Väsyttääkö estrogeeni ?

Sanna(69)

Onko kellään semmosta kokemusta että estrogeenilisä aiheuttaisi väsymystä ?
Siis just päinvastoin kuin sen pitäisi toimia ?

Mulla on ollut pari-kolme viikko Estradot 50 laastari esivaihtarioireisiin ja olen nyttemmin ollut ihan TOLKUTTOMAN väsynyt viimeiset kaks viikkoa, tämmönen että 9 tunnin yöunien päälle tarttis välttämättä päikkärit eikä sittenkään ole virkeä ei voi olla normaalia !

Vai onkohan nää mun ongelmat nyt sit kuitenkin jotain muuta ?

16

3341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkuun nukutti

      Luultavammin väsymys on jotain muuta, koska estrogeenilla ei ole yleiseen vireystasoon mitään vaikutusta, mutta onhan se mahdollista, että vaihtarioireiden vuoksi on ollut niin pahasti univelkaa, että sen kuittaaminen vaatii oman aikansa, tosin kaksi viikkoa alkaa olla siihen jo liikaa.

    • Minnas..

      Moi! Olen joutunut käyttämään vuosia Estrogeenia ja väsyttää on pirteämpiäkin päiviä mutta olen enemmäkseen valtavan väsynyt .kilpirauhask.norm ,sokerit norm.
      verenkuva norm. olen miettinyt ,että mikä olisi paras vaihtoehto käyttää estrog. laastarit,geeli,vaiko pillerit?

    • violet70

      Moikka, väsymys ei oo kiva kaveri sekään :(
      Onks sulla laastari muuten auttanu oireisiin? Mites se pahin eli ahdistus? Ajattelin että josko se estrogeenimäärä ei oo riittävä sulle ja se väsymys on niitä vv-oireita. Mulla oli jossain oireilun ihan alkuaikoina älytöntä väsymystä, et piti ottaa aina välillä päiväunia, mut nyt ei oo päiväunen tarvetta ollu pitkiin aikoihin. Muutenkin tuntuu että iän myötä unentarve on vähentyny ja heräilen aamuisin aikasemmin.
      Minä oon kans sen Zoely-pillerin lisänä käyttäny estrogeeniä ja laastarina, kun siitä se vapautuu tasasemmin ja vaikuttaa koko ajan. Jotenkin on tuntunu paremmalta. Oon tosin miettiny että onko kannattavaa syödä yhdistelmäpillereitä ja käyttää estrogeenilaastaria ( ei ihan halpa yhdistelmä) vai käyttää vaan laastaria ja keltarauhashormonia?? Oon ymmärtäny että keltarauhasta vois ottaa kausittain, eikä tarvis edes joka kuukausi. Se kun voi tota mielialaakin rassata :( Onks kenelläkään tietoa tästä??

      Oliks sulla sanna(69) otettu kilpirauhasarvot? Se vois olla kans väsymyksen takana.

    • Sanna(69)

      Pahin ahdistus on kieltämättä poissa. Tuntuu jotenkin että väsyttää niin kovin ettei jaksa edes ahdistua. Mutta siis en tosiaan kaipaa sitä ahdistuksen tunnetta. Ja olen myös yöt nukkunut kuin tukki viime aikoina.

      Hassua et kysyit kilpirauhasarvoista Violet...

      Mulla kävi nimittäin niin että jostain syystä mulle tuli viime viikolla mieleen et haenpa tk:sta tuloslistauksen kaikista multa aiemmin otetuista labroista, ihan vaan että vertaan niitä tuon gynen nyt vuoden alussa määräämiin tuloksiin.
      No, joo, siinä lapussa olikin sitte seuraavat kilppariarvot helmikuulta 2011
      TSH 2.5 (0.3-4.2)
      T4V 12.1 (12-22)
      ELI TOI TOINENHAN ON IHAN ALARAJOILLA OLLU JO SILLON VUOSI SITTEN KUN VALITIN NÄITÄ IHAN SAMOJA VAIVOJANI - JA VASTAUS OLI ETTÄ KOKEISSA EI NÄY MITÄÄN

      Tästä suivaantuneena pyysin uusiks samat kokeet, ja tällä viikolla otettiin, arvot on nyt
      TSH 2.0 (0.3-4.2)
      T4V 10,7 (10-21)

      Mulla on maanantaina tk lääkärin soittoaika, katsotaan mitä se on mieltä, voisinko hyötyä koelääkityksestä.

      Olen vähän sitä mieltä että ellei se näe noissa mitään ongelmaa niin sitte pitää käydä yksityisestl vielä sisätautilääkärillä, ei toi nyt ihan hyvältä vaikuta varsinkin kun oireita riittää

    • mitä tekis

      Voihan Sanna(69), sun kilppariarvot (ainakin tuo T4V) on niin alhainen, että itse en jaksaisi mitään jos olisi noin... Ei ihme että väsyttää, TOIVOTTAVASTI saat Thyroxinin käyttöön eli lääkärin joka OIKEASTI osaa ja ymmärtää kilpirauhasasioita!

      Mulla on itselläni säätöä kilpirauhasen ja naishormonien kanssa, ja siinäpä vasta onkin "kiva" coktail säädettäväksi ;) Mutta toivottavasti edes jonkinmoinen tasapaino löytyisi, vaan koville ottaa tämä touhu välillä ja melkeimpä koko ajan... KOSKA lääkärissä saa huonosti tähän seurantaa, ja joillekin lääkäreille kun riittää että ollaan viitearvoissa, mikä ei TOSIAANKAAN riitä...

      Mutta onnea sulle, toivottavasti lääkäri antaa sulle Thyroxinit kokeiltavaksi!

    • violet70

      Moikka taas, mitäs lääkäri sulle sanna(69) sano kilppariarvoista?
      Mullahan arvoja on kans seurattu jo vuosia, kun ovat olleet viitearvojen alarajoilla. T4V on ollu 9-11 ja TSH vähän 1 molemmin puolin. Nyt ennen joulua kun viimein uusi lääkäri olis ollu valmis kokeilemaan lääkitystä T4V oli 17 ja ymmärrettävästi mitään lääkitystä ei aloitettu. Jotenkin nää näyttäs kulkevan käsikädessä ja minäkin noita arvoja aion edelleenkin tarkistutella aika ajoin.

      • Sanna(69)

        Joo, se lääkäri sano että kilpparissa ei ole mitään vikaa mutta "varaa aika niin katsotaan mitä me keksitään tuohon sun masennukseen".

        Oikeasti en koe itseäni masentuneeksi.

        Nyt kyllä kieltämättä masentaa tuo lekurin kommentti ihan sikana...


    • violet70

      Että semmosta Sanna(69) :(
      Kyllähän tää jonkinlaista masennusta/ alavireisyyttä on, mutta jos se johtuu estrogeenin vähyydestä/ heilahteluista tai kilpirauhasesta ni mun mielestä niitä pitäis hoitaa.
      Mulla kans on sellanen tunne että en oo varsinaisesti masentunu, mut sitä mitä on on vaikee selittää.
      Otitko uuden ajan vai aiotko mennä yksityiselle sis. lääkärille??

      • Sanna(69)

        Joo en mä kyllä sille TK lekurille aio mennä puolustelemaan että en ole masentunu, kaikesta päätellen se on jo päättäny diagnoosin valmiiks ja tuskin se jatkossakaan noista kilppariasioista mitään tietäis. Puhumattakaan että sen ajan ylipäätään sinne sais toukokuulle !

        Siis käyn nyt viel yksityisellä tutkituttaa itteni siltä osin niin saanpahan ainakin rauhan

        Sain gyneltä(onneks se nyt on ihan tolkullinen) neuvoks vielä lisätä geeliä - sen mielestä TODELLAKAAN ei pitäs estrogeenilisän väsyttää, mut se meinas et jos mulla vaan se estrogeenin tarve on niin paljon suurempi. Siispä alan lätkii geeliä laastarin lisäks.

        Joo, mieliala tässä hommassa menee ihan miten sattuu mutta silti minusta masennus on erilaista.


    • violet70

      Hyvä että gyne ottaa sun asian vakavasti.
      Jo tuolla aiemmin mietin samaa, että jos laastarin annos ei olekaan riittävä. Kokeilet lisägeelillä ja jos auttaa ni vaihdat vahvempaan laastariin. Eiks sulla ollukin 50mikrog laastari? Sitä on ainakin 75mikrog.
      Koita unohtaa sen TK-lääkärin kommentit ja tsempata geelilisällä kohti kevättä. Joskus vaan vie aikaa ja voimia löytää itselle oikea lääkemuoto ja annos.

    • vv.-

      Hei! Estrogeeni pillereistä kysyisin .että onko ZUMENON 2MG JA PROGYNOVA 2MG sama koostumus mutta erivalmistajan tuote ? siis molemmathan on estrogeenia,

    • Ei ihan sama

      Zumenonin vaikuttava aine on estrdiolihemihydraatti ja Progynovan estradiolivaleraatti. Molemmat suun kautta otettavia estrogeenivalmisteita, vähän eri vaikuttava aine. Pieni ero, mutta voipi olla että toinen sopii toiselle ja toinen taas toiselle :)

    • Ei tuu mittäää

      Itselläni vasta neljättä päivää käytössä estradot laastari. Se kaikista miedoin. Ja KYLLÄ VÄSYTTÄÄ!!!! Siis todella unelias ja tönkkö olo. Ärtyisyys on kai rauhottunut senkin takia kun olen yksinkertaisesti niin pökkyrässä väsymyksestä. Ja voimaton ja aloitekyvytön. Ennen laastaria olin todella hermostunut ja ärtynyt. Et enpä tiedä kumpi on parempi. Tällä väsymyksellä ei tuu mistään mitään!!

    • Musta kissa

      Aloitin 10 pv sitten Estrena-geelin käytön. Lääkärin antamalla pienimmällä annostuksella. Nyt olen viimeiset 4 päivää ollut aivan loppu. Nukun kyllä hyvin, jopa 10-11 tuntia, mutta ei auta. Voimat ovat aivan loppu - haluaisin vain huilata ja nukkua :(.

      Kuumat aallot ovat vähentyneet, mutta tuli jo migreeniäkin, mitä ei ole ollut juuri viime vuosina. Menkat loppuivat 3 vuotta sitten. Yritän kokeilla geeliä, kun tabletit (Femoston) eivät sovi.

      En tiedä, mitä teen. Vähennän vielä annosta ja sitten soitan gynelle.

      Vi------a.

      • Annos pienemmäksi

        Ilmeisesti estrogeenihoito ei sovi sinulle. Saat geelistä samaa estrogeenia kuin pillereistäkin ja jos Femoston aiheutti ongelmia, sama jatkuu. Geelin käyttö on toisaalta edullista koska annosta voidaan pienentää helpommin pillereihin verrattuna jotta löytyisi riittävän pieni annos joka auttaisi vaihdevuosioireisiin, mutta ei aiheuta vielä hankalia sivuvaikutuksia. Toisaalta Femostonissa sait kohdun omaavalle naiselle tarpeellista keltarauhashormoonia ja nyt geelillä se pitää ottaa erikseen.


    • Sekakäyttäjä

      Kokeilkaa vielä sellaista, että otatte puolet annoksesta laastarina (laastarin voi leikata puoliksi) ja puolet tablettina (Progynova tai Zumenon 1 mg). Ei se kokeileminen mitään haittaa ainakaan. Minusta laastari vaikuttaa paremmin joihinkin oireisiin mutta tabletti toisiin, samoin niillä tuntuu olevan hiukan eri sivuvaikutukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4853
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4613
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      621
      4220
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3197
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2721
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2223
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      223
      2196
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1807
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe