Kehitysvammaiseen suhtautuminen

Jepjep

Kertokaa miten suhtaudutte kehitysvammaisiin. Millaisia oikeuksia heille kuuluu ja oletteko koskaan nähneet negatiivista suhtautumista kehitysvammaiseen ja hänen elämäänsä?

200

9546

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neliojuuri16

      Kuule, itse olen liikuntavammainen, mutta vastaan asiaan tyyliin joka sopii myös kehtysvammaisen oikeuksiin.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

      ja tuolta löytyy kohta yhdenvertaisuus

      2 luku
      Perusoikeudet
      6 §
      Yhdenvertaisuus

      Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

      Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

      Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

      Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
      7 §
      Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen

      Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.

      Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.

      Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan laill

      ----

      ELi yleensänkin, jos joku asia ei mielyttä niin voi kääntää pään, ei ole pakko sanoa mitään ihmiselle joka ei mielytä. ja toisaalta jokaisen ihmisen pitää arvoida toista oman näkemyksensä mukaan sillein kuin kokee toisen oleva.

      Ketää ei kuitenkaan pidä alkaa väheksymään tai ahdistelemaan omialla typerällä minkään sortin käyttäytymisellään.

      Kehitysvammaiset tarvitsevat kaikkien ihmisten erityistä suojelua, ja se pantakoon mieleen.

      • minni7280

        kiitos,tärkeästä tiedonannosta


      • Anonyymi

        Tämä ei nyt kerro, miten itse suhtautuu


      • Anonyymi

        Ihmiset ovat yhdenvertaisia eli kehareille ei saa antaa mitään etuja mitä muut eivät saa.


      • Anonyymi

        Kuules nyt, tässä ei ollut kyse siitä, mitä laki sanoo, vaan siitä, miten mieltä itse olet asioista


    • NorrisinJaska

      "Kehitysvammaiset tarvitsevat kaikkien ihmisten erityistä suojelua, ja se pantakoon mieleen"

      • Anonyymi

        Minun mielestä suojelu ajattelusta pitää luopua. itse olen Lievästi kehitysvammainen ja jos en olisi sanonut asiaa suoraan äidilleni päin naamaa että lopettaa minun suojelun en olisi itse oppinut tietämään mitä siedän muilta ihmisiltä ja olen tuon jälkeen kun äiti sitten ei ole olut kiinnostunut minun asioista kiinnostunut. En ole tullut hyväksikäytetyksi koska äitini älysi sen kun suoraan sanoin. Ja äitini ja isäni on alkanut epäille että minulle tehty väärin kehitysvamma diagnoosi. 2018 menin ja lainasin Asperger aikuisella kirjan ja kun äidille aloin lukea ääneen kyseistä kirjaa. Sanoi äitini on alusta asti epäillyt minun kehitysvamma diagnoosia koska minulla on todella hyvä muisti ja hyvä numero muisti


      • Anonyymi

        Ei todellakaan tarvitse jos on kaksi Lievästi kehitysvammaista ja toinen onnistuu raiskaamaan se ei tarvitse suojelua vaikka olisi kummallakin Lievä kehitysvamma vaan sillin täytyy olla rangaistus


    • Jaa-a

      Vaikea sanoa miten suhtaudun... rinnakkaisluokalla oli kolme vuotta yksi tyttö, joka oli kaverini ja vasta puoli vuotta yläasteen päättymisen jälkeen sain tietää, että hänellä on keskivaikea kehitysvamma. Yllätyksenä tuli, mutta ei se suhtautumistani muuttanut... tosin sokea taidan olla, oishan se kai pitänyt huomata kun ei hän mikään täysin normaali ole.

      • Anonyymi

        Keskivaikeasti kehitysvammainen tuskin normaalilla luokalla pärjää. Ehkä kyseessä olikin tyyliin cp-vamma, johon ihminen helposti kehitysvamman sotkee. Se ei vaikuta ihmisen älyllisiin kykyihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskivaikeasti kehitysvammainen tuskin normaalilla luokalla pärjää. Ehkä kyseessä olikin tyyliin cp-vamma, johon ihminen helposti kehitysvamman sotkee. Se ei vaikuta ihmisen älyllisiin kykyihin.

        minnula on keski vaikkea kehitysvamma kävin kehittys vammaisile tarkoitetua harjantumis koullua eikä minula ole ammatia muta olen onnelinen nuorri neiti ja tyyttyväinnen elämääni
        minnun älykysosamäärrä on testinn mukan 46 jonna


    • ihan joka päivästä

      Olen ollut tekemisissä monien kehitysvammaisten kanssa, jopa samassa pihapiirissä on kehitysvammaisten asuntola ja aina moikkaan ja vaihdan niiden kanssa kuulumisia. Ihan normaaleja ihmisiä, vaikka joskus eivät ehkä ihan täysillä tajua, mutta toimeentullaan ja vitsaillaan joskus =)

      • normaalejako

        Eihän ne normaaleja ole.Jos ei osaa lukea,ja laskea korkeintaan kymmeneen niin onko se normaalia.ÄÖ:nsä 50-70.


      • Muista se
        normaalejako kirjoitti:

        Eihän ne normaaleja ole.Jos ei osaa lukea,ja laskea korkeintaan kymmeneen niin onko se normaalia.ÄÖ:nsä 50-70.

        Meitä Ihmisiä on erillaisia.Ja Fiksut Ihmiset tietää sen.Ei Ihmisyys ole kiinni siitä puuttuuko jalka,tai käsi,vai eikö osaa laskea yhteentoista.Fiksu Ihminen ei siitä huomauttele.
        Tunnen paljonkin kehityvammaisia,ja ovat kyllä ihan mukavaa porukkaa.


      • keh vam hoitaja.
        normaalejako kirjoitti:

        Eihän ne normaaleja ole.Jos ei osaa lukea,ja laskea korkeintaan kymmeneen niin onko se normaalia.ÄÖ:nsä 50-70.

        Mistä noin päättelet ? Työskentelen kehitysvammaisten hoitajana. Ja kyllä meillä on sellaisia tyyppejä täällä asukkailla. Esim eräskin ajaa moottoripyörällä ja omaa siis moottoripyöräkortin, ja käy töissä ja auton ajokorttia juuri suunnitellut hommaavansa


      • tuollainen asukas.
        keh vam hoitaja. kirjoitti:

        Mistä noin päättelet ? Työskentelen kehitysvammaisten hoitajana. Ja kyllä meillä on sellaisia tyyppejä täällä asukkailla. Esim eräskin ajaa moottoripyörällä ja omaa siis moottoripyöräkortin, ja käy töissä ja auton ajokorttia juuri suunnitellut hommaavansa

        Asukkaina, siis.


      • Leijona-69
        tuollainen asukas. kirjoitti:

        Asukkaina, siis.

        Mikäs ite luulet oles?
        Kun sanot että tuollainen asukas. Asukas siis. Täh! mäne ja kato ittees peiliin näin vuonna 2013 loppuvuodesta on niin hyvä vastata sun tuohon tyhmältä kalskahtavaa tekstiisi.


      • minni7280
        normaalejako kirjoitti:

        Eihän ne normaaleja ole.Jos ei osaa lukea,ja laskea korkeintaan kymmeneen niin onko se normaalia.ÄÖ:nsä 50-70.

        kerro,minulle millainen on ns normaali ihminen ,paljonko sinun äö,eli älykkyysosa määräsi onkaan oletko itse ns normaali


      • Anonyymi

        Minulla on 15vuotias kehitysvammainen tytär joka tappoi minun rakkaan kissani omin käsin, ja selitti että halusi vain. Minusta kehitysvammaiset on todella arvaamattomia ja uuvuttavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on 15vuotias kehitysvammainen tytär joka tappoi minun rakkaan kissani omin käsin, ja selitti että halusi vain. Minusta kehitysvammaiset on todella arvaamattomia ja uuvuttavia.

        Ei kaikki kehitysvammaiset ole ihania ja iloisia, joten heitä ei voi laittaa yhteen nippuun. Hekin voivat ovat vaarallisia, aggressiivisia, surullisia ja vihaisia. Ärsyttää aina, kuinka kehitysvammaisia niin romantisoidaan Toisenlaisten frendien kautta. Kehitysvammaisista ei saa sanoa mitään negatiivista, kun taas mielenterveysongelmaisia ja alkoholisteja saa pilkata.


      • Anonyymi
        Muista se kirjoitti:

        Meitä Ihmisiä on erillaisia.Ja Fiksut Ihmiset tietää sen.Ei Ihmisyys ole kiinni siitä puuttuuko jalka,tai käsi,vai eikö osaa laskea yhteentoista.Fiksu Ihminen ei siitä huomauttele.
        Tunnen paljonkin kehityvammaisia,ja ovat kyllä ihan mukavaa porukkaa.

        Tunnen yhden ja tämä kehari vainoaa edelleen minua,lapsiani,työkavereita jopa muutaman vuoden jälkeen.Mikään ei auta.Vaihtaa numeroa,tonkii facebookista kaikki tutut.Vaino on hirvittävää.


      • Anonyymi
        minni7280 kirjoitti:

        kerro,minulle millainen on ns normaali ihminen ,paljonko sinun äö,eli älykkyysosa määräsi onkaan oletko itse ns normaali

        En ole sama tyyppi mutta yleensä niinsanotun terveen ihmisen äö on ollu 80-85 joka on myös keskiverto älykkyys. Itse olen olen lievästi kehityvammainen jotenka mun äö pitäisi olla 70-79 vaikka minua on sanottu fiksuksi ihmiseksi. Tällä tyypilla ob helppo irvailla ja loukata kehityvammaisia koska hän itse on varmaan keskinverto älykkyys.


      • Anonyymi
        Muista se kirjoitti:

        Meitä Ihmisiä on erillaisia.Ja Fiksut Ihmiset tietää sen.Ei Ihmisyys ole kiinni siitä puuttuuko jalka,tai käsi,vai eikö osaa laskea yhteentoista.Fiksu Ihminen ei siitä huomauttele.
        Tunnen paljonkin kehityvammaisia,ja ovat kyllä ihan mukavaa porukkaa.

        Totta! Vaikka sinulta menis raaja, tulis aivovaurio, on syöpä, vamma tai muu sairaus, ihminen on ihminen! Meidän pitää tulla kunnioittaa toisiamme erilaisuuksistamme huolimatta.


      • Anonyymi
        normaalejako kirjoitti:

        Eihän ne normaaleja ole.Jos ei osaa lukea,ja laskea korkeintaan kymmeneen niin onko se normaalia.ÄÖ:nsä 50-70.

        Itselläni on Lievä älyllinen kehitysvamma diagnoosi ja jos osaa Lievän älyllisen kehitysvamman ja ADHD saaneena laskea päässä 35*5 on 175 minun kohdallani jos Lievää autismia eivät tutki niin näin ollen myös Lievään älylliseen kehitysvammmaan kuuluu Matemaattinen lahjakkuus. Olen kuullut että minulla on ADHD tai Lievä älyllinen kehitysvamma diagnoosi laitettu väärin ja mitä serkkuni puhelimessa sano että väärin laitettua Lievää älyllistä kehitysvammaa ei kukaan suostu purkaa. Itselläni ei ole koskaan ollut edunvalvontaa ja uusi työntekijä joka opiskelee Kehitysvamma alaa sano mitä minun kanssani jutellut niin en tarvitse suojelu kulttuuri juttua .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki kehitysvammaiset ole ihania ja iloisia, joten heitä ei voi laittaa yhteen nippuun. Hekin voivat ovat vaarallisia, aggressiivisia, surullisia ja vihaisia. Ärsyttää aina, kuinka kehitysvammaisia niin romantisoidaan Toisenlaisten frendien kautta. Kehitysvammaisista ei saa sanoa mitään negatiivista, kun taas mielenterveysongelmaisia ja alkoholisteja saa pilkata.

        Kehitysvammaiset EI ole eläimiä kun joku kirjotti täällä että "ne" niin ihmisiä hekin ovat


      • Anonyymi
        normaalejako kirjoitti:

        Eihän ne normaaleja ole.Jos ei osaa lukea,ja laskea korkeintaan kymmeneen niin onko se normaalia.ÄÖ:nsä 50-70.

        Lievän älyllisen älyllinen taso on 70-85 äö jos on heikkolahjaisuus tasolle jäänyt.


    • Medum

      Sinä nimerkki: m. Olet vähän ilkeä jos tuntisin sinut voisin hastaa oikeuteen kunnian loukkauksesta kehitysvammaisia kohtaan entä jos jokus hakit lapsen se syntyy terveenä ja sitten diaknosisoidaankin joku kehitysvamma toden näköisesti jätät heitteille tai et hyväksy sitä että oma lapsi voi olla kehitysvammainen. tai vaikka joku sukulais lapsesi olisi kehitysvammainen vältelisit häntä etkä olisi kyseiseen sukulaiseesi koskaan yhteydessä ajattele vähän mitä suustasi päästät saat itse kehitysvammaisten haukut vaan päällesi olet tosi kylmä sydämminen ihminen

      • minni7280

        joo,minullekkin tuli äsken mieleen ,voisin haastaa oikeuteen kunnian loukkauksesta


      • Anonyymi

        Niinpä! Jos on jotain mitä ollaan opittu ihmisistä on se että kaikki eivät synny samanlaisina ja " terveinä"!


      • Anonyymi
        minni7280 kirjoitti:

        joo,minullekkin tuli äsken mieleen ,voisin haastaa oikeuteen kunnian loukkauksesta

        Et todellakaan voi haastaa oikeuteen kunnianloukkauksesta, jos nimeäsi ei ole mainittu.


    • yksi vaan

      Mä olen jo jonkin aikaa miettynyt miksi eräs itävältainen viiksi herra harrasti kavereidensa kanssa rotuoppia......

      Ei sillä, kyllä jokaisella on oikeus olla terve ja toivottu ihminen, ja on paljon muitakin vamma ja haitta-asioita joista on vaan pelkkää ongelmaa......

      Mut todellakin kaikilla on oikeus syntyä ja jokaisen meistä on opittava pitämään suut supulla kun nähdään asioita maailmalla, ja kyllä vammaisuuden lisääntymistäkin pitäs oppia estämään ja hyväksyä tunnettuja riskitekitekiöitä mm. sikikötutukimuksessa ja omassa geeniperimässä...... Jokainen kerta kun tietynikäinen ihminen harrastaa "touhua", niin pitää huolehtia ettei lapsia tule yms...

      Mutta ihan turha on tulla tänne ja vihata ja inhota jotain ihmistä sen takia miksi hän on sellainen kun on..... Parturi sanoi minulle niin sopviasti, että jos päässä oleva kalju on jollekkin ongelma, niin se vika on katsojan silmissä.....

      Eikä kenenkään ns. terveen ihmisen tarvi alkaa ajattelemaan itseään niin hyvänä ihmisenä veronmaksajana, että ketää on vara alkaa katsomaan alaspäin. Kyllä se hyväosainenkin voi alkaa maksaa kaiksesta mitä kuluttaa.... Otetaan verorahoja tsekkaavalta pois sitten kelakortti ja oikeus julkiseen hammashuoltoon kunnan järjestmänä.

      Siinä sitä sitten mennään kun jokaisesta nruvolakäynnistä maksetaan 100e, lääkärimaksuna terveyskeskuskessa lääkärillä 120e kirjastokäynnistä maksat vaikka 2 e uroa jokaisesta lukusalissa lukemasta lehdestä ja kun käytät yldeistä tietä, niin maksat euron per kilometri....

      Mut tätähän tää on... aina kaikki koetaan itselle rasitteena...... Ja arvatkaas miten rasittavaa on kun katsoo itse miten valtio maksaa terveille ihmisille lapsilisiä ja miten kunnat maksaa kouluja yms......

    • Onnellinen äiti

      Vastaansa tuohon kysymykseen alussa.... Itselläni on lapsi, joka ei vielä neljännellä luokalla koulussa osaa lukea. Kouluvaikeuksia lukuunottamatta hän vaikuttaa normaalilta. Hän on ns.. Erityislapsi. En ole koskaan tuntenut ketään kehitysvammaista ja olen tässä ajatellut ,että olen turhaan tuntenut ennakkoluuloja heitä kohtaan. Lapseni on syvästi tunteva lapsi. Hänellä on mahtava oma persoonallisuutensa. Itse olemme yliopistokoulutuksen saaneita, joten tämä lukuongelma ihmetyttää. Saa. Nähdä, onko kyseessä vain lukivaikeus vai muutakin.

      • Anonyymi

        Tämä tulee nyt vuosia myöhässä, mutta ehkäpä joku hyötyy tästä ajatuksesta. Poikani oppi lukemaan niin, että luettiin yksinkertaisia sanoja ja sanat muodostettiin kirjain kirjaimelta.
        Esimerkiksi auto: aa uu tee oo, auto. Kouluopetus perustuu äänteisiin ja tavuihin edelleen.
        Siis hän opetteli sanan miltä se näyttää ja miten se sanotaan. Varsin visuaalinen kaveri siis.
        Koulun tapa opettaa lukemaan voi olla lapsen kannalta väärä. Hän osaa nyt viidennellä lukea, tosin ei mikään huippu ole siinä. Sanavarastoa kartuttaa sitten samalla tekniikalla, mitä sitten jaksaa ja haluaa tehdä.


    • eräs exongelma

      Edellisen äidille..

      Minulla on cp vamma ja opin kanssa hitaasti lukemaan. Syynä oli se että

      opin erilailla. Tai siis näen erilailla tekstit. Minulle piti opettaa omalla tavalla

      lukeminen ja kirjoittaminen. Ja kuten näkyy ei pahemmin virheitä näin.

      Ota yhteyttä vaikka noihin lukikeskuksiin sieltä sai apua meille erityistavalla oppiville.

      Oletko selvittänyt onko opettaja edes pätevä. Koulut käyttä pedagogista pätevyyttä vailla olevia opettajiakin opetuksessa ja lapset siitä kärsii.

      Niilo Mäki instituutti on ainakin hyvä .

    • bbnjhyu

      Kananen mene munalle

    • Realisti.

      1. En pidä heitä luotettavana.
      2. Heille turvattava katto, puhtaus, ruoka ja hoito=laitoksessa.
      3. Kehari-opistot ovat vain muodollisuus, jossa yhtyvät byrokratia, pelleily ja suojatyöpaikat.


      -Sellainen joka voisi teoriassa tulla toimeen, olisi maksaja löydettävä muualta kuin valtion pussista, koska

      -Eivät tule kantamaan työnhedelmää. Ovat Hessu Hopon vertaiskuvia. Maksaja voi olla perintö tai muu lahjaksi saatu omaisuus, josta edunvalvoja ratkaisee sen mukaan maksettavan vuokramäärän tai kotipalvelut omistusasuntoon, joilla voidaan tapauksen olettaa voivan elää 50vuotta.

      • Anonyymi

        Normaaliälyisen kannattaa kiertää nuo kehariopistot, vaikka niitä herkästi suositellaan esim. liikuntavamman takia. Opetussuunnitelmat menee erityiskouluissa heikompien ehdoilla ja siitä ei hyödy lukihäiriöstä kärsivä tai fyysisesti rajoittunut. Eikä niistä papereistakaan ole kuin perseen pyyhkimiseen. "Huonot" paperit tavallisesta ammattikoulustakin takaa mahdollisuuden työllistyä kuin hyvät erityiskoulusta.


      • Anonyymi

        Voi jumalauta sä oot realisti tyhmä!!!!!!!!!😡👎 miten oikeesti kehtaat kirjottaa tollasta kehitysvammasista ihmisiä hekin on vaikka ovat erillaisia ja vertasit kehitysvammaisia hessu hopoon voi vittu sä oot oikeesti sairas😡👎 sä taidat pelätä kehitysvammaisia ihmisiä kun kirjotat noin suosittelen tutustumaan


    • min 9

      hei sinä nimim jepjep kysyisin tämmöistä asiaa että kun minä olen vammainen ja sitte
      n se kysymys miten suhtautua vammattomaan lapseen joka nauraa ja matkii sinua mit
      ä tämmöisessä tilanteessa pitäisi tehdä minusta se tuntuu pahalta

      • samassa veneessä

        Lyö kerran, mutta kovaa. Itselläni ei mitään vammaa varsinaisesti ole, mutta jouduin lapsena ja nuorena kiusatuksi usein ja paljon. Kunpa olisin lyönyt tai tehnyt jotain, ehkä asiaan olisi puututtu. Otan osaa.

        P.S. Siis minulla ei ole diagnosoitu mitään vammaa, mutta ulkonäön takia kiusattiin. Ehkä minulla on siis ulkonäkövamma...


      • min 9
        samassa veneessä kirjoitti:

        Lyö kerran, mutta kovaa. Itselläni ei mitään vammaa varsinaisesti ole, mutta jouduin lapsena ja nuorena kiusatuksi usein ja paljon. Kunpa olisin lyönyt tai tehnyt jotain, ehkä asiaan olisi puututtu. Otan osaa.

        P.S. Siis minulla ei ole diagnosoitu mitään vammaa, mutta ulkonäön takia kiusattiin. Ehkä minulla on siis ulkonäkövamma...

        mitä se hyödyttää luödä ja jos lyöt niin oletko miettinyt sitä että ne saattavat kertoa va
        nhemmilleen


      • minni7280

        olen,kokenut samaa ,olen sanonut oletko saanut tuollaisen kotikasvatuksen,kiusaaminen on loppunut, tee samoin kuin minä


    • Ja niin metsä vastaa

      Kehitysvammoja on useita erimuotoja ja osa niistä aiheuttaa jopa normaalia suuremman ÄÖ:n eli eivät kaikki kehitysvammaiset ole tyhmiä tai jälkeenjääneitä.

      Esimerkiksi Stockmannin omistajalla on oppimisvaikeus ja hänelle ihan opettajatkin sanoivat ettei hänestä tule mitään ja nykyään on yksi Suomen rikkaimmista miehistä.

      Kimi Räikkösellä on AdHd (joka muuten on autismin kirjoon kuuluva).

      Albert Einsteinilla oli Aspergerin syndrooma (joka sekin on autismin kirjoon kuuluva).

      Ruotsin kuninkaalla ja hänen lapsillaan on oppimisvaikeuksia ja lukihäiriötä

      Kuten näette, ei kehitysvamma tai muukaan häiriö ole mikään todiste etteikö kehitysvammaiset olisi ihmisiä saatikka pystyisi toimimaan tavallisessa työelämässä yms.

      Ei sovi herjata kehitysvammaisia, sillä heitä on tuolla menestykkäiden ihmisten joukossa monta.

      Ja yksi asia pitää kehitysvammaisten kohdalla paikkansa ja se on tämä. Kehitysvammaiset tulevat toimeen erilaisten ihmisten kanssa huomattavasti paremmin kuin "tavalliset ihmiset" ja käyttäytyvät myös kunhan vain heiltä pyydetään sitä asiallisesti.

      • min 9

        kuuleppa nimim niin metsä vastaa olen kanssa samaa mieltä


      • huom.

        Höpö höpö. Sinulla ovat menneet puurot ja vellit sekaisin. Jos noilla kriteereillä mentäisiin, sittenhän noin joka toisella meistä olisi jonkin tasoinen "kehitysvamma".

        Wikipedia: "kehitysvammaisuudella viitataan heikkolahjaisuutta suurempiin puutteisiin ymmärtämiskyvyssä ja muussa älyllisessä suoriutumisessa." Kehitysvammaisen ÄO ei siis todellakaan voi olla "jopa normaalia suurempi".

        ADHD ei ole kehitysvamma.

        Aspergerin syndrooma ei ole kehitysvamma.

        Oppimisvaikeus ei ole sama kuin kehitysvamma. Pikemminkin asian voisi muotoilla siten, että kehitysvammaisella on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, normaalia alhaisempi älykkyysosamäärä, vaikeuksia asioiden ymmärtämisessä ja arkipäivän askareissa jne.

        Autismi ei ole sama kuin kehitysvamma. Autisti voi olla huomattavan älykäs, mutta autisteissa on myös syvästi kehitysvammaisia henkilöitä.

        Arvostan rohkaisevaa kirjoitustyyliäsi, mutta kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa puhua diagnooseista. Ruotsin kuningas ja hänen lapsensa eivät ole kehitysvammaisia.


      • huom.
        huom. kirjoitti:

        Höpö höpö. Sinulla ovat menneet puurot ja vellit sekaisin. Jos noilla kriteereillä mentäisiin, sittenhän noin joka toisella meistä olisi jonkin tasoinen "kehitysvamma".

        Wikipedia: "kehitysvammaisuudella viitataan heikkolahjaisuutta suurempiin puutteisiin ymmärtämiskyvyssä ja muussa älyllisessä suoriutumisessa." Kehitysvammaisen ÄO ei siis todellakaan voi olla "jopa normaalia suurempi".

        ADHD ei ole kehitysvamma.

        Aspergerin syndrooma ei ole kehitysvamma.

        Oppimisvaikeus ei ole sama kuin kehitysvamma. Pikemminkin asian voisi muotoilla siten, että kehitysvammaisella on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, normaalia alhaisempi älykkyysosamäärä, vaikeuksia asioiden ymmärtämisessä ja arkipäivän askareissa jne.

        Autismi ei ole sama kuin kehitysvamma. Autisti voi olla huomattavan älykäs, mutta autisteissa on myös syvästi kehitysvammaisia henkilöitä.

        Arvostan rohkaisevaa kirjoitustyyliäsi, mutta kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa puhua diagnooseista. Ruotsin kuningas ja hänen lapsensa eivät ole kehitysvammaisia.

        Tämä oli siis osoitettu nimimerkille "Ja niin metsä vastaa".


      • Anonyymi

        Nuo listaamasi eivät ole kehitysvammoja.


    • Leijona - 69

      Olen itse leivästi kehitysvammainen.
      Käyn töissä niin kuin muutkin ihmiset.
      Ainut on että en aja itse autolla.
      Liikun pidemmät matka junalla ja bussilla.
      Mieheni kulkee kiireisimpänä aikana mopolla työmatkat.
      Rehellisesti sanoen meitäkin kehareita on moneen Pendolinoon menijää ja osa ja Pendolinosta koska ei pääse menemään itse.
      Pystyn itse kulkemaan kuten kävellen pyöräilen.
      Talvisin hiihdän normi suksilla.
      Mitään apuvälineitä ei ole käytössä.
      Asun normikämpässä vuokralla.
      Enkä missää keherien asuntolassa enkä missään perhekodissa.
      Syntyäni olen Jyväskylän maalaiskunsta.
      Äitini oli syntyään Jämsäläinen omaa sukuaan Laaksonen.
      Synnyin vuonna 1969 jälkeen Niel Arstroming kuukävelyn elokuun 21 päivä Leijonan tähditön alla. Veli syntyi samana päivänä myös Leijona.
      Isä on syntyisin myös Jyväskylän maiilaiskunnasta.
      Molemmat vaarit, molemmat mummit , isä sekä äiti ovat kuolleet velipoika on elossa ja liuta sukulaisia , serkuja, ulkomaan serkuja on elossa tälläkin hetkellä.

      • minni7280

        hyvä,näin juuri,meitä kehitysvammaisia on hyvin erilaisia,asun itsekkin normaalissa vuokra-asunnossa,etsin uutta työpaikkaa tällä hetkellä ,minulla on 2 kissaa ,paljon ystäviä,nautin elämästäni,vaikka aina ei ole niin helppoa


    • Kertokaa!

      Haluaisin auttaa!

      Kertokaa minulle, miten voisin!

      Minun mielestä te olette niitä kaikista herkimpiä ja niitä, joita tulisi rakastaa eniten, huomioida teidän tarpeet ja yrittää auttaa!

      • minni7280

        olemalla,ystävä ainakin


      • 6+3
        minni7280 kirjoitti:

        olemalla,ystävä ainakin

        Miksi ihmeessä joku haluaisi olla keharin ystävä?


      • Tässäpä kysymys!

        Kerropas miksi kehitysvammaista pitää pitää maatavasten siten että kasvojen toinen puoli pidetään maata vasten ja avustaja itse painaa keharin kroppaa maata vasten.

        Rauhoittumisenko vuoksi? Minusta tilanteessa näkyy väkivallallan merkkejä, ja ajattelen että mikäli humaltunut tai aineissa oleva käy poliisin kimppuun niin silloin kovat otteet kuuluvat asiaan, mutta että keharia pidetään väkisin maassa? Kertoisiko se enemmän avustajasta tai hänen tarpeistaan saada nautintoa toisen simputuksesta?


      • Anonyymi
        6+3 kirjoitti:

        Miksi ihmeessä joku haluaisi olla keharin ystävä?

        Mietippä sitä idiootti😡🖕


    • min9

      hei olen itse kehitysvammainen ja minun mielestä meillä on samat oikeudet kuin terve
      illäkin

    • min9

      minä olen sitä mieltä että kehitysvammaisille kuuluu samat oikeudet kuin vammatt
      omillekin

    • Äitimuori

      Että minua suututtaa!!!Lievästi kehitysvammainen lapseni,ikänsä puolesta aikuinen,pääsi viimein kauppaan töihin.Hän tykkäsi työstään kovasti,sanoi että ihmiset kyselevät missä mikäkin on ja hän neuvoo.Sitten tuli palautetta että hän oli sanonut jotenkin epäasiallisesti jollekkin asiakkaalle,joka oli valittanut eteenpäin.No sai puhuttelut,joskaan ei ymmärtänyt eikä muistanut mitä oli sanonut ja millä tavalla,hänellä on oma tyylinsä puhua.Sitten yhtäkkiä,kun meni viikonlopun jälkeen töihin,joku myyjätyttö oli sanonut että työt on loppuneet sun osalta!Ja vastaava henkilö oli jäänyt lomalle...minusta todella raukkamaista toimintaa,eikö olisi pitänyt ilmoittaa työtoiminnan óhjaajalle,ja perustelut...no ootellaan kunhan vastuuhenkilö palaa töihin,otan sitten yhteyttä vaikka tasa-arvovaltuutettuun tai vien asian ihmisoikeustuomioistuimeen!Tuntuu että kohdellaan kuin jotain koe-eläintä,ei ole mitään suojaa,ei esim työterveyshuoltoa,palkka vain parisataa euroa kk,ihan naurettavaa orjatyövoimaa!Sitten ollaan huolissaan heti jos jää kotiin,kyllä palaveerataan...

      • kikikoo

        Sama juttu, itse en ole kehitysvammainen vaikka olen erityispuolen kautta töissä, työpaikka on mukava ja työkaverit mahtavia, mutta huomaa ettei ole kokemusta ns. erityispuolen ihmisistä kun oli tokmannilla sain ihan erinlaista kohtelua koska heillä oli ollut jo ennen minua kehitysvammainen nuorimies töissä, joten heillä oli kokemusta erityispuolen työntekijöistä. Palkka on kyllä perseestä, itse olen neljä tuntia en koe että minun kannattaa olla pidempää, saan saman pari sataa euroa olimpa kaksi tai sen maximin kuusituntia töissä, mutta minkäs teet. Sairaseläke on pieni ja vaikka saan asumistukea kaikki rahat menee laskuihin ja vuokraan, turha kuvitella että saisi jotain isompaa ostettua kun jo pienten kuten alusvaatteiden ostoa täytyy harkita tarkasti. Pakko siis käydä harjoittelussa, vaikka palkan puolesta ei oikein aina innostaisi, mutta ilman sitä rahat olisivat liian pienet, joten murutkin kelpaa.


    • Elä anna periksi

      On se niin väärin.Toivottavasti Tyttö saa jatkaa työssään.

    • Klitsko

      Kyllä kehareissakin on niitä, jotka vaan kiroo ja riehuu muille ihmisille ja turpaan voivat saada, siinä missä ns. vammatonkin

      • Ccvcccc

        Niin ja tietävät olevansa syyntakeettomia, tekevät mitä huvittaa.


    • Asperger henkilö

      Jotkut kehitysvammaiset on tosi pelottavia. Koskaan ei voi tietää mitä tuleman pitää.

      • Niinonkin

        Niin on. Mulla on tosi huonoja kokemuksia keharista joka kiihtyi nollasta sataan ja oli väkivaltainen. Häiriköi lähistöllä asuvia, meni ihmisten pihoille eikä lähtenyt pois vaikka pyydettiin.


      • Anonyymi

        Hahahahahaha😂....toi oli päivän paras eeeei hyvää päivää ihan oikeest😁👍


      • Anonyymi
        Niinonkin kirjoitti:

        Niin on. Mulla on tosi huonoja kokemuksia keharista joka kiihtyi nollasta sataan ja oli väkivaltainen. Häiriköi lähistöllä asuvia, meni ihmisten pihoille eikä lähtenyt pois vaikka pyydettiin.

        Sulle kans ei voi ku nauraa
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
        😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂


    • lievä kehitysvamma

      Tässä tälläinen PDF-tiedostona:

      http://www.kvtl.fi/media/Julkaisut/Oppaat/Tukiliiton_julkaisusarja_2012_alkaen/KVTL_Minun_elamani_iso_verkko.pdf

      mutta voi myös tilata itselle kotiin tässä kerrotaan kehitysvammasta juuri oikealla tavalla

      http://www.kvtl.fi/fi/kehitysvamma-

      http://verneri.net/yleis/kehitysvammaisuus

      http://www.kvps.fi/kvps/

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Rinnekoti-Säätiö

      http://www.rinnekoti.fi/fi/etusivu

      kunhan nämäkin ensin luet olet vähän viisaampi tuon asian kanssa itsellä lievä kehitysvamma ja ADHD ei näy päälle ja meihin voi suhtautua ihan normaalisti ei tarvitse käyttäytyä mitenkään erkoisesti sen takia että ihmisellä on kehittysvamma lue nuo kaikki huolella noissa kerrotaan jos noista ei tuu viisaaks ei sit mistään

    • tinttti

      hei nimimerkki mälle minun mielestä kehitysvammaiset on ihania ihmisiä ja ystävällisiä ne ei koskaan haokkoisi ketään sinä m etvarmaan tunne ainuttakaan kehitysvammaista minä tunnen aika monia ja ne ovat hyviä ihmisiä taidat olla itse häiritsevästi käyttäytyvä terveisin kehitysvammaisten oikeuttapitävä jussi ja tiina

    • nauru raikaa

      Mua ne ainakan naurattaa :D Ovat parhaita koomikkoja, koska ovat luonnostaan huvittavia :D

    • ymmärtäjä

      sinä nauru raikaa mitä sinä tarkoitit tolla D llä
      on varmaan tosi hauskaa pilkata ihmisiä tiedo
      ksi vaan sinulle kehitysvammaset on yhtä arvo
      kkaita ku me muutkin ne ovat tosi ihania

    • jussi ja tiina

      Hei minä ainakin rakastan kehitysvammasia ja vaikeesti vammasia.
      Ne on tosi sympaatisia ja ihania jos te oppisitte tuntemaan ne tek
      in tajuaisitte että ne ovat yhtä järkeviä kun kuka tahansa.Minä
      en ymmärrä kun erinlaisuutta ei arvosteta terveisin Jussi ja Tiina

    • heisuli

      Hei teille kaikille jotka haukutte kehitysvammasia, tiedoksi
      vaan ne on hienompia ihmisiä kun te luulettekaan. Mikä
      teitä oikein vaivaa kun teidän pitää koko ajan haukkua.
      Minä olen kehitysvammasten ystävä ja olen itsekkin lievästi kehitys
      vammanen

    • ihmettelijä

      Hei sulle joka haukut liikuntarajoitteisia, miettisit
      kaksi kertaa mitä sanot. Liikuntarajoitteiset ei tode
      llakaan ole mikään rasite . Ne on todella iloisia
      ja ihania. Mieti jos sulle kävis jotain ja joutuisit
      pyörätuoliin ni oisko susta hauskaa jos sulle pu
      huttais noin.

    • erillaiuus on hyvä

      Hei sinä nimimerkki selkäydin jäte, joka
      kirjoitit tohon toiseen palstaan. Onko si
      nusta hauskaa uhkailla toisia. Sinun kuuluisi
      joutua vaikeuksiin tosta uhkailusta Ja niille
      jotka ei hyväksy erillaisuutta . Tiedoksi vaan
      erillaisuus on rikkaus.

    • tiinas

      Hei sinä nimimerkki chogoberry . Sinä joka
      kirjoitit tuohon toiseen palstaan. Minun mie
      lestä et ole kovinkaan sydämellinen. Kun
      kirjoitit niin rumasti kehitysvammasista. Mun
      mielestä kehitysvammaset on sydämmellisiä.

      • Kaikkeamuutakuinsitä

        Kuinkahan paljon olet ollut oikeasti tekemisissä heidän kanssaan? Mulla keharinaapuri häiriköi koko taloa. Tosi sydämellisesti.


    • Koala

      "Voisivathan he opetella Krav Magaa" erittäin hyvä idea. Kyynärpäällä naamaan ja kuolalla naamaan

    • Jussi ja Tiina

      Hei te jotka kirjoitatte tommosia, tyhmiä juttuja
      Te olette hoitoa vaille Menkää ihmeesä ekalle
      luokalle niin opitte tajuamaan edes jotain järjellistä.

    • tintturi

      Hei nimimerkki levysoitin sinä
      joka olit tossa toisessa
      palstassa ei sairaat ihmiset
      voi sille mitään että ne on
      sairaita ja sille joka puhui
      ilkeesti kiusaamisesta se
      ei ole sen uhrin syytä
      että sitä kiusataan Me ollaan
      kaikki jumalan lapsia

    • tinnanna

      Vammasia pitäisi arvostaa semmoisena
      kun ne on. Ne ovat jumalan lapsia
      ja jheitä pitää rakastaa. Ne haluaa vain
      hyvää kaikille.

    • OnneksiNormaali

      Minusta kehitysvammaiset ovat kummajaisia ja friikkejä. Minun mielestäni heidät pitäisi sulkea eristyksiin johonkin saarelle tai johonkin, josta he eivät pääse pois ja jossa he saisivat vammailla keskenään pois meidän ihmisten jaloista pyörimästä.

      • Autisticboyman98

        Hei! Ovatko sinusta autisminkirjolaiset kummajaisia ja friikkejä? Haluan vain tietää, koska minulla on Asperger.


      • Autisticboyman98

        Entä ADHD-henkilöt? Minulla on sekä ADHD-piirteitä että Asperger-piirteitä. Ei siis virallista ADHD-diagnoosia eikä Asperger-diagnoosia.


      • Anonyymi

        Vihanpuhetta!


    • tiedoksivaan-

      Kaikki kehitysvammaiset ei ole sellaisia jotka kuolaa tai tarvii 24/7 apua.
      Minulla se lievä kehitysvamma enkö ole kummajainen tai friikki enkä mene mihinkään saarelle vaan elän normaalisti täällä.
      Myöskään vaikeasti kehitysvammaisia ei ole syytä eristää mihinkään. Murhaaja psykopaatit sinne saarelle kuuluu.

    • Velppu

      Vaikeasti kehitysvammaiset: jotkut eivät ole koskaan puhuneet, huutavat vain kommunikoidakseen, tai toiset ähisevät ja örisevät ja ovat väkivaltaisia. Syövät ahmien todella epäsiististi ja ulostavat minne sattuu (kaikkialle muualle kuin vessanpöntölle). Eivät anna pestä itseään, eivät ota lääkkeitään. Täysin arvaamattomia luonteeltaan, yhtenä hetkenä ovat yhtä hymyä, seuraavassa sekunnissa voivat käydä hiuksiin kiinni tai motata kuonoon. Osaa kehitysvammaisista täytyy pitää lepositeissä 24/7, etteivät he pääsisi vahingoittamaan itseään tai muita. Tiedän tapauksia, joissa kehitysvammainen ihminen on melkein tappanut hoitajansa (aggressiivinen luonne ja valtavat lihasvoimat). Vaipoissa läpi elämänsä. Siis oikeasti, ihania ihmisiäkö?

      • HankiNyt

        Taitaa "Velpun" muistikuvat olla jostain laitoksesta vuosikymmenien takaa, jolloin ei tiedetty kommunikaation merkitystä.


      • Velppu
        HankiNyt kirjoitti:

        Taitaa "Velpun" muistikuvat olla jostain laitoksesta vuosikymmenien takaa, jolloin ei tiedetty kommunikaation merkitystä.

        Ei todellakaan, ne ovat ihan tätä päivää. Mitenkäs kommunikoit sellaisen kanssa, joka on 0-vuotiaan tasolla? Fysiikaltaan 40-vuotias roteva mies, vaan ei älyn häivää päässä, luonne täysin arvaamaton. Nämä tämmöiset ovat raivostuessaan (syyttä suotta) tappokoneita. Tiedän, että tämäntasoinen heppu melkein tappoi hoitajansa - ehkä valitettava työtapaturma. Siis että- ihania ihmisiäkö? Kehitysvammaisten ohjaajana voin sanoa, ettei kehitysvammaisuus ole kenenkään etu: ei itse vammaisen, ei vanhempien, eikä myöskään ohjaajan/hoitajan. Mutta kun heitä on kuitenkin hoidettava (ei voi heitteillekään jättää), niin minä olen yksi heistä, joka sen paskaduunin tekee.


      • Ruotsista_palannut
        Velppu kirjoitti:

        Ei todellakaan, ne ovat ihan tätä päivää. Mitenkäs kommunikoit sellaisen kanssa, joka on 0-vuotiaan tasolla? Fysiikaltaan 40-vuotias roteva mies, vaan ei älyn häivää päässä, luonne täysin arvaamaton. Nämä tämmöiset ovat raivostuessaan (syyttä suotta) tappokoneita. Tiedän, että tämäntasoinen heppu melkein tappoi hoitajansa - ehkä valitettava työtapaturma. Siis että- ihania ihmisiäkö? Kehitysvammaisten ohjaajana voin sanoa, ettei kehitysvammaisuus ole kenenkään etu: ei itse vammaisen, ei vanhempien, eikä myöskään ohjaajan/hoitajan. Mutta kun heitä on kuitenkin hoidettava (ei voi heitteillekään jättää), niin minä olen yksi heistä, joka sen paskaduunin tekee.

        Itse olen 9-12-vuotiaan tasolla. Olen huono matematiikassa. Onko siitä jotain haittaa? Peruskoulussa suoritin 1-2 ja 7-9-luokat. Kotiopetuksessa 3-4 luokat. Pitäisikö vielä mennä koulunpenkille ja käydä 5-6 luokat. Onnistuisiko se enää? Mitä oppiaineita peruskoulussa on 3-6 luokilla?


      • Anonyymi
        Velppu kirjoitti:

        Ei todellakaan, ne ovat ihan tätä päivää. Mitenkäs kommunikoit sellaisen kanssa, joka on 0-vuotiaan tasolla? Fysiikaltaan 40-vuotias roteva mies, vaan ei älyn häivää päässä, luonne täysin arvaamaton. Nämä tämmöiset ovat raivostuessaan (syyttä suotta) tappokoneita. Tiedän, että tämäntasoinen heppu melkein tappoi hoitajansa - ehkä valitettava työtapaturma. Siis että- ihania ihmisiäkö? Kehitysvammaisten ohjaajana voin sanoa, ettei kehitysvammaisuus ole kenenkään etu: ei itse vammaisen, ei vanhempien, eikä myöskään ohjaajan/hoitajan. Mutta kun heitä on kuitenkin hoidettava (ei voi heitteillekään jättää), niin minä olen yksi heistä, joka sen paskaduunin tekee.

        Säälin todella paljon hoitajia, kun joutuvat tuollaisia ikuisia taakkoja hoitamaan. Suurimpia virheitä tässä yhteiskunnassa on ylihumaanius ja tunteellisuuden meneminen järjen edelle. Aiemmin sentään luonto hoiti noin pahasti kehitysvammaiset pois ja nyt niitä pidetään väkisin hengissä. Eläin on sentään tässä asiassa paljon paremmassa asemassa eikä ihmiset ala siitä länkyttämään, kuinka onnellinen se voisi olla vaikeasti vammaisena.


    • eiymmärrä

      Minä en ymmärrä heitä ja vähän pelkään heitä. Olen tietysti heille ystävällinen mutta en minä kyllä tiedä miten siinä käyttäytyisin. Pienenä kaverini isosisko oli vammainen, hän oli todella arvaamaton. Välillä aurinkoinen iloinen, yhtäkkiä hirvittävä raivokohtaus ja hyökkäsi esim. kaverini äidin kimppuun. Kerran kun tulin heille äiti yritti pitää ovea kiinni kun tämä vammainen lapsensa oli taas saanut raivarin ja hakenut keittiöstä veitsen, siellä se veitsi heilui oven välissä ja äiti koitti hymyillä minulle että heippa.... sori meillä vähän tilanne meneillään. En yhtään myöskään osaa käyttäytyä downin syndroomaisen kanssa koska aina mietin jos ymmärtää jotakin väärin... En myöskään ymmärrä vammojen erilaisuutta. Mistä aina tiedän onko jollain pyörätuolissa istuvalla erittäin vammaisen näköisellä silti mitään vikaa pääkopassa, ei välttämättä ole? Ja onko niin että kaikki downit ovat lapsen tasolla älykkyydestään? Niin ja yksi kehitysvammainen mies kerran otti peniksensä tuosta vaan esille ja nylkytti sitä hajamielisen näköisenä, siis ihan julkisesti!

    • Down syndrooman omistavat ihmiset ovat aika huvittavan näköisiä. :-)

      • Onhan ne! :-))


    • KeharinExnaapuri

      Asuin kehitysvammaisen miehen naapurissa ennen. Meteli oli ihan hirveä kun hänen naisystävänsä tuli kylään. Valitin metelistä ja sain heiltä tappouhkauksen, pihalla syöjeskeltiin päälle ja kotirauhaa rikottiin jatkuvasti. Oli otettava yhteyttä vuokranantajaan ja poliisiinkin. No, nämä kun olivat syyntakeettomia asia jäi siihen. Muutin pois, oli hirveimmät naapurit mitä voi olla.

      • Anonyymi

        Kehitysvammaiset ovat kuin somalit Suomessa: ei saa arvostella saati kritisoida tai muuten olet vammaisvihaaja.


    • duunaristanörtiksi

      Samoin kuin ylipäätään kaikkiin ihmisiin. Ei sääliä armoa tms erityistä ennakkoa eikä muuta, samalla jos jotenkin toista voi auttaa tilanteessa niin autan kuten tänään junassa tuntematonta naista joka oli niin lyhyt ettei raskasta laukkua saanut ylähyllylle. Kiitos oli hyvin hankala sanoa, vieras tuli lähelle mutta apu sentään kelpas :D Kerran stokkalla oli leukaohjauksella seeppari hissin edessä keulimassa, ihmisen meni hissin ovelle ja hipisivät liukuportaisiin. Menin suoraan painamaan nappia(hissi alas) ja kysyin mihin haluaa. Mölinästä päätellen 3.krs ja sinnehän ihminen halusikin :) Ei siinä paljon leualla paineta hissin nappeja...Aika Boss level asenne että lähti shoppaan eikä kysellyt. Joku päivä meillekin kehittyy nämä tekniset laitteet ja pääsee IT puolen ideoita toteuttamaan, sitte leukaohjauksella ajelevat lentää vaikka Karibialle itsekseen. Kauppojen baarien uimahallien etc etämaksut toimii useilla tavoilla ja lähimaksut ei tarkoita enää kortin heiluttamista lukijan vieressä(maailman idioottimaisin lisätoiminto, siirretään 5 cm kohtaa ja liikesuuntaa mutta silti sama kortti pitää kaivaa taskusta ja heiluttaa siihen samaan laitteeseen....) No joo.

    • Vammaisghettossa

      Täällä kaksi kehitysvammaista miestä leikkii hissillä niin että muut eivät pääse liikkumaan. Talo on tarkoitettu liikuntavammaisille (täysipäisille),jostain syystä tänne on otettu myös käveleviä kehareita. Myös muota huonoja kokemuksia on. Yleensä näille on sanottu hyi hyi ja taputettu päähän ja sama meno jatkuu

      • Anonyymi

        Kehitysvammaiset on suomalaisia kunniakansalaisia


    • Hoitsuhektinen

      Usean vuoden kehareita hoitaneena voin yleistää, että keharit ovat ilkeitä ja väkivaltaisia varkaita. Ei suinkaan kaikki, pieni osa noista on toki ihan mukaviakin, mutta todella pieni osa. Useamman kerran kun ollut sairaslomalla keharin harrastamaan väkivallan takia

      • kikikoo

        Riippuu kehitysvammaiseta, itse tunne useita kehitysvammaisia ja he olivat erittäin mukavia ja ystävällisiä.


      • Anonyymi

        Down-mies kävi rintoihin kiinni. Tällaisia sitten pidetään auringon paisteina. Miksi luonnon ei anneta hoitaa tehtäväänsä?


    • Eräsmatti

      Olen keppicp ja kulen sähkörullatoolilla ja mielestäni mun pitää saata valtiolta rahaa että pääsen havaijile surfaamaa ja valtion pitää maksaa matka ja semonnen surfilauta joho saa sähkörullatoolin kiini ja sitte haluun mennä lasku varjhyppyy ja siiheki pitää antaa valtio rahaa ja tehä kaikee muutaki samaa ku rikkaat ja terveet tai muute on syrjintää

    • Entäsmeujot

      Suhtaudun kehitysvammaisiin ihan normaalisti ja pyrin huomioimaan, jos toinen ei ymmärrä pitkiä lauseita tai outoja sanoja. Koitan sitten selkiyttää asiaa ja pilkkoa tarvittaessa osiin näyttäen konkreettisia esimerkkejä.

      Kuitenkin välillä mietin, että miksi yhteiskunta ei auta ujoja ja hiljaisia työllistymisessä, kun taas kehitysvammaisille on hyvin tärkeää löytää työpaikka. Nykyaikainen työkulttuurimme vaatii hyvää ja aina tavoiteltavissa olevaa tyyppiä, ei hyvää työnosaajaa.

    • Anonyymi

      Keharina olisi mahtavaa asua valtion omistamassa asuntolassa, jonne tuodaan ilmaiset ruoat, jonka yhteiskunta maksaa. Ei tarvitsisi murehtia tulevasta, hoitaa lääkärissä ja terapiassa käyntiä itse vaan yhteiskunta maksaa. Eipä ihme, jos keharit ovat onnellisia. Eipä ne niillä kehariaivioillaan osaa ajatella, kuka maksaa heidän terapiat ja gynellä käynnit. Ei meille adhd-oireisille ja lukihäiriöisille kustanneta kuntoutuksia ja terapioita, mikä vituttaakin.

    • Anonyymi

      mulla on kehitysvamma lievä. kehitys vammaiset naiset on vitun rumia hyi saatana.käun vaikka maksullinen naisen luona kuin panen kehari naista.

    • Anonyymi

      asukas kaveri joka asu samssa asuntolasa niin tykää kun laulann suihkussa ja kun kattelenn aamulla kadule kun kaveri lähte töihin hän sannoo etäolen häntä vammasempi kun katselenn kun katsellen pikku housu jallassa ja suu aukki ollen

    • Anonyymi

      yksikin vajaaälyinen riehuu täällä paikkakunnalla keskisormi koko ajan pystyssä, hei...

      mutta se miellyttävä ja älykäs kehitysvammainen, miksi en tajunnut,

      olenpa tyhmä! vai oletko sinä?

    • Anonyymi

      ymmärrän hyvin hoitajia, turhaa glamouria tässäkin asiassa.

      • Anonyymi

        Silti kehitysvammaisuutta jaksetaan romantisoida ja ihaillaan niitä "aurinkoisia ja iloisia" Downeja. Koskas huomioidaan alkoholistit, mielenterveysongelmaiset, syrjäytyneet nuoret, aspergerit ja adhd-ihmiset? Älkääpä kehareiden läheiset ihmetelkö, jos me neurokirjolaiset ollaan vittuuntuneita teidän romantisointiin downeista. Aina, jos minä adhd-lapsena rupesin kiroilemaan, niin johan käskettiin olemaan kiroilematta. Sukulaistyttö, jolla on Down, saa huutaa vittua ja saatanaa jonkun keskeyttäessä lastenohjelmien katselun tältä ja monien mielestä se on niin söpöä, kun toinen höpöttää omia juttujaan ja laulaa ja tanssii välillä töissä asiakkaiden kuullen. Kuitenkin minä oon pärjännyt koulussa, tuonut hyviä arvosanoja koulusta ja nyt oon yliopistossa, mutta silti saan paskaa niskaan näiltä kehareiden ihailijoilta.


    • Anonyymi

      ymmärrän edellistä kirjoittajaa hyvin, kehitysvammaisia romantisoidaan vaikka ne eivät juurikaan
      tuota yhtään mitään suomalaiselle yhteiskunnalle, paitsi harmia ja riesaa tavallisille ihmisille.

      monessa mielenterveyspotilaassa on todella paljon potentiaalia vaikka mihin, mutta silti kehitys-
      vammaisiin pistetään HUOMATTAVASTI enemmän resursseja ja panostusta kuin mielenterveys-
      potilaisiin vaikka suurin osa heistä ei tuota yhtikäs mitään.

      ainoa mitä kehitysvammaiset osaa tehdä on tehdä hoitajien elämästä painajaista, elävää painajaista.

      • Anonyymi

        Miksi on aina tärkeää saada kehitysvammaisille työpaikka, mutta ujoja ja introvertteja ei auteta työllistymisessä, vaan käsketään olemaan sosiaalisempia. Olen nimittäin tulevana ammattilaisena saanut kuulla, että minun pitäisi olla enemmän sosiaalinen. Ongelmana on se, etten aina hölise ja puhu turhia. Kuitenkin välitän nuorista ja jaksan edes kuunnella toisen juttuja, enkä ole heti häipymässä, koska ei kiinnosta. Minun vain pitää saada välillä olla yksin, jotta jaksan olla sosiaalisissa tilanteissa mukana. Ei jaksa 24/7 sosiaalisuutta.


      • Anonyymi

        Kehitysvammahuollolla menee paljon paremmin kuin vanhushuollossa. Joka päivä erilaista toimintaa, vaikeavammaisten vaipatkin vaihdetaan useammin verrattuna vanhukseen, löytyy televisiot yms.


      • Anonyymi

        Opiskeluja aloittavalle nuorelle ei välttämättä myönnetä opintotukea, jos tuloraja ylittyy. Kehitysvammaisille eläke tulee automaattisesti ja se raha on suurempi kuin opiskelijalla, joka sentään opiskelee ammattiin tai yleissivistävää.


      • Anonyymi

        Suomessahan vaikeasti kehitysvammaistakin tuetaan enemmäm kuin syrjäytynyttä nuorta vaikkei siitä keharista tule työssä käyvää ja lähes itsenäistä ihmistä.


    • Anonyymi

      olen lievästi kehitysvammainen nainen ja minun mielestä taas kehitysvammaiset miehet ovat kummia
      minulla on toinen kehitysvammainen nainen minun tyttö ystäväni ja me asumme tuetusti asuntolan yhteydesä. me molemmat ymmärrämme oman erilaisuutemme ja saame toisistamme tukea ja rakkautta ohjaajat ovat sanoneet niin etä monien vammatomien pitäisi otaa meistä kahdesta mallia ja miten ihania ja aitoja me olemme. pärjäisin itesenäisistikin mutta tyttöystäväni ei pärjäisi ja siksi asumme tuetusti asuntolan yhteydesä kivahan täällä silti on asua on ystäviä ja ohjajat lähellä ja on turvalisuuden tunne mitä vältätä ei olisi jos asuisin yksin josakin kerrostalosa isossa kaupungisa.

      • Anonyymi

        Hiunahauna Lyytisen Aune


    • Anonyymi

      Keharit eivät oikeasti ymmärrä huumoria ollenkaan

    • Anonyymi

      Itselläni on lievä älyllinen kehitysvamma. No lapsia me ei saada tehdä koska ollaan kehitysvammaisia ja jos jotkut tulevat raskaaksi otetaan lapsi pois tai pakotetaan aborttiin ja abortti on murha jota en salli edes jos joku kehitysvammainen tulee raskaaksi. Ja jotta joku kehitysvammainen ei tee lasta olisi suotavaa että kehitysvammaiset pääsisivät hoitamaan jonkun ihmisen vauvaa yhdeksi kokonaiseksi vuorokaudeksi. Ja no meille ei ole seksi suhdetta hakeville kehitysvammaisille seksisuhde haku sivustoa
      Itse en halua mitään seurustelua haluan seksisuhteen ainoastaan.

      • Anonyymi

        Ihan oikein, ettei kehveleillä ole omia lapsia. Jos ei aborttia voi tehdä, niin lapsille joku kummiperhe ja biologiset vanhemmat saisi olla mukana lapsen elämässä. Lapsethan kärsii, jos vanhemmat ovat kehareita. Lapsia pitää ensisijaisesti ajatella ja suojella, eikä vanhempien oikeutta lapseen.


      • Anonyymi

        Kehitysvammaisilla älykkyystaso vaihtelee vaippaikäisestä 12-vuotiaaseen. Onko teidän mielestä 10-vuotiaskin sopiva huolehtimaan pienestä lapsesta täyspäiväisesti, vaikka kehittyyhän se 10-vuotias normaalisti. Sehän luokiteltaisiin heitteillejätöksi.

        Samat ihmiset, jotka puolustaa ja oikein kannustaakin kehitysvammaisia sikiämään, pitävät kuitenkin teinejä epäsopivina vanhempina ja pakkoabortit pitäisi saada lailliseksi. Kuitenkin joku pysyvästi älyllisesti 10-vuotiaan tasolla oleva on oikein sopiva äidiksi tuettuna. Just joo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysvammaisilla älykkyystaso vaihtelee vaippaikäisestä 12-vuotiaaseen. Onko teidän mielestä 10-vuotiaskin sopiva huolehtimaan pienestä lapsesta täyspäiväisesti, vaikka kehittyyhän se 10-vuotias normaalisti. Sehän luokiteltaisiin heitteillejätöksi.

        Samat ihmiset, jotka puolustaa ja oikein kannustaakin kehitysvammaisia sikiämään, pitävät kuitenkin teinejä epäsopivina vanhempina ja pakkoabortit pitäisi saada lailliseksi. Kuitenkin joku pysyvästi älyllisesti 10-vuotiaan tasolla oleva on oikein sopiva äidiksi tuettuna. Just joo.

        minnä ollen 8 vuottian tasola niin minnule on sanotu olen illoinen ja auriinkoinen nuorii neiti
        tykän leikiä barbeilla barbeila on kiva leikiä prinsesa leikejä on kiva leikiiä


    • Anonyymi

      On ne kyllä pidemmän
      päälle rasittavaa sakkia.

      • Anonyymi

        Juoppoja ja narkkareita saa pilkata ja syyttää omista ongelmistaan, mutta joku kehitysvammainen on aina niin ihana ja aurinkoinen.


    • Anonyymi

      Tutuistani noin puolet ovat eri-asteisia kehareita ja ikäväkseni joudun toteamaan, että laidasta laitaan , joudun sopeutumaan "heidän ongelmiinsa", ei juuri ikinä päinvastoin. Eli keharit kykenevät toimimaan ainoastaan omalla tasollaan, ja mikäli siitä poiketaan yhtään, niin vastaan tulee tyly toteamus, ettei kiinnosta. Heiltä puuttuvat yksilöstä riippuen, moninaiset yhteiskunnalliset taidot ja läheinen joutuu usein puremaan kieltään, jottei satuttaisi heitä enempää. Ainoastaan "auttajasielut", joihin lukeudun,
      jaksavat kannatella heitä tässä maailmassa.

      • Anonyymi

        Ja tällaisten pitäisi vielä lapsiakin saada.

        Kehitysvammaisella henkilöllä voi olla heikentynyt tunneäly, joka tarkoittaa sitä, että hän ei välttämättä ymmärrä miksi toinen ei ota yhteyttä häneen, jos se kehitysvammainen on onnistunut loukkaamaan tämän tunteita. Tunteiden säätely voi olla vaikeaa ja raivokohtaukset voi olla lapsenomaisia, jos ei saa esimerkiksi tietyn väristä pelinappulaa.

        Jos aikuisenakin kiukuttelee kuin pikku lapsi pienistä asioista, niin miten tällainen toimii uhmaikäisen tai tunnekuohuissa olevan teinin kanssa?


    • Anonyymi

      Mitä laki sanoo jos on kaksi Lievästi kehitysvammaista ja toinen on nainen/mies ja kumpikin asuvat siis ei ryhmäkodissa ja mies riisuu ilman naisen ´lupaa naista ei mitään rangaistusta saa jos on selkeä raiskauksen yritys. Minulle kävi 2010 näin menin hakemaan omia tavaroita Lievästi kehitysvammaisen miehen tukiasunnolta ja väkisin alkoi riisua minua ja kun tuli alasti minun päälle sanoin kaksi kertaa ei nyt ja kolmannen kerran kun sanoin ei nyt päätin tönäistä sitten vasta uskoi . Ja nyt kyseinen kehitysvamman saanut mies on puhunut yhdestä toisesta kehitysvamman saaneesta naisesta että sen olisi hyvä kyllä saada munaa. Jos kyseinen mies ei olisi kehitysvammainen tekisin oitis poliisi ilmoituksen ja saisi rangaistuksen. Mutta kun poliisit näkevät sen kehitysvamma dg se jää siihen

      • Anonyymi

        Kyllä lain pitäisi olla sama kaikille, oli sitten rikas tai köyhä, vammainen tai vammaton. Raiskaamista yrittänyt kehitysvammainen mies on mahdollisesti syyntakeeton, joka ei kykene ottamaan vastuuta tekojen seurauksista. Mutta ilman rangaistusta ei voi jäädä, vaikka olisi syyntakeeton, vaan henkilö voidaan laittaa hoitoon vankilan sijasta.

        Kannattaa olla yhteyksissä poliisiin ja pyytää neuvoa vaikkapa ohjaajalta tai kehitysvamma-alan ammattilaiselta, jonka kanssa olet tekemisissä. Kyllä tuo peli on saatava poikki, vaikka olisikin kehitysvammainen eikä ymmärrys välttämättä riitä, että toiselta ei riisua vaatteita väkisin seksin himoissa.


    • Anonyymi

      On aivan totta, että kehitysvammahuoltoon riittää paljon resursseja ja jotkut niistä rahoista menee pohjattomaan kaivoon. Tässä esimerkki: kehari menee taksilla ratsastusterapiaan, jossa hän vain pollea rapsuttaa, tai fysioterapeutti kysyy haluatko jumpata. Ei, kehari katsoo mielellään tablettiaan. Samaan aikaan vanhushuollossa vanhukset sidotaan geriatrisiin tuoleihin, lääkitään ja useita tunteja ja päiviä saa paskat vaipoissa. Miten tässä on näin käynyt? Syynä on juurikin se, että kehareiden vanhemmat kokoontuu liittojen toimintaan ja ovat aktiivisia vaatimaan vaikka kuun taivaalta. Vanhuksilla ei taas ole samanlaisia puolustajia. Moni nuorikin stressaa ja jopa masentuu tänä päivänä tulevaisuudestaan. Oma siskoni, jolla ei ole mitään kehitysvammaa, aloitti lukion. Ollut hyvä koulussa, harrastaa sählyä ja laulamista, mutta silti on hieman masentunut ja miettii tulevaa. Näitä nuoria ei auteta, vaan jätetään neljän seinän sisään hautomaan itsemurhaa.

      • Anonyymi

        Jotkut kuvittelee että kaikki kehitysvammaiset on kuin siitä tv-sarjasta ( toisenlaiset frendit), mutta on paljon niitäkin joiden käytös on ihan toista. Itse aikaisemmassa työssäni sain kohdata jatkuvaa väkivaltaa ja sen uhkaa . Purtiin, potkittiin, lyötiin, revittiin hiuksista ym mukavaa ( eivät olleet edes vaikeasti kehitysvammaisia). Tuli myös nimittelyä ja tappouhkauksia. Tätäkin kutsutaan nykyään termillä " haastava käytös" ja ajatellaan että sille on joku syy , mutta hyvinkin usein tuntui ettei mitään syytä löytynyt miksi toinen käyttäytyy miten käyttäytyy. Jatkuvasti sai olla varuillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut kuvittelee että kaikki kehitysvammaiset on kuin siitä tv-sarjasta ( toisenlaiset frendit), mutta on paljon niitäkin joiden käytös on ihan toista. Itse aikaisemmassa työssäni sain kohdata jatkuvaa väkivaltaa ja sen uhkaa . Purtiin, potkittiin, lyötiin, revittiin hiuksista ym mukavaa ( eivät olleet edes vaikeasti kehitysvammaisia). Tuli myös nimittelyä ja tappouhkauksia. Tätäkin kutsutaan nykyään termillä " haastava käytös" ja ajatellaan että sille on joku syy , mutta hyvinkin usein tuntui ettei mitään syytä löytynyt miksi toinen käyttäytyy miten käyttäytyy. Jatkuvasti sai olla varuillaan.

        Kehitysvammaisilla itsemääräämisoikeus on mennyt pitkälle. Tämän tiedän ihan itsekin alalla olleena. Leikitään, että kehveli on terve ja täysin kykenevä ottamaan vastuuta elämästään. No kuitenkin sitä itsemääräämisoikeutta on tuettava. Hyvänä esimerkkinä nuo käytöshäiriöt. Taksiin mentäessäkin yksi kehari kulkee kerralla taksilla työtoimintaan johtuen siitä, että jollakin voi olla käytöshäiriöitä, joita ei lääkitä. Omaiset ovat vaatineet asuntoja aikuisille lapsilleen ja samalla oletetaan siellä olevan hoitajat ja ohjaajat lapsiaan varten. Omaiset ovat aivan raivoissaan jos aikuinen lapsi on lihonut syötyään herkkuja ja diabetes on pahentunut tai soittaa yli sadan euron puhelinlaskuja, mutta ei saa kieltääkään. Vieraat ukot tulee panemaan keharityttöä ja omaiset kysyy, etteikö niitä voi häätää pois. Ei voi häätää, kun on itsemääräämisoikeus. Konkreettisesti koko itsemääräämisoikeus vaikeutti vain meidän hoitajien ja ohjaajien työtä, kun emme saa kieltää mutta sitten taas vaaditaan häätämään vieraat ukot pois ja lukitsemaan ovet yöksi. Kuka antaisi normaalisti kehittyneen 8-vuotiaan ottaa kotiinsa miesvieraita ja syödä herkkuja mielin määrin vaikka olisi diabetes?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysvammaisilla itsemääräämisoikeus on mennyt pitkälle. Tämän tiedän ihan itsekin alalla olleena. Leikitään, että kehveli on terve ja täysin kykenevä ottamaan vastuuta elämästään. No kuitenkin sitä itsemääräämisoikeutta on tuettava. Hyvänä esimerkkinä nuo käytöshäiriöt. Taksiin mentäessäkin yksi kehari kulkee kerralla taksilla työtoimintaan johtuen siitä, että jollakin voi olla käytöshäiriöitä, joita ei lääkitä. Omaiset ovat vaatineet asuntoja aikuisille lapsilleen ja samalla oletetaan siellä olevan hoitajat ja ohjaajat lapsiaan varten. Omaiset ovat aivan raivoissaan jos aikuinen lapsi on lihonut syötyään herkkuja ja diabetes on pahentunut tai soittaa yli sadan euron puhelinlaskuja, mutta ei saa kieltääkään. Vieraat ukot tulee panemaan keharityttöä ja omaiset kysyy, etteikö niitä voi häätää pois. Ei voi häätää, kun on itsemääräämisoikeus. Konkreettisesti koko itsemääräämisoikeus vaikeutti vain meidän hoitajien ja ohjaajien työtä, kun emme saa kieltää mutta sitten taas vaaditaan häätämään vieraat ukot pois ja lukitsemaan ovet yöksi. Kuka antaisi normaalisti kehittyneen 8-vuotiaan ottaa kotiinsa miesvieraita ja syödä herkkuja mielin määrin vaikka olisi diabetes?

        Tuo itsemääräämisoikeus on mielestäni vaikeuttanut työntekoa. Mitään ei saisi kieltää ja kevan tulisi saada tehdä mitä haluaa. Tämä on erittäin ongelmallista niiden kohdalla jotka ovat väkivaltaisia ja arvaamattomia, koska itsemääräämisoikeuden takia ei oikein saisi mitään rajoitustoimenpiteitä tehdä .

        Kevojen aggressiivisuus ja väkivaltainen käyttäytyminen tuntuu kuitenkin olevan tabu. Ei saisi edes puhua asiasta ilman että sinut leimataan huonoksi hoitajaksi jolla ei ole empatiakykyä ja ymmärrystä. Ne jotka eivät ole olleet töissä kevapuolella luulelvat usein että kevat on aurinkoisia ja sympaattisia luttanoita ja melkein täysin itsenäisiä ja omatoimisia ja asuvat jossakin kivassa asuntolassa. Luullaan että kevojen kanssa työskentelu on kivaa, rentoa ja mukavaa. Askarrellaan, leivotaan ja käydään retkillä ja elokuvissa.

        Tietysti on tuollaisiakin paikkoja ja yleensä asukkaat ovat siellä ns hyvätasoisia ja lievästi kehitysvammaisia jotka asuvat tuetusti ja heidän itsenäisyyttään tuetaan , mutta sitten on niitäkin jotka on oikeasti arvaamattomia ja väkivaltaisia.

        Itse lopetin työt kevapuolella, koska huomasin että aina ennen työpäivän alkua ensimmäinen ajatus oli se ,että tuleeko tänään turpiin vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut kuvittelee että kaikki kehitysvammaiset on kuin siitä tv-sarjasta ( toisenlaiset frendit), mutta on paljon niitäkin joiden käytös on ihan toista. Itse aikaisemmassa työssäni sain kohdata jatkuvaa väkivaltaa ja sen uhkaa . Purtiin, potkittiin, lyötiin, revittiin hiuksista ym mukavaa ( eivät olleet edes vaikeasti kehitysvammaisia). Tuli myös nimittelyä ja tappouhkauksia. Tätäkin kutsutaan nykyään termillä " haastava käytös" ja ajatellaan että sille on joku syy , mutta hyvinkin usein tuntui ettei mitään syytä löytynyt miksi toinen käyttäytyy miten käyttäytyy. Jatkuvasti sai olla varuillaan.

        minnä ollen aurinkoinenn ja nauravaiinen nuori neitti ollen hekiseti 8 vuottias piku tyttö ja tykään leikä nuleila ollen keski vaikestti kehitys vammainenn muta minule on kerrotu etä minnulla on tune äly hyvä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysvammaisilla itsemääräämisoikeus on mennyt pitkälle. Tämän tiedän ihan itsekin alalla olleena. Leikitään, että kehveli on terve ja täysin kykenevä ottamaan vastuuta elämästään. No kuitenkin sitä itsemääräämisoikeutta on tuettava. Hyvänä esimerkkinä nuo käytöshäiriöt. Taksiin mentäessäkin yksi kehari kulkee kerralla taksilla työtoimintaan johtuen siitä, että jollakin voi olla käytöshäiriöitä, joita ei lääkitä. Omaiset ovat vaatineet asuntoja aikuisille lapsilleen ja samalla oletetaan siellä olevan hoitajat ja ohjaajat lapsiaan varten. Omaiset ovat aivan raivoissaan jos aikuinen lapsi on lihonut syötyään herkkuja ja diabetes on pahentunut tai soittaa yli sadan euron puhelinlaskuja, mutta ei saa kieltääkään. Vieraat ukot tulee panemaan keharityttöä ja omaiset kysyy, etteikö niitä voi häätää pois. Ei voi häätää, kun on itsemääräämisoikeus. Konkreettisesti koko itsemääräämisoikeus vaikeutti vain meidän hoitajien ja ohjaajien työtä, kun emme saa kieltää mutta sitten taas vaaditaan häätämään vieraat ukot pois ja lukitsemaan ovet yöksi. Kuka antaisi normaalisti kehittyneen 8-vuotiaan ottaa kotiinsa miesvieraita ja syödä herkkuja mielin määrin vaikka olisi diabetes?

        minnä ollen 8 vutiaan tasola olevva nuorri neitti keski vaikesti kehitys vammanen ja ymmärän siltti oman erilasuutteeeni ja minula päätökse teko tuetan
        ymmärän itse etä minula ei voi ola täyttä märämis oiketa elmästänni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo itsemääräämisoikeus on mielestäni vaikeuttanut työntekoa. Mitään ei saisi kieltää ja kevan tulisi saada tehdä mitä haluaa. Tämä on erittäin ongelmallista niiden kohdalla jotka ovat väkivaltaisia ja arvaamattomia, koska itsemääräämisoikeuden takia ei oikein saisi mitään rajoitustoimenpiteitä tehdä .

        Kevojen aggressiivisuus ja väkivaltainen käyttäytyminen tuntuu kuitenkin olevan tabu. Ei saisi edes puhua asiasta ilman että sinut leimataan huonoksi hoitajaksi jolla ei ole empatiakykyä ja ymmärrystä. Ne jotka eivät ole olleet töissä kevapuolella luulelvat usein että kevat on aurinkoisia ja sympaattisia luttanoita ja melkein täysin itsenäisiä ja omatoimisia ja asuvat jossakin kivassa asuntolassa. Luullaan että kevojen kanssa työskentelu on kivaa, rentoa ja mukavaa. Askarrellaan, leivotaan ja käydään retkillä ja elokuvissa.

        Tietysti on tuollaisiakin paikkoja ja yleensä asukkaat ovat siellä ns hyvätasoisia ja lievästi kehitysvammaisia jotka asuvat tuetusti ja heidän itsenäisyyttään tuetaan , mutta sitten on niitäkin jotka on oikeasti arvaamattomia ja väkivaltaisia.

        Itse lopetin työt kevapuolella, koska huomasin että aina ennen työpäivän alkua ensimmäinen ajatus oli se ,että tuleeko tänään turpiin vai ei.

        Tuollaista hoitoa minäkin toivoisin saavani vanhuksena, jos sen iän saavutan: leivotaan, askarrellaan ja matkustellaan. Tiedän että vaikeasti kehitysvammaiset on sitten eri luokkansa. Jostain syystä sekin on tabu että sanoo kehitysvammahuoltoon menevän mukavasti resursseja verrattuna mielenterveyspuoleen tai vanhuksiin. Tai vaikkapa syrjäytyneiisin nuoriin, joita on ihan normaaliälyisissäkin.


      • Anonyymi

        Oikeuksia ollaan vailla, mutta ei sitten tajuta, että mukaan tulee myös velvollisuudet: töissä tehdään samoja työtehtäviä kuin muutkin, eikä hyllytetä 4 tuntia 2 krt/vko ja keskitytään työntekoon, eikä jäädä juttelemaan asiakkaille, tai opetellaan pikaruokalassa myös käteisen laskemista maksupäätteen käyttämisen lisäksi, haetaan töitä karenssin uhalla, nostetaan opiskelijana opintolainaa, kun ei toimeentulotukea myönnetä.

        Tämä on ihan koettu tilanne, kun eräs down-henkilö jäi juttelemaan kesken työnteon asiakkaille pitkäksi aikaa, eikä tajunnut että lounaseineksen ostajalla oli kiire päästä töihin. Kyseinen mies ihan purskahti jopa itkuun, jos hänelle sanoi poikittaisen sanan ja tätä piti olla lohduttamassa. Olihan se aurinkoinen, mutta ärsyttäväkin samalla, kun ei omannut tilannetajua.

        Ja jos kehitysvammaiset haluaa leikkiä perhettä, niin hoitakaa itse lapsenne rokotusohjelmat, selvittäkää itse lasta askarruttavat kysymykset mm. kuolemasta ja ilmastonmuutoksesta ja selviytykää itse teinin tunnekuohuista ja kapinoinnista. Hakekee lapsilisät, joista vain leikataan, ja koittakaa pärjätä ilman perhetyöntekijöitä ja avustajia. Ei ketään köyhää lapsiperhettäkään tueta tällä tavalla, vaan heidän on pärjättävä pienillä lapsilisällä ja mahdollisesti pienellä palkalla. Yhteiskunta todellakin säästää vääristä kohdista: leikataan suurperhettä elättävä tuloista.

        Ei kenellekään työttömällä, mielenterveysongelmaisella, syrjäytyneellä nuorella, köyhällä tai opiskelijalla ole sitä yhteiskunnan verovaroilla kustantamaa kodinhuoltajaa siivoamassa tai hoitajaa huolehtimassa lääkkeistä. Heille asetetaan velvollisuuksia oikeuksien lisäksi. Jos sitä mieltä ollaan, että kehitysvammaiset ovat yhtä kykeneviä päättämään omista asioista, niin mihin tarvitsemme kehitysvammahuoltoa? Miksei saman tien lakkauteta sitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuksia ollaan vailla, mutta ei sitten tajuta, että mukaan tulee myös velvollisuudet: töissä tehdään samoja työtehtäviä kuin muutkin, eikä hyllytetä 4 tuntia 2 krt/vko ja keskitytään työntekoon, eikä jäädä juttelemaan asiakkaille, tai opetellaan pikaruokalassa myös käteisen laskemista maksupäätteen käyttämisen lisäksi, haetaan töitä karenssin uhalla, nostetaan opiskelijana opintolainaa, kun ei toimeentulotukea myönnetä.

        Tämä on ihan koettu tilanne, kun eräs down-henkilö jäi juttelemaan kesken työnteon asiakkaille pitkäksi aikaa, eikä tajunnut että lounaseineksen ostajalla oli kiire päästä töihin. Kyseinen mies ihan purskahti jopa itkuun, jos hänelle sanoi poikittaisen sanan ja tätä piti olla lohduttamassa. Olihan se aurinkoinen, mutta ärsyttäväkin samalla, kun ei omannut tilannetajua.

        Ja jos kehitysvammaiset haluaa leikkiä perhettä, niin hoitakaa itse lapsenne rokotusohjelmat, selvittäkää itse lasta askarruttavat kysymykset mm. kuolemasta ja ilmastonmuutoksesta ja selviytykää itse teinin tunnekuohuista ja kapinoinnista. Hakekee lapsilisät, joista vain leikataan, ja koittakaa pärjätä ilman perhetyöntekijöitä ja avustajia. Ei ketään köyhää lapsiperhettäkään tueta tällä tavalla, vaan heidän on pärjättävä pienillä lapsilisällä ja mahdollisesti pienellä palkalla. Yhteiskunta todellakin säästää vääristä kohdista: leikataan suurperhettä elättävä tuloista.

        Ei kenellekään työttömällä, mielenterveysongelmaisella, syrjäytyneellä nuorella, köyhällä tai opiskelijalla ole sitä yhteiskunnan verovaroilla kustantamaa kodinhuoltajaa siivoamassa tai hoitajaa huolehtimassa lääkkeistä. Heille asetetaan velvollisuuksia oikeuksien lisäksi. Jos sitä mieltä ollaan, että kehitysvammaiset ovat yhtä kykeneviä päättämään omista asioista, niin mihin tarvitsemme kehitysvammahuoltoa? Miksei saman tien lakkauteta sitä?

        Opiskelisit sinäkin filosofiaa niin sunkin ajatteluntasosi laajenisi ja myös ymmärrys erilaisia kohtaan. Hyi sinua häpeä oikeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opiskelisit sinäkin filosofiaa niin sunkin ajatteluntasosi laajenisi ja myös ymmärrys erilaisia kohtaan. Hyi sinua häpeä oikeasti.

        Tässä on hyvä esimerkki ihmisestä, joka herkästi pitää kaikkea kritiikkiä empatian puutteena ja vammaisvihana, erityisesti kehitysvammaisvihana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on hyvä esimerkki ihmisestä, joka herkästi pitää kaikkea kritiikkiä empatian puutteena ja vammaisvihana, erityisesti kehitysvammaisvihana.

        En ymmärrä miksi ei saa antaa perusteltua kritiikkiä. Kevat ovat kuin jossakin pyhässä asemassa suomessa ja heistä tai heihin suunnatuista resursseista ei saisi sanoa yhtään mitään negatiivista.

        Minusta on aivan turhaa että kevat saavat niin paljon resursseja,mutta vanhukset eivät saa juurikaan mitään. Sitten ei saa kuitenkaan vaatia mitään kevoilta ja pitää vain ymmärtää.

        Mielestäni se on varojen tuhlausta kun kaikki syvästi kehitysvammaisetkin pistetään kouluun josta ei ole heille mitään hyötyä. Miten joku kuvittelee että joku 1-vuotiaan tasolla oleva oppii samat asiat kuin muutkin.

        Vanhuksille voisi aivan hyvin järjestää myös kunnon virikkeitä. Olisi retkiä, erilaista mielekästä toimintaa ym ja palkattaisiin vanhunpuolelle jokaiseen paikkaan koulutettu henkilä joka vastaisi viriketoiminnasta ja sen suunnittelusta. Olisi jotain muutakin kun telkkarin katsomista ja joskus harvoin tapahtuvaa ulkoilua.

        Jotkut vetoaa siihen että vanhuksista ei ole muuta kuin kulua ja eivät "tuota" mitään, mutta samaa ei saisi sanoa kevoista.

        Minulla ei ole kevoja vastaan mitään, mutta tämä jatkuva erityiskohtelu ja että esimvanhuksille ei resursseja tunnu riittävän yhtään on mielestäni hieman vääristynyttä. Kaikille tulisi olla samat käytettävät resurssit ,tuet ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä miksi ei saa antaa perusteltua kritiikkiä. Kevat ovat kuin jossakin pyhässä asemassa suomessa ja heistä tai heihin suunnatuista resursseista ei saisi sanoa yhtään mitään negatiivista.

        Minusta on aivan turhaa että kevat saavat niin paljon resursseja,mutta vanhukset eivät saa juurikaan mitään. Sitten ei saa kuitenkaan vaatia mitään kevoilta ja pitää vain ymmärtää.

        Mielestäni se on varojen tuhlausta kun kaikki syvästi kehitysvammaisetkin pistetään kouluun josta ei ole heille mitään hyötyä. Miten joku kuvittelee että joku 1-vuotiaan tasolla oleva oppii samat asiat kuin muutkin.

        Vanhuksille voisi aivan hyvin järjestää myös kunnon virikkeitä. Olisi retkiä, erilaista mielekästä toimintaa ym ja palkattaisiin vanhunpuolelle jokaiseen paikkaan koulutettu henkilä joka vastaisi viriketoiminnasta ja sen suunnittelusta. Olisi jotain muutakin kun telkkarin katsomista ja joskus harvoin tapahtuvaa ulkoilua.

        Jotkut vetoaa siihen että vanhuksista ei ole muuta kuin kulua ja eivät "tuota" mitään, mutta samaa ei saisi sanoa kevoista.

        Minulla ei ole kevoja vastaan mitään, mutta tämä jatkuva erityiskohtelu ja että esimvanhuksille ei resursseja tunnu riittävän yhtään on mielestäni hieman vääristynyttä. Kaikille tulisi olla samat käytettävät resurssit ,tuet ym.

        Monikohan vähävaraisten normaaliälyinen lapsi saa huvipuistoretkiä yms. yhteiskunnan verovaroilla? Kevoille tuota toimintaa aina on: milloin mennään Kiasmaan, Korkesaareen ja milloin Linnanmäelle. Ja sitten joku keva kehtaa kiukutella suihkuun menosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä miksi ei saa antaa perusteltua kritiikkiä. Kevat ovat kuin jossakin pyhässä asemassa suomessa ja heistä tai heihin suunnatuista resursseista ei saisi sanoa yhtään mitään negatiivista.

        Minusta on aivan turhaa että kevat saavat niin paljon resursseja,mutta vanhukset eivät saa juurikaan mitään. Sitten ei saa kuitenkaan vaatia mitään kevoilta ja pitää vain ymmärtää.

        Mielestäni se on varojen tuhlausta kun kaikki syvästi kehitysvammaisetkin pistetään kouluun josta ei ole heille mitään hyötyä. Miten joku kuvittelee että joku 1-vuotiaan tasolla oleva oppii samat asiat kuin muutkin.

        Vanhuksille voisi aivan hyvin järjestää myös kunnon virikkeitä. Olisi retkiä, erilaista mielekästä toimintaa ym ja palkattaisiin vanhunpuolelle jokaiseen paikkaan koulutettu henkilä joka vastaisi viriketoiminnasta ja sen suunnittelusta. Olisi jotain muutakin kun telkkarin katsomista ja joskus harvoin tapahtuvaa ulkoilua.

        Jotkut vetoaa siihen että vanhuksista ei ole muuta kuin kulua ja eivät "tuota" mitään, mutta samaa ei saisi sanoa kevoista.

        Minulla ei ole kevoja vastaan mitään, mutta tämä jatkuva erityiskohtelu ja että esimvanhuksille ei resursseja tunnu riittävän yhtään on mielestäni hieman vääristynyttä. Kaikille tulisi olla samat käytettävät resurssit ,tuet ym.

        Kevat ovat ihkuja mutta juoppoja, masentuneita ja vanhuksia saa pitää yhteiskunnan verovaroja tuhlaavina ja erityisesti alkoholisteja ja masentuneita saa syyttää omista ongelmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevat ovat ihkuja mutta juoppoja, masentuneita ja vanhuksia saa pitää yhteiskunnan verovaroja tuhlaavina ja erityisesti alkoholisteja ja masentuneita saa syyttää omista ongelmista.

        Millä tavalla esimerkiksi se vanhus on syyllinen siihen että tuhlaa yhteiskunnan verovaroja? Pitääkö vanhuksen pyytää anteeksi omaa vanhuuttaan ja sitä että ei voi enää ikääntymisen takia tuottaa mitään yhteiskunnalle? Moni vanhus on ikänsä töitä tehnyt ja maksanut veronsa ja on niitäkin vielä jotka ovat olleet mukana rakentamassa suomea uudestaan sodan jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevat ovat ihkuja mutta juoppoja, masentuneita ja vanhuksia saa pitää yhteiskunnan verovaroja tuhlaavina ja erityisesti alkoholisteja ja masentuneita saa syyttää omista ongelmista.

        Juopot,masentuneet ja vanhukset on ihmisiä siinä missä muutkin. Masennut ei ole omaa syytä ja juopoksi päätymiseen on olemassa monia syitä. Ei kukaan tarkoituksella halua päätyä masentuneeksi tai alkoholiongelmaiseksi.

        Nämä kolme mainittua ryhmää eivät saa juurikaan mitään apua ja tukea yhteiskunnalta. Masentuneille annetaan vahvat lääkkeet ja on todella vaikea päästä vähäisten resurssien takia juttelmaan psykiatrin kanssa. Juopot nähään pohjasakkana joilla ei ole oikeutta mihinkään tukeen.

        Miksi Kevat sitten on näitäkin ryhmiä erityisemmässä asemassa? Jos kerta halutaan kaikki normalisoida ja samat oikeudet kaikille, niin silloin myös pitää osata ottaa vastuuta itsestään ja tekemisistään. Aina kuitenkin vedotaan kehitysvammaan jos keva tekee jotain sopimatonta . Ei saisi sanoa mitään, vaan pitää ymmärtää.

        Kevojen väkivaltainen käytös on myös melko vaiettu aihe. Se tuntuu olevan myös sallittua ja normalisoitua. Ei tule mitään seuraamuksia jos aikuinen keva käy hoitajan/ohjaajan kimppuun tai on muuten väkivaltainen.
        Mieluummin minä vanhuksia, juoppoja ja masentuneita ihmisiä hoidan kun väkivaltaisia ja päällekäyviä kevoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla esimerkiksi se vanhus on syyllinen siihen että tuhlaa yhteiskunnan verovaroja? Pitääkö vanhuksen pyytää anteeksi omaa vanhuuttaan ja sitä että ei voi enää ikääntymisen takia tuottaa mitään yhteiskunnalle? Moni vanhus on ikänsä töitä tehnyt ja maksanut veronsa ja on niitäkin vielä jotka ovat olleet mukana rakentamassa suomea uudestaan sodan jälkeen.

        Jos ymmärsit ironiani. Totta joka sana, että masentuneet tai juopot ovat vapaata riistaa. Ikävä fakta on se, että vanhukset jätetään yksinään paskavaipat jalassa ja lääkitään voimakkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä miksi ei saa antaa perusteltua kritiikkiä. Kevat ovat kuin jossakin pyhässä asemassa suomessa ja heistä tai heihin suunnatuista resursseista ei saisi sanoa yhtään mitään negatiivista.

        Minusta on aivan turhaa että kevat saavat niin paljon resursseja,mutta vanhukset eivät saa juurikaan mitään. Sitten ei saa kuitenkaan vaatia mitään kevoilta ja pitää vain ymmärtää.

        Mielestäni se on varojen tuhlausta kun kaikki syvästi kehitysvammaisetkin pistetään kouluun josta ei ole heille mitään hyötyä. Miten joku kuvittelee että joku 1-vuotiaan tasolla oleva oppii samat asiat kuin muutkin.

        Vanhuksille voisi aivan hyvin järjestää myös kunnon virikkeitä. Olisi retkiä, erilaista mielekästä toimintaa ym ja palkattaisiin vanhunpuolelle jokaiseen paikkaan koulutettu henkilä joka vastaisi viriketoiminnasta ja sen suunnittelusta. Olisi jotain muutakin kun telkkarin katsomista ja joskus harvoin tapahtuvaa ulkoilua.

        Jotkut vetoaa siihen että vanhuksista ei ole muuta kuin kulua ja eivät "tuota" mitään, mutta samaa ei saisi sanoa kevoista.

        Minulla ei ole kevoja vastaan mitään, mutta tämä jatkuva erityiskohtelu ja että esimvanhuksille ei resursseja tunnu riittävän yhtään on mielestäni hieman vääristynyttä. Kaikille tulisi olla samat käytettävät resurssit ,tuet ym.

        "Jotkut vetoaa siihen että vanhuksista ei ole muuta kuin kulua ja eivät "tuota" mitään, mutta samaa ei saisi sanoa kevoista."

        Meidän vanhuksemme ovat mahdollisesti olleet mukana rakentamassa Suomea sotien jälkeen ja elättäneet itsensä työllä. Moniko kehveli on tätä yhteiskuntaa rakentanut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juopot,masentuneet ja vanhukset on ihmisiä siinä missä muutkin. Masennut ei ole omaa syytä ja juopoksi päätymiseen on olemassa monia syitä. Ei kukaan tarkoituksella halua päätyä masentuneeksi tai alkoholiongelmaiseksi.

        Nämä kolme mainittua ryhmää eivät saa juurikaan mitään apua ja tukea yhteiskunnalta. Masentuneille annetaan vahvat lääkkeet ja on todella vaikea päästä vähäisten resurssien takia juttelmaan psykiatrin kanssa. Juopot nähään pohjasakkana joilla ei ole oikeutta mihinkään tukeen.

        Miksi Kevat sitten on näitäkin ryhmiä erityisemmässä asemassa? Jos kerta halutaan kaikki normalisoida ja samat oikeudet kaikille, niin silloin myös pitää osata ottaa vastuuta itsestään ja tekemisistään. Aina kuitenkin vedotaan kehitysvammaan jos keva tekee jotain sopimatonta . Ei saisi sanoa mitään, vaan pitää ymmärtää.

        Kevojen väkivaltainen käytös on myös melko vaiettu aihe. Se tuntuu olevan myös sallittua ja normalisoitua. Ei tule mitään seuraamuksia jos aikuinen keva käy hoitajan/ohjaajan kimppuun tai on muuten väkivaltainen.
        Mieluummin minä vanhuksia, juoppoja ja masentuneita ihmisiä hoidan kun väkivaltaisia ja päällekäyviä kevoja.

        Oman kokemuksen mukaan keva-aktivistit ovat paljon tuomitsevampia muuta erilaisuutta kohtaan kuten juurikin noita masentuneita kohtaan. Ei edes ymmärtäväistä kohtelua heru. Se koskee myös minunlaista aspergeria: en ole kovin arvostettu henkilö, mutta kehitysvammaiset ovat, koska he saattavat olla luonteeltaan sosiaalisia ja aurinkoisia.

        Itse en hetkeäkään pystyisi olemaan samassa koulussa kehitysvammaisten kanssa, koska kaipaan paljon syvällisempiä ja järkevämpiä keskustelun aiheita. Sen takia en suostunut erityisammattikouluun, jotka on pääasiassa vain mukavaa tekemistä kehitysvammaisille kolmeksi vuodeksi ja sitten päädytäänkin työkyvyttömyyseläkkeelle tai työkeskukseen. Totta kai heitä kohdatessa vaikkapa lähipiirissä tai kadulla kohtelen kuin muitakin ihmisiä.

        Enemmän kyseenalaistan sitä hurjaa resurssien määrää, kun samaan aikaan on normaalilla älyllä varustettuja ihmisiä onnensa nojassa omine vaikeuksineen ja heitetään potentiaali hukkaan. Vai tiedättekö yhtään yliopiston käynyttä kehitysvammaista? Aspergereita tai lukihäiriöisiä sen sijaan tiedän ammattikoulun käyneistä yliopiston käyneisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oman kokemuksen mukaan keva-aktivistit ovat paljon tuomitsevampia muuta erilaisuutta kohtaan kuten juurikin noita masentuneita kohtaan. Ei edes ymmärtäväistä kohtelua heru. Se koskee myös minunlaista aspergeria: en ole kovin arvostettu henkilö, mutta kehitysvammaiset ovat, koska he saattavat olla luonteeltaan sosiaalisia ja aurinkoisia.

        Itse en hetkeäkään pystyisi olemaan samassa koulussa kehitysvammaisten kanssa, koska kaipaan paljon syvällisempiä ja järkevämpiä keskustelun aiheita. Sen takia en suostunut erityisammattikouluun, jotka on pääasiassa vain mukavaa tekemistä kehitysvammaisille kolmeksi vuodeksi ja sitten päädytäänkin työkyvyttömyyseläkkeelle tai työkeskukseen. Totta kai heitä kohdatessa vaikkapa lähipiirissä tai kadulla kohtelen kuin muitakin ihmisiä.

        Enemmän kyseenalaistan sitä hurjaa resurssien määrää, kun samaan aikaan on normaalilla älyllä varustettuja ihmisiä onnensa nojassa omine vaikeuksineen ja heitetään potentiaali hukkaan. Vai tiedättekö yhtään yliopiston käynyttä kehitysvammaista? Aspergereita tai lukihäiriöisiä sen sijaan tiedän ammattikoulun käyneistä yliopiston käyneisiin.

        voikko minnä käyddä yli opistto minulla on keski vaike kehityss vamma tykän leikiä nukeilla ja prisesa leikejä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voikko minnä käyddä yli opistto minulla on keski vaike kehityss vamma tykän leikiä nukeilla ja prisesa leikejä

        Tiedätkö edes, mikä yliopisto on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö edes, mikä yliopisto on?

        tiedänn sielä opiskelan vaika luonon tietteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuksia ollaan vailla, mutta ei sitten tajuta, että mukaan tulee myös velvollisuudet: töissä tehdään samoja työtehtäviä kuin muutkin, eikä hyllytetä 4 tuntia 2 krt/vko ja keskitytään työntekoon, eikä jäädä juttelemaan asiakkaille, tai opetellaan pikaruokalassa myös käteisen laskemista maksupäätteen käyttämisen lisäksi, haetaan töitä karenssin uhalla, nostetaan opiskelijana opintolainaa, kun ei toimeentulotukea myönnetä.

        Tämä on ihan koettu tilanne, kun eräs down-henkilö jäi juttelemaan kesken työnteon asiakkaille pitkäksi aikaa, eikä tajunnut että lounaseineksen ostajalla oli kiire päästä töihin. Kyseinen mies ihan purskahti jopa itkuun, jos hänelle sanoi poikittaisen sanan ja tätä piti olla lohduttamassa. Olihan se aurinkoinen, mutta ärsyttäväkin samalla, kun ei omannut tilannetajua.

        Ja jos kehitysvammaiset haluaa leikkiä perhettä, niin hoitakaa itse lapsenne rokotusohjelmat, selvittäkää itse lasta askarruttavat kysymykset mm. kuolemasta ja ilmastonmuutoksesta ja selviytykää itse teinin tunnekuohuista ja kapinoinnista. Hakekee lapsilisät, joista vain leikataan, ja koittakaa pärjätä ilman perhetyöntekijöitä ja avustajia. Ei ketään köyhää lapsiperhettäkään tueta tällä tavalla, vaan heidän on pärjättävä pienillä lapsilisällä ja mahdollisesti pienellä palkalla. Yhteiskunta todellakin säästää vääristä kohdista: leikataan suurperhettä elättävä tuloista.

        Ei kenellekään työttömällä, mielenterveysongelmaisella, syrjäytyneellä nuorella, köyhällä tai opiskelijalla ole sitä yhteiskunnan verovaroilla kustantamaa kodinhuoltajaa siivoamassa tai hoitajaa huolehtimassa lääkkeistä. Heille asetetaan velvollisuuksia oikeuksien lisäksi. Jos sitä mieltä ollaan, että kehitysvammaiset ovat yhtä kykeneviä päättämään omista asioista, niin mihin tarvitsemme kehitysvammahuoltoa? Miksei saman tien lakkauteta sitä?

        Vielä pitäisi keharin päästä perhettä leikkimään. Hankkisivat nuken, sitä ei tarvitse aina syöttää ja vaipoittaa. Miten joku kehari, mahdollisesti 10-v tasolla, selviytyy teinin kapinoinnista kun se on jo normaalilla älyllä varustetuillekin vaikeaa. Erioten säälittää isovanhemmat joilta ei ole kysytty että haluavatko tulla isovanhemmiksi. Ensin ovat kasvattaneet keharinsa jossa on riittänyt työtä ja sitten pitää vielä toimia varavanhempana lapsenlapselle, kun biologiset vanhemmat ei kykene edes itsestään huolehtimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä pitäisi keharin päästä perhettä leikkimään. Hankkisivat nuken, sitä ei tarvitse aina syöttää ja vaipoittaa. Miten joku kehari, mahdollisesti 10-v tasolla, selviytyy teinin kapinoinnista kun se on jo normaalilla älyllä varustetuillekin vaikeaa. Erioten säälittää isovanhemmat joilta ei ole kysytty että haluavatko tulla isovanhemmiksi. Ensin ovat kasvattaneet keharinsa jossa on riittänyt työtä ja sitten pitää vielä toimia varavanhempana lapsenlapselle, kun biologiset vanhemmat ei kykene edes itsestään huolehtimaan.

        Puhut oikeastaan tiivisti asiaa. Mutta sama on myös terveillä joille jo pelkkä parisuhde tai avioliitto on asia joka ei onnistu.

        Jos mennään vakavasti parisuhteeseen, niin kumppaniin pitää tutustua niin ettei synny ratkaisemattomia ja kohtuuttomia tilanteita ja ongelmia.

        Käsittämätöntä vannoa ikuista rakkautta ja myötä ja vastamäkeä kusipään kanssa ja sama homma uudelleen parin vuoden kuluttua uskoen että kaikki on paremmin.

        Anna siinä sitten ihmisen malli lapselle joka uskoo samoihin asioihin ja toistaa kaikki niinkuin omat vanhemmat aiemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut oikeastaan tiivisti asiaa. Mutta sama on myös terveillä joille jo pelkkä parisuhde tai avioliitto on asia joka ei onnistu.

        Jos mennään vakavasti parisuhteeseen, niin kumppaniin pitää tutustua niin ettei synny ratkaisemattomia ja kohtuuttomia tilanteita ja ongelmia.

        Käsittämätöntä vannoa ikuista rakkautta ja myötä ja vastamäkeä kusipään kanssa ja sama homma uudelleen parin vuoden kuluttua uskoen että kaikki on paremmin.

        Anna siinä sitten ihmisen malli lapselle joka uskoo samoihin asioihin ja toistaa kaikki niinkuin omat vanhemmat aiemmin.

        On tässä maailmassa jo paljon Eerikan kaltaisia lapsia vailla turvallista kotia ihan normaaliälyisten huollettavana. Tietoisestiko pitää tehdä lisää lapsia tilanteeseen, jossa he tarvitsevat apua ulkopuolisilta tavalla tai toisella. Resurssit on muutenkin aika heikot lastensuojelulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä pitäisi keharin päästä perhettä leikkimään. Hankkisivat nuken, sitä ei tarvitse aina syöttää ja vaipoittaa. Miten joku kehari, mahdollisesti 10-v tasolla, selviytyy teinin kapinoinnista kun se on jo normaalilla älyllä varustetuillekin vaikeaa. Erioten säälittää isovanhemmat joilta ei ole kysytty että haluavatko tulla isovanhemmiksi. Ensin ovat kasvattaneet keharinsa jossa on riittänyt työtä ja sitten pitää vielä toimia varavanhempana lapsenlapselle, kun biologiset vanhemmat ei kykene edes itsestään huolehtimaan.

        minula on nuke ja leikin nukela ollen 8 vutias tytö hekisestti vaika fysiseti ollen nainenn
        tidän sen etä en osaisi hulehtia lapsestta kun minnun älykys osamärä on 47
        nukeila on kiva leikiä joskkus kosketelen pimpiäni ja se riitää minule en edess haveile lapsesta tai suhtestta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voikko minnä käyddä yli opistto minulla on keski vaike kehityss vamma tykän leikiä nukeilla ja prisesa leikejä

        Millä älynlahjoilla pärjäisit yliopistossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä älynlahjoilla pärjäisit yliopistossa?

        silä älykyys osmäärälä 47 varman pärjän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tiedänn sielä opiskelan vaika luonon tietteitä.

        Voisitko alkaa minun tyttökaverikseni? Missä liikut? Uimahalli? Mikä kehitysvamma sinulla on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä älynlahjoilla pärjäisit yliopistossa?

        Hyvällä muistilla pärjää yliopistossa. Ei tarvitse olla fiksu edes. Tosin pitää osata kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvällä muistilla pärjää yliopistossa. Ei tarvitse olla fiksu edes. Tosin pitää osata kirjoittaa.

        Ei riitä, että muistaa vaan pitää osata myös soveltaa ja ymmärtää oppimansa. Kuvitelkaa keva jonain lääkärinä tai lakimiehen: voi varmaan muistaa mitä tulee vaihteleviin taitoprofiileihin, mutta entä itse asioiden soveltaminen ja ymmärtäminen. Kyllä oltaisiin vaarallisilla vesillä, jos lääkäri ei osaa soveltaa luettua asiaa käytäntöön mitä tulee vaikkapa anatomiaan ja lääkkeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko alkaa minun tyttökaverikseni? Missä liikut? Uimahalli? Mikä kehitysvamma sinulla on?

        minula on keskivaike älylinenn kehtys vamma


    • Anonyymi

      Ei heille pidä kuulua mitään mikä ei kuulu kaikille muillekin.

      • Anonyymi

        Normaaleilla on velvollisuuksia. Kehitysvammaisilla on taas oikeuksia muttei velvollisuuksia.


    • Anonyymi

      Juu, hyvät hillot on kehitysvammaisten tileillä ja samaan aikaan pienituloiset, joilla ei ole kehitysvammaa, kitkuttelevat pienillä tuloilla. Luulisi niillä rahoilla maksavan terapiat yms. sen sijaan että huutaa yhteiskuntaa apuun. Tiedän yhdenkin kehitysvammaisen lapsen äidin, joka kerjää kaikkea mahdollista ja olisi kauhuissaan, jos edes osittain pitäisi maksaa. Nytkin sen lapsella on kolmas tabletti rikkoutuneen tilalla ja kohta varmaan senkin rikkoo ja äiti alkaa vaatimaan uutta tilalle.

      • Anonyymi

        Aika sairasta tuommoinen kerjääminen.

        Mitä tulee otsikon kysymykseen, niin suhtaudun kehareihin kylmän viileästi. Olen joutunut olemaan keharin kaveri eikä se ollut yhtään mukavaa. Kaikki oikut ja satuttamiset annettiin anteeksi sillä perusteella että "no se on semmoinen persoona, kaikki ollaan yksilöitä :)". Verenpainettani nostaa se, miten paljon p a s k a a niskaan neurokirjolaiset, vanhukset, masentuneet yms. mutta keharia pitää ymmärtää ja rakastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika sairasta tuommoinen kerjääminen.

        Mitä tulee otsikon kysymykseen, niin suhtaudun kehareihin kylmän viileästi. Olen joutunut olemaan keharin kaveri eikä se ollut yhtään mukavaa. Kaikki oikut ja satuttamiset annettiin anteeksi sillä perusteella että "no se on semmoinen persoona, kaikki ollaan yksilöitä :)". Verenpainettani nostaa se, miten paljon p a s k a a niskaan neurokirjolaiset, vanhukset, masentuneet yms. mutta keharia pitää ymmärtää ja rakastaa.

        Kehareita paapotaan liikaakin.


    • Anonyymi

      Oksettaa kui epäkunnioittavasti täällä puhutaan kehitysvammasisita. Täällä on myös itse kehitysvammasia lukemassa tätä ketjua. Esim minä. Voi antaa kritiikkiä mutta ei puhua rumasti. Kehitysvammaiset maksaa myös vuokran ja ruokailunsa asuntolassa eläkkeestä ei siinä hirveesti rahaa jää. Lisäksi tuo kehveli sana on minusta halventava ja lapsellinen sana. Minä en hyväksy että mua kutsuisi joku sillä nimellä.

      • Anonyymi

        ^ Kuules, on ihmisillä oikeus päästellä höyryjä kun alkaa v*tuttamaan tarpeeksi. Keharit saavat käytännöllisesti katsoen tehdä mitä haluavat eikä kukaan puutu siihen, koska "itsemäärimisoikeus". Puhumattakaan siitä että kaikki palvelut tms. tuodaan kuin Manulle illallinen, kun mm. neurokirjolaiset saavat tapella Kelan kanssa vuosia saamatta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^ Kuules, on ihmisillä oikeus päästellä höyryjä kun alkaa v*tuttamaan tarpeeksi. Keharit saavat käytännöllisesti katsoen tehdä mitä haluavat eikä kukaan puutu siihen, koska "itsemäärimisoikeus". Puhumattakaan siitä että kaikki palvelut tms. tuodaan kuin Manulle illallinen, kun mm. neurokirjolaiset saavat tapella Kelan kanssa vuosia saamatta mitään.

        Luulin Suomessa ainoastaan vankien olevan ainoa kotimainen ryhmä, joka saa hyysäystä. Niinpä vaan keharikin saa paremman ylläpidon, jota ei tarjota kenellekään syrjäytyneelle nuorelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^ Kuules, on ihmisillä oikeus päästellä höyryjä kun alkaa v*tuttamaan tarpeeksi. Keharit saavat käytännöllisesti katsoen tehdä mitä haluavat eikä kukaan puutu siihen, koska "itsemäärimisoikeus". Puhumattakaan siitä että kaikki palvelut tms. tuodaan kuin Manulle illallinen, kun mm. neurokirjolaiset saavat tapella Kelan kanssa vuosia saamatta mitään.

        Päästä höyryjä siitä vaan kunhan et satuta muita. Onneksi kehitysvamma ei näy päällepäin minulla. Uskaltaako muuten tonne uloskaa enää mennä jos on joku vammaisten vihaaja kimpussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päästä höyryjä siitä vaan kunhan et satuta muita. Onneksi kehitysvamma ei näy päällepäin minulla. Uskaltaako muuten tonne uloskaa enää mennä jos on joku vammaisten vihaaja kimpussa.

        Tuota, enemmän on keharit käyneet normiälyisten kimppuun ja ihan ilman syytä. Eivätkä he edes saa rangaistusta siitä.


      • Anonyymi

        Eihän kehari itse niitä maksa, vaan vanhemmat sen hoitaa. Keharina on aikaa olla onnellinen ja olla stressaamatta, kun ei tarvitse ottaa vastuuta mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^ Kuules, on ihmisillä oikeus päästellä höyryjä kun alkaa v*tuttamaan tarpeeksi. Keharit saavat käytännöllisesti katsoen tehdä mitä haluavat eikä kukaan puutu siihen, koska "itsemäärimisoikeus". Puhumattakaan siitä että kaikki palvelut tms. tuodaan kuin Manulle illallinen, kun mm. neurokirjolaiset saavat tapella Kelan kanssa vuosia saamatta mitään.

        miten voit väitää etä me kehitys vamaiset sadaan kaiki mitä halutan
        voin sen sinule keskiasten kehitys vamaisena kertoa etä en saa todlakaan kaikea mitä haluasin ja osan silti ola realistti tiedän sen esimerkisi etä minustta ei voi tula vaika läke tieten tohtori ja etä en voi saada lapsia koskka ollen itse lapsen tasola minula on nukeja ja pemo leluja ja leikkin niilä ja ollen onelinen ja iloinnen nuori neiti


    • Anonyymi

      Friikko on friikki. Ei mulla muuta.

    • Anonyymi

      Minä pelkään kehitysvammaisia. Sain traumat työpaikalta ja enkä tiedä pystynkö enää työskentelemään heidän kanssaan.

      Sitä toitotetaan joka suunnalta että " pitää ymmärtää" , mutta minun ymmärrykseni loppui siihen kun tarpeeksi monta kertaa sai turpiin ja usein ilman syytä ja joutui kuulemaan kaikenlaista herjausta, tappouhkauksia ja seksuaalista ahdistelua.

      Tiedän kyllä että ei saa yleistää ja kaikki ei ole samanlaisia, mutta en voi mitään sille että pelko jäi. En kuitenkaan ajattele kaikkien olevan samanlaisia. Olisi kiva työskennellä sellaisten kanssa jotka eivät ole väkivaltaisia ja arvaamattomia, mutta nykyisin kun kaikki halutaan sijoittaa mahdollisimman " normaaliin" ympäristöön, niin sitten nää väkivaltaiset tapaukset saa näiltä ei väkivaltaisilta pakan sekaisin ja sitten ne käytöshäiriöt alkavat.

      Sitten kun nykyisin ei oikein saa rajoittaa mitään ja se mitä saa tehdä, on todella pientä ja lähinnä sitä että " rauhoita tilanne puheella". Oveakaan ei saa laittaa kiinni ilman sopimusta jos toinen on väkvialtainen ja vaaraksi muille. Sitten siitäkin pitää tehdä isot selvitykset ja perustelut miksi on tehty näin. Sitten paikalle tupsahtaa sossutäti,psykologi ja edunvalvoja keskustelemaan asukkaan kanssa siitä, miten tämä rajoitus on nyt sitten asukkaaseen vaikuttanut ja miltä nyt tuntuu.

      • Anonyymi

        ja sitten kun hoitajaa/ohjaaja joutuu väkivallan ym kohteeksi, niin kukaan ei kysy "miltäs nyt tuntuu". Sanotaan vaan että " voivoi, ennakoi paremmin. Tämä kuuluu työnluonteeseen"


      • Anonyymi

        Koko imo oli virhe! Imon myötä tuli paljoon oikeuksia. Varsinkin suurin ongelma syntyy, jos kyseessä on kehitysvammainen psykoosipotilas. Vaitiolovelvollisuuden takia en voi kaikkea kertoa edes anonyyminakaan.


      • Anonyymi

        Ja ilmeisesti poliisin pitää näitäkin tapauksia selvittää tai sitten lääkärin luvalla saa rajoittaa.


      • Anonyymi

        Imo vei kaikki aseet hoitoalalta. Mitään ei saa tehdä, jos asukas nakkaa television ulos tai kuristaa toista asukasta tai hoitajaa. Ei saa eristää, ei laittaa lepositeisiin. Koko laki oli virhe.


    • Anonyymi

      Muistan joskus lukeneeni muutamien vuosien takaa lehtijutun kehitysvammaisesta kuoresta miehestä, joka ei antanut leikata kynsiään ja pestä hampaitaan. Imin myötä näin ei tietenkään tehty, koska ei hän niistä ilmeisesti pitänyt. Kyseessä oli parivuotiaan tasolla oleva aikuinen. Jos laiminlöisi normaalisti kehittyneen parivuotiaan hampaiden pesua ja kynsien leikkaamista, sehän olisi jo heitteillejättö. Sama juttu jos antaisi normaalisti kehittyneen lapsen ottaa kotiin miehiä ja antaa diabeteksen pahentua liiallisen sokerin syönnin takia.

      • Anonyymi

        Siis NUORESTA miehestä, ei kuoresta.


    • Anonyymi

      Kehareista pitävät ja heitä puolustavat usein vihaavat autisteja ja muita neurokirjolaisia, vaikka kehareilla on asiat paremmin.

      • Anonyymi

        Eihän keva-aktivistit pidä esim. masentuneista, narkomaaneista ja alkoholisteista, vaan pitävät heitä syyllisinä omiin ongelmiinsa. Varmaan pitävät myös nuorten syrjäytymistä ja vanhuksia turhina verovarojen kuluttajina.


      • Anonyymi

        Ne on samaa kastia hyysäreiden kanssa: vihaavat kantaväestöön kuuluvia köyhiä, mutta kehitysmaista tulleista köyhistä välitetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän keva-aktivistit pidä esim. masentuneista, narkomaaneista ja alkoholisteista, vaan pitävät heitä syyllisinä omiin ongelmiinsa. Varmaan pitävät myös nuorten syrjäytymistä ja vanhuksia turhina verovarojen kuluttajina.

        Kehareista tulee vain työllistävä vaikutus, eivät mitään anna takaisin yhteiskunnalle. Meillä ei tule olla varaa hylätä syrjäytyneitä nuoria joilla voi olla potentiaalia vaikka mihin. Keharit vie leijonanosan yhteiskunnan veroveroista ja muut saa pärjätä mitä jäljelle jää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän keva-aktivistit pidä esim. masentuneista, narkomaaneista ja alkoholisteista, vaan pitävät heitä syyllisinä omiin ongelmiinsa. Varmaan pitävät myös nuorten syrjäytymistä ja vanhuksia turhina verovarojen kuluttajina.

        Miksi vanhuksia ja syrjäytyneitä nuoria saa vapaasti kutsua verovaroja haaskaaviksi ihmisiksi, mutta samaa ei saa sanoa kevoista? Tuskin kukaan haluaisi syrjäytyä, mutta valitettavasti on koulukiusattuja, köyhistä oloista tulleita jne. nuoria, jotka syrjäytyvät.


    • Anonyymi

      He saavat elää omaa elämäänsä aivan vapaasti, kunhan eivät häiritse minua.
      Jos häiritsevät, minä poistun paikalta.

      Totuushan on se että kehitysvammaisia, lapsia, homoja, lesboja, yms. ei voi komentaa järjestykseen, ilman että joku kiiluvasilmäinen napanöyhtä loikkaa puun takaa puollustamaan vähemmistöryhmää.

      • Anonyymi

        Mitenkäs homous liittyy kehitysvammaisuuteen?


    • Anonyymi

      Minua kanssa ihmetyttää, kun kehitysvammaisista puhutaan, että ovat niin ihania, että, totuus kuitenkin on, että osaavat hekin olla erittäin häijyjä/ilkeitä, tosin ilkeitä yksilöitähän löytyy lähes joka ihmisryhmistä, enkä siis yleistä nyt kaikkia

      • Anonyymi

        Minulle ainakin väitettiin kerran niin että kehitysvammaisilla olisi mukamas korkeampi empatiakyky kuin "normaaleilla".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle ainakin väitettiin kerran niin että kehitysvammaisilla olisi mukamas korkeampi empatiakyky kuin "normaaleilla".

        Onhan heillä empatiaa, kun eivät tajua


      • Anonyymi

        Niin justiinsa voivat suoltaa ties mitä loukkauksia ja möläytyksiä tuosta vain ja toiset vielä säälimättömän väkivaltaisia vailla mitään suhteellisuudentajua tai empatiaa!

        Mun puolesta saa sinällään kertoa mitä ajattelee ja hieman tylystikin, mutta tarkoitus ei saa olla loukkaava, vaan pitää olla muu pointti. Minusta saa myös julkisesti sanoa kovaa enkä itse asiassa edes tykkää semmosista , jotka ulospäin ovat oikein hienotunteisia ja hyväkäytöksisiä mutta pohjimmiltaan hyvin ilkeitä ja itsekkäitä, kun muut silmät ja korvat ei huomaa. Tästä syystä osaksi itse kontraan tässä suhteessa.

        Sanon itsekin jonkusten mielestä möläytyksiä (niin sanon 😉), mutta pystyn kyllä olemaan sanomattakin. Toisinn myös sen näkökulman möäläytyksiin, että ehkä kuulija ei aina ole ymmärtänyt oikein tai on selitetty epäselvästi mitä on tarkoitettu. Toisinaan itse huomaan tämän. Asia valkenee, kun selostan seikkaperäisemmin mitä tarkoitan. Kannattaa miettiä josko on joku muu vaihtoehto kuin ekana tulee mieleen.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Itse suhatudun omaan elämääni negatiivisesti, olen lievästi kehitysvammainen. Tuntuu kuin olisin virhe koko elämässä, ole. Vihainen ja masentaa.

    • Anonyymi

      Umppa umppa klitsklots, sommervaanom kratskats brrr

    • Anonyymi

      Minusta jos ihmisellä on monta eri vammaa kuten minulla lievä kehitysvammainen, autismi ja ADHD ja varsinkin jos vammaisella on mielenterveyshäiriöitä ja luonnehäiriö kuten minulla, niin sellaiselle ihmiselle pitää antaa lopetuspiikki.

    Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe