Mä sain kanin noin kuukausi sitten ja mä pelkään että se stressaa kauheesti!?!?! mul on kaks pikkuveljee jotka meluavat ja riehuvat aika paljon. Tänään kun mä yritin ottaa kania kiinni ja joudui jahtaamaan sitä vähän kun en saanut sitä kiinnii. Sitten se melkein putosi sylistäni kun rimpuili niin paljon ;(( yritän olla aina tosi tarkka ja välttää äkkinäisiä liikkeitä ettei kani pelästy. Yritän tarjota sille parhaan mahdollisen kodin mutta pelkään että se stressaa paljon, voiko kani kuolla stressiin ja miten sen huomaa jos kani stressaa tai pelkää?? neuvokaa mua en tiedä mitä tehdä ??!?!? =((
stressaantuuko kani helposti??
3
1318
Vastaukset
- kyllä, mutta
Kanit stressaantuvat helposti. Pidä pikkuveljet pois kanin luota tai kani veljien luota, sijoita häkki rauhalliseen paikkaan esim. omaan huoneeseesi.
Älä missään nimessä jahtaa kania. Ei koskaan. Ikinä. Olette vielä uusia tuttavuuksia, teillä on aikaa tutustua toisiinne. Kanin täytyy luottaa sinuun ja sinun kaniin, voit harjoitella sitä syöttämällä kania kädestäsi ja hellästi rapsuttamalla sen päätä. Jätä syliin ottamiset ja muut nostelut aluksi pois. Saattaa mennä puolikin vuotta että kani alkaa luottamaan sinuun, se on varsin yksilöllistä.
Toki kani voi kuolla stressiin, mutta en usko että se on sinun tapauksessasi se ensinmäinen vaihtoehto. Muistathan huolehtia lemmikkisi hyvinvoinnista: ruoka, juoma, liikunta ja lepo. Käyppäs lukemassa näitä nettisivuja: http://www.kaniyhdistys.com/www/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=15
ja http://puput.net/keskustelu/ - Iloinen kanityttö
Ei huolta, en usko että kanisi kuolee stressiin. Itse sain kanin pari kuukautta sitten sen ollessa 1v ja kani stressasi kaikkea: minua, koiriani, uutta paikkaa ja kaikkea kotona, mikä johti karvanlähtöön ja turkin hilseilyyn. Se myös lähti pakoon yrittäessäni ottaa syliin ja sen sydän hakkasi hulluna joka kerta kun sain kiinni ja sätki jatkuvasti. Ei kannata itse stressata kanin puolesta, kyllä se varmasti hengissä pysyy ja tottakai sen kuuluu pelätä alkuun uutta paikkaa. Pelko ja varovaisuus on aina ollut kaneilla verissä. Voin sanoa että omani on jo nyt rauhoittunut ja täysillä mukana kaikissa hommissa kotona :) koirienkin kanssa se juoksee pitkin lattioita ja on niiden kanssa nukkumassa. Etene rauhassa ja anna sen totuttautua sinuun sekä uuteen paikkaan, kyllä se stressi siitä katoaa ! Ja ei tarvitse olla liian varovainen, ei kania helposti saa pelästytettyä tai stressattua kuoliaaksi, vaikka monet niin väittävätkin. Omani kestää ainakin kaiken melun, uudet ihmiset, vieraiden nostelut ym mitkä voivat aiheuttaa stressiä. Ja jos sinulla on vain yksi kani, vietä sen kanssa mahdollisimman paljon aikaa vaikka yhdessä makailemalla lattialla, omani oppi luottamaan sillä tavalla ja nyt menemme joka paikkaan samassa paketissa ja stressi on kuin pois pyyhkäistyä :)
- mariamagdalena
Mun kani hyppäs hädissään metrin ilmaan ja aitaustaan päin ku meil tuli koira sisälle. koiranomistaja oli mieheni kaveri, eikä tiennyt että meille on tullu kaneja, koira toki ei mitään ees murissu tuijotti vaan kaneja aitauksen toiseltapuolen. Koira lähti ulos. Ja pian. Kyllä mä sen reaktion jälkeen uskon et kanit todella voi stressiin kuolla. Jos on liian stressaava tilanne. Kuitenki haistavat saalis eläimen. Ja mökil ku oltii ja eikä ollu tullu mukaan häkkii ni piti pistää koirankantokoppaan pupu, ni se vaan istu psykoosis juomakipassaan, oli raukka nii stresseis ja sekasin siit koiran hajusta, mikä siin kopissa oli. Pakko oli sitten ottaa pois sohvalle yöks ja anoppi tykkäs hyvää ku oli ripuloinu ja rouskuttanu antiikkisohvalle sitten. Aamulla hymy hyyty.
Silti joo, tuo sun jutskas on varmaa totuttelukysymys. Mun uudempi leijonaluppa kurisi ja murisi ja viuhto aina ku sen otti kiinni. vielä pitkälti ku oli sylissä, aivan ku olis pelästyny. Nykyään ei oo tehny sitä pitkään aikaan, se ei vaan tuntenu mua, nyt niillä voi pyörittää kupperskeikkaa ja rahnutella korvista ja raksuttelevat tyytyväisenä, usein tytsi jopa pökkii päällään ja kaivelee, että rapsutas lisää hei!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k814054Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k242851Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet552053Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille2212044- 721446
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761300- 901109
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911091Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?57945Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41906