä parasta ylennys tuli sit itsenäisyyspäivänä. Ja on tullut lisää ylennyksiä. Olin oulu järven tienoil kertaamas ja meidän komppanian päälikkö oli tullut hiljattain yk-joukoista ja kertoi niistä töistä myös. Innostuin asiasta ja kävin kuusi kertaa yk-joukois ja en kadu näitäjuttuja. Eli kertaamaan ja asenne kohdallaan.

      • ei tavoitettavissa

        Sori Charlie, ei tule kauppoja. Duunissa tienaa paremmin kuin tuollaisella larppamisella.

        Etkös ole jo hiukan liian isokin leikkimään pyssyleikkejä Teron ja Markon kanssa siellä skutassa? No, jokainen taplaa tyylillään.
        Oikeastihan tilanne on tämä: Sinä leikit sotaa ja sinut palkitaan kivoilla pinsseillä.

        Olen jo liian vanha (28 v) pikkupoikien leiri-iltoihin. Katsos isoilla pojilla voi haista hikikin ja parta kasvaa. Pysyn mieluummin puhtaana.


      • oma tahto

        Kun lähteee silleen alistuneella asenteella, että tehään nyt sitten kun pakotetaan, niin sitähän sitten joutuukin kaikenlaista paskaa tekemään.


    • cpäc

      Kauanko muilla on mennyt että valtio on maksanut kertausharjoituksen palkan tilille?

    • mf78id

      Tuli kertausharjoituskutsu minulle ja kaverille. Jouduttiin sammakkomieskurssille. Harjoiteltiin uintitekniikkaa ulkosaaristossa ja löydettiin luodolta merenneito ja otettiin se mukaan. Ei tosin tiedetty minne se hävisi. Oli myös nyrkkeilymatsi laivasto vastaan maavoimat. Maavoimat voitti. Ja kotiutettiin kiitosten kanssa.

      Siinäpä se kertausharjoituksista...

    • Ei tartte palella

      Itellä olis kertausharjoitukset 2.3 Lapinjärven sivarikeskuksella. Jos ottais tuon läppärin mukaan ja tekis vähän kouluhommia samalla.

    • kessukka

      kertausharjoitukset kesti 2vkoa lapissa. ihan lunkisti meni, mutta liian pitkä aika oli. kappareita ei tarvitse nöyristellä kun tekee selväks tarvittaessa että "samassa veneessä ollaan" ja vittuilee takas jos jotain joku yrittää. parille naamailtiinkin että "meilläpä on tuplapalkka suhun verrattuna" :D
      -tekee sitä duunia mitä on tarkoitus tehdä, ihan kuin olisi töissä niin siinähän se menee

    • putinin kokki

      Jos joudun kertauksiin, niin. Otan rynkyn ja "täydet lippaat. Juoksen metsään tai jäälle mikäli on talvella ja avaan tulen joka suuntaann

      Huudan samalla RISTO RISTO RISTO RISTI RISTO...jne

    • evvk

      En käy kertaamassa. Kerran yrittivät mutta en mennyt.

    • kersantti

      Ei pitänyt. Palvelin aikoinani Suomen kenttätykistössä (alikersantti, mutta korottivat kersantiksi) ja upseerit olivat hyvällä tuulella.

      Sotilaspassin ensimmäinen sopivuus: Tykistön tuliasemamittaus kolmiomittauksella.

      Siinä hommassa ei virheillä ole varaa, kun ammutaan Tampellan 155 millisillä 10 tonnia painavilla kanuunoilla kantama 27-30 km).

      Otin armeijan ja monet kertausharjoitukset huumorilla, mutta tein tehtäväni tuliasemamittaajana hyvin.

      Tuossa pieni pätkä, miten raketinheittimet auttavat raskaan tykistön tuottamaa tuhoa.

      https://www.youtube.com/watch?v=TkDoOkqjBGA

    • Anonyymi

      Itselleni oli helppo ensimmäinen kertausharjoitus. Suoritin palveluksen aikoinaan Lapin rajavartiostossa. Olin silloin kessu. Kertausharjoituksen johtaja kertoi, että ryhmäsi viedään metsään, ja ei tarvitse näkyä viikkoon. Tehtiin sulutuksia, miinoituksia ja iskuja "vihollisten" kuljetuksiin, ja häivyttiin maastoon piiloon. Ei nähty ketään, koska tehtiin hommat hyvin. Silloin sodittiin miinoilla. Vaikka olen vielä alle 50-v, ei minua varmaan tarvita nykyaikaisessa sodankäynnissä. Putki- ja muut henkilömiinat olivat meidän aseita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1655
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      17
      1517
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1429
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      40
      1384
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1258
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1102
    Aihe