Virkkauslyhenne 3p l s:an?

virkkukoukku

Hei!
Aloitin virkkaamaan siksak-mallia, mutta en ymmärrä mitä tarkoitetaan lyhenteellä "3p l s:an". Eli ensimmäisen kerroksen loppuun tulisi virkata 3 pylvästä l silmukkaan. Mitä tarkoittaa l?
Kiitos!

5

434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa olla

ohjeenkirjoittajan/kääntäjän omakeksimä lyhenne. Ei ainakaan minulle tuttu, vaikka paljon virkkaankin ja ohjeita kirjoitan.

Kun ottaa huomioon, että kysymyksessä on sik-sak-malli, niin sopisiko mallikertaan, että viimeiseen silmukkaan virkattaisiin 3 p? Ajattelin vaan, että jos ohjeenkirjoittaja on keksinyt omasta päästään lyhenteen 'l silmukka', joka sitten tarkoittaisi lopetussilmukkaa eli krs:n viimeistä silmukkaa.

Ei varmaankaan olisi suuri vaiva laittaa ohjeen yhteyteen lista käytetyistä lyhenteistä, etenkin silloin jos harrastaa aivan omia, ei yleisesti käytössä olevia lyhenteitä ;)

• Irrallinen

Vaikea sanoa noin irrallisena, koko ohjetta tarkastellen joku enemmän virkannut saattaisi kokemuksesta osata arvioida, mikä kohta ko. virkkausmallissa on menossa j amiten se pitäisi toteuttaa, eli näin ollen tulkita mitä tuo tarkoittaa. Itselle tuli ensimmäisenä mieleen "3p 1. s:aan", eli 3 pylvästä ensimmäiseen silmukkaan. Toisaalta tuo lopetussilmukkatulkinta kuulostaa yhtä mahdolliselta, kun ei näe alkuperäistä kontekstia.

• Kaikelle avoin

Arvelenpa minäkin. Siksak tehdään monesti niin. että silmukoita lisätään toisessa kohdassa ja toisessa vähennetään. Saadaan se kuvio aikaan. Lisäykset, elikkä monta samaan silmukkaan, tehdään aina samassa kohtaa. Olen kyllä virkannut sellaista, mutta siitä on aikaa. Ehdottaisin, että googlaat muita siksak ohjeita, niin arvoitus saattaa ratketa. Kertoisitko sitten meille muille, minkä ratkaisun teit. Ainakin minua jää mietityttämään.

• hani

Juu, tuntuu kyllä oudolta tuo lyhenne. Itse aloitin virkkaamisen ruotsinkielisillä ohjeilla. Nykyään en käytä enää mitään ohjeita, keksin aina mallin itse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      98
      4138
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      34
      2922
    3. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      257
      2416
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      60
      2152
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1466
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1310
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      92
      1154
    8. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1101
    9. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      71
      984
    10. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      57
      965
    Aihe