AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Auto Virosta, Ruotsista vai Saksasta?

Auto Virosta, Ruotsista vai Saksasta?

9 Vastausta 2 537 Lukukertaa
Eli päätin purkaa tähän hieman omia kokemuksiani aiheesta.

Auto Virosta: Itse olen hakenut yhden auton virosta ja hakeminen sinänsä oli helppoa, yhteys myyjään ja sovitaan tapaaminen ( useat tulevat jopa satamaan vastaan) ja varataan laivaliput.
Suosittelen kulkemaan vähintään kahden ihmisen voimin. Laivamatkan voi varata siten, että autopaikkaa ei ole mennessä, mutta on tullessa. Huomioitavaa on, että matka tulee tehdä ARKIPÄIVÄNÄ, sillä auto poistetaan viron rekisteristä autorekisteröintikeskuksessa, joka on auki vain arkisin. Varsinkaan yksityiset eivät myy autoaan suomeen, jos se on vielä viron rekisterissä. Autorekisteröintikeskuksesta saa väliaikaiset kilvet pientä maksua vastaan, joilla auton voi tuoda suomeen ja ajaa suomessa kunnes saa pysyvät kilvet. Huomioitavaa on myös, että autorekisteröintikeskuksessa ei aina ole suomea tai edes englantia puhuvia virkailijoita (päivästä riippuen).
Maksu kannattaa myyjälle suorittaa vasta kun auto on todettu hyväksi ja rekisteristä poisto suoritettu. MAKSU SUORITETAAN KÄTEISELLÄ. Suomeen tultaessa tarvitaan kopio myyntiosasta ja rekisteritodistuksesta. Auto pitää näyttää heti laivasta poistuessa sataman tullissa ja tullivirkailija tekee tarvittavat asiakirjat, joilla auto on oikeutettu ajoon suomessa. Suomalainen vakuutus autoon kannattaa ottaa mahdollisimman pian.

Auton tuonti virosta plussat: Halpaa ja helppoa. Asiointi jouhevaa, välittäjää ei tarvita jos jonkinlainen englannin, viron tai venäjän kielen taito hallussa. Aikaa tarvitsee varata vain yksi päivä.

Miinukset: Väärennettyjä huoltokirjoja, tai huoltokirjoja ei ole ollenkaan. Venäläis-virolaiseen tapaan "huollon" yhteydessä turhat ajokilometrit vähennetään mittarista. 80% keskihintaisen auton omistajista on köyhähköä ja varattomia käyttämään autoja huolloissa. Autojen peseminen harvinaista, talvella kylmäkäynnistyksiä. Ruostetta viroautoissa tuntuu riittävän..
Yhteenvetona sanoisin, että jos se auto on pakko virosta hakea, niin liikkeestä ja maksimissaan 6-vuotta vanha auto.

Saksa: Auton voi hakea itse käyttäen lauttaa, joka kulkee suoraan helsingistä. Suosittelen kuitenkin palkkaamaan välittäjän saksan puolelta. (Saksassa on paljon suomalaisia autonvälittäjiä) Näin säästyy aikaa ja välittäjä käy katsomassa autojen kunnon ja tietojen paikkansapitävyyden. Yleensä välittäjä ottaa 500-1500 euroa. Välittäjä hoitaa auton yleensä suomeen asti, jolloin ostajan tarvitsee vain hakea auto satamasta ja kaikki tarvittavat paperit ovat jo valmiina.

Plussat: Hyviä löytöjä ja useimmiten autojen korit ja pohjat ovat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin ns "suomiautoissa". Hieman edullisempi hintataso, kuin suomessa (Jos lasketaan auton hinta + verotettuna suomeen). Yleisesti saksalaiset autot on varusteltu paremmin kuin "suomiautot".

Miinukset: Mittarilukemat sinne tänne tonne, toki myös ihan oikeitakin lukemiakin niistä matkamittareista löyty. Ilman kunnon huoltotodistuksia olevia autoja paljon liikkeellä. Toisin kuin oletetaa, myös saksasta löytyy korillisesti korroosiosta kärsineitä autoja (rannikko kaupungeissa olleita jne). Halvalla ei saksassakaan saa hyvää..
Yhteenvetona: hanki välittäjä ja pyydä suosittelemaan omien mieltymystesi mukaista autoa. ÄLÄ OSTA TURKKILAISELTA.

Ruotsi: Autontuonti menetelmät samat kuin virossa ja saksassa. Jos volvot miellyttävät, tämä on oikea paratiisi. BMW:t, AUDIT:t ja muut yleiset tuontimerkit ovat hieman halvempia kuin suomessa, mutta vain nimellisesti verotuksen jälkeen. Jos ostat ruotsista, osta volvo tai saab. Ne ovat edullisesti hinnoteltuja ja yleisesti hyvin huollettuja. Ruotsissa autoista pidetään yleensä hyvää huolta, poikkeuksiakin toki löytyy. Korroosio ongelmat eivät yllä lähellekkään suomiautojen vaikeusasteita. Myös "ruotsiauton" jälleenmyynti suomessa on helpompaa kuin vastaavaan saksasta tai virosta uitetun. Jos haluaa nukkua yönsä hyvin, suosittelen ostamaan ruotsista huoltokirjan omaavan yksilön.
...no joo...Tämä tarina on suurin piirtein ..."tarina", mutta se on anteeksiannettavaa, koska olet vain yhden auton Virosta tuonut :-((
Hei!

mitä siis maksaa auton rekisteröinti suomessa ja tullikulut; kun ostat käytetyn auton ruotsista autoliikkeestä?

asialliset vastaukset ; kiitos.
Jos tarvitsette apua auton ostossa Viron markkinoilta niin autan mielelläni pientä korvausta vastaan.
Asun itse pysyvästi Virossa ja paikalliset toimintatavat ovat täten hyvinkin tuttuja.
Tuontikulutkaan eivät päätä huimaa.

Otahan rohkeasti yhteyttä:
koskja@gmail.com

Jari/
Koski Grupp Oü
Käytetyn auton esim farmari saabin hankkiminen Ruotsista autoliikkeestä kiinnostaa. Miten rekisteröinti yms. asiat.

asialliset vastaukset; kiitos
No kerroppa vähän tarkemmin tänne, sähköpostiin tai puhelimitse millainen farkkusaabi on haussa, niin voin katsoa mitä täältä löytyy, jos tuontimaan ei välttämättä ole pakko olla Ruotsi.

+37253325228/ Jari
koskja@gmail.com
Neuvoja ja asiantuntevaa palvelua ilman isoja riskejä Eestistä autoa hakeville löytyy täältä:

www.autonostovirosta.com
Itse olen tuumaillut, että Ruotsissa autot lienevät lämmitys- ym. kylmissä oloissa tarpeellisislta varusteiltaan Suomen varustusta vastaavia. Pitääkö paikkansa? Eli Ruotsissa myytävät audit, bemarit, mersut yms. kannattaisi hankkia Ruotsista eikä Saksasta. Kaikki kustannukset (mm. matkat yms.) mukaan laskettuna hinnanerokaan ei liene kovin suuri. Onko näin?
Kannattaa katsoa mistäpäin Ruotsia autoa etsii. Esim. täällä Etelämpänä lämpötila keikkuu 0 asteen molemmin puolin ja pääteitä todellakin SUOLATAAN isolla kädellä silloin kun tarvetta on. Sama tosin koskee myös Tanskaa ja osin Pohjoissaksaa. Autojen kunnossapidossa perus ruotsalaisen tavat vastaavat kaiketi lähinnä suomalaista ajatusmaailmaa.
Unohdit mainita Kylmän Pohjolan hankintamaana:

Auton rekisteröinti omiin nimiin on helppoa, ei tarvitse kuin käydä pikkuvisiitti lähimmälle asiaa hoitavalle tiskille. Maan kieltä ymmärtää joten kuten (pl. eräät satakunnan alueet) ja autojen etsintä erilaisilta mainoksia pursuavilta sivuilta on suht helppoa, jos vaan kärsivällisyys riittää väistellä mainossaastaa.

Miinukset: Autojen myynti-ilmoitukset ovat usein heikkolaatuisia sisältäen mitättömän kuvauksen myytävästä ajoneuvosta sekä pari suttuista kuvaa. Halpaa viinaa ei voi ostaa, mutta tämän sijaan saattaa kuulla suuria lupauksia "sokean papan saariautosta". Autojen huoltokirjoja on myös joissakin tapauksissa väärennelty ja kilometrejä viilattu, vaikka tämä ei olekaan kovin yleistä. Kylmän Pölhölän maassa autot myös tuntuvat ruostuvan keskimääräistä nopeammin.

Suurena etuna Kylmässä Pohjolasta ostettaessa on varusteiden vähyys: Kun auto ei pullistele kalliita lisävarusteita, eivät ne myöskään voi hajota! Ai niin, täällä autot myös kestävät enemmän -ainakin niillä ajetaan enemmän kuin muualla (kuubalaisia ei lasketa).
 /   /  /  / Auto Virosta, Ruotsista vai Saksasta?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta