RANSKANBULLDOGIN TERVEYS!?

Meille on tulossa Ranskanbulldoggi pentu tossa kuukauden päästä, ja nyt haluaisin kuulla ihmisiltä joilla kokemusta on ks. rodusta. Onko perusterve rotu niinkuin useimmissa kirjoituksissa väitetään?
Jos on ollut jotakin ongelmia, mitä, missä iässä ja miten hoidettu? Olen kyllä lukenut ja tiedän mitä yleisiä ja perinnöllisiä sairauksia juuri tuolla rodulla on jne, mutta nyt haluaisin ihmisiltä omakohtaisia kokemuksia. Ja tuosta niin paljon puhutusta.. hengitys vaikeudesta, Milloin voi sanoa että koiralla on ihan hengitys vaikeuksia? Kun ymmärrän että kuumalla ilmalla tai innostuessa saattaa ilman saanti vähän heiketä, mutta milloin siitä on ihan kunnolla haittaa koiralle?

Ja toivoisin että ihmiset jotka eivät rodusta mitään tiedä tai tulevat vain rotua haukkumaan niin jättäisivät väliin! KIITOS!

120

9375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gyh6

      Tiedän tapauksia,joilla hengitysvaikeudet ovat ilmenneet niinkin vakavina kuin,että koiralla on kesken lenkin lähtenyt taju.. tosin ystävälläni bulla joka kohta 13v ja terve ollut,vaikka oli pahnan pohjimmainen ja sen verran "viallinen" ettei suuria eliniän odotuksia ollut..
      Jos koira "röhisee" paljon jo pienestä rasituksesta niin silloin on hengityksessä vikaa.. toisten mielestä kuorsaaminen nukkuessakin on vaarallista,mutta omakohtaisen kokemuksen mukaan monet pitkäkuonoiset kuorsaa enemmän kuin lyhytkuonoiset.
      Painon vahtiminen tärkeää (niinkuin kaikilla koirilla) mutta tällä rodulla erityisesti,koska voi aih/lisätä hengitysvaikeuksia.. jotkut koirat tarvitsevat leikkauksen jolla ns. avataan hengitysteitä..
      Tämä juttu on vuodelta 2010,mutta mun mielestä aika kiinnostava.. itse siis omistan boksereita.. hyvin tietoinen pitää olla oman rotunsa sairauksista,sekä myös kriittinen ja osata suodattaa asoita.. jos minulta kysytään onko bokseri terve,niin kerron kyllä suoraan sairauksista ja omakoht.kokemuksista mitään "kuorruttamatta".Kerron asiat niin hyvässä kuin pahassa :) Vain tiedostamalla ongelmat voidaan asioita yrittää parantaa (tai näin minä haluan ajatella).
      http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=brakykefalia&source=web&cd=1&ved=0CCMQFjAA&url=http://www.toydogs.net/bostons/pdf/brakykefalia.pdf&ei=N8B8T_P3Cani4QSY6L2PDQ&usg=AFQjCNHzMYk9DdKDiH94Rfv30xQqkvNbsg&cad=rja
      Onnea tulevasta pennusta :)

    • deep french

      Uros ,ikä 1,5 v. Ei ole ilmennyt minkäänlaisia ongelmia, ainakaan tähän mennessä.Liikkuu ja juoksee yhtä paljon kuin rw narttumme.Liikutaan muutenkin paljon.Ei hengästy,eikä ole havaittavissa minkäänlaisia hengitysongelmia.Kuorsaa ajoittain,mutta niin kuorsasi myös edesmennyt rw narttuni .

      • vähän kyssyisin

        Onko koirasi syntynyt luontaisella tavalla vai keisarinleikkauksell ? Jos koirasi on kallon koosta johtuen syntynyt sillä seuraavaksi mainitulla tavalla, niin se on kert kaikkisesti sairaaksi jalostettu. Ja ylettyykö koirasi itse nuolemaan sukukalleutensa kirkkaikai ? Onko koirasi hyvä uimaan ?


      • omistaja
        vähän kyssyisin kirjoitti:

        Onko koirasi syntynyt luontaisella tavalla vai keisarinleikkauksell ? Jos koirasi on kallon koosta johtuen syntynyt sillä seuraavaksi mainitulla tavalla, niin se on kert kaikkisesti sairaaksi jalostettu. Ja ylettyykö koirasi itse nuolemaan sukukalleutensa kirkkaikai ? Onko koirasi hyvä uimaan ?

        iho ja suolisto-ongelmia saattaa joskus esiintyä.
        Mittasuhteet pielessä kieroutuneen rotumääritelmän takia:
        Olisi parempi, jos häntä olisi normaali pitkä koiran häntä,
        etu- ja takapään mittasuhteet vastaisivat toisiaan ja
        jalostuksessa suosittaisiin vähän pidempää kuonoa.
        Oman fysiikassa ja terveydessä ei mitään ongelmia, mutta kärjistetyt, pahimmillaan kehitysvammaisuuteen johtavat ulkonäkökriteerit ovat alkaneet tuntua kyseenalaisilta.


    • Väinö35

      Itse ranskiksen omistajana sanoisin,että suhteellisen sairas rotu on kyseessä.Oman koirani hengitysteitä on kirurgisesti laajennettu ja pehmytkudosta kurkusta leikattu vähemmäksi.Näin on tehty myös tuttuni ranskikselle.Myöskin useat tutut ranskikset ovat kuolleet hyvin nuorina.Ranskiksen keskimääräinen elinikä on 8-10 vuotta,mutta sanoisin tuon olevan yläkanttiin.Jonkun tutkimuksen mukaan keskimääräinen elinikä on alle 6 vuotta.Jos selviää ilman vakavia sairauksia ja ongelmia,on kuitenkin todennäköistä,että koira kärsii jatkuvista iho-ongelmista,korvatulehduksista ja loisista.

    • näin meillä.

      yksilöstä kiinni,joten äläpä väinö yleistä..

      itellä ranskisnarttu 2v, eikä oo ollut mitään sairauksia..
      hengitys ei rohise myöskään rasituksessa..
      mitään muitakaan ongelmia ei ole ollut..

      • Kannattaa ottaa sporttimallin bulldoggi. Voisin suositella ainakin yhtä kasvattajaa jolle on suunnitteilla toiset pennut kaikinpuolin upealle nartulle. Ensimmäisen pentueensa narttu synnytti itse. Itselläni on myös tällainen ns. pitkäkuonoinen ranskis ja ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa.

        Kun kiinnittää tiettyihin asioihin huomiota niin se aikalailla takaa jo vaivattoman yhteiselon. Kaikkeahan voi sattua mutta lähtökohtaisesti.


      • vierailija7
        looney- kirjoitti:

        Kannattaa ottaa sporttimallin bulldoggi. Voisin suositella ainakin yhtä kasvattajaa jolle on suunnitteilla toiset pennut kaikinpuolin upealle nartulle. Ensimmäisen pentueensa narttu synnytti itse. Itselläni on myös tällainen ns. pitkäkuonoinen ranskis ja ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa.

        Kun kiinnittää tiettyihin asioihin huomiota niin se aikalailla takaa jo vaivattoman yhteiselon. Kaikkeahan voi sattua mutta lähtökohtaisesti.

        Hei 'looney',

        kaksi ranskista menettäneenä (6 ja 2,5 vuotiaina) olisin kiinnostunut kasvattajista, jotka yrittäisivät kasvattaa terveempiä ranskanbulldoggeja: mm. pitempi kuono (vanhoissa valokuvissa ranskikset juuri sporttisempia ja kuonollisia), luonnollinen synnytys, sopusuhtaisempi kroppa...

        Laitatko viestiä tästä kasvattajasta ja omasta ranskiksestasi,
        T. jaanibu(at)gmail.com


      • nala3
        looney- kirjoitti:

        Kannattaa ottaa sporttimallin bulldoggi. Voisin suositella ainakin yhtä kasvattajaa jolle on suunnitteilla toiset pennut kaikinpuolin upealle nartulle. Ensimmäisen pentueensa narttu synnytti itse. Itselläni on myös tällainen ns. pitkäkuonoinen ranskis ja ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa.

        Kun kiinnittää tiettyihin asioihin huomiota niin se aikalailla takaa jo vaivattoman yhteiselon. Kaikkeahan voi sattua mutta lähtökohtaisesti.

        Mistä sais tollasen pitkäkuonoisen mallin ??? Etsin juurikinn sellasta joka pystyis hengittää normaalisti...


      • rdfdrfdr
        nala3 kirjoitti:

        Mistä sais tollasen pitkäkuonoisen mallin ??? Etsin juurikinn sellasta joka pystyis hengittää normaalisti...

        Sveitsissä kasvatetaan rotua nimeltä continental bulldog, ja niitä löytyy jonkin verran Suomestakin. Rodussa yhdistyvät bulldogin hyvänä pidetty luonne terveeseen kroppaan, joka on saatu aikaan yhdistämällä vanhaenglanninbulldoggeja ja bulldoggeja. Rodun tavoitteena on ollut nimenomaan terve koira bulldogin luonteella :)

        Briteissä kasvatetaan myös ihan bulldoggeja terveyden perusteella, jolloin koirat ovat pidempikuonoisempia, kevytrakenteisempia ja selkäongelmattomia. Suomeen eivät ole tällaiset suuntaukset vielä eksyneet :(


      • Huono ennuste

        Kohta kuolee, ikävä kyllä


    • bulla_

      1,5v ranskis poika. Kova liikkumaan, hyvä kun perässä pysyy ja hengitys ei rohise. Johtuu varmasti ns. ulkonevasta kuonosta,jonka kanssa saa hyvin hengitettyä. Kesälläkään ei ollut mitään ongelmaa. Kannattaa tosissaan etsiä hyvä kenneli, jotka osaa asiansa :)

    • Tiiku83

      Meillä on 14.3.2013 2-vuotta täyttävä ranskis-uros.On rekisteröity ja kasvattajalta.On sellainen sporttisempi malli,joten ei ole ollut mitään hengitystieongelmia.Tuskin pärjäisi näyttelyissä,joihin emme ole aikoneet sitä koskaan viedäkään.On kyllä käynyt mielessä,mutta koulutus on sen verran vähäistä ettei varmaan onnistuis.Mutta kuitenkin,koira on ollut terve,ainoastaan rokotukset on haettu eläinlääkäriltä.Ruokana on ollut muutama eri merkki Mustista ja Mirristä...kaikki ei ole sopinut,maha mennyt löysemmäksi ja rupsutellut.Muuten on kaikki käynyt,ei ole ollut mitään allergiaa sinänsä eikä iho-ongelmia.On pesty varmaan kuukauden välein koirashampoolla ja ei ole tullut mitään ongelmia.Ihmisystävällinen ja leikkisä koira,mutta tosi itsepäinen ja luulee olevansa niin iso;)Sellainen sohvaperuna ja touhottaja vuoron perään.Jos ei pääse lenkille usein,ei sekoa siitä.Kun olemme poissa,nukkuu aina sohvalla,pentuna tuhosi paikkoja,mutta se jäi äkkiä pois.Sisäsiisti oli noin 4kk iässä.Ja kasvattaja ei valitettavasti ole tietääkseni jatkanut kasvattamista nykyään,sain sellaisen käsityksen että tämä meidän ranskis olisi syntynyt ihan luonnollisesti...on sillä ainakin pienehkö pää...Pentueessa ei ollut kuin tämä uros ja 1 narttu...Ei se määrä vaan laatu;)

      • sipuliiina

        Moikka!

        Mua kiinnostais kovasti keneltä kasvattajalta oot tän sporttisemman mallin ostanut?


    • PikkuBulla

      Onko kenelläkään kokemusta siitä, kun ranskanbulldoggi yrittää ja yrittää kurkottaa takapuoleensa? Kurkottamista jatkuu ja jatkuu vaikka kaveri ei yletä nuolemaan tai putsaamaan kiveksiä tai takapuolta. Nyt on alkanut välillä kuulua vaikertamista samalla.
      Lääkärissä käytiin ja jotain voidetta saatiin, muttei siitä ole juuri ollut apua. Koira on 8kk uros ja tätä on jatkunut jo pari kk. Ei raahaa perää maassa millonkaan. Ahdistavaa kuulla ja katsoa, kun tuntuu,että jotain siellä on, mutta mitään ei näy eikä tunnu, mutta silti kaveri jaksaa yrittää ja yrittää. Taitaa olla viisainta mennä uudestaan lääkärin vastaanotolle...

      • kaksinkauns

        Minulla kaksi ranskanbulldoggia. Vanhalta tutkittu silmät, polvet, lonkat, kyynärät, selkä ja sydän terveiksi. Kumpikaan ei kuorsaa. Vanhalla ollut kerran korvatulehdus. Pienemmällä ei mitään.
        Suosittelen katsomaan että ottaa koiran terveystutkituista terveempi rakenteisista vanhemmista. Vanhemmat kannattaa käydä itse tsekkaamassa. Itse suosin rodussa pitempää häntää, pitempää kuonoa, pitempää runkoa, itsesynnyttävyyttä, pienempää päätä ja muutenkin kevyempää ruumiinrakennetta ja hyvää hengitystä ja mahdollisimman leveitä sieraimia.


    • ghugh

      Minulla oli ranskanbulldoggi uros joka eli 12 vuotiaaksi eikä sillä ollut ikinä minkäänlaisia sairauksia

      • Prosentuaalisuus

        Hienoa. Yksi terve koira siis takaa, ettei rodussa ole ylipäätään mitään vikaa?


      • ???
        Prosentuaalisuus kirjoitti:

        Hienoa. Yksi terve koira siis takaa, ettei rodussa ole ylipäätään mitään vikaa?

        Mistä ihmeestä tuollaista sait päähäsi? Kirjoittajahan vain kertoi omasta koirastaan.


      • ihmetys,

        ihmeiden aika ei oo ohi


    • Meillä on kaksivuotias ranskistyttö joka on aika pienikokoinen paino 9.2kg on siro ja pienipäinen muihin näkemiini ranskiksiin verraten myös kuono vähän pidempi. On kasvanut villakoirien kanssa on tosi sosiiaalinen käy meidän kans myös saunassa jokapäivä ja kuorsaa jonkiverran mut hengitys ei rohise ja ainakin tähänasti ollut tosi terve ja eläinlääkärin mielestä harvinaisen sosiaalinen mut luuleeki olevansa villkoira.Ihania ne niiden hepulit.

    • ner3

      meillä on 2v ranskis joka on tumma väriltään. kyllä jos sitä vie lämpimällä ilmalla ulos ni silloin kyllä rupeaa läähättää mutta ei sillä mitään hengitys vaikeuksia ole.
      muuten se on kyllä perus terve. jos aijot käyttää sitä uimassa kannattaa otta koirien pelastus liivit. ja meijän sylvillä aina kin on parhaa olla valjaat valjaita kannataa kokeilla.

    • Älä ota

      Älä ota jos voit, vältyt monelta surulta ja eläinlääkärin laskuilta, se viiminen on lopetus, kaksi koiraa ja niin sairaita. Suru ja lopetus ennen 5 ikävuotta.

    • amelie13

      Minulla oli ranskis, joka jouduttiin 1,5-vuoden iässä lopettamaan epilepsian takia. Sairaus paheni nopeasti eikä lääkityksestä ollut apua. Sitä ennen käytiin muutamia kertoja eläinlääkärissä mm. ihopoimutulehdusten takia, jotka vaivasivat etenkin kesäaikaan. Kovemmassa rasituksessa hengitys oli selvästi vaivalloista, rohisi jonkun verran. Lisäksi reverse sneezing kohtaukset vaivasivat silloin tällöin. Aivan ihana rotu luonteeltaan, ainakin ne ranskikset joita olen itse tavannut. Kuitenkin seuraava koiramme tulee olemaan joku muu kuin ranskis, suureksi osaksi näiden terveysongelmien takia. Jos ranskiksen hankkii, kannattaa panostaa hyvän kasvattajan löytämiseen, joka kiinnittää huomiota koiriensa terveyteen jalostustyössään.

      • Zip

        Meiltä löytyy 2 ranskista: kohta 4-vuotias narttu ja nuori uros (pentu). Narttu on malliesimerkki terveestä ja hyväkuntoisesta ranskiksesta: ei hengitysääniä, kovan rasituksen jälkeen normaali läähätys, ei allergiaoireita ja rakenne normaalia kevyempi (=tasapainoisempi), vaikka painaakin yli 15kg. Se on täyttä lihasta ja turkki kiiltää. Pysyy hyvin kaverikoirien tahdissa, joista yksi erittäin ADHD-lagotto (=vauhtia ja kuntoa riittää). Eläinlääkärin mukaan ehdottomasti yksi paraskuntoisin ranskis ja ylipäätään koira mitä hän on tutkinut. Ei ole käytetty ell kuin rokotuksilla ja yhden korvatulehduksen takia. Senkin sai kun oli joulun ajan hoidossa ja söi monta päivää keksejä sun muita herkkuja. Loistoyksilö kaikin puolin.

        Pennusta ei pysty vielä sanomaan muuta kuin että erinomainen hengitys ja suht hyvä kunto. On kuitenkin vehnälle allerginen. Tosin jokusen alkukantaisen rodun edustajankin omistaneena oma mielipiteeni on, että vehnä on suoraan hel****stä koirille, sillä jopa osa niistä vähän jalostetuista koirista oli allergisia vehnälle! Muuten saa nähdä mikä on pennun terveystilanne tulevaisuudessa.

        Jos joku on ranskista hankkimassa, niin minun neuvoni olisi että osta aina hyvin hengittävä pentu! Jos pentu tuhisee kovasti jo pienenä, niin todennäköisesti se tuhisee (=sen on vaikea hengittää) myös isona. Jos emä (ja/tai isä) kuulostaa röhkivältä porsaalta, niin älä osta. On suht todennöistä, että pentu perii huonot hengitystiet vanhemmiltaan. Suosi lisäksi "sutjakkaampaa" linjaa olevia koiria, hirveän massiivinen etupää kuormittaa niveliä pahasti. Tämän kaiken lisäksi tarvitset rutkasti onnea (mitä tahansa rotua hankkiessa): mitkään paperit tai vanhemmille tehdyt terveystarkastukset tai kuvaukset eivät takaa sinulle tervettä pentua! Osviittaa ne toki antavat perinnöllisten sairauksien osalta. Lykkyä pystyyn siis, ranskis on ihana koira! :)


      • Zip
        Zip kirjoitti:

        Meiltä löytyy 2 ranskista: kohta 4-vuotias narttu ja nuori uros (pentu). Narttu on malliesimerkki terveestä ja hyväkuntoisesta ranskiksesta: ei hengitysääniä, kovan rasituksen jälkeen normaali läähätys, ei allergiaoireita ja rakenne normaalia kevyempi (=tasapainoisempi), vaikka painaakin yli 15kg. Se on täyttä lihasta ja turkki kiiltää. Pysyy hyvin kaverikoirien tahdissa, joista yksi erittäin ADHD-lagotto (=vauhtia ja kuntoa riittää). Eläinlääkärin mukaan ehdottomasti yksi paraskuntoisin ranskis ja ylipäätään koira mitä hän on tutkinut. Ei ole käytetty ell kuin rokotuksilla ja yhden korvatulehduksen takia. Senkin sai kun oli joulun ajan hoidossa ja söi monta päivää keksejä sun muita herkkuja. Loistoyksilö kaikin puolin.

        Pennusta ei pysty vielä sanomaan muuta kuin että erinomainen hengitys ja suht hyvä kunto. On kuitenkin vehnälle allerginen. Tosin jokusen alkukantaisen rodun edustajankin omistaneena oma mielipiteeni on, että vehnä on suoraan hel****stä koirille, sillä jopa osa niistä vähän jalostetuista koirista oli allergisia vehnälle! Muuten saa nähdä mikä on pennun terveystilanne tulevaisuudessa.

        Jos joku on ranskista hankkimassa, niin minun neuvoni olisi että osta aina hyvin hengittävä pentu! Jos pentu tuhisee kovasti jo pienenä, niin todennäköisesti se tuhisee (=sen on vaikea hengittää) myös isona. Jos emä (ja/tai isä) kuulostaa röhkivältä porsaalta, niin älä osta. On suht todennöistä, että pentu perii huonot hengitystiet vanhemmiltaan. Suosi lisäksi "sutjakkaampaa" linjaa olevia koiria, hirveän massiivinen etupää kuormittaa niveliä pahasti. Tämän kaiken lisäksi tarvitset rutkasti onnea (mitä tahansa rotua hankkiessa): mitkään paperit tai vanhemmille tehdyt terveystarkastukset tai kuvaukset eivät takaa sinulle tervettä pentua! Osviittaa ne toki antavat perinnöllisten sairauksien osalta. Lykkyä pystyyn siis, ranskis on ihana koira! :)

        Ja lisäyksenä edelliseen: meidän narttumme myös ui erittäin paljon!


    • sairaita

      Yleisesti ranskanpullilta ei tutkita polvia. Ja polviluksaatiot ovat yleisiä.

      Hintaa otetaan 1500e, mutta vanhemmilta ei löydy polvi-eikä silmätutkimuksia. Ranskiksilla esiintyy myös kiitettävästi sokeuttavia silmäsairauksia, joten on suuri riski ottaa pentu tarkistamattomista vanhemmista.

      Itsellä oli ranskis, jolla polvet 4/4, ei voinut leikata...viron tuontivanhemmat, mutta ihan suomalaiselta ostettu. Tälläkin kasvattaja teki pennut vielä ja myi eteenpäin...

    • Ranskisten kanssa

      Minulla on ollut kaksi ranskis-poikaa.. Toinen röhisi ja kuorsasi ja oli rakenteellisesti heikkotasoinen. Tuli meille kodinvaihtajana ja ei ollut rekattu, todellista alkuperää en tiedä. Jouduin lopettamaan viime marraskuussa kun munuiaset pettivät, 4,5-vuoden iässä. Mahtava luontoinen, mutta siinäpä se sitten olikin.
      Tämä toinen, mikä vieläkin kotoa löytyy, on tuotu Unkarista, Happy life-kennelistä. Silmät, plvet ja sydän ok. Kuorsaa myös ja kuumissaan läähättää äänekkäästi, mutta se vaan kuuluu noiden "ominaisuuksiin"..
      Tuomarit näyttelyissä ylistäneet kropan taivaisiin, mutta aina voitto jäännyt, koska liian pitkäkuonoinen :D Ehkä tällaisia koiria tarvittaisiin lisää??!
      En itse noita näyttelyitä käy verenmaku suussa, mutta monet kasvattaja taas nojaavat liiankin kanssa näihin tuloksiin..
      Muutokset rotumääritelmään, niin tästäkin mahtavasta rodusta saataisiin taas terveempi koira!

      Kysymykseen luonteesta: mahtavia persoonia! Itsepäisiä, läheisyyden janoisia, rentoja, arvonsatuntevia ja niin kuin kaikki rodut, oikean kasvatuksen saaneina, kelpo kansalaisia :)

    • fjfjkeee

      Panostakaa vastuullisen kasvattajan etsimiseen, joka ei muuten ole helppoa. Tiedän tälläkin hetkellä myynnissä olevan pentueen, jonka isältä on leikattu selkä - tätä ja monia muita suvussa esiintyviä ongelmia ei taatusti kerrota ostajille, vaikka hekin sairauksista kovasti varoittelevat. Itse valitsisin terveemmän rodun.

      • Selkävikaok

        Suomenranskanbulldoggit ry suosittelee täysin selkävikaisia ranskiksia. Rikkinäinen selkä on heille ok!


    • sääli koiraa

      "Kuorsaa myös ja kuumissaan läähättää äänekkäästi, mutta se vaan kuuluu noiden "ominaisuuksiin"..

      Ikävä kertoa tätä sinulle/teille, mutta muistaakseni KOIRAMME-lehdessä julkaistiin jokin aika sitten tutkimus, jonka mukaan erityisen lyttykuonoisten koirien omistajat KUVITTELEVAT koiriensa olevan terveitä, vaikka ne ovat hyvin sairata. Omistajien harhakäsitys tulee siitä, että he luulevat huonon hengityksen merkkien olevan rodulle ominaisia ja siten normaalaita.

      Kävin jokin aika sitten koirapuistossa, missä kokoontui iso porukka. Kaikki muuta koirat juoksivat innoissaan toistensa kanssa, mutta mukana ollut ranskanbuldoggi vain seisoi isäntänsä vieressä. Se ei kyennyt juoksemaan. En sanonut omistajalle mitään, mutta kyllä hänen koiransa minua kovasti säälitti.

      Itse on ikimaailmassa hankkisi ranskanbuldoggia. En halua sairasta rotua enkä pidä niiden ulkonäöstä. Silmiäni hivelevät terveet koiran piirteet, kuten toimiva pitkä kuono.

    • Zip

      Totta, että ranskis ei ole rotu sieltä terveimmästä päästä. Mutta rodun sisällä on suuria eroja yksilöiden välillä. Itse omistan 2 ranskista, jotka eivät kyllä jää paikoilleen seisomaan, vaan pärjäävät nuoren lagoton riehumisleikeissä hienosti. Vähintään kerran viikossa käydään 1-2 tunnin leikit ja vaikka ranskikseni eivät yhtä nopeita olekaan, niin eivät paljoa jää jälkeen. Eivätkä myöskään hengästy yhtään enempää kuin kyseinen lagottokaan. Sitä ovat ihmetelleet myös muut kuin minä. Ja kyseinen lagotto on nuori (vajaa 4v.) ja erittäin liikunnallinen (koiraleikkejä, vaelluksia, pentutapaamisia ja lisäksi usean tunnin lenkit päivittäin). Lagotot ovat suorastaan ADHD-tapauksia ja kyseinen lagottokin tuhoaa paikkoja ilman suurta määrää liikuntaa. Meillä käydään myös päivittäin metsälenkeillä ja useampaan kertaan viikossa myös toisen koirani sisarusten kanssa riehumassa. Joten väittäisin minun ranskiksieni olevan ihan oikeasti suht hyvässä kunnossa ja terveitä.

      Jokainen fiksu ranskiksen omistaja myöntää, että rodussa esiintyy paljonkin ongelmia. Ei rohina ja röhinä ole mikään rodun ominaisuus, vaan vika. Korostuneet hengitysäänet ovat vika, joka on valitettavan yleinen tällä rodulla. Kuonottomuus ei varmasti ole se tervein mahdollinen piirre, mutta esim. omani ovat normaalia pidempikuonoisia eivätkä rohise yhtään. Kuorsaus on asia erikseen, kuorsaamista kuulee usein myös pitkäkuonoisilla koirilla. Lisäksi omani ovat hoikkia ja pidempijalkaisia, mikä on hyvä asia. Raskas rakenne, iso pää ja varsinkin ylipaino tekevät hallaa mm. hengitykselle ja nivelille. Moni valitettavasti suosii juuri tätä raskaampaa ja isopäisempää linjaa. Itse en ikinä ottaisi niitä pahimpia juntturoita, joista näkee jo pentuna että pää tulee olemaan massiivinen ja runko kuin ratapölkky. Älä siis myöskään yleistä, että kaikki ranskikset ovat hirvittävän sairaita ja liikkumattomia mötiköitä. Poikkeuksiakin löytyy, ihan niin kuin niistä "terveistä roduista" löytyy myös sairaita yksilöitä.

    • sääli koiraa

      Zip, hienoa, että koirasi ovat noin terveitä.

      Jos tarkoitat "terveillä roduilla" sellaisia koirarotuja, joiden muoto ja koko on koiraeläimelle luontainen, niin olet kuitenkin väärässä. Noidenkin rotujen yksilöillä on sairauksia ja ongelmia, mutta ne eivät koskaan johdu luonnottomasta muodosta. Lyhytkuonoisten koirarotujen yksilöissä on sekä luonnottomasta muodosta johtuvia ongelmia että samantyyppisiä ongelmia kuin muillakin roduilla.

      Luonnollinen koiran muoto on keskikokoinen, pystykorvainen ja pitkäkuonoinen eikä niillä ole mitään extreemiä ulkomuodossan.

      Kun kirjoitin, että minun silmiäni hivelevät luonnolliset koiran muodot, tarkoitin tätä:

      Tutkimusten mukaan lyhytkuonoisten koirien piirteet muistuttavat ihmislapsen piirteitä ja miellyttävät siten ihmisiä. Minäkin voisin ehkä mieltyä lyhytkuonoisten kasvoihin, jos en sattuisi tietämään, että lyhytkuonoisuus on koiralle hankala, ja joskus jopa tuskallinen ja vaarallinen ominaisuus. Minun vaaássani eläinsuojelulliset seikat painavat eniten. Jonkun toisen mielestä ne ovat toissijaisia.

      • Zip

        Tiedän kyllä suht mitä puhun, kun puhun sairaista yksilöistä ns. "terveissä koiraroduissa". Nimittäin ranskanbulldoggien lisäksi meiltä löytyy myös 2 kpl niitä "alkukantaisen rodun edustajia", eli itäsiperianlaikoja. Kaikki rekisteröityjä ja arvostetusta kennelistä. Vanhin päästettiin eilen paremmille metsästysmaille lähes 16-vuotiaana.

        Itälaika on yksi vähiten jalostetuista roduista, mutta silti meidänkin koiristamme esim. tuo vanha narttu oli pahasti allerginen yksilö. Ihonäytteet lähetettiin Englantiin saakka tutkittavaksi, kun karvatkin ja iho tulehtui. Sitkeällä yrityksellä löydettiin ruoka, jolla koiran olo oli siedettävä ja kortisonia syötettiin myös. Kolme eri eläinlääkäriä tutki koiraa, mutta mitään syytä eivät keksineet. Oli vaan allerginen jollekin. Lisäksi koiralla oli paha nivelrikko lonkassa, alkoi vaivaamaan jo 7-8 vuoden ikäisenä (ensimmäiset merkit). Lisäksi nartulta leikattiin nisäkasvaimet.

        Kahdella vielä jäljellä olevalla koiralla on jonkinlaisia rasvapatteja ja kasvaimia, joita on toiselta leikattukin. Ja taas on menossa uuteen leikkaukseen. Niin että ei ne hengitysongelmista kärsi, mutta paljon näyttävät sairastelevan nekin. Ruokittu on laadukkaalla nappulalla (vanhalle nartulle kävi lopulta ainoastaan JahtiVahti) ja lisäksi koko ajan raakaa jauhelihaa, riistaa, öljyjä, piimää jne. Ja mitä perimään tulee, niin upeat vanhemmat (menestyneet sekä käytössä että näytössä) ja sukusiitoprosenttikin lähes 0 (sukutaulut löytyy meiltä kotoa varsin pitkälle).

        Itälaikojen lisäksi meillä on ollut useita beagleja sekä ajokoira. Beaglet ovat ehkä olleet koiristamme terveimpiä, mutta niistäkin kahdella oli sukurasitteena epilepsia (isä ja poika, taas kerran hienosta kennelistä ja hyvästä suvusta).

        Tiedostan kyllä varsin hyvin ranskisten puutteet terveydessä ja toivoisinkin kasvattajilta jalostamista sinne parempaan suuntaan (pidempi kuono, kevyempi rakenne, pienempi pää, pidempi häntä jne.), mutta valitettavasti tänä päivänä hyvin harva rotu on enää terve. Sakemanneilta on selät pilalla, corgeille tuli selkäkuvaus mahdolliseksi ja paljasti todella karuja tuloksia selkien kunnosta, beagleilla on epilepsiaa ja pahoja allergioita löytyy joka rodusta. En väitä ranskista terveeksi, mutta minulla nyt olevien koirien perusteella ne tuntuvat olevan terveempää laatua kuin nuo meidän "terveet" itälaikat. Kuten jo sanoin, se on aika pitkälle yksilöstä kiinni. Toki yleisesti ottaen ranskiksen omistajan tulee varautua ongelmiin useammin kuin vähemmän jalostetun rodun omistajan. Itsestäänselvyys se ei kuitenkaan ole. Omieni kanssa olen ollut onnekas ja toivon, että se onni myös jatkuu edelleen.


    • ruttana

      Suuri ongelma noissa hengitysvaikeuksissahan on se, että tukehtumisen tunne on ehkä yksi pelottavimmista tunteista, niin ihmiselle kuin koirallekin. Eli vaikka koiralta ei suorastaan taju lähtisikään, niin tuskallistahan se on, kun happi ei kulje. Itse vaihdoin ns lyttynaamoista pois siksi, kun en tahtonut ajatella, että olen tietoisesti tukenut sellaisen rudun jalostamista, joka kärsii... Toisalta ehkä juuri tuollaisten sporttimallien suosiminen välittäisi parempaa "kuvaa" kasvattajille. Parastahan olisi, jos näyttelyissä vaadittaisiin nimenomaan niitä terveitä mittasuhteita. Nythän on herkästi vähän niin, juurikin näiden ruotujen kohdalla, että mitä terveempi koira, sitä huonompi arvostelu.

      • Zip

        Se valitettavasti on totta, että näyttelyissä pärjäävät nimen omaan ne isoimmat ja minun mielestäni ne huonoimman (=sairaimman) rakenteen omaavat koirat. Ja niiden pennut ovat sitten niitä haluttuja ja kalliita. Oma narttuni ei näyttelymenestystä saa juuri tuosta poikkeuksellisen sporttisesta rakenteesta johtuen. Pää on liian pieni, liian pitkä kuono, kroppa liian sporttinen (=sulavalinjainen) ja jalat liian pitkät. Noiden ominaisuuksien vuoksi bullani on myös terveempi, parempi hengittämään (eläinlääkärin mukaan ensimmäinen hänen tapaamansa bulla, jonka sydämen pystyi kuuntelemaan "normaalisti", kun hengitysäänet ei haitanneet sitä niin kuin näillä yleensä) ja huomattavasti kovempi liikkumaan kuin monet muut saman rodun edustajat. Itse säälin niitä isoja juntturoita, jotka todellakin rohisevat koko ajan ja liikkuminen on vaappumista. Niitä näkee valitettavan usein. En itsekään ymmärrä että miksi jokin rotu pitää jalostaa ihan totaalisen pilalle ennen kuin aletaan miettimään, että meniköhän jotakin vikaan ja pitäisiköhän sille tehdä jotain! Alkuperäisillä ranskiksilla on ollut selkeästi pidempi kuono ja parempi rakenne tähän nykyversioon verrattuna ja siihen suuntaan toivoisin jalostuksen jälleen painottuvan.


    • sääli koiraa

      Zip, sivuutitko pointtini tahallasi vai etkö ymmärtänyt sitä?

      Kaikilla koiraroduilla on joitakin ongelmia, periytyviä silmäsairauksia, lonkkavikoja, epilepsiaa jne. Mutta tylppäkuonoisilla on noiden em. ongelmien lisäksi vielä nimenomaan lyhytkuonoisuudesta johtuvat hengitysongelmat.

      Kiinnitin huomiota uusimman KOIRAMME-lehden kuvitukseen. Sivuilta 25 löytyy ranskis, sivulta 93 englannninbuldoggi ja sivulta 96 ilmeisesti bullmastiffin kasvot. Kaikki mielestäni täysin epämuodostuneita koiria, joilla taatusti on haitaa ja vaivaa tuosta lyhytkuonoisuudestaan ja ruumiinrakenteestaan. Miksi Kennelliiton lehdessä käytetään kuvatilaa näihin rotuihin? Koiramme-lehdessä on usein hyviä artikkeleita koskien koirien terveyttä, mutta toinen puoli lehdestä hehkuttaa näitä epämuodostuneita rotuja. Johdonmukaisuus puuttuu.

      Omilla pitkäkuonoisilla koirillani, yhteensä 8kpl vuosien varrella, ei ole ollut muita ongelmia kuin PRA yhdellä yksilöllä. Se eli 12-vuotiaaksi ollen täysin sokea viimeiset 2 vuotta. Kun muutkin aistit vanhetessa lakkasivat toimimasta, oli aika lopettaa se. Nykyään onneksi PRA -testit ovat roduissani käytäntönä. Muita ongelmia ei siis ole ollut, ei edes allergioita.

      • PysyAsiassa

        Itse en ottaisi mistään hinnasta pitkäkuonoista koiraa, koska näyttävät nirppanokilta. Jokaisella meistä on omat ihanteensa ja mieltymyksensä, joten älä ala tolle linjalle. Kaikilla koirilla on omat ongelmansa ja kaikki nykyiset koirarodut ovat jalostettuja! Ongelmat tietysti tällä palstalla korostuvat, koska täältä on helppo hakea apua.Harvemmin kukaan tulee vaan päivittelemään hyvää onneaan, paitsi sinä nyt. Pysy pois, jos et muuta osaa sanoa!!!!!!


      • Zip

        En sivuuttanut pointtiasi ja ymmärsin sen myös. Minun mielestäni tänä päivänä fakta on se, että enää yksilöt ovat terveitä eikä niinkään rodut. Toki myönnän, että ne "koirankokoiset pystykorvat" ovat perusterveitä eikä niillä ole esim. juuri painottamiasi hengitysongelmia. Mutta ulkonäköjalostusta on niin monenlaista ja iso osa koirien ongelmista johtuu juuri näistä ulkonäkötavoitteista: haetaan tiettyä väriä, selän muotoa ja pituutta, jalkojen pituutta, silmien väriä, kokoa, pään kokoa ja muotoa, karvan kasvusuuntaa, karvattomuutta jne. Toki samalla pyritään tarkastamaan lonkat, kyynärät, selät, silmät jne. Mutta silti päätavoite on haluttu ulkomuoto. Myös pystykorvilla. Mutta mikä minusta on tärkeintä, pystykorvat harvoin soveltuvat VAIN seurakoiriksi! Niillä "koirankokoisilla" pystykorvilla (en puhu chihuista, kleineista, mitteleistä ym. vastaavista pikkukoirista!) on lähes poikkeuksetta metsästysviettiä, vetoviettiä jne. Ja mielestäni on myös vastuutonta pakottaa kyseisillä vieteillä varustettu koira kotikoiraksi (=seurakoiraksi) niin, että niiden kanssa välillä juostaan koirapuistossa, käydään silloin tällöin treenaamassa tokoa/agilityä jne. Ne tarvitsevat luontaisten taipumustensa mukaista toimintaa, eli metsästystä, valjakkoa tms. eikä kaikilla ole mahdollisuutta antaa koiriensa toteuttaa kyseisiä aktiviteetteja. Kyllähän ne "taipuvat" seurakoiran osaan, mutta kaipaavat muutakin. Eli koira tulee valita itselle omien tarpeiden mukaan. Meillä pystykorvat metsästää (ja nauttivat siitä täysin siemauksin!) ja ranskikset ulkoilee, käy leikkimässä ja löhöää sohvalla vieressä. Ja nauttii siitä! Ei ole koiralle iloa hyvästä hengityksestä, jos pää kärsii muuten.

        Eli minun pointti on se (jonka sinä taas tunnut ohittavan!), että jokaisella rodulla on omat ongelmansa ja niiden parantamiseen pitäisi jalostuksessa keskittyä. Mainitsin jo useaan otteeseen, että ranskisten kuonon pituutta olisi syytä kasvattaa ja rakennetta muuttaa sirompaan suuntaan. Vain täysin hölmö ihminen pitää kuonottomuudesta johtuvaa rohinaa "rotuun kuuluvana ominaisuutena". Virhehän se on ja paha sellainen! Mutta kun joku asiallisesti kysyy rodun terveydestä, niin sen sijaan että vouhkataan siitä miten rotu on ihan kamala ja sen rotuista koiraa ei pitäisi ikinä ostaa, voitaisiin antaa vinkkejä siitä millaista rodun edustajaa kannattaa etsiä. Rotu on yleensä valittu jo ja silloin parasta on antaa neuvoja hyvän pennun valintaan. Pennun ostajat ovat se taho, joka pystyy suuntaamaan rodun jalostusta johonkin tiettyyn suuntaan. Jos ostajat haluavat ranskikselle pidempää kuonoa (eikä osta ihan lyttynaamaisia pentuja), niin se ohjaa myös kasvattajat siirtymään siihen suuntaan. Terve koira - rodusta riippumatta - pitäisi olla jokaisen koiranomistajan ja kasvattajan tavoite! Mielipiteitä on monia ja saa ollakin. Yleistäminen ja jonkun rodun lyttääminen on kuitenkin turhaa. Ja Koiramme-lehdessä esitellään myös lyttynaamoja, koska se on KOIRAMME-lehti!

        Ja p.s. Pidän itse sekä isoista että pienistä koirista, pysty- ja luppakorvista ja niin pitkä- kuin lyhytkuonoisistakin! Kokemusta on noista kaikista n. 30v. ajalta.


    • ranskanbulla

      Kerron myös omasta tapauksesta. Meillä 5 vuotias ransk.bull. uros. Tuotu Liettuasta papereilla ja pennun hinta oli silloin 1700€. Kertaakaan ei olla käyty ell. rokotuksia lukuun ottamatta. Lääkäri(t) ovat urosta kehuneet ja ihmetelleet sen terveyttä. Ei se mukava ole, että koira joskus "röhnii". Maatessaan ei kuulu mitään rohinoita eikä röhinöitä. Kuorsaa poika, mutta kuorsaavia koiria on ennenkin minulla ollut toista rotua ja täysin eri mallisia kuonoiltaan.

      Uros lenkkeilee kanssani kovillakin pakkasilla noin 1-2km/päivässä lyhyemmät lenkit. Pakkasta oli taannoin -15c ja ukkeli paineli järvenjäällä täyttä häkää eikä hengitys rohissut pätkääkään. Kuvattu lonkat, selkä jne. Itse en ole kiinnostunut näyttely jutuista, mutta minua painostetaan koko ajan, että käyttäisin urosta koska se on terve ja luultavasti jalostukseen oiva yksilö.

      Mielestäni kuitenkin perus rakenne; urokselle kaltainen "massa"= ei lihava eikä liian lihaksikas. Sporttinen malliltaan enemmän, kuin "pölkky" ja melko suorapolvinen (tämä tietysti joskus mietityttänyt). Uskon, että Suomessa näitä "sisäsiittolaisia" löytyy ja niiden porukoissa pyörivät sairaimmat yksilöt. Suomi on pieni paikka ransk.bullien kasvattajille eikä rotukaan vieläkään ns.yleinen. Täytyy muistaa, että joskus ulkomailta kannattaa hakea tai etsiä mieluummin hinnakkaamman koiran, ottaen selvää kasvattajan taustoista, menestyksestä ja tavasta kertoa asiat suoraan. Meillä on käynyt lykky omalla kohdallaan. Ukkeli voi hyvin, rymyää kesäisin metsissä ja on kaikessa menossa mukana.

    • enkelini

      Meidän ranskis eli melkein 8 vuotiaaksi, hän kuoli viime viikolla spondylöösiin. Pari kuukautta sitten halu lenkkeilyä kohtaan väheni mutta emme ottaneet kovasti huomioon koska se oli iäkäs. Pari päivää ennen kuolemaa häntä rupesi saytumaan selkään ja varattii lääkärille aikaa saatiin lääkkeitä joitten olisi pitänyt auttaa mutta seuraavana päivänä koiran kunto paheni ja sr huus kivusta vietiin saman tien lääkätiin jossa saatiin lisää lääkkeitä mutta ne ei enään auttaneet sillä rakas koiramme lääkkeistä huolimatta kuoli kotiin tunti lääkärin käynnin jälkeen. Joten kannattaa käydä tarkistuttamassa koiran selkä n 2-3 vuoden ikäisenä. Mutta sairaudesta huolimatta en ole hetkeäkään kadunnut että valitsimmr juuti tämän rodun.

    • 78yhui

      puhdasrotuiset ranskikset tukehtuvat kuoliaaksi yleensä viimeistään 7 vuotiaana
      ranskisten pitäminen on eläinrääkkäystä

      • just joo

        Älä höpötä joutavia...


      • Voin allekirjoittaa ton. Ranskis 6v ja hengitys on pahentunut hyvin vaivalloiseksi. Lopetus lähestymässä. Menkää ihmiset jostain katsomaan röntgenkuvia ranskisten hengitysteistä ja kuinka niiden läpi pitäisi ilma kulkea. On pillin ohut ja joillakin "kasvanut" umpeen. Poliisiasia mielestäni.


    • ranskisss

      1 v uros ja terve. (myös terveeksi tutkitut vanhemmat) Meillä henki kulkee hyvin, käydään pitkiäkin lenkkejä viileällä ilmalla, ei rohise tai kuorsaa ollenkaan.. Kasvattajan kanssa kannattaa jutella noista terveysasioista. Pentue kyllä puhuu puolestaan millaisia vanhempia kasvattaja käyttää jalostukseen..
      Hengitys, silmä, selkäsairaudet varmaan yleisimmät rodulla.

    • Selkä!

      Huomion arvoista ranskanbuldoggien terveydessä on mm. se että tähän mennessä ei ole vielä löytynyt yhtään virallisesti täysin selän osalta tervettä koiraa. Kaikki virallisesti kuvatut ovat vähintään joltain osin epämuodostuneita ja sairaita. Kovasti väittävät että jossain on olemassa täysin tervekin yksilö, mutta itse en usko ennen kuin se on virallisesti todistettavissa. Mielestäni melko huolestuttava tilanne, kun ei yhtään täysin tervettä koiraa ole enää edes todistettavasti olemassa.
      Näiden selkävikojen lisäksi on sitten tietenkin vielä kaikki hengitysongelmat, epilepsiat, patella luksaatiot yms. yms. Niistä en jaksa nyt kirjoitella, muuten tulee jo tuhat sivuinen romaani.

      • Anonyymi

        Kennelliiton jalostustietojärjestelmästä löytyy kyllä tällainen täysin tervekin yksilö.


    • Minulla on adoptoitu rankis jolla on ollut hengitysvaikeuksia koko ikänsä. Koiralla on talvisin vitun kylmä ja kesäisin ei pysty tekemään mitään lämmön vuoksi. Kuono on koiralle välttämätön. Puhdasrotuiset ranskikset on jalostettu niin huonoksi, että varaudu siihen, että joudut elämään kärsivän ja sairaan koiran kanssa ja lopuksi lopettamaan sen muutaman vuoden vuoden jälkeen mm. tukehtumisoireiden vuoksi.
      Olen hyvin pahoillani puolestasi.

    • SairasRankisPoika

      Meidän perheessä on vuoden ikäinen ranskis, jonka hengitys kuulostaa siltä kuin tukkoon mennyttä viemäriä yritettäisiin avata kumippulla. Kukaan ei pysty nukkumaan koiran kanssa samassa huoneessa, koska ääni on niin paha. Olemme harkinneet koiralle leikkausta, mutta lääkäri om sanonut, että se on todennäköisimmin turhaa, eikä auta. Olemme olleet kasvattajaan yhteydessä ja hän "vannoo", että kaikki muut koirat ovat olleet terveitä ja, että saisie uudesta koirasta alennusta. Olen melko varma, että kasvattaja valehtelee, mutta en voi mitenkään todistaa sitä. Kasvattaja varmaankin jatkaa toimintaansa ihan normaalisti hamaam tulevaisuuteen saakka. Kuinkakohan monta tukehtuvaa pentua hän ehtii elämänsä aikana tehdä? 100? 500?

    • Eivoimennäulos

      Meidän raskis ei pysty hengittämään talvella ulkona. Saa pahan aivastelu- ja niiskuttelukohtauksen, jos menee ulos ja saa aivokalvontulehduksen, jos lähtee lenkille. Emme pysty ulkoilemaan ollenkaan, jos on pakkasta.

      • rfsrf

        Kamala kuunnellla tuollaista! Itsekin joskus olen ollut niin flunssassa, että hengitys onnistuu nippa nappa suun kautta - kurkussa on tukahduttava tunne ja nenäonteloissa tuntuu jatkuvasti painetta. Nukkuminen oli lähes mahdotonta ja olo todella voimaton.

        Kammottava ajatella eläinparkoja, jotka joutuvat elämään tuollaisen sairauden raiskaamina koko ikänsä!


    • Ranskisvanhus

      Täällä 12v. Ranskis uros ja ollut aina terve!

    • liibalaaba123123

      Tässä sulle ''perustervettä'':

      http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=90

      En kyllä usko, että olet oikeasti onnistunut lukemaan vain linkkejä, joissa ranskanbulldoggeja kehutaan perusterveiksi! Yksi maailman sairaimmista koiraroduista, joten jättäisin sinuna väliin ehdottomasti.

      Se, että koiraa ei tutkita luustoltaan, ei tarkoita, että koira olisi terve. Koira ei välttämättä näytä kipujaan herkästi ja se kuorsaus ei todellakaan ole tervettä.
      Jokaisella ranskiksella on lyttynaama, eli taatusti hengittäminen turhan vaikeaa.

    • huolestuttavaaon

      Surullista on, että jo pennuilla hengitys rohisee.Vanhemmiten vaan pahenee, ellei avarra hengitysteitä...

    • Järkikäteen

      On kyllä täysin koirakohtaista tämä terveys.. Nim.merk. 20v ollut koiria ihan lapsesta asti. Muksuna kotona ylämaanterrieri ja saksanpaimenkoira, molemmat rekisteröityjä. Terrierillä meni näkö ja yllättäen saksanpaimenkoiralla lonkkavikaa. Tällä hetkellä minulla kolmas ranskis ja voin sanoa, että vaikka kipeitä yksilöitä on rodussa enemmän kuin joissakin niin on kyllä niitä terveitä, allergiattomia ja hyvin hengittäviäkin yksilöitä. Minun kaikki koirani liikkuvat ja hengittävät hyvin, ell käyty kohtutukehduksen ja korvatulehduksen vuoksi. Niinhän se meillä ihmisilläkin menee?? Toisten muksuilla on kaikki mahdolliset sairaudet ja allergiat, vaikka muut sisarukset olisivatkin terveitä. Ei se ole aina kasvattajan eikä omistajan vika, jos koiranei ole terve, jos vanhemmat ovat terveystarkastettu ja kaikki vaikuttaisi olevan hyvin. Rodun omainen ulkonäkö on joillakin yksilöillä karu, mutta yhtä raa'asti kärjistämällä eivät kaikki ihmisetkään ole "malliyksilöitä". Jos koira on sairas, on tilanne toinen. Mutta täyä kuorsausta esiintyy pitkänokkaisillakin ihan yhtä paljon kun ranskanbulldoggeilla... Mielipiteitä saa olla, mutta kärjistäminen ja stereotypioiden esittäminen faktoina on mielestäni typerää..

      • Hjkjhhjkbb

        Et ole varmaankaan teettänyt mitään terveystutkimuksia koirallesi? Vai onko kohdallesi sattuneet Suomen ensimmäiset ranskikset, joiden selät on lausuttu puhtaiksi Kennelliitossa? Omistajat sokeutuvat koirien pienille ja isoillekin kivunilmaisuille. Tutkittu juttu. Jos koirasi ovat myös asiantuntijoiden mielestä täysin terveitä, niin soita toimittajille... Etsinnät ovat päättyneet...Suomen maasta on löytynyt terve ranskanbulldoggi!


      • Anonyymi
        Hjkjhhjkbb kirjoitti:

        Et ole varmaankaan teettänyt mitään terveystutkimuksia koirallesi? Vai onko kohdallesi sattuneet Suomen ensimmäiset ranskikset, joiden selät on lausuttu puhtaiksi Kennelliitossa? Omistajat sokeutuvat koirien pienille ja isoillekin kivunilmaisuille. Tutkittu juttu. Jos koirasi ovat myös asiantuntijoiden mielestä täysin terveitä, niin soita toimittajille... Etsinnät ovat päättyneet...Suomen maasta on löytynyt terve ranskanbulldoggi!

        Niin onkin! Selkä kuvattu ja täysin puhtaaksi todettu!


    • Crab

      Tädilläni oli kaksi ranskanbulldoggia, uros 3v ja narttu 7v. Lisäksi olen tavannut n. 20 muuta rodun edustajaa, kaikki yhtä sairaita.
      Narttu oli bulliksi melko terve. Kesällä hengitysvaikeuksia, ja lonkat E:t, eli terveys ei ollut kovin hyvä. Joku syöpäkin taisi olla, leikatiin pois samoin kuin jalkaa leikattiin jossain vaiheessa. Ja pentue oli tosiaan valittu mahdollisimman terveestä suvusta.

      Uros kuoli vuosi sitten, sillä oli jos jonkinmoista vaivaa. Lonkat D, kyynärät jotain 2/2, hengitys reistaili koko ajan, allergiaa oli tosi paljon, oksensi jos vähän liikkui niin ruoan ulos, eli käytännössä piti seisoa/maata/istua pitkään paikallaan ruoan jälkeen. Jotain vikaa selässäkin oli havaittu. Lääkärimaksut yhdessä vuodessa monta sataa, el:llä rampattiin yhtenään.

      Täti myös mainitsi, ettei ottaisi/suosittelisi kenellekkään enää lyttynokkaista, koska rotu on jo 7 vuodessa mennyt huonompaan suuntaan.
      Jos todella haluat terveen koiran, suosittelen jotain vähemmän suosittua luonteeltaan suunnilleen ranskiksen tapaista. Ei ole perusterve, pikemminkin perussairas. On valitettavaa, että näin hienoluonteinen koira on jalostettu näin epäterveeksi. Itsekin ottaisin jos terveys olisi oikeasti parempi. Kaikkein pahinta on kasvattajat, tai muut rodun harrastajat: Kasvattajat peittelevät emän ja isän vikoja, kehuvat terveeksi. Sama juttu harrastajilla: "Minun koirani ei ainakaan röhise ja on niin villi ja atleettinen(läski)" on yleinen kommentti. Totuus on kuitenkin, ettei koiraa edes ole terveystarkastuksessa käytettykään.

      Jos kuitenkin hankit Ranskiksen, pidä huoli sen linjoista, käytä lääkärissä ja tutkituta koko koira, ja jos kasvattamaan ryhdyt, varsinkin silloin älä peittele koiran vikoja! Kerro kiinnostuneille ihmisille rehellisesti rodun terveydestä, luonteesta ja ominaisuuksista.

      • Ensuosittele

        Tuttua huttua cavalier-piireissä. Koko Suomen järkevät kasvattajat tiivistyvät 3 kenneliin. Keskimääräinen cavalier-kasvattaja ei tunnista (tunnusta!) rotutyypillisten sairauksien oireita tai tutkituta kasvatteja yhtään enempää kuin on pakollista. Tutkimustulokset eivät vaikuta jalostuspäätöksiin. Sairausdiagnoosit eivät ole heille este, eivät edes hidaste... Ainoa edellytys on, että koira on HENGISSÄ jalostusiässä. Siitäkin voidaan tinkiä, jos pakastespermaa on vielä jäljellä uroksen kuoltua 4-vuotiaana hohdokkaan näyttelyuran jälkeen... :D

        En voi suositella sitä(kään) rotua kuin eläintenvihaajille ja fanaatikoille, joilla ei ole parenpaa tekemistä kuin opiskella perinnöllisyystiedettä, omaksua muutama tiedonhankintaa avittava kieli, pureutua rotupiireihin ajan kanssa, hankkiutua sekä virallisen että epävirallisen tiedon äärelle, tulla monen matalamoraalisen kasvattajan haukkumaksi, päästä vielä useamman vaivihkaa pitämälle "mustalle listalle" ja joilla on vielä tämän jälkeen suuri intohimo hankkia itselleen nimenomaan juuri tämänrotuinen yksilö :--D


    • K.O

      Se mitä täällä ihmiset kirjoittavat ja pelottelevat ei ole mikään absoluuttinentotuus.
      Kyllä näitä on ihan perusterveitä ja onnellisia yksilöitä olemassa :)
      Koirat sairastavat ja sairastuvat rodusta riippumatta elinikänsä aikana. Totta on, että toiset ovat fyysisiltä ominaisuuksiltaan alttiimpia tietyille ongelmille ja sairauksille, mutta sekin on yksilöllistä.

      Ranskanbulldoggeja niinkuin muitakin rotuja on fyysisiltä ominaisuuksiltaan ja rakenteeltaan hyvin erilaisia.
      Esimerkiksi paljon puhuttuihin hengitystie-ja kuorsaus ongelmiin voi vaikuttaa paljon koiralla on kuonoa, joissa on ranskanbulldogeilla paljonkin eroja.

      Suosittelen tutkimaan kasvattajia, pennun vanhempien sukupuuta/taulukkoa, ulkonäköä / fysiikkaa, vanhempien sairauksia, jne. niinkuin mitä tahansa rotua hankkiessa.

      Äärimmäisen persoonallinen, hienoluonteinen ja hieno rotu.

      • gdrgdeg

        Edelleen sitä eläinlääkärin terveeksi lausumaa ranskanbulldoggia odotellessa. Jos tiedät, niin linkkaa toki koiraNet-linkki ;)


      • SairasSelkä

        Semmoinen pieni ongelma rodulla vaan on, ettei yhtään selän osalta tervettä ranskanbulldoggia ole vielä todistettavasti löytynyt. Kaikki ovat selkäsairaita, mikä on kyllä todella huolestuttava tilanne. Siihen sitten päälle vielä kaikki muut sairaudet, niin siinä ei kuule kasvattajan valikoinnillakaan ole enää mitään perustervettä yksilöä edes mahdollista löytää.


      • Anonyymi
        gdrgdeg kirjoitti:

        Edelleen sitä eläinlääkärin terveeksi lausumaa ranskanbulldoggia odotellessa. Jos tiedät, niin linkkaa toki koiraNet-linkki ;)

        Vuonna 2017 ainakin on kuvattu täysin puhdas selkä. Kaikkia tuloksia vuosien varrelta en ole tutkinut, joten voi olla muitakin.


      • Anonyymi
        SairasSelkä kirjoitti:

        Semmoinen pieni ongelma rodulla vaan on, ettei yhtään selän osalta tervettä ranskanbulldoggia ole vielä todistettavasti löytynyt. Kaikki ovat selkäsairaita, mikä on kyllä todella huolestuttava tilanne. Siihen sitten päälle vielä kaikki muut sairaudet, niin siinä ei kuule kasvattajan valikoinnillakaan ole enää mitään perustervettä yksilöä edes mahdollista löytää.

        Mene katsomaan selkäkuvatut vuodelta 2017, sieltä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene katsomaan selkäkuvatut vuodelta 2017, sieltä löytyy.

        Laitapa oikein linkkiä väitteidesi tueksi, niin katsotaan. Ylipäätään huvittavaa huudella yhdellä mahdollisesti/väitetysti selällään terveellä ranskiksella, kun kaikki muut ovat todistetusti sairaita. Geeni, joka aiheuttaa kippurahäntää, vaikuttaa myös selkään, joten ranskis ei selältään terveeksi muutu, vaikka miten yrittäisit muuta vängätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene katsomaan selkäkuvatut vuodelta 2017, sieltä löytyy.

        Pelastaako yksi terve selkä koko rodun?
        Onko sen hengitystiet auki?
        Onko muita terveitä koiria, vai yhdestäkö meinaat jalostuksen aloittaa?
        Voi olla haastavaa, ja mitäs tehdään niille selkäsairaille, ja hengitysongelmaisille?
        Loppuu rotu nopeasti, jos sairaat poistetaan jalostuksesta.
        Eikä se takaa, etteikö selkäongelmat ja hengitysongelmat periytyisi, nehän on rotuun jalostuneita ongelmia.Yhtä varmoja rodussa, kun olematon kuono, ja rohiseva hengitys.
        Rotu on pulassa.Tiedän jo kasvattajia jotka luopuneet kasvattamisesta, noiden ongelmien olemassaolon vuoksi.

        Terve, ja elinvoimainen rotu vaatii normaslin lisääntymisen, ilman että ihminen puuttuu joka välissä.
        Moniko ranskis on normaalisti astutettu, synnyttänyt ja ilman leikkaamisia ikänsä hengittänyt?
        Koirarodun on pystyttävä lisääntymään ilman että astutuksessa, synnytyksessä tai hengityksessä ihminen operoi ja avustaa välissä.
        Ongelma ei siis ole vain selkä tai vain hengitys.Se ongelma on kokonaisuus, joka ei ole lisääntymiskykyinen eikä elinvoimainen.Rotu, on liian riippuvainen ihmisen puuttumisesta sen olemassaoloon.

        Astutukset pitäisi aina tapahtua ilman ihmisen apua.Synnytykset pitäisi yleensä onnistua ilman ihmisen apua, ja tietysti hengittäminen.

        Rotua, ei pidä ylläpitää keinotekoisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitapa oikein linkkiä väitteidesi tueksi, niin katsotaan. Ylipäätään huvittavaa huudella yhdellä mahdollisesti/väitetysti selällään terveellä ranskiksella, kun kaikki muut ovat todistetusti sairaita. Geeni, joka aiheuttaa kippurahäntää, vaikuttaa myös selkään, joten ranskis ei selältään terveeksi muutu, vaikka miten yrittäisit muuta vängätä.

        Meneppäs ihan itse katsomaan. Täällä mesotaan, että yhtään terveselkäistä ei löydy ja sitten kun toisin sanotaan niin ei sekään kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneppäs ihan itse katsomaan. Täällä mesotaan, että yhtään terveselkäistä ei löydy ja sitten kun toisin sanotaan niin ei sekään kelpaa.

        Laita nyt vain sitä linkkiä äläkä vikise. Ei pitäisi olla kovin hankalaa, jos olet varma löydöstäsi. Ranskanbulla on koko rotuna selältään täysi sökö, vaikka luulisit nyt kaikessa suuruudessasi jonkin elämää suuremman salaisuuden paljastaneesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita nyt vain sitä linkkiä äläkä vikise. Ei pitäisi olla kovin hankalaa, jos olet varma löydöstäsi. Ranskanbulla on koko rotuna selältään täysi sökö, vaikka luulisit nyt kaikessa suuruudessasi jonkin elämää suuremman salaisuuden paljastaneesi.

        Lopeta itse se vikinä täällä suomi24:ssä ja mene katsomaan kennelliiton jalostustietojärjestelmästä. Miten voi ihminen olla niin yksinkertainen, että kokee helpommaksi täällä vänkäämisen, kun samalla ajankäytöllä saisi itse avattua oikean sivun josta tieto löytyy. Melkosta pullamössösukupolvea, kun kaikki pitäisi laittaa valmiiksi nokan eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta itse se vikinä täällä suomi24:ssä ja mene katsomaan kennelliiton jalostustietojärjestelmästä. Miten voi ihminen olla niin yksinkertainen, että kokee helpommaksi täällä vänkäämisen, kun samalla ajankäytöllä saisi itse avattua oikean sivun josta tieto löytyy. Melkosta pullamössösukupolvea, kun kaikki pitäisi laittaa valmiiksi nokan eteen.

        Eli ei löydy. Todistusvastuu on väittämän esittäjällä, ei muilla. Tämän on oppinut jo ala-asteella jokainen, joka ei ole noin kovin yksinkertainen korvien välistään juuri ja juuri elollinen olento kuin sinä. Ei se mitään, tiedettiinhän se jo, miten turhanpäiväinen vikisijä sinä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ei löydy. Todistusvastuu on väittämän esittäjällä, ei muilla. Tämän on oppinut jo ala-asteella jokainen, joka ei ole noin kovin yksinkertainen korvien välistään juuri ja juuri elollinen olento kuin sinä. Ei se mitään, tiedettiinhän se jo, miten turhanpäiväinen vikisijä sinä olet.

        Syy miksi sitä en halua tänne linkittää on se, että siinä samalla näkyy myös koiran omistajan tiedot. Minä en ole kyseisen koiran omistaja, joten on vähintäänkin hölmöä jaella toisten koirien ja niiden omistajien tietoja tällaiseen paikkaan. Näin siis vaikka ne julkisesti jalostustietojärjestelmästä löytyvätkin. Jos et tällaista asiaa ymmärrä olet ilmeisesti itse hyvinkin yksinkertainen. Uskon kyllä, että kaikki tätä lukevat ja joita asia kiinnostaa, löytävät kyseisen koiran ihan helposti. Siellä ei ikävä kyllä montaa selkäkuvattua koiraa ole vuodelta 2017, joten ei muuta kuin katsomaan. Toki voi olla, että tällä vänkääjällä tässä ei ole hajuakaan, kuinka tulkita selkäkuvausten tuloksia, vaikka ne hyvin yksinkertaisesti sinne onkin merkitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ei löydy. Todistusvastuu on väittämän esittäjällä, ei muilla. Tämän on oppinut jo ala-asteella jokainen, joka ei ole noin kovin yksinkertainen korvien välistään juuri ja juuri elollinen olento kuin sinä. Ei se mitään, tiedettiinhän se jo, miten turhanpäiväinen vikisijä sinä olet.

        Ja ihan semmoinen pikkujuttu liittyen tuohon mainitsemaasi todistusvastuuseen. Enpä ole nähnyt sinultakaan ainuttakaan (!) todistusta väittämiisi, vaikka jos asiat ovat kuten väität, niin todistelun luulisi olevan hyvinkin helppoa. Onneksi omaan hyvät tiedonetsintätaidot, toisin kuin sinä, niin minun ei tarvitse vängätä täällä kyseisestä asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ihan semmoinen pikkujuttu liittyen tuohon mainitsemaasi todistusvastuuseen. Enpä ole nähnyt sinultakaan ainuttakaan (!) todistusta väittämiisi, vaikka jos asiat ovat kuten väität, niin todistelun luulisi olevan hyvinkin helppoa. Onneksi omaan hyvät tiedonetsintätaidot, toisin kuin sinä, niin minun ei tarvitse vängätä täällä kyseisestä asiasta.

        Vai ei ole montaa selkäkuvattua koiraa vuonna 2017. 😂 Siinä viitisensataa, ja yhden ainokaisen "terveen" sieltä löysit. Ai että. Oletko itse tietoinen siitä, miten naurunalaiseksi itsesi teet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei ole montaa selkäkuvattua koiraa vuonna 2017. 😂 Siinä viitisensataa, ja yhden ainokaisen "terveen" sieltä löysit. Ai että. Oletko itse tietoinen siitä, miten naurunalaiseksi itsesi teet?

        Todellisuus on se, ettei rodusta löydy enää yhtään täysin tervettä yksilöä. Rotufanaatikot sulkevat tältä järjestelmällisesti silmänsä, mikä onkin alunperinkin syy rodun nykyiseen tilanteeseen. Sonta ei kullaksi muutu, vaikka kuinka puolustelisi ja kieltäisi pokkana päivänselvän totuuden. Onneksi näiden kasvattamisen ja eläinsuojelulain ristiriitaisuudesta on puhuttu uudistetun eläinsuojelulain myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei ole montaa selkäkuvattua koiraa vuonna 2017. 😂 Siinä viitisensataa, ja yhden ainokaisen "terveen" sieltä löysit. Ai että. Oletko itse tietoinen siitä, miten naurunalaiseksi itsesi teet?

        Kukahan tässä tekee itsensä naurunalaiseksi 🤣 Jos löydät vuodelta 2017 viitisensataa selkätulosta ranskiksilta, niin taidat olla jonkin sortin mömmöissä. Hieman reilu sata, joten normaalilla älyllä varustetulle ihmiselle ei ole hankaluutta selata tuolta haluamaansa. Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia 🤷🏼‍♀️ Toisin sanoen olet vähällä järjenkäytöllä varustettu yksilö, jolla ei ole halua tai älyä ottaa asioista selvää, vaan tärkeämpää on öyhöttää, meuhkata ja mesuta asioista, joista ei ole kokemusta tai ymmärrystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuus on se, ettei rodusta löydy enää yhtään täysin tervettä yksilöä. Rotufanaatikot sulkevat tältä järjestelmällisesti silmänsä, mikä onkin alunperinkin syy rodun nykyiseen tilanteeseen. Sonta ei kullaksi muutu, vaikka kuinka puolustelisi ja kieltäisi pokkana päivänselvän totuuden. Onneksi näiden kasvattamisen ja eläinsuojelulain ristiriitaisuudesta on puhuttu uudistetun eläinsuojelulain myötä.

        Juuri näin. Vain erittäin kyseenalaisella mielenlaadulla varustettu ihminen pitää relevanttina sitä, että on löytänyt YHDEN ranskiksen, jolla ei kuvissa näy selässä mitään hälyttävää. Samat geenit sillä silti on myös selän osalta kuin kaikilla muillakin, joten selkä ei puhtaaksi geneettisesti muutu millään määrää länkytystä. Eikä kehumista ole missään muussakaan kohtaa kyseistä rotua. Hyvä, että henki pihisee raukoilla.

        Väännetään vielä rautalangasta: koko rotu on selältään niin sairas, niin sairas, että keskustelupalstavinkuja pitää maininnan arvoisena löydöksenä, jos YHDELLÄ kaikista jalostustietojärjestelmästä löytyvällä koiralla ei ollut selässä löydöksiä. Siis yhdellä. Ei hyvää päivää. Kyllä nyt on syytä heittää kärrynpyörää onnesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Vain erittäin kyseenalaisella mielenlaadulla varustettu ihminen pitää relevanttina sitä, että on löytänyt YHDEN ranskiksen, jolla ei kuvissa näy selässä mitään hälyttävää. Samat geenit sillä silti on myös selän osalta kuin kaikilla muillakin, joten selkä ei puhtaaksi geneettisesti muutu millään määrää länkytystä. Eikä kehumista ole missään muussakaan kohtaa kyseistä rotua. Hyvä, että henki pihisee raukoilla.

        Väännetään vielä rautalangasta: koko rotu on selältään niin sairas, niin sairas, että keskustelupalstavinkuja pitää maininnan arvoisena löydöksenä, jos YHDELLÄ kaikista jalostustietojärjestelmästä löytyvällä koiralla ei ollut selässä löydöksiä. Siis yhdellä. Ei hyvää päivää. Kyllä nyt on syytä heittää kärrynpyörää onnesta!

        Väite oli, että ei löydy yhtään terveselkäistä ranskista. Todistin väitteen vääräksi. Voivoi kun näyttää ottavan koville 😢 Ota asioista paremmin selvää ennenkuin tulet esittämään väitöksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väite oli, että ei löydy yhtään terveselkäistä ranskista. Todistin väitteen vääräksi. Voivoi kun näyttää ottavan koville 😢 Ota asioista paremmin selvää ennenkuin tulet esittämään väitöksiä.

        Et todistanut yhtään mitään, ja vain noin kyseenalaisella mielenlaadulla varustettu ihminen voi muuta väittää. Vaikka löytäisit sen YHDEN ranskiksen, jolla ei kuvista mitään hälyttävää löytynyt, se ei edelleenkään geneettisesti terveeksi muutu. Se on MAHDOTONTA, ymmärrätkö? Sinua varmasti ottaa koville, kun höpinöitäsi oikaistaan, mutta yritä kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukahan tässä tekee itsensä naurunalaiseksi 🤣 Jos löydät vuodelta 2017 viitisensataa selkätulosta ranskiksilta, niin taidat olla jonkin sortin mömmöissä. Hieman reilu sata, joten normaalilla älyllä varustetulle ihmiselle ei ole hankaluutta selata tuolta haluamaansa. Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia 🤷🏼‍♀️ Toisin sanoen olet vähällä järjenkäytöllä varustettu yksilö, jolla ei ole halua tai älyä ottaa asioista selvää, vaan tärkeämpää on öyhöttää, meuhkata ja mesuta asioista, joista ei ole kokemusta tai ymmärrystä.

        Kukas täällä meuhkaa päivänselvässä asiassa? Onneksi olkoon, olet nolannut itsesi totaalisesti. Kun on tarpeeksi sekaisin, niin ainahan sitä keksii tarvittaessa miten puolustella vaikka itse Hitleriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et todistanut yhtään mitään, ja vain noin kyseenalaisella mielenlaadulla varustettu ihminen voi muuta väittää. Vaikka löytäisit sen YHDEN ranskiksen, jolla ei kuvista mitään hälyttävää löytynyt, se ei edelleenkään geneettisesti terveeksi muutu. Se on MAHDOTONTA, ymmärrätkö? Sinua varmasti ottaa koville, kun höpinöitäsi oikaistaan, mutta yritä kestää.

        Kyllä todistin. Sen, että terveselkäisiä ranskiksia on olemassa, vaikka kovasti yrität muuta väittää. Asianmukaiset kuvaukset on tehty ja selkä on puhdas ja se ei muuksi muutu vaikka sinä kuinka asiasta vänkäisit. Taitaa oma mielenlaatusi olla enemmän kuin kyseenalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukas täällä meuhkaa päivänselvässä asiassa? Onneksi olkoon, olet nolannut itsesi totaalisesti. Kun on tarpeeksi sekaisin, niin ainahan sitä keksii tarvittaessa miten puolustella vaikka itse Hitleriä.

        Sinä meuhkaat. Olen todistanut, että ranskiksellakin voi olla terve selkä ja sinun mielenterveytesi ei näytä sitä kestävän. Jos väitit, että sellaista ei ole, niin olit väärässä ja minä oikeassa. Ottaako päähän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä todistin. Sen, että terveselkäisiä ranskiksia on olemassa, vaikka kovasti yrität muuta väittää. Asianmukaiset kuvaukset on tehty ja selkä on puhdas ja se ei muuksi muutu vaikka sinä kuinka asiasta vänkäisit. Taitaa oma mielenlaatusi olla enemmän kuin kyseenalainen.

        Voi raukkaa. Näin selvä asia ei päälaelleen käänny, vaikka jatkaisit itsesi tyhmäksi tekemistä lopun elämääsi. DVL2-geenin mutaatio ei katoa yhdestäkään ranskiksesta mihinkään, vaikka kuinka inisisit, vänkäisit ja räyhäisit. Geneettisesti yksikään ranskis ei siis ole terve selältään, mutta tietenkin tämä on kaltaisellesi mielipuolelle liikaa käsitettäväksi. Ranskis ei ole selältään terve rotu, etkä siksi voi löytää ainuttakaan selältään tervettä yksilöä, piste. Ei tietenkään tullut yllätyksenä, että vain noin kyseenalaisella mielenlaadulla varustettu voi muuta väittää, joten vänkäämisesi on varsin ymmärrettävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi raukkaa. Näin selvä asia ei päälaelleen käänny, vaikka jatkaisit itsesi tyhmäksi tekemistä lopun elämääsi. DVL2-geenin mutaatio ei katoa yhdestäkään ranskiksesta mihinkään, vaikka kuinka inisisit, vänkäisit ja räyhäisit. Geneettisesti yksikään ranskis ei siis ole terve selältään, mutta tietenkin tämä on kaltaisellesi mielipuolelle liikaa käsitettäväksi. Ranskis ei ole selältään terve rotu, etkä siksi voi löytää ainuttakaan selältään tervettä yksilöä, piste. Ei tietenkään tullut yllätyksenä, että vain noin kyseenalaisella mielenlaadulla varustettu voi muuta väittää, joten vänkäämisesi on varsin ymmärrettävää.

        Sinä se taidat ollakin pahemman luokan pahvi. Tässä ketjussa on ollut kyseisen rodun omistajia, jotka ovat sanoneet koiriensa olleen terveitä. Vastaväittäjä on isoon ääneen mesunnut, että ei voi olla terveitä, kun ei ole kuvattu ainoatakaan tervettä selkää rodulla. Minä ilmaisin, että kylläpä on kuvattu täysin puhdasselkäinen ranskis. Tämä asia ei nyt muuksi muutu, vaikka sinä tollona siinä mitä väittäisit. Geenimutaatio on olemassa ja siihenhän en ole mitään sanonutkaan?? Mutta siitäkin huolimatta on kuvattu puhdas selkä. En tiedä mistä ratakiskosta sullekin pitäisi asia vääntää. Taitaa sulla olla joku geenivirhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se taidat ollakin pahemman luokan pahvi. Tässä ketjussa on ollut kyseisen rodun omistajia, jotka ovat sanoneet koiriensa olleen terveitä. Vastaväittäjä on isoon ääneen mesunnut, että ei voi olla terveitä, kun ei ole kuvattu ainoatakaan tervettä selkää rodulla. Minä ilmaisin, että kylläpä on kuvattu täysin puhdasselkäinen ranskis. Tämä asia ei nyt muuksi muutu, vaikka sinä tollona siinä mitä väittäisit. Geenimutaatio on olemassa ja siihenhän en ole mitään sanonutkaan?? Mutta siitäkin huolimatta on kuvattu puhdas selkä. En tiedä mistä ratakiskosta sullekin pitäisi asia vääntää. Taitaa sulla olla joku geenivirhe.

        Rodun yksikään yksilö ei selältään terveeksi muutu, vaikka kuinka jatkaisit älisemistä, sillä se on geneettisesti mahdotonta. DVL2-mutaatio on ja pysyy perimässä, vaikka omistajat väittäisivät mitä. Silmämääräisesti "terve" ei ole sama kuin geneettisesti terve, vaikka oletkin liian yksinkertainen näin selvää asiaa hoksaamaan. Eipä tullut yllätyksenä; vammaisia vähän koiraa muistuttavia örkkejä ei puolustelisi kukaan, jolla on edes kaksi aivosolua toisiinsa törmäilemässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rodun yksikään yksilö ei selältään terveeksi muutu, vaikka kuinka jatkaisit älisemistä, sillä se on geneettisesti mahdotonta. DVL2-mutaatio on ja pysyy perimässä, vaikka omistajat väittäisivät mitä. Silmämääräisesti "terve" ei ole sama kuin geneettisesti terve, vaikka oletkin liian yksinkertainen näin selvää asiaa hoksaamaan. Eipä tullut yllätyksenä; vammaisia vähän koiraa muistuttavia örkkejä ei puolustelisi kukaan, jolla on edes kaksi aivosolua toisiinsa törmäilemässä.

        Nyt se on todistettu, että sulta puuttuu sisälukutaito TÄYSIN. Koko maasta ei löydy sellaista määrää ratakiskoa, että selkeää asiaa voi sulle siitä vääntää. Lueppa vaikka aikaisemmat viestit AJATUKSELLA ilman idiotismia. Älä puhu aidan seipäästä kun muut puhuu aidasta!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt se on todistettu, että sulta puuttuu sisälukutaito TÄYSIN. Koko maasta ei löydy sellaista määrää ratakiskoa, että selkeää asiaa voi sulle siitä vääntää. Lueppa vaikka aikaisemmat viestit AJATUKSELLA ilman idiotismia. Älä puhu aidan seipäästä kun muut puhuu aidasta!!

        Otapa omasta neuvostasi vaari ja yritä oikein kovasti ymmärtää jutun juoni, vaikka se ihan hirvittävän hankalaa sinulle onkin. Jos tavaaminenkaan ei auta, niin ei siinä sitten auta mikään, muttei ranskanörkeistä silti löydy tervettä koiraa vänkäämälläkään. Geneettisesti sairas ei muuksi muuta ja sillä hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otapa omasta neuvostasi vaari ja yritä oikein kovasti ymmärtää jutun juoni, vaikka se ihan hirvittävän hankalaa sinulle onkin. Jos tavaaminenkaan ei auta, niin ei siinä sitten auta mikään, muttei ranskanörkeistä silti löydy tervettä koiraa vänkäämälläkään. Geneettisesti sairas ei muuksi muuta ja sillä hyvä.

        Kyllä löytyy, kuten todistettu on!

        Geneettisesti tyhmä ei muuksi muutu ja sillä hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä löytyy, kuten todistettu on!

        Geneettisesti tyhmä ei muuksi muutu ja sillä hyvä.

        No kun ei vaan löydy, kuten todistettu on. Ranskanörkit ovat ahdingossa juuri siksi, että kaltaisesi vähintään epäilyttävällä mielenlaadulla varustetut rääkkääjät eivät näe sairaissa elukoissaan mitään vikaa. Vängätään olevan terve kuin pukki, vaikka olisi enää nippa nappa elävien kirjoissa. Ei moista kärsivää elukkaa olisikaan, jollei olisi kaltaisiasi vänkääjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun ei vaan löydy, kuten todistettu on. Ranskanörkit ovat ahdingossa juuri siksi, että kaltaisesi vähintään epäilyttävällä mielenlaadulla varustetut rääkkääjät eivät näe sairaissa elukoissaan mitään vikaa. Vängätään olevan terve kuin pukki, vaikka olisi enää nippa nappa elävien kirjoissa. Ei moista kärsivää elukkaa olisikaan, jollei olisi kaltaisiasi vänkääjiä.

        Kun argumentit loppuvat niin hoetaan samaa mantraa. Kommentointisi taso on sitä luokkaa, että voisit paremmin mennä ylilautaan jankkaamaan. Vaikka eipä tämäkään mikään laadukas paikka ole.

        Kuvat eivät valehtele. Terveeksi kuvattu on terve ja se ei muutu vaikka kuinka siitä inttäisit täällä. Toki kaltaistasi ihmistä asia voi harmittaa, mutta eipä voi mitään. Hyväksy tosiasiat. Sinä ilmeisesti väittelet kaikkien röntgenlääkäreidenkin kanssa, jotta saisit asiat vääntymään haluamaasi suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun ei vaan löydy, kuten todistettu on. Ranskanörkit ovat ahdingossa juuri siksi, että kaltaisesi vähintään epäilyttävällä mielenlaadulla varustetut rääkkääjät eivät näe sairaissa elukoissaan mitään vikaa. Vängätään olevan terve kuin pukki, vaikka olisi enää nippa nappa elävien kirjoissa. Ei moista kärsivää elukkaa olisikaan, jollei olisi kaltaisiasi vänkääjiä.

        Ja kaiken huipuksi teet taas kerran olettamia. Olenko jossain kohtaa väittänyt, että minulla on kuvailemasi ”sairas elukka”. En muuten ole. Kaikki kommenttisi ovat samanlaisia olettamia, saman asian hokemaa. Tiedoksesi; minulla ei ole koiraa eikä tule koskaan olemaankaan. Mitähän sairaita koiria itseltäsi löytyy? Varmaan lonkkavikaisia sakemanneja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kaiken huipuksi teet taas kerran olettamia. Olenko jossain kohtaa väittänyt, että minulla on kuvailemasi ”sairas elukka”. En muuten ole. Kaikki kommenttisi ovat samanlaisia olettamia, saman asian hokemaa. Tiedoksesi; minulla ei ole koiraa eikä tule koskaan olemaankaan. Mitähän sairaita koiria itseltäsi löytyy? Varmaan lonkkavikaisia sakemanneja?

        Missä kohtaa näet hänen väittäneen sinulla olevan bulla? Sisälukutaito pahasti hukassa. 😂


    • hirvittääihna

      Kun koiran hengitystiet on avarrettu, sitä voi hyvin näytellä, ja ostajat hämääntyy.Leikkaus on ymmärtääkseni on todella yleistä rodussa.Siitä pitäisi olla maininta jalostustietokannassa, eikä jalostukseen saisi käyttää.Leikkaamalla ei ongelmat parane, vaan siirtyy seuraavaan sukupolveen.

      • Anonyymi

        Olen kuullut, että jotkut kasvattaa nimenomaan hyvin hengittäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut, että jotkut kasvattaa nimenomaan hyvin hengittäviä.

        Kyllä, ja sen lisäksi kuvauttavat selät ja valitsevat vain parhaat jalostukseen. Toisessa ääripäässä on sitten ne ”kasvattajat”, jotka eivät tee koirilleen terveystarkastuksia ja pyytävät koiristaan saman hinnan, kuin kunnon tarkastuksen tekevät kasvattajat. Ja kaiken huippuna sitten ne ostajat, jotka ostaa paperittomia Viron/Venäjän tuonteja suoraan pentutehtailta. Sieltä ne kaikkein sairaimmat yksilöt lopulta tulee. Ostajan tulisi nimenomaan valita kasvattaja huolella ja tarkistaa molempien pennun vanhempien terveystarkastuksen tulokset kennelliiton jalostustietojärjestelmästä. Jos tuloksia ei ole, pentua ei kannata ostaa. Tai jos tulokset ovat huonot, esim VA3 tai VA4 jne, pennun ostamista tulisi harkita huolella ja pitkään. Selän ominaisuudet ovat periytyviä ja tällöin on riskinä, että saa huonoselkäisen koiran. Muutenkin rodun terveyteen ja terveystuloksiin kannattaa perehtyä huolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, ja sen lisäksi kuvauttavat selät ja valitsevat vain parhaat jalostukseen. Toisessa ääripäässä on sitten ne ”kasvattajat”, jotka eivät tee koirilleen terveystarkastuksia ja pyytävät koiristaan saman hinnan, kuin kunnon tarkastuksen tekevät kasvattajat. Ja kaiken huippuna sitten ne ostajat, jotka ostaa paperittomia Viron/Venäjän tuonteja suoraan pentutehtailta. Sieltä ne kaikkein sairaimmat yksilöt lopulta tulee. Ostajan tulisi nimenomaan valita kasvattaja huolella ja tarkistaa molempien pennun vanhempien terveystarkastuksen tulokset kennelliiton jalostustietojärjestelmästä. Jos tuloksia ei ole, pentua ei kannata ostaa. Tai jos tulokset ovat huonot, esim VA3 tai VA4 jne, pennun ostamista tulisi harkita huolella ja pitkään. Selän ominaisuudet ovat periytyviä ja tällöin on riskinä, että saa huonoselkäisen koiran. Muutenkin rodun terveyteen ja terveystuloksiin kannattaa perehtyä huolella.

        Järkevintä on jättää ostamatta.Telkkarissa kertoivat että nuo lyttykuonoiset on gerneiltään kuin kehitysvammaisia.Kehitysvammaisia koiria kasvatetaan, koska ihmisistä ne on niin söpöjä.

        Ne ei rotuna pärjää ilman ihmisen apua.
        Eivät pysty lisääntymään ilman ihmisen puuttumista.

        Astuminen, synnyttäminen eikä hengittäminen enää onnistu, ilman että ihminen puuttuu siihen .Sairaaksi raukat jalostettu, ihmisten toimesta.

        Eikö koiran pitäisi pystyä lisääntymään ilman ihmisen apua, ja myös hyvin hengittämään???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkevintä on jättää ostamatta.Telkkarissa kertoivat että nuo lyttykuonoiset on gerneiltään kuin kehitysvammaisia.Kehitysvammaisia koiria kasvatetaan, koska ihmisistä ne on niin söpöjä.

        Ne ei rotuna pärjää ilman ihmisen apua.
        Eivät pysty lisääntymään ilman ihmisen puuttumista.

        Astuminen, synnyttäminen eikä hengittäminen enää onnistu, ilman että ihminen puuttuu siihen .Sairaaksi raukat jalostettu, ihmisten toimesta.

        Eikö koiran pitäisi pystyä lisääntymään ilman ihmisen apua, ja myös hyvin hengittämään???

        Voi olla yksilöitä, joilta kyseiset asiat eivät onnistu, mutta on myös yksilöitä, joilta onnistuu. Ja kasvattajissa on niin paljon eroja, ikävä kyllä. Vastuulliset kannattavat mm pevisaa ja roturisteytystä, vastuuttomat käyttävät jalostukseen koiria, joita ei ole terveystarkastettu tai ovat tarkastusten osalta sieltä huonoimmasta päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla yksilöitä, joilta kyseiset asiat eivät onnistu, mutta on myös yksilöitä, joilta onnistuu. Ja kasvattajissa on niin paljon eroja, ikävä kyllä. Vastuulliset kannattavat mm pevisaa ja roturisteytystä, vastuuttomat käyttävät jalostukseen koiria, joita ei ole terveystarkastettu tai ovat tarkastusten osalta sieltä huonoimmasta päästä.

        Herätys valitettavaan todellisuuteen.

        https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4586446/Tutkimus Kaikilla testatuilla bulldo


    • K.O

      Terveiksi ei voi myöskään luokitella bulldogeille ominaisten lonkkaluokitusten takia, se ei silti tarkoita että kärsisi lonkkakivuista. Selkäsairaiksi luokitellaan näitä koiria jo kiilanikamien johdosta, epämuodostuneita kiilanikamia on kaikilla bulldoggeihin kuuluvilla roduilla ja korkkiruuvihäntäisillä. Tämä ei kuitenkaan suoranaisesti tarkoita sitä, että jokainen ranskanbulldoggi kärsisi selkäkivuista enempää kuin joku muu rotu.
      Ranskanbulldoggejen terveyteen liittyvä suurinongelma on ollut jossain vaiheessa niiden terveydelle haitalliset kauneusihanteet, jotka ovat nykyään muuttuneet terveempään suuntaan jalostustatkoituksessa. Esimerkiksi valitsemalla sellaiset pennut joiden molemmilla vanhemmilla on enemmän kuonoa saattaa olla suoraan verrannollists siihen että koira ei kärsi hengitystie ongelmista niinkuin täysin lättäkuonoiset. Samoin pidempi suora häntä voi kertoa jotain selästä ja sen paremmasta kunnosta.

      Kertokaa ihmeessä rotu jolla ei ole mihinkään sairaukseen taipuvuutta?

      • Jdjkjkjjj

        Jos sinusta 99%:sti sairas koirarotu on täsmälleen yhtä hyvä kuin rotu jossa 1 %:lla on mikään sairaus, pidät selän epämuodostumia yhdentekevinä ja väheksyt kaikkia muitakin rodun terveysongelmia kuonon pituutta lukuun ottamatta, olet hyvin ignorantti ihminen. Todennäköisesti kuitenkin peräti kasvattaja, joka kasvattaa koiriaan täsmälleen itse valottamansa ideologian mukaan, omien lemmikkien kipua koskaan tunnustamatta ja sitä tunnistamatta. Surullista.


      • "terveiksi ei voi myös luokitella bulldogeille ominaisten..." Ihan mielenkiinnosta, mikä on bulldogeille, ominainen lonkkaluokitus tai mitä se tarkoittaa? En ole kuullut, joten kiinnostaa. Koiranettiä selaamalla näkyy, että ei ihan hyvässä mallissa ollut lonkiltaan. Minusta jo siinä mallissa, että voisi miettiä sitä jo pevisan osalta...
        Pitää paikkansa, että kaikki koirat ei kärsi. Mutta ongelma on myös se, mistäpä sen viimekädessä tietää. Ja mitä raskaampi malli, sen isompi vaaratekijä on olemassa...
        Omistajat kun ei itse aina edes huomaa, että niistä lonkista on kipua. Kun joskus ne oireet on niin "pieniä", että niitä ei huomaa. Ja toiseksi, liian monella on tapana katsoa omia koiria vaaleanpunaisten lasien läpi. Myöskin koirat/rodut, joilla on korkea kipukynnys, ei hevin näytä kipujaan.
        Ja se, mitä ei kannata unohtaa, mitä enemmän lonkiltaan sairaita käytetään,pannaan yhteen, niin sen enemmän lisääntyy ja entisestään huononee. Jos ei alussa jo suhtauduta siis riittävän vakavasti ja tutkien ym. niin tulos on melkoinen ongelma ja taatusti niitä oireiluita myös alkaa näkymäänkin enemmän.
        Eipä nuot selkätuloksetkaan hyvältä näytä. Jos tutkittuja on ylipäätään melko vähän, Koiranetissä suurin lopetussyy oli selät.
        Pelkästään tuota tulkitsemalla voi silti sanoa, että rotu kärsii enemmän huomattavastikkin selkäkivuista, kuin moni muu rotu.Ja jos ei nyt ihan jokainen tokikaan, niin huomattavasti, että on maininnan arvoista.

        Valitsemalla pennut, joilla vanhemmilla pidemmät kuonot, on toisaalta ok, mutta...
        Tässä mennään helposti siihen, että sitä käytetään myyntikikkana myös ehkä pelkästään. Eli jätetään mainitsematta, että ne pitkät kuonot ei itsessään pelasta yhtään mitään. Paketissa kun muut tekijät vaikuttaa myös paljon, yleisesti ne röörit sisältä, kuin myös se kuono muuten, esim. sierainten avoimuus. Pitempiin kuonoihin pitäisi pyrkiä lyhytkuonoisilla, mutta se itsessään ei "pallopää" roduilla pelasta mitään, ei edes takaa mitään.

        Hännän mallikaan ei valitettavasti mielestäni yleisesti ottaen kerro mitään, jos rodussa on jo geeniperimän rasite tosi suuri. Eli asia olisi, jos suorahäntäisiä olisi laitettu yhteen jo useampia sukupolvia, tutkittu selät ja käytetty tervettä perimältään hyvää linjaa. Silloin oletusarvo nousisi suuresti.

        Tuossa kasvattajien ym. tutkimaan suosittelemisessa olen ihan samaa mieltä(ihan yleisesti ottaen). Ostajilla on suuri painoarvo. Ongelma vaan on se, että varsinkin ekaa koiraa hankkivat, jopa muissakin löytyy, ei osaa noita ajatella, tai tutkia. Se kuitenkin menee pikkasen edemmäs, kuin maalaisjärjen käyttö, kuten älä osta trokareilta ja mene paikanpäälle katsomaan ym., valitettavasti. Ei myöskään auta, tämä ihan yleisesti ottaen, jos rodussa vain muutama pyrkii tiukkaan linjaan ja itsestään. Joten voipi sanoa, että suurimpia vaikuttajia olisi se, että rodun kasvattajat asettaisivat, tarvittaessa tiukatkin rajat jalostuskoirille. Ja se taas vaatii pevisan asettaman...


      • toisille

        Mikä buldokeille ominainen lonkkaluokitus?


      • Anonyymi
        molossi kirjoitti:

        "terveiksi ei voi myös luokitella bulldogeille ominaisten..." Ihan mielenkiinnosta, mikä on bulldogeille, ominainen lonkkaluokitus tai mitä se tarkoittaa? En ole kuullut, joten kiinnostaa. Koiranettiä selaamalla näkyy, että ei ihan hyvässä mallissa ollut lonkiltaan. Minusta jo siinä mallissa, että voisi miettiä sitä jo pevisan osalta...
        Pitää paikkansa, että kaikki koirat ei kärsi. Mutta ongelma on myös se, mistäpä sen viimekädessä tietää. Ja mitä raskaampi malli, sen isompi vaaratekijä on olemassa...
        Omistajat kun ei itse aina edes huomaa, että niistä lonkista on kipua. Kun joskus ne oireet on niin "pieniä", että niitä ei huomaa. Ja toiseksi, liian monella on tapana katsoa omia koiria vaaleanpunaisten lasien läpi. Myöskin koirat/rodut, joilla on korkea kipukynnys, ei hevin näytä kipujaan.
        Ja se, mitä ei kannata unohtaa, mitä enemmän lonkiltaan sairaita käytetään,pannaan yhteen, niin sen enemmän lisääntyy ja entisestään huononee. Jos ei alussa jo suhtauduta siis riittävän vakavasti ja tutkien ym. niin tulos on melkoinen ongelma ja taatusti niitä oireiluita myös alkaa näkymäänkin enemmän.
        Eipä nuot selkätuloksetkaan hyvältä näytä. Jos tutkittuja on ylipäätään melko vähän, Koiranetissä suurin lopetussyy oli selät.
        Pelkästään tuota tulkitsemalla voi silti sanoa, että rotu kärsii enemmän huomattavastikkin selkäkivuista, kuin moni muu rotu.Ja jos ei nyt ihan jokainen tokikaan, niin huomattavasti, että on maininnan arvoista.

        Valitsemalla pennut, joilla vanhemmilla pidemmät kuonot, on toisaalta ok, mutta...
        Tässä mennään helposti siihen, että sitä käytetään myyntikikkana myös ehkä pelkästään. Eli jätetään mainitsematta, että ne pitkät kuonot ei itsessään pelasta yhtään mitään. Paketissa kun muut tekijät vaikuttaa myös paljon, yleisesti ne röörit sisältä, kuin myös se kuono muuten, esim. sierainten avoimuus. Pitempiin kuonoihin pitäisi pyrkiä lyhytkuonoisilla, mutta se itsessään ei "pallopää" roduilla pelasta mitään, ei edes takaa mitään.

        Hännän mallikaan ei valitettavasti mielestäni yleisesti ottaen kerro mitään, jos rodussa on jo geeniperimän rasite tosi suuri. Eli asia olisi, jos suorahäntäisiä olisi laitettu yhteen jo useampia sukupolvia, tutkittu selät ja käytetty tervettä perimältään hyvää linjaa. Silloin oletusarvo nousisi suuresti.

        Tuossa kasvattajien ym. tutkimaan suosittelemisessa olen ihan samaa mieltä(ihan yleisesti ottaen). Ostajilla on suuri painoarvo. Ongelma vaan on se, että varsinkin ekaa koiraa hankkivat, jopa muissakin löytyy, ei osaa noita ajatella, tai tutkia. Se kuitenkin menee pikkasen edemmäs, kuin maalaisjärjen käyttö, kuten älä osta trokareilta ja mene paikanpäälle katsomaan ym., valitettavasti. Ei myöskään auta, tämä ihan yleisesti ottaen, jos rodussa vain muutama pyrkii tiukkaan linjaan ja itsestään. Joten voipi sanoa, että suurimpia vaikuttajia olisi se, että rodun kasvattajat asettaisivat, tarvittaessa tiukatkin rajat jalostuskoirille. Ja se taas vaatii pevisan asettaman...

        Nyt onneksi vihdoin pevisa toteutuu myös ranskanbulldogeille. Olisi saanut tulla jo vuosia aiemmin! Niin paljon on kasvattajia, jotka viis veisaa terveystutkimuksista. Rekisteröityihin koiriin verrattuna terveystutkimuksia tehdään säälittävän vähän.


    • K.O

      Ei, vaan olen eläinlääkäri, ja asiassa puolueeton. Enkä ole puhunut mistään rotujen hyvyyksistä tai muusta, vaan koittanut vaan tuoda esiin sitä, että ihmeen mustavalkoisena ihmiset välillä näkevät nämä rotuihin liittyvät asiat.

      • Kikfkkkfkv

        Vaikea uskoa, että ihminen, jonka mielestä esim whippet ja ranskanbulla ovat terveyden suhteen samalla linjalla ja ettei jälkimmäisen surkealle terveydentilalle vaadi MITÄÄN reaktiota kasvattajilta, olisi koskaan kummankaan luustokuvia nähnyt saati vertaillut...

        Olet itse mustavalkoinen väittäessäsi, että ranskanbullien surkea terveys ei haittaa, koska terveimmästäkin rodusta löytyy sairas 1 %... Ja tällä 1 %:lla oikeutat sellaisen rodun olemassa olon, jonka kannasta 99 % kärsii jostain luusto- tai silmäsairaudesta, tai vähintään hengitysongelmista.


    • K.O

      Vaikka tämä onkin suomi24 niin en ymmärrä miten ihmiset tulkitsevat kirjoituksia miten sattuu. En nyt oikein ymmärrä missä vaiheessa olen väittänyt ettei terveydellä tai lähtökohdilla ole mitään väliä tai että kaikki rodut ovat terveyden suhteen samalla linjalla, tai ettei kasvattajien pitäisi olla tarkkoja jalostuksen suhteen? Pistä jäitä hattuun ja lue nuo kirjoitukseni uudestaan. Mielestäni tuollainen katkeralta kuulostava rodun täydellinen teilaaminen ja mustamaalaaminen ei ole järkevää.

      • Kikfkkkfkv

        "-- se ei silti tarkoita että kärsisi lonkkakivuista." >> Epämuodostuneet lonkat ovat kivuttomat ja normaalit vain ranskanbulldogeilla.

        "-- epämuodostuneita kiilanikamia on kaikilla bulldoggeihin kuuluvilla roduilla ja korkkiruuvihäntäisillä. Tämä ei kuitenkaan suoranaisesti tarkoita sitä, että jokainen ranskanbulldoggi kärsisi selkäkivuista -- " >> Tietyntyyppisillä koirilla siis kuuluu olla tietyt perussairaudet, eivätkä ne kärsi selän epämuodostumista (toisin kuin mikä tahansa muu koirarotu).

        " koira ei kärsi hengitystie ongelmista niinkuin täysin lättäkuonoiset. " >> Noh, niin, juu. Tässä olen samaa mieltä.

        " Kertokaa ihmeessä rotu jolla ei ole mihinkään sairaukseen taipuvuutta?" >> Bernhardilaisten tilanne kohentui kummasti, kun lonkka- ja kyynärtuloksiin alettiin kiinnittää huomiota. Siellä ei työnnetty päätä säkkiin ja vedottu siihen, että maailmasta löytyy sairaampiakin koirarotuja.

        "En nyt oikein ymmärrä missä vaiheessa olen väittänyt ettei terveydellä tai lähtökohdilla ole mitään väliä tai että kaikki rodut ovat terveyden suhteen samalla linjalla, tai ettei kasvattajien pitäisi olla tarkkoja jalostuksen suhteen? "
        - Olet todennut useammankin ranskanbulldoggien fyysisen poikkeavuuden (selän epämuodostumat, lonkkavian) olevan juuri tälle rodulle harmittomia.
        - Vetoat äärimmäisen sairaasta rodusta puhuttaessa siihen, että kaikissa roduissa on joitain sairauksia. Aika harvassa rodussa yksilön sairastumistodennäköisyys on 100%. (Täällä on pyydetty linkkejä terveiksi todettuihin ranskiksiin, mutta yhden yhtä ei ole vieläkään löytynyt.)
        - Omissa kommenteissasi:
        "Esimerkiksi valitsemalla sellaiset pennut joiden molemmilla vanhemmilla on enemmän kuonoa saattaa olla suoraan verrannollists siihen että koira ei kärsi hengitystie ongelmista niinkuin täysin lättäkuonoiset. " >> Sälytät terveen pennun löytämisen ostajan vastuulle. Kasvattajilla et mainitse olevan mitään vastuuta tuotoksistaan!
        "Suosittelen tutkimaan kasvattajia, pennun vanhempien sukupuuta/taulukkoa, ulkonäköä / fysiikkaa, vanhempien sairauksia, jne. niinkuin mitä tahansa rotua hankkiessa." >> Tässä ihan sama juttu. Kasvattaja kasvattakoon mitä kasvattaa, mutta pennunostajan tulee olla se jalostuksen asiantuntija, joka tuntee periytymiset, sairaudet, terveydet, liikkuu piireissä, osaa kielet ja löytää terveen ranskispennun :D

        Et missään vaiheessa puhu kasvattajien vastuusta. Puhut vain ja ainoastaan siitä, kuinka hirmuisen tarkkoja pennunostajien pitää olla koiraa valitessaan :D


      • Marsupilamii
        Kikfkkkfkv kirjoitti:

        "-- se ei silti tarkoita että kärsisi lonkkakivuista." >> Epämuodostuneet lonkat ovat kivuttomat ja normaalit vain ranskanbulldogeilla.

        "-- epämuodostuneita kiilanikamia on kaikilla bulldoggeihin kuuluvilla roduilla ja korkkiruuvihäntäisillä. Tämä ei kuitenkaan suoranaisesti tarkoita sitä, että jokainen ranskanbulldoggi kärsisi selkäkivuista -- " >> Tietyntyyppisillä koirilla siis kuuluu olla tietyt perussairaudet, eivätkä ne kärsi selän epämuodostumista (toisin kuin mikä tahansa muu koirarotu).

        " koira ei kärsi hengitystie ongelmista niinkuin täysin lättäkuonoiset. " >> Noh, niin, juu. Tässä olen samaa mieltä.

        " Kertokaa ihmeessä rotu jolla ei ole mihinkään sairaukseen taipuvuutta?" >> Bernhardilaisten tilanne kohentui kummasti, kun lonkka- ja kyynärtuloksiin alettiin kiinnittää huomiota. Siellä ei työnnetty päätä säkkiin ja vedottu siihen, että maailmasta löytyy sairaampiakin koirarotuja.

        "En nyt oikein ymmärrä missä vaiheessa olen väittänyt ettei terveydellä tai lähtökohdilla ole mitään väliä tai että kaikki rodut ovat terveyden suhteen samalla linjalla, tai ettei kasvattajien pitäisi olla tarkkoja jalostuksen suhteen? "
        - Olet todennut useammankin ranskanbulldoggien fyysisen poikkeavuuden (selän epämuodostumat, lonkkavian) olevan juuri tälle rodulle harmittomia.
        - Vetoat äärimmäisen sairaasta rodusta puhuttaessa siihen, että kaikissa roduissa on joitain sairauksia. Aika harvassa rodussa yksilön sairastumistodennäköisyys on 100%. (Täällä on pyydetty linkkejä terveiksi todettuihin ranskiksiin, mutta yhden yhtä ei ole vieläkään löytynyt.)
        - Omissa kommenteissasi:
        "Esimerkiksi valitsemalla sellaiset pennut joiden molemmilla vanhemmilla on enemmän kuonoa saattaa olla suoraan verrannollists siihen että koira ei kärsi hengitystie ongelmista niinkuin täysin lättäkuonoiset. " >> Sälytät terveen pennun löytämisen ostajan vastuulle. Kasvattajilla et mainitse olevan mitään vastuuta tuotoksistaan!
        "Suosittelen tutkimaan kasvattajia, pennun vanhempien sukupuuta/taulukkoa, ulkonäköä / fysiikkaa, vanhempien sairauksia, jne. niinkuin mitä tahansa rotua hankkiessa." >> Tässä ihan sama juttu. Kasvattaja kasvattakoon mitä kasvattaa, mutta pennunostajan tulee olla se jalostuksen asiantuntija, joka tuntee periytymiset, sairaudet, terveydet, liikkuu piireissä, osaa kielet ja löytää terveen ranskispennun :D

        Et missään vaiheessa puhu kasvattajien vastuusta. Puhut vain ja ainoastaan siitä, kuinka hirmuisen tarkkoja pennunostajien pitää olla koiraa valitessaan :D

        Kikfkkfkv muista lääkket. Oot ihme tyyppi. Eitkö sä nyt ymmärrä mist K.O puhuu ja mitä tarkoittaa, ihme palikka olet :D


      • Kikfkkkfkv
        Marsupilamii kirjoitti:

        Kikfkkfkv muista lääkket. Oot ihme tyyppi. Eitkö sä nyt ymmärrä mist K.O puhuu ja mitä tarkoittaa, ihme palikka olet :D

        Tästä se toveruus katsos urkenee.


    • Hilavitkutinn

      Kifkkkfv: onko sun luetunymmätämisessä jotain vikaa? Toisaalta ethän sä edes ymmärrä missä ketjussa sä olet ja mistä tässä ketjussa on alunperin ollut kyse. Ei tää ketju ole kasvattajille tai jalostajille suunnattu vaan lue alkuperäinen kysymys. et hyvä jos joku neuvoo ostajia tai niitä jotka on bullia harkinnut.
      Ps. Ootko trolli vai itse susikoirarex?

      • GoGoHilavitkutin

        Sen sijaan itse kirjoitit mallivastauksen aloittajan kysymykseen, jes jes hyvin menee /o/


    • Anonyymi

      Ostaako ja kasvattaako rotua enää kohta kukaan.Telkkarissa väittivät, että rotu on jalostettu kehitysvammaiseksi?
      Se sai minut miettimään, ja tutkimaan asiaa.En kyllä halua koiraa, joka on vammaiseksi jalostettu, ja se kaikki vain siksi, että ihmisistä se on söpöä.Yhdelle tutulle jolla ranskis, oli vieras ihminen asiasta avautunut.Kertonut ettei kannattaisi suosia sairaita rotuja, kun se aiheuttaa koirien kärsimystä.Tuli kurja olo, kun ajattelee mitä ihmiset on roduille aiheuttaneet.
      Aika karua on jalostus kyllä, kun se menee yli, ja terveys unohdetaan.

    • Anonyymi

      Kun rodusta ei löydy enää yhtäkään täysin tervettä yksilöä, pitäisi vähän hitaampienkin yksilöiden ymmärtää karu totuus. Kyse on kehitysvammaisesta rodusta, joka ei muutu millään määrällä vastaväitteitä terveeksi, sillä geenit, jotka aiheuttavat rodulle tyypillisen ulkonäön, aiheuttavat myös hirvittäviä ongelmia ja sairauksia. Se ei ole joko tai, vaan molemmat kulkevat käsi kädessä, halusivatpa kasvattajat ja harrastajat sitä taikka eivät. Kuvottaa ihmiset, jotka puolustelevat eläinrääkkäystä, jonka ei todellakaan pitäisi olla edes laillista. Joltain tietyltä osin "terveeksi" kuvaaminen ei ole hurraa-huutojen aihe yhdellekään, joka tietää genetiikasta edes vähän. Siellä ne ongelmat ja sairaudet silti ovat perimässä, sillä ulkonäköä muuttamatta ko. geenejä ei yhdestäkään rodun yksilöstä saa pois sitten millään.

    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä teille on tulossa ranskanbulldoggi? Aiotteko harrastaa koiratappeluja vai onko vaan tarkoitus raadella naapurin kääpiö villakoira?
      Ihan seurakoiraksi vaan on väärä vastaus

      • Anonyymi

        Koiratappeluihin varmaan muut rodut, noillahan on pelkkä hengittäminen jo ihan liian vaikeaa.


    • Anonyymi

      Viikko sitten lähti mun alle 6 v ranskistyttö koirien taivaaseen. Ruoka-aineallergia ja epämuodostunut korvakäytävä eli ummessa ja sitä on vuosi hiivan takia huuhdeltu ja aina tuli sinne sisäkorvaan ruosteenväristä eritettä uudelleen ja kulki silloin pää vinossa. Ei voinut lenkittää tai viedä koirapuistoon leikkimään kun selästä puuttui 4 välilevyä kokonaan. Tämä on kamalaa , erittäin älykäs koira ja maailman paras ystävä 😭

    • Anonyymi

      Hei, meillä oli 3 ranskista (yht.n. 25 vuoden ajan).Ne olivat kultaisia vuosia. Aika hämmästyttävää sinänsä se,että aiemmin terveet koirat sairastuttuaan (tai ainakin sairauden tultua ilmi)voinnit pahenivat aivan äkillisesti,hoidoista huolimatta, johtaen 2/3 tapausta menehtymiseen lähes välittömästi.Haluan vielä sanoa, että olen äärimmäisen tarkka ihminen,joten pidin koirien voinnista todella tarkkaa( perheeni mielestä käsittämättömän) huolta. Kolmas koiramme alkoi äkillisesti oireilla.Saimme Viikistä(yo eläinsairaala) apua ja diagnoosit(joita oli ”koko joukko”), mutta hyvän lääkityksen avulla koiramme eli vielä hyvää elämää n.2 vuotta. Kipujen ollessa lääkinnällä hallitsemattomissa oli päätös tehtävä. Ranskis on aina Ranskis ja siihen kun kerran ihastuu, niin se on siinä. Kun joskus kaupungilla näen ,en lähes koskaan voi olla moikkaamatta!
      Ainakin meidän ranskikset olivat ihania äidin kultia,helppoja ystävällisiä kaikille. Ainoa, mutta pienehkö, ongelma oli autossa olo mutkaisella tiellä.Silloin olin koiran kanssa tiiviisti takapenkillä, jolloin matka sujui mukavammin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe