parisuhteen rekisteröinti vai avioliitto

avoliitossaEIaviossa

Mun kaaliin ei mahdu miksi pitää vaatia, että kaikkien pitäisi päästä avioliittoon!
Miksi sitä ei voi jättää miehen ja naisen väliseksi? Eikös se siellä raamatussakin ole aika selvästi sanottu?
Ymmärrän, että halutaan samat oikeudet ja minun puolesta ne lain kannalta pitää suoda ja jos joku pappi haluaa rekiteröityneet siunata, niin tälle papillekin se suotakoon, mutta ei kai niitä pappeja voi pakottaa siunaamaan avioliittoon, jos se on heidän uskonsa vastaista?
Vai pitääkö heteroiden ryhtyä vaatimaan oikeuksia parisuhteen rekisteröimiseen? En halua avioliittoon, haluan rekisteröidä parisuhteen!!!
Haluaisin, että leskellä on lesken oikeudet, riippumatta siitä onko avioliitossa vai rekisteröitynä ja eron sattuessa sama homma, mutta avioliitossa vain mies ja nainen....Ahdasmielistä?Ehkä, mutta jos se on näin kirjoitettu, niin kuka minä sitä olen muuttamaan?

8

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...............

Ei avioliitolla ole mitään tekemistä raamatun kanssa. Siviilivihitytkin ovat avioliitossa. Minun puolestani on ihan ok, että kirkkovihkimistä ei haluta tai papit eivät halua siunata homopareja, toki kristityt homot ovat varmasti eri mieltä. Itse kuvittelisin niin päin, etten kristittynä homona kuitenkaan haluaisi kuulua kirkkoon, joka vastustaa liittoani.

Rekisteröidyssä parisuhteessa on hieman heikommat oikeudet kuin avioliitossa, siksi sitä kai enimmäkseen vaaditaan. En nyt muista niitä, eiköhän googlettamalla esim. löydy.

• ....................

http://fi.wikipedia.org/wiki/Avioliitto löytyy ihan mielenkiintoista nopsaa luettavaa. Kirkko on vihkinyt joskus miesparejakin, ja avioliitto tosiaankin ei ole alkuperältään kirkollinen tai raamatussa keksitty. Muistaakseni raamatussa ei edes mainita sanaa avioliitto.

• mjgdk

Jos avioliittoa pidetään raamatullisena käsitteenä, niin sit kirkkovihityille avioliitto ja siviilivihityille (sukupuoleen katsomatta) parisuhteen rekisteröinti. Jos taas todetaan että avioliitto on juridinen käsite, niin ei kirkon arvoilla silloin ole siihen mitään sanomista. Raamatussa ei muuten ole mitään papin toimittamaa vihkimistä avioliiton solmimiseksi.

"Ehkä, mutta jos se on näin kirjoitettu, niin kuka minä sitä olen muuttamaan?" Et sinä mikään, mutta onneksi Suomen lakia kuitenkin päivitetään "fiksumpien" toimesta, niin ei tartte enää keskiajan lakien mukaan elellä.

• just näi

jos olisit lukenut kunnolla niin olisit ymmärtänyt, että haluan lain olevan kaikkille sama, mutta RAAMATUN tekstiä en lähtis muuttamaan!

• mjgdk
        just näi kirjoitti:

jos olisit lukenut kunnolla niin olisit ymmärtänyt, että haluan lain olevan kaikkille sama, mutta RAAMATUN tekstiä en lähtis muuttamaan!

Luin ihan kunnolla, ja sinä et halua käsitettä "avioliitto" homopareille. Ja sehän on nimenomaan laissa säädetty juttu, avioliittolaissa. Avioliittolaki määrittelee että avioliitto on miehen ja naisen välillä, ja silloin se ei ole "kaikille sama".

Minusta kirkolla on oikeus päättää kenen liittoja siunaa ja kenen ei, mutta maistraatissa ei pitäisi erotella homo- ja heteroparia näillä "liittonimikkeillä".

• näiikkäästi

"Mun kaaliin ei mahdu miksi pitää vaatia"

Älä välitä, ei me kaikki kaikkea voida ymmärtää. Yhdelle on tärkeää yksi asia, toiselle toinen. Tämän aloittamasi keskustelunaiheen suhteen täytyy kuitenkin miettiä, onko yksien ihmisten käsitykset riittävä syy siihen, että jotain ei voitaisi ulottaa toistenkin ihmisten oikeudeksi?

"niin kuka minä sitä olen muuttamaan? "

Ole huoleti. Ellet ole kansanedustaja, sinulta ei sitä tulla kysymäänkään. Kansanedustajat säätävät lait ja he joutuvat tätäkin asiaa pohtimaan. Me muut vaan louskutetaan leukojamme.

• diipadaapaaargh

no ehkä tosiaan tämä avioliitto asia ei kuulu siihen tärkeimpien joukkoon, itse olen sellaisessa suhteessa, että tiedän ettei kaikki sitä hyväksy, mutta minulle se on aivan sama, enkä aio vaatia sitä hyväksymäänkään!minulle riittää se, että olen onnellinen ja tiedän mitä laki asiasta sanoo ja mitkä sitä kautta ovat oikeuteni eli jos oikeudet ovat samat, niin mitä väliä nimestä?
        niin ja kansanedustajatko pakottavat sitten kirkon hyväksymään vai miten se menee? ja tosiaan minä en halua lähteä raamatun tekstejä muuttamaan!

• näiikkäästi
        diipadaapaaargh kirjoitti:

no ehkä tosiaan tämä avioliitto asia ei kuulu siihen tärkeimpien joukkoon, itse olen sellaisessa suhteessa, että tiedän ettei kaikki sitä hyväksy, mutta minulle se on aivan sama, enkä aio vaatia sitä hyväksymäänkään!minulle riittää se, että olen onnellinen ja tiedän mitä laki asiasta sanoo ja mitkä sitä kautta ovat oikeuteni eli jos oikeudet ovat samat, niin mitä väliä nimestä?
        niin ja kansanedustajatko pakottavat sitten kirkon hyväksymään vai miten se menee? ja tosiaan minä en halua lähteä raamatun tekstejä muuttamaan!

En tiedä, viittaatko liitollasi olevasi homoseksuaalisessa suhteessa. Mutta olit tai et, on hyvä, että olet sinut oman suhteesi kanssa. Kaikki eivät kuitenkaan suhtaudu samalla tavalla, vaan on heitä, jotka haluavat myös näiden nimitysten olevan toisin. Enkä tiedä, miksi olisi oleellista erotella eri parisuhteet nimityksen mukaan. Miksi tarvittaisiin jokin eri sana kuvaamaan homoseksuaalista liittoa, jos kuitenkin pystyttäisiin säätämään lait, jossa kaikki homo- ja heterosuhteiden oikeudet ja velvollisuudet olisivat täsmälleen samat. Silloin tuntuisi, että oleellista olisi se sana "avioliitto", ja jotta se saataisiin "pyhitettyä" vain heteroille, pitäisi olla kaksi eri lakia täysin samaan asiaan. Niin, mitäpä tosiaan väliä nimestä?

"kansanedustajatko pakottavat sitten kirkon hyväksymään vai miten se menee"

Kansanedustajat säätävät lait, ja niiden puitteissa on kirkonkin toimittava. En näe kirkon kannalta menestyksellisenä, ettei se suostuisi vihkimään homoja, jos homoille avioliittoon vihkiminen tulee mahdolliseksi parisuhteen rekisteröinnin sijaan. Siinä kirkko erottelisi veronmaksajiaan rankalla kädellä, homojen veroeurot kun kirkolle kelpaavat.

"tosiaan minä en halua lähteä raamatun tekstejä muuttamaan"

Eihän niitä voi muuttaa. Ovat mitä ovat. Mutta tarvitseeko niiden mukaan kaikkien elää 2000 vuotta myöhemmin, se on eri juttu. Raamatussa on aika paljon sellaista, jota olemme vuosisatojen myötä jo hylänneet. Emme kivitä enää ihmisiä jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      104
      4269
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      52
      3046
    3. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      314
      2806
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      62
      2302
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      76
      1524
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1364
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      97
      1286
    8. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      77
      1128
    9. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1121
    10. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      65
      1082
    Aihe