Köyhällä ei varaa, harmittaa :-(

Äitijollaeirahaa

Olen köyhä äiti. Minulla ei ole rahaa ylimääräiseen paljoakaan. Poikani 3-v haluaisi vaikka minne ja tyttöni 5-v myös. Minne voisi mennä. Suomessa pitäisi pysyä. Auto minulla on ja rahaa yhtä "lomaa" varten 200€, jota on säästetty kauan!! Tarkoitus olisi siis viikoksi tai pariksi päiväksi päästä yöpymään jonnekkin ja käydä jossain "nähtävyyksissä". Lapsilleni riittää aika vähä, mutta haluaisin yllättää.

Eli onko jotain ideoita minne mennä. Myös yhden päivän reissuideat ovat tervettulleita!!

187

10194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksdlf

      Hei,

      Tuon ikäiset ovat yleensä ikionnellisia päästessään laivalle. Ainakin Viking Clubilta saa monesti ihan ilmaisiakin 23 h risteilyjä Turusta Tukholmaan.

      Hiihtolomien aikaan saa monesta hotellista huoneen halvallakin.

      Omien eväidenkin syöminen matkan aikana on monesti elämys. :)

      • joku vaan

        En ole varma onko enää voimassa,mutta jos liittyy Viking Clubiin (ilmaista) saa lahjaksi joko Tallinnan tai Tukholman risteilyn. Jokatapauksessa 4 hengen hytin saa alle 40 eurolla ja laivalla on lapsille paljon tekemistä. Missä päin muuten asutte?


      • Mieti mistä maksat!

        Komppaan; Omien eväidenkin syöminen matkan aikana on monesti elämys. :)

        Ei ole häpeä syödä omia eväitä laivalla, etenkin kunTallinkin Viron reitillä ruuan hintataso on tosi korkea ja laatu kelvoton ja Eckerö Line seuraa perässä, ikävä kyllä.

        Tallink tarjoaa vielä pahvilautasilla, kertakaikkisen huonoa ruokaa. Koe siellä sitten reissuelämyksiä.!!
        Eckerö Line korotti juuri aamiaisaterian hintaa 7.5eurosta 10euroon.
        Kannattaa ottaa eväät maun ja hinnan takia mukaan. Vedenkeitin on kätevä, sillä saa laivan pistorasiasta omat kaffet..


      • TMulli
        Mieti mistä maksat! kirjoitti:

        Komppaan; Omien eväidenkin syöminen matkan aikana on monesti elämys. :)

        Ei ole häpeä syödä omia eväitä laivalla, etenkin kunTallinkin Viron reitillä ruuan hintataso on tosi korkea ja laatu kelvoton ja Eckerö Line seuraa perässä, ikävä kyllä.

        Tallink tarjoaa vielä pahvilautasilla, kertakaikkisen huonoa ruokaa. Koe siellä sitten reissuelämyksiä.!!
        Eckerö Line korotti juuri aamiaisaterian hintaa 7.5eurosta 10euroon.
        Kannattaa ottaa eväät maun ja hinnan takia mukaan. Vedenkeitin on kätevä, sillä saa laivan pistorasiasta omat kaffet..

        Jos pitää omat kahvit vielä keittää on parempi kun ei lähde ollenkaan. Jos varustamo ei käyttäisi kertakäyttöastioita, vaan ns. oikeita niin kulut tottakai nousisivat. Vai kenen kuvittelit maksavan astiat, tiskauksen, tiskikoneen, tiskaajan ym. ym. Toki säästää voi, mutta järki käteen. Voi myös todeta vanhan vesillä liikkujan ohjeen: "Älä jätä aivoja narikkaan"!


      • Ihan sama mitä
        TMulli kirjoitti:

        Jos pitää omat kahvit vielä keittää on parempi kun ei lähde ollenkaan. Jos varustamo ei käyttäisi kertakäyttöastioita, vaan ns. oikeita niin kulut tottakai nousisivat. Vai kenen kuvittelit maksavan astiat, tiskauksen, tiskikoneen, tiskaajan ym. ym. Toki säästää voi, mutta järki käteen. Voi myös todeta vanhan vesillä liikkujan ohjeen: "Älä jätä aivoja narikkaan"!

        lautasia, ei se sitä makua paremmaksi muuta vaikka posliineilta söis.


      • Ei tule

        laivareissu halvaksi jos asuu esim.Rovaniemellä.
        Aloittajahan ei edes maininnut, että missä asuu...

        Älkää ihmiset olettako, että kirjoittaja asuu teidän naapurissanne!

        ALOITTAJA!
        Saisit varmasti itsellesi parempia vinkkejä jos tietäisimme, että mistä olet lähdössä lomalle.


      • Paikkakuntajiosiouio
        Ei tule kirjoitti:

        laivareissu halvaksi jos asuu esim.Rovaniemellä.
        Aloittajahan ei edes maininnut, että missä asuu...

        Älkää ihmiset olettako, että kirjoittaja asuu teidän naapurissanne!

        ALOITTAJA!
        Saisit varmasti itsellesi parempia vinkkejä jos tietäisimme, että mistä olet lähdössä lomalle.

        Niin Usein asiallinen aloitus menee arvailuksi kun aloittaja ei jaksa tai ilkeä laittaa asuinpaikkaansa. Anna siinä sitten vihjeitä toiselle:(

        Mutta oma on hapeänsä, ja vahinkonsa. Muuten todella hyvä topiikki, harmi kun ei tiedä asuuko napapiirillä , Itä-Suomessa, vain Turun saaristossa????


    • syrt 20

      riippuu mistäpäin suomea olet.helsingistä ja lähiympäristöstä pääsee halvalla vaikka minne.pohjoisesta ja itärajalta onkin kallimpaa.laivalla tukholmaan,tallinaan ovat halpoja.junalla lapset matkustavat ilmaiseksi.

      • kolonkikolonki

        Ihanko totta että lapset matkustavat junassa ilmaiseksi? No mikä hätä sitten köyhällä äidillä. Jo yksistään junamatka on pienelle lapselle seikkailu.
        Sinne vaan reppuun piirustusvehkeet, mehut ja eväät niin matkasta tulee mukava.

        Eikä sitä tarvitse matkustaa kauaskaan kun noin pienillä lapsilla tahtoo jo 15 minuutin kuluttua olla kysymys, joko olemme perillä.


      • Hyväämatkaa
        kolonkikolonki kirjoitti:

        Ihanko totta että lapset matkustavat junassa ilmaiseksi? No mikä hätä sitten köyhällä äidillä. Jo yksistään junamatka on pienelle lapselle seikkailu.
        Sinne vaan reppuun piirustusvehkeet, mehut ja eväät niin matkasta tulee mukava.

        Eikä sitä tarvitse matkustaa kauaskaan kun noin pienillä lapsilla tahtoo jo 15 minuutin kuluttua olla kysymys, joko olemme perillä.

        Jos ette vielä ole matkalla olleet ja jos olette etelä-Suomesta, ehdottaisin Tallinnaa. Laivamatka on edullinen ja lyhyt, majoituksen voi löytää tosi halvalla ja syöminenkin halvempaa kuin Suomessa. Pieni helppo ulkomaan matka. :) En ole tosin lasten kanssa käynyt Tallinnassa, mutta uskoisin, että löytyy kivaa tekemistä myös pienille. Esim. pääsiäisenä voi olla jo ihan keväistä ja paikat auki pyhäpäivinäkin.

        Suomessa junassa matkustaa alle 6-v. ilmaiseksi.


      • kummaa hommaa
        Hyväämatkaa kirjoitti:

        Jos ette vielä ole matkalla olleet ja jos olette etelä-Suomesta, ehdottaisin Tallinnaa. Laivamatka on edullinen ja lyhyt, majoituksen voi löytää tosi halvalla ja syöminenkin halvempaa kuin Suomessa. Pieni helppo ulkomaan matka. :) En ole tosin lasten kanssa käynyt Tallinnassa, mutta uskoisin, että löytyy kivaa tekemistä myös pienille. Esim. pääsiäisenä voi olla jo ihan keväistä ja paikat auki pyhäpäivinäkin.

        Suomessa junassa matkustaa alle 6-v. ilmaiseksi.

        moi mun mummu meni amerikkaan, eikä sillä ollu rahaa.ei 200 eurolla pääse mihinkään omalla autolla


      • EEEEi!!
        kolonkikolonki kirjoitti:

        Ihanko totta että lapset matkustavat junassa ilmaiseksi? No mikä hätä sitten köyhällä äidillä. Jo yksistään junamatka on pienelle lapselle seikkailu.
        Sinne vaan reppuun piirustusvehkeet, mehut ja eväät niin matkasta tulee mukava.

        Eikä sitä tarvitse matkustaa kauaskaan kun noin pienillä lapsilla tahtoo jo 15 minuutin kuluttua olla kysymys, joko olemme perillä.

        Ei oo totta koska mun mielestà kun olin ppieni ni en hirveesti pitàny tosta juna matkasta ite ehdottaisin laivaa ja mun mielestà laivan ruokaki on ihan hyvààà..........
        Laivalla on leikki paikkoja pelikoneita ja kaikkea kivaa lapsille.!!!! :)


      • Lapsi matkassa
        Hyväämatkaa kirjoitti:

        Jos ette vielä ole matkalla olleet ja jos olette etelä-Suomesta, ehdottaisin Tallinnaa. Laivamatka on edullinen ja lyhyt, majoituksen voi löytää tosi halvalla ja syöminenkin halvempaa kuin Suomessa. Pieni helppo ulkomaan matka. :) En ole tosin lasten kanssa käynyt Tallinnassa, mutta uskoisin, että löytyy kivaa tekemistä myös pienille. Esim. pääsiäisenä voi olla jo ihan keväistä ja paikat auki pyhäpäivinäkin.

        Suomessa junassa matkustaa alle 6-v. ilmaiseksi.

        Tuohon junamatkaan sellainen lisäys, että alle 18-vuotias menee vanhemman kanssa ilmaiseksi. Itse ainakin kun 17 vuotiaana matkustin äitini kanssa, menin äitini lipun hinnalla. Nyt olen siis 19-vuotias, eli aikaa ei ole kauankaan.


      • Tutustukaa ihmeessä

        Tuohan on hieno juttu. Enpä ollut moisesta ennen kuullut.


    • Armstrong

      Niin... ajat muuttuvat. Itse en älynnyt kai 3- ja 5-vuotiaana edes haluta/pyytää minnekään. Riitti kun seurasi ruudun äärellä kuulentoa. Eli tuli käytyä avaruudessa kotisohvalta käsin.

      Sukulaisiin (vastavuoroisesti)?

    • suositus

      Porin Yyteri on hauska, ja "etelänrantalomamainen" kohde. Suosittelen! en tiedä tarkemmin yöpymiskuluja mutta leirintäalue ja hotelli siellä on joten uskoisin että löytyy laidasta laitaan :) itse olen suht köyhästä duunariperheestä ja tuo oli kyllä varsinkin pienenä ihan unelma kohde lapselle, pitkät hiekkadyynit ja aurinko, taitaa siellä jotain liukumäkiäkin ja muuta puuhaa lapsille
      olla :)

    • Kiva loma lapsille

      Tallinna/Tukholmanristeily olisi edullinen miniloma. Katsele huuto.netistä risteilylahjakortteja, niitä saa halvalla. Tosiaan riippuu siitä, missä päin asutte. Junaliput ovat varmaan kalleinta koko matkassa, jos ette satu asumaan Helsingissä/Turussa.

    • näin meillä

      No laivalle tietenkin ! Miniristely !

      Jos otat matkan heti kun talvilomakausi on ohi. Lapset ei ole koulussa vielä, niin kannattaa nyt lomailla muuloin kuin hiihtolomaviikoilla.

      Hytti ei paljoa maksa kun ei ota luxusta ja selaa netistä punaiset tms. muut halvat lähdöt joita on yl. viikolla. Porukkakin on viikolla siistimpää laivalla.

      Evästä hyttiin mukaan. Sämpylää ja limua esim. ettei joka ruokapalaa tarvitse maksaa laivan kaupassa.

      Kotona ruoka ennen lähtöä ja sitten baarissa iltapalaa tai kunnonruokaa. Laivan kauppaan iltasella namuostokselle ja ei pieni matkamuisto pehmolelukaan paljoa maksa.

      Älä osta itsellesi mitään !

      Laivassa on pallomeret ym. leikkivempeleet. Ainakin Siljan isommilla laivoilla on tuonikäiselle kaikkea. Saattaa osua jopa lasten show. Perehdy ohjelmistoon.

      Jos nähtävyyttäkin haluat niin poiketkaa esim. Helsingissä Nykytaiteen- tai eläinmuseoon tai ihan minne vaan. Pienelle lapselle kaikki on uutta ja heillä ei ole ikinä mälsää .... ;))

      Toinen vaihtoehto on Helsinki ja jossain hotellissa yö tai pari ja ne nähtävyydet ... esim. merimuseo ja talvipuutarha.

      • ilahduta itseäsi vähintään yhtäpaljon kuin lapsiakin. Olet ansainnut sen.


    • odotellaan

      niin mihin sitä menisi,kun on sairas työkyvytön,eikä kela ja varma anna eläkettä,vaikka kaikki lääkärit todennut työkyvyttömäksi,vammauduin työssä.nyt saan rahaa 78 e kuussa ja siitä verot,51 euroa taitaa siitä jäädä kuukausiansioksi,mihin sillä pääsee lomalle.

      • Sossuun vaan

        Voisit hakea toimeentulotukea. Se on yksin asuvalle 460e/kk joka jää asumiskulujen ja sähkön ja lääkärin määrämien jälkeen käteen! Ei kenenkään tarvitse noin pienellä rahalla kitua!


    • Äiti vaan

      Ano ihmeessä tuettua lomaa. Lomatuki tms. netistä löytyy kyllä. Tuettuja lomia voi anoa kuka tahansa, se myönnetään joko taloudellisin tai sosiaalisin perustein. Itse olen lapsen kanssa ollut pariin otteeseen ja lapsi muistaa ne pahaina lomina lapsuudestaan. Ollaan oltu kylpylässä, mutta niitä järjestetään ympäri suomea myös urheiluopistoilla ym paikoissa. Vaihtoehtoja kyllä löytyy.
      Laivalle pääsee kyllä suht edullisesti, mutta totuus on, että kolme ihmistä ja 200€, ei siinä ihmeisiin pysty kun ei ole jeesus vaan äiti vaan.

    • kiva loma
    • Kolmenlapsen äiti

      Suomessa kyllä yöpyminen on niin kallista hotelleissa /kylpylöissä ettei 200:lla eurolla saa kuin yhden yön ja siihen ruuat! Laivaristeilyt halvempia todellakin. Mutta on niitä nykyään kaiken maailman HopLop temppupaikkoja tuon ikäisille joihin voi tehdä päivämatkan. Kesällä Korkeasaari, puuhapuistot jne. Yöpymistä kannattaa Suomessa harkita vaikka teltassa leirintäalueella :D

      Noin pienille lapsille yllätyksen ei tarvitse olla edes kovin ihmeellistä. Ehkä äitinä kaipaat itse jotain extraa...pois kotoota lasten kanssa.

      • kommentti...,,.,.

        Nimimerkki "Kolmenlapsenäiti" on oikeassa, että varmasti hotellissa tai kylpylöissä lasten kanssa yöpyminen ruokineen syö jo 200:n euron matkabudjetin lasten " elämyslomaan" yhdessä päivässä, ja nämä valehtelevat nämä nettihuijarit tossa alempana, jotka väittävät, että kirjoitus on poistettu, kun ei siltä näytä, koska nyt on 8. maaliskuuta klo 17.:19 tällä hetkellä kun minä sivullinen kommentoin tätä ja olen ihan täysijärkinen nimetön, joka keskustelee viattomasti Suomi24:n julkisella keskustelupalstalla foorumin näkyvään aloitukseen nimettömille keskustellen. Ja joo: Suomen hintatasolla moni pienivarainen varmasti yöpyy lomamatkalla mieluummin teltassa, kuin hotelleissa, jos siihen mahdollisuus on - ja usein kesäsesonkien aikana on - jos vaihtoehtona on hotellit, jotka maksavat 150 euroa vuorokaudelta.


        Mä en kyllä ymmärrä, että miten laivaristeilyllä saisi jos kaksi pientä kakaraa on, uppoamaan edes kaksisataa euroa kuluihin. Mulla ei ole lapsia, mutta niitä ristelilyjä saa alle viidenkymmenen euron ja jos on joku 24 h risteily, niin siellä ei maksa mikään muu kuin syöminen, lasten karkkiostoksilla käynti ja joku lastenmaailma- osuus, mitä usein laivoilla on. Mutta laivaristeilyt on aika tunkkaisia - itse en välttämättä veisi pikukakakaroita sellaiselle, jollei ole varmaa, että laiva on pääosin täynnä eläkeläisiä ja muuta rauhallisempaa sakkia.

        Jos toi ketjun aloittaneen tarina pitää paikkansa, niin 200:lla eurolla mä veisin kaksi pientä lasta vaikka ensin vaikka naapurikaupunkiin uimahalliin, sen jälkeen syömään tosi kivasti johonkin ravintolaan ( samalla lapset oppivat ruokailutapoja, kun syödään ravintolassa) ja lopuksi vaikka johonkin lasten leikkipuistoon tai tapahtumaan, missä on lapsilla omaa ohjelmaa. Mutta haisee paskanjauhannalta - kuvottaaa oikeasti tää Suomi24.

        Mikä sana muuten on " kotoota?" Vaikka olet amis, niin pyydän, että älä tuo kirjallisessa viestinnässä murrettasi liian selvästi esille - sellainen ärsyttää, kun kyse on nimettömästä viestinnästä missä ei tiedä keitä ovat keskustelijat.


    • Retki: Autolla vähän matkaa, nuotion sytytys, makkaroiden paisto, kuumaa kaakaota termarista. Hevosia katsomaan? Maatilamajoitus?
      Köyhästä mökistä olen ja koulun retki Särkänniemeen oli eka matka.
      Minnekkään kun ei ollut varaa lähteä, niin 9-12 v. otin eväät ja kaakaota, sukset jalkaan ja jonnekkin yksin tai kavereiden kans.
      No onneksi äiti ei nähnyt kaikkia vuorikiipeilyjä. Siis umpihangessa.
      Kesällä ei ollut ongelmia" ,. pellolle töihin. Syksyyn mennessä oli voimat aikuisen naisen luokkaa. Silloin ei puhuttu lapsityövoiman käytöstä. Oli vaan pakko tehdä minkä jaksoi.
      Tästä sen huomaa että 50 lähestyy, kun muisteluita kirjoittelee.

    • muistan nuo ajat

      Itse tein autolla aikanaan lasten kanssa pienen kiertoajelun järvisuomessa. Teltan sijaan yövyttiin kaikkein halvimmissa ja kämäsimmissä leirintäalueen mökeissä. Puumalassa oltiin yksi yö ja Anttolassa aitassa jossa oli pelkät pedit. Soutuveneellä soutelimme. Kohokohtana oli kun uimme pieneen saareen ja jätimme auton levähdyspaikalle. sitten uimme takaisin pienen salmen yli. se oli suuri seikkailu, pojat taisivat olla juuri uimaan oppineita ja uin siinä heidän vieressään.

      Ei mennyt paljoa rahaa mutta seikkailun tuntua oli.

    • mk

      Pyydäppä laten isältä loput rahat niin rittää lomaan ja isältä voi pyytää 500€.

      • jos sama late...

        ei se laten iskä niin rikas ole?


      • marjattaa
        jos sama late... kirjoitti:

        ei se laten iskä niin rikas ole?

        Totta se yksineläjä jotain ylimääräistä kasaan saa...


    • Vanhassa vara paremp

      Suosittelen mummolaa.

    • Pappa betalar..

      Sossu maksaa sulle loman..

    • provo

      tyypillinen provo jossa aloittaja ei vastaa tarkentaviin kysymyksiin tai muutenkaan kommentoi, ainakaan samalla nimimerkillä. kenties ylläpidon aloittama. palstahan tarvitsee klikkauksia jotta mainostulot on taattu.

      • ärsyyntynyt123

        kuulehan nimimerkki provo. Enpä usko väitteeseesi että joku kirjoitus on ylläpidon aloittama sillä hämmästyin kerran pahanpäiväisesti kun oma kirjoitukseni oli nostettu tuonne aloitteeksi, enkä sitä tosiaan sellaiseksi ollut tarkoittanut tai halunnut. Sen myötä sain kimppuuni yhden naisen joka haukkui armottomasti vastasinpa mitä hyvänsä, vaikuttimena se etten ollut välikommentoinut asiaa. Enpä niin,kun ne ole
        kaiken aikaa koneen ulottuvilla. Miksi kaikki pitää aina mustamaalata ja haukkua, arvostella piloille?


      • kommentti...,,..,
        ärsyyntynyt123 kirjoitti:

        kuulehan nimimerkki provo. Enpä usko väitteeseesi että joku kirjoitus on ylläpidon aloittama sillä hämmästyin kerran pahanpäiväisesti kun oma kirjoitukseni oli nostettu tuonne aloitteeksi, enkä sitä tosiaan sellaiseksi ollut tarkoittanut tai halunnut. Sen myötä sain kimppuuni yhden naisen joka haukkui armottomasti vastasinpa mitä hyvänsä, vaikuttimena se etten ollut välikommentoinut asiaa. Enpä niin,kun ne ole
        kaiken aikaa koneen ulottuvilla. Miksi kaikki pitää aina mustamaalata ja haukkua, arvostella piloille?

        Nimimerkille "ärsyyntynyt123": en ole tuo nimimerkillä "provo" ylemmäs tähän ketjuun kommentin kirjoittanut, enkä muutenkaan tätä ennen yhdelläkään kommentilla ketjuun osaa ottanut, enkä saatika ketjun aloittanut ( sanon, ettei tarvitse kenenkään tulla turhaan vainoharhaiseksi...) tai saatika mitään mitä joku hörhöimmistä lukijoista ehkä minusta voisi luulla tai luulotella, eikä minua edes kiinnosta yksinhuoltajuudesta keskusteleminen muutoin, kuin että avausta johdatellaan lukemaan fooumin Suomi24 etusivulta, mutta tuosta mitä sanoit tuli mieleeni, että ei välttämättä ole yhtään ilkeää epäillä keskustelupalstojen aloituksia joskus myös ylläpidon laatimiksi tällä Suomi24- foorumilla, koska minä ainakin olen usein nähnyt sellaista tällä foorumilla, että jos jostakin aiheesta jossakin on vähänkin mielenkiintoista keskustelua, niin yllätys yllätys niitä aiheita nousee Suomi24:n etusivulle ja erityisen paljon olen nähnyt ärsyttäviä avauksia, joissa ketjun avanneet eivät sanallakaan avauksensa jälkeen kommentoi keskustelunavauksiaan, joten alkaahan se nyt ärsyttää ja niitä juttuja helposti epäilee provokaatioksi, jos itse kysyy tarkentavia kysymyksiä ja vastaa sivistyneesti ketjuun, eikä ikinä saa ketjujen aloittaneilta vastausta....

        Itse pitäisin mielisairaana käytöksenä laatia keskustelunavauksia tällaiselle nimettömälle foorumille ja olla sitten tyystin edes kommentoimatta niitä, koska sellainen ei osoita mitään asiallista keskusteluintressiä. Eri asia se, että jos ei enää seuraavana päivänä jaksa kommentoida, mutta minusta jos tekee keskustelunavauksen, pitää sellaiseen sentään jotakin sanoa aiheen huomioiville vastaajille.

        En minäkään vietä kaikkea aikaani keskustelufoorumilla ja itse puolestani olen ikäni - mitä nyt olen tällä foorumilla käynyt näissä nimettömissä keskusteluissa ja aina nimettömänä - tämän Suomi24:n keskustelupalstojen osalta ihmetellyt sitä, että miksi jos johonkin keskusteluketjuun vastaa ja jos ketjun avaus on sisällöltään asiaton, niin että vaikka itse kirjoittaisi keskusteluketjuun asiallisen kommentin, saa kahdeksassa tapauksessa kymmenestä kaikki foorumihörhöt kimppuunsa, jotka luulevat minua ketjun aloittaneeksi, vaikka verbaalisesti jos tekstini lukisivat, on päivänselvää, että olen eri kirjoittaja, kuin kulloisenkin keskustelun avannut nimetön.

        Mistä muuten tiedät, että sinua haukkunut oli nainen sukupuoleltaan? Suosittelisin, että tällaisessa nimettömässä netissä ei oletettaisi kirjoittajien sukupuolesta (tai saatika nyt herranjumala henkilöistä...) mitään, koska tämä nyt valitettavasti on avoin nimetön keskustelufoorumi tämä Suomi24, missä kuka tahansa periaatteessa voisi valitettavasti esittää mitä vain ja kaikki mitä netissä on, ei välttämättä pidä paikkaansa tai ole sitä miltä ehkä voisi näyttää.

        Siitä kyllä sitä mieltä, että jos yksityishenkilöiden keskustelunavauksia Suomi24 ylläpito nostaa foorumin etusivulle, pitäisi kyllä melkein kysyä kirjotitaneilta lupa tai ainakin tuoda julki, että " Suomi24- ylläpito on nostanut kirjoittajan x nimettömän keskustelunavauksen fooruminsa Suomi24 etusivulle", jos kyseessä ei ole ylläpidolle tunnettu kirjoittaja. Itselläni ei kyllä ole ollut tuota ongelmaa, koska en ole kuin muutaman kerran elämässäni laatinut Suomi24:n keskustelunavauksen, vaikka olen käynyt keskustelemassa nimettömänä tällä foorumilla keskustelupalstoilla säännöllisen epäsäännöllisesti varmaan nyt noin seitsemän vuotta.

        Ja eniten ihmettelen sitä, että miksi etusivulle nostetut keskustelunavaukset eivät koskaan ole rekisteröityneiden nimimerkkien rekisteröidyillä nimimerkeillä kirjoittamia... Sua ei koskaan mietityttänyt sellainen seikkako? Tämä Suomi24- foorumi on tähän asti sallinut täydellisen nimettömyyden keskustelupalstoilla, mistä varmaan moni kirjoittaja minä mukaan lukien kiittää, koska ihan kaikesta ei haluaisi kirjoittaa nimellä, mutta samalla tämä foorumi Suomi24 on näemmä ikävästi sallinut myös määrättömän häiriköinnin, jopa henkilöihin käyvän mustamaalaamisen eli tyystin mielikuvitustarinoiden väittämisen, kiusaamisen palstoilla ja antanut lisäksi ylläpitonsa määritellä, että millaisia tekstejä kirjoittavia tämän foorumin Suomi24- keskustelupalstoilla suositaan.

        On erittäin perusteltua Suomi24:n näillä keskustelupalastoilla epäillä monia avauksia negatiiviseksi provokaatioksi, eikä vähiten siksi, että ns. tavis keskustelupalstalle kirjoittava ei paljoa siitä pysty päättämään, että mitä ja minkäsisältöisiä avauksia foorumin etusivulla mainoskuvien kanssa on, mihin foorumille eksyvät kommentoijat sitten houkutellaan kommentoimaan avauksia.


    • piutpauttt

      3 ja 5-vuotiaat eivät tosiaan paljoa vaadi. Elämysmatkailua parhaimmillaan juurikin yksinkertaiset, pienet asiat? Älä turhaan murehdi "köyhyyttäsi", kyllä aidosti välittäminen lapsistaan menee kaiken turhanpäiväisen krääsän tai lomamatkojen ohi. Jos sinulla se auto käytössä, niin juurikin jokin pieni roadtrip tms? Olitteko lähdössä nyt vai kesällä? Ilmaisristeilyitäkin on jaossa vaikka ja kuinka, mutta pakko siihenkin sanoa, että itse henkkoht en oikein ymmärrä miksi vanhemmat väen väkisin haluavat lapsiaan möykkäävien ja kännäävien aikuisten sekaan. Ja vaikka se risteily itsessään ilmainen olisikin, niin pelkästään syömiseen laivalla saattaa upota pieni omaisuus nykypäiväisen ylihinnottelun takia. Perunamuusi ja lihapullat=10e/annos, puhumattakaan seisovasta pöydästä joka sitten maksaa sen 30-35e/hlö. Tietysti jos kyseessä vaikka joki päiväristeily täysin lasten ehdoilla omine eväineen jne. niin se tuskin kovin kalliiksi tulisi.

      Sukulaiset? Eikö heitä ole? Isovanhemmat?

      Viettäkää mukava päivä yhdessä käyden vaikka uimahallissa, pulkkamäessä, luistelemassa, vuokraamalla jonkun kivan lastenelokuvan, tekemällä jotain hyvää ruokaa/pikkunaposteltavaa... Ja onhan se HopLop ym ym. Kaiken ei tarvitse aina maksaa maltaita vai kuinka?

      Olet suurella vaivalla saanut säästettyä 200e, joten mikset tosiaan jatkaisi sitä säästämistä? Jos siis kyse tosiaan siitä, että haluat lapsillesi jotakin "ainutlaatuista", niin jatka säästämistä vielä sen vaikka 2-vuotta jolloin kasassa voi olla jo senverran, että on varaa ihan "kunnon" lomaan josta lapset jopa muistavatkin jotakin vielä aikuisenakin?

      • Köyhä kamu

        Junamatka jonnekin tuttavien luo, siellä yöpyminnen ja esim. kylpylässä käynti, niin siinä on jo matkustelua ja elämyksiä. hyvälle tuttavalle kun kerrot, että tulisit käymään ja rahaa ei ole paljon, voisitko majoittaa meidät, niin kukaan ei taatusti pahoita mieltään. Lapsista on jännää esim. mennä retkelle ja syödä siellä eväitä, ei noin pienet ihmeellisiä juttuja tarvitse. Esim. yöjuna on kokemus sinänsä, samoin hotelli aamiaisineen ja kylpyammeineen (jos kotona ei ole), ei ne mahdottomia maksa!


    • tiuku111

      Hei jos yhtään lohduttaa niin olin 60-70 luvulla nuori äiti yksinhuoltaja, Sain kaupungilta asunnon Kumpulasta (parakista)lämmitys puilla, en ollut ikinä sahannut puuta. Halot liiterissä ei tullut vettä eikä myöskään mennyt vettä ulko WC. Olin kokopäivätyössä Eirassa ja vein 1 vuotiaan lapsen hoitoon Käpylään talvella pulkalla aamulla klo 7 ja palasimme n.klo 18 Parakki oli jääkylmä. Lapsi huopaan käärittynä lämmitin ja tein keiton. Sellaista oli asminen silloin Helsingissä mitä pienempi palkka sitä vaatimattomampi asunto , asumitukea ei tunnettu. Ei siinä lapsi paljon saanut .. Onneksi ajat ovat muuttuneet parempaan.200 e olisi tuntuntunut lottovoitolta silloisessa elämäntilanteessa.

    • rirrrr

      Hei!

      Noista laiva jutuista tuli mieleeni, että laivalla myös on lapsille ihan ilmaisia kilpailuja, joista jo saavat karkkia yms. palkinnoksi, eli edes niitä ei tarvitse ostaa!

    • Venlastiina ei kirj.

      Telttailemaan!
      Vielä on jossakin ilmaisiakin leirintäalueita, ja teltassa asuminen ja nukkuminen turvallisesti äidin kanssa, on varmasti lapsistasi jännittävää, pävisin riittää puuhaa vaikka mihin.

      Ikimuistoista lomaa!

      t. isoäiti Venlastiina

      • Telttailukin maksaa

        Se tuossa telttailussa vaan on, että jos ei omista telttaa ennestään, niin se on budjettiin nähden aika iso menoerä. Ja makuupussit & retkipatjat pitää tietysti olla myös.


      • marjattaa
        Telttailukin maksaa kirjoitti:

        Se tuossa telttailussa vaan on, että jos ei omista telttaa ennestään, niin se on budjettiin nähden aika iso menoerä. Ja makuupussit & retkipatjat pitää tietysti olla myös.

        Ei kai tämä perhe nyt aivan yksin ole maailmassa, että ei ketään läheisiä olemassa....telttaa ja makuupussia saa kyllä lainaksi tutuilta ja sukulaisilta, koska niillä on sen verran vähän käyttöä muutoinkin...ja eihän sitä nyt toki tarvi heti jollekin Ruotsin laivalle lähteä, jos rahat on tiukassa !! kerran vuodessa käynti jossain serenassa, niitähän siellä etelä-Suomessa riittää ja ainakin lapset nauttii !1


    • Tuetut lomat

      Hae tuettua lomaa!!Viikon täysihoito maksaa n.150e koko perheeltä.Vaihtoehtoja löytyy aivan mielettömästi ympäri Suomea!Suosittelen.Joka toinen vuosi saa hakea!

    • al ja ht

      HeipsSulle... Vastaavan tilanteen muistan kovin hyvin omilta yh-ajoiltani. Silloin olin yhdellä avan kivalla "lomasella" poikani kanssa- taisi olla joku vanha hotelli Etelä-Suomessa, paikkaa en muista, mutta hain lomaa joltain Maaseudun Lomaliitolta t Lomaliitolta tms.. Tsekkaa netistä "tuetut lomat", luulisin sieltä saatavan tietoa.
      Se kesti 5 vrk silloin (jo aikoja sitten), omani maksoi jotain tosi vähän ja pojasta ei mitään. Siitä voi sitten kulkea ympäristöä ihmettelemässä, taisi olla kylpylä-Serena siinä 20 km päässä.
      Hakemuksiin pitää vähän perustella elämäntilannettaan yms., mutta sehän ei ole vaikeaa. Paikkoja tälläiseen tuettuun lomailuun on Suomessa tosi paljon, valtio, RAY tms. antavat näille liitoille mittavia tukieuroja tarkoituksena käytettäväksi vähävaraisten hyvinvointiin.
      Hae pikaisesti, pääset vähän valitsemaankin... Sain itse siitä paljon, mukana oli vastaavia eroperheitä ja järjestettyä ohjelmaakin. Kiva syödä ja nauttia joskus. Tsemppiä!

      • Tuetut lomat

        Ensi kesän lomien haku päättyy 31.3!!Juu lomapaikkoja on urheiluopistoista kylpylöihin ja siellä on otettu huomioon niin lapset kuin aikuisetkin ja tekemistä riittää!Omat lapset tykänneet tosi paljon ja pari kesää ollaan vietetty loma näin.Ja jatkossa mennään aina kun päästään!


    • 1) Seurakunnan bussiretki johonkin.
      2) Laivaristeilyt: minusta paras idea. Ota ehdottomasti omaa syötävää ja juotavaa ja piirustusvehkeitä tms. mukaan!
      3) Järjestöjen tekemät retket.
      4)Kotikaupungin museoon tai kirkkoon tai esim. musiikkiopiston konserttiin tai harrastajateatteriin
      5) sukulaisiin
      6) Lähikaupunkiin ja yöpyminen esim. retkeilymajassa tai halpaan aikaan hotellissa

    • Fammu

      Jyväskylässä on kiva paikka, Viherlandia, jossa on lapsille seikkailupuisto Peukkula. On esim. kiva päivän retken kohde ja sopii hyvin alle kouluikäisille lapsille. Olin siellä joskus vuosia sitten, mutta paikka lienee edelleen olemassa, ainakin netissä mainostaa jo kesää 2012. Omat eväät mukaan, yöpyminen jossain rauhallisessa paikassa matkan varrella ja ehkä kylpyläkäynti, niin se on siinä pikkuisten elämysmatka. Sopivan kiireetön matkaohjelma, niin perheenpäälläkin non ihan kivaa. Kylpylöissä ei kannata yöpyä, koska hinnat on hirveät, mutta pelkkä päivämaksu ei tee mahdottomia.

      • JKL kohteeksi?

        Juu, Viherlandia on hyvissä voimissa http://viherlandia.fi/ ja Peukkula myös http://www.peukkula.fi/ . Melko lähellä (Lievestuoreella) on myös pieni, mutta tunnelmallinen Nokkakiven huvipuisto http://www.nokkakivi.fi ja aivan sen läheltä löytyy kotieläinpuisto Ysitien lemmikki http://www.ysitienlemmikki.fi/ . Päijänteellä voi huristella höyrylaivalla tai vähän modernimmillakin vehkeillä http://www.paijanne-risteilythilden.fi/ ja http://www.matkarhea.fi/ . Jyväskylässä on edullinen kylpyläkin, nimittäin paikallinen uimahalli Aaltoalvari, mutta se on tällä hetkellä remontissa. Hieman hinnakkaammin pääsee pulikoimaan Laajavuoren kylpylässä. Edullista majoitusta löytynee lähialueelta googlailemalla. Tervetuloa vaan Jyväskylään!


      • näin tein

        nämä ovat täysin eri yrityksiä. Tuo kukkakauppa ei nyt ihmeellinen nähtävyytenä ole. Mene suoraan Peukkulaan.


    • yksi äippäliini

      onko sinulla ketään ystävää tai sukulaista jonka luokse voisitte mennä yökyläilemään ja vastaehtoisesti että kyseinen ihminen lapsukaisineen voisi sitten tulla sinun kotiisi yökyläilemään samalla periaatteella.

      Varmasti joka paikkakunnalla ja kaupungissa on vaikka uimahalli tai laavupaikka yms. jossa voisi käpästä, eikä maksaisi paljoa.

      Tuon ikäisille on jo toinen kaupunki ja esim. automatka tai vaikka junamatka on elämys, tai vaikka pulkka/ hiihto/ luisteluretki eväineen jonnekin ei niin tuttuihin maisemiin.

      Tiukka taloudellinen tilanne hyvinkin tuttua , leipokaa kotosalla ja käykää vaikka uimassa , luistelemassa, hiihtämässä tai pulkkamäessä ihan paikallisissa paikoissa voittehan vaikka ajaa linja-autolla vähän kauemmaskin.

      Yhdessä puuhastelu ja hassuttelu ... miten ois vaikka vesiväreillä vartalomaalaus kylppärissä tai vaahtokylpy jos sattuis vaikka vanna kotosalla olemaan.

      Tehkää maja ja eväät sekä paljon satukirjoja sekä pelejä mukaan , anna aikaa lapsillesi kyllä varmasti huomaat kuinka iloiseksi he tulevat. säästä rahat vaikka kesäreissuun jolloin voi mennä vaikka telttailemaan kauvemmaksikin .

    • Vaihtoehtoja on :)

      Kannattaa miettiä mitä ois suht lähellä, pitkät automatkat pienten kanssa ei oo ehkä kauhean kivoja. Esim. Jyväskylän suunnalla tais olla semmoinen tosi kiva Keski-Suomen museo, jossa pääsee kattomaan kaikkia täytettyjä suomalaisia eläimiä. On jänniä :) Ja ihan naapurikaupunkiin voi mennä ja käydä syömässä ja vaikka lastenleffassa, semmisessa toki, joka oikeasti soveltuu noin pienille. Ja sit vaikka talvipuutarhat on lapsille usein kivoja. Ja sit voi tosiaan miettiä, käviskö sukuloimassa yhtenä osana lomaa. Vois ottaa yhteyttä johonkin vähän kaukaisempaankin sukulaiseen ja käydä piipahtamassa.

      Jos asutte jossain suht lähellä, niin Tykkimäki on tosi kiva ton ikäisille. On halvempikin kuin esim. Linnanmäki, joka on tuon ikäisille vielä liian iso paikka. Tykkis on rauhallisempi ja siellä on ihana minikaupunki lapsille, jossa saa ajella pikkuisilla autoilla jotka menee hiljaa :) On kyl varmaan tosin kivempi kesemmällä, en tiiä onko nyt aukikaan...

      Mut ihan tosi yksinkertaisetkin jutut riittää - ihan vaikka polkupyöräreissu jonnekin missä ei olla ennen käyty. Kesällä saaristo: tuuriveneellä saareen. Ja puistot, ehdottomasti. Mut laiva ja kylpylät taitaa olla aika varmoja valintoja tähän vuodenaikaan ja voi päästä tosi halvallakin niihin, tosin ei viikoksi-kahdeksi. Mut yhtenä osana lomaa tai minilomana oikein kiva juttu :)

      Ja junalla matkustaminen on lapsille kans tosi jännää! Ja noin pienethän tosiaan matkustaa ilmaiseksi, joten kadee miettiä, et vaikka oisitte autolla liikenteessä niin yhtenä päivänä menis junalla yhdessä johonkin aika lähelle. Lapset kertoo aina päiväkodeissakin ihan innoissaan jos on menny junalla jonnekin! Ja tosiaan noin pienille on ihan yhtä iso elämys mennä junalla naapurikaupunkiin ja nähdä museossa täytetty jänis, kuin lentää Thaimaahan ja ratsastaa norsulla. Ja noi jälkimmäiset on noin pienille usein liikaa, ne saa paljon enemmän irti turvallisista pienemmistä jutuista. Ja turvallinen ja kiva arkihan se on kaikkein tärkeintä! :)

      Eli silmät vaan auki, monia kivoja juttuja voi tehdä tosi vähällä rahalla :)

    • andkjeb

      napsu.comista saa tukholman-risteilyjä jopa viidellä eurolla neljälle hengelle! joskus oli tällainen äkkilähtö. sieltä siis :)

    • tiedät ratkaisun

      Jos minulla olisi 3v ja 5v olisin umpiköyhä, mutta eipäs ole niin pärjään vähemmällä. Päästä lapset vapaaksi maailman pyörteisiin ja tuu takas baariin (eikä tarvi käydä räkälöissä kun 2 hlö. vähemmän elätettävänä).

      • nbvcdetyu

        Pitäisikö sinut , "tiedät ratkaisun", siis elättää?


      • tiedät ratkaisun
        nbvcdetyu kirjoitti:

        Pitäisikö sinut , "tiedät ratkaisun", siis elättää?

        Tuostakin voi kommentoida paljon että kuka loppujen lopuksi tässä yhteiskunnassa ketäkin elättää. Jos pelkästään sen perusteella lasketaan ketkä maksaa eniten veroa, niin hyvätuloisimmat elättävät huonotuloisempiaan ja työttömät ovat kaikkien elättejä. Toinen ajattelutapa on työn määrä, jolloin perus duunarit jotka huoltaa ja rakentaa elättävät fyysisesti "lellittyjä sisätyöläisiä". Myöskin laki, terveys ja turvallisuus puolella työskentelevät elättävät monia. Ja lopullisena vastauksena tuohon voin kertoa että kyllä, minut omasta mielestäni todellakin pitäisi elättää.


      • Hölmö 11 ?
        tiedät ratkaisun kirjoitti:

        Tuostakin voi kommentoida paljon että kuka loppujen lopuksi tässä yhteiskunnassa ketäkin elättää. Jos pelkästään sen perusteella lasketaan ketkä maksaa eniten veroa, niin hyvätuloisimmat elättävät huonotuloisempiaan ja työttömät ovat kaikkien elättejä. Toinen ajattelutapa on työn määrä, jolloin perus duunarit jotka huoltaa ja rakentaa elättävät fyysisesti "lellittyjä sisätyöläisiä". Myöskin laki, terveys ja turvallisuus puolella työskentelevät elättävät monia. Ja lopullisena vastauksena tuohon voin kertoa että kyllä, minut omasta mielestäni todellakin pitäisi elättää.

        Tuskinpa Nallekaan on omaisuuttaan 10€ tuntipalkalla tienannut?


      • EI OOKKAAN
        Hölmö 11 ? kirjoitti:

        Tuskinpa Nallekaan on omaisuuttaan 10€ tuntipalkalla tienannut?

        Se Nalle-kulta saa maataloustukea noin 152 euroa tunnilta,,,jos tekee kahdeksantuntisia päiviä sen 220 vuodessa. Tosin epäilen ettei Nallen kostyymi ole navetan hajusta oikeen hyvin perillä.


    • onihanaaollalomalla
    • Ammattiliitoila on edullisa lomapaketteja jos kuulut liittoon.Sossun muijilta kannattaa kysellä yksinhuoltajile tarkoitetuja lomija,kysymättä ne ei tarjoo mitään.Yks tuttu yksihuoltaja nainen oli sellaisela lomala olisko seollut joku RAY järjestämä .Seurakunnat varmaan kassa järkkää jotain tapahtumia .Kannattaa kysellä kysyminen ei maksa mitään.Voimia

    • Gogoomuslainenx

      missä on isä, eikö se vois vähän maksaa kans, onhan he hänenkin lapsiaan. Vai eikö isä/isät ole kuvioissa? Jos lapsia tekee, kannattaa myös hankkia sitä rahaa jostain, ettei lasten tartte nyhjätä kotona, kun muut kaverit pääsee ulkomaille ja ties minne...

    • Mörkkis

      Aloittaja on saanut hyviä ideoita jotka kelpaavat muillekin, jopa lapsettomille. Rahasta puheenollen, lapsillasi on tietenkin isä jolla lienee jonkinasteinen velvollisuus osallistua lasten kasvatukseen ja kasvamiseen, ellei muuten niin rahalla.

    • ei kun kesällä matka

      jos lähdette kesällä, niin menkää jonnekkin järven rantaan ja pystytä teltta.. minä olen ainakin antanut luvan ilmaiseen telttailuun maillani, kunhan keräävät roskat. eli kysyvä ei tieltä eksy. juhannuksena olen antanut rantaan kokko luvan (siis silloin on saanut polttaa kokkoja), ainoana olen sanonut ettei laajenna ympäristöään niin paljon että tulee meijän pihaan :-), oikein mukavia pyöräiliöitä ovat olleet, enkä mielestäni ole mitään menettänyt. näin nais näkökulmasta katsottuna, voisin antaa yöpyä ilmatteeksi pidemmän aikaakin.. enemmän itse maan omistajana surisin jos vettä sataisi..

      kun saatte luvan niin maanomistaja tietää myös että sielä on turvallista yöpyä

      hei! muistaakseni kuhmoisissa on mainostettu jotakin tilaa jossa voi tehdä elämysmatkan, hieman työtä niin majotus on maksettu..sielä on kuulemma käynyt lapsiperheitä. lapset saavat tutustua maaseutuun ja vanhemmat pääsevät halvalla. tää kuhmoinen paikkakuntana voi olla väärä, mutta elämysmatkana se on mainostettu

    • sonsku

      Heippa.
      Sinun kannattaisi anoa tuettuja lomia koko perheelle, itse olen ollut useamman kerran lasteni kanssa (4 yh) sellaisella ja voit omavastuu osuutta anoa kuntasi sos.toimistosta. Lomat ovat viikon mittaisia

    • rerererereerrer

      tilaa ilmanen viking clubi kortti

      tulee tarjouksia muutaman euron hytti 4 sopii

    • Entinen YH-äiti

      Entisenä YH-äitinä säästin aina elatusrahoista jotain pahanpäivän varalle ja tyttären muut menot maksoimme exäni kanssa puoliksi.Voisit neuvotella exäsi kanssa myös muista kuin pakollisista menoista.Kuulutko Yhden vanhemman yhdistykseen ja vaikka et kuuluisikaan,voit soittaa paikkakuntasi yhdistykseen sieltä saat neuvoja,paikkoja esim.tuetut lomat,seurakunnan järjestämät jne.Jos sinulla on netti käytössä käyppä Yhden vanhemman liiton sivuilla jo sieltä löytyy hyvää tietoa esim on laskettu mikä on yhden,kahden lapsen kulutus ja mikä on elatusavun suuruus ym.Itse sain hyviä ystäviä,neuvoja ja tietoa kuulumalla paikkakuntani yhden vanhemman yhdistykseen.Suosittelen rohkeasti ottamaan yhteyksiä! Totesin näin jälkikäteen,että ne henkilöt, jotka ovat samassa asemassa vain pystyvät ymmärtämään tilanteesi.

    • äpläröö

      Olemassa on kodinvaihtolomia. Vaihdat kotisi toisen perheen kanssa ja voit asua missä päin vain. Pelkät lennot maksaen. Uskallustahan se vähän tarvitsee ja halpalentoja. Jos oikein hyvän idean keksit niin voitko tulla tänne myöhemmin kertomaan, mistä löytyi halpa ja hyvä?

      • poies

        Minäkin olisin kiinnostunut tästä. Onko kellään tästä kokemusta?


    • roskaruoka

      Moni ehdottaa laivareissua omin eväin. En halua olla ilonpilaaja , mutta laivoille ei saa viedä omia eväitä.Se on kiellettyä (puutteellisten mm. kylmäsäilytystilojen nojalla) . Kuulemma siellä tehdään pistokokeitakin ihmisten matkatavaroihin. Huonolla tuurilla menee eväät jo satamassa roskiin ja pari satasta menee kevyesti kolmen syömisiin 23h risteilyllä :/

    • elämän realiteetit

      on tosiasia, paitsi rikas voi tyydyttää sielunsa himoja, mutta ei sekään ketään pelasta vaikka tekisin ylimieliseksi ihmisen.

    • AnnasTiiina

      Riippuu ihan missä asut ja miten liikut?
      Itse 3 pienen yhuoltajana tehtiin aina kesällä yhdenpäivän retki yyteriin ensin tunnin automatka omalla autolla ja eväät oli tehty koriin samoin oli viltti jonka päällä sitten uimisen jälkeen syötiin. Lapset jaksoi kokopäivän ja takasin tulomatkalla koko takapenkin väki jo nukahtikin.
      Talvella mentiin junalla turkuun risteilylle. Risteilyjä on 4h hyttejä todella halpojakin ja laivassa oli ohjelmaa lapsille. Ainakin wikingillä oli esim ravintola laivassa jossa ruuan hinta tuli sen annoksen painon mukaan.Lapset ei aina oikein meinaa olla syömätuulella mutta kun saivat itse kasata oman mielen mukaan annoksen se tuli myös syötyä. Isoja rahoja ei meidän lomiin koskaan kulunut. Kaikki oli silti tyytyväisiä.

    • äiti * neljä

      No just. Kuule lapset haluaa ja haluaa... vie lähimetsään vaikka piknikille, se riittää tuon ikäisille, eivät tarvitse mitään muuta.

      • äiti kaks

        Seurakunnan järjestämät äiti-lapsileirit ovat edullisia ja pääsee hetkeksi kotoo pois. Rukous hetket kestämällä ( jos ei niistä piittaa) saa täysylläpidon, uusia ystäviä, uusia kokemuksia, yhteisiä hetkiä lasten kanssa kuin myös yleensä pienen hetken omaa aikaa. Suosittelen lämpimästi. Lapset on innoissaan kun mennään yhdessä leirille.


    • Saapas Evp

      Onko kellään tullu mieleen jos puolisoa ei enää ole olemassa ,syitä voi olla monia. Lisänä voi olla velkataakka,niin eipä ole helppoa ,lisäksi vielä pienet lapset jaloissa pyörimässä toiveineen. Kannattaisi hakea tuettuja lomia tai jos kuulut kirkkoon on sinulla mahdollisuus hakea vanhempien leirille jossa olisi mukana myös muita vanhempia lapsineen , vois helpottaa oloasi hiukan kun saisit tukea ja seuraa . Kysy seurakunnastasi jos olet kirkon jäsen.

    • yy hoo

      Minä olen myös yksinhuoltaja ja siksi en kehtaa sanoa itseäni köyhäksi. Jos olisin työtön, saisin päivärahan lapsikorotuksen, täyden asumistuen, toimeentulotukea, sekä monia muita tukia. Jo lapsilisät kolmelta lapselta yksinhuoltajakorotuksineen ovat 511,88€ kuukaudessa, siihen päälle kolmen lapsen elatustuki 443,88€ tekevät yhteensä 955,76 ylimääräistä euroa joka kuukausi. Nelihenkinen perhe ruokailee helposti 400€:lla kuukaudessa, jos ruoat tekee itse ja suunnittelee ruokalistat etukäteen. Vuokraan, sähköön ym. pakollisiin menoihin saa rahaa soskusta ja sen mitä tuhlaa muuhun (mm. puhelinlaskuihin) on ihan omaa häpeää. Kela maksaa asumistukea 90 neliöön saakka maksimissaan lähes 900€ kuukaudessa, asunnosta ja asuinkunnasta riippuen vesimaksut täysimääräisinä. Kolmen lapsen yksinhuoltajan työmarkkinatuki on n. 650€ käteen.

      Monella työssäkäyvälläkään ei jää yhtä paljon käteen, kuin yksinhuoltaja voi nostaa tukiaisia. Eli lapsilisä elarit asumistuki työmarkkinatuki yht. noin 2500€ käteen kuussa. Ansiosidonnaisella enemmänkin, ylimääräisiin menoihin saa rahaa soskusta jne. Jos ei sillä helposti maksa kaikkea tarpeellista ja pääse välillä lomallekin, niin itseään saa syyttää. Tässä maassa ei voi olla köyhä yksinhuoltaja, jos ei halua olla.

      Todella hyviä vaatteita löytää kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksesta, rahaa ei kukaan käske tuhlata ja varsinkin seurakunta järjestää monenlaista ilmaista toimintaa ja harrastetta lapsille.

      Todellisia köyhiä tässä maassa voivat olla vain yksinäiset ja tukien varassa elävät ihmiset, kuten yksinäiset työttömät, opiskelijat, vanhukset, sairaseläkeläiset ym. Yksinhuoltajilla on niin hyvä tukijärjestelmä, ettei me voida olla köyhiä sen puolesta. Ainoastaan itse tuhlaamalla ja ajatelemattomalla rahankäytöllä voi saada rahat niin tiukille, ettei ole varaa mihinkään.

      • Daglig energi

        ??? Onko tuo totta? Onko yksinhuoltajuus noin hyvä liikeidea? Itse en saa 2-vuorotyöläisenä lähellekkään noin paljon kuussa käteeni! Oletko nyt tosissasi, vai provosoitko?


      • mutta miten?

        Tottakai tuo on hyvä keino jos olet nainen. Mutta yritäppäs järjestää itsesi tuohon tilanteeseen miehenä niin kyllä menee erittäin monimutkaiseksi säädöksi. Tuurilla voi onnistua ja onhan lottovoittajanakin varmasti hyvä olla mutta miten siihen päästään? Sitäpaitsi siitäkin voidaan loppupeleissä olla montaa mieltä onko tuo sittenkään niin järkevä tapa saada elanto. Muutenkin ihan epä eettinen.


      • yy hoo
        Daglig energi kirjoitti:

        ??? Onko tuo totta? Onko yksinhuoltajuus noin hyvä liikeidea? Itse en saa 2-vuorotyöläisenä lähellekkään noin paljon kuussa käteeni! Oletko nyt tosissasi, vai provosoitko?

        No ei kai tuolla asialla voi provosoida, kun kaikki on julkista tietoa. Kelan sivuilta löytyy kohdasta lapsiperheille / lapsiperheiden etuudet. Lapsilisän määrät, elatustuen määrä ja laskureilla voi laskea asumistuen ja päivärahan määrät. Googleta kela laskurit. Oman paikkakunnan kunnan/kaupungin sivuilta löytyy toimeentulotuen määrät ym.

        Totta joka sana ja soskusta voi hakea harkinnan varaista toimeentulotukea esim. huonekaluihin, lasten harrastuksiin ja ainakin kerran vuodessa virkistykseen/ pienimuotoiseen lomaan.


      • yy hoo
        mutta miten? kirjoitti:

        Tottakai tuo on hyvä keino jos olet nainen. Mutta yritäppäs järjestää itsesi tuohon tilanteeseen miehenä niin kyllä menee erittäin monimutkaiseksi säädöksi. Tuurilla voi onnistua ja onhan lottovoittajanakin varmasti hyvä olla mutta miten siihen päästään? Sitäpaitsi siitäkin voidaan loppupeleissä olla montaa mieltä onko tuo sittenkään niin järkevä tapa saada elanto. Muutenkin ihan epä eettinen.

        Niinpä. En puolustanutkaan tuota elämäntapaa ja itsehän elätän itseni ihan työnteolla. Pointti oli se, että yksinhuoltajanainen ei tässä maassa ole köyhä muuta kuin huonolla rahankäytöllä ja omasta syystä. Monilla saattaa olla suuremmatkin elatustuet.


      • nelkytkuusegee

        Täyttä sontaa. Ensinnäkään, elarit eivät ole mitään yh-tukia vaan toisen vanhemman osallistumista lasten kustannukseen ja niitä eivät läheskään kaikki saa. Asumistukea saa KUKA TAHANSA pienituloinen ja sen saamiseen on tiukat neliörajat. Lapsilisä VÄHENNETÄÄN toimeentulotuesta. Lapsilisän yh-korotus on 46 € kuukaudessa ja useimmille yksinhuoltajille se ainoa mieletön yksinhuoltajatuki jota todellakin kannattaa kadehtia...
        Suosittelen vapaasti jokaista kadehtijaa kokeilemaan käytännössä mitä on yh:n elämä. Ja niitä jotka kadehtivat toimeentulotuen nostajia suosittelen myös kokeilemaan sitä elämää kun viet joka ikisen tiliotteen ja kuitin joka ikinen kuukausi sosiaalitoimeen saadaksesi summan jolla et pysty kunnolla elättämään itseäsi saati perhettä. Yksinäisellä työttömällä asiat ovat paljon paremmin kuin toimeentulotukea hakevalla yksinhuoltajalla joka on vastuussa muustakin kuin itsestään. Yksinäinen työtön saattaa saada ansiopäivärahaa ja on yleensä vapaa hakemaan töitä mistä tahansa päin Suomea, muuttamisessa kun ei tarvitse ottaa huomioon lasten päivähoito- ja koulutilanteita.

        Mitähän kadehtisit seuraavaksi? Romanian kerjäläisiä? Nehän tienaavat pelkästään istumalla, eivät edes vaivaudu nostamaan p*rsettään kadulta.


      • hävytöntä
        yy hoo kirjoitti:

        Niinpä. En puolustanutkaan tuota elämäntapaa ja itsehän elätän itseni ihan työnteolla. Pointti oli se, että yksinhuoltajanainen ei tässä maassa ole köyhä muuta kuin huonolla rahankäytöllä ja omasta syystä. Monilla saattaa olla suuremmatkin elatustuet.

        Eli Äitijollaeirahaa vetää välistä eikä lapset edes huomaa. Sinänsä kavalaa käytöstä ja vielä täällä pitää esittää halukasta miettimään kuinka saada lapsille kiva loma jotta omatunto olisi julkisesti puhdistettu.


      • Mä en usko että sä oot ihan jyvällä noista asioista mitä puhuit. Se on ihan sama onko sulla 1 vai 5 lasta kodinhoidon tuki on sama n. 500e et sä saa jokaisesta lapsesta omaa tukee. tohon tulee kyllä lapsi lisät korotuksineen ja elatustuki. Kunnasta riippuen maksetaan vuokratuki. Ota selvää ensin jotta tiedät mitä puhut.
        Ei se yksinhuoltajan arki ole juhlaa ja sä oot ihan hakoteillä jos kuvittelet että se on jonkun elämän perusta tulla yksihuoltajaksi. Arvostan enemmän yksinhuoltaja äitejä ja isiä jotka yksin vievät lapsensa tuulet ja tuiskut läpi voittoon.


      • Hölmö 11?
        mutta miten? kirjoitti:

        Tottakai tuo on hyvä keino jos olet nainen. Mutta yritäppäs järjestää itsesi tuohon tilanteeseen miehenä niin kyllä menee erittäin monimutkaiseksi säädöksi. Tuurilla voi onnistua ja onhan lottovoittajanakin varmasti hyvä olla mutta miten siihen päästään? Sitäpaitsi siitäkin voidaan loppupeleissä olla montaa mieltä onko tuo sittenkään niin järkevä tapa saada elanto. Muutenkin ihan epä eettinen.

        Lapsen etu menee kaikkien muiden etujen eteen. Köyhä työkyvyttömyyselakelainen?


      • yy hoo
        nelkytkuusegee kirjoitti:

        Täyttä sontaa. Ensinnäkään, elarit eivät ole mitään yh-tukia vaan toisen vanhemman osallistumista lasten kustannukseen ja niitä eivät läheskään kaikki saa. Asumistukea saa KUKA TAHANSA pienituloinen ja sen saamiseen on tiukat neliörajat. Lapsilisä VÄHENNETÄÄN toimeentulotuesta. Lapsilisän yh-korotus on 46 € kuukaudessa ja useimmille yksinhuoltajille se ainoa mieletön yksinhuoltajatuki jota todellakin kannattaa kadehtia...
        Suosittelen vapaasti jokaista kadehtijaa kokeilemaan käytännössä mitä on yh:n elämä. Ja niitä jotka kadehtivat toimeentulotuen nostajia suosittelen myös kokeilemaan sitä elämää kun viet joka ikisen tiliotteen ja kuitin joka ikinen kuukausi sosiaalitoimeen saadaksesi summan jolla et pysty kunnolla elättämään itseäsi saati perhettä. Yksinäisellä työttömällä asiat ovat paljon paremmin kuin toimeentulotukea hakevalla yksinhuoltajalla joka on vastuussa muustakin kuin itsestään. Yksinäinen työtön saattaa saada ansiopäivärahaa ja on yleensä vapaa hakemaan töitä mistä tahansa päin Suomea, muuttamisessa kun ei tarvitse ottaa huomioon lasten päivähoito- ja koulutilanteita.

        Mitähän kadehtisit seuraavaksi? Romanian kerjäläisiä? Nehän tienaavat pelkästään istumalla, eivät edes vaivaudu nostamaan p*rsettään kadulta.

        Elatustukea saa tasan jokainen yksinhuoltaja. Jos toinen vanhempi ei maksa, niin Kela maksaa ja perii sitten toiselta vanhemmalta sen mitä voi.

        Lapsilisän vähentäminen toimeentulotuesta on harkinnanvarainen ja paikkakuntakohtainen, ei lain sanelema juttu, joten tuosta kannattaisi nostaa älämölö vaikka kansalaisaloitteen muodossa nyt kun kuka tahansa voi kansalaialotteita tehdä. http://avoinministerio.fi/

        Tässä ei nyt ollut kyse kateudesta, vaan köyhyyden käsitteestä ja määritelmästä.


      • yy hoo
        yksi_ja_ainut kirjoitti:

        Mä en usko että sä oot ihan jyvällä noista asioista mitä puhuit. Se on ihan sama onko sulla 1 vai 5 lasta kodinhoidon tuki on sama n. 500e et sä saa jokaisesta lapsesta omaa tukee. tohon tulee kyllä lapsi lisät korotuksineen ja elatustuki. Kunnasta riippuen maksetaan vuokratuki. Ota selvää ensin jotta tiedät mitä puhut.
        Ei se yksinhuoltajan arki ole juhlaa ja sä oot ihan hakoteillä jos kuvittelet että se on jonkun elämän perusta tulla yksihuoltajaksi. Arvostan enemmän yksinhuoltaja äitejä ja isiä jotka yksin vievät lapsensa tuulet ja tuiskut läpi voittoon.

        No minähän nimenomaan tiedän, mistä puhun. Olen yksinhuoltaja - aina ollut. Ei ole päivääkään ollut toista vanhempaa tukena, enkä ole kelpuuttanut ketään "sijaistakaan". Ongelma on enemmän niin päin, että suurin osa ei tiedä, mihin kaikkiin tukiin olisi oikeutettu ja kituuttavat siksi suhteettoman pienillä tuloilla. Itse käyn töissä, vaikka saisin enemmän rahaa jos olisin työtön.


      • klouik
        yksi_ja_ainut kirjoitti:

        Mä en usko että sä oot ihan jyvällä noista asioista mitä puhuit. Se on ihan sama onko sulla 1 vai 5 lasta kodinhoidon tuki on sama n. 500e et sä saa jokaisesta lapsesta omaa tukee. tohon tulee kyllä lapsi lisät korotuksineen ja elatustuki. Kunnasta riippuen maksetaan vuokratuki. Ota selvää ensin jotta tiedät mitä puhut.
        Ei se yksinhuoltajan arki ole juhlaa ja sä oot ihan hakoteillä jos kuvittelet että se on jonkun elämän perusta tulla yksihuoltajaksi. Arvostan enemmän yksinhuoltaja äitejä ja isiä jotka yksin vievät lapsensa tuulet ja tuiskut läpi voittoon.

        "Kunnasta riippuen maksetaan vuokratuki"->niin, ota asioista selvää...ei ole olemassakaan tällaista kuin vuokratuki


      • kurppa`!
        yy hoo kirjoitti:

        Niinpä. En puolustanutkaan tuota elämäntapaa ja itsehän elätän itseni ihan työnteolla. Pointti oli se, että yksinhuoltajanainen ei tässä maassa ole köyhä muuta kuin huonolla rahankäytöllä ja omasta syystä. Monilla saattaa olla suuremmatkin elatustuet.

        siis yksinhuoltaja voi olla myös isä...ja isäKIN voi olla köyhä...ei siihen pelkkiä munia tarvi jos menee hyvin tai huonosti tai hyvinhuonosti


      • yh-minäkin
        yy hoo kirjoitti:

        Niinpä. En puolustanutkaan tuota elämäntapaa ja itsehän elätän itseni ihan työnteolla. Pointti oli se, että yksinhuoltajanainen ei tässä maassa ole köyhä muuta kuin huonolla rahankäytöllä ja omasta syystä. Monilla saattaa olla suuremmatkin elatustuet.

        Kyllä se yh:n elämä on sitte niin helppoo. Ite 4 lapsen yksinhuoltajana sain ihan reilun satasen per lapsi elatusmaksuja. Lapsinlisää kun saavat kaikki joilla on lapsia, niin että useat parisuhteessa olevat laittavat ne lapsen säästötilille. Meillä rahat meni kyllä jokapäiväisen arjen pyörittämiseen. Kahta työtä sai painaa että elettiin. Asumistukia ei saatu ja maksoin suurempaa päivähoito maksua kuin normi äiti isä 2lasta. Olen vaan tavallinen duunari enkä mikään suuri tuloinen. Hullu varmaankin kun en älynnyt että yhteikunta vois elättää ;).


      • yy hoo
        yh-minäkin kirjoitti:

        Kyllä se yh:n elämä on sitte niin helppoo. Ite 4 lapsen yksinhuoltajana sain ihan reilun satasen per lapsi elatusmaksuja. Lapsinlisää kun saavat kaikki joilla on lapsia, niin että useat parisuhteessa olevat laittavat ne lapsen säästötilille. Meillä rahat meni kyllä jokapäiväisen arjen pyörittämiseen. Kahta työtä sai painaa että elettiin. Asumistukia ei saatu ja maksoin suurempaa päivähoito maksua kuin normi äiti isä 2lasta. Olen vaan tavallinen duunari enkä mikään suuri tuloinen. Hullu varmaankin kun en älynnyt että yhteikunta vois elättää ;).

        No mitä sitten, jos joku pystyy lapsilisät säästämään? Lapsilisän tarkoitus on nimenomaan kompensoida lapsen elatuksesta koituvia kuluja, se ei ole tarkoitettu lapselle annettavaksi, vaan nimenomaan vanhemmalle. Moni unohtaa, ettei se tosiaankaan ole tarkoitettu lasten viikkorahaksi. Jos lapsilisät laitetaan lapsen tilille, joutu hän maksamaan lahjaveron saamistaan rahoista, mikäli rahaa kertyy paljon ja lapsi saa rahat käyttöönsä vasta täysi-ikäisenä.

        Asumistukea saa, jos ei ylitä tulorajoja. Teidän viiden hengen talouden tuloraja on 4035e ja jos olet tienannut tuon verran, et saa asumistukea. Pienemmillä tuloilla voit hakea ja saada asumistukea. Enimmäispinta-ala, jolta asumistukea maksetaan teidän perheen koon mukaan, on 105m².

        Päivähoitomaksut on kyllä hanurista yksinhuoltajien kohdalla.. eikö niitä uusia taulukoita ole vieläkään saatu?

        Se on tosiaan hullua, että tietyn kokoiset tulot kun on, niin paremmin pärjäisi yhteiskunnan elättinä, eikä ois työuupumusta ja muuta stressiä. Itse tässä puntaroin juurikin sitä, että jäisinkö pois töistä, vai en. Jos jäisin, käteen jäävä raha pienenisi vain 300e kuukaudessa. Jos luopuisin autostakin, pienenisi kulutkin huomattavasti. Eli periaatteessa päätettävänä on, olenko valmis maksamaan 200e siitä vapaa-ajasta, jonka saisin käyttööni jos lopetan työt. Jos vaikka alkais tekemään käsitöitä, joita saa myydä verottomasti aika paljon.. sillä vois tienata sen 200e kuukaudessa ja elämä ois paljon mielekkäämpää kuin nyt.


      • kommentti...,,.,..
        yy hoo kirjoitti:

        No ei kai tuolla asialla voi provosoida, kun kaikki on julkista tietoa. Kelan sivuilta löytyy kohdasta lapsiperheille / lapsiperheiden etuudet. Lapsilisän määrät, elatustuen määrä ja laskureilla voi laskea asumistuen ja päivärahan määrät. Googleta kela laskurit. Oman paikkakunnan kunnan/kaupungin sivuilta löytyy toimeentulotuen määrät ym.

        Totta joka sana ja soskusta voi hakea harkinnan varaista toimeentulotukea esim. huonekaluihin, lasten harrastuksiin ja ainakin kerran vuodessa virkistykseen/ pienimuotoiseen lomaan.

        Nimimerkille "yy hoo", joka hienosti sanoi, että paitsi että on( ?) itsekin yksinhuoltaja, ettei kehtaisi sanoa itseään köyhäksi: se on se demarien ja vasemmiston arvostettava idea alunperin, että kehitettiin kunnalliset päiväkodit, jotta naisetkin voisivat luoda uraa ja että tasoitettaisiin palkkaeroja naisten ja miesten välillä. Keskustan kehittämä kotihoidontukijärjestelmä taas on varmasti myös alunperin ollut hieno ja arvostettava asia, mutta ei enää siinä vaiheessa, jos ja kun systeemi on muuttunut sellaiseksi, että sillä tosiasiallisesti nykyisin suositaan rikkaita perheitä ja sellaisten kotirouvia jotka eläisivät ja pärjäisivät ilman tukiakin, eikä pienituloisia lapsiaan kotona hoitavia yh-äitejä tai pienempituloisia nuoria perheitä tai saatika nyt sitten yksinhuoltajia uranaisia, jotka paljoa eivät edes yhteiskunnan tukien varassa koskaan ole, vaan jotka yksin maksavat lapsilleen sen, mistä kahden vanhemman perheet maksavat vain puolet, jos lapsilla on kaksi elättäjää...

        Minun on pakko sanoa, että minä arvostan paljon enemmän yksinhuoltajia, jotka käyvät töissä ja elättävät lapsensa juurikaan turvautumatta sosiaaliavustuksiin, jollei ole ylitsepääsematömiä syitä olla menemättä töihin, kuin tosiaan noita mainitsemiasi teoreettisia esimerkkitapaus- yksinhuoltajia, jotka pelkkiä tukia kiskomalla repivät yhteiskunnan tuissa kuukausittain varmaan jotkut yhteensä tosiaan ton mainitsemasi jopa 2500 euroa. Samalla aikaa, kun tulottomat eivät saa edes toimeentulotukea, kun opintotuki ( sentään Suomessa!) on sellainen, ettei sitä kehtaisi kukaan enää edes tueksi kutsua ja kun kohta eläkeläisiäkin vaaditaan maksumiehiksi tälle kulutusrallille....

        Tiedän monia naisia, jotka ovat eronneet avio- tai avo- liitoistaan, joiden lapset asuneet äitinsä kanssa eron jälkeen ja joiden naisten palkkatulot ovat esimerkiksi vain vähän päälle 2000 euroa bruttona kuukaudessa, eikä sellaisten lapset mistään paitsi jää, joten vähänkö siinä ärsyttää ulina, että kun jotkut heti sekoaa, jos vaikka kotihoidontukia oltaisiin rajaamassa lapsen toiseen ikävuoteen ja lehtien palstat täyttyyy tyytymättömien naisten kirjoituksista, että miten kotihoidontukea pitäisi pikemminkin nostaa. Ei ne kakkavaipat ja soseet ja ruoka niin paljoa maksa per lapsi, että jokaista kersaa kohti pitäisi tonni tippua yhteiskunnan tukia palkaksi siitä, että joku synnyttää.

        Arvostan erittäin syvästi kaikkia äitejä ja lasten kotonahoitaminen ei ole naisille mitään laiskan elämää tai arvotonta makaamista, enkä suinkaan ole kateellinen perheellisille, vaan symppaan heitä, mutta se minun on pakko sanoa, että minä en tiedä yhtäkään pieniä lapsia omaavaa naista, jolla tulotasosta riippumatta ei olisi varaa käydä vaikka joka kuukausi kampaajalla tai harrastaa kalliita harrastuksia ja riippumatta siitä, että varmasti osalla myös lasten isä kustantaa suuren osan lapsen menoista, niin kyllä osansa on myös sillä,että Suomessa yhteiskunta pitää perheettömiä toisen luokan kansalaisina, joiden tehtävä olisi ilmeisestikin vain kustantaa ja ylläpitää lapsiperheille kulloinkin näiden vaatima elintaso.

        Esimerkiksi on aika häiriintynyttä inistä, että jos ei ole varaa ulkomaanmatkoihin tai erityishuvituksiin lasten kanssa, kun eihän niitä nyt tule yhteiskunnan tuilla kustantaakaan. Maassa on paljon köyhiä, jotka ei ikinä pääse mihinkään lomille, kun ei ole perheellisten etuuksia, mistä jäisi extraa.


      • korvessakasvava
        yy hoo kirjoitti:

        No minähän nimenomaan tiedän, mistä puhun. Olen yksinhuoltaja - aina ollut. Ei ole päivääkään ollut toista vanhempaa tukena, enkä ole kelpuuttanut ketään "sijaistakaan". Ongelma on enemmän niin päin, että suurin osa ei tiedä, mihin kaikkiin tukiin olisi oikeutettu ja kituuttavat siksi suhteettoman pienillä tuloilla. Itse käyn töissä, vaikka saisin enemmän rahaa jos olisin työtön.

        Asumistuki riippuu etenkin siitä kuinka uudessa asunnossa asut ja milloin asunto on viimeksi remontoitu jos se on vanha. Asumistuen määrään vaikuttaa myös asuinpaikkakunta. Mitä vanhempi asunto ja mitä pienemmällä paikkakunnalla, sitä huonommat ovat tuet. Vuokratukea ei ole olemassakaan ja lapsista ja lasten vaate- ja harrastus- yms. kuluista huolehtiminen on todella kallista.


      • kommentti...,,.,..
        nelkytkuusegee kirjoitti:

        Täyttä sontaa. Ensinnäkään, elarit eivät ole mitään yh-tukia vaan toisen vanhemman osallistumista lasten kustannukseen ja niitä eivät läheskään kaikki saa. Asumistukea saa KUKA TAHANSA pienituloinen ja sen saamiseen on tiukat neliörajat. Lapsilisä VÄHENNETÄÄN toimeentulotuesta. Lapsilisän yh-korotus on 46 € kuukaudessa ja useimmille yksinhuoltajille se ainoa mieletön yksinhuoltajatuki jota todellakin kannattaa kadehtia...
        Suosittelen vapaasti jokaista kadehtijaa kokeilemaan käytännössä mitä on yh:n elämä. Ja niitä jotka kadehtivat toimeentulotuen nostajia suosittelen myös kokeilemaan sitä elämää kun viet joka ikisen tiliotteen ja kuitin joka ikinen kuukausi sosiaalitoimeen saadaksesi summan jolla et pysty kunnolla elättämään itseäsi saati perhettä. Yksinäisellä työttömällä asiat ovat paljon paremmin kuin toimeentulotukea hakevalla yksinhuoltajalla joka on vastuussa muustakin kuin itsestään. Yksinäinen työtön saattaa saada ansiopäivärahaa ja on yleensä vapaa hakemaan töitä mistä tahansa päin Suomea, muuttamisessa kun ei tarvitse ottaa huomioon lasten päivähoito- ja koulutilanteita.

        Mitähän kadehtisit seuraavaksi? Romanian kerjäläisiä? Nehän tienaavat pelkästään istumalla, eivät edes vaivaudu nostamaan p*rsettään kadulta.

        Minä taas suosittelen vilpittömäati kokeilemaan elämää, että millaista on olla fyysiseen vakavaan sairauteen kesken opintojen sairastunut tuloton korkeakoulu-opiskelija, joka ei saa toimeentulotukea, eikä muitakaan yhteiskunnan tukia ja mölisemään vasta sitten. Olen aina ollut huono- osaisten puolella, mutta se alkaa ärsyttää, jos itse ei saa 419:a euroa yhteiskunnan viimeisijaista toimeentuloturvaakaan juridisesti täysin oikeutettuna siihen, kun sosiaalitoimi ajattelee asiakkaan niin hyvätaustaiseksi ( ilman mitään omaisuutta tai pääomatuloja), että valikoi kenelle antaa toimeentulotukea ja kenen synttärirahat vähentelee kaupungin sosiaalitoimen tilinpäätöksessä. Siinä muuten alkaa ärsytää läskiperseiset kotiäidit, jotka möykkää, että lähemmäs kaksi tonnia kuukaudessa yhteiskunnan avustuksia on muka "vähän".

        Mä en ainakaan ole elämässäni saanut yhteiskunnalla mitään sellaista tukea, joka kattaisi elämiskustannukset, mutta jos mulla olisi kakaroita, varmaan saisin. Jos nut lasken, niin viimeisen kohta kymmenen vuoden ajalta olen saanut yhteiskunnalta avustuksia yleisen asumislisän alle kolmensadan euron vuokra- asuntoon ( eli laskekaa siitä yleisen asumistuen suuruus), opintotuen ( opintolaina ei ole tukea vaan sen mä maksan itse) korkeakouluopintoihin 5, 5 vuotta ja lisäksi n. puoli vuotta minimimääräistä verotettua työmarkkinatukea ja alle vuoden toimeentulotukea, missä itseasiassa minua ei ole tuettu yhteensä edes 500:lla eurolla, koska sukulaiseni käytännössä ovat minut elättäneet.

        Minusta jos palkkatyöllä itse on itsensä elättänyt, ansaitseekin siitä ansion, mutta jos todella rutisee kakaroiden kanssa kotona ilman mitään aikeitakaan tehdä muuta, kuin suunnitella penikoille uusia vaatteita ja "elämysmatkoja", voi suksia siinä tapauksessa suolle, koska maassa on oikeasti sellaisia, jotka ei ruikuta pienistä, pärjää pienellä ja ennen kaikkea ilman yhteiskunnan rahoitusta pääosin.


      • kommentti..,,..,.
        kommentti...,,.,.. kirjoitti:

        Minä taas suosittelen vilpittömäati kokeilemaan elämää, että millaista on olla fyysiseen vakavaan sairauteen kesken opintojen sairastunut tuloton korkeakoulu-opiskelija, joka ei saa toimeentulotukea, eikä muitakaan yhteiskunnan tukia ja mölisemään vasta sitten. Olen aina ollut huono- osaisten puolella, mutta se alkaa ärsyttää, jos itse ei saa 419:a euroa yhteiskunnan viimeisijaista toimeentuloturvaakaan juridisesti täysin oikeutettuna siihen, kun sosiaalitoimi ajattelee asiakkaan niin hyvätaustaiseksi ( ilman mitään omaisuutta tai pääomatuloja), että valikoi kenelle antaa toimeentulotukea ja kenen synttärirahat vähentelee kaupungin sosiaalitoimen tilinpäätöksessä. Siinä muuten alkaa ärsytää läskiperseiset kotiäidit, jotka möykkää, että lähemmäs kaksi tonnia kuukaudessa yhteiskunnan avustuksia on muka "vähän".

        Mä en ainakaan ole elämässäni saanut yhteiskunnalla mitään sellaista tukea, joka kattaisi elämiskustannukset, mutta jos mulla olisi kakaroita, varmaan saisin. Jos nut lasken, niin viimeisen kohta kymmenen vuoden ajalta olen saanut yhteiskunnalta avustuksia yleisen asumislisän alle kolmensadan euron vuokra- asuntoon ( eli laskekaa siitä yleisen asumistuen suuruus), opintotuen ( opintolaina ei ole tukea vaan sen mä maksan itse) korkeakouluopintoihin 5, 5 vuotta ja lisäksi n. puoli vuotta minimimääräistä verotettua työmarkkinatukea ja alle vuoden toimeentulotukea, missä itseasiassa minua ei ole tuettu yhteensä edes 500:lla eurolla, koska sukulaiseni käytännössä ovat minut elättäneet.

        Minusta jos palkkatyöllä itse on itsensä elättänyt, ansaitseekin siitä ansion, mutta jos todella rutisee kakaroiden kanssa kotona ilman mitään aikeitakaan tehdä muuta, kuin suunnitella penikoille uusia vaatteita ja "elämysmatkoja", voi suksia siinä tapauksessa suolle, koska maassa on oikeasti sellaisia, jotka ei ruikuta pienistä, pärjää pienellä ja ennen kaikkea ilman yhteiskunnan rahoitusta pääosin.

        Ja lisään, että sori siis yleistä asumislisää ei kuin alle kuusi vuotta, siis alle kolmensadan euron vuokra-asuntoon, koska opintotukea ja opintotuen asumislisää sain vielä 2000- luvun puolivälissä.


      • Sissus sentäänsä
        yy hoo kirjoitti:

        Elatustukea saa tasan jokainen yksinhuoltaja. Jos toinen vanhempi ei maksa, niin Kela maksaa ja perii sitten toiselta vanhemmalta sen mitä voi.

        Lapsilisän vähentäminen toimeentulotuesta on harkinnanvarainen ja paikkakuntakohtainen, ei lain sanelema juttu, joten tuosta kannattaisi nostaa älämölö vaikka kansalaisaloitteen muodossa nyt kun kuka tahansa voi kansalaialotteita tehdä. http://avoinministerio.fi/

        Tässä ei nyt ollut kyse kateudesta, vaan köyhyyden käsitteestä ja määritelmästä.

        Sinulla on ollut todella hyvä tuuri kaikkien virastojen kanssa jos jaksat uskoa, että systeemi toimii. Ei kaikki isät maksa elareita, vaikka pystyisivät. Katsos kun on isiä, jotka osaavat käyttää hyväkseen laissa olevia porsaanreikiä. Ja kaupunki/kunta/valtio ei maksa elareita jos uskoo isän hoitavan homman. Ei työtön yh saa aina täysimääräistä asumistukea, katsos kun asunnon kunto, peruskorjaus ja monet muutkin kuin neliömäärä vaikuttaa tuen määrään, vaikka tulorajat eivät ylittyisi. Eikä aina voi itse valita missä asuu. Maailmassa kun on sellaisiakin lapsia, jotka ovat allergisia/sairaita ja ehkä jo altistuneet homeelle, joten joudut hakemaan ja vaihtamaan asuntoa niin kauan kun löytyy "terve". Soskustakaan ei tipu rahaa, ellet ole alkoholisoitunut tai muuten olet niin tyhmä, että maksat laskusi ajallaan. Sitäpaitsi, jos et ole soskun kanta-asiakas aiemmissa viesteissäsi mainitsemat soskun maksamat tuet, korvaukset ja avustus ei ole saatavilla.
        Ylimielinen yleistyksesi on erittäin alentavaa. Ei se työttömyys ole aina oma valinta. Kommenteistasi päätellen olet todella empatiakyvytön ihminen ja toivon todella, että jatkossakin sinulla on hyvä terveys ja onni virastojen kanssa.


    • Tuettu perheloma?

      Näihin kannattaa tutustua...

      http://www.lomajarjestot.fi/

      Esim. 10.06. - 15.06.2012, Yhden vanhemman perheiden liitto ry, Kylpylä Kivitippu, Lappajärvi.
      Perheloma. Hakemukset tulee lähettää 31.3.2012 mennessä.

    • popsimo

      Ajatteleppa jpo etukäteen tulevaa lomaa ja ala säästämään, se käy ihan ykskaks. Eli. Kun olet kaupassa,ja aiot ostaa vaikkapa kuusi omenaa, jotka maksavat vaikkapa...2euroa 80senttiä. Ostatkin vain neljä, jotka maksavat euro80. Sitten aiot ostaa juustopalan, 4euroa ja vaikkapa muropaketin. No, vaihdat muropaketin puuroaineksiin ja jätät juuston kauppaan. Sitten aiot ostaa limua...mutta vaihdaat sen mehuun...leipämerkki toiseen, halvempaan...jnejne. Kotona sitten lasket siitä kauppakuitista, paljonko näillä "vaihdoilla" sulle jäi rahaa säästöön. (jos siis käytät käteistä, mutta jos maksat kortilla, laita eri tilille) Sillai pikkuhiljaa joka kauppareissulla sulta jää vitonen tai kaksi käyttämättä! Ja kas, vuoden päästä sulla onkin ihan mukava summa laittaa lomareissuun! Eikä ole tarvinnut kituuttaa! Mistäs se köyhä jos ei ruuasta.
      Eikä lomalla tartte nalkuttaa lapsille että ei osteta ei osteta ei ole rahaa...

    • ykstoista ja

      Tukholman risteilyä minäkin kannatan. Ota joku kaveri mukaan, saat lapsen hoitajan. Ja baarista pokaat jonkun vanhemman herrasmiehen seuraksi ja lisä huvitteiden maksumieheksi. ;)

    • mentti
      • weggeg

        ei sosiaalitoimisto myönnä sosiaalisen tuen lomia!


    • FionaEllen01

      No olen yh ja en todellakaan saa mitään avustusta sossusta. Sieltä sanottiin että ensimmäisen kuun laskut voidaan maksaa kun ero tuli ja sen jälkeen ei saa enää mitään. Asumistukea tulee 184 e/kk, opintotuki 268e/kk ja lapsilisät 316e/ kk eli 768 e/ kk ja maksa sillä asuntolaina 600 e/kk, autolaina 140e, muut laskut sekä 2x 1000e/vuodessa öljylämmitykseen. Ei edes ruokaa sosku anna rahaa. Haluaisin kyllä tietää miten sieltä rahaa vedetään? Oma ehtoista opiskelua ei tueta vaan työttömänä kotona makaamalla näköjään elää leveästi. On tää nii saatnan väärin. Elareita ei tule siksi että on katto lapsilla pään päällä...että semmosta!

      • yy hoo

        Kerro koko totuus, niin voin kertoa missä vika on. Autoahan sosku ei hyväksy menoksi, vaan se pitäsi myydä ja laittaa rahoiksi, jollei sitä ihan pakottavasta syystä tarvitse. Jos opiskelet, sinulle lasketaan automaattisesti tuloksi opintolainan osuus, olit sitä ottanut tai et. Se porsaanreikä on olemassa, että jos on opiskelija ja luottotiedot menneet oikeen kunnolla, sosku voi myöntää harkinnalla opintolainan osuuden toimeentulotukena.

        Varmasti saat toimeentulotukea, jos olet siihen oikeutettu. Jos sitten taas et itse suostu tekemään tilannettasi edesauttavia asioita, niin sillon et varmasti saa mitään.

        Myy auto ja asunto ja elä varojesi mukaan vuokralla, opiskele iltaopiskeluna, että olet työmarkkinoiden käytettävissä jne, niin asiat menevät oikein. Eihän ny tosiaan sosku ala maksamaan sun taloa, autoa ja kustantamaan vielä ylimääräisiä huviopiskeluja ihan vaan siksi, että sä niin haluat.


      • Hööpö 11 ?

        Olisiko mahdollista luopua kalliin auton pidosta.


      • sama_tilanne
        Hööpö 11 ? kirjoitti:

        Olisiko mahdollista luopua kalliin auton pidosta.

        Jos asuu paikkakunnalla joka ei ole toimivien julkisten liikenneyhteyksien varrella ja lähimmälle pysäkille josta menee linja-auto opiskelupaikalle 15 km:n päähän on viisi kilometriä (tietä jonka varrella ei ole kevyen liikenteen väylää), niin auton käyttö on välttämättömyys. Lasten päivähoitopaikat ovat myös paikassa jonne ei mene julkisia liikenneyhteyksiä. Vaihtoehtona on joko pitää auto tai muuttaa asumaan huomattavasti kalliimmalle alueelle eli lähemmäksi kaupunkia, mikä tulee lopulta paljon kalliimmaksi kuin auton pitäminen.


      • jhkgh
        yy hoo kirjoitti:

        Kerro koko totuus, niin voin kertoa missä vika on. Autoahan sosku ei hyväksy menoksi, vaan se pitäsi myydä ja laittaa rahoiksi, jollei sitä ihan pakottavasta syystä tarvitse. Jos opiskelet, sinulle lasketaan automaattisesti tuloksi opintolainan osuus, olit sitä ottanut tai et. Se porsaanreikä on olemassa, että jos on opiskelija ja luottotiedot menneet oikeen kunnolla, sosku voi myöntää harkinnalla opintolainan osuuden toimeentulotukena.

        Varmasti saat toimeentulotukea, jos olet siihen oikeutettu. Jos sitten taas et itse suostu tekemään tilannettasi edesauttavia asioita, niin sillon et varmasti saa mitään.

        Myy auto ja asunto ja elä varojesi mukaan vuokralla, opiskele iltaopiskeluna, että olet työmarkkinoiden käytettävissä jne, niin asiat menevät oikein. Eihän ny tosiaan sosku ala maksamaan sun taloa, autoa ja kustantamaan vielä ylimääräisiä huviopiskeluja ihan vaan siksi, että sä niin haluat.

        yy hoo ei tiedä sitten mistään..hah. Työtön ei voi opiskella iltaisin mitä vaaan vaan se katsotaan täysipäiväiseksi opiskeluksi jos johtaa johonkin tutkintoon. Ihminen voi oikeasti joutua mahdottomaan tilanteeseen. muuttaminen esim. on kallista eikä niin vain köyhä vuokra-asuntoakaan saa. Jos on asunnon saanut alleen niin kyllä siitä kannataa pitää kiinni. Tähän voin sanoa, että sossusta ei saa myöskään rahaa lainojen lyhennykseen elikkä jos on velkaa haluaa pitää luottotietonsa ja on työtön pitää nähdä nälkää.


      • KOMMENTZ

        ASUMITUKI , OPINTUKI JA LAPSILISÄT OVAT MYS SOSIAALISIA TUKIA VAIKKA KELA NE MAKSAISI


    • Varaton isukki

      Minulla ei ollut varaa ajtellakaanmennä risteilylle tms., mutta jo aikuinen poikani muistaa yhä ne hauskat retket ongelle, minun savuttavat nuotiot ja palaneet makkarat joita söimme onnellisina ja lauloimme Muumilaulua jälkiruuaksi. Sen ainoan saamamme sintin poika syötti kotona kissallemme. Hän muistaa myös yhteiset pelihetket kotona ja sen, että isä oli aina läsnä. Sitä hän ei ole koskaan harmitellut, ettei meillä ollut varaa luistimiin taikka sellaiseen polkupyörään millaisen olisi halunnut. Meidän pinen perheen onni oli yhdessäoloa.

      • Äiti ja 3 lasta

        Minä yh valitsin aina halvimman risteilyn lasteni kanssa. Hytin sai välillä 8e ja sielä on 4 petiä. Ei syöty seisovassapöydässä lapsille riitti kun saivat laivalla lihapullia ja ranskiksia halvimmassa baarissa silti ne reissut oli lapsille isoja elämyksiä. Ei ole tarvinnu sossun tukia hakea pienetkin rahat saa riittämään kun on oikea asenne.


    • 888_90

      Hienoa, että olet saanut 200 euroa säästettyä. Se on hyvä alku. Tosin itse en noin pienten lasten kanssa lähtisi vielä tuhlaamaan tuota rahaa, vaan säästäisin sen isompaa reissua varten siihen, kun lapset ovat isompia ja osaavat oikeasti arvostaa kalliimpia reissuja.

      Itsekin olen YH ja viimeisen 5-v aikana olemme käyneet kerran Virossa päiväristeilyllä ja pari kertaa kylpylässä päiväaikaan. Tässä omia ehdotuksiani edullisemmista lomista:

      1. Seurakunnan lomat. Niissä ruoat tehtynä ja ohjattua toimintaa. Ihan kelvollisia reissuja perheen pienemmille eikä uskonnollista "hapatusta" ole paljon. Tarkoitettu ihan tavallisille perheille. P.S. Jos sinulla on esim. äiti, joka olisi innokas viettämään aikaa lasten kanssa, niin esim. pidennetty viikonloppu lapset mummi seurakunnan leirillä voisi tarjota sinullekin ansaitsemaasi lomaa.

      2. Tuetut lomat esim. ammattiliiton kautta. Myös vähävaraiset esim. yksinhuoltajat saavat kohtuullisen hyvin näitä lomia, ei ehkä joka vuosi, mutta silloin tällöin kuitenkin.

      3. Loma sukulaisten luona

      4. Yhteinen jaettu loma tuttavaperheen kanssa esim. samalla autokyydillä tai niin, että muulla tavalla saa jaettua kuluja ja/tai voi vuorotella lapsenhoidossa.

      5. Mitä pienempi lapsi, sitä enemmän hän arvostaa rutiineja ja ihan tavallista yhdessäoloa, jossa on tarpeeksi aikaa leikille. Älä opettele "ostamaan" lapsilta kiitollisuutta. He arvostavat ihan taatusti tuikitavallisia asioita kuten kirjastossa käyntiä, pulkkailua, retkeä metsään eri vuodenaikoina, uimareissut uimahallissa/rannalla/kylpylässä, torilla käyminen jne.

      6. Selvitä kotikuntasi nähtävyyksiä. Usein tapahtumat painottuvat kesään, jolloin on erilaisia festareita, mutta myös lapsille on usein tapahtumia esim. hiihtokilpailuja, lasten ongintakisoja jne. Osa nähtävyyksistä on ilmaisia esim. festareiden aikaan on usein oheistapahtumia. Näissä kotikylän tapahtumissa on se hyvä puoli, että yöpyä voi kotona ja puolen päivän jutuissa riittää eväät mukaan.

      7. Tee tavallisista asioista juhlavampia. Menkää lähipuistoon eväiden kanssa tai menkää vaikka pyöräretkelle. Leffailta esim. esikoisen kanssa pienemmän päiväunien aikana voi olla juhlaa sekin.

      8. Noin pienet lapset rakastavat ihan tavallisia asioita. Esimerkiksi kotieläinpuistossa käyminen tai naapurin koiran rapsuttelu (jos kotona ei ole lemmikkejä) voi olla kohokohta. Esimerkiksi Fallkullan kotieläintila Helsingissä on maksuton ja siellä riittää monen ikäiselle katseltavaa. Seuraa myös paikkakunnan ilmaisjakelulehtiä, joissa on monenlaista tarjousta ja tietoa tapahtumista.

    • vbtjY-XMUaip:

      Olisit miettinyt sitä lasten isän kanssa.

    • perusheppu91
    • Tervetulos Poriin =)

      Olisitpa sanonut mistä olet. Yyteri on ipanoille aivan unohtumaton paikka, siellä voi talvellakin käydä laskemassa pulkalla. Tosin ne kelit taitaa olla pian ollutta ja mennyttä.

      Mutta Yyterissä on myös kylpylähotelli, voisit säästää lisää rahaa ja menette kesällä vaikkapa siskosi/äitisi/kaverisi kanssa oikein yöksi ja matkakumppani voisi ottaa lapset mukaan rannalle ja saisit hemmotella itseäsi erinäisillä hoidoilla kylpylässä sillävälin?

      Yyteriä lähellä (olisko sinne ~10km) on myös pieni merellinen kylä Reposaari. Lapset varmaan tykkäis jos kävisitte syömässä siellä eväät katsellen isoja tuulimyllyjä, sinne rantaan on myös vedetty vanha kalastuslaiva Santtu, paljon sellaista nähtävää mistä lapset tykkäis.

      Moni on kyllä oikeassa siinä että lapset on aika pieniä muistamaan/arvostamaan mitään kovin kummosia lomia vielä.

    • nmkhj

      Tästä voi olla apua www.esitetilaus.fi , nämä ovat yleensä ilmaisia ja täältä löytynee vinkkejä.

      • nmkhj

        Tarkoitin ilmaisia esitteitä.


    • mies maalta

      Tulet syksyllä maalle kun metsässä mustikat kypsyy. Totutat lapsesi luontoon teet heille hyvän palveluksen. Lapset muistaa koko elämänsä, äiti vei meidät mustikkametsään. Kun kotona teet lapsille mustikkasoppaa kerrot nämä mustikat ovat meidän pomimia.
      Maalta löytyy tyhjiä mökkejä sähkön kulutus hintaan.

    • father x2

      Mikäli auto on käytössä niin ei muuta ku muksut, teltta, ripaus seikkailumieltä matkaan ja nokka kohti Suomen suvea. Omalle pojalle (nyt 5v) viimekesäisestä lomareissusta jäi parhaimpina mieleen yöpymiset teltassa ja kiireettömät iltapäivät uimarannalla. Välillä mentiin autolautalla ja ihailtiin maisemia jäätelöä syöden.

      Parhaat lapsuudenmuistot syntyvät niistä pienistä hetkistä, kun ei ole mihinkään kiire ja saa unohtaa arjen askareet.

    • Lapset yleensä rakastaa luontoa. Lastaa autoosi vaatteet kaikille, ruokaa ja teltta teltailu välineineen ja hanki muutama onki sillä kalastaminen on hauskaa ja samalla saa halpaa terveellistä ruokaa.
      Menkää reilusti kauniin järven rannalla olevaan maalais taloon ja esitä huolesi heille ja pyytämällä oikeutta saada lainata rantaa leiriytymistä varten. Tarjoa apua saunan lämmitykseen jne vasta palvelukseksi.
      Usko tai älä niin hyvällä tuurilla 2 viikon reissusi ei välttämättä maksa enempää kuin kotona asumisen ruoka kulut jos edes sitäkään ja saat mahdollisesti aitoja pitkä aikaisia todelisia ystäviä jotka mahdollisesti haluaa käydä luonasi aitoina ystävinä ilman vaatimuksia!!!

    • mä vaan

      Onko lapsilla passit? Tarvitset niitä Tallinnan reissulla (vaikkei niitä järjestelmällisesti kysytäkkään...) Risteily on varmasti mieleenpainuva mutta voithan mennä lasten kanssa vaikka Korkeasaareen, Sealifeen tai vaikka Seurasaareen syöttämään oravia ja grillamaan makkarat. Jos asut muualla niin Omena hotelli on edullinen vaihtoehto.

    • Olli Lahdesta

      Hei Äitijollaeiorahaa, ei mullakaa ,mut jos annat tilinumeron ni laitan sulle(Teille) 20 ekee lisää kassaa ja toivosin jonkun
      muunkin tekevän niin, Hauskaa reissua!

    • Pietariin!
      • mjjftfi

        "Täyttä sontaa. Ensinnäkään, elarit eivät ole mitään yh-tukia vaan toisen vanhemman osallistumista lasten kustannukseen ja niitä eivät läheskään kaikki saa. Asumistukea saa KUKA TAHANSA pienituloinen ja sen saamiseen on tiukat neliörajat. Lapsilisä VÄHENNETÄÄN toimeentulotuesta. Lapsilisän yh-korotus on 46 € kuukaudessa ja useimmille yksinhuoltajille se ainoa mieletön yksinhuoltajatuki jota todellakin kannattaa kadehtia...
        Suosittelen vapaasti jokaista kadehtijaa kokeilemaan käytännössä mitä on yh:n elämä. Ja niitä jotka kadehtivat toimeentulotuen nostajia suosittelen myös kokeilemaan sitä elämää kun viet joka ikisen tiliotteen ja kuitin joka ikinen kuukausi sosiaalitoimeen saadaksesi summan jolla et pysty kunnolla elättämään itseäsi saati perhettä. Yksinäisellä työttömällä asiat ovat paljon paremmin kuin toimeentulotukea hakevalla yksinhuoltajalla joka on vastuussa muustakin kuin itsestään. Yksinäinen työtön saattaa saada ansiopäivärahaa ja on yleensä vapaa hakemaan töitä mistä tahansa päin Suomea, muuttamisessa kun ei tarvitse ottaa huomioon lasten päivähoito- ja koulutilanteita.

        Mitähän kadehtisit seuraavaksi? Romanian kerjäläisiä? Nehän tienaavat pelkästään istumalla, eivät edes vaivaudu nostamaan p*rsettään kadulta."


        Totta! Aina riittää näitä jotka haluavat levittää urbaanitarinoita "rikkaista yksinhuoltajista". Olen itse yhden lapsen matalapalkkainen yh ja saan peräti tuon korotetun lapsilisän, eli ns. yh-tukeni on 46€ kuukaudessa. Työttömänä asiat olisivat todella huonosti, käteen jäisi laskemani asumislisän (Kelan laskuri) ja mahdollisen tt-tuen jälkeen 660 € kuukaudessa, siis yhteensä, lapseni ja itseni elättämiseen. Sosiaalitoimi huomioi vuokran vain tiettyyn rajaan asti, samoin Kela. Lapsilisä lasketaan aina tuloksi toimeentulotukea laskettaessa. Kaikki mahdolliset saamasi kympit tarkastetaan joka kuukausi tiliotteista ja jos olet esim. tienannut myymällä kirppiksellä niin sekin vähennetään.
        Miten joku voi muutenkaan kadehtia tilannetta jonka takana on usein tragedia, eli ero tai kuolema? Aika vahvasti tässä maassa elää "lyö lyötyä" -mentaliteetti, etenkin kun kyse on naisesta joilla menee huonosti.


      • vain aikuiset

        EI SOVI LAPSIPERHEELLE.....


      • kahtoppa
        mjjftfi kirjoitti:

        "Täyttä sontaa. Ensinnäkään, elarit eivät ole mitään yh-tukia vaan toisen vanhemman osallistumista lasten kustannukseen ja niitä eivät läheskään kaikki saa. Asumistukea saa KUKA TAHANSA pienituloinen ja sen saamiseen on tiukat neliörajat. Lapsilisä VÄHENNETÄÄN toimeentulotuesta. Lapsilisän yh-korotus on 46 € kuukaudessa ja useimmille yksinhuoltajille se ainoa mieletön yksinhuoltajatuki jota todellakin kannattaa kadehtia...
        Suosittelen vapaasti jokaista kadehtijaa kokeilemaan käytännössä mitä on yh:n elämä. Ja niitä jotka kadehtivat toimeentulotuen nostajia suosittelen myös kokeilemaan sitä elämää kun viet joka ikisen tiliotteen ja kuitin joka ikinen kuukausi sosiaalitoimeen saadaksesi summan jolla et pysty kunnolla elättämään itseäsi saati perhettä. Yksinäisellä työttömällä asiat ovat paljon paremmin kuin toimeentulotukea hakevalla yksinhuoltajalla joka on vastuussa muustakin kuin itsestään. Yksinäinen työtön saattaa saada ansiopäivärahaa ja on yleensä vapaa hakemaan töitä mistä tahansa päin Suomea, muuttamisessa kun ei tarvitse ottaa huomioon lasten päivähoito- ja koulutilanteita.

        Mitähän kadehtisit seuraavaksi? Romanian kerjäläisiä? Nehän tienaavat pelkästään istumalla, eivät edes vaivaudu nostamaan p*rsettään kadulta."


        Totta! Aina riittää näitä jotka haluavat levittää urbaanitarinoita "rikkaista yksinhuoltajista". Olen itse yhden lapsen matalapalkkainen yh ja saan peräti tuon korotetun lapsilisän, eli ns. yh-tukeni on 46€ kuukaudessa. Työttömänä asiat olisivat todella huonosti, käteen jäisi laskemani asumislisän (Kelan laskuri) ja mahdollisen tt-tuen jälkeen 660 € kuukaudessa, siis yhteensä, lapseni ja itseni elättämiseen. Sosiaalitoimi huomioi vuokran vain tiettyyn rajaan asti, samoin Kela. Lapsilisä lasketaan aina tuloksi toimeentulotukea laskettaessa. Kaikki mahdolliset saamasi kympit tarkastetaan joka kuukausi tiliotteista ja jos olet esim. tienannut myymällä kirppiksellä niin sekin vähennetään.
        Miten joku voi muutenkaan kadehtia tilannetta jonka takana on usein tragedia, eli ero tai kuolema? Aika vahvasti tässä maassa elää "lyö lyötyä" -mentaliteetti, etenkin kun kyse on naisesta joilla menee huonosti.

        moi.mee töihin


    • Hannu setä

      Ei tolla summalla paljoa nähtävyyksiä katella, jos jossain hotellissa meinaa nukkua eikä matkustajakodissa tai tuttujen luona.

      Miksi ette mene kesällä puuhamaahan tai Särkänniemeen? Ei itsellänikään ole varaa minnekkään mennä. Paitsi lintsille, kun joku tarjoaa liput!

      Jos jollakin on alennuskortti hotelliin, niin se kannattaa käyttää.

    • PULTERI

      KOUVOLAN TYKKIMÄELLE RAHAT RIITTÄVÄT.....

      • NAAPURISSA

        TAI HALVALLA ETUKORTTI RISTEILYLLÄ TALLINNAAN


        PÄIVÄN JULKINEN LIPPU MAKSAA AIKUISELTA 4 EUROA JA LAPSILTA VÄHEMMÄN JOLLA PÄÄSET ELÄINTARHAAN JA ROCCA EL MAREEN TAI KADRIORG PUISTOON

        MUISTA LEIMATA LIPPU 1 KERRAN AUTOMAATISSA


      • PULTERI

    • mies ilman naista

      Voisit tehdä vaikka jotain siivous hommia jonkin aikaa ja tienata siten et saisit vaikka 600-800 euroaa lisää rahaa ja luulisin et siivous duunia saa helposti jos asut isolla paikkakunnalla. sitten voit viettää kunnon loman lapsinesi vaikka laivalla tai jossain kylpylässä. Lapsen voit viedä vaikka hoitoon mummolaan tai jollekkin jos pystyt. Eikös näin. itse teen kesäisin ainakin maalaus hommia paljon ja niistä tienaa mukavasti ja sitte rahat olen pistänyt lomamatkaan.

    • Mökkiläinen

      Hei! Tulkaa viikoksi luokseni mökille. Täällä hiekkaranta ja saisin onkireissulle seuraa. Eikä maksa mitään. Olen Pohjoismaiden kiltein, raitis ja yksinäinen mies.

    • Äiti vm-84

      Heippa.
      Ehdottaisin että tarkkailet Grouponin (Citydeal), Facediilin, etc diilejä. Itse olen sieltä löytänyt hyviä tarjouksia, olen ostanut varmaan 6 diiliä muutaman kuukauden sisällä hurjilla alennuksilla ja homma on toiminut.

      Turun lähellä sijaitsee Väskin seikkailusaari (ks.google). Tarkoitettu pääasiassa kouluikäisille, mutta olimme yhdessä vähän alle 4-vuotiaan poikani kanssa siellä viime kesänä ja sinne on päästävä uudelleen. Parasta oli kun sai itse tehdä ja viilettää. Makkarapaketit mukaan, niin voitte paistaa siellä olevilla nuotioilla makkaraa. Ja meillä on vakioeväänä niitä yrttivoita sisältäviä patonkeja (kotona valmiiksi paistettu). Muksu tykkää kun tehdään kotona eväitä ja syödään sitten ulkona niitä. Saarella oli myös eläimiä, uimaranta ja mahdollisuus käydä saunassa=)

      Yöpyminen jossakin maatilamatkailu aitassa ei maksa paljoa, halvimmillaan aitasta saa huoneen (jossa kuitenkin varustelu ok) muutamalla kympillä per yö.

      Tuon ikäiset lapset eivät paljoa tarvitse.
      Jos meillä kysyy lapselta mitä tämä haluaa tehdä, niin vastaus on usein että leikkiä aikuisen kanssa.
      Aikuisen antama huomio on lapselle tärkeintä, eivät puitteet.
      Aikuiset niitä puitteita yleensä tahtovat tarvita, kun tavallinen oleminen ja leikkiminen tuntuu tylsältä ja halutaan viettää ns. laatuaikaa lapsen kanssa. Ikävä kyllä lapsella ja aikuisella on eri käsitykset siitä laatuajasta.

    • maallakin on mukavaa

      Hae tuettua lomaa lomakotien liitosta. On vähävaraisille tarkoitettu ja varmasti lapset viihtyvät.
      200 eurolla ei juuri mihinkään voi lähteä jos pitää yöpyä. Riippuu missä asut. Etelä-suomesta on helppo lähteä risteilylle. Mutta jos asut jossain kaupungissa, voit tehdä itse elämysreissun vaikka päiväksi. Käy museossa, sen jälkeen jossain syömässä ja loput rahat voi shoppailla leluihin ja peleihin. Varmasti muistavat.

      Itse olen tyttäreni kanssa (nyt jo aikuinen) käynyt ulkomailla, matkaillut kotimaassa mutta parhaiten hänellä on muistissa kun otimme joskus "kaupunkipäivän", johon kuului museossa käynti, kasvitieteellisessä puutarhassa käynti, syöminen ja shoppailu. Ja tämä kotikaupungissamme. Jos asut vaikka Helsingissä, niin siellähän on kylpylöitä jne.

      Mutta voit lähteä vaikka Suomussalmelle Kiannon Kuohuihin, katso netistä mitä maksaa. Matkatkin ovat jo pelkästään aika kalliita.

      Kesällä voi lähteä vaikka marjametsään lasten kanssa ja tehdä siitä elämyksen. Myös maatilamatkailupaikat voisi olal lasten kanssa kivaa. Ranuan elänpuisto on hieno paikka lapsille. Näkee suisia ja ilveksiä. Karhut taitavat vielä nukkua, mutta kohtahan ne heräilevät. Tässä viestiketjussa suositellaan lähes yksinomaan risteilyjä. Nykyajan ihmiset eivät koe enää luontoa hauskaksi paikaksi. Mutte se on oikeasti hauska lapsille. Myös lumikenkäkävely Pudasjärven Syötteellä voi olla elämys.

      • moi.älä höpötä paskaa.kato ensin lippujen hinnatja muut kulut.ei kahella saalla pääse kuin sivaan


    • PenaT.niemi

      Tuusniemen keskustan tuntumassa edullinen hotelli Ukkoteeri. Tilauksesta rantasauna. Matkustajasatama vieressä, jossa risteilyjä kesällä. Hyvät hiihtomaastot talvella. Seinävuoren rotkolaakso noin 10 km, jossa voi syödä omia eväitä.

    • vaikka näin

      lapset on aika nuoria. kaupungeissa on usein liikennepuisto. Sielä on ilmannen opastus... ja polkuautot.
      Tallinna... tulee oleminen halvemmaksi kuin suomessa kykpylässä.

      Ajomatka jonnekin.
      Teltta taitaa olla halpa (20€) . Nukuu yöt leirialueella (nähdäkseni ei ole kallista) tai tienvarressa.

      Iso hiekkaranta, kuten yyteri.
      Luontokohteita (kansallispuistot tms.)
      Historiallisia paikkoja (linnan rauniot)

    • paapapapaapa

      Muumimaailmaan

    • seppä ko seppä

      moi.kahella saalla ei suoraan sanottuna pääse mihinkää.t jussi

    • No voihan. Mut kuitenkin. Jos olis valtaa kuin mieli teidät omaksi ottaisin ja lomalle veisin Teidät kaikkialle sinne missä sadut on totta ja ihmeet arkipäivää.

    • oiuytr

      Tässä toiselta yh:lta vinkki. :)
      Osta rahalla hodareita ja hampurilaisia, joita siis kotona voi tehdä ja niihin mausteet. Siivoa ja järkkäile koti uuteen uskoon lasten ollessa poissa, tai päivä unilla. Vaikka omatekemä teltta olkkariin, ja muuta tilpehööriä, jotta huone erinäköinen kuin normisti. 3 pv teette mitä lapset haluaa, eli pelaatte lautapelejä, katotte videoita, käytte leikkipuistossa yms. Nukutte ja valvotte kun tykkäätte, eli vietätte oman loman ILMAN normileluja, eli yhdessä teette mitä mieleen tulee. Pääsette uimahalliin tolla rahalla joka päivä, ja kahviosta lapset saa karkkia, jää myös tytylle shoppailuun, eli vaikka joku kiva uusi paita tai mekko, kun sen ikänen on että arvostaa ja pojalle joku pikkuauto. Ei loma tarvitse rahaa, vaan läsnäolon. Ja huntti tän jälkeen taitaa jäädäkin säästöön, eli uusi "loma" tiedossa! Näin me toimitaan ja lapset tykkää. :) Kesäsin telttaretki on bueno, se ei kans paljoa vaadi, eli se ylijäävä huntti sijoita telttaan. Sitten vaan kivalle uimarainnalle, teltta pystyyn metsikköön ja makkaraa grilliin. Perunatkin foliossa siinä paistellaan ja muut vihannekset. Halpaa ja hyvää ja omatekemä kastike kylkeen niin kyllä maittaa! Vaikka normi rypsiöljy, kaada osa öljystä astiaan ja jäljellejääneeseen sekota mausteet, lisää niin paljon että maistaessa maistuu hyvältä ja siinä se on!

      Ei tosiaan ton ikäset paljoa vaadi, ei ees mun vanhin 13 vee, kun vaan on aikaa ja tehään yhessä mitä mieleen tulee ja si joku pieni ylläri kaupasta, tai vaihtoehtosesti tehän se ylläri ite. Eli tommonen isompi esiteini tykkää esmes hevosjulisteista, eiku kirppikselle, sieltähän löytyy ja samalla summalla 7 julistetta! Ja pienemmille kans paitaa ja pikkuautoa yms.

      Eli käytä säästämäsi raha yhteiseen hyvään: osa syötäviin herkkuihin ja osa leluihin, jotka lapset valitsevat itse, näin loman muisto säilyy. Muista asenne, asenne tekee loman, ja vaikka neljästä peitosta rakennettu teltta olkkarissa! Käytä mielkuvitusta niin et tarvitse rahaa senttiäkään!

    • Hakekaa Lomalle

      Laita nettiin hakusanaksi tuetutlomat ja sitten soitat kaikille niille näkyviin tupsahtaville lomien tarjoajille ja pyydät niitä lähettämään lomahakemuskaavakkeet. Esim. Solarlomat, Perhelomat yms.

      Tuettujen lomien päärahoittaja on rahaautomaattiyhdistys.
      Lomia järjestää myös eri ammattiyhdistysliikkeet, tai heidän kauttaan järjestetään tuettuja lomia.
      Lomat ovat usein nimellä perhelomat, kuntoremonttilomat tms.
      Lomat ovat yleensä 1-viikon täysihoitolomia.
      Tuettujalomia järjestetään noin 3-kertaa vuodessa.
      Tuetullelomalle pääsee jokatoinen vuosi.
      Lomien ajankohtaa ei voi itse määrätä.

      Itse olimme perheeni kanssa Joensuun Huhmarin kylpylässä. 1-viikon mittaisella täyshoitolomalla. Loma oli kaikinpuolin onnistunut ja Huhmarin palvelu ja ruoka oli hyvää.
      Lomaan sisältyi 3-kertaa päivässä ruokailu, kylpylän ja muiden Huhmarin toimitilojen vapaa käyttö, mutta esim. hieronnat yms. hoidot valoitetaan erikseen.
      Meillä oli käytössämme sellainen perhemökki. Siisti ja hyvä hirsimökki, josta parinsadanmetrin kävelymatka päärakennukseen.
      Lisäksi Huhmarissa on kivaa ohjattua liikunta juttua jokalähtöön, ja lapsille leikkipaikkoja ja upeita lenkkipolkuja louhivuoren hienoissa maisemissa.

      Jouduimme maksamaan matkasta vain automme käyttökulut Huhmariin ja takaisin kotiin lisäksi, jotain pientä iltapala naposteltavaa.

      Lomat on tarkoitettu työttömille, lomautetuille, eläkeläisille, ja erinlaisista sairauksista kärsiville, vähävaraisille ja lapsiperheille. Siis vähävaraisille.

    • rosah

      Suosittelen kanssa samoja asioita, kuin mita taalla on jo nostettukin esille :) mutta esim. keski-suomen kauneimmassa kaupungissa, Saarijarvella, on puuhapuisto veijari. Se on usein taynna lapsia, vaikka toisinaan sattuu hiljaisempiakin paivia. Liput alle 10e/kpl ja kahtena paivana paasee sisaan. Puisto on tosi janna lapsille ja siella riittaa nahtavaa.. Ruoka on aina 1.50 - 10 euroon saakka :) Lisaksi saarijarvella voi kayda vaikkapa melomassa (5e/h) tai ihan vaan uimassa jollain kauniilla & hiljaisella rannalla. Kivikauden kyla ja hunajatarha loytyvat myos sielta. Myos pyhajarvi on janna paikka (ainakin lapsille) silla siella pystyy kavelemaan tosi tosi pitkalle niin, etta on matalaa ja pohjaan nakee ihan selvasti.. Vesi on juomaveden kirkasta. Tai vuokratkaa mokki sielta, maksaa n. 100e/vk. Saarijarvella on mm. myos KIRMOT ja Ahvenlampi tarjoaa edullisen majoituksen. Sielta olen kanssa kuullut hyvia kokemuksia lapsiperheiden suusta :) Saarijarvelta loytyy paljon muutakin kivaa ERITYISESTI lapsiperheille :)

    • älä kerjää

      hae työtä

    • mökkyräkkyrä

      Vuokratkaa joku vaatimaton mökki. Esim. metsähallituksen Villipohjolasta löytyy aika edullisia. Sitten saunotte, paistatte makkaraa ja ulkoilette siellä. Jos kotonanne ei ole tulisijoja (niinkuin nykyään monella ei ole) niin voi olla lapsille elämys jo takkaan tulen tekeminenkin.

    • köyhä kans

      Kävin yks kesä poikani kanssa puuhamaassa. Auton sai aidatun alueen sisäpuolelle. Ja tekemistä riitti. Omat eväät ja makkarat mukaan, niin päivä menee mukavasti. On vesiliukumäkeä ja kaikkea muutaki.. Sillo pääsi melkein kaikkeen sisäänpääsylipun hinnalla. Ei tartte muuta ku odottaa sitä kaunista kesäpäivää ja sit menoksi. On äiti ja lapset ihan poikki päivän jälkeen. Jos vielä saat jonkun toisen äidin ja hänen lapsensa mukaan, ni päivä on ikimuistoinen. :)

      Laivaristeily vaikka olis ilmainen, ni kustannukset reissun aikana on kuitenkin aika kovat.

    • ei lapsia mulle

      Säästän sillä, että ostan kuukausittain e-pillerit, etten tulisi raskaaksi, ettei niitä lapsia tulisi, enkä vahingossakaan joutuisi yh-äidiksi. taidanpa ottaa äkkilähdön nyt thaimaahan,adios.

    • :)

      Tiedän tunteen liiankin hyvin. hmm. miten olisi vaikka naantalin muumi maailma?
      lapset rakastavat muumeja, ja autolla pääsis mukavasti ajelemalla :)

    • t4ttttretretrttre

      Me käytiin aina minun ollessa lapsi Puuhamaassa. Tietääkseni liput sinne ei hirveän kalliita ja siellä vietettiin oman lapsuuden parhaat muistot.

      Ei noin pieniä mihinkään kalliisiin paikkoihin ja kauaksi kannata lähteä viemään.

    • ii/oo

      Kannattaako lapsia opettaa siihen, että vain rahaa tuhlaamalla voi pitää hauskaa? Itse kahden lapsen YH:na tein esimerkiksi niin, että lasten päiväuniaikaan tein lapsille olohuoneeseen "temppuradan" vieraspatjoista ja vilteistä. Lankakerillä tein sokkeloa yms. Lapsilla oli hurjan hauskaa ja he olivat aivan innoissaan, kun saivat kotona riehua kerrankin luvan kanssa.

      Temppuilun jälkeen tarjosin kotona hampurilaiset ja ranskalaiset eli uunipellille ranskalaisia (euron pussi ranskalaiset ja valmishampurilaiset alle 1 e/kpl, joihin täytteeksi ketsuppia, salaattia ja mitä nyt kenenkin makuun sopii). Jälkiruoaksi iso jätskiannos, jossa kermavaahtoa ja kinuskikastiketta sekä strösseleitä ja kolme lusikkaa, jotta päästiin kaikki syömään samaa annosta. Jätskiä saa tarjouksesta silloin tällöin, kinuskikastiketta voi tehdä itsekin ja kuohukermapurkki ei paljon maksa.

      Mielikuvitusta käyttämällä saa kivempia kokemuksia kuin ruuhkissa jonottamalla ja viimeisiä rahoja käyttämällä. Älä ainakaan asennoidu niin, että sinun pitäisi jotenkin kokea huonommuutta, kun lapsilla ei ole maksullisia huvitteluita.

      Itse jaoin pahimpana aikana mainoksia. Ne rahat laitoin säästötilille juuri nimenomaan lomabudjetin kasvattamista varten. Lasten ollessa pieniä emme käyneet ulkomailla ennen kuin nuorinkin oli jo koululainen. Sen ikäinen osaa jo arvostaa kalliimpia reissuja.

      Nykyään valitettavasti tavallinen Linnanmäen tai Särkänniemen reissukin on jo yli 100 euroa, kun laskee rannekkeet ja syömiset. Noin pienten kanssa ei kannata sinne vielä mennä.

    • Olleliina

      Hei alkuperäinen ja muutkin loman miettijät!

      Alkuperäiselle onnittelut säästetystä matkabudjetista! Hienoa, että olette saaneet noin paljon hyviä vinkkejä.

      Kerron, että minä ja perheeni (lapset 3 ja 8 v) asumme itä-suomessa ja olemme mukana sohvasurffauksessa (hospitality club). olet tervetullut meille, jos suunnitelmat puolin ja toisin sopivat yhteen!

      ota halutessasi yhteyttä: [email protected]

      terveisin, Olleliina


      p.s. asumme siis itä-suomessa maatilalla. Tarjoamme majoituksen kustannuksitta; ajatuksena että on silloin tällöin mukava tavata uusia ihmisiä. Majoituksen lisäksi emme tarjoa muuta eli jos esimerkiksi toivoisitte, että joku lähtisi seuraksi katsomaan paikallisia nähtävyyksiä, kannattaa tuollainen ihminen etsiä joitakin muita väyliä pitkin (netti varmaan hyvä siihenkin tarkoitukseen).

      Kaupunki on kesäkaupunki, eli kesä olisi ehkä paras ajankohta. Meille sopii usein muutkin ajankohdat juhlapyhiä lukuunottamatta. Kaupunkiin pääsee julkisilla, mutta asumme sen verran syrjässä, että oma auto on hyvä paikalliseen liikkumiseen, jollei halua kävellä kahden kilometrin matkaa lähimmälle bussipysäkille. Voimme tarjota teille oman huoneen sänkyineen, mutta kylpyhuone on yhteinen muun perheen kanssa. Voitte majoittua parista päivästä noin viiteen päivään asti.

      Pahoittelen, että luen tuota sähköpostia joskus hieman harvakseltaan, eli joskus vastaaminen voi kestää.

    • jk

      vie heidät kylpylään

    • 1 lapsi yh äiti

      Minulla olisi kaksi risteily lahjakorttia Tukholmaan,toinen on Siljalla toinen Viking Linellä,Kiinnostaisko sinua sellainen????
      Voisin ihan antaa ne =)))

    • NSDAP-----

      kaikille paskoille TÄRKEÄ TIEDOITUS.........

      töissä ei ole pakko käydä, te jotka olette töissä voitte ihan lopettaa oravan pyörän ja ruveta yöttömäks.. se on vain itsestä kii.

    • Rahat pois rapulasta

      Vähemmän baareja ;)

      • Apua ystäviltä.

        Kaveria ei jätetä.

        Eräs tuttavaperhe, joilla on kaksi kasta pyytävät sukulaisia auttamaan, jos heillä on talous tiukilla.

        Heille tuli putkiremontti, johoka he pyysivät sukulaisia ja tuttavia osallistumaan kuluihin.

        He saivat tarvittavat 3500 euro remonttiin.

        Kannattaa kertoa elämäntilanteesta sukulaisille ja tuttaville,moni auttaa varmasti mielellään.
        ---


      • kommentti...,,.,.
        Apua ystäviltä. kirjoitti:

        Kaveria ei jätetä.

        Eräs tuttavaperhe, joilla on kaksi kasta pyytävät sukulaisia auttamaan, jos heillä on talous tiukilla.

        Heille tuli putkiremontti, johoka he pyysivät sukulaisia ja tuttavia osallistumaan kuluihin.

        He saivat tarvittavat 3500 euro remonttiin.

        Kannattaa kertoa elämäntilanteesta sukulaisille ja tuttaville,moni auttaa varmasti mielellään.
        ---

        Nimimerkille "Apua ystäviltä": Mulla ainakin olisi kahden käden sormilla laskettavissa, että keitä haluaisin auttaa taloudellisesti, missään tilanteessa, joskaan ei minulla ole rahaakaan. Jokaisen omat sukulaiset on jokaiselle vähävaraiselle ensimmäinen avun lähde, mutta sitä apua ei kannata mennä pyytämään ihan keneltä tahansa. Yleensä sukulaiset auttavat omia lapsiaan, lapsenlapsiaan ja lisäksi läheisimmät muut sukulaiset saattavat avustaa läheisiään hieman.

        Itselläni olisi todella vaikeuksia auttaa esimerkiksi yhtäkin sukulaista jos kyseiselle joskus tulisi talousongelmia, koska kun kerran aidosti nälissäni pyysin kymmenen euron lainaa siltä sukulaiselta, sanoi se, että " jokaisella on omat rahat" ja itse olen täysin palkatta ollut lapsenvahtina viikkokausia samaiselle, itse maksaen jopa matkustuskulut. Mulla jos joskus on tulevaisuudessa vähänkin rahaa ja jos en koskaan saa omia lapsia, menevät mun kaikki taloudelliset avustukset tietysti lähisukulaiseni lapsille - jos joskus olen siinä asemassa- ja lisäksi mulle rakkaiden läheisten henkilökohtaisten ystävieni lapsille, jotka ovat mulle tärkeitä ja joiden elämässä olen saanut olla osana.

        Minusta lapsiperheiden pitää maksaa omat putkiremonttinsa itse.

        Tietysti toivoo, että jokaisella on suvut, jotka auttavat, koska niistä yli jäävistä tule usein sossun maksamia kansalaisia.

        Muuten: nimettömällä foorumilla on äärimmäisen ärsyttävää, että nimettömiä kirjoittajia kiinnostaa vain raha, raha , raha. Menkää niille omille tuntemillenne puhumaan raha- ongelmista - tämä on keskustelufoorumi, eikä paikka missä uteliaina kuuluisi urkkia ihmisten esimerkiksi raha- asioista asioita järjettömiä aloituksia laatimalla.


    • Harmi! ;)

      Voisin heiluttaa tavaroita kauppakeskuksessa ja lällätellä ihmisiä ilkeästi, kun saan isältäni paljon rahaa! :D

    • myös vähävarainen

      Vähävaraisille järjestetään myös tuettuja lomia, sinun kannattaa hakea niitä! 3- ja 5- vuotiaat eivät ymmärrä mitä mikäkin maksaa ja minkälaista missäkin on.. Joten he eivät pysty vaatimaan. Heille mukava meno on esi eväsretkelle meno jonnekkin lähipaikkaan Suunnitelkaa retki yhdessä ja tehkää yhdessä eväät.. Vinkki: jos asut kaupungissa tai sen läheisyydessä missä Ikea, Ikeasta saa ilmaisia risteilylippuja.

      • kommentti..,,..,..

        Missä järjestetään vähävaraisille nuorille sinkuille "tuettuja lomia"? Seurakunnat? Valtio? Mikä taho? Minä en ole käynyt ulkomailla pidemmällä reissulla vuoden 2002 jälkeen, joten mieluusti jos tuollaisia mahdollisuuksia on tarjolla, lähtisin, jos kerran oikein tuetusti saa lomia, missä tulottoman akateemisen naisen ei tarvitse maksaa hysteerisesti. Kun nytkin on jo se tilanne, että en voi lähteä lomalle koskaan, koska joutuisin tilanteeseen, että varakkaammat ystäväni joutuisivat melkein maksamaan lomani minulle ja sellaista tilannetta en halua, kosken halua häpäistä itseäni ja ajattelen että niin makaa kuin petaa, eli köyhä on suu säkkiä myören ja kuluttaa sitten, kun ja jos joskus on mahdollisuus, mutta ei muiden rahoilla.


    • onnea matkaan

      Hae lomatukea. Lomakotien liitty ry:stä. Lehdessä olen nähnyt, että nyt on aika hakea kesän lomatukia - suosittelen! Yleensä puolihoidollisia.

    • Halpaa hupia

      Tee eväät koko porukalle, pakkaa eväät reppuun, heitä reppu selkään ja suunnista lasten kanssa metsään. Lisämaustetta saat, kun menette makkaranpaistoon jollekin kunnan tai urheiluseuran ylläpitämälle laavulle tai kodalle, joita löytyy ympäri suomen http://laavut.fi/ . Samalla voitte käydä vaikka pilkillä / mato-ongella.

    • Minä vaan

      Katso netistä googlella "tuettuja lomia" - parisataa riittää hyvin täysihoitolomaan. Toki bensarahat pitää olla tai sitten matkakustannuksia voi anoa sossusta tai kirkolta tms. Toki mun mökillekin voitte tulla eikä maksa mitään.

    • Karski_

      Jospa menisit töihin, etkä loisisi veronmaksajien rahoilla? Saisivat lapsetkin kunnon loman.

    • Toope.

      Nuorena sitä matkustettiin kimppakyydeillä ja "reppureissaamalla".Nyt olisi enemmän rahaa mutta en tunne ketään joka lähtisi mukaan vaikka maksaisin kulut.

    • juhan1238

      Sun kannattaa hakea lomaliiton tai ray:n tuettuja lomia hakukaavakkeita saa työvoimatoimistosta tai tilaamalla lomaliitosta tai ray:lta. Uskon, että ne myöntää sulle tuetun loman.

      • kyssä.

        Siis sinkutko voivat myös hakea, niinkö? Vai ajatellaanko omien lasten kasvattaminen niin kertakaikkisen erikoiseksi, ettei sinkuille ole olemassa valtion tukemia lomia?


    • juttis-71

      Hae ihmeessä yksinhuoltajille tarkoitettuja tuettuja lomia!niitä järjestää muutamat esim.solaris lomat jne.heillä vkon mittaisia kylpylälomia yms.ja omavastuu vain 50-120e /vko ja alle 15v aina yleensä ilmaiseksi. suosittelen koska siellä täysihoito ja haut päättyy muistaakseni kuun lopuilla!

    • Lomalla ollut yh-äit

      Hae etukäteen tuettuja lomia.

    • Arvoisa yksinhuoltajanainen, SINULLA oli mielenkiintoinen viesti;;)))
      Endotankin että menet lastesi kanssa johonkin kylpylään. Vaikkapa EDEN Oulussa ois sopiva paikka. Siellä on lasten suosimat liukumäet ja SINULLEKIN sopivaa ajankulua...joten tuumasta toimeen;;)))

    • Oikeasti yh

      Yksinhuoltaja minäkin mutta tämä on kyllä sepitetty tarina.

      Poikasi joka on vasta 3v "haluisi vaikka minne", en usko että tuon ikäisellä on kokemusta ja tietoa maailmasta, tsori vaan. Jotenkin vaikuttaa olevan miehen kirjoittama, veikkaan iäksi about 20-25v.

      Sääliksi käy kun ei ole parempaa tekemistä sinulla.

      Vanhemmat tuon ikäisille kyllä tietävät että iloon tarvitaan vähän tuossa iässä, uimahallissa käyntikin on jo itsessään elämys.

      • kommentti...,,.,..

        Jotenkin koen vilpitöntä sympatiaa sinua kohtaan nimimerkki "Oikeasti yh": kiitos kun sinä sanoit jotakin fiksua keskusteluun, koska minuakin ahdistaa lukea keksittyjä tarinoita: ne voivat olla joko naisten tai miesten kirjoittamia, mutta typerysten yhtälailla kaiketi ja jokatapauksessa - ja pahimmassa tapauksessa huijarit voi vaan yrittää urkkia tietoa ihmisten raha- asioista, eli minä ainakin ihan pokalla päätin, että vastaan tähän ketjuun ja kerroin myös rehellisesti mitä tukia olen saanut ja jos joku hullu sitten haluaa keskustelupalstoilla käyttää tuntemattomien kokonaisuudessaan tällaisessa nimettömässä kesustelussa antamia tietoja väärin, en ole vastuussa siitä, kosken tiedä keiden kanssa keskustelen tai valitettavasti voi koskaan tietää, ketä ehkä herjattaisiin.

        Jotenkin huokuu sellainen rahanhinku tällä foorumilla kaikesta mitä lukee. Voi tietysti olla niinkin, että aloittaja oikeasti olisi yh ja kadehtisi kuollakseen tuttavaperheitään, jotka matkustelevat lastensa kanssa vaikka ulkomailla, mutta enemmin tulee mieleen joku idiootti, joka vaikkapa haluaisi mustamaalata jotakin naista ja jolla olisi innostusta ja intressiä roikkua mustamaalaamassa mahdollisia tiettyjä Suomi24:ssa tai sitten joku huijarinainen yh- joa haluaisi lavastaa viattomia kiusaajikseen netissä tällaisista nimettömistä keskusteluista. Itse en kyllä välittäisi lukea eronneiden perheiden miesosapuolten nimettömiä tilityksiä nimettömästi esiintyville tuntemillleen eukoilleen Suomi24:ssa, koska siihen joutuu niiden typerysten vainoharhoissa solvatuksi varmaan(?) sivullisetkin usein, jos ottaa osaa tähän julkiseen nimetttömään keskustelupalstakeskusteluun.

        Itsekin ihmettelen, etttä mitä muka kummallisia joku 3- vuotias vielä voisi kaivata, kuin tavallisia arki- iltoja, virikkeitä ikäistensä kanssa ja aikuisten välittämisen. Ja toi murre : "haluisi", "kotoota" - ja muuta... Yhdellä tän foorumin muakin kiusanneista mielipuolista ahdistavista tuntemattomista nimettömistä herjaaajista on todella vahva ja amismainen kymenlaaksolaismurre, mikä kertoo siitä, että kiusaaja ei ole joutunut elämässään kirjoittamaan kovinkaan paljoa kirjallisia tekstejä ja on luultavasti melko yksinkertainen Suomi24- nettifoorumijokuvakkari, eli kirjoittaminen on kömpelöä, verbaalisesti äärimmmäisen kapeaa sanavarastolta, mistä melkein kaksikymmentä vuotta toisaalla asunutkin tunnistaa alkeellisen kymenlaaksolaiskielen jopa nimettömässä kontekstissa. Minun läheisissänikin on myös kymenlaaksolaisia, mutta läheiseni tai tuttuni ei kirjoita tällä foorumilla.:)


      • uusi itsesi
        kommentti...,,.,.. kirjoitti:

        Jotenkin koen vilpitöntä sympatiaa sinua kohtaan nimimerkki "Oikeasti yh": kiitos kun sinä sanoit jotakin fiksua keskusteluun, koska minuakin ahdistaa lukea keksittyjä tarinoita: ne voivat olla joko naisten tai miesten kirjoittamia, mutta typerysten yhtälailla kaiketi ja jokatapauksessa - ja pahimmassa tapauksessa huijarit voi vaan yrittää urkkia tietoa ihmisten raha- asioista, eli minä ainakin ihan pokalla päätin, että vastaan tähän ketjuun ja kerroin myös rehellisesti mitä tukia olen saanut ja jos joku hullu sitten haluaa keskustelupalstoilla käyttää tuntemattomien kokonaisuudessaan tällaisessa nimettömässä kesustelussa antamia tietoja väärin, en ole vastuussa siitä, kosken tiedä keiden kanssa keskustelen tai valitettavasti voi koskaan tietää, ketä ehkä herjattaisiin.

        Jotenkin huokuu sellainen rahanhinku tällä foorumilla kaikesta mitä lukee. Voi tietysti olla niinkin, että aloittaja oikeasti olisi yh ja kadehtisi kuollakseen tuttavaperheitään, jotka matkustelevat lastensa kanssa vaikka ulkomailla, mutta enemmin tulee mieleen joku idiootti, joka vaikkapa haluaisi mustamaalata jotakin naista ja jolla olisi innostusta ja intressiä roikkua mustamaalaamassa mahdollisia tiettyjä Suomi24:ssa tai sitten joku huijarinainen yh- joa haluaisi lavastaa viattomia kiusaajikseen netissä tällaisista nimettömistä keskusteluista. Itse en kyllä välittäisi lukea eronneiden perheiden miesosapuolten nimettömiä tilityksiä nimettömästi esiintyville tuntemillleen eukoilleen Suomi24:ssa, koska siihen joutuu niiden typerysten vainoharhoissa solvatuksi varmaan(?) sivullisetkin usein, jos ottaa osaa tähän julkiseen nimetttömään keskustelupalstakeskusteluun.

        Itsekin ihmettelen, etttä mitä muka kummallisia joku 3- vuotias vielä voisi kaivata, kuin tavallisia arki- iltoja, virikkeitä ikäistensä kanssa ja aikuisten välittämisen. Ja toi murre : "haluisi", "kotoota" - ja muuta... Yhdellä tän foorumin muakin kiusanneista mielipuolista ahdistavista tuntemattomista nimettömistä herjaaajista on todella vahva ja amismainen kymenlaaksolaismurre, mikä kertoo siitä, että kiusaaja ei ole joutunut elämässään kirjoittamaan kovinkaan paljoa kirjallisia tekstejä ja on luultavasti melko yksinkertainen Suomi24- nettifoorumijokuvakkari, eli kirjoittaminen on kömpelöä, verbaalisesti äärimmmäisen kapeaa sanavarastolta, mistä melkein kaksikymmentä vuotta toisaalla asunutkin tunnistaa alkeellisen kymenlaaksolaiskielen jopa nimettömässä kontekstissa. Minun läheisissänikin on myös kymenlaaksolaisia, mutta läheiseni tai tuttuni ei kirjoita tällä foorumilla.:)

        Olet yhden hitin trolli. (Mustamaalaus, Viattomat ja SaastaSuomi24)


    • srhsjths

      3- ja 5-vuotiaat lapset ovat vielä niin nuoria, ettei heille jäisi matkasta mieleen kuin korkeintaan pieni väläys. Odota vielä edes vuosi, mielellään enemmän. Silloin matkakassassakin on varmaan muutama lantti enemmän.

      Joku kesä voisitte käydä telttailemassa. Tai laivalla.

      PS. Myy huuto.netissä tai kirpparilla pieniksi jääneitä lastenvaatteita ja vaatteita, jota et itse ole tullut enää käyttäneeksi.

    • srhsjths

      3- ja 5-vuotiaat lapset ovat vielä niin nuoria, ettei heille jäisi matkasta mieleen kuin korkeintaan pieni väläys. Odota vielä edes vuosi, mielellään enemmän. Silloin matkakassassakin on varmaan muutama lantti enemmän.

      Joku kesä voisitte käydä telttailemassa. Tai laivalla.

      PS. Myy huuto.netissä tai kirpparilla pieniksi jääneitä lastenvaatteita ja vaatteita, jota et itse ole tullut enää käyttäneeksi.

    • Hei!
      mäkin olen yksinhuoltaja 2 poikaa me kerätään pulloja kesäreissuille niin saamme rahaa matkustamiseen.
      Viime kesänä ostimme pullorahoilla auton perässä vedettävän telttaperävaunun jota voisin vuokrata sinulle nimellistä hintaa vastaan eli 5e päivä siihen vaunuun mahtuu hyvin 3 nukkumaan leirintäalueella jos sinulla on peräkoukku autossa ja asut lähellä Lahtea niin laitappa viestiä [email protected] jos kiinnostaa opastan kyllä vaunun käytössä kulkee pikkuautolla meillä nissan micra

    • köyhä-äiti-minäkin

      Missäpäin asutte?

      Jos asutte pääkaupunkiseudulla, varaa kirjastosta kirja nimeltä Snadien Stadi. Siellä on paljon lapsiperheille tarkoitettuja vinkkejä ja linkkejä, aukioloajat ja hinnat ja erityishuomioitavia asioita.

      Puuhamaa Tervakoskella maksaa 20e/henkilö, sillä rahalla saa touhuta koko päivän ja omat eväät voi ottaa mukaan ja lämmittää grillissä. Olisiko siinä yksi kiva kohde?

      Olethan myös ottanut selvää tuetuista lomista? Teillä olisi varmasti hyvät perusteet saada sellaista.

      Tässä minun retkiehdotuksiani joista meidän perhe (minä neljä alle kouluikäistä lasta) olemme tykänneet.

      -Eväät mukaan ja lentokentän lähelle bongaamaan koneita. Keksitään tarinoita mihin kukin kone on matkalla ja ketä on kyydissä.

      -Eväät ja hiekkalelut mukaan ja uimarannalle. Kaikessa rauhassa kootaan hiekkalinnoja, koristellaan ne rannan antimilla ja haudataan selällään makoilevat lapset lämpöiseen hiekkaan kaulaa myöten.

      -Mennään kumisaappaiden ja eväiden kanssa sieniretkelle metsään. Jos ei löydy sieniä, etsitään kilpaa erilaisia juttuja kuten kuusenkäpy, naavaa, puolukan varpu, kanerva, tunnistetaan puita ja kasveja.

      -Kävelylle kasvikirjan kanssa ja koitetaan tunnistaa löydetyt kukkaset. Poimitaan nätti kimppu ja laitetaan kotona maljakkoon.

      -Onkireissu. Eväät mukaan. Mato-ongella saa onkia ilman kalastuslupaa.

      -Ruokkimaan sorsia eväiden kanssa.

      • vaihtoehtoja on

        200 eurolla pääsee:

        - seurakunnan leirille koko perhe täysihoitoon kaksi kertaa
        - ekokylään tutustumaan parina viikonloppuna
        - kansainväliselle työleirille/perheleirille
        - risteilylle, jos club one tai Viking club- kortit esim. Skansen Tukholma tai Tallinnan eläintarha
        - citydeal, waucher, kimppadiili, facediili, offerium yms- tarjouksella kylpylään Suomeen tai Viroon pariksi päiväksi
        - Pienperheyhdistyksen matkalle
        - RAY:n tuetulle lomalle täysihoitoon 5 vrk esim. Solaris- lomat yms.
        - ay- liikkeen mökille tai lomalle, jos ay- liikkeen jäsen


    • hiljainen1234

      itse veisin lapset eläintarhaan katsomaan eläimiä ei maksa paljon ja varmasti jää hyvä mieli. jos ei eläintarha nii vaikka joku rekiajelu.

    • Laadunvalvoja

      Pff, ei mene läpi. Keksikää suomi24 toimittajat nyt joskus jotain uskottavaa..

    • Hailuodossa Käynyt

      Viene vaikka hailuotoon jos se on lähellä.lautallakun menee niin ei maksa mitään.:D

    • 200EuronDiili

      200 eurolla tämä Romani vie lapsesi Romaniaan 2 viikon lomalle.

    • Koko

      Myy asunto, auto ja muu irtaimistosi.>Tienaat rahaa.>Lähdet lastesi kanssa vaikka Goalle.> Eläkää loppu elämänne upporikkaina.

    • provoa

      Aloitus on poikinut metrikaupalla kommentteja. "Ketjun aloittaja" ei ole kommentoinut sanallakaan tai kertonut missä päin asuu. Klikkauksia on tullut valtava määrä. Pelkkää provoa.

    • Karavaanari_53

      Otappa yhteyttä, mä voisin auttaa! Olen eronnu mies ja omistan matkailuauton. Eiköhän me kaikki mahduta siihen? Eikä maksa kuin polttoaineen verran! Elikkä 20e/100km

    • Kurkkappas♥

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe