kusessa

kusessa

Nyt on pakko tilittää tänne, kun ei kenenkään kanssa kehtaa puhua. nyt on talon runko tehty ja katto päällä ja rahat 70 prosenttisesti käytetty.
Ideoita mitä kannattaisi tehdä? vaimo ei seuraa rahatilannettamme, joten hän ei tiedä tilanteen vakavuutta..
-pankilta överisti lisää lainaa?
-projekti myyntiin ja aloitetaan joskus tulevaisuudessa uusi?
-muita ideoita?????

71

2244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haju jäi

      Mitäs menit siporexista tekemään. Rahat meni mutta onneksi sentään haju jäi.

      • SK

        Mielenkiintoista että toisinaan täältä saa lukea miten siporexistä tekevät ovat köyhiä ja sitten tulee näitä viestejä kuten yllä. Pientä ristiriitaisuutta ja kuvaa miten tietäviä ja asiallisia osa viesteistä on.

        Itse alkuperäiseen viestiinkään ei oikein osaa suhtautua vakavasti kun tuntuu uskomattomalta että runkopystytyksen jälkeen olisi fyrkat noin loppu.


      • Tyytyväinen asiakas
        SK kirjoitti:

        Mielenkiintoista että toisinaan täältä saa lukea miten siporexistä tekevät ovat köyhiä ja sitten tulee näitä viestejä kuten yllä. Pientä ristiriitaisuutta ja kuvaa miten tietäviä ja asiallisia osa viesteistä on.

        Itse alkuperäiseen viestiinkään ei oikein osaa suhtautua vakavasti kun tuntuu uskomattomalta että runkopystytyksen jälkeen olisi fyrkat noin loppu.

        Tästä voi lähinnä päätellä sen, että kilpailijat pelkäävät kevytbetonia kovasti. Siitä puolestaan voi päätellä sen, että kevytbetoni on parempi kuin heidän oma tuotteensa.

        Itse kilpailutimme "kaikki" eri harkkotoimittajat ja oli hassua kun muutama muiden tuotteiden edustajakin puhui enemmän kevytbetonista kuin omasta tuotteestaan. Päättelimme tästä että siinä omassa tuotteessa ei ollut mitään kertomista. Päädyimme lopulta kevytbetoniin, ja valinta johtui materiaalin, talo"paketin" ja urakoitsijan muodostamasta hyvästä kokonaisuudesta.


      • 5+5
        SK kirjoitti:

        Mielenkiintoista että toisinaan täältä saa lukea miten siporexistä tekevät ovat köyhiä ja sitten tulee näitä viestejä kuten yllä. Pientä ristiriitaisuutta ja kuvaa miten tietäviä ja asiallisia osa viesteistä on.

        Itse alkuperäiseen viestiinkään ei oikein osaa suhtautua vakavasti kun tuntuu uskomattomalta että runkopystytyksen jälkeen olisi fyrkat noin loppu.

        No ei tuo nyt ihan mahdottomalta kuulosta. Mitähän mahtaa tarkalleen tässä tapauksessa tarkoittaa "runko tehty ja katto päällä". Jos se on siis ikkunoita ja ovia myöten valmis ja lattiatkin valettu ja ilmeisesti maatyöt tehty, niin eihän tuossa sitten ole kuin hiukan alimitoitetttu budjetti, joka on varsin tyypillistä. Valmiusprosentteina luvat yms. maatyöt, perustukset, runko, vesikatto, ikkunat ja lattiat, niin aletaan olla jo jossain 55-60% paikkeilla muutenkin.

        Mutta tietysti jos on tosiaan vain seinät pystyssä ja pelti/tiili päällä niin sitten on kyllä jo hölmöilty budjetin kanssa.


      • SK
        5+5 kirjoitti:

        No ei tuo nyt ihan mahdottomalta kuulosta. Mitähän mahtaa tarkalleen tässä tapauksessa tarkoittaa "runko tehty ja katto päällä". Jos se on siis ikkunoita ja ovia myöten valmis ja lattiatkin valettu ja ilmeisesti maatyöt tehty, niin eihän tuossa sitten ole kuin hiukan alimitoitetttu budjetti, joka on varsin tyypillistä. Valmiusprosentteina luvat yms. maatyöt, perustukset, runko, vesikatto, ikkunat ja lattiat, niin aletaan olla jo jossain 55-60% paikkeilla muutenkin.

        Mutta tietysti jos on tosiaan vain seinät pystyssä ja pelti/tiili päällä niin sitten on kyllä jo hölmöilty budjetin kanssa.

        Tulkinnan varaa tuossa alkuperäisessä viestissä tosiaan on mutta vaikka projekti ei olisikaan ihan noin alkuvaiheissaan kuin annetaan ymmärtää niin keittiö, kosteat tilat, tasoitetyöt, rappaus ja saa niihin sisäpintoihinkin menemään. Pelottavan huonolta kuulostaa. Toivon kuitenkin että tilanne ei olisi noin huono vaan viesti olisi joko keksittyä tai rankasti karrikoitua.

        Itse keskustelisin pankin kanssa järkevällä tasolla lisälainan nostamisesta ja saattaisin rakentamisen loppuun ilman ylimääräisiä "herkkuja". Sen jälkeen katsoisi kestääkö talous lainanlyhentämisen pitkällä tähtäimellä vai laittaako talo myyntiin. Keskeneräisessä ostajaehdokkailla on aina epäilys mikä tämän myynnin aiheuttaa ja tämän johdosta toteutuva kauppahinta on kovin alhainen.


    • Selviätte kyllä

      Mikä, vienyt homman noin tolaltaan? Nyt vaan jäljellä olevilla rahoilla taloa valmiimmaksi, ihan vakuuksiakin ajatellen. Ja mammalle voi sanoa, että vielä ei ole verhojen oston aika.
      Tsemppiä :)

    • bbvtt55

      hartiapankkirakentajaksi vaan,´.b

    • aösldgj

      Lisälainaa pankista ehdottomasti!
      Ja sitten vaan suu säkkiä myöten lopputöiden osalta.
      Siis kohtuuhintainen sisustus - ei aina ihan halvin, mutta ei missään tapauksessa kalleinkaan.
      Ja sitten rakennat talon oikeasti valmiiksi.
      Jos nimittäin sitten käy niin että lainaa on oikeasti liikaa, niin sitten voit myydä sen pois. Jos jätät kesken, niin et saa myytyä - tai jos saat, niin et saa läheskään kunnon hintaa.

    • Täysiä Idiootteja

      Voi v-ttu tätä tyhmyyden määrää. Joku vetää tämmöisen tsoukin ja jengi kommentoi tosissaan. Repikää siitä Puupäät.

      • luu va 2

        Revi itse kusip'' ``.


    • K.J..

      Pankkiin kannattaa ottaa heti yhteyttä ja selvittää tilanne.

      Valvojaltahan saat sen valmiusastetodistuksen jonka valmiusasteprosentti kertonee suunnilleen sen mikä osuus talon kustannuksista on mennyt nykyisillä rahoilla ja siitä voi laskea suunnilleen sen mitä talon loppuunrakentaminen vie.

      Taloa tuskin kannattaa keskeneräisenä myydä vaan se kannattaa rakentaa loppuun ja myydä sen jälkeen. Voihan siinä tappiota tulla kymmeniä tuhansia euroja ja omalle työllekkin voi jäädä miinus merkkinen palkka sen päälle vielä. Mutta sellaista se joskus on.

      Kaikki kulut kannattaa yrittää minimoida rakentamisen loppuajaksi. Eli tinkiä vähän kaikesta mahdollisesti ja vaihtaa ne edullisempaan vaihtoehtoon tyyliin ilmastointikone 4000€ ->1800€, metalliportaat 15000€->puuportaat 3000€, Idon vessanpöntöt á 270€ ->100€:n tarjouspönttö, parketti->laminaatti, "Desing-keittiö" ->Ikean peruskeittiö.

      Oman työn osuus kannattaa nostaa myös niin ylös kuin mahdollista. Kaikki mahdolliset hankinnat ja työt kannattaa myös kilpailuttaa viimeiseen saakka ja pyytää kaikista ainakin puolisenkymmentä tarjousta.

      Keskusteluketjun aloittaja voisi kertoa ehkä hieman lisää siitä projektistaan niin vastauksetkin saattaisivat olla tarkempia ja parempi. Eli mikä on talon budjetti ja koko, mistä on taloa rakentamassa ja minnepäin Suomea, mihin tähän saakka rahat ovat suunnilleen kuluneet ja mitä niillä on saanut ja mitä vielä on puuttuu. Ja mitä osaa itse tehdä raksalla ja mihin tarvii ammattilaisia muualta.

      Sattuuhan niitä budjetointivirheitä. Eihän se tarvi talossa olla muuta kuin tontilla jotain kalliota yllätyksenä niin sehän kustantaa äkkiä 30k€ ekstraa, lattiavalussa "pientä" probleemaa ja lisätasoitehommaa niin 5k€, seinien ylimääräistä tasoitehommaa ja rappauksen kanssa ongelmaa 20k€ ja sitä rataa.

      Kivitalon hinnaksi tulee äkkiä 2000€ per neliö ja tontti siihen päälle. Jos itse hallitsee kaikki hommat timpurin töistä, muurauksesta, kattotöistö, putkitöistä, sähkötöistä yms. alkaen ja oman työn osuus on 100 prosenttia niin saattaa sen kivitalon saada rakennettua tonnilla per neliö. Siihen ei taida monella Suomessa ammattitaito ja pätevyys riittää.

      • Tosi idiootteja

        Voi v-ttu tätä p-skan jauhamisen määrää. 2000 neliö ja 1000neliö kun tekee itse, hei haloo!


      • K.J..
        Tosi idiootteja kirjoitti:

        Voi v-ttu tätä p-skan jauhamisen määrää. 2000 neliö ja 1000neliö kun tekee itse, hei haloo!

        "Voi v-ttu tätä p-skan jauhamisen määrää. 2000 neliö ja 1000neliö kun tekee itse, hei haloo!"

        Itse olen rakentanut noin kaksikymmentä omakotitaloa. Kolme niistä itselleni, kymmenkunta kirvesmiehenä ja timpurina ulkopuolisen hommissa ja muutamassa projetissa olen valmisttuani insinööriksi toiminut nokkamiehenä ja vastaavana mestarina. Rakennettujen talojen hintaluokkakin on vaihdellut yli miljoonasta eurosta alle 200.000 euroon. Osa taloista on tehty sipo-harkoista, osa lammi-harkoista, osa tiilestä, osa betonista, osa puusta elementteinä ja osa pitkästä tavarasta. Kuukauden kokemus löytyy myös talkoolaisena vuoluhirsisen kesämökin rakentamisesta.

        Parin sadan neliön kivitaloon menee noin kahden vuoden työmäärä itse rakentamiseen. Päälle sitten suunnittelu yms. Jos ulkopuolisen palkkakustannukset ovat 50.000 euroa vuosi kaikkine sivukuluineen alveineen ja firman katteineen, niin sata tonnia siihen työhön menee. Arkkitehti-, rakennus-, sähkö-, LVI yms. suunnitteluihin ja valvontaan menee ehkä ehkö 30 tonnia.

        Jos kaikki em. hommat onnistuvat itseltä ja pätevyys riittää kaikkiin hommiin, niin voihan sen kivitalon rakentaa tonnin neliöhinnalla. Tosin harvassa taitaa olla kaverit joilla on suunnittelijan ja valvojan pätevyydet noihin kaikkiin hommiin ja kaikki raksahommat onnistuvat maansiirtotöistä talon rappaukseen ja maalaukseen saakka ja löytyy myös oikeudet sähkötöihin ja putkiemiehen hommiin.

        Varmaan se rakentaminen onnistuisi vieläkin halvemmalla jos itse osaisi rakentaa myös ikkunat ja tiiletkin osaisi polttaa ihan itse. Joskus 1800-luvulla kun kivitaloja on rakennettu Suomeen, niin niissähän paikalla rakentamisen osuus on ollut sellainen ettei siitä nykyiset rakentajat osaa edes haaveilla. Jos samalla tyylillä osaisi nykyään rakentaa ja itse osaisi tehdä kaikki hommat niin hinta olisi varmaan todella halpa. Aikaahan siihen menisi varmaan kymmenen vuotta.

        Aloittajalle voisin antaa neuvoksi sen, että usein tasoittajilla ja rappaajilla kuuluu vähän niin kuin asiaan vedettää ja kertoa että seinät ovat niin kierot syystä tai toisesta, että tämä vaatiikin niin ja niin monen tuhannen eurosta lisähintaa urakan päälle. RT-kortistoista, RYL-kirjasta ja DIN-laatunormeista kun olen kaivellut ne tasaisuustoleranssien vaatimukset ja mitannut seinät ja muut pinnat niin pas*at niissä mitään heittoa on ollut vaan menneet reippaasti toleranssien alle. Kunhan on yrittänyt ku*ettaa ja vaatia tekaistulla perusteella lisähintaa. Eli ei muuta kuin pyytää sitä rappariakin merkitsemään ne paikat missä on heittoa ja mittaa ne sen jälkeen yhdessä jos asiasta tulee erimielisyyttä.


    • Nopeasti valmiiksi

      Voihan se olla että aloitus on trolli, mutta saahan tästä ihan mielenkiintoista keskustelua.

      Usein (tässäkin ketjussa) esiintyy väite että oman työn osuus kannattaisi nostaa pilviin jos rahasta on pulaa.

      Mielestäni ei pidä paikkaansa ellei oikeasti osaa ja pysty niitä hommia tekemään lähes samaan tahtiin palkatun ammattilaisen kanssa. Aikakin on rahaa ja talon valmistumisen viivästyminen maksaa rahaa korkokulujen ja vuokrien yms muodossa. Lisäksi rakentamisen venyminen voi polttaa "sankarirakentajan" loppuun kun kuukaudesta toiseen viettää kaikki illat ja yöt työmaalla nysväämässä jotain epämääräistä.

      Riippuen omasta tulotasosta, elämäntilanteesta ja käden taidoista voi hyvinkin olla kannattavampaa palkata joku tekemään talo urakalla loppuun ja keskittyä itse vaikka tekemään omaa palkkatyötä kahta vuoroa jotta saa rahoitettua lystiä. Eli silloin tavoitteena olisi saada talo mahdollisimman nopeasti sellaiseen kuntoon että pääsee muuttamaan sisälle ja että muuttohetkellä jäljelläolevat työt olisi sellaisia joista REALISTISESTI voi kuvitella itse selviytyvänsä sen 2v aikana mitä talossa pitää asua ennen kuin sen voi myydä verovapaasti.

      Jos rakentaminen venyisi vaikka 10kk sen takia että rakentaja yrittää itse tehdä kaiken (vaikka ei kunnolla osaa) niin siitä tulee kustannuksia arviolta:
      - vuokra perheasunnosta eur 900 per kk pääkaupunkiseudulla
      - lainan lyhennys ja korkomenot esim 1500 eur per kk

      Tuossa syntyy silloin 24.000 euroa kulua joka pitää jotenkin saada rahoitettua. Ja se 2v "kitukausi" alkaa vasta 10kk myöhemmin. Tästä syystä kannattaa mielestäni punnita tarkkaan kumpi on loppupeleissä edullisempaa, nopea valmistuminen vai härkäpäinen työkustannuksissa säästäminen?

      Keksin nuo luvut päästäni joten ne tuskin ovat ihan kohdallaan, mutta ajatus varmaan tulee esiin.

      Kaikki sellaiset aputyöt joissa ei tarvitse osata mitään kannattaa kyllä jättää itselle.

      • kusessa

        Vastaava mestari kävi työmaalla ja totesi, että valmiusaste on maksimissaan 50 prosenttia. Nyt on tehty runko, vesikatto pelteineen, ikkunat asennettu, ulko-ovea lukuunottamatta(se maksettu). Nyt alkaa yläkerran katon sisälevytys. väliseiniä ei tehty vielä.
        Lisäksi sukulaiset ja ystävät käyvät kyttäämässä ja jakamassa "asiantuntevia"
        neuvoja. Tulisivat talkoisiin. Niille en kerro mitään.

        Teen niin kauan kun rahat riittää ja käyn sitten pankissa neuvottelemassa.
        Ja materiaaleista ei voi säästää, koska priimaa ei ollut tulossakaan.

        Kiitos kuitenkin neuvoista kaikille.


      • K.J..
        kusessa kirjoitti:

        Vastaava mestari kävi työmaalla ja totesi, että valmiusaste on maksimissaan 50 prosenttia. Nyt on tehty runko, vesikatto pelteineen, ikkunat asennettu, ulko-ovea lukuunottamatta(se maksettu). Nyt alkaa yläkerran katon sisälevytys. väliseiniä ei tehty vielä.
        Lisäksi sukulaiset ja ystävät käyvät kyttäämässä ja jakamassa "asiantuntevia"
        neuvoja. Tulisivat talkoisiin. Niille en kerro mitään.

        Teen niin kauan kun rahat riittää ja käyn sitten pankissa neuvottelemassa.
        Ja materiaaleista ei voi säästää, koska priimaa ei ollut tulossakaan.

        Kiitos kuitenkin neuvoista kaikille.

        Asiasta kannattanee keskuskustella avoimesti puolison kanssa. Helpottaa omaa oloa ja vähentää riskiä suhteen ajautumisesta ongelmiin. Onhan se vaimo varmaan kuitenkin tärkeämpi kuin talo.

        Eihän tuo nyt niin katastrofaalinen tilanne ole jos budjetista on mennyt 70 prosenttia ja talosta vasta 50 prosenttia valmiina. Jos loppurakentaminen sujuisi samalla tahdilla niin hinnaksi tulisi 140 prosenttia alkuperäisestä arviosta.

        Jos lopun rakentamisen onnistut tekemään alkuperäisellä budjetilla, niin hinnaksi tulee noin 120 prosenttia alkuperäisestä.

        Jos taas lopun onnistuu rakentamaan halvemmalla kuin alkuperäinen arvio oli niin sehän hinta kutistuu tuosta 120 prosentistakin,

        Pankkiin kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman aikaisin. Vaikka se vaikealta tuntuukin ottaa sinne yhteyttä. Omakotitalon rakentajan budjetin ylittyminen lienee enemmän sääntö kuin poikkeus.

        Kyllä siinä rakentamisessa voi vielä kymmeniä tuhansia euroja säästää kun sopivista paikoista karsii, kaikki mahdolliset kilpailuttaa, seuraa tarjouksia ja ostaa kalusteitakin vähän etukäteen jos hyvällä hinnalla sattuu olemaan tarjolla.

        Esimerkiksi talon LVI-putket voi vetää ihan itse eikä ammattilaista tarvita muuta kuin niiden valmiiden putkien kytkennässä. Sama koskee talon sähköjohtoja. Sähkö- ja putkimiehen palkassakin voi säästää useamman tonnin jos sopivan sattuu löytämään. Kannattaa kysellä rakentaneiden tuttavien kokemuksia sillä heillä saattaa olla tiedossa sopivia ja päteviä ammattilaisia.

        Jos ulkopuolista työvoimaa tarvit niin halvemmaksi tulee palkata itse suoraan joku sopiva ammattilainen kuin ottaa työntekijä firman kautta.


      • Pölvästejä
        K.J.. kirjoitti:

        Asiasta kannattanee keskuskustella avoimesti puolison kanssa. Helpottaa omaa oloa ja vähentää riskiä suhteen ajautumisesta ongelmiin. Onhan se vaimo varmaan kuitenkin tärkeämpi kuin talo.

        Eihän tuo nyt niin katastrofaalinen tilanne ole jos budjetista on mennyt 70 prosenttia ja talosta vasta 50 prosenttia valmiina. Jos loppurakentaminen sujuisi samalla tahdilla niin hinnaksi tulisi 140 prosenttia alkuperäisestä arviosta.

        Jos lopun rakentamisen onnistut tekemään alkuperäisellä budjetilla, niin hinnaksi tulee noin 120 prosenttia alkuperäisestä.

        Jos taas lopun onnistuu rakentamaan halvemmalla kuin alkuperäinen arvio oli niin sehän hinta kutistuu tuosta 120 prosentistakin,

        Pankkiin kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman aikaisin. Vaikka se vaikealta tuntuukin ottaa sinne yhteyttä. Omakotitalon rakentajan budjetin ylittyminen lienee enemmän sääntö kuin poikkeus.

        Kyllä siinä rakentamisessa voi vielä kymmeniä tuhansia euroja säästää kun sopivista paikoista karsii, kaikki mahdolliset kilpailuttaa, seuraa tarjouksia ja ostaa kalusteitakin vähän etukäteen jos hyvällä hinnalla sattuu olemaan tarjolla.

        Esimerkiksi talon LVI-putket voi vetää ihan itse eikä ammattilaista tarvita muuta kuin niiden valmiiden putkien kytkennässä. Sama koskee talon sähköjohtoja. Sähkö- ja putkimiehen palkassakin voi säästää useamman tonnin jos sopivan sattuu löytämään. Kannattaa kysellä rakentaneiden tuttavien kokemuksia sillä heillä saattaa olla tiedossa sopivia ja päteviä ammattilaisia.

        Jos ulkopuolista työvoimaa tarvit niin halvemmaksi tulee palkata itse suoraan joku sopiva ammattilainen kuin ottaa työntekijä firman kautta.

        Amatöörien puuhastelua ja aloittajaa naurattaa niin v- tusti.


    • 5+5

      Trolli tai ei, mutta kun aina ilmestyy näitä 1000e/m2 lammimiehiä tms. niin ei vaan tunnu menevän jakeluun, että karkeasti 1/3 talon rakennuksesta on työkustannuksia ja 2/3 materiaalia. Eli jos lähtökohta on, että 200m2 kivitaloon menee 450 000e, niin työtä on 150 000e ja materiaalia 300 000e. Vaikka olisi itsellä kaivinkoneet ja rappaus ja maaliruiskut ja sähköluvat ja putkiluvat niin silti siihen taloon menee se 300 000e, eli 1500e/m2. Jos nyt lähdetään siitä vakiotilanteesta, että noita erikoishommia ei tehdä itse, eli ei ajeta konetta, ei kytketä sähköjä yms. mutta tekee ihan kaikki rungot, piuhan vedot yms. niin saatat selvitä 30 000 euron työosuudella, mutta edelleen materiaalin menee 300 000e, yhteensä 330 000e, ja neliöhinta onkin 1650e.

      Mutta esimerkiksi sähköurakasta. Sähkömiestuttavani sanoi, että noin 1/3 okt sähköurakasta on työtä ja 2/3 tavaraa, ja keskimääräinen 200m2 talon urakka 15 000e perussähköillä. Eli tuosta 5000 e työtä ja tässä on sitten kaikki piuhan vedosta lähtien. Eli jos otat sähkäriltä vain kytkennät ja kaapin asennus (kaikista työläin vaihe) niin kyllä sen pari tonnia varmaan joudut kuitenkin maksaa. Joten esim. sähköissä voit säästää kolmisen tonnia tässä esimerkissä. Vaikka rahaa se on sekin, niin ei tällasilla parin tonnin jutuilla saa urakan kokonaishintaa mitenkään puolittumaan tekemällä itse.

      Näihin tämän palstan 1000e/m2 huuhaajuttuihin joita vähän väliä esiintyy pääsee silloin kun rakennetaan 800m2 varastorakennusta tai vastaavaa. Mutta kivitaloa noilla huuhaahinnoilla ei kyllä saa valmiiksi. Ei saa edes älvsbytaloa.

      • Tonnin stiflat

        Eihän se nyt noin mustavalkoista ole, että kivitalo= >2000€/m2. Nuo sinun laskelmat ovat varmaan ihan ok tavalliselle nettiblogirakentajalle.

        Kannattaa huomioida että on myös toisenlaisia rakentajia, jotka uskaltavat ja osaavat rakentaa ja ajatella asioita erilailla. Kaikki ei siihen pysty vaikka luottoa itseen olisi enemmän kuin riittävästi.

        Omasta mIelestäni nuo 2000€/m2 ovat huuhaajuttuja tai kädettömien ja aivottomien leperryksiä.


      • 15+5
        Tonnin stiflat kirjoitti:

        Eihän se nyt noin mustavalkoista ole, että kivitalo= >2000€/m2. Nuo sinun laskelmat ovat varmaan ihan ok tavalliselle nettiblogirakentajalle.

        Kannattaa huomioida että on myös toisenlaisia rakentajia, jotka uskaltavat ja osaavat rakentaa ja ajatella asioita erilailla. Kaikki ei siihen pysty vaikka luottoa itseen olisi enemmän kuin riittävästi.

        Omasta mIelestäni nuo 2000€/m2 ovat huuhaajuttuja tai kädettömien ja aivottomien leperryksiä.

        Huuhaajutut jatkuu.

        Koitin tuossa varsin selvästi kertoa, että kun materiaalit maksaa jo sen 1500e/m2 niin millä ihmeelle se puristetaan siitä tonniin, paitsi tosiaan varastamalla tarvikkeet? Tai toinen vaihtoehto on että fuskataan joka kohdassa.

        Kuten jo sanoin, tonnilla ei saa edes älvsbytaloa.


      • Tonnin stiflat
        15+5 kirjoitti:

        Huuhaajutut jatkuu.

        Koitin tuossa varsin selvästi kertoa, että kun materiaalit maksaa jo sen 1500e/m2 niin millä ihmeelle se puristetaan siitä tonniin, paitsi tosiaan varastamalla tarvikkeet? Tai toinen vaihtoehto on että fuskataan joka kohdassa.

        Kuten jo sanoin, tonnilla ei saa edes älvsbytaloa.

        Koitin tuossa alussa selventää että laskelmat ovat ihan kohdallaan perusinssille, joka kalkuloi homman exelissä rakentajatilin hinnoin, sähkärin tilialennnuksin...

        Kahdesta kohteesta on tietoa, toinen pieni puutalo ja toinen iso kivitalo ja molemmat alle 1000€/m2.

        Älsbylaatu on vain unelmien kotia haluaville.


      • 15+5
        Tonnin stiflat kirjoitti:

        Koitin tuossa alussa selventää että laskelmat ovat ihan kohdallaan perusinssille, joka kalkuloi homman exelissä rakentajatilin hinnoin, sähkärin tilialennnuksin...

        Kahdesta kohteesta on tietoa, toinen pieni puutalo ja toinen iso kivitalo ja molemmat alle 1000€/m2.

        Älsbylaatu on vain unelmien kotia haluaville.

        200m2 kivitalorunko lupineen, kuvineen, valvojineen, liittymöineen yms. vesikattoon asti on ainakin 140 000 ilman mitään työtä. Tuohon keskivertomaatyöt päälle, vaikka 25t, ollaankin jo 165000. Lvis puolen materiaalit on ainakin 40 000 koneineen ja porauksineen, vai vedetäänkö lämpökaivokin itse kairalla? Jo meni 1000e/m2 yli ja sisällä on juuri ja juuri väliseinät. Työtä ei ole tehty senttiäkään hinnoissa, paitsi konetöissä.

        Eli omakotirakentajalle on ihan turha puhua tonnin sisäneliöhinnoista, jos samassa lausessa on tarkoitus tehdä määräykset täyttävää modernia kivitaloa pk-seudulle. Kokonaisalaa on näihin laskelmiin turha sotkea.

        Eli edelleen, jos pääsee alle 2000e /sisäneliö rappauksineen ja kivetyksineen pkseudulla niin voi pitää erittäin hyvänä suorituksena. Käytännössä kuitenkin vaikka lainalaskelmiin ei varmaan asiantunteva pankkihenkilö noin alhaista lukemaa hyväksy. Paitsi tässä ketjun trollissa.


      • Tonnin stiflat
        15+5 kirjoitti:

        200m2 kivitalorunko lupineen, kuvineen, valvojineen, liittymöineen yms. vesikattoon asti on ainakin 140 000 ilman mitään työtä. Tuohon keskivertomaatyöt päälle, vaikka 25t, ollaankin jo 165000. Lvis puolen materiaalit on ainakin 40 000 koneineen ja porauksineen, vai vedetäänkö lämpökaivokin itse kairalla? Jo meni 1000e/m2 yli ja sisällä on juuri ja juuri väliseinät. Työtä ei ole tehty senttiäkään hinnoissa, paitsi konetöissä.

        Eli omakotirakentajalle on ihan turha puhua tonnin sisäneliöhinnoista, jos samassa lausessa on tarkoitus tehdä määräykset täyttävää modernia kivitaloa pk-seudulle. Kokonaisalaa on näihin laskelmiin turha sotkea.

        Eli edelleen, jos pääsee alle 2000e /sisäneliö rappauksineen ja kivetyksineen pkseudulla niin voi pitää erittäin hyvänä suorituksena. Käytännössä kuitenkin vaikka lainalaskelmiin ei varmaan asiantunteva pankkihenkilö noin alhaista lukemaa hyväksy. Paitsi tässä ketjun trollissa.

        Isolla rahalla olet tehnyt jos olet 165000 saanu palamaan ja ei ole vasta kun kuoripäällä. Itellä puolet isompi ja sain menemään kuoren materiaaleihin suunnitteluineen, louhintoihin, maatöihin, onteloineen 91000 siis suljettuun kuoreen, jossa matalaenergia ovet ja ikkunat.

        Onko maalämpö pakko porata? Kaivamalla pääsee paljon halvemmalla varsinkin kun itse kaivaa.

        Ja tarviiko sitä rakentaa 600m2 postimerkille, jossa lupiin ja kaikenmaailman ylimääräiseen säätämiseen saa palamaan ylimääräistä 10000?

        Sisäneliöistä en tiedä mutta minä lasken kokonaisneliöiden mukaan kun mielestäni ulkokuorikin maksaa.


      • Hfggff
        Tonnin stiflat kirjoitti:

        Isolla rahalla olet tehnyt jos olet 165000 saanu palamaan ja ei ole vasta kun kuoripäällä. Itellä puolet isompi ja sain menemään kuoren materiaaleihin suunnitteluineen, louhintoihin, maatöihin, onteloineen 91000 siis suljettuun kuoreen, jossa matalaenergia ovet ja ikkunat.

        Onko maalämpö pakko porata? Kaivamalla pääsee paljon halvemmalla varsinkin kun itse kaivaa.

        Ja tarviiko sitä rakentaa 600m2 postimerkille, jossa lupiin ja kaikenmaailman ylimääräiseen säätämiseen saa palamaan ylimääräistä 10000?

        Sisäneliöistä en tiedä mutta minä lasken kokonaisneliöiden mukaan kun mielestäni ulkokuorikin maksaa.

        Jaa että 300 m² kivitalon runkovalmiiksi hintaan 91000?? No et varmasti saanut. Paitsi jos itselläsi on rakennusalan yritys ja teit kaikki hommat omakustannehintaan, ja pöllit harkot ja ikkunat joltain toiselta työmaalta.


      • Tonnin stiflat
        Hfggff kirjoitti:

        Jaa että 300 m² kivitalon runkovalmiiksi hintaan 91000?? No et varmasti saanut. Paitsi jos itselläsi on rakennusalan yritys ja teit kaikki hommat omakustannehintaan, ja pöllit harkot ja ikkunat joltain toiselta työmaalta.

        Eiku vähän alta 400m2, eikä ole rakennusyritystä takana. Tuohon hintaan ei kuulunut muuta käsityötä kuin suunnittelu ja johto sekä pientä lapparointia maatöiden ohessa. MItään ei ole varastettu vaan ostettu edullisesti.

        Eli turha hassata niitä rahoja jo lähdössä, tässä hieman faktaa: matalaenergia kivitalopaketti 2krs koko mökkiin 38000 pitäen mukanaan rungon lisäksi ulkokivetykset, kattotuolit, kertopuupalkistot korkealle osalle rakennesuunnitelmien mukaisesti...ikkunat ja ovet rapian päälle 12000, kattotiilet ja turvatuotteet 7000, ontelot alle 7000...


      • Ffff
        Tonnin stiflat kirjoitti:

        Eiku vähän alta 400m2, eikä ole rakennusyritystä takana. Tuohon hintaan ei kuulunut muuta käsityötä kuin suunnittelu ja johto sekä pientä lapparointia maatöiden ohessa. MItään ei ole varastettu vaan ostettu edullisesti.

        Eli turha hassata niitä rahoja jo lähdössä, tässä hieman faktaa: matalaenergia kivitalopaketti 2krs koko mökkiin 38000 pitäen mukanaan rungon lisäksi ulkokivetykset, kattotuolit, kertopuupalkistot korkealle osalle rakennesuunnitelmien mukaisesti...ikkunat ja ovet rapian päälle 12000, kattotiilet ja turvatuotteet 7000, ontelot alle 7000...

        Niin just.. Sulla on lääkkeet jäänyt välistä


      • Tonnin stiflat
        Ffff kirjoitti:

        Niin just.. Sulla on lääkkeet jäänyt välistä

        Aika turhaa kommentointia.

        Laitakko omat toteutuneet runkohinnat niin ihmetellään yhdessä vai oletko enempi noita exelimiehiä?

        Jos ei ole asiasta enempää niin voit lopettaa noi 2000€/M2 huuhaajutut ja muiden ehkä osaavampien arvostelun.


      • 15+5
        Tonnin stiflat kirjoitti:

        Aika turhaa kommentointia.

        Laitakko omat toteutuneet runkohinnat niin ihmetellään yhdessä vai oletko enempi noita exelimiehiä?

        Jos ei ole asiasta enempää niin voit lopettaa noi 2000€/M2 huuhaajutut ja muiden ehkä osaavampien arvostelun.

        Aika velho kyllä olet. Tuossa reilu vuosi takaperin tuohon meidän kokonaisalaltaan 250m2 taloon kävin tarjousväännöt loppuun saakka käytännössä kaikkien harkkotoimittajien kanssa ns. vesikattoon asti valmiiksi, sisältäen lupa ja rakennekuvat, niin en saanut yhtään alle 100k pakettia edes tontille. Sisältää yläpohjan eristeet, hormin ja ikkunat ja ovet ja väliseinät, sisäportaat, parvekkeet, katokset, räystäät, vesikattovarusteet ja tietysti sokkelit, raudoitteet yms. Halvin paketti noilla oli 107000e. Tähän sitten vielä ontelobetonit, anturabetonit, lattiabetonit, alapohjan eristeet, niin ollaankin jo 114 000 eurossa.

        Ja ei vielä puhettakaan mistään maatöistä. Tuo hinta siis tyylillä: kamat tontille. Ja tuo oli halvin, monella kilpailijalla mentiin sitten kymppiä yli jne. Tuohon vielä kun lisätään tonttiliittymien ja perustusten kaivuu/täyttö/salaoja/viemäröinti yms. työt ja tarvikkeet ja kiviainekset ja liittymismaksut, ja routaeristeet, ja bitumit/patolevyt/kaivot pihalle jne. niin aivan varmasti ollaan reippaasti jo 160 000 eurossa.

        Ja mainitaan nyt vielä, että tuossa ei siis mitään työosuuksia laskettu, paitsi konekuski.

        12 000 euroa ikkunoista ja ovista kuulostaa melko pieneltä 400m2 taloon. Ei kovin isoja ruutuja ilmeisesti ole?

        Ontelot alle 7000? Onteloiden neliöhinta on aika vakio omakotirakentajalle, ei varmaankaan alle 43e taideta mennä, niiin tuolla 7000 saa vasta 162m2 onteloa. Jos kerran kahteen kerrokseen rakensit, niin ei tuolla saa edes yhtä kerrosta? Ja eka kerros lattia lienee siis maanvarainen. Ja parvekkeita ei liene lainkaan? Vai tehtiinkö natiseva puuparveke?


      • Huntin stiflat
        Tonnin stiflat kirjoitti:

        Aika turhaa kommentointia.

        Laitakko omat toteutuneet runkohinnat niin ihmetellään yhdessä vai oletko enempi noita exelimiehiä?

        Jos ei ole asiasta enempää niin voit lopettaa noi 2000€/M2 huuhaajutut ja muiden ehkä osaavampien arvostelun.

        Ei ole turhaa kommentointia, sä lasket ihan erilailla kuin stadilaiset. Hande Nurmiokin on nykyään Espoolainen.

        Kerrosneliöillä voi itseään kusettaa vain lande, stadissa rakennetaan postimerkille ja asuin/huoneistoneliöt ovat käytännössä samat kuin kerrosneliöt. Sulla on joku sata neliötä kuistia ja autotallia.

        Täällä ei paljon itse maalämpöjä tonttiin kaivella, kun stadin puolelle ei saa mennä. Paljonko muuten maksoi oma kaivuri, vai jäätkö tietenkin voitolle siitä, kun sen myyt? Vai tarviitko lumikoneen, meillä lumet luo Stara.

        Ei noissa antamissasi hinnoissa mielestäni mitään moitittavaa ole, mutta nythän se rahanmeno vasta alkaa. Jos tosta yhdeksästäkympistä laskee vanhan (stadilaisen) mestarin kaavalla, maksaa mökkisi valmiina 300 000.
        Se on hieno suoritus, tosin sehän on vain mökki, kun se on landella.

        Tosin stadissa sillä hinnalla ei saa vielä tonttia, jossa kone mahtuisi kaivelemaan.


      • Tonnin stiflat
        15+5 kirjoitti:

        Aika velho kyllä olet. Tuossa reilu vuosi takaperin tuohon meidän kokonaisalaltaan 250m2 taloon kävin tarjousväännöt loppuun saakka käytännössä kaikkien harkkotoimittajien kanssa ns. vesikattoon asti valmiiksi, sisältäen lupa ja rakennekuvat, niin en saanut yhtään alle 100k pakettia edes tontille. Sisältää yläpohjan eristeet, hormin ja ikkunat ja ovet ja väliseinät, sisäportaat, parvekkeet, katokset, räystäät, vesikattovarusteet ja tietysti sokkelit, raudoitteet yms. Halvin paketti noilla oli 107000e. Tähän sitten vielä ontelobetonit, anturabetonit, lattiabetonit, alapohjan eristeet, niin ollaankin jo 114 000 eurossa.

        Ja ei vielä puhettakaan mistään maatöistä. Tuo hinta siis tyylillä: kamat tontille. Ja tuo oli halvin, monella kilpailijalla mentiin sitten kymppiä yli jne. Tuohon vielä kun lisätään tonttiliittymien ja perustusten kaivuu/täyttö/salaoja/viemäröinti yms. työt ja tarvikkeet ja kiviainekset ja liittymismaksut, ja routaeristeet, ja bitumit/patolevyt/kaivot pihalle jne. niin aivan varmasti ollaan reippaasti jo 160 000 eurossa.

        Ja mainitaan nyt vielä, että tuossa ei siis mitään työosuuksia laskettu, paitsi konekuski.

        12 000 euroa ikkunoista ja ovista kuulostaa melko pieneltä 400m2 taloon. Ei kovin isoja ruutuja ilmeisesti ole?

        Ontelot alle 7000? Onteloiden neliöhinta on aika vakio omakotirakentajalle, ei varmaankaan alle 43e taideta mennä, niiin tuolla 7000 saa vasta 162m2 onteloa. Jos kerran kahteen kerrokseen rakensit, niin ei tuolla saa edes yhtä kerrosta? Ja eka kerros lattia lienee siis maanvarainen. Ja parvekkeita ei liene lainkaan? Vai tehtiinkö natiseva puuparveke?

        Homman nimi oli se että paketti pidettiin niin minimissä kuin mahdolista. Eli sillloin pystyy laskemaan mitä mikäkin maksaa ja ei maksa turhasta. Kivet olisi saanut irtona halvemmallakin, mutta katsoin että paketissa on se etu että jos jotain puuttuu tai haluaa vaihtaa se onnistuu yleensä helposti ja ilman kokonaishinnan muutosta, näin myös kävi ja kaiiki oli iloisia. Lisäksi rikkinäiset harkot ja kovettuneet laastit vaihdettiin puhelinsoitolla.

        Lupakuvat teki oma arkkitehti ja hyväksytti valvonnassa. Rakennepiirrokset otin myös muualta kuin toimittajalta, Ilmaisia lounaita ei kun ole, joten talotoimittajalta niitä on turha ottaa. Katto eripaikasta kuten myös eristeet, hormit, eli kaikki on käyty ostamassa sieltä mistä järkevämmin saa.

        Isot on ikkunat, esim ollkari 7 metriä leveä 4,5 korkea. Valoa ja avaruutta pitää olla. Samoin muissa huoneissa on niin isot kuin vain sai sopimaan. Kun ei ole naapuri vieressä niin voi olla vähän isommat.

        Ontelot on toisessa kerroksessa kokonaisuudessaan, taisin saada halvemmalla kuin 43/M2. Kallioperustus, joten mitään ryömintätiloja en alkanut edes miettimään.

        Parveketta melkein koko talon ympäri. Maanpäällinen puoli odottaa tekijäänsä ensi kesänä. Puusta haluttiin kun olisi tullut laatalla ja teräspilareilla liian raskaan näköinen, eikä se sovi oikein maisemaankaan.


      • Tonni stiflat
        Huntin stiflat kirjoitti:

        Ei ole turhaa kommentointia, sä lasket ihan erilailla kuin stadilaiset. Hande Nurmiokin on nykyään Espoolainen.

        Kerrosneliöillä voi itseään kusettaa vain lande, stadissa rakennetaan postimerkille ja asuin/huoneistoneliöt ovat käytännössä samat kuin kerrosneliöt. Sulla on joku sata neliötä kuistia ja autotallia.

        Täällä ei paljon itse maalämpöjä tonttiin kaivella, kun stadin puolelle ei saa mennä. Paljonko muuten maksoi oma kaivuri, vai jäätkö tietenkin voitolle siitä, kun sen myyt? Vai tarviitko lumikoneen, meillä lumet luo Stara.

        Ei noissa antamissasi hinnoissa mielestäni mitään moitittavaa ole, mutta nythän se rahanmeno vasta alkaa. Jos tosta yhdeksästäkympistä laskee vanhan (stadilaisen) mestarin kaavalla, maksaa mökkisi valmiina 300 000.
        Se on hieno suoritus, tosin sehän on vain mökki, kun se on landella.

        Tosin stadissa sillä hinnalla ei saa vielä tonttia, jossa kone mahtuisi kaivelemaan.

        Voi dumaria mitä meni tekemään, no viime keikka olikin kyllä aika vaisu, mistähän johtui... Mäkin olen muuttanut Vantaalle, stadista muutin. And proud to be lande.

        Neliöillä kikkaileminen ei muuta sitä tosiasiaa että vaikka lasketaan asuinneliöiden mukaan tonnissa mennään silti. Autotallia on vajaa 90M2 ja siitä tuli liian pieni, mutta rakennusoikeutta on vielä niin voisi jonkun hallin joskus rakentaa. Kuisteja ei kai edes lasketa mihinkään alaan, ei ainakaan meillä. Parveketta tulee olemaan 100M2, 70M2 rakennettuna.

        Kaivurin ostin taantuman aikaan ja sillä teki ihan hyvän tilin. Jonkun vanhan nostovehkeen ajattelin kyllä hankkia. Nyt on aikaa jo korjailla ja kiirettä ei ole, joten ihan tuliterää Länkkäriä ei tarvii hankkia.

        Kiitos kehuista, ja siinä olet oikeassa, se on tosiaan mökki, tai alussa se oli pläntti, sitten bygga, nyt tosiaan mökki.

        Noinhan se menee, tsadin tonttihinnat on hieman kovahkot. Kohtahan me ollaan yhtä isoa ja kallista metropolia ja mustakin tulee taas stadilainen (en kyllä haluaisi).

        Rakentaminen on omia valintoja ja ne maksaa sitten sen mitä maksaa.


      • kaikki maksaa

        Rakensin 2002 sekarunkoisen talon tonnin neliö ja aika vaikea keksi miten tämän talon olisi voinut tehdä halvemmalla. Nyt menisi ihan väkisin lähemmäs 2000€ neliö jos teksi samanlaisen talon, johtuen yleisestä hintojen noususta.

        Tosi halvalla rekentaneet puhuu yleensä soopaa...


    • Ehkä näin

      Tuo on totta, tonnilla neliö ei tee, ellei varasta tarvikkeita. Jos talohankkeesi on useampikerroksinen, tee yksi kerros valmiiksi. Älä enää uskottele itsellesi, että voit säästää jossain, alkuperäinen budjettisi on kautta linjan pielessä.

      Jokainen neliö on rakennettava, nyt vaan pudotat neliöitä.

      • kusessa

        Molemmat kerrokset pitäisi tehdä ainakin melkein valmiiksi, koska jos muuttaa ekaan kerrokseen, niin myöhemmin tulee pölyä alakertaan ja muutenkin tuntuu veemäiseltä muuttaa keskeneräiseen..
        Budjetti on talon osalta 240 000. Pinta-ala 190 m2.
        Ja kivirunko tietysti. Väliseinät myös kivestä.
        Lämmitysmuodosta voisi tietysti säästää jonkun verran ja vuokrallakaan ei viitsi pitkään asua. Pääosin itse ollaan väsätty, mutta tuntuu että pitäisi joku palkata avuksi..


      • Halpaa kuin sipuli
        kusessa kirjoitti:

        Molemmat kerrokset pitäisi tehdä ainakin melkein valmiiksi, koska jos muuttaa ekaan kerrokseen, niin myöhemmin tulee pölyä alakertaan ja muutenkin tuntuu veemäiseltä muuttaa keskeneräiseen..
        Budjetti on talon osalta 240 000. Pinta-ala 190 m2.
        Ja kivirunko tietysti. Väliseinät myös kivestä.
        Lämmitysmuodosta voisi tietysti säästää jonkun verran ja vuokrallakaan ei viitsi pitkään asua. Pääosin itse ollaan väsätty, mutta tuntuu että pitäisi joku palkata avuksi..

        Hyvä läppä ja tyhmät uskoo, mutta meikää naurattaa. Ns.kivitalo höpisijöitä viedään kuin litran mittaa. Voi v-ttu mitä selittäjiä ja säätäjiä täällä pyörii. Anna palaa ja muista että aikuisten oikiasti kivitalon pärräyttää tehrä nuin 700 eunukkia neliö avvaimet räpylään.


      • mk
        kusessa kirjoitti:

        Molemmat kerrokset pitäisi tehdä ainakin melkein valmiiksi, koska jos muuttaa ekaan kerrokseen, niin myöhemmin tulee pölyä alakertaan ja muutenkin tuntuu veemäiseltä muuttaa keskeneräiseen..
        Budjetti on talon osalta 240 000. Pinta-ala 190 m2.
        Ja kivirunko tietysti. Väliseinät myös kivestä.
        Lämmitysmuodosta voisi tietysti säästää jonkun verran ja vuokrallakaan ei viitsi pitkään asua. Pääosin itse ollaan väsätty, mutta tuntuu että pitäisi joku palkata avuksi..

        Olisit ottanut avaimet käteen talon niin ei olisi maksanut kuin 150000€ plus pihatyöt päälle että silleen.


    • Ehkä näin

      Ethän sinä useampikerroksista taloa alle kahden tonnin/ neliö tee, joten budjettisi on noin 140 000 egeä vajaa. On paljon huonompi ratkaisu tehdä koko talo osittain valmiiksi, kuin osa talosta täysin valmiiksi.

      Laita levyt porraskuiluun ja tee toinen kerros valmiiksi, on varmasti jo vuokra-asunnon veroinen kämppä. Sitten teet itse ajan kanssa toisen kerroksen aloittaen olo- ja makuuhuoneista, sitten kun kalliit huoneet ( keittiö, wc, kylpyhuone, khh )
      tarvitsee tehdä, haet pankista lisää lainaa. Silloin talon valmiusaste on noussut sen verran, että olet taas kartalla.

      Tsemppiä, älä välitä tuosta kommentoivasta persusta, se ei ole koskaan saanut tehtyä edes tulia.

    • K.J..

      Ääni tälle vaihtoehdolle täältäkin, että teet talon ensin osittain valmiiksi. Ainakin osassa kaupungeista taloon voi tehdä käyttöönottotarkastuksen jo siinä vaiheessa kun talo on vaikka alakerran osalta suunnilleen valmis eikä talossa ole mitään vaaraa aiheuttavaa keskeneräisyyttä. Eli esimerkiksi keskeneräinen osa pitää sulkea pölytiiviisti asuinkäyttöön otetuista tiloista ja luonnollisesti porrasaukossa pitää olla kaiteet, ilmanvaihdon toimia ja niin edelleen.

      Jos kaksi kerroksinen talo on suunniteltu ohjeiden mukaan, niin alakerrastahan löytyy kaikki asumiselle välttämättömät toiminnot jotta asuminen onnistuu yhdessä kerroksessa jos tulee vaikka jonkinlaista enemmän tai vähemmän tilapäistä liikuntarajoitusta. Eli ainakin WC, keittiö, pesuhuone ja vähintään yksi makuuhuone pitäisi löytyä samasta kerroksesta. Jos tilanne on tällainen, niin yläkerran porrasaukon voi raakasti levyttää vain umpeen ja rakentaa alakerran valmiiksi ja muuttaa asumaan taloon. Jos yläkerrassa on ikkunat paikallaan ja katossa villat niin yläkertahan pärjää sellaisenaan tarvittaessa vaikka kymmenen vuotta ennen kuin sen rakentaa loppuun. Yläkertaan rakentaa vain ulkokautta väliaikaiset työportaat niin yläkerran loppuunrakentaminen onnistuu sitä kautta ilman että se häiritsee alakerran asumista.

      Talon budjetti 240 tonnia 190 neliön kaksikerroksisesta kivitalosta on sellainen ettei siihen voi päästä jos itse ei osaa tehdä ihan kaikkea rakentamisessa. Siltikin homman pitää mennä kaikilta osin ns. putkeen.

      Itse rakensin 4 vuotta sitten tuota kokoluokkaa olevan kaksikerroksisen puutalon säästöbudjetilla. Hinnaksi tuli 850 euroa neliöltä. Siihen neliöhintaan laskin mukaan vielä 40 neliön lämpimän tallin ja varaston erilliseen rakennukseen. Itse talo ei ollut laadultaan säästöluokkaa vaan passiivitaloluokkaa lähenevä talo kaukolammöllä, vesikiertoisella lattialämmityksellä joka paikassa (myös talli ja varastorakennus), useammalla muuratulla tulisijalla, metalliportailla, huippuimuri liesikuvulla, kipsivalulattialla (2.krs), kahdella pesuhuoneella. Talon sähköistyskin oli viimeisen päälle ja taloon tuli myös valokaapeli ja cat7-tietoliikenne lähiverkko ja ulkolaudoituskin oli normaalia paksumpaa tavaraa. Hinta sisälsi myös pihatyöt. Ainoa mikä talossa oli hieman heikompaa tai oikeastaan tavanomaista perustasoa oli laminaatti lattiassa. Tosin sekin maksoi melkein 20 euroa neliöltä. Sillä kertaa rakentamisessa kaikki meni enemmän kuin hyvin. Esimerkiksi puiset runkotavarat sain puoleen hintaan konkurssiin menneestä rakennusliikkeestä, laatat sain -70 prosentin hintaan liikkeen muuttomyynnistä, LTO koneen sain -20 prosenttia käyvästä arvosta kun joku oli sattunut tilaamaan väärän kätisen mallin rautakaupan kautta ja oli palauttanut sen ja sitä rataa. Kiinasta, Saksasta ja Englannista sain erinäisten sattumien kautta edullisesti talotekniikkaan liittyvää rojua.

      Kun viime vuonna rakensin uuden suunnilleen samanlaisen talon niin hinta oli jo 40.000 euroa korkeampi vaikka muutosten (=parannusten) osuus oli ehkä 10.000 euroa. Eli hinnaksi tuli jo 1000 euroa neliö. Jos talon olisi tehnyt kivestä niin varmaan siihen olisi vähintään se 30-35 tonnia enemmän uponnut kun runko olisi tullut tavaroiltaan hieman kalliimaksi, olisi pitänyt telineitä vuokrata, pumppuautoa ja nosturia seisottaa kovalla tuntihinnalla tontilla ja olisihan niihin rappaus- ja tasoitehommiinkin mennyt rahaa.

      Em. hinnat eivät sisällä euroakaan palkkaa itselleni ja hinta on laskettu nettoneliöiden mukaan.

      Aloittajan mainitsema budjetti 240k€ / 190 neliön kaksikerroksisesta kivitalosta on sellainen että siihen en itse pystyisi. Tai ehkä se voisi olla siinä rajoilla jos kaiken mahdollisen karsisi minimiin. Ehkä 300 tonnia voisia olla se uusi budjetti mihin voisi järkevästi päästä. Esimerkiksi suoran sähkölämmityksen sijasta saattaa olla järkevä satsata 15 tonnia lisää siihen että saa taloon vesikiertoisen lattialämmityksen ja maalämmön kun ivestointi maksaa lainarahallakin rakennettua itsensä noin 10 vuodessa takaisin. Silloin tulisijakin saattaa olla järkevä jättää toistaiseksi pelkäksi varaukseksi jos sellaista on suunnitellut. Tuostakin 300 tonnista säästää toistaiseksi kymmneniä tuhansia jos jättää yläkerran toistaiseksi rakentamatta valmiiksi.

      Aloittajan kannattaisi laskea se rakennusbudjetti nyt uusiksi ensimmäisenä ja sen jälkeen keskustella asioista rouvan ja pankinjohtajan kanssa. Kyllä ne asiat siitä järjestyvät ja kyllä se talokin siitä vielä valmistuu.

      • Muutto heti kun pyst

        Talon perustus on se suurin muuttuja joka saattaa pompsauttaa kustannukset rajusti ylöspäin. Oikeastaan kaiken muun voi laskea etukäteen, jos mitään virheitä ei tee, eikä firmat vedätä. Varsinkin Pk-seudulla, jossa helpot hiekka tai sora tontit ovat todella harvassa ja perustuksia varten joutuu usein räjäyttämään (todella kallista), paaluttamaan tai ja vaihtamaan massoja. Meillä on talon pohja n. 70m2 ja tallikatosvarasto n. 50m2 ja perustukset tuli maksamaan n. 50 000€. Maata jouduttiin vaihtamaan pohjan alta n. 300m3 jo pelkät sorat maksoivat tuhansia ja kaivuri kuorma-autokustannukset päälle kaksi kymppiä yms. Lasku olisi ollut paljon isompi jos alla olisi ollut kalliota tai paalutettavaa.
        PK-seudulla en usko noihin 1000€/m2 kustannuksiin vaikka tekisi kuinka paljon itse.
        Maalämpöäkään ei kyllä mitenkään saa uudessa talossa maksamaan itseään takaisin 10 vuodessa, meillä on sähkölämmitys ilppi ja kokonaiskulutus on 140m2 talossa n. 12000kw vuodessa, ja arvioitu lämmityssähkö n. 8000kwh eli alle 1000 €/vuosi maalämpö ei tuosta voisi ilpin vuoksi säästää kuin jonkun satasen maalämmön takaisinmaksuaika olisi yli 30vuotta.

        Talo vaan minim budjetilla siihen pisteeseen että siellä juuri ja juuri voi asua, sitten muutto sisään (säästää vuokrakustannuset) ja rakentaa sen sitten muuttotarkastuskuntoon samalla kun asuu siellä. Asumistahan ei periaatteessa sallita ennen muuttotarkastusta, mutta se on kuitenkin aika yleistä ja eikä viranomaisetkaan siihen puutu, jollei sitä nyt niille ala mainostamaan.


    • 43254326735yudry

      Miten mies on saanut nostettua lainaa pankista vaikka valmiusaste on noin alhainen. Lainannosto menee samaa tahtia valmiusasteen kanssa.

      • alle 1000 m2

        Minulla rupesi pankki reistailee lähes loppumetreillä, nimittäin hartia pankki joka on ollut yksi suurimmista rahoittajistani. Lähes kaikki itse tehneenä toivoisi vain terveyttä.


    • kusessa

      Valmiusastetodistus ei ole ollut ihan ajantasalla. Mestarille kerroin puhelimitse tehdyt työvaiheet ja sanoin sille että pitäisi saada 50 % valmiusastetodistukseen.

      No mestari kirjoitti mukisematta todistuksen.

      Taidan itsekin kallistua siihen, että tehdään ensin alakerta kuntoon, mutta pelkään, että yläkerta jää vaiheeseen.
      Kaiken tämän päälle paljastui vielä yksi omamoka, kun ihmettelimme vastaavan kanssa ylijääneitä 10mm harjateräksiä. Totesin, että olen näköjään laskenut väärin teräksen menekin.
      Tutkimme rakennekuvia ja paljastui, että aukkojen pieliraudat on jäänyt huomioimatta...
      Nyt odotellaan talomyyjän lausuntoa.....

      • Ruuneperi höpöttää

        Hyvää stooria sulta tulee!


    • kusessa

      Tänään alkoi höyrysulun asennus ja elämä taas loistaa=). Tuntuu, että itsellä on joku maanisdepressio tms, kun välillä maailma näyttää mustalta ja sitten taas mennään lujaa..
      Pieliraudat ei kuulemma ole välttämättömiä, kunhan laittaa tasoitus ja rappausvaiheessa verkot molemmille puolille. HUH!! Pelästyin.
      Ja taas on kaikki erimieltä hinta-arvioista ja se taas toisaalta lisää omaa luottamusta saada projekti valmiiksi.
      Vaimolle löin tänään faktat pöytään ja hän vain totesi, että luotan suhun että saadaan talo valmiiksi. V..uttaa vain se jatkuva sisustuslehtien kyylääminen, kun talo tossa vaiheessa.

      Ootteko muuten käsipelillä tasoittanut sisäpuolelta, vai pitääkö olla tasoiteruutta? Senkin ajankohta rupeaa olemaan käsillä, kunhan saa alaslaskettua katot.
      Pystyykö kattoihin (kipsilevy) tekemään röpelipinnan esim. telalla ja vaikka tikkurilan tuntomaalilla?
      Taas paljon kysymysmerkkejä päässä eikä uni meinaa tulla.. Huomenna tulis kipsilevyniput tontille=)

      • SK

        Tuo hintaväittely on ikuinen puheenaihe näissä keskusteluissa. Joillakin ne parinkympin rautakauppalaskut eivät päädy laskelmiin ja todellisuudessa niistä kertyy melkoinen potti. Omassa projektissani kirjasin joka parin euronkin ostoksen ruutupaperille ja kokonaista 16 sivua A4 ruutupaperisivua kertyi rivejä. Omantyön osuutta, mitä kirjataan muistiin, varustelutasoa... noita asioita on loputtomasti millä eri laskelmien eroavaisuudet syntyy. Itse en usko noihin tonnin höpinöihin mutta aika alhaisella varustetasolla ja lähes kaiken itse tekemällä voi suht lähelle päästä edelleenkin. Itsellä ei kokemusta pk-seudun hintatasosta vaan lähinnä länsirannikolta. En vaan ymmärrä miksi tehdä kivitaloa jossa kaikki on hankittu rautakaupan alelaarista ja kämppä muistuttaa myös tästä. Toki alesta joskus hienoakin löytyy.

        Melkoisen arvokkaat katot voi syntyä jos tuolla tuntomaalilla alat niitä tekemään. Tasoitemies vetää ne ruiskulla röpelöksi ja huomattavan paljon edullisemmalla materiaalilla. Teknoksen kolibrikin on edullisempi vaihtoehto jos niitä kattoja haluaa maalilla röpelöksi tehdä.


    • Aurinkhoinen

      Ruutta toimii paremmin/helpommin!

    • SikaTepi

      Peli menetetty, aioa mitä voitte tehdä on myydä sipoharkot jollekin sikalanomistajalle. Jauhaa ne sitte ruoaksi possuille...

    • PS

      tikkurilan myyjät tykkää tuntomaali-ideastasi! Sitä vaan pintaan, niin ei tuu tusinakatto!

    • reisska

      Halvimmalla katon saisi tehtyä kun tekisi sen kipsilevystä kittaisi ja maalaisi sen sileäksi. Jos itsellä ei ole vehkeitä ja taitoa ja rypyläpintaiseksi sen haluaa, niin homma kannattanee antaa jollekkin maalarille urakaksi tai teettää tuntihommina. Itse hoitaa sen suojaukset mitä tarviikin ja siivoamisen jälkeenpäin. Siinä ei edes päivää mene ammattilaisella. Siinä riittääkin hommaa kun etsii ammattitaitoisen ja kohtuuhintaisen maalarin siihen. Jos kaveri on taidoiltaan muuta kuin ykkösluokkaa, niin siinä saattaa äkkiä tuntilaskutuksella useampi päivä vierähtää vaikka kaveri ei erityisesti edes yrittäisi hidastella.

      Jos talossa on yli 3 metriä korkeita sisäkattoja niin työhön pitänee vuokrata myös telineet.

      Tuntihommina jos töitä teettää niin aika usein ne eri alojen kaverit kusettavat minkä ehtivät tavallista talonrakentajaa. Itselläkin viimeksi toisena päivänä maansiirtotöissä ollut kaivurikuski hidasteli vajaan päivän hommaa ihan tarkoituksella niin että siihen meni päivä ja seuraavasta päivästäkin vielä kolme tuntia. Konetta käytti pienemmillä kierroksilla, siirteli vajaita kauhoja ja leipoi ihan turhaan välillä. Meinasin jo soittaa jo firmaan, että nyt vaihtuu kuski tai hommat loppuu, mutta maltoin kuitenkin mieleni kun aikataulu painoi päälle ja sitäkin kaivuria oli saanut jo viikon etsiä kun kesäkuun sesonkina joka paikassa vastauksena oli ei oota tai kyllä onnistuu, mutta menee 3-4 viikon päähän. Samasta firmasta edellisellä viikolla ollut toinen isomman koneen kuski oli ehdotonta yksi aa luokkaa taidoiltaan ja homma sujui viimeisen päälle nopeasti ja hyvin. Sanoinkin silloin päivän päätteeksi kaverille että pistähän tuntilappuun vain 8 tuntia vaikka 7 tunnissa saitkin tämän tehtyä kun homma sujui niin hyvin.

      • kusessa

        Moi taas..
        Nyt on höyrynsulkumuovit laitettu ja saumat teipattu. Pakkausteippiä kului..
        seuraavaksi koolaukset kakskakkosesta ja sitten puhallettava villa päälle!
        Tänään saadaan talkooväkeä kipsilevyt kantamaan ja koolausta lyömään.
        Huomenna voisikin sitten käydä vuokraamassa puhallusvillakoneen ja ostamassa villat.. jos siinäkin vähän säästäisi, kun itse tekee.. Ei ole ainakaan kovin mittatarkkaa hommaa =).


      • SK
        kusessa kirjoitti:

        Moi taas..
        Nyt on höyrynsulkumuovit laitettu ja saumat teipattu. Pakkausteippiä kului..
        seuraavaksi koolaukset kakskakkosesta ja sitten puhallettava villa päälle!
        Tänään saadaan talkooväkeä kipsilevyt kantamaan ja koolausta lyömään.
        Huomenna voisikin sitten käydä vuokraamassa puhallusvillakoneen ja ostamassa villat.. jos siinäkin vähän säästäisi, kun itse tekee.. Ei ole ainakaan kovin mittatarkkaa hommaa =).

        No joo... Taitaa olla trolli tämä aloitusviesti. Kuka nyt oikeasti teippaa pakkausteipillä höyrynsulkumuovit niin että kehtaa mainitakin asiasta. Jos oikeasti näin olisi niin mitä meinaat, miltä teipit näyttää vaikka kymmenen vuoden kuluttua.


      • Purua yläpohjaan
        SK kirjoitti:

        No joo... Taitaa olla trolli tämä aloitusviesti. Kuka nyt oikeasti teippaa pakkausteipillä höyrynsulkumuovit niin että kehtaa mainitakin asiasta. Jos oikeasti näin olisi niin mitä meinaat, miltä teipit näyttää vaikka kymmenen vuoden kuluttua.

        Voi V-ttu teitä IDIOOTTEJA! Sokea näkee otsallaankin, että aloittaja heittää hyvää stooria. Mene siihen nyt sitten tosissasi kommentoimaan.


      • SK
        Purua yläpohjaan kirjoitti:

        Voi V-ttu teitä IDIOOTTEJA! Sokea näkee otsallaankin, että aloittaja heittää hyvää stooria. Mene siihen nyt sitten tosissasi kommentoimaan.

        Taitaa puhua herra joko on oman talonsa höyrynsulun teipannut maalarinteipillä. Oletko huomannut kuinka hyvää tekstiä aihe on kuitenkin antanut ja toisinaan myös ihan rakentavaa. Pari vuotta sitten luin tutkimuksesta jossa kerrottiin että on varsin yleistä että rakennusbudjetti ylittyy jopa 30%.


      • kusessa
        SK kirjoitti:

        Taitaa puhua herra joko on oman talonsa höyrynsulun teipannut maalarinteipillä. Oletko huomannut kuinka hyvää tekstiä aihe on kuitenkin antanut ja toisinaan myös ihan rakentavaa. Pari vuotta sitten luin tutkimuksesta jossa kerrottiin että on varsin yleistä että rakennusbudjetti ylittyy jopa 30%.

        En ole idiootti. Maalarinteipissä on huokoinen pinta, joten se läpäisee höyryä.
        Pakkausteippi taasen on muovia, josta voit tehdä itsellesi vaikka juomakupin, joten se pitää höyryä...
        Eikä teippi ollut halvinta.

        Pankista kyselin vähän varovasti, että jos sattuisi budjetti ylittymään, niin olisiko mahdollista saada vähän lisää lainaa, niin sanoivat, että tuloillamme voisi saada tällä hetkellä maksimissaan 25 000 lisää. Tiukille vetää.


      • Kokeneempi rakentaja
        Purua yläpohjaan kirjoitti:

        Voi V-ttu teitä IDIOOTTEJA! Sokea näkee otsallaankin, että aloittaja heittää hyvää stooria. Mene siihen nyt sitten tosissasi kommentoimaan.

        Mutta sun puuhastelut on amatöörimäisiä


      • täyttä kiveä
        SK kirjoitti:

        Taitaa puhua herra joko on oman talonsa höyrynsulun teipannut maalarinteipillä. Oletko huomannut kuinka hyvää tekstiä aihe on kuitenkin antanut ja toisinaan myös ihan rakentavaa. Pari vuotta sitten luin tutkimuksesta jossa kerrottiin että on varsin yleistä että rakennusbudjetti ylittyy jopa 30%.

        Minumpa talossa ei teipeillä pelata. Jos joku tulee kertomaan, että taloni pitkäikäisyys ja ilmatiiviyden luotettavuus on siitä kiinni, käytänkö maalarin-, paketointi- vai ilmastointi teippiä, niin teippaan sen suun kiinni heti ensimmäisenä.


      • ...
        kusessa kirjoitti:

        En ole idiootti. Maalarinteipissä on huokoinen pinta, joten se läpäisee höyryä.
        Pakkausteippi taasen on muovia, josta voit tehdä itsellesi vaikka juomakupin, joten se pitää höyryä...
        Eikä teippi ollut halvinta.

        Pankista kyselin vähän varovasti, että jos sattuisi budjetti ylittymään, niin olisiko mahdollista saada vähän lisää lainaa, niin sanoivat, että tuloillamme voisi saada tällä hetkellä maksimissaan 25 000 lisää. Tiukille vetää.

        Mutta oletko ajatellut, miten noiden teippien LIIMA kestää aikaa? Niiden höyrynsulkumuovien olisi varmaan tarkoitus pysyä tiiviinä niin pitkään kun taloa käytetään. Se on aika paljon pidempi aika kun mitä pakettien on tarkoitus pysyä sillä teipillä kasassa.


      • Oon sole mio
        Kokeneempi rakentaja kirjoitti:

        Mutta sun puuhastelut on amatöörimäisiä

        ... ja tosiammattilaiset rakentaa talonsa niin, että suurin huoli on notta: "tulikohan limitettyä höyrynsulkumuovit riittävästi" tai "käytinköhän nyt oikeaa teippiä". Jeesusteipille on kyllä oma paikkansa, mutta talon rakenteissa se ei ole. IHMISET! tehkää talonne massiivirakenteista (=hirrestä tai massiivikivestä) ja lopettakaa se muoveilla ja teipeillä temppuilu. Jää sitten aikaa ja rahaa muuhunkin =)


    • 15+5

      Eipä oo hs-teippiä omassa talossani kuin hormin ja iv-kuilun tiivistyksissä. Ei missään muualla.

      • kusessa

        Asutko kerrostalossa, kun sinulla on iv-kuilu?


      • 15+5
        kusessa kirjoitti:

        Asutko kerrostalossa, kun sinulla on iv-kuilu?

        Yläkerrassa ei alaslaskuja, turha sitä on hyvää sipolankkuyläpohjaa vielä erikseen koteloida. Saa valmista sisäkattoa. Eli iv:t menee yläpohjan päällä eristettynä.


      • kusessa
        15+5 kirjoitti:

        Yläkerrassa ei alaslaskuja, turha sitä on hyvää sipolankkuyläpohjaa vielä erikseen koteloida. Saa valmista sisäkattoa. Eli iv:t menee yläpohjan päällä eristettynä.

        ok! nyt tajusin pointin.

        Meille tuli vaimon kanssa tänään positiivinen yllätys, kun mitattiin huoneitten pinta-aloja. Tulokseksi tuli yht. 175m2, mikä oli mielestämme niin outoa, että se piti tarkastaa kolmeen kertaan.
        Nyt kun laskee budjettia uusiksi niin näyttääkin laskut vähän valoisimmilta.

        Maanantaina soitto pankkiin. Täytyy pyytää niiltä välittäjä arvioimaan talon arvoa, niin saa pantattua taloa vakuudeksi. jeeeee rokkimakkara!!
        Soi päässä koko päivän paten biisi! siis mustajärven


      • kusessa
        kusessa kirjoitti:

        ok! nyt tajusin pointin.

        Meille tuli vaimon kanssa tänään positiivinen yllätys, kun mitattiin huoneitten pinta-aloja. Tulokseksi tuli yht. 175m2, mikä oli mielestämme niin outoa, että se piti tarkastaa kolmeen kertaan.
        Nyt kun laskee budjettia uusiksi niin näyttääkin laskut vähän valoisimmilta.

        Maanantaina soitto pankkiin. Täytyy pyytää niiltä välittäjä arvioimaan talon arvoa, niin saa pantattua taloa vakuudeksi. jeeeee rokkimakkara!!
        Soi päässä koko päivän paten biisi! siis mustajärven

        Moi taas!
        Tasoitehommat tehty ja talo pohjamaalissa. Arvokasta touhua, mutta kannatti.
        Nyt on valoisa asunto ja valoisa mieli!
        Pankista luvattin lisää lainaa, kun tulomme oli muuttuneet paremmiksi. Kiitti Make vinkistä !).
        Antaa talon vielä kuivatella itseään vähän aikaa ja sitten ruvetaan sutimaan maalia lisää.


      • Erkki
        kusessa kirjoitti:

        Moi taas!
        Tasoitehommat tehty ja talo pohjamaalissa. Arvokasta touhua, mutta kannatti.
        Nyt on valoisa asunto ja valoisa mieli!
        Pankista luvattin lisää lainaa, kun tulomme oli muuttuneet paremmiksi. Kiitti Make vinkistä !).
        Antaa talon vielä kuivatella itseään vähän aikaa ja sitten ruvetaan sutimaan maalia lisää.

        Millä tasoitit?


      • kusessa
        Erkki kirjoitti:

        Millä tasoitit?

        tiilari, lr sekä lr ja kangas väliin.
        Pakko oli laittaa kangas kun pieliraudat puuttu, makso taas virheet.


    • ................,,,,

      Mikset pannut silokoonia niin ei olisi teippiä yhtään. Kysyn vaan.

    • Mikä meni pieleen

      No mikä meni pieleen? Miksi budjetti jäi alakanttiin? Uskoitko talopaketin myyjän tarinat edullisesta rakentamisesta ja nieliet koukkuineen myös talvitarjouksen ja talvirakentamisen halpuuden?

      Budjetin alakanttiin jääminen ei ole mikään ongelma, jos vakuudet ja tulot riittää siihen että pankista saa lisää rahaa.

      Järkevintä on saattaa talo valmiiksi, keskeneräisen myynnistä et saa kulujasi pois.

      • 216

        Talo jo valmis ?


    • kusessa

      Moi taas.

      Rupee pikkuhiljaa valmistumaan. Kova rutistus on ollut. Paitsi että ei voi loppua rutistukseks sanoa, ku on vaan tullu makoiltua ja sillontällöin tehnyt jotain ku vaimo pakottanut. Ja lapset kyselee pelihuoneen perään(pinnat tekemättä eikä todellakaan varaa mihinkään kotiteattereihin, mitä niille luvattu). Pihat on vielä tekemättä ja sisältä tosiaan jotain pintoja/listoja puuttuu. wc:t pitäisi vesieristää ja laatoittaa vielä. Kylppäri on valmis samoin sauna, paitsi lauteet on vielä omatekemät(trukkilavat puoliksi ja sahatavaraa päälle). duunissakin pitäisi jaksaa käydä..

      • 2332

        Talon runko ja katto syntyy nopeasti itse tehden muutamassa viikossa. Olisi kanntanut tehdä itse runko ja viimeistely teettää ulkoisella voimalla kuin toisinpäin.

        Omalla kohdallani 12 000 euron tarjous pelkistä harkkojen latomisesta teki minusta hartiapankkirakentajan ja kannatti. Vuodessa muutettiin asumaan keskeneräiseen taloon, kahdessa vuodessa oli valmis pihatöineen.


      • Kreosootti23

        Onko trukkilava sauna vielä toiminassa ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4604
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      247
      2294
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1710
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1462
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      309
      1399
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1147
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1131
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      79
      1103
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      985
    Aihe