Opettajan palkka

quintessentials

Kuinka paljon palkkaa opettajat (erityisesti esim. englanninopettajat) saavat kuukaudessa? Onko 2300€/kk realistinen nettopalkka pääkaupunkiseudulla, lukiossa työskentelevälle opettajalle?

Itse en siis ole opettaja, ihan muuten vain mietin työllistymismahdollisuuksia ja elämisen tasoa. Oletetaan, että yksiön hinta PK-seudulla on 800€/kk, kuukauden ruoat maksavat n. 200€ ja muut välttämättömät laskut (internet, matkakortti, vesi, sähkö yms.) ovat korkeintaan 100€. Onko mahdollista, että opettajallle jää näin ollen joka kuukausi yli tuhat euroa käteen, mikäli edellä mainittu palkka-arvio on edes vähänkään realistinen?

Olisi hienoa saada vastauksia päätoimisilta opettajilta, alalla ei sinänsä ole väliä, kunhan muodostuu jonkinlainen käsitys ko. ammatin palkkatasosta :)

Kiitos jo etukäteen.

26

13574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anteeksi valmiiksi

      Työehtosopimus löytyy netistä.

    • opixi

      Heh, kuule. Opettajat saavat sen verran palkkaa, että voivat juuri ja juuri syödä kilon paskaa Hakaniementorilla!

      • Anonyymi

        Kymmenen vuotta myöhemmin luokan opettajat eri puolella Suomea lakkoilevat heikon palkan ja lisääntyneen työmäärän takia.
        Täytyy sanoa että heikkoon suuntaan on menty tässä asiassa kun nykyään opettajien pitää selvittää oppilaiden ongelmia Wilman ja kännyköiden kautta työpäivän jälkeen, eikä tuosta kaikesta työmäärästä opettaja saa tietenkään palkkaa ja itselläni käy tuon takia opettajia sääliksi.
        Hoitajat, varhaiskasvattajat ja opettajat tarvitsevat muiden julkisen sektorin työntekijöiden tavoin palkkaohjelman, tai muuten ollaan hyvin pian siinä tilanteessa, että palkalla ei elä.
        Rupee hesassa olemaan niin kallista asuminen ja kustannukset ovat samalla nousseet viimeiset 15 vuotta raketin lailla ylös. Ihme että pientuloiset tai työttömät saavat asunnon sielä.
        Helsingin yhteislyseon yläkoulun opettajan lähtöpalkka on tällä hetkellä noin 2 860 euroa bruttona.


    • sdff

      tuo jää suunnilleen käteen eli netto

    • Aineenope

      Jotain tuollaista taitaa jäädä käteen. Oma palkkani lukiossa ilman ikälisiä on n. 3500 € bruttona. Käteen siitä jää reilut 2000 € kuukaudessa.

    • pääkaup

      Ei kyllä jää tuommoisia rahoja käteen.

      • changwhileyoucan

        Jos mietit ammatin valintaa (vai mikä nyt motiivisi olikaan), kokeile jotain muuta kuin lukion englannin opettajaa. Siihen on opiskeltava 2 kieltä, sijaisuuksissa et saa palkaa kesältä, opiskelut kestävät (lainaa ottaen) runsaasti yli 5 vuotta.

        Sen lisäksi virkoja ei ole kuin tietty määrä, johon hakijoita voi olla useita satoja (kuten viimeksi). Töitä kyllä saat, jos olet valmis muuttamaan esim Lappiin ja Pohjois- Suomeen.

        Sen lisäksi ilman virkaa tuhannet opettajat ovat työttöminä aivan jokainen kesä! Ja siihen sitten yrität selittää ympäristölle, että miksi minun työttömyyskauttani sanotaan lomaksi - eihän kausityöttömyyttä muuallakaan lomaksi sanota.


      • Oikeasti opettaja
        changwhileyoucan kirjoitti:

        Jos mietit ammatin valintaa (vai mikä nyt motiivisi olikaan), kokeile jotain muuta kuin lukion englannin opettajaa. Siihen on opiskeltava 2 kieltä, sijaisuuksissa et saa palkaa kesältä, opiskelut kestävät (lainaa ottaen) runsaasti yli 5 vuotta.

        Sen lisäksi virkoja ei ole kuin tietty määrä, johon hakijoita voi olla useita satoja (kuten viimeksi). Töitä kyllä saat, jos olet valmis muuttamaan esim Lappiin ja Pohjois- Suomeen.

        Sen lisäksi ilman virkaa tuhannet opettajat ovat työttöminä aivan jokainen kesä! Ja siihen sitten yrität selittää ympäristölle, että miksi minun työttömyyskauttani sanotaan lomaksi - eihän kausityöttömyyttä muuallakaan lomaksi sanota.

        Mitäs mahdat sönköttää? Englannin opettajan ei todellakaan tarvitse opiskella kahta kieltä (ellet jostain syystä laske yliopistojen pakkoruotsin läpi pääsemistä kielen opiskeluksi). Opinnot eivät myöskään missään nimessä kestä "reilusti" yli viisi vuotta. Itse suoritin englanninopintoni määräajassa, eli viidessä vuodessa, jonka jälkeen suoritin opettajanopintoni tasan vuodessa, niin kuin se lähes aina suoritetaan. Palkan suhteen ei todellakaan ole valittamista.


    • 13´8

      Opettajan palkka on aina niin kamalan mielenkiitoinen kysyttävä. Jos viitisi vähän slta nettiä, niin monetakin paikka se kyllä löytyy. Tässä yksi esimerkki.
      Palkka kun riippuu monesta tekijästä, niin vaikea sitä on yhdellä luvulla ilmaista.

      http://norssiportti.oulu.fi/~mixa/cgi-bin/palkka/index.cgi

    • 15+18

      Ammatinopettajana amiksessa (insinööri), pätevä, työkokemusta yli 14 v, käteen n. 2900 € / kk. Käteen jäävä osa riippuu tietenkin henk. koht. veroprosentista (mahdolliset matkakulut yms.) ja viikko-opetustuntien määrästä.

      • opiskele lisää

        Ääliö puhu bruttopalkasta.

        AMK ins. ylempi 12 v. pätevä.
        Todellinen ansio 3500 37 viikkotunnilla
        saaat 2400€ , ei huollettavia.

        2900 netto on sellaisen siitossonnin palkka jolla yhdeksän alaikäistä lasta ja 42 viikkotuntia opetusta:)

        Asia ei ole aivan yksiselitteinen!!


    • 17 vuotta alalla

      Aineenopettajan palkaa ei voi sanoa tarkasti siksi, koska siihen vaikuttaa niin moni asia, esim. tuntimäärä (osa tekee ns. minimitunneilla ja osa taas tekee ylitunteja paljonkin), ns. ikälisät (kauanko opetusvuosia on takana), opetusvelvollisuus (eri aineissa on hieman eri tuntimäärät) jne. Lisäksi esim. yo-kokeiden korjaamisesta maksettava korvaus vaihtelee aineittain ja paikkakunnittain. Kuukausipalkassa voi olla siis hyvinkin suuria heittoja. Jonkun kokeneen, paljon tunteja tekevän lehtorin BRUTTOpalkka voi kai alkaa 4:lla, mutta jonkun vähemmän aikaa alalla olleen BRUTTOpalkka voi alkaa 2:lla. Eli suurta vaihtelua on.

    • KT sivuilta
      • perhonen

        Olen lukiossa äidinkielen opettajana. KK-palkka vaihtelee hieman opetusvelvollisuuksien, ylityötuntien yms mukaan. Nettopalkka, josta liiton maksu vähennetty, on keskimäärin noin 2700-2900euroa. Bruttopalkka muistaakseni noin 4400-5000 välissä, sitä tulee nykyään harvemmin laskettua palkkalaskelmasta.
        Muutama ikälisä on tullut.


      • voi pyhä yksinkertai
        perhonen kirjoitti:

        Olen lukiossa äidinkielen opettajana. KK-palkka vaihtelee hieman opetusvelvollisuuksien, ylityötuntien yms mukaan. Nettopalkka, josta liiton maksu vähennetty, on keskimäärin noin 2700-2900euroa. Bruttopalkka muistaakseni noin 4400-5000 välissä, sitä tulee nykyään harvemmin laskettua palkkalaskelmasta.
        Muutama ikälisä on tullut.

        Ei ei tulemitään brutto on reilusti alle 4 k€ ikälisinenekin 3500 € br.

        Olisi pitänyt käydä 10 luokka Siniunkin että osaisit puhua palkoista oikeulla termellä.


      • opex
        voi pyhä yksinkertai kirjoitti:

        Ei ei tulemitään brutto on reilusti alle 4 k€ ikälisinenekin 3500 € br.

        Olisi pitänyt käydä 10 luokka Siniunkin että osaisit puhua palkoista oikeulla termellä.

        Lukion äikänopen palkka voi aivan hyvin olla 4-5000/kk. Tämän voit käydä tarkistamassa vaikkapa tuosta aiemmin mainitusta norssiportin laskurista.

        Juuri kukaan opettaja ei tienaa taulukossa olevaa minimipalkkaa. Ikälisät, ylitunnit, luokanvalvojuus, demo-lisät, kokoelmien/kirjaston hoidosta maksettavat lisät, erityistehtävälisät, ikälisät, tukiopetuspalkka ja ylituntilisät korottavat palkkaa.

        Matematiikan ja äidinkielen opettajien palkat lienevät korkeimmat, koska näillä aloilla kertyy helpommin ylitunteja ja lisäksi matemaattisten aineiden opet saavat fy/ke-tunneilta demot.

        Olen yläkoulun äikänope ja oma palkkani on nyt minimitunneilla 3500. Jos ottaisin yhden ryhmän lisää, nousisi palkka noin 400e/kk. Jos hoitaisin lisäksi kirjastoa tai vetäisin vaikkapa oppilaskunnan hallitusta, tulisi 130e/kk lisää. Vielä yksi ikälisä, niin palkka olisi jo nelisen tonnia.

        Sitä voi miinustella ja taivastella pyhää yksinkertaisuutta, mutta näin se vaan silti on. Opettajien palkat ovat julkisia, siitä vaan tarkistamaan.

        Toki esimerkiksi luokanope, jolla ei ole ylitunteja eikä muita lisiä voi tienata selvästi alle 3000.


      • No just...
        voi pyhä yksinkertai kirjoitti:

        Ei ei tulemitään brutto on reilusti alle 4 k€ ikälisinenekin 3500 € br.

        Olisi pitänyt käydä 10 luokka Siniunkin että osaisit puhua palkoista oikeulla termellä.

        Sanoo henkilö, joka ei osaa edes kirjoittaa selvää suomea


    • ope619

      Tuolla näyttäisi olevan esimiehiä/muita asioistapäättäviä sekoittamassa kysyttyä asiaa jonkin verran. Luulisin jopa, että suurin osa. Tämä on näissä keskusteluissa netissä suuri ongelma. Tällaisissa asioissa pitäisi vaatia juttelemaan omalla nimellä. Tähän ongelmaan on törmätty myös muissa vastaavissa foorumeissa.

    • palkkahallinto

      Rakkaat lapset meillä puhutaan aina bruttopalkasta koska verojen osuus on yksilöllinen.,

    • neuvvos

      Mutta ei kai ihminen elä tuolla palkalla mitä aloittaja yksinkertaisesti nettopalkasta puhuu???
      No ei ainakaan perhettä ei pysty elättämään.
      No perheen elättääkin puolison suku tai yhteiskunta.

    • Opetäältäjostain

      Hei

      Olen nuori opettaja muutaman vuoden työkokemuksella, ja kuukausipalkkani yläkoulussa on 2700 euroa. Maksan pk-seudun vuokraa (780 e), matkakorttia (n. 100 e) ja opintolainoja (300 e) eli kai se on vajaa tonni, joka sinne tilille jää muihin laskuihin ja ruokaan.

      Olen tyytyväinen palkkaani, vaikka iso osa muista samanmittaisen tutkinnon opiskelleista saakin parempaa palkkaa kuin opettajat. Mutta opettajilla onkin 9 kuukauden palkka jaettu 12 kuukaudelle. Tämä näkyy esim. siinä, että muut kunnan työntekijät, joilla on samanmittainen koulutus, tienaavat enemmän kuukaudessa kuin opettajat.

      Tietysti tuo vajaa tonni tilillä kuulostaa paljolta niiden mielestä, jotka ovat töissä kassalla tai varastossa, muuta niinhän se menee, että palkka on neuvoteltu ottaen huomioon koulutus, työn vaativuus, raskaus ja vastuu.

      Usea tuttavani saa palkkaa enemmän kuin minä, esim. tuotantotalousalan ihmiset, lääkäri, koulutussuunnittelija, tradenomi tekniikan alan yrityksessä... ja taas usea huonompaa kuin minä, esim. urheiluhallin työntekijä, vaatekaupan myyjä, lentokenttätyöntekijä. Opettajat kai sijoittuvat yleisesti ottaen johonkin keskimaille.

    • Oppe-taja

      Riippuu paljon alasta millä opettaa, sekä virkavuosista. Vuosien kertyessä ja jos pääsee paikkaan missä saa mukavasti ylitunteja, kyllä minusta palkka alkaa olla ihan kohdallaan, koska työn rytmi on sopiva eli loma-aikoja on tarpeeksi.

      Sinänsä on todella kummallista minusta miksi opettajien loma-aikoja kadehditaan. Sehän on aivan täysin oma valinta, jos haluaa hieman pidempiä lomia ja tyytyy vähempään palkkaan niin hyvä niin. Voihan siihen kuka tahansa hakeutua. Tai vielä pidempiä lomia jos haluaa niin vaikka asfalttimieheksi. Tunnenpa yhden kirvesmiehenkin joka kiertää noin 5kk vuodessa hyvin maksavissa urakkahommissa ja sitten vetää lonkkaa lämpimässä koko talven.

      Olisiko ihmiset tyytyväisempiä jos opettajille maksettaisiin ~300 euroa kuussa enemmän palkkaa ja sitten kesä olisi kokonaan palkaton, kuin nykysysteemissä jossa koko vuoden palkka vaan jaetaan tasaisesti kuukausille. Ihan saman summanhan siinä silloin tienaisi. Mutta hölmöähän se olisi käytännön järjestelyjen takia.

      Ainakin itselle ylivoimaisesti suurin syy olla nimenomaan opettajana koska usein pystyn itse vaikuttamaan lukkariini ja tekemään päiviä vaikka kasista kuuteen välillä ja sitten taas neljä päivää vapaalla. Samalla tavalla olen usein mennyt kesälläkin opettamaan jotain kursseja ja saanut tuiki tarpeellisia lisätienestejä. Tai toisaalta saanut kaikki kurssini mahtumaan 8 kk sisään ja saanut nelisen kuukautta kesäksi vapaata. Ihan samoin voi tehdä aika monessakin hommassa, kun vaan järjestelee ja tyytyy siihen ettei saakaan ihan niin kovia tuloja kuin jokaisena arkipäivänä töissä olemalla.

      Mutta itse ainakin sanon aina jos joku päivittelee kesälomaani näin:
      En minä saa kesältä palkaa, enkä edes viikonlopuilta. Palkkani vaan maksetaan tasaisesti pitkin vuotta.

      Vaikka toisaalta kerran sain esim. 3kk sijaisuuden palkan kertakönttänä etukäteen tilille.

      Syy siihen oli että seuraavassa kuussa olisi tullut palkankorotus. Näin työnantaja sai maksetuksi alemmalla palkalla vielä koko ajalta ;-)

    • ::::::::::::::::::::

      Yle.fi uutisoi eilen tutkimuksesta, jonka mukaan aineenopettajien (lukion ja yläkoulun opettajien) keskimääräinen kuukausipalkka on 3761 e/kk. Mediaanipalkka oli lähes sama.

    • Anonyymi

      Tää on kyllä mielenkiintoinen aihe. :) Huomaa kyllä että nämäkin palkat on muuttunut aikojen saatossa. Opettajat taitaa olla hyviä neuvottelemaan palkkaa. Täällä oli kans mielenkiintoista tietoa opettajien palkoista: https://rahakas.fi/opettaja-palkka/

    • Anonyymi

      Lukiolla opettajat saavat myös resurssirahaa kaikesta vähänkin ylimääräisestä "työstä", ja tuo resurssiraha jaetaan opettajien kesken kunkin oppilaitoksen itse määräämällä systeemillä, joissain se voidaan vaan jakaa tasan kaikkien kesken, joissain "ylimääräiseen työhön käytettyjen tuntien mukaan" (ja näitä tunteja sitten keksitään aina silloin tällöin et mihinkä on käytetty 20h yms, että saadaan koko resurssiraha käytettyä).

      Että tuleehan tuossa opettajille hyvät kuukausiansiot per kuukausi jona aikana on töitä tehty.

      Asiaa voitaisiin järkeistää säätämällä kaikki opettajat vuosityöaikaan, 7,5h/pv työaika + 30min ruokatauko. Helpottaisi myös opettajia kun ei tarvitse iltaisin wilma-viesteihin vastailla (eihän heidän nytkään tarvitse, mutta tähän aina vedotaan että on niin raskasta aina iltaisinkin töitä tehdä kotona).

    • Anonyymi

      Mul on samanlainen kysymys mut sillee jos oon enkun JA MYÖS luokan opettaja, eli oon koulussa 2 opettajaa like mä opetan yläkoululle enkkuu ja mul on oma luokka, saanko enemmän rahaa niiku ku luokan ope saa tyyliin 3000€/kk ja enkun ope vähä yli 3k ja oon molempia, saanko 6k???? Mul on suunitelma olla aikuisena enkun ja luokanope ja mua vaa kiinnosti tietää et wdf im getting for doing my job

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3441
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1498
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1267
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1142
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      815
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      792
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      779
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      46
      765
    Aihe