Karvat?

tyhmä-kysymys?

Onko parempi hoitaa karvat pois, siis alapään alueelta, ennen synnytykseen menoa?

32

3722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h4etsedfg

      kyllä ne salissa sitte sheivailee tarpeen mukaan :D

      • 2xodott.

        Mielummin ja ajelen kotona ennen sairaalaa.


      • tyhmä-kysymys?

        no ajoin varmuuden vuoksi kaiken pois hiuksista alkaen


    • karvamörkö

      No ei mun karvat ainakaan tiellä ollu, vaikka aikamoinen pusikko onkin. Kyllä ne siellä sit siistii, jos sellaiselle on tarvetta. Tuskinpa karvat kuitenkaan tiellä on, ellet sitten ole letittänyt niitä yhteen ;)

    • iokk

      Mun mielestä on kivempi siistiä alapää synnytystä varten ihan hygieniasyistä. Runsas ensimmäisten päivien jälkivuoto voi tahrata ja tahmata alapään karvoitusta ikävästi, vaikka kuinka yrittäisi huuhtoa. Ihan heti seuraavina päivinä synnytyksen jälkeen ei tule mieleen mennä ronkkimaan höylällä tms alapäätä siistimmäksi, vaikka se helpompaa olisikin ilman suurta vatsaa :)

      • no niin ja näin

        Jaa, no ei minulla ainakaan tahrannut ja tahmannut esim. keskenmenovuoto yhtään mitään (ja se jos mikä oli runsasta vuotoa), vaikka luonnollinen karvoitus alapäässäni olikin. Ihan alapesulla pärjää. Se on mielenkiintoista, miten monet nykyään yhdistää karvoituksen huonoon hygieniaan, vaikka niillä asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään.


      • 2+1muksu

        Aivan samaa mieltä että kantsii ajella karvat kokonaan pois jos vaan pystyy. Ne lähipäivätkin on synnytyksen jälkeen helpommat kun ei eritteet tartu karvoihin. Ja jos tulee ompeluksia niin eivät jää haavaan.


    • 10+3

      No olen yrittänyt sheivata karvoja koko raskauden ajan, koska niin tein myös ennen raskautta. Alkaa vaan olemaan vähän vaikeaa kun maha edessä ja ei nää sinne alas, niin ei tuu niin tarkasti ajeltua. Kyllä mulla oli karvoitusta kun esikoista menin synnyttämään, eipä se mitään haitannu tai edes sitten kun oli vuotoa, mulla vuoto oli samaa mitä jos ois ollu menkat, ainut vaan mikä oli inhottavaa, niin jos side ei kunnolla edestä kiinni, niin karvat meni sinne siteen väliin ja kun meni vessaan ja otti housut alas, niin vähän kirpas, kun repäs karvoja mukana. Siis se että on karvat ei tarkoita että olisi huono hygienia, mutta kyllä se on hygienisempaa, jos niitä ei ole. Alapää ei ala haista niin helposti. Siis ei tartte olla ihan posliini, mutta pitää karvat lyhyenä ja on se siistimmän näköstäkin, kun ei rehota. kyllä mulla ainakin sillon kun oli pitkät karvat, niin valkovuoto jäi niihin helposti ja kovettu, vaikka pesin alapääni kerran päivässä, kun liika peseminen ei ole hyväksi myöskään.

      • no niin ja näin

        No mutta kun se ei ole sen hygienisempää. Alapään karvoituksella on myös suojaava merkitys. Ei minulla ainakaan alapää haise, vaikka karvoja onkin. Eikä ole tuota valkovuodon kovettumisongelmaakaan koskaan ollut, ehkäpä minulal sitten tulee sitä sen verran niukasti, että niin ei pääse tapahtumaan. Tietysti nämäkin on varmasti yksilöllisiä juttuja. Lisäksi jos haluaa, niin kyllä sitä useammin kuin kerran päivässä voi pestä - vedellä. Alapäätä ei ole tarkoituskaan pestä millään aineilla, koska siellä on erittäin herkkä bakteerikanta, joka häiriintyy, jos aletaan voimakkailla aineilla pesemään. Lisätään vielä, että ikinä ei ole minulla ollut mitään tulehduksia alapäässä, joten eipä ne karvat ainakaan niitä lisää.


    • pikku2odott.

      En todellakaan näe mitään "suojaavaa" tms. etua karvoistani, vaan jopa toisinpäin siistimpi olo ilman niitä. Esikoisen synnytykseen sheivasin edellisenä iltana. Nyt pikkukakkonen tulossa ja olen kahdesti käynyt sokeroinnissa (kaikki pois) ja aion mennä pari viikkoa ennen l:a vielä kerran. Olen samaa mieltä tuosta pesuaineista, että niitä ei tarvitse emättimeen mennäkään. Kivaa kevättä kaikille masuille!

      • karvoista...

        Niin no ei se olekaan näkemyskysymys, vaan ihan niiden karvojen tehtävä. :) Karvat muodostavat ilmataskun, jonka tarkoitus on suojata herkkää alapäätä mm. hankaukselta. Kuka tykkää mitenkin, pääasia, että on itsellä mukava olo.


    • kaikki pois

      Ei se henkilökunta ainakaan kovin innoissaan ole sellaisesta puskasta josta ei läpi näe!

      • Ei niitten

        tarvitse innoissaan ollakkaan..Karvat ei kuulu muille kuin itselle,koskaan ei voi miellyttää kaikkia eikä tietenkään edes tarvitse.Synnyttämään saa mennä juuri niin karvaisena tai karvattomana kuin haluaa.


    • lllllllllll.

      Itsekin yritän siistiä alapäätä mutta alkaa olee turhan vaikeeta :/ yhtä säheltämistä ja sit saa vaan haavoja aikaseks.

    • ,m,m,mmm

      en kyllä ymmärrä miten ennen on pärjätty elämässä karvojen kanssa..ja miten lapset on syntynyt vaikka äideillä on karvat....tällaiset kysymykset ei ois tulleet mieleenkään 80-luvulla :)))

    • terv-alalla työssä

      Kun eletään 2000-lukua niin sieltä luola-ajalta on paljon muuttunut asiat. Mielestäni karvat voi tai pitääkin poistaa ennen synnytyksee tuloa. Keinoja on monia ja pitää olla sellainen jolla ei ihoa rikota.

      • just joo...

        Kuinka kuvittelet viimeisillään raskaana olevan ajelevan karvat alhaalta?! Huh huh..


    • höpö höpö

      yhtään karvaa ei täydy poistaa jos itse ei halua.

      • petuli93

        just joo, ihan henkilökunnan henkilökohtanen kyynel se että miellyttääkö karvat vai ei. Missään ei lue että "poista karvat" siellä eikä moni siihen viimesillään pystykkään! Ihan potaskaa.


      • petuli93
        petuli93 kirjoitti:

        just joo, ihan henkilökunnan henkilökohtanen kyynel se että miellyttääkö karvat vai ei. Missään ei lue että "poista karvat" siellä eikä moni siihen viimesillään pystykkään! Ihan potaskaa.

        siinäpähä alkavat sitte purkas rimmaamaan jos on niin hirveän kamalaa. Eiköhän ne oo kaiken näkösiä tussuja siel nähny työelämänsä aikana eikä siinä tilanteessa ehditä pohtimaa miltä kenenki oma näyttää.


      • viimeisillään
        petuli93 kirjoitti:

        siinäpähä alkavat sitte purkas rimmaamaan jos on niin hirveän kamalaa. Eiköhän ne oo kaiken näkösiä tussuja siel nähny työelämänsä aikana eikä siinä tilanteessa ehditä pohtimaa miltä kenenki oma näyttää.

        Minusta ja kuuluu siistiä tai poistaa karvat kokonaan. Voihan ne nipsauttaa saksilla läheltä ihoa jos seivaus ei onnistu.


      • karvallinen
        viimeisillään kirjoitti:

        Minusta ja kuuluu siistiä tai poistaa karvat kokonaan. Voihan ne nipsauttaa saksilla läheltä ihoa jos seivaus ei onnistu.

        Kuule. Ei KUULU tehdä karvoille yhtään mitään. Se on eri asia, mitä omalle karvoituksellesi haluat tehdä, mutta karvoille ei tarvitse tehdä mitään, jos ei halua. Kyllä neuvolassakin ohjeistettaisiin ne poistamaan, jos olisi tarpeellista. Minä ainakin menen lähes luonnontilaisena synnyttämään, aina olen vain hitusen bikinirajasta siistinyt ja alapää on voinut erinomaisesti. Ei mitään tulehduksia, kutinoita tai epämiellyttäviä hajuja. En siis ymmärrä, miksi pitäisi tapojaan muuttaa...


      • Leonasydän
        petuli93 kirjoitti:

        just joo, ihan henkilökunnan henkilökohtanen kyynel se että miellyttääkö karvat vai ei. Missään ei lue että "poista karvat" siellä eikä moni siihen viimesillään pystykkään! Ihan potaskaa.

        Mun mies sheivaa mut kun itse en mahaltani näe. Molemmat tykkää siitä ja on sheivannut mun karvat ennen mahaakin, tuntuu vaan kivalta kun toinen huolehtii alapäästäkin muun huolehtimisen lisäksi. Vaikka olen satavarma, ettei ne siellä kauhistele karvaisuutta tai karvattomuutta, on varmaan aikalailla muut tärkeemmät asiat mielessä :)


    • käytännön vinkki

      Kannattaa ajaa kotona muutamasta syystä:

      1. kotona ajoissa ajaminen ehkäisee sitä, ettei karvatupet pääse tulehtumaan.

      2. jos sairaalassa joudutaan ajamaan ompelua varten, niin karvoja joutuu helposti kudoksen sisään aiheuttamaan ärsytystä.

      3. ompelu on helpompaa eli sitämyöten nopeampaa, kun ei tarvitse langanpäitä etsiä karvoituksen seasta.

      4. ompelu on kivuttomampaa, kun ei tule kätilö nykineeksi karvoista lankaa tavoitellessa neulankuljettimilla.

      5. synnytyksen jälkeiset päivät ovat mukavampia, kun veri ei hyydy jatkuvasti kiinni karvoitukseen. Jälkivuotoahan tulee se 4-6viikkoa normaalisti.

      • hmmm..

        Kertoisitko sitten myös miten ajelu onnistuu? Itse en ainakaan pysty yhtään kumartumaan alaspäin mahan kanssa.


      • babyn äiti
        hmmm.. kirjoitti:

        Kertoisitko sitten myös miten ajelu onnistuu? Itse en ainakaan pysty yhtään kumartumaan alaspäin mahan kanssa.

        Ei onnistunut minullakaan kunnolla joten mies auttoi viimeisten viikkojen ajan.


      • qwera
        hmmm.. kirjoitti:

        Kertoisitko sitten myös miten ajelu onnistuu? Itse en ainakaan pysty yhtään kumartumaan alaspäin mahan kanssa.

        Peilin kanssa ne viimeiset raskausviikot sain sheivattua vaivatta. Pientä totuttelua ja rauhassa ilman kiirettä kyllä onnistuu.


      • sair.hoit. ....

        täyttä hevonpeetä, itsellä kätilö nimenomaan sanoi, että nykyään ei sairaalassa enää ajeta keneltäkään karvoja, ompelu onnistui erinomaisesti, eikä mitään tulehduksia tullut haavan seutuun, mulla ei tullut edes hyytymäistä vuotakaan. Jälkivuoto kesti vain pari viikkoa. Nimenomaan tulehduksia tulee jos karvat on ajettu ja sit mennään leikkaan ja ompeleen. Älkää nuoret äidit uskoko yllä olevaa tekstiä.


      • pieni vaiva
        sair.hoit. .... kirjoitti:

        täyttä hevonpeetä, itsellä kätilö nimenomaan sanoi, että nykyään ei sairaalassa enää ajeta keneltäkään karvoja, ompelu onnistui erinomaisesti, eikä mitään tulehduksia tullut haavan seutuun, mulla ei tullut edes hyytymäistä vuotakaan. Jälkivuoto kesti vain pari viikkoa. Nimenomaan tulehduksia tulee jos karvat on ajettu ja sit mennään leikkaan ja ompeleen. Älkää nuoret äidit uskoko yllä olevaa tekstiä.

        Eiköhän ole pienempi vaara jäädä karvoja sinne haavaan ja ompeluksiin kun niitä karvoja ei vaan ole. Aika syvältä tuollainen ajattelutapa ja trolliksi tietty tarkoitettukin, mutta joku saattaa uskoa tuollaista "sair.hoit.."
        Karvoitus kannattaa hyvissä ajoin kotoa jo ajella tai ottaa juurineen, niin synnytyskin on mieluisampaa kaikille.


      • ............
        pieni vaiva kirjoitti:

        Eiköhän ole pienempi vaara jäädä karvoja sinne haavaan ja ompeluksiin kun niitä karvoja ei vaan ole. Aika syvältä tuollainen ajattelutapa ja trolliksi tietty tarkoitettukin, mutta joku saattaa uskoa tuollaista "sair.hoit.."
        Karvoitus kannattaa hyvissä ajoin kotoa jo ajella tai ottaa juurineen, niin synnytyskin on mieluisampaa kaikille.

        "Karvoitus kannattaa hyvissä ajoin kotoa jo ajella tai ottaa juurineen, niin synnytyskin on mieluisampaa kaikille."

        Just joo :D


    • kukin tavallaan kai

      Voihan se vähän haitata synnytyksen jälkeen, jos ei ole tottunut ennen synnytystä sheivailemaan ja tekee sen yhtäkkiä sitä ennen. Sitten kun menee jokin vähän vikaan, tulee ihoon haavaa tai se ärtyy karvanpoistosta muuten ja menee hiukan tulehtuneille näpyille vaikkapa häppäreistä, on tosi hienoo jos joudutaan tekemään synnytyksessä eppari ja/tai repeää enemmän. Siinä sitten tikataan sitä tulehtunutta ja valmiiksi ärtynyttä ihoa, jolloin voi tulehtua lopulta vielä pahemmin kuin jos olisi ollut alun perin ehjä ja terve iho.

      Tästä syystä kaikki synnytyksen ammatti-ihmiset eivät suosittele että sheivataan ennen synnytystä. Ei ainakaan jos iho ei ole tottunut siihen jo ennestään ja homma ei suju niin, ettei varmasti tule haavoja, sisäänkasvaneita karvoja, tulehtuneita karvatuppia ja muita ihon ärsytyksiä. Ne ei nimittäin ainakaan edistä alakerran synnytyksestä toipumista. Ja tosiaan jos ei ole ennestään tottumusta, niin näppylöille ärtynyt ja/tai kutiseva iho synnytyksen jälkeisinä päivinä kun alakerta on muutenkin kipeä, on varmasti tosi mukava lisä omaan oloon siellä terveyssiteen alla hautumassa.

      Mutta kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee.

      Itse sheivasin ennen ensimmäista raskautta ja koko raskauden ajan eli synnytin myös posliinina. Ei isompia ongelmia. Toisen raskauden aikana alakerta käyttäytyi ihan eri tavalla kuin ikinä ennen. Kun maha laskeutui ihan loppuraskaudesta alemmas lapsen pään ns. kiinnityttyä muutama viikko ennen synnytystä, niin sitten ei parhaatkaan keinot enää auttaneet ja posliinin ylläpitämisestä oli pakko luopua. Siistin sitten enää bikinirajaa.

      Ai miksi? No siksi että iho ja isot häppärit oli toisessa raskaudessa siinä lopussa jotenkin niin löllöt, että kaikki uudetkin terät tahtoivat repäistä helposti ihon rikki, vaikka oli miten varovainen, käytti apuna peiliä, venytti ihoa ja harjoitti kaikenlaista akrobatiaa mitä siinä tilanteessa vielä pystyi. Sen mahan kanssa ei tosiaan hirveästi taivu ja kun se repsahti alemmas jo useita viikkoja ennen synnytystä, niin näköyhteys heikkeni. Peilin kautta toki näkyi vielä jotenkin, mutta haavoja rupesi tulemaan siihen malliin että totesin, että nyt riittää. Ja kokemusta sheivaamisesta oli vuosien ajalta, että ei ollut taitamattomuudesta ja tottumuksen puutteesta kysymys, vaan löysää ja poimuista ihoa vain oli hankala ajella kun samalla oli näköyhteyden kanssakin vähän niin ja näin. Peilistä huolimatta.

      Viimeisen sheivauksen jälkeen kävi myös ylllättäen niin, että ulompien häppäreiden ja reisien välinen alue jolta karvat oli ajeltu, ärtyikin molemmilta puolilta muutama päivä sheivauksesta vähän samannäköisesti kuin vaippaihottumainen vauvan peppu. Siis se poimu tai taive, mikä lie... Tuntui melko karulta ja näytti myös, kun tulin lopulta vilkaisseeksi sinne peilin kautta, että mikä on vikana. Muutaman päivän sinkkivoidekuurilla se katosi, mutta noihin kokemuksiin lopetin sen raskauden osalta sheivaamisen. Silloin oli raskausviikkoja kasassa muistaakseni 38 eikä syynä todellakaan ollut mikään liiallinen läskiys. Olin hoikka ennen raskautta, painoindeksi 21, ja painoa tuli koko raskaudesta yhteensä 10 kg. Alakerran muoto ja iho vain yllättivät muuttumalla tosi paljon silloin lopussa.

      Ei niistä karvoista kukaan mitään sanonut synnärillä. Oletan että jos ne pitäisi poistaa itse etukäteen, niin siitä sanottaisiin neuvolassa tai perhevalmennuksessa tai edes joissain lappusissa, joita jaetaan ainakin ensisynnyttäjille? En ole nähnyt niistä missään ainuttakaan mainintaa karvoista eikä neuvolassakaan otettu asiaa puheeksi.

      Eli synnytin kerran posliinina ja kerran karvoilla. Eipä siinä mitään suurta eroa ollut. Eppari tehtiin molemmilla kerroilla ja lisäksi repesin ensimmäisessä synnytyksessä 3.:nnen asteen verran mistä tuli hurja määrä tikkejä (korjausleikkaus heti synnytyksen jälkeen leikkaussalissa, lääkärin tekemänä). Epparihaavaa piti suihkuttaa saamieni ohjeiden mukaan joka tapauksessa jokaisen vessareissun jälkeen, ja sen verran usein kuitenkin tuli käytyä pissalla että niitä suihkutuskertojakin riitti. Veri ei ehtinyt siinä välissä (toisen synnytyksen jälkeen) hirveästi kuivua mihinkään kiinni eli ei haitannut. En tietysti tiedä olisiko poistettu miten paljon karvoja silloin ekan synnytyksen jälkeen, kun tuli ne pahat repeämät. Silloin oli nimittäin valmiiksi sheivattu. Toisella kerralla ei mitään poistettu epparin takia.

    • kätilöopisto.neuvoo

      Ei tartte sun ajaa mitään pois mutta synnärille mukaan tulevan miehesi on hyödyllistä ajella munakarvansa pois edellisenä iltana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe