Kumpi parempi työnantajana S-ryhmä vai Kesko?

mistäkannattaisihake

Etsiskelen tässä kaupanalan töitä ja lueskellut kummastakin työnantajasta tietoa. Lueskellessani Keskoa oli haukuttu eniten, mutta haluan tietää myös enemmän S-ryhmän huonoista puolista.

Minkälaista palkkaa Kesko ja S-ryhmä maksavat pk II -alueella?
Edut? Lisät? jne.

Ja mielellään, jos olette olleet kummassakin töissä, niin voisitte kertoa vertailuna...

Kiitos ajastanne!

51

23363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistäkannattaisihake

      Unohdin tauoista kysyä!

      Miten ne toimivat kummassakin yrityksestä?

      Toimivatko tauot vai saako niitä odotella vai jääkö tauot kokonaan pitämättä?
      Ja jos esim. vessahätä iskee ja taukoon on vielä aikaa, pystyykö pyytämään jonkun tuuraamaan siksi aikaa, että käy vessassa vai pitääkö kupla otsassa odottaa seuraavaa taukoa?

      • Urhoska

        Vessassa käynti kuuluu ihmisen perusoikeuksiin, sitä ei voi/saa laskea tauoksi! Minä ainakin käyn, jos on hätä, palkallisena työaikana.


    • mrejpjpow

      Tuo taukoilu tai taukoilemattomuus on ihan kiinni siis siitä millaisten persoonien kanssa olet töissä. Kyllä tauot yleensä pidetään, muuten on äkkiä ammattiliitto kauppiaan tai myymälänhoitajan niskassa.

      Itse en ole saanut valita kaupparyhmääni, joten olen töissä Keskolla. Käytän itse vallan S-ryhmän kauppoja ja siirtyisin mielelläni sinne myös töihin. Ei tarvitsisi vanhusten kanssa vängätä turhanpäiväisistä tarjouksista tai pyöritellä asiakkaan tuomia viittäkymmentä plussakertymäseteleitä..

      • S Parempi

        S on parempi, koska noudattaa työehtosopimuksia.

        Keskossa ei noudata työehtosopimuksia - ylemmillä toimihenkilöillä-

        Näistä johtuen arvatkaa vain kummassa on parempi työilmapiiri.


      • Matias1
        S Parempi kirjoitti:

        S on parempi, koska noudattaa työehtosopimuksia.

        Keskossa ei noudata työehtosopimuksia - ylemmillä toimihenkilöillä-

        Näistä johtuen arvatkaa vain kummassa on parempi työilmapiiri.

        Ei muuten S ryhmä noudata TES: ta. !!!!


      • Anonyymi

        Et ole keskolla töissä vaan k kaupassa cittarissa tai supparissa tai marketissa, kesko on konserni joka kuljettaa tavarat näihin kauppoihin!! Kaupan kiinteistön omistaa yleensä kesko, jossain tilanteissa kauppias, jokainen kauppias ostaa itse kauppaan kylmälaitteet aloittessaan kauppiasuransa ja palkkaa omat työntekijät! Ihan turha haukkua keskoa paskaksi kun ei liity palkkaasi millään lailla saati sitten k plussa seteleihin! S marketeissa ei ole kauppiaita vaa s ketju omistaa kaiken ja niissä on vain myymäläpäälliköt jotka on korkeimpia henkilöitä kaupassa. K puolellakin voit olla myymäläpäällikkö mutta ässässä et voi olla kauppias yrittäjä


    • kokemusta on

      S:ssä työ on monipuolisempaa mutta valitettavasti S:ssä kaikki työntekijät on saman arvoisia riippumatta siitä tekeekö töitä vai lusmuileeko.

      K:ssa arvostetaan ahkeria työntekijöitä selkeämmin ja myös palkitaan herkemmin (kauppiaasta riippuen tietysti)

      S:ssä työilmapiiri on huonompi juuri tuosta samanarvoisuudesta johtuen. Kukapa ahkera hyväksyy sitä että lusmuilija saa jatkaa samalla tavalla ja vielä saada siitä palkan, tulospalkkiot sun muut.

      S noudattaa työehtosopimuksia tarkasti, koskien myös palkkausta. K:n puolella itse saa kyllä oman palkkansa tarkistaa joka kuukausi, niin usein on pielessä.


      Henkilökuntaedut on S:llä aivan eri luokkaa kuin K:ssa, jossa niitä ei käytännössä ole ollenkaan.

      Elikä jos olet ahkera ja tunnollinen ja haluat että se myös huomataan ja sitä arvostetaan sekä osaat laskea itse palkkasi, suosittelen Keskoa.

      Jos taas haluat tehdä sellaisia töitä mitä itse haluat ja tehdä ne miten haluat, rakastat puhumista ja kännykkääsi sekä haluat nostaa tes:in palkan ja mahdolliset lisäbonukset, suosittelen S-ryhmää.

      Tauoille pääseminen riippuu molemmissa paikoissa täysin työkavereista, kaupan koosta jne. Vessaan nyt varmaankin pääsee, mutta kannattaa hoitaa ne veskikäynnit taukojen yhteydessä.

      • Lue TES

        Keskon liikkeissä maksetaan Kaupan alan työehtosopimuksen mukaista minimipalkkaa. Ahkeruus ja tunnollisuus ei nosta palkkaa.

        Tauot ja ruokatunnit ovat lakisääteiset ja voit tarkastaa nekin Kaupan alan työehtosopimuksesta. Alan TES määrää tauot. Niitä ei määrää työnantaja, työkaverit ja kaupan koko.


      • hoxhox
        Lue TES kirjoitti:

        Keskon liikkeissä maksetaan Kaupan alan työehtosopimuksen mukaista minimipalkkaa. Ahkeruus ja tunnollisuus ei nosta palkkaa.

        Tauot ja ruokatunnit ovat lakisääteiset ja voit tarkastaa nekin Kaupan alan työehtosopimuksesta. Alan TES määrää tauot. Niitä ei määrää työnantaja, työkaverit ja kaupan koko.

        " Alan TES määrää tauot. Niitä ei määrää työnantaja, työkaverit ja kaupan koko. "

        Kaupan tes ei määrää kahvitauon pituutta, eikä myöskään työaikalaki.


    • --------------------

      s:ssä jos kiinnostusta paremmat etenemismahdollisuudet esim marketpääliköksi toiseen toimipisteeseen. kun taas keskolla eteneminen ja paikan vaihto lähes mahdotonta koska kauppias pyörittää yhtä kauppaa ja toinen toista

    • Ajattelisin hieman..

      Kaupat käyttää paljon määräaikaisia ja vuokratyövoimaa. Jos on nuori niin kannattaisi hankkiutua alalle, jossa on vakituisia työpaikkoja ja palkkaus parempaa kuin kaupan alalla!

      • Mars kouluun!

        Opiskelkaa kunnon ammatti, kauppaan EI kannata jäädä homehtumaan! Sieltä et mihinkään pääse vaan olet surkealla palkalla osa-aikaisena myyjänä. Työtäsi ei arvosta kukaan, ei edes työnantajasi ja asiakkaasi. Jos CV:ssäsi on huono peruskoulutus ja 10-20 vuoden työkokemus myyjänä, et todennäköisesti pääse edes työhaastatteluun mihinkään kunnon työpaikkaan.

        Opiskella voi nuorena ja aikuisena, se on kiinni tahdosta ja asenteesta!


    • Osastonhoitaja

      Kyllähän se henki aika pitkälle kauppiaasta/myymälänhoitajasta riippuu. Itse olen K-ryhmän ruokakaupassa töissä, vakituisena ja täysipäiväisenä, eikä ole tarvinnut tauoista, palkoista tms. vääntää. Joustoa on puolin ja toisin, ja vastuutakin olen saanut. Eli tosi tyytyväinen olen työnantajaani K-ryhmässä.

    • ohhohhoh

      Aika ronskia väittää että s-ryhmässä vaan puhutaan puhelimeen työaikana... Meillä kyllä osastoilla työskentelevät tuntevat heti nahoissaan jos yhtään lusmuilee. Meillä ne eivät osastoilla työskentele jotka eivät ole tunnollisia, nopeita ja ahkeria.

      15 vuotta takana s-ryhmässä ja kyllä täytyy töitä tehdä todella että niitä riittää.

    • .-.

      6 vuotta takana s-ryhmässä ja suhteellisen tyytyväinen olen. Kaikissa on toki hyvät ja huonot puolensa, tuskin kumpikaan on täydellinen työnantajana. S-ryhmässä on loistavat henkilökuntaedut, joihin itse olen todella tyytyväinen. Jos puhutaan pelkistä työkavereista, he ovat mitä parhaimmat. :) Ehkä omalla kohdallani on siis käynyt tuuri, koska näin ei todellakaan jokapaikassa ole, oli sitten kesko taikka s-ryhmä taikka jokin muukin. S-ryhmässä on myös se hyvä puoli, että jos haluat vaihtaa toimipaikkaa, tehdä lisätöitä jossain muualla ja näin ollen ansaita lisää rahaa, se kyllä onnistuu. Keskossa jokainen kauppias pyörittää vain omaansa, joten muissa paikoissa lisätyöskenteleminen tuskin onnistuu ja ehkä etenemismahdollisuudet myös huonommat?

      Ainakin omassa toimipaikassani, vessaan menen silloin kun on hätä. Toki on myös aikoja, jolloin olemme yksin (ainakin ilta ja aamu) ja silloin ei välttämättä heti pääse vessaan kun hätä iskee. Yleensä olen mennyt sitten sanomaan jollekin muulle osastolle, että katsoisi hetken kassaa ja se onkin yleensä aina onnistunut.

      Tauot toimii, kun itse niistä pitää huolen. Yleinen sääntö meillä on, että se menee ensin tauolle, joka on ensin tullutkin töihin. Toki sitten aina keskustellaan että jos ei ole nälkä, kuka haluaa mennä ensin. Mitään ongelmaa ei ole ollut, kaikki pitävät taukojen pitämisestä itse huolen ja jos on jäänyt taukoja pitämättä, ei voi syyttää kuin itseään.

      Ainut, mitä s-ryhmällä toivoisin olisi se, että myös työntekijöiden mielipiteitä kuunneltaisiin koskien uudistuksia ja oikeastaan kaikenlaisia asioita. Me olemme ne ihmiset, jotka siellä joka päivä tekevät töitä ja tietävät mitkä asiat tulee toimimaan hyvin ja mitkä ei. Tosin, tämäkin ongelma taitaa olla ihan jokaisessa työpaikassa :D

      • ässä-56

        Itsellä on pitkä ässäläisyys esimiehenä. Luulen, että molemmissa isoissa (kesko-vetoiset, ei yrittäjä-) on suurin haaste iso ja raskas organisaatio, jossa päätöksenteko on keskittynyttä ja kömpelön oloista. Raskaissa organisaatioissa myös hallinnointi on raskasta ja varsin kuluttavaa, koska kukapa siihen on ammatissaan sitoutunut.

        Tuollaisessa organisaatiossa eteneminen vaatii erityistä oma-aloitteisuutta ja vankkaa peruskoulutusta. Sittenkään etenemien ei ole taattua, joten kannattaa hankkia sellainen koulutus, jota voi hyödyntää myös muussa työurassa. Isoissa organisaatioissa ylemmät esimies- ja asiantuntijapaikat ovat usein jo varattuja, moniksi vuosiksi eteenpäin.

        Yrittäjävetoisissa mahdollisuudet onkin sitten yrittäjänä.

        Suorittavan tason työhön ei kummassakaan kaupparyhmässä ole mielekästä jäädä vuosikausiksi tai- kymmeniksi. Esimiehet vaihtuvat niin tiuhaan tahtiin, että sitten iän myötä tuosta johtuva jatkuva tahdinvaihtaminen, joskus tempoilevakin, käy rasittavaksi


    • keskotar

      Kannattaa myös muistaa, että Keskossa on myös mm. Anttila ja CM sekä lukuisia tausta-tehtäviä, joissa ei tehdä töitä yksityisen kauppiaan alaisuudessa. Itselläni takana pitkä ura K:ssa juuri sellaisissa tehtävissä ja hienosti on päässyt eteepäin ja on koulutettu - toki töitä on saanut tehdä huomattavasti enemmän ja omallakin ajalla - kuin monessa muussa paikassa. S-ryhmässä käsittääkseni palkat paremmat, niin ja ne muut edut myös.

    • "#¤%&/()=?

      K- ei siis noudata työehtosopimuksia? senhän pitäis näkyä halvempina hintoina!!!vaan kalliimpaa on kaikki!! saa-tanan ahneet ROTAT!!!!!!!!!!!!

      • Kalleus

        johtunee kun on pörssi-yhtiö,itse sain pelkkiä määräaikaisuuksia vaikka oli myyjän tutkinto takana...vaihdoin S-ryhmään enkä ole katunut:)


    • -Asiakasomistaja

      Ässällä kun olet töissä ja jos vielä ryhdyt jäseneksi, olet tavallaan itse itsesi herra. Onhan se palkka pieni ja työkin ikävää. Mutta kun tekee ostokset työn lomassa ja maksaa vihreällä kortilla, saa bonusten lisäksi maksutapaedun, se kannattaa.

      • ääääss

        "Onhan se palkka pieni ja työkin ikävää. Mutta kun tekee ostokset työn lomassa ja maksaa vihreällä kortilla, saa bonusten lisäksi maksutapaedun, se kannattaa."

        Palkka pieni ja työ ikävää, mutta maksutapaetu korvaa sen kaiken vai? Herranlettas sentään, että olet kyykyttävän työnantajan unelma!!!

        Ostokset työn lomassa?! Ässällä isoveli valvoo. Esim meillä on tullut useita kirjallisia varoituksia muista kuin ruokatauko-ostoksista työajalla. Työtekijöita kannustetaan (siis pakotetaan) käräyttämään työkavereitaan tästä toiminnasta.


    • sanna s

      Ainakin s- ketju keskimaa harrastaa sellaista politiikkaa et uudet työntekijät saa täysiä tunteja ja vanhoille ei edes ehdoteta lisää tunteja . Ainakin seppälänkankaan prismassa tämä käytäntö ja vapaapäivät on tosi syvältä.... yks päivä vapaata ei koskaan perättäisiä päiviä vapaata. Ja työnjohtajat ei alennu moikkaamaan tavallisia työntekijöitä ovat niin ylpeitä.

    • Ex asiakasomistaja

      S-ryhmällä työntekijöiden laukkujen yms. tarkastuksia (laittomia). Kyttäämistä ja ansojen asettelua kassoilla. Kielto asioida perheenjäsenen kanssa ym. ym. ym. ainakin KPO:n myymälöissä!
      Parempi siis K-kauppa, jossa kauppias itse kykenee järkevään ajatteluun, eikä ole vain kasvottoman konsernin sätkynukke.

      • !!!!!

        Täällä pohjoisessa, eräässä kaupungissa on ainakin sellainen käytäntö, että K-ketjun työntekijät saavat poistua töistä vain kassan kautta ja taukojen pitämisestä on erittäin tarkka kontrolli.


      • gfhtr

        ei laukun tarkistus ole laitonta.


    • Kaupan palkat

      Keskolla on Kaupan TESin mukaiset palkat. "K:ssa arvostetaan ahkeria työntekijöitä selkeämmin ja myös palkitaan herkemmin (kauppiaasta riippuen tietysti)". Niin että missä Keskon liikkeessä ahkeria työntekijöitä palkitaan ja mistä??? Henkilökohtaisia palkanlisiä ei makseta.

      Tauot ovat Kaupan TESin mukaiset: Yksi palkallinen, 15 min tauko, jos työvuoron pituus on alle kuusi tuntia. Jos työvuoro 6h -alle 8h, on 2 palkallista, 15 minuutin taukoa. 8 tunnin ja pitempään työvuoroon kuuluu 2 kpl 15 minuutin palkallista taukoa ja ½ tunnin palkaton ruokatunti.

      PAM neuvottelee työntekijöitten palkat. Kaupan alan palkkataulukosta näkee palkat ja vuorolisät.

      Tauolla ja ruokatunnilla saa käydä tekemässä omat ostokset, jos ehtii. Kassamyyjät eivät saa rahastaa omia ja perheenjäsentensä ostoksia, se on ehdottomasti kielletty. Laukkutarkastuksia järjestetään töistä lähtiessä, vartiointiliikkeen toimesta.

      Henkilökunnan vaihtuvuus lienee suurta kaikissa kaupoissa??? Syinä ovat huono palkkaus, kurjat työajat (vuorotyö), liian vähän työtunteja, yksitoikkoinen ja haasteeton työ, koulutuksen ja etenemismahdollisuuksien puute, asiakkaitten valitukset jne.

      • Talvipäivä

        Kylläpäs tiedät kaikkien kauppiaiden toimintamallit hyvin. Tehdäänpä selkeä ero sille että Kesko on Kesko ja Kauppias Kauppias. Kauppias on aina itsenäinen yrittäjä ja Kesko konserni joka hallinnoi mm. Anttilaa, Citymarket käyttötavaraa ja niitä muita joissa ei ole kauppiasta yrittäjänä. Ja kaikilla kauppiailla on oma päätös valta maksaa enemmän kuin TES palkat on. Ja ihan henkilökohtaisia lisiäkin käytetään varsinkin osasto vastaavien palkkauksissa.


      • 20 vuotta keskolla

        Keskossa ei arvosteta tasan tarkkaan ketään muita kuin ylimpään johtoon kuuluvia ja ehkä joitakin heidän suorassa alaisuudessaan toimivia henkilöitä.

        Kaikki muut työntekijät ovat halpa-arvoista saastaa, jonka johto myös häpeilemättä tuo esiin (ei tietty julkisesti).

        Koko yhtiön työskentelyilmapiiri on niin epätodellinen ja sairas että sitä ei usko, ken ei siitä tiedä.

        Kehotan pysymään K sta niin kaukana kun se ylipäätään on mahdollista.


      • Työläinen
        20 vuotta keskolla kirjoitti:

        Keskossa ei arvosteta tasan tarkkaan ketään muita kuin ylimpään johtoon kuuluvia ja ehkä joitakin heidän suorassa alaisuudessaan toimivia henkilöitä.

        Kaikki muut työntekijät ovat halpa-arvoista saastaa, jonka johto myös häpeilemättä tuo esiin (ei tietty julkisesti).

        Koko yhtiön työskentelyilmapiiri on niin epätodellinen ja sairas että sitä ei usko, ken ei siitä tiedä.

        Kehotan pysymään K sta niin kaukana kun se ylipäätään on mahdollista.

        Totta!


    • S-ryhmässä

      Työpuhelimeen puhutaan vain tilauksia tehdessä, jotta sinäkin saisit tarvisemasi tuotteet ostettua.
      Omaa puhelinta ei saa pitää mukana.

      • kuka valvoo?

        Kukahan valvoo sitä oman puhelimen käyttöä? Meillä ainakin n. puolella työntekijöistä on oma puhelin mukana ja etenkin nuorempi väki lähettelee tekstiviestejä työaikana (ei tauko). Esimies on hyväksyntänsä antanut.


    • Ex-keskolainen

      Olen ollut Keskolla / Anttilassa töissä n. 6-vuotta. Henkilökunta-alennuksen lisäksi, yhtään positiivista asiaa Keskosta minulla ei ole sanottavana. Meillä oli useita vuosia erikseen neuvoteltu niin, että kuuden tunnin työpäivänä saimme yhden 12min. tauon. Pikkujouluja ei työpaikka tarjoa ja joululahjan (kaksi lasia tai murokulhoa) saimme n. joka toinen vuosi. Työterveyshuoltoon ei kuulu esim. hammashoito tai ehkäisy ja sairaslomaa ei saa puhelimitse edes yhtä päivää, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että kun sairastut vatsatautiin tai migreeniin pitää sinun mennä lääkäriin. Mitä vessataukoihin tulee esim. kassalla oli usein vain yksi henkilö, joten vessaan ei päässyt ennenkun seuraava tuli vuoroon. Ainakin meidän liikkeessä työntekijöiden vaihtuvuus oli suurta ja siitä johtuen työilmapiiri surkea. Pikkujuttuja, mutta Kesko pystyisi varmasti parempaankin.

      • Anonyymi

        Näin oli myös k-kaupassa missä itse työskentelin. Aivan täysin samat jutut edelleen


    • S-rymän asiakas

      S-ryhmällä menee tällä hetkellä paremmin kuin K-ryhmällä. Keskon kaupoissa myynti takkuaa ja se merkitsee supistuksia ja irtisanomisia ja kireää ilmapiiriä. Onneksi pääsin jo monta vuotta sitten eroon keskolaisista.

    • ex-k

      K-kaupoissa on älytön tarjousruletti. Niin paljon tarjouksia, että henkilökuntakaan ei pysy kärryillä. Asiakkaat ovat vihaisia, kun tarjoustuotteet on loppu ja hinnat ovat väärin. Pitää olla tosi tarkkana tarjousten kanssa, koska ne ovat voimassa. S-kaupoissa hinnat on selkeämmät ja kassoilla ei oo jonoja, kun ei tarvitse jatkuvasti tarkistaa hintoja.

    • KKPPMM

      S-ryhmä on ihan perseestä! itse olen ollut siellä kohta 11-vuotta ja paskaa vaan olen saannut niskaan vaikka tunnollisesti olen työni tehnyt... Olen 37-vuotias mies ja en tiedä mitä tässä tulevaisuudessa tekis koska ikääkin alkaa jo olemaan... Tuli nuorempana tehtyä tyhmä päätös kun menin sinne töihin! Olen vain "pakosta" siellä edelleen töissä koska laskut pitää maksaa ja syödä myös... Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan...

      • Ässäläinen

        Omapa on vikasi. Aina voi hakea toiseen yksikköön töihin jos hommat tökkii omassa yksikössäsi. Aina voit myös vaihtaa osuuskaupasta toiseen, joka tietenkin tarkottaa muuttamista toiselle paikkakunnalle, mutta tyytyväinen mielihän on pääasia? Erikoista, että olet itse kuitenkin "syytön", että mielipiteesi mukaan S-ryhmä on juuri sieltä... Kuitenkin on kehityskeskustelut, jossa käydään asioita oman esimiehen kanssa läpi ja on mahdollisuus tuoda mielipiteitä ja toiveita esille, jotta juuri sinä olisit tyytyväisempi työssäsi. Nyt katsomaan peiliin ja miettimään missä vika on? Alat kehittämään niitä osa-alueita itsessäsi, jotka koet omaksi ongelmaksesi ja tuot esimiehesi tietoon oman yksikkösi ongelmat. Itsekin olen mies ja S-ryhmällä töissä, enkä koe ässää huonoksi työnantajaksi vaan päinvastoin. Oikeasti jos osaamista löytyy, niin etenemismahdollisuudet ovat hyvät.


      • Arah

        niinhän sitä luulis että siirtyminen yksiköstä toiseen onnistuu mutta ei se niin yksinkertaista ole-äääs marketissa ainakaan. ne saa siirron jotka osaa pomoa mielistellä.työ ilmapiiri todella surkea- henkisesti tosi raskas työpaikka.lisätunteja sai vai harvoin koska ne jaettiin pärstäkertoimen mukaa. loma ei koskaan ollut silloin kun toivoit-edelleen ihmettelen miksi edes kysyttiin koska loman haluaa pitää.pitkät vapaat todella harvinaisia.paljon iltavuorosta aamu vuoroon ja vapaa alko iltavuorosta ja vapaan jälkeen aamuvuoro.että näin hyvä työnantaja s-ryhmä on..


    • kaupasta

      Kaupan alan epäkohtia ovat kehno palkkaus, osa-aikainen työ ja työajat. Tämä koskee kaikkia kaupparyhmiä (Osuuskauppa, Kesko, Lähikauppa, Stockmann), vaate- ja kenkäkauppoja ja erikoistavarakauppoja.

      Yhtälö pieni palkka osa-aikainen työ = Työtä tekemällä ei elä, kun palkka ei riitä. Onko kaupoissa etenemismahdollisuuksia? Asiakaspalvelutyö on kuormittavaa ja aniharva jaksaa myyjänä / kassamyyjänä koko työuraansa, 30-40 vuotta. Kuinka moni jää kaupasta eläkkeelle???

      Kannattaa opiskella muu tutkinto, jotta tarvittaessa voi hakea muitakin töitä. Opiskelijalle, ammatinvaihtajalle ja pienten lasten vanhemmalle kauppa on hyvä työpaikka. Neuvottele siis passelit työajat :))

    • Hmmmm.....

      Mielenkiintoista luettavaa....

    • Kysyvä ei eksy

      Harjoittelijan palkka kaupassa on 8,85 euroa tunnissa. Palkat löytyvät kaupan alan TES:sistä.
      - http://www.pam.fi/fi/tyo/tessit/Tyehtosopimukset/Kaupan työehtosopimus ja palkkaliite 1.4.2012-30.4.2014.pdf

      Kaupan palkka on noin 10-11 euroa tunnissa ja mahdolliset vuorolisät päälle. Tauot ja ruokatunnit ovat lakisääteiset ja nekin löytyvät alan työehtosopimuksesta. Jos et itse tiedä, kysy apua. Tarvittaessa luottamusmies ottaa selvää asioista.

    • kolmeviiskytkiitos

      Jos verrataan Prismaa ja Cittaria, niin itse olen tykännyt työskennellä ennemmin Cittarissa, koska siellä ei tiettyjen osastojen myyjien tarvitse olla ollenkaan kassalla. Esim. jos olet vaikkapa Cittarissa elintarvikepuolella myyjänä, niin silloin ei tarvitse (eikä saa) mennä kassalle. Prismassa olen huomannut, että nykyisin niiden myyjät "kiertää", eli kaikki on kassalla jossain vaiheessa. Siinä "kiertävässä" kassa työskentelyssä on se hyöty, että kenenkään ei tarvitse kököttää kassalla koko päivää tai ainakaan päivästä toiseen. Mutta tykkään Cittarista enemmän, kun ei siis tarvii mennä kassalle ollenkaan!!!Työskentelin aikoinaan vuosia kaupan kassalla, ja kiitti, mulle riitti!!! Vältän pieniä myymälöitä esim. K-marketit, s-marketit, Alepat ym. koska niissä myös joutuu kassalle!!!

    • köyhätmyyjätkyykkyyn

      "Oikeasti jos osaamista löytyy, niin etenemismahdollisuudet ovat hyvät."

      Vaikka kaupan työntekijällä on osaamista, niin kaupassa ei pääse etenemään yhtään mihinkään. Jos perheenjäsenenesi tai lähisukulaisesi ei satu olemaan se asioista päättävä kauppias, tavaratalojohtaja tai muu päällikkö, teet myyjänä tai kassana niitä tylsimpiä ja huonoimmin palkattuja hanttihommia eläkkeelle asti.

      • Nicor

        Ilmeisesti et ollut oikeasti hyvä työntekijä..


    • aina.iloisena.töissä

      sain viime kesänä kesätöitä cittarista, ja tänä vuona kun pyysin taas niin nostivat palkkaa melkeen kahdella eurolla. pitivät kuulema minusta. ahkeruus kyllä palkitaan!
      toinen hyvä on se, että monet kauppiaat tuntevat toisensa ja jos saa hyvän työtodistuksen yhdeltä kauppiaalta, erottuu helpommin hakiessa töitä toiselta.

      huonoksi puoleksi se, että vähän sekavaa toi työnantajan ja työntekijän kommunikaatio ja monesti tapahtuu väärinymmärryksiä noin isossa kaupassa.

    • riinak82

      Naispuolisten työntekijöiden kannattaa ilman muuta vakavasti harkita muita kuin S-ryhmää. Henkilöstön kohtelu on vahvasti huonontunut mm. "halpuutuksen" myötä ja uuden johtamiskulttuurin myötä ja mm. perhevapailta palaavia irtisanotaan muitta mutkitta. Taitaa S-ryhmä olla kaupan alan pohjaluokkaa nykyään henkilöstön kannalta..

    • Toimistotyöhön_haluava

      Voin kertoa kummankin työnantajan puolelta. S-Ryhmän tieto on muutama vuotta vanhaa ja otathan huomioon että asiat olla monessa tapaa liike/yrityskohtaisia.

      Yleisasiat kummastakin:

      Palkkaus: Kesko ja S-Ryhmä maksavat yleisesti TES:n mukaista minimipalkkaa. Voit neuvotella itsellesi korkeamman jos luulet saavasi mutta ainakaan myyjän työssä TES:siä isommasta voi vain haaveilla kun keskimääri yhteen avoimeen paikkaan hakee 100-200 hakijaa. (Eli korvattavissa helposti olet)

      Tauot: Keskolla ainakin liikeessä jossa itse olin töissä oli käytössä kellokorttijärjestelmä. Jopa kahvitauolle pitää kellottaa itsensä ulos. Ottaen huomioon että laite (Pienen näytön kokoinen laite) on vain kassahuoneessa eikä sitä ylempien yrityksistä huolimatta saa siirrettyä voin sanoa että keskolla tauot ovat huonommasta päästä. Aika joka kuluu taukoihin menossa kahvihuoneeseen yms ei lisää taukoaikaasi. S-Ryhmällä on vapaampi, rennompi järjestelmä. Hyllytyksessä menet yleensä tauolle silloin kun sinulle sopii mutta kassalla sinut tullaan aina "päästämään" tauolle.

      Työ hyllyttäjänä: Keskolla ja S-Ryhmällä melko normaalia. Hyllytät tavaraa, sinulle annetaan oma asu, välineet yms. Viilaat (vedät takana olevia tuotteita eteen jotta hylly näyttää täydeltä) ja suurimpia aiheitasi ovat tylsistyminen ja asiakkaiden jaktuva "Voisitko kertoa missä X on".

      Työ myyjänä: S-Ryhmällä on vielä vanhanaikainen järjestelmä käytössä. Näppäimistö. Kuittikorjauksia yms ei voi tehdä ilman kassavastaavaa joten itsenäinen työskentely on pienemmässä osassa. Samalla saat lisää torua jos pitää soittaa KV:tä jatkuvasti paikalle. Riippuen kaupasta voit mennä hyllyttämään/viemään koreja jos kassalla on hiljaista.

      K-Ryhmällä kassat ovat Keskolle töissä ja hyllyttäjät kauppiaalle joten kassalta et lähde helpolla (Riippuu myymälän koosta luonollisesti). Kassatyöskentely on parempaa. Käyttöliittymä paljon parempi ja voit korjata kuitteja. Tehdä palautuksia itse ja muita kuittikorjauksia. Tulet olemaan erittäin tylsistynyt ja toivot hyllyttäjän työtä kun taas hyllytäjä toivot myyjän työtä.

      Lisät: Keskolla tai S-Ryhmällä ei ylityölisiä makseta jollei siitä ole juuri erikseen sovitty (Voitko olla Klo 21 asti tänään jne) joten ne eivät hirveästi erkane toisistaaan. S-Ryhmällä taukotilat ovat kylläkin hieman mukavempia oman kokemukseni mukaan mutta tämä vaihtelee kovasti kaupasta ja tilojen mukaan.

      Kumpaa suosittelisin: K-Ryhmä. Vähemmän "turhaa" työtä (Jos suurempi kauppa niin info-piste hoitaa paljon muuten sinulle kuuluvaa työtä) myyjänä ja siellä on mahdollisuus sopia hyvin työstä. Vuorojen vaihdoista ja antaa ehdotuksia. Myös yrittäjyyden takia mahdollisuudet edistyä ovat hieman korkeammat mutta en kuitenkaan menisi sinne 50 vuodeksi.

      Extra: Jos mukavaa työtä haluat mene hiljaiseen pieneen alkoon töihin. Vaikka et joisi niin kassa/hyllytys työ on erittäin helppoa ja juovat työkaverit aina auttavat. Todella hyvä palkkaus jopa, työajat & palkallinen lounas. (Sitä ei keskolla tai S-ryhmällä ole)

      • Ässäläinen

        Itsekin S-ryhmässä 5v työskenneltyäni voin kompata ylläolevaa viestiä suurimmilta osin.

        Meillä tauot on "virallisesti" 12min, mutta kyllä siellä lähestulkoon jokainen vähintään sen 15min viettiää. Tähän vaikuttaa paljon työporukka. Esim omassa päätoimipisteessä annamme työkaverien syödä ja juoda kaffet ihan rauhassa, eikä kukaan kyttää kellosta että milloin se 12min on täynnä. Toki tähän vaikuttaa paljon ihan myymälän sen hetkinen tilanne, eli onko kiire vai ei.

        Sitten on taas pienempiä, kuten Saleja, missä olet yksin tai kahdestaan töissä. Silloin yleensä tauot pidetään kun keretään, vaikka sitten pätkissä.

        Myymäläpäälliköt ovat kaikki erilaisia ja sen huomaa kyllä kun käy tekemässä useassa eri paikassa vuoroja. Osassa saa tuoda "huonot" paistopisteen pullat henkilökunnalle kahvipullaksi, kun taas toisessa se on ehdoton ei.

        Nykyään ei tarvitse enää kassavastaavaa kuittien korjaukseen, vaan riittää kun laittaa oman puumerkin ja pienen selosteen että miksi korjattu.

        Noh, suosittelisinko S-ryhmää? Ihan rehellisiä jos ollaan, niin -en-, koska kuten mainittu, palkka on todella tönkkö, ja saatkin tehdä paljon paljon iltavuoroja että saat minkäännäköistä tiliä. Eikä oma panos ja tunnollisuus ihan todellisuudessa paljoa näy, saatika kiinnosta aluepäälliköitä tm. pätkääkään.

        Etenemismahdollisuudet? No jos sitä nyt siksi voi sanoa... Itse olen palveluvastaavana ollut jo useamman vuoden. Mitä siitä saan? Suurenmoiset 5% (viisi prosenttia) lisää tuntipalkkaani! Työn vastuullisuus kasvaa kovasti, mutta palkkanauhassa tuo on lähes mitätön. Toki voit pyrkiä myymäläpäälliköksi, mutta hohheijaa että nekin tuntuu vaihtuvan nopeammin kuin sukat joissain yksiköissä.

        Hommahan menee niin, että jos kauppa ei tee tulosta -> aluepäällikkö hyökkää myymäläpäällikköön -> myymäläpäällikkö hyökkää työntekijöihin. Jos tulosta ei synny, niin sitten ensin perkataan ns "heikot työntekijät" ja koetetaan savustaa ulos. (Nähnyt vuosien aikana monen monta kertaa). Jos ei sekään auta, niin sitten vaihtuu myymäläpäällikkö.

        On toki useita paikkoja joissa on ja pysyy sama päällikkö, sitä en väitä.

        Henksuedut meillä on suhteellisen hyvät, siitä plussaa. Mutta kaikenkaikkiaan - jos haet "väliaika/osa-aikatyötä", niin S-ryhmä menee kyllä, mutta en suosittele että ottaa tavoitteeksi edetä missään S-uralla. Ei nuo päälliköidenkään palkat juurikaan päätähuimaavia ole.

        Silti minä täällä vielä toistaiseksi pyörin, mutta sekin on lähes pelkästään ihan superhuippujen työkavereiden ansiosta.


    • Anonyymi

      S...

    • Anonyymi

      Olin Citymarketissa myyjänä (en siis kassalla). Kauppiaat olivat täysiä mulkkuja ja huonoja työhön perehdyttäjiä.

      Ensiksi tarjottiin harjoittelijapalkkaa, joka on n. 8,50€/t, mutta koska minulla on kaupallisen alan ammattikorkeakoulukoulutus, sain korkeamman palkan (n. 11,50€/t), joka vastaa 3. vuoden myyjän palkkaa. Eli paska palkka. Siihen muutaman kymmenen sentin kielilisä.

      Tauot toimivat OK. Vessataukoja ei tarvinnut kirjata.

      Olisin pitänyt työstä enemmän jos kauppiaat eivät olisi olleet nirppanokkaisia kusipäitä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      4619
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2498
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2166
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe