Onko ihminen muka vanha kun täyttää 30?

Ei pahalla mutta

Minun mielestäni ikä on vain numeroita. Kuten on tutkittu ja saatu täälläkin lukea, on ihmisen ikä katsottava yksilöllisesti. Ihmisen todellista ikää määritetään erilaisin testein, johon sisältyy kontotestiä, mielen nuoruutta testaavia, tulevaisuutta ja positiivisuutta mittaavia jne.
Ei todellakaan voida sanoa, että kolmikymppinen on vanha äitiksi tai yleensäkään mihinkään opiskeleman uutta alaa tvs. Minun mielestäni ihminen on parhaassa iässä kolmestakympistä tuonne sanotaanko 42 vuoteen saakka. Myöskin työnantajat arvostavat juuri sen ikäisiä ihmisiä, koska he ovat energisiä ja osaavia, järkeä, näkemystä ja elämänkokemustakin omaavia.

Jatkuu....

32

2369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei pahalla mutta

      Olen sitä mieltä, kuten tutkimuksetkin kertovat ja käytönnänkokemus mukana, että jos nyt ajatellaan tänä päivänä ihmisiä, niin ennen vuotta 1980-syntyneet eli nykyisin iältään noin kolmiviitoset ovat paremmassa kunnossa henkisesti ja fyysisesti kuin 80-luvun jälkeen saatika 90-luvulla syntyneet. En tiedä mikä näitä vanhentaa? Ainakin liikunnanpuute nuoremmilla, tietokonesidonnaisuus, liekö ympäristösaasteet tiettyyn kehitysvaiheeseen ja varmaankin elämäntavat voisivat olla osasyitä tähän, -niin ja tietenkin elämänasenne ikävä kyllä, kun paljon on masennusta ja vastaavaa mentalipuolen vaivaa. Lapset kun nuorena hankkii, sekin vanhentaa kyllä selkeästi. Ja varsinkin sitten jos homma ei pelaa, eli suhde ei tyydytäkkään, erotaan, on vieraita miehiä ja naisia, alkoholismia, mt-lääkkeitä ja muutakin fyysistä terveyysvaivaa lääkityksessä jne. Itse omassa ikäryhmässäni ja samassa elämäntilantessa olevana en näe kaltaisissani ikätovereissa näitä ongelmia mitä on 80-luvun jälkeen syntyneissä, enenevissä määrin mitä myöhemmin syntymävuosi on. Totta kait oman ikäisissä pikkukylillä tekivät jotkut lapsia nuorena (=sosiaalinen paine) ja heillä saattaa olla 10-vuotiaita lapsia jo, kun itsellemme esikoinen tulossa vasta, mutta heillä on sitten yllättäin pahoja ongelmia, on alkoholismia, korkeaa veenpainetta sun muuta ruumiillista ja henkistä vaivaa, joista olen ikäväkseni joutunut kuulemaan juorun muodossa tai heidän omina tilityksinään kaljatuopin äärellä. Itselläni taas juoksut juostu ja elämänarvot menossa oikeaan suuntaan. Tuleva perhee-lämä lapsen kanssa, liikunta, harrastukset yleensä, työ kohtuudenrajoissa ja totta kait pitkäaikainen parisuhde on niitä tärkeitä asioita. Juoksut on juostu, mutta kait sitä pari kertaa vuodessa tulee edelleenin yökerhossa käytyä ja jätkien kanssa kalareissuja sun muuta sittenkin lapsen syntymän jälkeen, mutta nekin perheen ehdoilla.

      Tuntuu vain hirveän pahalta lukea, että te nuoret pidätte itseänne tulevaisuudessa ja muita kolmenkympin täyttäneitä vanhoita, koska ihminen on oikeasti parhaassa iässä kun on tarpeeksi aikuinen, kokenyt ja sopivassa iässä eli kolmekymmentä - neljäkymmentävuotias.

      Sitä siis ajan takaa, että jos ajattelette asiaa niin, että olette kolmikymppisenä vanhioja, niin masentaahan se. En tiedä sitten onko tämän palstan käyttäjät sitten niin nuoria, mutta jotenkin tuntuu, että menee tietämöttömyden piikkiin tuo luulo nyt. Vai onko sitten täällä niin pajon teiniäitejä joilla omakin äiti teki nuorena lapsia ja olette nähneet sen ennen aikaisen vanhenemisen perheen aiheuttamana ym. syistä.

      Sen vain sanon ihan vinkkinä, että kun oikein elää ja oikeilla elämänvalinnoilla, niin pysyy nuorena henkisesti ja fyysisesti. Kait kyse jostakin luonnonoikustakin, kun ihmisenhän pitää sukua jatkaa, se on eräs ihmisen tehtävä ennen kuolemaa -jatkaa sukua- , mutta jos sitä lykkää, niin säilyykö siksi nuorempana pidempään? Luontohan on sellainen ajatukseltaan, että kun luontokappaleen tehtävä maanpäällä on täytetty eli se, että lapset hankittu ja kasvatettu aikuisiksi, niin sitten on aika alkaa kuihtumaan pois uusien tieltä. Ja voisi olettaa, että mitä aikaisemmin tehtävänsä tekee, sitä nopeampaa on aika kuihtua pois? Urosksilla on evoluutiossa nisäkkäissä pienempi elinkaari siksi, koska urosta ei tarvita välttämättä jälkeläisen aikuiseksikasvattamiseen.
      Omaa kuihtumistaan siis voi elämänvalinnoillaan ohjata ja mm. liikunnalla, terveyttä edistävillä valinnoilla sun muulla.

      En tiedä, mutta jotenkin joskus yllättää kuulla jonkun nuoren sanovan, että hän on jo vanha kun on kohta kolmikymppinen. Ok, kylläpä jotkut näyttävät kolmikymppisenä viisikymppisiltä pukeutumisensa ja elämän sekä elintapojen jättämien jälkien seurauksena, mutta siten on niitä, kuten avokkini, että hän on 35-vuotta ja häntä luullaan ulkoisesti 23-vuotiaaksi, vaikka henkisesti on todella jalostunut -kuten minä;). Enemmän ikävä kyllä näitä vanhempia muistuttavia, mutta se kertoo vain elämänvalintojen identtisyydestä sosiaalisten paineiden alla. Genetiikasta ei voi olla kyse.

      En voi muuta teille sanoa kuin tämän: muuttakaa asennettanne ja uskoanne tulevaisuuteen, on paljon helpompaa ja mielekkäämpää elää. Kaikkien ei tarvitse tehdä samoja valintoja elämässään ja jos soisaaliset paineet käyvt liian raskaiksi, seuransa voi valita uusiksi. Sukulaisille voi sanoa suoraan kantansa vaikka lapsenteossa, jos aletaan painostaman liian nuorena kun joku serkku sattuu vahingossa raskaaksi tulemaan jne. Jokainen saa elää elämäänsä tavallaan ja lapsia kerkeää hankkia nykyajan eliniän puitteissa kyllä paljon myöhemmin kuin moni hankkii. Lapsia kannattaa hankkia, mutta ei niillä kannata elämäänsä ja kehittyumistään aikuiseksi pilata.

      -Ja tämä ei ollut provo, eli jos asiallista keskustelua saataisiin aikaiseki kiitos..

      • ...l...

        Minulle lääkäri ainakin totesi kun esikoista odotin 23 vuotiaana ja olin ensimmäisellä lääkärikäynnilläni, että olen ihanteellinen ensisynnyttäjä. Lääketieteellisesti kun on kuulemma harmillista ja ei niin suotavaa, että niitä lapsia tehdään vasta 30 vuotiaana ja yli....


      • rtyenuito
        ...l... kirjoitti:

        Minulle lääkäri ainakin totesi kun esikoista odotin 23 vuotiaana ja olin ensimmäisellä lääkärikäynnilläni, että olen ihanteellinen ensisynnyttäjä. Lääketieteellisesti kun on kuulemma harmillista ja ei niin suotavaa, että niitä lapsia tehdään vasta 30 vuotiaana ja yli....

        Mutta kun ei lapsenhankintaa voi silleen perustella, että nyt haluan sen lapsen kun olen nuori ja sikiävimmälni. Lapset tehdään sitten kun on oikea hetki, ei todellakaan "kun se on helpointa". Ja paskanmarjat se iästä ole kiinni, vaan henkilöstä. Onhan nyt tälläkin hetkellä buumi, että kolmiviitiset tekee esikois lapsia, ja ne on hyviä vanhempia!

        Tämän palstan käyttäjien keski-ikä vaan taotaa olla kovin nuori tai sitten heillä on itsellä tullut moka ja tullut pelattua elämänkortit jo liian varhain, eli sikäli tämän palstan kommentit voi antaa tulla ja mennä noteeraamatta.


      • Öhöm..
        ...l... kirjoitti:

        Minulle lääkäri ainakin totesi kun esikoista odotin 23 vuotiaana ja olin ensimmäisellä lääkärikäynnilläni, että olen ihanteellinen ensisynnyttäjä. Lääketieteellisesti kun on kuulemma harmillista ja ei niin suotavaa, että niitä lapsia tehdään vasta 30 vuotiaana ja yli....

        Joopajoo.. teiniäitihän se kannattaa olla...


    • töttötöö

      Moikka! Musta tuli äitee 34v ekankerran. Nyt miehen veljen vaimoke,jotain 27v on raskaana ja ilmoitti heti raskauden alussa,että on parempi tehdä lapsia nuorena kun väsyneenä yli 30veenä... Että näin. Henk.koht mulle on aivan sama koska ihmiset lapsensa tekee,valitettavan usein vain huomaa että ns teiniäitien lapset jämähtää samaan kuin omat vanhempansa. Minä ainakin halusin että ns perusasiat ovat ok ennenkuin lapsi tulee-> työkuviot,hyvä isä yms.

      • Street atmosfär

        Puhut viisaita! Vanheneehan sitä tosiaan, kun lapsia hankkii toisten painostuksesta nuorena ja väsyy sitten.
        Minulle myöskin sama mitä kukin elämällään tekee ja tekeekö lapsia lainkaan, mutta ne lieveilmiöt ja valitukset näiltä nuorilta, niitä ei jaksa. Nuori ei ajattele totuudenmukaisesti, pettyy, sitten on masis ja naama norsunvidulla.


    • pikkunen :)

      en minä koe itseäni vanhaksi vaikka syksyllä täytän 30vee ja olen kohta viiden lapsen äiti, maatalon emäntä ja tämän rumban lisäksi opiskelen, en ole väsynyt, enkä koe itseäni muutenkaan erinlaiseksi kuin silloin kun olin parikymppinen, tietty parikymppisenä olin jo 2lapsen äiti, (18vee sain ensimmäisen lapsettomuus hoidon jälkeen ja loput saanu alkunsa luonnollisesti) ihan sama itseni olen nyt kuin ennenkin "pirtee mutsi" :D

      • mitä hlwettiä?

        No sinä olet jo patologinen lehmä saatana! Viisi lasta niissä on kolme liikaa..
        Lestako olet?


    • eräs äiti

      Minun mielestäni ihminen on parhaassa iässään syntymästään kuolemaan mutta iän myötä kokemuksia kertyy ja toivottavasti sitä myötä viisauttakin. Aikalailla itsekin nuoruutta ihannoit jos mielestäsi ihmisen paras ikä on 12 vuotta elämästään. Siihen jää sitten vielä noin 80 vuotta sitä huonompaa ikää.

      Mutta odotus-palstalle kun kirjoittelet niin ehkä puhut lastenhankintaiästä. Se on naisilla paljon lyhyempi kuin miehillä, mies nimittäin pystyy saamaan aikaiseksi kuolemaansa saakka mutta naisilla tulee vastaan jossain vaiheessa vaihdevuodet ja jo paljon ennen sitä hedelmällisyys laskee. Joten kyllä naisen kannattaa ikänsä ottaa huomioon ratkaisuja tehdessään, vaikka miten olisi nuorekas ja hyväkuntoinen ja tuntisi itsensä teinitytöksi vielä 4-kymppisenä niin kyky saada lapsia ei kulje käsi kädessä näiden asioiden kanssa. Ja peruuttaa ei voi. Aina voi odottaa mutta siihen aikaan jolloin oli hedelmällinen ei voi enää palata siitä ajasta jossa ei enää sitä ole. Eikä se myöskään ole epäreilua jos 35 -vuotias nainen ei sitten saakaan lapsia kun niitä vihdoin päättää alkaa tekemään. Se on biologiaa ja se pitäisi olla jokaisen tiedossa. Sen sijaan miehet voivat lastenhankintaansa siirtää vaikka kuinka pitkällle, tässä asiassa tasa-arvoa ei ole.

      Kypsemmällä iällä vanhemmaksi tuleminen yleensä sisältää sen että on kierretty aika tarkkaan baarit ja nähty jo mitä työelämäkin on parhaimmillaan ja pahimmillaan. Ehkä arvostus elämää lapsen kanssa voi olla korkeammalla kuin nuoremmalla joka saattaa kokea että niin paljon on näkemättä ja että aika lapsen kanssa on pois vielä mielenkiintoisemmista puuhista. Tietenkään ei voi yleistää, mutta usein näin.

      • Daddy35

        Kuten täällä on usein todettu, nuoriso se vasta huonossa kunnossa onkin kaikinpuolin. Kyllä terve nainen ehtii lapsia hankia ennen neljääkymppä.
        Melestäni itsekästä ja jopa sairasta hankkia lapsia siksi, että ne on nuorena hankittava että varmasti saa. Kyllä pitää osata ajatella lapsenkin etua ja miettiä, haluaako se syntyä siihen katastrofaaliseen elämään.


      • eräs äiti
        Daddy35 kirjoitti:

        Kuten täällä on usein todettu, nuoriso se vasta huonossa kunnossa onkin kaikinpuolin. Kyllä terve nainen ehtii lapsia hankia ennen neljääkymppä.
        Melestäni itsekästä ja jopa sairasta hankkia lapsia siksi, että ne on nuorena hankittava että varmasti saa. Kyllä pitää osata ajatella lapsenkin etua ja miettiä, haluaako se syntyä siihen katastrofaaliseen elämään.

        Mistäköhän se sitten johtuu että lapsettomuutta on nykyisin enemmän kuin ennen? On ihan biologinen tosiasia että naisen hedelmällisyys lähtee laskemaan huomattavalla vauhdilla 35 ikävuodesta lähtien. Ja harvemman alle 3-kymppisen elämä nyt ihan katastrofaalista on ja jos on niin SE on kummallista.


      • Idiooteille tiedoksi
        eräs äiti kirjoitti:

        Mistäköhän se sitten johtuu että lapsettomuutta on nykyisin enemmän kuin ennen? On ihan biologinen tosiasia että naisen hedelmällisyys lähtee laskemaan huomattavalla vauhdilla 35 ikävuodesta lähtien. Ja harvemman alle 3-kymppisen elämä nyt ihan katastrofaalista on ja jos on niin SE on kummallista.

        Sehän kertoo vain siitä, että maailma tuoattu täyteen teitä kusipäitä!
        -Ei se aInakaan sitä kerro, että kaikkien pitää alkaa viattomia lapsia sotkemaan nuoruussotkuihinsa varmistaakseen jotta vain saa lapsia. Lapsettomuutta on ihan samalla tavalla kakskympiusissä kuin kolmiviitosen ylittäneillä, mutta kakskymppiset eivät mene hoitoihin.
        Kyllä teidän kuspäiden tulisi miettiä kannattaako teidän lainkaan tyhmiä geenejänne jakoon laittaa laumakäytöksen takia ainakaan järjettömiin elämäntilanteisiin ja nuorena.


      • Rumat sikiää
        eräs äiti kirjoitti:

        Mistäköhän se sitten johtuu että lapsettomuutta on nykyisin enemmän kuin ennen? On ihan biologinen tosiasia että naisen hedelmällisyys lähtee laskemaan huomattavalla vauhdilla 35 ikävuodesta lähtien. Ja harvemman alle 3-kymppisen elämä nyt ihan katastrofaalista on ja jos on niin SE on kummallista.

        Päin vittua menee monen elämä alle kolmikymppisenä, mutta silti pitää lapsi siittää vain siksi, kun
        muillakin avuttomilla.
        Mielestäni tyhmien ei tulisi jatkaa geenejään, mutta muksi teette sen?


      • mammamiiiijaah
        Daddy35 kirjoitti:

        Kuten täällä on usein todettu, nuoriso se vasta huonossa kunnossa onkin kaikinpuolin. Kyllä terve nainen ehtii lapsia hankia ennen neljääkymppä.
        Melestäni itsekästä ja jopa sairasta hankkia lapsia siksi, että ne on nuorena hankittava että varmasti saa. Kyllä pitää osata ajatella lapsenkin etua ja miettiä, haluaako se syntyä siihen katastrofaaliseen elämään.

        Itse en ainakaan nuorena äitinä koe, etten olisi lapseni etuja miettinyt ennen hänen syntymää. En ole hankkinut lastani, vain sen takia, että nuorena se on "pakko tehdä". Minulla on koulutus, työhistoria, asuntolaina ja sitäkautta oma asunto, ei ole hinkua juosta baareissa jne. Joten mielestäni omassa elämässäni on ollut hyvät lähtökohdat saada tuo lapsi nuorena niinkuin monella muullakin nuorella äidillä tai isällä.
        Joten mitähän katastrofaalista elämää daddy35 tarkoitit? Yhtä hyvin se elämä voi olla todella "katastrofaalista" vielä silloin 30 kympin hujakoilla ja sen jälkeenkin.....


      • hohoooo
        Rumat sikiää kirjoitti:

        Päin vittua menee monen elämä alle kolmikymppisenä, mutta silti pitää lapsi siittää vain siksi, kun
        muillakin avuttomilla.
        Mielestäni tyhmien ei tulisi jatkaa geenejään, mutta muksi teette sen?

        hei te "idiooteille tiedoksi" ja "rumat sikiää", lukekaapa omat tekstinne ääneen itsellenne ja miettikää sitten, mitä se teistä kertoo.
        Ette taida itse olla kovinkaan fiksua porukkaa? Ja tämähän selkiää teidän kirjoitus- ja ajattelu tavasta.


      • Äläs nipota
        hohoooo kirjoitti:

        hei te "idiooteille tiedoksi" ja "rumat sikiää", lukekaapa omat tekstinne ääneen itsellenne ja miettikää sitten, mitä se teistä kertoo.
        Ette taida itse olla kovinkaan fiksua porukkaa? Ja tämähän selkiää teidän kirjoitus- ja ajattelu tavasta.

        Eihän tänne kukaan jaksa skarpata jotain äidinkielellisesti oikeaoppista tekstiä, vaikka osaisikin. Kait te nyt asiat sisäistätte jos pikaiseen "raapaisee"?
        Kaikilla ei ole aikaa mitään kahtakymmentä minuuttia kirjoittaa pientäkin litaniaa ja oikoluettaa jollakin, eli tajutkaa nyt se, että ei täällä mitään vitun äidinkielen oppeja olla esittelemässä ja esittämässä viisaampaa kuin onkaan sillä, että itse skarppaa ja oikoluettaa, kun aikaa on, ja sitten vittuilee muille jotka eivät jaksa skarpata. Tajutkaa asian pointti!


    • 30v hyvä ikä

      Ihminen on nuori iältään täyttäessään 35-vuotta. Olemukseltaan kuitenkin vanhoja tuossa iässä ovat he, jotka tekevät lapsia nuorina, koska lapset vanhenta ilmeisesti?
      Jos joku tekee eka lapsen kolmivitosena, voi tämä olla todella nuorekas ja siksi hommat toimii.

      On todellä järjetöntä se jis joku, että tehdään nuorena lapsia huonoon tilanteeseen siksi, kun muutkun, kun nuorena pitää lapset tehdä ym. järjetöntä. Kyllä Vastuullinen ihminen hankkii lapset ollessaan kypsä ja kun elämä sekä perusedellytykset -etenkin parisuhde on kunnossa, ja ne ei ole kunnossa ennen kolmeakymppiä jos sittenkään.

      Ihmettelen statuslapsia ja kaikenlaista kituuttamista huonoissa parisuhteissa sun muuta diippii shittii..!

      • jfdka

        Eikö se ole yhtään järjetöntä, että tehdään lapsia 35 vuotiaana, koska se on viimeinen tilaisuus?

        Itse olen ollut saman miehen kanssa 13 vuotta eli 17 vuotiaasta lähtien. Ei, meillä ei ole vielä lapsia, mutta parisuhteemme puolesta olisimme voineet hankkia niitä jo 10 vuotta sitten. Emme myöskään ole ikinä harrrastaneet juhlimista, joten se ei olisi ollut mikään este. Talousasiatkin ovat olleet alusta asti hyvin, koska mies on 6 vuotta vanhempi, ja oli jo koulutettu ja työelämässä kun muutimme yhteen 12 vuotta sitten.

        Mun mielestä on vaan järjetöntä, että joku voi promota, että nuoret vanhemmat ovat huonoja vanhempia. Tulee ihan vaistomainen tarve puolustaa heitä. Siskoni on mielestäni maailman paras äiti, vaikka sai ensimmäisen lapsensa jo 23 vuotiaana ja hänellä oli 4 lasta jo alle 30 vuotiaana. Kaikki lapsensa hoitaa kotona kouluikään saakka eikä ole koko tänä aikana lähtenyt minnekään bilettämään.

        Mitä se kenellekään kuuluu, että minkä ikäisinä noita lapsia hankkii.


    • ihmettelen vaan

      Ihmeellisiä näkemyksiä täällä. Mikä ihmeen maaginen raja tuo 30 oikein on? Tuntuu olevan yhden jostain syystä katkeran ihmisen propagandaa tuo alle 3-kymppisten tuomitseminen kypsymättömiksi äideiksi. Miten se palvelee tämän palstan odottavia äitejä?

      Hyvin harva äidiksi tuleva varmaankin laskelmoi ikää, jolloin hankkia lapsia. Eikä niitä lapsia tosiaan tilata tiettynä hetkenä, vaan niitä saadan silloin kun biologia sen mahdollistaa.

      Ja mikä on oikea aika tulla äidiksi? Se on täysin yksilökohtaista, eikä ole mitään tiettyä oikeaa aikaa. Tärkeintä kai on, että nainen itse kokee olevansa valmis äidiksi. Äidiksi tulo ei edellytä tiettyä koulutusta, työkokemusta tai maallista mammonaa. Ne äitiyden eväät tulevat ihan jostain muualta. Oli se tuleva äiti sitten 25 tai 35, niin yhtä suuri elämänmuutos naisella on joka tapauksessa edessä, eikä siihen muutokseen voi mitenkään valmistautua etukäteen. Toki on hyvä, jos tietyt peruspuitteet lasta hankkiessa on olemassa, mutta mitään täydellistä elämää se ei edellytä.

      Ja tuosta nuorekkuudesta... Eiköhän siihen kaikkein eniten vaikuta ihmisen elintavat sekä geenit. Huonot elintavat vanhentavat ihmistä, oli ikä mikä tahansa. Nuorena äidiksi tullut voi säilyä nuorena vielä pitkään, jos pitää itsestään huolta. Samoin lapseton tai vanhempana äidiksi tullut. Sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, missä iässä ne lapsensa saa.

      • Tutkimukset puhuvat puol

        Tutkimukset puhuvat puolestaan. Lapsenteko luvanvaraiseksi niin, että alin ikäraja naisille 30v ja miehille 32v. Suhteen minimikesto 8-vuotta, maksimilapsimäärä 2 per nainen ym, niin vähenee ongelmat.


      • fjdk
        Tutkimukset puhuvat puol kirjoitti:

        Tutkimukset puhuvat puolestaan. Lapsenteko luvanvaraiseksi niin, että alin ikäraja naisille 30v ja miehille 32v. Suhteen minimikesto 8-vuotta, maksimilapsimäärä 2 per nainen ym, niin vähenee ongelmat.

        Jos me n. 30 vuotiaat tehtäisiin vain 2 lasta, kukaan ei hoitaisi meitä vanhainkodissa. Ei olisi henkilökuntaa.


    • 5truhj

      Heh, mitä tarkoittaa tämä yhtälö lapset ja vanha ts. 30 vuotias? Millä lailla se tulee näkymään perheen elämässä, jollei nyt oteta huomioon sitä, että raskautuminen voi olla himpun vaikeampaa kuin nuoremmalla. Luojalle kiitos minen saanut lapsiani vielä siellä 20v. hujakoilla. Näiden koliikki-itkujen kanssa se itsekäs ja menevä kaveri olisi ollut helisemässä :)

      • Miehen tarina

        No en tiedä, mutta minulle ja vaimonteleleelleni tulee lapsi ja me ollaan ihan helvetin onnellisia. Olemme nuorekkaita kolmivitosia sitten molemmat. Hyvässä kunnossa ollaan, vaikka emme mitään himoliikkujia ole, mutta kuntotestejä elämässään läpäiseenä ja kuntosalilla ym. harrastusympäristöissä sen näkee, että ikätovereihinsa verrattain hyväkin kuntoiset nuoret ihan rapakunnossa meihin kolmivitosiin verrattuna ja mitä enempi ikää, sen heikompi kondis. Kunnostamme molemmat huolehditaan ja emännälle pitänyt jo vähän varovasti sanoa, että eiköhän ohjatut jumpat jo piisaa tuollaiseksi 1.5 vuodeksi nyt kun odottaa. Mutta nyt kun kykenee jumppamaan, niin saahan sitä jumpata. Synntytyksen jälkeen ei ilmeisen terveellistä olekkaan jumpata, kun menee piirakka pilalle jos kohtu laskeumaa tulee? :)
        Ylipainoa ei ole muuta kuin minulla miehellä himpun, ja sekin lihaksesta johtuvaa BMI;n nousua:) -Tosin ei meikäläisenkään kokoinen melkein kaksimetrinen jätkä alle satakiloikseksi pääsisikään ilman että olisi riisitautinen, niin näyttäähän se BMI (body mass index) ihmeen isoja lukemia, kun lihasta sattuu kertyneen. Alkoa meillä otetaan hyvässä seurassa eli aina kun meillä vieraita tai me jossakin kylässä. Jokunen rööki/ sikari/ nuuskapaakku menee minulla (miehellä) aika-ajoin eri harrasteiden parissa per vuosi. -kiva joskus istua kannonnokkaan ja vetästä sigge rauhassa teekupposen kanssa ja miettiä maailmanmenoa. Tupakkaa menee ehkä aski, nuuska purkki ja sikaria rasia - eli ei paha?
        En kyllä olisi tämän parempaa ikää tälle isäksitulemiselle keksinyt, vaikka itse olen lapsia jo pitkään halunnut -noin 8-vuotta. Oli vaan esteenä vaimokkeen pakotettu halutomuus lapsiin, eli opiskelut. Itselläni oli sitten omat ulkomankomennukset tuossa. Myönnän; meinasi se vähän stressikin tulla kun joitakin poliitikkojen veronkeruumielessä väärentämiä tilastoja luki lapsettomuuksista jne, että helkkari kun tuo nainen tajuaisi nyt jättää opiskelut hetkeksi ja tehdä lapsia, kun tilastojen mukaan alkaa olla kohta ikää liikaa. Mutta omaa järkeä kun käytti ja katsoi peiliin niin tiesi, ettei niihin tilastoihin kannata tuijjottaa, vaan ihmiset ovat yksilöitä.
        Tiesin kuitenkin aina, että me saamme lapsen yhdessä tai erikseen jos emme lapsetta kykenisi elämään -olemme niin hyvässä kunnossa. Ajattelin aina; jos maailma on oikeudenmukainen, niin meistä tulee vanhempia, koska me jos joku voimme tarjota lapselle hyvän ja turvallisen kodin, elämänoppeja sun muuta henkistä, kun olemme kokeneita. Rahaahan tässä ei ole hienoihin autoihin ja muuhun turhuuteen, mutta hankitaan rahaa jos siltä tuntuu että tarvitsee vaikkapa uutta autoa, kun sitähän saa kun käyttää aivojaan joissa on järkeä elämänkokemuksen myötä, eikä pyöri valtamassan mukana ihan tollona velkaantumassa kulissiensa takia. Veklaksi ostamista emme suosi, mutta talohan on kaikkien hankittava velaksi, vaikkakin onhan siitä hyötyäkin talovelasta, kun saa verovähennystä.


      • Miehen tarina
        Miehen tarina kirjoitti:

        No en tiedä, mutta minulle ja vaimonteleleelleni tulee lapsi ja me ollaan ihan helvetin onnellisia. Olemme nuorekkaita kolmivitosia sitten molemmat. Hyvässä kunnossa ollaan, vaikka emme mitään himoliikkujia ole, mutta kuntotestejä elämässään läpäiseenä ja kuntosalilla ym. harrastusympäristöissä sen näkee, että ikätovereihinsa verrattain hyväkin kuntoiset nuoret ihan rapakunnossa meihin kolmivitosiin verrattuna ja mitä enempi ikää, sen heikompi kondis. Kunnostamme molemmat huolehditaan ja emännälle pitänyt jo vähän varovasti sanoa, että eiköhän ohjatut jumpat jo piisaa tuollaiseksi 1.5 vuodeksi nyt kun odottaa. Mutta nyt kun kykenee jumppamaan, niin saahan sitä jumpata. Synntytyksen jälkeen ei ilmeisen terveellistä olekkaan jumpata, kun menee piirakka pilalle jos kohtu laskeumaa tulee? :)
        Ylipainoa ei ole muuta kuin minulla miehellä himpun, ja sekin lihaksesta johtuvaa BMI;n nousua:) -Tosin ei meikäläisenkään kokoinen melkein kaksimetrinen jätkä alle satakiloikseksi pääsisikään ilman että olisi riisitautinen, niin näyttäähän se BMI (body mass index) ihmeen isoja lukemia, kun lihasta sattuu kertyneen. Alkoa meillä otetaan hyvässä seurassa eli aina kun meillä vieraita tai me jossakin kylässä. Jokunen rööki/ sikari/ nuuskapaakku menee minulla (miehellä) aika-ajoin eri harrasteiden parissa per vuosi. -kiva joskus istua kannonnokkaan ja vetästä sigge rauhassa teekupposen kanssa ja miettiä maailmanmenoa. Tupakkaa menee ehkä aski, nuuska purkki ja sikaria rasia - eli ei paha?
        En kyllä olisi tämän parempaa ikää tälle isäksitulemiselle keksinyt, vaikka itse olen lapsia jo pitkään halunnut -noin 8-vuotta. Oli vaan esteenä vaimokkeen pakotettu halutomuus lapsiin, eli opiskelut. Itselläni oli sitten omat ulkomankomennukset tuossa. Myönnän; meinasi se vähän stressikin tulla kun joitakin poliitikkojen veronkeruumielessä väärentämiä tilastoja luki lapsettomuuksista jne, että helkkari kun tuo nainen tajuaisi nyt jättää opiskelut hetkeksi ja tehdä lapsia, kun tilastojen mukaan alkaa olla kohta ikää liikaa. Mutta omaa järkeä kun käytti ja katsoi peiliin niin tiesi, ettei niihin tilastoihin kannata tuijjottaa, vaan ihmiset ovat yksilöitä.
        Tiesin kuitenkin aina, että me saamme lapsen yhdessä tai erikseen jos emme lapsetta kykenisi elämään -olemme niin hyvässä kunnossa. Ajattelin aina; jos maailma on oikeudenmukainen, niin meistä tulee vanhempia, koska me jos joku voimme tarjota lapselle hyvän ja turvallisen kodin, elämänoppeja sun muuta henkistä, kun olemme kokeneita. Rahaahan tässä ei ole hienoihin autoihin ja muuhun turhuuteen, mutta hankitaan rahaa jos siltä tuntuu että tarvitsee vaikkapa uutta autoa, kun sitähän saa kun käyttää aivojaan joissa on järkeä elämänkokemuksen myötä, eikä pyöri valtamassan mukana ihan tollona velkaantumassa kulissiensa takia. Veklaksi ostamista emme suosi, mutta talohan on kaikkien hankittava velaksi, vaikkakin onhan siitä hyötyäkin talovelasta, kun saa verovähennystä.

        Ihan tahalleen tässä onkin eletty tällaista laadukasta mutta ei kulutushysteeristä elämää, koska tämä on paljon vapaampaa. Ruokaan menee 150 - 200€/kk , eli siinä syö yksi tai kaksi naperoa samaan laskuun, kun osataan itse tehdä laadukasta ruokaa ja se on vähän niin kuin harrastus minulle ja naisellekin. Vauvanruuatkin ajattelin tehdä itse tai teemme ne yhdessä, niin ei tarvitse vetää lisäaine-Piltiä lapsen;)
        Suhdetta takana meillä 16 vuotta ja on ollut ylä- ja alamäkeä suhteessa , kun tuli tuossa vieraisiin minulla hairahduttua vuosia sitten :( -Kaduttaa kovasti edelleen. Mutta oppikin siinä, että miten paskamainen temppu se pettäminen toiselle voi olla ja sen, miten tärkeä toinen on. -Oli silloin vähän sellainen alamäki suhteessa vähän näihin erilaisiin tulevaisuudensuunnitelmiin osin varmaan liityen . Oli ensimmäinen ja viimeinen haurahdus ainakin minulle! Jos joskus menee heikosti, sitten ensin erotaan ensin ennen uutta kumppania. - En kyllä usko että eroamme, mutta vannomatta paras. Nyt tllä hetkellä pakko sanoa, että onneksi tullut sillon kriisissä erottua. kun tässä on todella taas rakastunut uudelleen ja uudelleen tuohon naiseen tämän raskauden takia, ellei sitten on aina ollut rakastunut mutta sokea. Tervepäisiä on aina oltu molemmat, eikä lääkityksiä ole, niin voisiko enää parempaa ajankohtaa olla lapselle? On nähty maailmaa, elämää, hyvää ja pahaa työssä ja vapaalla, mutta kaikesta omista ja toisten virheistä on onneksi otettu vain opiksi ja viisastuttu tulevaisuutta ajatellen. Terveys kun säilyisi hyvänä, mutta sitäkin on itse edistetty sen minkä pystyy.
        -Tosiaan joo, puhun vaimontelekeestäni. Emme ole edes naimisiin menneet ja tuskin menemmekään. Miksi menisimme, kun avioliitot eivät nykyisin kestä syystä, että on hokutuksia ja nainen ei enää elä miehen alistamana henkisesti, fyysisesti ja taloudellisesti? Muutenkin avioliitto on ihan pinnallinen asia ollut aina jos oikein ajatellaan asiaa. Ei rakkauteen tarvita mitään avioliittoja! Meilläkään ei nainen ole mitenkään alistettu eikä mies. Vaimontelekeellä on mm. miespuolisia ystäviä ja tällä miehellä ei ota lujille, eli itsetunto lienee molemmilla jokseenkin kunnossa?
        Kotosalla viihdytään ja yhdessä, mitä nyt joskus omiakin laivareissuja sun muuta, harvakseltaan ulkomanmatkojakin kaverin kanssakin, niin eiköhän tässä lapsi tai kaksi mene seassa. Menot on menty jo tässä viimeisen 20 vuoden nuoruuden aikana, niin ei ole hirveää hinkua enää meininkeihin mukaan. Pikkujouluissa jos joskus käy, se riittää ja harvakseltaan joku jätkien/ likkojenilta tai risteily ihan virkistymismielessä, ettei mökkiinny, niin se on siinä. Alkoholin nauttiminenkin jää minulla näköjään itsestään vähemmälle, kun ei vain jaksa enää. Saunakaljat on muuttuneet saunalimppariksi ja samaten ruokaoluet nyt tämän raskauden alkamisen jälkeen.
        Kiva se kuitenkin nyt, menneisyydessä ja tulevaisuudessa on ja on ollut hyvässä seurassa mökkeillä tai grillata hyvää ruokaa terassilla ja ottaa viiniä, olutta, siideriä ja viinaa sekä saunoa -mutta siis vain hyvässä seurassa.

        Mitä tulee tähän lapsen alkuunsaattamiseen, niin meillä oli yritystä tosissaan ehkä sen 4 - 6 kuukautta. Yrittäminen jos joku on stressaavaa ja latistaa fiilikset seksistä ainakin minulla.

        Niin, että onko 30v sitten liian vanha? -Mielestäni EI. Meillä kaveripiirissä lapsia tehty 30 - 30 vuotiaina, eikä kukaan yhtä lukuunottamatta ole valittanut, ja sekin valittaja elää vain huonossa parisuhteessa Muutenkin vanheneminen on yksilöllinen asia ja itse ainakin olen tiennyt aina komikymppisten jälkeen, että olen mies parhaassa iässä, elämä ja kaikki kiva vielä edessäpäin, - ja niin se näyttää olevan. Vaimontekeleeni on ikäistään kymmenen vuotta nuoremman näköinen ja oloinen.
        Ei pelota pätkääkään valvotut yöt, vaipanvaihdot sun muut, kun on kokemusta elämästä. Ja vaikka en vuorotöistä pitänytkään vaan lopetin sen pelleilyn lyhyeen 10-vuotta niitä öitä valvottuani ja aikaista aamua ja iltaa tehdesäni, silti olen varma, että lapsi myöskin antaa voimia jaksaa, mutta se tarkoittaa sitä, että aidosti itse haluaa sen lapsen hankkia parisuhteeseen ja että on elämä muuten kunnossa.

        Kysynkin siis vastakysymyksenä, että monellako alle kolmikymppisellä on syntyneelle tai syntymättömälle lapselle ollut tarjota vastaavia puitteita tänne syntymiseen? Elämänkokemusta ja näkemystä kun ei voi saada kuin elämällä!


      • Janne J.
        Miehen tarina kirjoitti:

        Ihan tahalleen tässä onkin eletty tällaista laadukasta mutta ei kulutushysteeristä elämää, koska tämä on paljon vapaampaa. Ruokaan menee 150 - 200€/kk , eli siinä syö yksi tai kaksi naperoa samaan laskuun, kun osataan itse tehdä laadukasta ruokaa ja se on vähän niin kuin harrastus minulle ja naisellekin. Vauvanruuatkin ajattelin tehdä itse tai teemme ne yhdessä, niin ei tarvitse vetää lisäaine-Piltiä lapsen;)
        Suhdetta takana meillä 16 vuotta ja on ollut ylä- ja alamäkeä suhteessa , kun tuli tuossa vieraisiin minulla hairahduttua vuosia sitten :( -Kaduttaa kovasti edelleen. Mutta oppikin siinä, että miten paskamainen temppu se pettäminen toiselle voi olla ja sen, miten tärkeä toinen on. -Oli silloin vähän sellainen alamäki suhteessa vähän näihin erilaisiin tulevaisuudensuunnitelmiin osin varmaan liityen . Oli ensimmäinen ja viimeinen haurahdus ainakin minulle! Jos joskus menee heikosti, sitten ensin erotaan ensin ennen uutta kumppania. - En kyllä usko että eroamme, mutta vannomatta paras. Nyt tllä hetkellä pakko sanoa, että onneksi tullut sillon kriisissä erottua. kun tässä on todella taas rakastunut uudelleen ja uudelleen tuohon naiseen tämän raskauden takia, ellei sitten on aina ollut rakastunut mutta sokea. Tervepäisiä on aina oltu molemmat, eikä lääkityksiä ole, niin voisiko enää parempaa ajankohtaa olla lapselle? On nähty maailmaa, elämää, hyvää ja pahaa työssä ja vapaalla, mutta kaikesta omista ja toisten virheistä on onneksi otettu vain opiksi ja viisastuttu tulevaisuutta ajatellen. Terveys kun säilyisi hyvänä, mutta sitäkin on itse edistetty sen minkä pystyy.
        -Tosiaan joo, puhun vaimontelekeestäni. Emme ole edes naimisiin menneet ja tuskin menemmekään. Miksi menisimme, kun avioliitot eivät nykyisin kestä syystä, että on hokutuksia ja nainen ei enää elä miehen alistamana henkisesti, fyysisesti ja taloudellisesti? Muutenkin avioliitto on ihan pinnallinen asia ollut aina jos oikein ajatellaan asiaa. Ei rakkauteen tarvita mitään avioliittoja! Meilläkään ei nainen ole mitenkään alistettu eikä mies. Vaimontelekeellä on mm. miespuolisia ystäviä ja tällä miehellä ei ota lujille, eli itsetunto lienee molemmilla jokseenkin kunnossa?
        Kotosalla viihdytään ja yhdessä, mitä nyt joskus omiakin laivareissuja sun muuta, harvakseltaan ulkomanmatkojakin kaverin kanssakin, niin eiköhän tässä lapsi tai kaksi mene seassa. Menot on menty jo tässä viimeisen 20 vuoden nuoruuden aikana, niin ei ole hirveää hinkua enää meininkeihin mukaan. Pikkujouluissa jos joskus käy, se riittää ja harvakseltaan joku jätkien/ likkojenilta tai risteily ihan virkistymismielessä, ettei mökkiinny, niin se on siinä. Alkoholin nauttiminenkin jää minulla näköjään itsestään vähemmälle, kun ei vain jaksa enää. Saunakaljat on muuttuneet saunalimppariksi ja samaten ruokaoluet nyt tämän raskauden alkamisen jälkeen.
        Kiva se kuitenkin nyt, menneisyydessä ja tulevaisuudessa on ja on ollut hyvässä seurassa mökkeillä tai grillata hyvää ruokaa terassilla ja ottaa viiniä, olutta, siideriä ja viinaa sekä saunoa -mutta siis vain hyvässä seurassa.

        Mitä tulee tähän lapsen alkuunsaattamiseen, niin meillä oli yritystä tosissaan ehkä sen 4 - 6 kuukautta. Yrittäminen jos joku on stressaavaa ja latistaa fiilikset seksistä ainakin minulla.

        Niin, että onko 30v sitten liian vanha? -Mielestäni EI. Meillä kaveripiirissä lapsia tehty 30 - 30 vuotiaina, eikä kukaan yhtä lukuunottamatta ole valittanut, ja sekin valittaja elää vain huonossa parisuhteessa Muutenkin vanheneminen on yksilöllinen asia ja itse ainakin olen tiennyt aina komikymppisten jälkeen, että olen mies parhaassa iässä, elämä ja kaikki kiva vielä edessäpäin, - ja niin se näyttää olevan. Vaimontekeleeni on ikäistään kymmenen vuotta nuoremman näköinen ja oloinen.
        Ei pelota pätkääkään valvotut yöt, vaipanvaihdot sun muut, kun on kokemusta elämästä. Ja vaikka en vuorotöistä pitänytkään vaan lopetin sen pelleilyn lyhyeen 10-vuotta niitä öitä valvottuani ja aikaista aamua ja iltaa tehdesäni, silti olen varma, että lapsi myöskin antaa voimia jaksaa, mutta se tarkoittaa sitä, että aidosti itse haluaa sen lapsen hankkia parisuhteeseen ja että on elämä muuten kunnossa.

        Kysynkin siis vastakysymyksenä, että monellako alle kolmikymppisellä on syntyneelle tai syntymättömälle lapselle ollut tarjota vastaavia puitteita tänne syntymiseen? Elämänkokemusta ja näkemystä kun ei voi saada kuin elämällä!

        Siis täh? Mikä on ketjun tarkoitus?
        30 vuotias vanha? Ja tällainen määrä tekstiä tästä asiasta... Huh huh!

        Taitaa porukka olla sekaisin kuten internetissä yleensä. asiat paisuu isoiksi kun kaikki lukee kaikkien kertomuksia.

        Taitaa olla mieli nyrjähtänyt jos tosissaan joku kirjoittaa tästä näinkin paljon.

        Vanha on vanha, olisko 60 vuotiaasta ? No yleensä !

        30 vuotias nainen on yleensä kaunis ja täydellinen. Siitähän nämä 20 vuotiaat teinitytöt katkeroituvat ja tulee näitä kiukkuisia juttuja tänne.


      • ylpeäMami
        Janne J. kirjoitti:

        Siis täh? Mikä on ketjun tarkoitus?
        30 vuotias vanha? Ja tällainen määrä tekstiä tästä asiasta... Huh huh!

        Taitaa porukka olla sekaisin kuten internetissä yleensä. asiat paisuu isoiksi kun kaikki lukee kaikkien kertomuksia.

        Taitaa olla mieli nyrjähtänyt jos tosissaan joku kirjoittaa tästä näinkin paljon.

        Vanha on vanha, olisko 60 vuotiaasta ? No yleensä !

        30 vuotias nainen on yleensä kaunis ja täydellinen. Siitähän nämä 20 vuotiaat teinitytöt katkeroituvat ja tulee näitä kiukkuisia juttuja tänne.

        sori vaan janne J mutta yleensã se toisin päin menee :D hahah en ole ikinä kadehtinu mitää 30 vuotiasta. Olen 100% tyytyväinen ulkonäkööni ja rypyttömään ihooni ! t. 18v hoikka kaunis ja nuori äiti.lapset hankitaan sillon kun niitä luonnollisesti tulee. luonnotonta hankkia 40 vuotiaana jollain keino tekosilla ruiskuilla ja sitte maha auki ku ei enää edes voimaa ponnistaa vauvaa ulos. Ja kuka sitä vauvaa hoitaa sitten kun on itse niin vanha? miettikää järjellã suomalaiset...on täällä suomesaa kyllä iha idioottimaista porukkaa hahhah


    • jerdfge

      n. 10 vuotta sitten se oli tosi vanha :D Nyt kun 30 täytän, naurahdin juuri, että en minä itseäni sen vanhemmaksi koe, vaikka silloin kouluaikana monesti mietin niitä perheellisiä kolmekymppisiä, joilla kaikki on niin tylsää :D

    • ..................

      Siis ihan lääketieteellinen tosiasia on, että lääkärit kannustavat tekemään lapset alle 30-vuotiaana ja ihanteellisin ikä biologisesti on päälle kaksikymppisenä. Valtakunnallinen ohjeistus on, että lääkärit jotka määräävät ehkäisyä noin 30v.naisille ja sitä vanhemmille, on tämän yhteydessä otettava keskustelun aiheeksi lasten hankinta ja se, että riskit kasvavat esim. välillä 30-35v. todella paljon. Ja näin lukee ihan lääkärien tietokannassa Terveysportissa. Nyky-yhteiskunta on saanut monet kuvittelemaan, että lapset tulee hankkia kun on ns. vanha ja kaikki lasta varten on "valmista". Minulle ainakin lapset ovat vain yksi elämänvaihe eikä minun tarvitse rakentaa sille pohjaa koko kymmentä vuotta ajalla 20-30v, olen 24-vuotiaana ammattikorkeasta valmistunut ja vakitöissä -kuten suurin osa ikäryhmästäni. En koe, että baareissa tulisi juosta. Nykyään on paljon lapsettomuutta, koska ihmiset kuvittelevat että on ok tehdä lapsia yli 30-vuotiaana. Valitettavasti lapsettomuushoidoilla pystytään kompensoimaan vain osa näistä, monet jäävät lapsettomiksi ja suurimpana syynä on ikä. En ole saanut yhteiskunnalta ja ihmisiltä mitään muuta, kuin positiivista palautetta siitä, että tein lapsen nuorena. Päälle 30v. on vanha ensimmäisen lapsen saavaksi, keski-ikäkin on 28v. Tästä on ihan turha kiistellä, koska tämä on lääketieteellistä faktaa että parikymppisenä ihmisen keho on luotu lisääntymään. Jos joku haluaa spekuloida omalla mutukokemuksella, kuinka itse ja oma kaveripiiri ei olisi ollut valmis saamaan lapsia päälle 20v, siitä vaan -se kertoo vain sinun maailmastasi.

    • ...............

      Väestöliiton perhebatrometri 2005, kertoo että 90% suomalaisista perheistä on haastattelututkimuksessa sitä mieltä, että lapset tulee hankkia alle 30-vuotiaana.

      "Vastaajista vain 10 % koki, että lapset pitää hankkia vasta yli 30-vuotiaana, kun itse on ensin aikuistunut. Useammin tätä mieltä olivat luonnollisesti vanhempana perheellistyneet. Lapset pitää hankkia nuorena -väitettä kannatti yli puolet vastaajista."

      Valtaosa suomalaista siis kannattaa lasten hankkimista nuorena.

      • ...

        Barometrissä vertailtiin 20v ja 30v lapsen saaneita pareja:
        Puolet vastaajista ilmoitti lisäksi parisuhteensa parantuneen lapsen myötä, varsinkin nuoremmat. Kuitenkin melko monet kolmekymppiset naiset kokivat parisuhteensa päinvastoin huonontuneen.
        Perheellistyminen on tuonut tullessaan myös omat haasteensa. Vaikka moni vastaaja koki parisuhteensa parantuneen lapsen myötä, on toisaalta parisuhteen hoitamiselle ollut vaikea löytää enää aikaa. Näin ajatteli kolme viidestä vastaajasta, useimmin kolmekymppiset naiset ja harvimmin kaksikymppiset miehet. Kolmasosa kolmekymppisistä oli kokenut vaikeaksi lapsenvahdin löytämisen silloin kun haluaisi olla kahdestaan puolison kanssa. Myös lapsen hoitamisen rankkuus oli yllättänyt monen vastaajan, erityisesti kolmekymppisenä perheellistyneet, joista lähes puolet ajatteli näin
        Taloudellisen tilanteen heikkeneminen, väsymys ja vapauden menetys olivat olleet useammin kolme- kuin kaksikymppisille naisille hankalia vanhemmuuden tuomia muutoksia.
        Kahdenkeskisen ajan määrään puolison kanssa oli tyytyväisiä vain kolmasosa vastaajista. Yhteydessä tähän oli tyytyväisyys seksielämään, sillä vain 40% vanhemman ja 65% nuoremman ikäryhmän vastaajista oli tyytyväisiä seksielämäänsä.
        Muista elämänalueista olivat vastaajat tyytyväisimpiä terveyteensä, johon tyytyväisiä oli peräti 73% vastaajista, useimmin siihen tyytyväisiä olivat kuitenkin kaksikymppisinä perheellistyneet miehet. Nuoria tyydyttivät myös mahdollisuudet järjestää omaa aikaa ja tavata ystäviä ja vanhempia oma tulotaso. Nuoret miehet olivat kaikkein tyytyväisimpiä päivittäiseen työaikaansa, kaikki miehet fyysiseen kuntoonsa ja harrastuksiin käytettävissä olevaan aikaan. Vähiten tyytyväisiä mahdollisuuteen järjestää omaa aikaa, harrastaa ja kuntoilla olivat kolmekymppiset naiset.
        Nuoremmat saivat apua arkeen hieman useammin sukulaisilta ja ystäviltä, vanhemmat taas turvautuivat tavallisimmin ostopalveluihin. Siivous- ja lastenhoitoapua saatiin eniten isovanhemmilta, nuoremmat myös sisaruksilta ja ystäviltä.

        Ja kolmekymppisenä on hienoa saada eka lapsi?... Ei siltä näytä tilastoissa.


    • Yks nainen

      Joskus aattelin, että kolmekymppinen on jo liian vanha kaikkeen, mutta en mää itteäni kovin paljon vanhemmaks tunne ku aikasemminkaan. Sitä paitsi näytänkin ikäistäni nuoremmalta. Ehkä ajattelun tasolla olen muuttunu joiltakin osin. Ja nyt hyväksyn itseni paremmin, sen miltä näytän ja muuta. Ja nyt en ihan aina mieti mitä toiset minusta ajattelee.

      Onhan se tosiasia, että naisella tuo hedelmällisyys laskee mitä enemmän vuosia tulee, mutta muuten ei missään sanota, että naisten pitäisi lapsia tehdä parikymppisenä. Eikä missään sanota, että pitäis ylipäätään tehdä lapsia, jos ei siihen tunne tarvetta. Jokainen tehköön omat ratkaisunsa. Ja mitä tulee siihen onko nainen parempi äiti nuorena vai vähän vanhempana, niin se on hyvin yksilöllinen asia. Kuitenkin monesti niillä, jotka tulevat äidiksi teini-iässä tai 20-20 on vielä opiskelut kesken ja saattavat asua vielä vanhempien luona, erityisesti teinit. Elämä on mennyt nykyään siihen suuntaan, että opiskelut viivästyy, kun opintojen ohella pitää työskennellä tai ei pääse sisään eri oppilaitoksiin, työtä on vaikea saada, kun monilla aloilla on heikentynyt työtilanne, monet opinnot kestää useita vuosia ja joillain aloilla vielä erikoistumiset päälle, joten valmis ei olla melkein koskaan. Muun muassa näiden seikkojen takia joudutaan sitten asumaan yhä pitempään vanhempien luona ja myös siksi, kun nykyään asuntojenkin hinnat ja vuokrat on yhä vain kallistuneet. Perheen perustaminen lykkääntyy sitten jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Ennen mentiin nuorena naimisiin ja saatiin lapset nuorena. Nainen saattoi olla nippa nappa 20, jos sitäkään kun sai ekan lapsensa. Mies kävi töissä ja vaimo oli kotiäiti ja ylipäätään ennen kuten esim. 1950- ja 60 -luvuilla oli helpompaa löytää töitä, vaikka silloinkin oli työttömiä, mutta nykyiseen verrattuna helpompaa. Monet myös asuivat silloin vielä maalla, joten maataloustöitä ainakin riitti. Ennen ei myöskään ollut niin varaa valita. Lapsia tehtiin, vaikka taloudellinen tilanne olis ollut huono tai vaikka vaimo tai mies ei olis niin halunnut, koska sukulaiset painostivat ja se vaan oli tapa, jos oli naimisissa. Naimisissa olevasta naisesta tuli yleensä äiti, vaikka ei niin olis halunnut ja vaikka ei olis siihen rooliin ollut luonteeltaan niin sopiva ja lasten piti sitten vaan sopeutua ja sietää, jos äiti ei aina jaksa tai halua seurustella heidän kanssaan. Ja ennen isätkin oli enemmän poissaolevia tai heidän oletettiin olevan, vaikka olihan toki ennenkin perheitä, joissa lasten kanssa vietettiin aikaa. Nykyään lapsia yleensä hankitaan, koska niitä halutaan. Enää ei lasten teko ole pakko ja vaan siks, koska se vaan on tapa. Nykyään voi valita.

    • Yks nainen

      Ennen lapsia tuli myös siks aika paljon, koska ehkäisykeinot olivat huonommat tai puuttuivat kokonaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe