Tarkistelu

seela

Miten olette päässeet eroon tarkistelusta tai onnistuneet vähentämään sitä? Olen parikymppinen nainen ja tarkistellut asioita muutaman vuoden ajan, eli sitä asti kun olen asunut yksin. Illalla ja kodista poistuessa tarkistan vesihanat, sähkölaitteet, ulko-oven jne. Myös pakatessa käyn monta kertaa matkalaukun / koululaukun sisällön läpi. Kaikesta muusta selviän ilman suurempaa ahdistusta, mutta ulko-ovesta on kasvanut hirveä ongelma.

Painelen ja nyvin nupista ovea aamuisin 15 minuuttia ennen kuin pääsen lähtemään. Lopulta lähden käsi kipeänä ja vaatteet hiostuneena ovelta, kun en enää jaksa nykiä. En jostain syystä pysty luottamaan siihen, että ovi on ja pysyy lukossa ennen kuin olen tarpeeksi painellut ja nykinyt sitä. Myös iltaisin nyvin ja painelen kahvaa sisältä päin kauan aikaa ennen kuin uskon, että se on lukossa.

Olen lukenut kerrasta poikki -kirjaa, mutta en saanut siitä apua. En myöskään ole onnistunut vähentämään tarkistelua. Olen lukenut, että tarkistelusta pääsisi eroon, kun lopettaa sen, mutta en ole pystynyt siihen. Psykologilla olen käynyt muutaman kerran eikä hän ole osannut auttaa. Hänen mielestään tarkistelu on minulle pinttynyt tapa, koska mitään suurempaa asiaa ei taustalla tunnu olevan. Tarkistelu vie hirveästi aikaa ja ennen kaikkea voimia. Miten te kohtalotoverit olette selvinneet?

42

4288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123??

      Ootsä joku trolli??

    • psykoilija123

      Minulla on edelleen noita tiettyjä tarkastamispakkoja, mutta järjettömien pelkojen ritualisointi on vähentynyt tuon Kerrasta poikki kirjan ohjeilla. En osaa sanoa tarkempaa neuvoa sinulle, mutta mielestäni voisit kokeilla kylmästi lopettaa tarkistelua (jos suinkin voit), ei se taivas niskaan putoa vaikka kaikkea ei tarkista. Koeta vaikka aluksi vähentää tarkastelun määrää, siten allekirjoittaneella tuo homma alkoi edetä.

    • ???

      Siis onko tämä nimimerkki psykoilija123 sama hlö kuin aloittaja?

    • seela

      Ei ole sama. Mutta hänelle kiitos kokemuksien jakamisesta!

      • psykoilija123

        Eipä kestä!


    • dgfhgn

      Olikohan toi seelan kirjoittama viesti matkittu trollausviesti tällä palstalla olevasta "pakonomainen netistä tarkistaminen" jutusta?? vai oliko aloittajan viesti oikeastiu omakohtainen kokemus? näistä viesteistä ei nimittäin aina tiedä onko se trollaajan kirjoittama vai ei....

    • seela

      Omista kokemuksistani kirjoitin. En ole tuota nettitarkistelua edes lukenut, kun se ei otsikoltaan minun ongelmaa vastaa. Muita viestejä kylläkin olen lueskellut yrittäen etsiä sieltä apua. Nämä tarkistelut ovat ihmisille todellisia ongelmia. Ikävää, että joku leikkii toisten kirjoittamilla ajatuksilla :(

      • _jolie_

        Hei,
        tarkistelu on tuttua minullekin! ._. Olen nyt reilu parikymppinen nainen ja tehnyt sitä oikeastaan niin kauan kuin muistan. Kaikkein vaikeinta on juuri tuo kotoa lähteminen: kaikki vesihanat, valot, jääkaapin/pakastimen ovet, sähkölaitteet ja erityisesti liesi pitää tarkistaa usempaan kertaan ennen kuin uskon kaiken olevan kunnossa. Ja sitten vielä sen tarkistaminen, että ulko-ovi varmasti on lukossa... Kohta olisi edessä muutto ensimmäiseen omaan kotiin, enkä tiedä miten ihmeessä tulen siellä pärjäämään, ilman että koko elämäni alkaa pyöriä näiden pakko-oireiden ympärillä! Toisaalta välillä on todella helppojakin jaksoja, jolloin oireet eivät vaivaa kovinkaan pahasti, mutta stressi taas pahentaa oireilua.
        Tunnistan itsestäni muutamia muitakin pakko-oireiseen häiriöön (tmv) liittyviä oireita, mutta tarkistelu on pahinta. Jännää, miten vaikeaa on uskoa vaikka lieden olevan pois päältä, vaikka sen selvästi omin silmin näkee! Vähemmästäkin tuntee itsensä hiukan kummalliseksi, kun viettää monta minuuttia päivässä uunin nappuloita tuijotellen, vain todetakseen niiden osoittavan nollaa :D


      • seela
        _jolie_ kirjoitti:

        Hei,
        tarkistelu on tuttua minullekin! ._. Olen nyt reilu parikymppinen nainen ja tehnyt sitä oikeastaan niin kauan kuin muistan. Kaikkein vaikeinta on juuri tuo kotoa lähteminen: kaikki vesihanat, valot, jääkaapin/pakastimen ovet, sähkölaitteet ja erityisesti liesi pitää tarkistaa usempaan kertaan ennen kuin uskon kaiken olevan kunnossa. Ja sitten vielä sen tarkistaminen, että ulko-ovi varmasti on lukossa... Kohta olisi edessä muutto ensimmäiseen omaan kotiin, enkä tiedä miten ihmeessä tulen siellä pärjäämään, ilman että koko elämäni alkaa pyöriä näiden pakko-oireiden ympärillä! Toisaalta välillä on todella helppojakin jaksoja, jolloin oireet eivät vaivaa kovinkaan pahasti, mutta stressi taas pahentaa oireilua.
        Tunnistan itsestäni muutamia muitakin pakko-oireiseen häiriöön (tmv) liittyviä oireita, mutta tarkistelu on pahinta. Jännää, miten vaikeaa on uskoa vaikka lieden olevan pois päältä, vaikka sen selvästi omin silmin näkee! Vähemmästäkin tuntee itsensä hiukan kummalliseksi, kun viettää monta minuuttia päivässä uunin nappuloita tuijotellen, vain todetakseen niiden osoittavan nollaa :D

        Tuttu tunne! Ja mitä enemmän tarkistaa esim. ulko-ovea, sitä epävarmemmaksi tulen asiasta. Ja vaikka tiedän, että ylenpalttinen tarkistelu on ihan turhaa ja sairasta, en silti pysty lopettamaan sitä. Jotenkin sitä tulee vaan rauhallisempi olo, kun asian on tuhat kertaa tarkistanut. Olen yrittänyt miettiä, mitä tässä taustalla voisi olla. Onko se sitä, etten kestä virheiden tekemistä vai mitä...? Olisi ihana kuulla, jos joku on voittanut tämän sairauden!


      • _jolie_
        seela kirjoitti:

        Tuttu tunne! Ja mitä enemmän tarkistaa esim. ulko-ovea, sitä epävarmemmaksi tulen asiasta. Ja vaikka tiedän, että ylenpalttinen tarkistelu on ihan turhaa ja sairasta, en silti pysty lopettamaan sitä. Jotenkin sitä tulee vaan rauhallisempi olo, kun asian on tuhat kertaa tarkistanut. Olen yrittänyt miettiä, mitä tässä taustalla voisi olla. Onko se sitä, etten kestä virheiden tekemistä vai mitä...? Olisi ihana kuulla, jos joku on voittanut tämän sairauden!

        Itse ainakin pelkään nimenomaan virheiden tekemistä. Pelkään, että tekemällä virheen (unohtamalla ulko-oven auki tai lieden päälle) vahingoitan muita ihmisiä/heidän omaisuuttaan. Jos kyse olisikin vain minusta tai omista tavaroistani, en usko että ongelmaa olisi, mutta aina on mahdollista, että joku muu kärsii minun "huolimattomuudestani". Olen siis tavallaan sairaalloisen huolissani siitä, että tekemiseni satuttavat muita ihmisiä.
        Itse en yhtään tiedä mikä käytökseni alkujaan on laukaissut/aloittanut, muistan vain tarkistelleeni mm. ulko-ovea jo ala-asteikäisestä (11-12 v.) asti.
        Minulle kaikkein helpointa on yrittää suhtautua asiaan huumorilla. Koska ihan oikeasti, miten paljon järkeä & logiikkaa tässä häiriössä on? ;) Vaikka järki miten sanookin, että auton ovi on lukossa, niin silti sitä vaan ei usko edes kymmenen kokeilukerran jälkeen! Ehkä juuri sen takia tästä puhuminen muille, sairautta tuntemattomille, onkin niin vaikeaa. On mahdotonta saada ulkopuolinen ymmärtämään, että tiedostan vahvasti, miten kaukana rationaalisesta toimintani on, mutta että en vaan pysty/osaa tehdä asialle mitään O_o
        Sanoit käyneesi psykologilla asian tiimoilta. Antoiko hän _mitään_ toimintaohjeita tai neuvoja (vaikkei ilmeisesti ymmärtänytkään ongelmasi laajuutta)?


    • fxgvfibvj

      Kieltämättä täällä suomi24:ssa on paljon trolleja, se on tullut huomattua kun lukee tätä sivustoa, eri palstoilla jotkut ihmiset suorastaan pilkkaavat sairaita ihmisiä, se on sairasta!! sellaisten ihmisten pitäisi itse hakeutua hoitoon.

    • ne valot ja kytkimet

      Itselläni oireet vähentyneet, mutta eipä tuohon nyt oikein osaa sanoa miten. Edelleen pakkotarkistelen, välillä joutuu muutaman voimasanankin käyttämään, kun väsyneenä tai kiireessä joutuu tarkastamaan yhä uudelleen jotain edelleenkin.

      Mielenkiintoinen juttu, että kotona asuessani, missä naapuri jossain 100-200m päässä, jouduin pakkotarkistelemaan ulko-ovea juuri tuollaiset 10-20 minuuttia. Hiki, käsi puutuneena. Sitten jouduin muuttamaan pois. Yksin asuessa, mutta kerros/rivitalossa en tarkasta ulko-ovea enää paljoa, yleensä 3-5 painallusta/vetoa. Syy tähän on häpeänpelko. Pelkään, että naapurit pitävät mua ihan pöpinä, kun riuhdon kahvaa. Joten pääsen tarkistuksesta melko helposti yli, eikä se sen jälkeen juurikaan vaivaa.

      Sama häpeänpelko esiintyy muissa pakkotarkisteluissa, jos joku on huoneessa samaan aikaan kanssani. Tällöin pystyn lähes normaaleissa rajoissa tarkastamaan asiat.

      Jos lyön "läskiksi", eli päätän olla häpeämättä, niin tarkisteluvimma yltyy heti.

      Tällä hetkellä rasittavin on hellanvalot/kytkimet. Olen kokeillut erilaisia tarkastusmetodeja, josko jokin toisi helpommin turvallisuuden tunteen, mutta yleensä ne vain alkavat tulemaan lisäksi normaaliin tapaan ja tarkastusaika kasvaa.

      Tällä hetkellä tarkastan näin:

      levy 1. katkaisin: 1-0-6....6-0-1....0-1-piste....6-0-piste....piste-0-"levennys" (=kytkin pystyssä)....levennys-nolla-piste
      levy2...levy3...levy4...kaikkiin samat.

      Joskus pääsen tällä yhdistelmällä ohitse lisätarkastamisesta ja siirryn hellan valoihin. Joskus jouduin vielä lisäämään muutaman toiston jokaiseen kytkimeen....0-piste-0....0-piste-0....

      Hellan valoissa:
      Tuijotan oikeanpuoleista: "sammuksissa"
      Tuijotan vasemmanpuoleista: "sammuksissa"

      Sitten pidän katseeni vasemmanpuoleisessa valossa, joka on levyjenvalo, ja pidän mielessäni "sammuksissa". Sitten käännä uuninvalokytkintä, joka sytyttää myös levyvalon, ja sanon mielessäni "päällä" "oranssi". Käännä pois päästä ja sanon mielessäni "pois päältä".

      Lopuksi otan vielä valokuvan kännykällä kytkimistä ja valosta, sitten sängyssä/ulko-ovella käyn saman rituaalin lävitse kuvasta, välillä hieman nopeammin. Monesti tietenkin en ole tyytyväinen kuvaan jonka olen ottanut, niin jouduin ottamaan 1-5 kuvaa, jotta saan tarpeeksi tarkan kuvan.

      Välillä pitää vielä keittiön valojen sammuttua ottaa pari tarkastuskatsetta hellanvaloihin.

      Kännykällä kuvanottaminen on lyhentänyt tuota tarkastusaikaa. Ennen jouduin kyhjöttämään kymmenenkin minuuttia pimeässä poispäältä olevia hellan valoja.

    • just me

      Itselläni on myös samanlainen tarkistus menetelmä, olen 24 vuotias ja tätä on kestänyt suurin osa elämästäni.
      Tarkistan aina ovet, sähkölaitteet ja paljon muutakin, jos en tee sitä, ahdistun ja enkä pystyisi lähtemään, kaikki alkaisi alusta.
      Eihän niistä ole kerralla eroon päässyt, ottaa vain lähdon aikaan huomioon, ettei pääse kovin nopeasti pois.
      Äitini ja siskoni ovat ainuita jotka tietävät tästä, alussa ihmettelivät sitä, luulivat että teen sitä tahalleni ja pystyisin sen heti lopettamaan, muttei se niin mene, nykyään he hyväksyvät ongelman.

      • seela

        Psykologi sanoi, että oven lukitsemiseen pitäisi keskittyä kunnolla. Katsoa ja kuunnella, kun ovi naksahtaa lukkoon. Sen jälkeen itselle saisi antaa luvan kokeilla nupista korkeintaan kerran, että ovi on lukossa. Hän neuvoi myös, että itselle sanoisi hiljaa ääneen, että "lukossa on". Sen jälkeen pitäisi vaan lähteä, vaikka kuinka haluaisi tarkistaa uudelleen.

        Itse en ole tuossa onnistunut. Edelleen kamppailen viikosta toiseen saman ongelman kanssa. Mitä kauemmaksi aikaa poistun kotoa, sitä vaikeampaa lähteminen on. Tämä on tosiaan aivan käsittämättömän hirveä sairaus. Nytkin tätä kirjoittaessani tajuan, kuinka älytöntä tarkistelu on, mutta kun tilanne taas koittaa, niin siinä sitä ollaan eikä varmasti naurata yhtään.


    • just me

      Onneksi en ole ongelmieni kanssa yksin, vaan on muitakin "kohtalon tovereita"
      Eihän muut ihmiset ymmärrä tilanteen vakavuutta, kun eivät sitä koskaan koe, heidän mielestä se saattaa olla huvittavaa.
      Olen kokeilut, että kuuntelen oveni naksahdusta, muttei se auta, luulen että kuvittelen vain äänen päässäni, jolloin menen tarkistamaan oveni, se on niin rutiinilla menoa, sitä ei paljoa huomaa, kun sortuu tarkistus käynneilleen.
      Pahinta ovat ne hetket, jos on vaikka viikonlopun poissa kotoa, kova ahdistus viikkoja aikaisin, koko ajan miettii kuinka kotona sujuu poissa ollessaan ja lähdöt täytyy suunnitella ajoissa, tarkistaa uuni, sahkölaitteet ja ovet, ikkunat, ehkä pelkona tulipalo tai joku murtautuisi asuntoon..
      Mielessä kuvittelee asiat juuri niin, jonkun täytyy vakuuttaa ääneen etten mene tarkistamaan ovia, usein sitä tahtoo myöhästyä tärkeiltä menoilta.
      Jälkeenpäin ajatelutuna koko tarkistukset vaikuttavat hassuilta, mutta ne on vain pakko suorittaa, muuten ahdistus pukkaa, eikä sitä kestä.
      Onko kirjoja tehty, jossa kerrottaisiin pakko oireisesta häiriöstä? niistä ollut apua.?
      kiitos hyvistä vinkeistä silti.
      onneksi tarkistus jutut liittyvät vain kotiini, muualla niitä en tee.

      • tyttövain

        Ihmiset,pyytäkää saada apua. Itse olen pienestä asti kärsinyt kyseisestä vitsauksesta enemmissä ja vähemmissä määrin. Ongelmaan itse sain apua melkeimpä kuin vahingossa. Olin juttelemassa koulupsykologin kanssa aivan muista asioista kun kävi ilmi ettei minun jokapäiväiset tuhat kertaiset hellan ja ovien ja ties mitkä muiden tarkistelut ole normaaleja,minun ei tarvitse niistä kärsiä. Tämän jälkeen olen aloittanut eräänlaisen käyttäytymisterapian ja olin aivan innoissani ensimmäisestä "kotitehtävästäni". Olen päättänyt parantua :) vihdoin. Tarkistamatta jättämisen tuoma ahdistus on opittava sietämään, "en ajattele tätä asiaa nyt,ajattelen sitä vaikka 15min päästä". Yksin ei parane näitä asioita lähteä purkamaan,aikamoinen solmu purettavaksi.


      • Kerrasta poikki

        Ainakin Edna Foan kirja Kerrasta poikki kertoo pakko-oireisesta häiriöstä, ja siinä annetaan vinkkejä pakkotoimintojen ja -ajatusten vähentämiseen.


    • minä vain

      Hyvä, että joku on saanut ammatti ihmisiltä apua kyseiseen ongelmaansa, niin varmaan täytyisi vain hammasta purren olla menemättä tarkistus kierrokselleen, mutta on helppo sanoa kuin tehdä.
      Tuntuu että kun ongelma on ollut suurin osa elämää mukana, (olen 24 v.), niin miltä reagoi ongelman korjaantumisen jälkeen, etsiikö sitten jotain muuta, jolla korvaa pakko oireisen tapansa? jotenkin omassa mielessä siinä ei näkisi mitään väärää, toisaalta muiden mielestä kyseessä on vakava vaiva,
      Pitää opetella itselleen uudet tavat. onhan suurimman osan ongelman salailu vaikeata.
      voiko stressaava tila saada pakko oireilun pahenevaan? itselläni olen huomannut siihen viittaavan,
      Teininä minulla oli pakottava tarve kirjoittaa muistilappuja ympäri huonetta, kuvittelin etten aamulla muistaisi mitään tärkeää menoa, vaikka oikeastaan muistin, piti tietyn verran muistilappuja kirjoittaa ennenkuin pystyi nukkumaan menemään, onnekseen olen päässyt siitä melko hyvin yli, olen kyllä antanut luvan kirjoittaa muutamia muistutuksia lapuille ja kännykän kalenteriin.
      pienillä askelilla edetään.
      Kerrasta poikki - kirja vaikuttaa kiinnostavalta ja varmasti voisi olla apua.
      Jos päättäisikin ettei tekisi "tarkistus rituaaliaan", kuinka välttäisi ettei sen pakottavan teon jättäminen ahdistaisi?
      sitä ajattelee mitä toisaalta voi tapahtua.
      Kiitoksia hyvistä vinkeistä.!

    • seela

      Olen yrittänyt olla tarkistamatta, mutta en vain pysty. Saatan illalla päättää, että huomenaamuna en jää ovea nykimään, mutta kun aamu tulee ja olen ovella, niin en pysty lähtemään ilman älytöntä nykimistä. Vaikka kuinka päätän pysyä lujana, että lähden vaikka kuinka ahdistaisi, niin en vain pysty. Ja lopulta, kun alan nykimään, niin siitä ei meinaa tulla loppua. Ajattelen, että tarkistan vielä kerran, vielä kerran ja vielä kerran... lopulta ajatus ei ole enää yhtään mukana tarkistamisessa ja ahdistun aivan valtavasti. Stressaantuneena ja väsyneenä saatan lopulta purskahtaa itkuun ja sekös se pahentaa tilannetta.

      Onko joku todella saanut tarkistelun loppumaan, kun on vain kieltänyt itseltään tarkistamisen ja sietänyt siitä seuraavan ahdistuksen tunteen?

    • just me

      Mullakin samanlainen, vaikka päättäisi kovasti ettei sitä ovea mene enään kokeilemaan, mutta päättää jos vain muutaman kerran testaa sitä, niin laskelmat menee jo sekaisin, jää omaan satimeen ansaan.
      mieli ilmoittaa,ettei ovi mennyt kiinni, epäilyttää ja kohta huomaa olleen ovensa luona, stressaantuneena sitä vasta tulee hermoiltua itselleen..
      en tiedä kuka pystyisi tahdonvoimallaan,ettei mene tarkistamaan, ei onnistuisi minulta.

      • tyttövain

        Valehtelisin jos väittäisin,että tarkisteluni loppuivat täysin tuon kerran jälkeen. Joskus kun olen suoristanut hiuksiani suoristusraudalla,niin olen oikein keskittynyt siihen tilanteeseen,että nyt otan töpselin pois seinästä ja se kolahtaa lattiaan. Myöhemmin on saattanut tulla tunne että hei,otinko sen pois seinästä. Sitten alan muistella että kyllä siitä ääni kuului kun otin sen pois. Sitten annan asian olla. Joskus nuorempana pääsin joksikin aikaa pois näistä kun päätin että hitot,jos se hella jää päälle niin sitten se jää. Kummallista kun jälkeenpäin ajattelee..tuossa kerrasta poikki kirjassa mainitaan muistaakseni,että tulisi jättää se hella päälle ja lähteä pienelle lenkille. Huhuh. Maailmassa on sata ja yksi muutakin asiaa joista voi seurata onnettomuuksia, mutta niitä ei tule niin huolehdittua kuin näitä tiettyjä..se on outoa.


      • tyttövain
        tyttövain kirjoitti:

        Valehtelisin jos väittäisin,että tarkisteluni loppuivat täysin tuon kerran jälkeen. Joskus kun olen suoristanut hiuksiani suoristusraudalla,niin olen oikein keskittynyt siihen tilanteeseen,että nyt otan töpselin pois seinästä ja se kolahtaa lattiaan. Myöhemmin on saattanut tulla tunne että hei,otinko sen pois seinästä. Sitten alan muistella että kyllä siitä ääni kuului kun otin sen pois. Sitten annan asian olla. Joskus nuorempana pääsin joksikin aikaa pois näistä kun päätin että hitot,jos se hella jää päälle niin sitten se jää. Kummallista kun jälkeenpäin ajattelee..tuossa kerrasta poikki kirjassa mainitaan muistaakseni,että tulisi jättää se hella päälle ja lähteä pienelle lenkille. Huhuh. Maailmassa on sata ja yksi muutakin asiaa joista voi seurata onnettomuuksia, mutta niitä ei tule niin huolehdittua kuin näitä tiettyjä..se on outoa.

        On tullut huomattua juuri se,että kun on kamala kiire ja ei voi rauhassa suorittaa tarkistelujaan,niin sillon ne vasta pahenevat eikä niistä voi luistaa vaikka kuinka yrittäisi itselleen järkeillä.


    • just me

      Tyttövain:
      Kuulostaa että kerrasta poikki - kirja olisi kattava ja hyödyllinen pakko oireiista kärsiville, sitä varmaan suosittelisit monille.?
      Kirjassa on kerrottu erillaisista pakko oireista ja kuinka niitä saa vähennettyä harjoituksilla, voisi hyvä itselleenkin se hankkia, olisi viisaampi ongelmiensa suhteen.
      Onko kirjassa kerrottu mistä pakko oireet juontuvat, laukaiseeko elämässä jokin tapahtuma ne.? omalta kohdalta en osaa sanoa.
      Teetkö tarkistelu juttuja myös muualla kuin kotona? mulla on jäänyt ne kotiin, en ainakaan viellä niitä muualla ole tehnyt tai siten en huomaa sitä.
      Onko sulla muita pakko oireita kuin tarkistelu?
      Kiitos hyvistä neuvoistasi. ;P
      Aivan, kiireessä hosuminen vain pahentaa tarkisteluja ja on aloitettava kaikki alusta.

      • tyttövain

        Itse tilasin kirjan kotiini ennen kuin aloin käymään terapiassa ja luin sen ehkä illassa läpi. Poikaystäväkin ihmetteli miten jaksoin syventyä tuollaiseen niin hyvin :D sieltä tosiaan saa hyviä vinkkejä, jos on tarpeeksi mielenlujuutta olemaan itselleen rehellinen ja tekemään omineen. Itse olen ehkä aina tarvinnut toisen ihmisen potkimaan minua liikkeelle,siksi käytän tätä kirjaa lähinnä terapian yhteydessä lisätukena. Olen huomannut,että eräs lapsuudessa kokema hyvin jälkeenpäin ajateltuna mitätön kommentti on saannut minut varmistelemaan asioita. Pääpiirteitä ahdistuksissani on,että jollekkin sattuu jotakin pahaa kun teen jotakin väärin. Ja tulipalon syttymisen pelko. Siksi oireitani lähinnä hoidetaan koska ne vaivaavat minua myös työelämässä,muutoin ehkä pärjäisin niiden kanssa kotona. Olen alkanut myös kavereillani tarkistelemaan ettei minua voitaisi syyttää. Todella typerää, mutta tämä tauti ei olekkaan millään tavalla järjellä selitettävissä. Tästä aiheesta riittäisi juttua vaikka kokonaiseen kirjaan :D Monet läheisistäni eivät huomaa oireitani,olen aika hyvin pitänyt ne muilta piilossa. Jopa poikaystäväni ihmettelee välillä miksi käyn terapiassa. Aina oltava selittämässä.


      • tyttövain
        tyttövain kirjoitti:

        Itse tilasin kirjan kotiini ennen kuin aloin käymään terapiassa ja luin sen ehkä illassa läpi. Poikaystäväkin ihmetteli miten jaksoin syventyä tuollaiseen niin hyvin :D sieltä tosiaan saa hyviä vinkkejä, jos on tarpeeksi mielenlujuutta olemaan itselleen rehellinen ja tekemään omineen. Itse olen ehkä aina tarvinnut toisen ihmisen potkimaan minua liikkeelle,siksi käytän tätä kirjaa lähinnä terapian yhteydessä lisätukena. Olen huomannut,että eräs lapsuudessa kokema hyvin jälkeenpäin ajateltuna mitätön kommentti on saannut minut varmistelemaan asioita. Pääpiirteitä ahdistuksissani on,että jollekkin sattuu jotakin pahaa kun teen jotakin väärin. Ja tulipalon syttymisen pelko. Siksi oireitani lähinnä hoidetaan koska ne vaivaavat minua myös työelämässä,muutoin ehkä pärjäisin niiden kanssa kotona. Olen alkanut myös kavereillani tarkistelemaan ettei minua voitaisi syyttää. Todella typerää, mutta tämä tauti ei olekkaan millään tavalla järjellä selitettävissä. Tästä aiheesta riittäisi juttua vaikka kokonaiseen kirjaan :D Monet läheisistäni eivät huomaa oireitani,olen aika hyvin pitänyt ne muilta piilossa. Jopa poikaystäväni ihmettelee välillä miksi käyn terapiassa. Aina oltava selittämässä.

        Kirjassa oli mm. että kun tulee se ahdistus niin tilanne on kuviteltava vieläkin kamalammaksi ja antaa vaan ahdistuksen tulla ja laskea. Välillä kun terapiassa oikein kaivamalla kaivetaan mitä sitten entä sitten mitä sitten tapahtuu jos teet noin miltä se tuntuu-tuntemuksia niin hyvä ettei itku tule. Mutta se tilanne siitä sitten rauhottuu. Kotonakin yrittänyt tehdä juuri tuota ja itkenyt monet kerrat täysin tapahtumatonta asiaa. Sitten sen vaan unohtaa..


      • tyttövain
        tyttövain kirjoitti:

        Itse tilasin kirjan kotiini ennen kuin aloin käymään terapiassa ja luin sen ehkä illassa läpi. Poikaystäväkin ihmetteli miten jaksoin syventyä tuollaiseen niin hyvin :D sieltä tosiaan saa hyviä vinkkejä, jos on tarpeeksi mielenlujuutta olemaan itselleen rehellinen ja tekemään omineen. Itse olen ehkä aina tarvinnut toisen ihmisen potkimaan minua liikkeelle,siksi käytän tätä kirjaa lähinnä terapian yhteydessä lisätukena. Olen huomannut,että eräs lapsuudessa kokema hyvin jälkeenpäin ajateltuna mitätön kommentti on saannut minut varmistelemaan asioita. Pääpiirteitä ahdistuksissani on,että jollekkin sattuu jotakin pahaa kun teen jotakin väärin. Ja tulipalon syttymisen pelko. Siksi oireitani lähinnä hoidetaan koska ne vaivaavat minua myös työelämässä,muutoin ehkä pärjäisin niiden kanssa kotona. Olen alkanut myös kavereillani tarkistelemaan ettei minua voitaisi syyttää. Todella typerää, mutta tämä tauti ei olekkaan millään tavalla järjellä selitettävissä. Tästä aiheesta riittäisi juttua vaikka kokonaiseen kirjaan :D Monet läheisistäni eivät huomaa oireitani,olen aika hyvin pitänyt ne muilta piilossa. Jopa poikaystäväni ihmettelee välillä miksi käyn terapiassa. Aina oltava selittämässä.

        Kirjassa oli mm. että kun tulee se ahdistus niin tilanne on kuviteltava vieläkin kamalammaksi ja antaa vaan ahdistuksen tulla ja laskea. Välillä kun terapiassa oikein kaivamalla kaivetaan mitä sitten entä sitten mitä sitten tapahtuu jos teet noin miltä se tuntuu-tuntemuksia niin hyvä ettei itku tule. Mutta se tilanne siitä sitten rauhottuu. Kotonakin yrittänyt tehdä juuri tuota ja itkenyt monet kerrat täysin tapahtumatonta asiaa. Sitten sen vaan unohtaa..


      • tyttövain
        tyttövain kirjoitti:

        Itse tilasin kirjan kotiini ennen kuin aloin käymään terapiassa ja luin sen ehkä illassa läpi. Poikaystäväkin ihmetteli miten jaksoin syventyä tuollaiseen niin hyvin :D sieltä tosiaan saa hyviä vinkkejä, jos on tarpeeksi mielenlujuutta olemaan itselleen rehellinen ja tekemään omineen. Itse olen ehkä aina tarvinnut toisen ihmisen potkimaan minua liikkeelle,siksi käytän tätä kirjaa lähinnä terapian yhteydessä lisätukena. Olen huomannut,että eräs lapsuudessa kokema hyvin jälkeenpäin ajateltuna mitätön kommentti on saannut minut varmistelemaan asioita. Pääpiirteitä ahdistuksissani on,että jollekkin sattuu jotakin pahaa kun teen jotakin väärin. Ja tulipalon syttymisen pelko. Siksi oireitani lähinnä hoidetaan koska ne vaivaavat minua myös työelämässä,muutoin ehkä pärjäisin niiden kanssa kotona. Olen alkanut myös kavereillani tarkistelemaan ettei minua voitaisi syyttää. Todella typerää, mutta tämä tauti ei olekkaan millään tavalla järjellä selitettävissä. Tästä aiheesta riittäisi juttua vaikka kokonaiseen kirjaan :D Monet läheisistäni eivät huomaa oireitani,olen aika hyvin pitänyt ne muilta piilossa. Jopa poikaystäväni ihmettelee välillä miksi käyn terapiassa. Aina oltava selittämässä.

        Kirjassa oli mm. että kun tulee se ahdistus niin tilanne on kuviteltava vieläkin kamalammaksi ja antaa vaan ahdistuksen tulla ja laskea. Välillä kun terapiassa oikein kaivamalla kaivetaan mitä sitten entä sitten mitä sitten tapahtuu jos teet noin miltä se tuntuu-tuntemuksia niin hyvä ettei itku tule. Mutta se tilanne siitä sitten rauhottuu. Kotonakin yrittänyt tehdä juuri tuota ja itkenyt monet kerrat täysin tapahtumatonta asiaa. Sitten sen vaan unohtaa..


      • tyttövain
        tyttövain kirjoitti:

        Kirjassa oli mm. että kun tulee se ahdistus niin tilanne on kuviteltava vieläkin kamalammaksi ja antaa vaan ahdistuksen tulla ja laskea. Välillä kun terapiassa oikein kaivamalla kaivetaan mitä sitten entä sitten mitä sitten tapahtuu jos teet noin miltä se tuntuu-tuntemuksia niin hyvä ettei itku tule. Mutta se tilanne siitä sitten rauhottuu. Kotonakin yrittänyt tehdä juuri tuota ja itkenyt monet kerrat täysin tapahtumatonta asiaa. Sitten sen vaan unohtaa..

        hups,tulikin sama teksti useasti..


    • just me

      tyttövain: Nyt tosissani kiinnostuin tuosta kirjasta, jos siitä kerran on sinullekin ollut apua, aiemmin vain ongelmaansa vähätellyt,että iän mukana vähenee, mutteihan se piilottelulla mihinkään häviä ja siitä olet oikeassa, että jokin tilanne tuntuu ajateltuna pahemmalta kuin toisen mielestä, monesti saanut selittää tietämättömille miksi on tärkeää tarkistaa kodissaan asiat..
      Toivon, ettei kukaan viha ihmiseni joutuisi kokemaan tätä, on välillä kamalia päiviä, jos lapsuudessa tapahtunut asia olisi aiheutunut pakko oireeksi?
      Minkä ikäinen olet, kuinka kauan sulle on pakko oireita ollut?
      Oliko sun helppo myöntää itsellesi ongelmasi ja hakea niihin apua terapiasta?
      Se varmaan olisi omalla kohdallani myös tärkeää, terapiaan meno, vaikka pelkaa jos siellä "leimataan" hulluksi ja joutuu hullujenhuoneeseen. tuskin niin kävisi, muttei tiedä mitä siellä käydään läpite, joten kirjan hankinta olisi erityisen tärkeää alkuun ja lopulta harkita terapiaan menoa,jos kirjan ohjeilla ei pääse puusta pidemmälle?
      Mutta itselleen asian myöntäminen on auttanut ja ettei ole yksin niiden kanssa.

      • tyttövain

        Olen tällä hetkellä 20 vuotias ja oireista hyvin eriasteisina olen kärsinyt varmaankin vitosluokalta asti. Mitään tieteellistä todistetta ei kuulemma ole,että lapsuudessa jokin voisi nämä laukaista,mutta itse vain muistan niin elävästi erään seikan. Olen aikaisemmin vain ajatellut,että olen tälläinen asioiden pyörittelijä vain luonteeltani. Tosiasia on,että näiden kanssa painiskelevat juuttuvat juuri niihin ajatuksiin enemmän. Terapiassa tämä kävi ilmi kun mietin miten jaksan töissä tulevaisuudessa näiden kanssa. Sen jälkeen olen tiedostanut,että kyse on ihan oikeasta ongelmasta ja oireeni ovat saattaneet ehkä hieman lisääntyä juuri sen takia,kun olen alkanut kiinnittää niihin enemmän huomiota. Mutta se kuuluu kuulemma asiaan. Muillekkaan en pahemmin asiasta mainitse,eivät he siitä tiedosta hyödy. En häpeä kuitenkaan,mutta olishan se ihan kiva lakata murehtimasta "turhia":)..elämäni viisain teko oli kuitenkin marssia sille koulupsykologille vaikka aluksi mietin että mitähän noi muutkin koululaiset ajattelee. Nykyään menen kuin ei mitään.


    • just me

      Tyttövain: olen tyytyväinen kun olet hyötynyt terapiasta, kuinka kauan olet terapialla käynyt ja onko hän erikoistunut pakko oireiden hoitoon..?
      Siskoni on sanonut monia kertoja minulle, että varaisin lääkäriin ajan, jotta pääsisin terapiaan ja pääsisin pakko oireistani vähitellen eroon..
      sitä kun ei tahdo tiedostaa kuinka "pahaksi" pakko oireet ovat kehittyneet, niin ulkopuoliset huomaavatt tarkemmin..
      Pelkää vain että "leimautuu" terapialla käydessään tai lukitaan lukkojen taakse, vaikkei ihan niin käy, ovat kerran ammatti ihmisiä ja kuuntelevat ongelmat. eivätkä tuomitse.
      Minäkään en tiedä mistä nämä pakjko oireeni ovat alkaneet.

      • tyttövain

        Olen tämän aiheen tiimoilta käynnyt vasta muutaman kerran. Ei kannata pelätä,kukaan ei siellä naura ja täytyy vaan luottaa toisen ihmisen ammattitaitoon :) Jos ei toimi niin voi ainakin sanoa yrittäneensä..ja kovasti täytyykin.


    • Tarkastelu on ok

      On ihan normaalia ja viisasta tarkistaa sähkölaitteet ja ulko-ovi ennen asunnosta poistumista ja nukkumaan mennessä, en tajuu miksi vedätte tän normaali asian överiksi ja luulette että se on sairaus. Ei kaikki oo sairautta, on myös normaalia asioista huolehtimista.
      Olen aina tarkastanut sähkölaitteet ja oven poistuessani ja nukkumaan mennessä, enkä oo yhtään pakko-oireinen tai muutenkaan pöpi päästäni:)

    • tyttövain

      Jos jollakin ihmisellä kestää sanotaanko nyt vaikka 4 tuntia, että hän pääsee asunnostaan tarkistelujen jälkeen lähtemään, niin onko se normaalia. Ja joillekkin tämä tuottaa ahdistusta, kun silmät sanoo toista ja mieli toista, toisille se on ihan "ok se on pois päältä" :) Joissain tapauksissa normaalitkin asiat voivat mennä yli tarkoituksen.

    • Sigmund Freud

      Tarkistaa voi kerran tai kaksi asioita. Hyvä se on kahvinkeitin sammuttaa, mutta jos ei usko että se on pois päältä, ota koko johto irti seinästä Hanasta näkee että se on pois kun vesi ei valu ja vaikka valuisikin se ei ole maailman pahin asia. Jos mietityttää jäikö hella päälle tms. niin voi päävirtakytkimestä sammuttaa koko kämpän sähköt siksi aikaa kun olet pois. Sulla ei ole vielä pahat oireet ja niistä pääsee eroon sillä että ajattelee että mitä väliä jos kämppä palaa maan tasalle, kotivakuutus korvaa. Mitään kirjoja ei tarvitse, huomaan että olet tarkka ja tunnollinen ihminen mutta mitäpä jos antaisit kaiken hetken aikaa olla. Jos ei tuo auta, tilaa aika mielenterveystoimistoon niin saat lääkkeet pahimpaan ahdistukseesi ja rauhoitut, jos et saa rauhaa keskustelusta ja neuvoista se on tehtävä kemiallisesti. Itse tarkistelin varsinkn murrosiässä kaikki moneen kertaa ja välillä tarkistelen vieläkin. Joskus miettii että tulikohan se ulko-ovi kiinni jne. minulla oli myös pakonomainen tapa pestä käsiä, mutta kun jätin ne joskus pesemättä ja menin tupakalle asia unohtui...Ole laiska ja saamaton hetken aikaa ja huomaat ettei se olekkaan niin paha asia. Minulla on juurtunut päähän laskeminen asioissa, mutta sen kanssa oppii elämään. Tykkään parittomista numeroista. Älä ahdistu tuosta tarkistelusta, sitä tekee moni muukin meistä. Se että se alkaa hallita elämää on pahasta. Minä olen aikuinen mies ja pelkään pimeää vieläkin. Outoa eikö totta. Nukun telkkari ja yövalo päällä, mutta se on osa minua, en saa edes unta jos ei ole jotain rauhallista telkkariohjelmaa tai elokuvaa päällä. Usko itseesi ja älä stressaannu tarkistelusta. Sinä olet vaan ylihuolellinen ihminen ja pelkäät mokaavasi. Mokaa kerran ja huomaat ettei se ole paha asia. Ei tuo tarkistelu ole niin paha asia ja siitä pääsee eroon, nälänhätä on paha asia ja siitä ei pääse eroon helpolla. Ja muista, meitä neurootikkoja on paljon, paljon enemmän kuin uskotkaan. Psykologisi on eläkkeellä aivoistaan, mene lääkärille ja psykiatrille, psykologit ovat yleensä alemman koulutuksen saaneita puoskareita ja sekin on henkilöstä kiinni kuka kuuntelee ja kuka ei. I wish the best for you

    • moi1

      Moikka. Oon 21-vuotias tyttö ja kamppailen kanssa pakonomaisen tarkastelun kanssa. Muistaakseni tää alkoi muutama vuosi sitten, kun aloin pelkäämään että sängynalla on joku. Jouduin joka ilta tarkastamaan sen ja se oli ihan älyttömän noloa. Ja on edelleen. Muistan kyllä, et oon jo pikkutyttönä käynyt tarkistamassa että liesi on poissa päältä ja johdot pois seinästä. Se on nyt vuosien varrella pahentunut melkoisesti. Nykypäivänä tarkistan melkeinpä kaiken. Saatan tehdä montakin kierrosta kämpässä ennen nukkumaanmenoa, että voin olla asioista varma. Järjestys on aina sama. Tarkistan, että jääkaapin ja pakastimen ovet ovat kiinni ja tökin niitä ainakin 3 kertaa, että voin olla asiasta varma. Katson myös että johdot ovat kaikkialta irti. Käyn vessassa ja laitan oven kiinni, siirryn vaatehuoneeseen ja katson hyllyt läpi ja vaaterekin alusen, laitan huoneen oven kiinni, pistän turvalukon ulko-ovesta kiinni ja tarkistan, että ovi on kiinni ja lukossa. Katson huoneen kaapin ja sitten tarkistan sängynalusen ja kurkkaan uudelleen keittiöön ja tökkään jälleen jääkapin ja pakastimenovea. Sitten käyn uudelleen tarkistamassa ulko-oven ja vaatehuoneen ja kurkkaan vessaan. Sitten voin laittaa välioven kiinni ja menen nukkumaan. Jos kuulen joitakin ääniä (vaikka ne tuleekin naapurista) täytyy minun käydä uusi kierros ja tarkistaa paikat. En enään edes tiedä miksi teen sitä. Aluksi pelkäsin, että joku on päässyt kotiini päivän aikana ja sen takia tein tätä. Välillä tiedostan, että asia on todella hölmö eikä kukaan oikeasti ole täällä, mutta minun on vain tehtävä kierrokset jotta saan mielenrauhan. Välillä on kuitenkin niitäkin kausia , kun hädintuskin saan henkeän kun panikoin, että joku todella olisi täällä ja aivan paniikissa tarkistelen kaappeja. Ennen kun lähden kotoa pois, minun on tarkistettava johdot ja liesi sekä että ovi on kunnolla kiinni ja lukossa.
      Eikä siihen auta se, että joku olisi luonani yötä. Asuin entisen poikaystäväni kanssa ja minun oli silti tehtävä kierroksia sieläkin kämpässä. Sekä kun asuin tässä välissä äitini luona, minun oli tehtävä kierrokset myös sielä. Saatoin öisin herätä ahdistuneena ja tajuta, että olin unohtanut tarkistukset ja minun oli pakko nousta katsomaan kaikki paikat. Nykyisin kun vierailen äitini luona ja lähden sieltä, minun täytyy tarkistaa heidän liesi ja kahvinkeitin sekä ettei kiharrinta tai muuta ole jäänyt seinään kiinni. Ja myös heidän ovensa täytyy olla lukossa. Saatan myös ennen nukkumaanmenoa lähettää äidilleni viestin, että käy katsomassa minun puolestani liesi ja eihän sauna vain ole päällä. Välillä nämä ovat todella pahoja ja tunnen tulevani hulluksi. Tämä väsyttää enkä millään jaksaisi. Vaikka olisin aivan nukahtamaisillani, niin tarkistuskierrokset ovat silti välttämättömiä.
      Ei kukaan tunnu ottavan tätä tosissaan eikä ymmärrä.

      • asd1

        Ite oon 21 vuotias mutta mies, ja täysin samat asiat kun sulla..pahin stressi on kun teen työtä jossa pitää iltavuorossa sulkea paikka, on hirveää tuskaa kun ei voi olla varma että kaikki ovet on lukossa ja kylmät laitteet päällä ja lämpimät laitteet on kiinni, ja kylmiöiden ja pakastimien ovet on kiinni.. vuosi sitten kun lähin asunnolta johonkin otin kahvinkeittimen autoon matkaan kun en jaksanut jäähä kyttäämään että eihän se varmasti oo päällä..:Dja tosiaan, tätä ei kukaan ymmärrä, siksi olis mukava tavata joskus ihminen kellä on sama ongelma


    • Jepssssss

      Oon saanu lyhennettyä tota aikaa tarkistamalla kerralla kunnolla kaikki. Eli siis keskittynyt tarkistushetkellä kunnolla. Vesihanojen alla oon käyttänyt kättä eli siis tarkistanut konkreettisesti ettei jäänyt.


      Toi kotoalähtö on aika hidasta... Mutta joskus vuosia sitten oli paljon pahempaa kun ei ehtinyt nukkua ja olisi pitänyt käydä kouluakin. Se oli paljon pahempaa kuin asunnolta lähteminen. :(

      • asd1

        Ite helpottanu sillä oloa että kuvaan kännykällä videolle kaikki, voinu sitten siitä kattoa että kaikki on varmasti niinku pitääki:D vaan silti joskus pitää autolta palata vielä kattomaan että onhan nyt ihan varmasti kaikki niinku pitääki. Kouluajat itellä oli kans vaikeita, ja nykyään kun töissä käy nii lähen yleensä hyvissä ajoin just sen varalta että monesti pitää sit palata vielä takas.


    • 33...

      Minulla on tällä hetkellä menossa juuri "tarkistelusta pois" vaihe. Olen ollut tarkistelematta jo pitkän aikaa (useita vuosia) mutta jostakin syystä tarkistelupakko alkoi taas yrittää ottaa valtoihinsa.

      Haluaisin rohkaista kaikki todellakin lopettamaan sen tarkistelun koska se on ainut keino päästä eroon tarkistuspakosta. Se on vaikeaa mutta muuttuu koko ajan helpommaksi. Jos tarkistelua jatkaa, minulla se ainakin on ollut sama kuin olisi heittänyt bensaa liekkeihin. Tarkistelu kasvattaa tarkistelupakkoa.
      Ja päinvastoin, jos pystyy olemaan tarkistamatta niin tarkistelutarve sammuu vähitellen.

    • Mariah3

      Hei!
      Tuntuu että elämä on muuten kunnossa,mutta tuo lapsuudesta asti ollut tarkistelupakko on todella rasittavaa.Olen lukenut Kerrasta poikki,ei apua.On Seroxat lääkitys päällä,eipä auta.Tosin kun lääkitys kokeeksi lopetettiin,pakko-oireet pahenivat.Mulla pakko-oireet menee näin,jos en esim. toista tai hoe jotain "hyvää" ajatusta,niin voin tehdä muille pahaa.Täysin järjetön ajatus,mutta tarkistelen,lasken,hoen "hyvää" lausetta.Nykyään hoen sitä puoliääneen himassa ollessani.Töissäkin tarkistelua on,kynien pitää olla tietyllä tavalla,tehdessäni jotain työhommaa olen alkanut mumista noita mantroja.Tietääkö kukaan onko mitään vertaistukiryhmää meille.Terapiahakemus tullut kaksi kertaa hylättynä takaisin,nyt laitetaan taas uusi.Voimia meille.

    • Anonyymi

      Meilläkin taloyhtiössä yksi naishenkilö joka rynkyttää ovia (roskis,ulko-ovi,pyörävarasto ja autonsa ovet),harmillista kun vaikuttaa ovien toimintaan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      585
      1023
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      940
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      806
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      721
    Aihe