Jotkut saa vuoden palkan erotessaan firmasta

aNTti.

Mitä ehtoja siihen on, että voi saada tollasen rahan ja sit vielä ansiosidonnaista sen vuoden jälkeen ties kuinka kauan, pitää kai silloin olla tynhakijana kuitenkin.
Entä voiko sit ansiosidonnaisella opiskella?Kiitos!

8

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lakisääteisestä tai työehtosopimuksista poikkeavat erorahat neuvotellaan työsopimusta tehtäessä.

• näinse...

Jos saa X kk. palkkaa vastaavan erorahan, X kk. ajalta ei saa työmarkkinatukea.

• kannattaa kuulua

Virhe.
      On oikeutettu korvaukseen jos sanotaan irti kesken työsuhteen.
      Ansiosidonnaista saa se joka on maksanut joka kuukausi palkastaan työttömyysturvaa.
      Omia rahoja siinä kulutetaan.

• niin kannattaakin

Alkuperäisessä viestissä todettiin "...erotessaan..." eli kun työntekijä

irtisanoutuu ja tästä hyvästä työnantaja maksaa erorahan tms. lahjuksen;)

• L - L

Työsopimuksen purku on eri asia kuin normaali irtisanominen tai, varsinkin sanoutuminen.

Oma työsopimukseni irtisanottiin ilman pitäviä perusteita ja ilman irtisanomisaikaa.
      Viikon jökötyksen jälkeen, ja viitattuani liittojen juristien tuleviin neuvotteluihin, minulle maksettiin puolen vuoden palkka bonuksineen sekä kulumassa olevan vuoden palkka vuoden loppuun saakka ilman työvelvoitetta.

Siis, hanki laiton purku ja liittoon kuuluvana anna asia liittosi juristin hoitoon!

Niin sanotun ansiosidonnaisen maksamisessa on omat sääntönsä koskien kestoa ja määrää.

• ...

Sivusta.

Pari kertaa nähnyt kun työsuhde on purettu. Siihen turvaudutaan harvoin, pitääpi olla tosi raskas syy. Jos menee riitelyksi ja purku osoittautuu laittomaksi, se tulee just älyttömän kalliiksi, kuten sukin esimerkki osoittaa. Iteasiassa ei ollut ennen sattunutkaan vastaan ketään, jonka työsuhde olisi purettu laittomasti. Tais olla hupaisa duunipaikka, etttei vaan AKT?

=DW=

• L - L
        ... kirjoitti:

Sivusta.

Pari kertaa nähnyt kun työsuhde on purettu. Siihen turvaudutaan harvoin, pitääpi olla tosi raskas syy. Jos menee riitelyksi ja purku osoittautuu laittomaksi, se tulee just älyttömän kalliiksi, kuten sukin esimerkki osoittaa. Iteasiassa ei ollut ennen sattunutkaan vastaan ketään, jonka työsuhde olisi purettu laittomasti. Tais olla hupaisa duunipaikka, etttei vaan AKT?

=DW=

Kyseessä oli savolaisen satraapin pk-paja.
        Mitään riitaa ei ollut eikä tekemisistäni löytynyt, etsimisestä huolimatta, sanottavaa.
        Olin muodollisen kohtelias mutta Hra toimitusjohtaja ja samalla osaomistaja aisti etten pitänyt häntä jumalan edustajana maan päällä.

Muodolliseksi syyksi minulle ilmoitettiin yhteistyökyvyttömyys.
        6:n vuoden jälkeen. Suurimman henkilöstöryhmän edustaja vakuutti kirjallisesti päinvastaista.

Kaikkinensa 52000€ joka pantiin maksuun viimeisen vuoden puolella > veroprogressio!

Työttömänä ehdin olemaan 13 kalenteripäivää kuluttaen "kipurahoja".
        Työsopimuksen purku- ja seuraava vuosi olivat työurani taloudellisesti parhaita.

• ...

Erorahat kirjoitetaan työsopimukseen. Ne koskee yleensä isompien firmojen johtajia tms. Erorahan idea mun käsittääkseni on sitouttaa työntekijä firmaan. Yleensä sopimukset on määräaikaisia, eroraha niinkuin kannnustaa olemaan nimenomaan eroamatta. Ja toisinpäin, eroraha on kannustimena säilyttää työpaikka, että työntekijälle riittää töitä. Se niinkuin se kultainen kädenpuristus. Ei siinä sinällään mitään erikoista ole, se on osa kokonaispalkkaa.

Erorahaa ei mun käsittääkseni makseta, jos eroaa, vaikkapa vaihtaakseen työpaikkaa, mutta jos joudutaan errottamaan, se takaa työntekijälle tulotason säilymisen pitemmäksi aikaa. Toimitusjohtajilla kun ei ole tapana kuulua ammattiliittoihin, ne on sitten ihan peruspäivärahan varassa potkujen jälkeen, ilman muita järjestelyjä.

Kun nyt en ole ollut palkattuna toimitusjohtajana koskaan, en tiedä tarkemmin, mutta ihan rutiinia se on ja kuuluu asiaan. Ja siis käytännössä on siis sama asia kuin duunarilla ammattisidonnainen päiväraha.

=DW=

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      47
      3883
    2. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      52
      1869
    3. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1406
    4. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1240
    5. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      198
      1209
    6. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1071
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1039
    8. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      876
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      54
      859
    10. Mikä tekee kuuman

Kaivatustasi?
      Ikävä
      39
      800
    Aihe