Mirtazapinin lopetus?

Ei enää

Meinasin lopettaa kyseisen lääkkeen syönnin(ilman lääkärin suostumusta). Annostukseni on 45mg päivässä. Sivuvaikutuksena aivan järjetön ruoan himo! Pari päivää olen ollut jo syömättä ja nyt jo huomaan ettei ruokaa tee samalla tavalla mieli.

Mutta viime yö oli aivan kama kun en saanut nukuttua ja aionkin lopettaa pikkuhiljaa lääkkeen syönnin. Lääkärille tietenkin mainitsen asiasta kunhan saan vain ajan.

Miten muilla tämän lääkkeen lopetus on sujunut?

135

28052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      Asteittain, todella hitaasti, niin itse ainakin onnistuin. Et kai sinä kerralla sitä lopettanut??

    • Ei enää

      Meinasin lopettaa kerralla mutta tajusin ettei se ole viisasta.

      Millaisella annostuksella söit ja miten hitaasti alensit lääkkeen määrää?
      Itse olen nyt otttanu puolikkaan 45mg:sta ja nyt meinsain ottaa tänään 15mg.

    • .

      Söin vuoden ajan 45 mg/vrk ja tiputtelin sitä hissukseen alaspäin, siten että kaiken kaikkiaan lopetuksessa meni reilut 3 kk.


      Sinuna en lopettaisi noin nopealla tahdilla...

      • tyytyväinen

        Minä olen lopettamassa mielialalääkkeen käytön. Siihen on mennyt nyt 1 kuukausi. Enää yksi viikko. Minkäänlaisia oireita ei ole ollut. Voin paremmin kuin koskaan lääkkeiden käytön aikana.


      • Anonyymi

        Älkää ottako,lopetus vie vuosia


    • Rekkinen

      Olen lopettanut 30 mg ja 45 mg mirtan monta kertaa, käytöt 10 -15 kk. Minulla ei ole tullut vieroituksia.

      Tosin käytän nytkin 30 mg/pv mirtaa enkä edes ajattele lopettaa. Psyka ja neurologit suosittelivat vahvasti, että jatkan hamaan loppuun asti. Hyväksyin sen, olin ennen ajautunut vaikeaan depressioon uudestaan ja uudestaan.

      Töissä olin koko ajan, mutta pa*kaa se oli. Lääkärit varoittivat, että seuraavaa et enää ehkä selviä, olin jo silloin itsetuhon rajalla. Uskoin viisaampia ja selvisin, minulla on mennyt hienosti jo yli kuusi vuotta.

      Ehdotan Sinuakin, tee niin kuin lääkäri neuvoo. Kesäkään ei ole kiva, jos mieli vain mustenee.

      • hmm..

        Lääkkeiden aiheuttamaa?


      • omaapuparas

        Minä en ole lääkäreiden neuvoja ja suosituksia tarvinnut. Olen pärjännyt ilman heidän neuvoa.


    • Ei enää

      Sain tilattua lääkäriajan, mutta vasta kolmen viikon päähän.. nyt meinasin siihen saakka 15mg ottaa aina iltaisin.

      On aika ailahtelevaa ollut ja varmaan jatkokin tulee olemaan kun lääkettä vähennän.

      Mukavaa kevättä sinulle!

      • mirtza pois

        minäkin olen lopettamassa mirtazapinia, annos ollut 30mg. Kuukaudessa olen tiputtanut nyt 15mg, pilkkomalla 30mg tablettia pienemmäksi. Nyt puolikkaasta aion tiputtaa pikkuhiljaa pienemmäksi useiden viikkojen ajan. Mirtazapin on lihottanut törkeesti ja muutenkin olo ollut kummallinen. Tämä on toinen yritys päästä eroon. Eka yritys päätyi paniikkikohtauksiinja unettomuuteen. Nyt uhmaan niitä ja oikeesti haluun eroon lääkkeestä.


    • Ei enää

      Itsekin olen lihonut aivan mielettömästi ja ruokahalu on aivan valtava! Pelkään todella paljon miten yöt sujuvat jatkossa (nyt olen herännyt ennen aikojani ja myös keskellä yötä).

      Toivottavasti saan jotakin muuta lääkettä että saan nukutuksi (muuta kuin nukahtamislääkettä, sillä sitä olen nyt joutunut ottamaan).

      • mirtza pois

        kiva kuulla samassa tilanteessa olevien kokemuksia? Kauanko oot lääkettä syöny? Mulla vajaa vuosi ja eka kerta mielialalääkkeellä. Yritin jo talvella päästä, mutta ei onnistunut. Itse yritän just olla pelkäämättä nukkumista. Haluan tosissaan eroon lääkkeestä, joka lihomisen lisäks tehny musta tunteettoman. Paitsi, että ahdistusta ja stressiä kyllä tuntee. Sain lääkkeen unettomuuteen vajaa vuosi sitten, siihen kyllä auttanut. Jännä juttu esim se että sain elämäni ekat paniikkikohtaukset lääkkeen aikana, ennen lääkettä ei ikinä ollut sellaista.


      • zanna
        mirtza pois kirjoitti:

        kiva kuulla samassa tilanteessa olevien kokemuksia? Kauanko oot lääkettä syöny? Mulla vajaa vuosi ja eka kerta mielialalääkkeellä. Yritin jo talvella päästä, mutta ei onnistunut. Itse yritän just olla pelkäämättä nukkumista. Haluan tosissaan eroon lääkkeestä, joka lihomisen lisäks tehny musta tunteettoman. Paitsi, että ahdistusta ja stressiä kyllä tuntee. Sain lääkkeen unettomuuteen vajaa vuosi sitten, siihen kyllä auttanut. Jännä juttu esim se että sain elämäni ekat paniikkikohtaukset lääkkeen aikana, ennen lääkettä ei ikinä ollut sellaista.

        Sama juttu täällä, sain unettomuuteen sitä. Rytmi meni vuorotyöstä sekaisin. Aluksi nukuin niillä lääkkeillä mutta ajan kanssa lakkasivat vaikuttamasta. Joskus ajattelin että otetaan sitten tuplat eli 30 mg niin nukuttaa... Sit oli hetken päästä pirteä kuin peipponen. Olen syönyt sitä 1,5 vuotta ja nyt riitti. Olen tunteeton, iloton, aivan eri ihminen. Ärsyttää kun on lihonnut. Keväällä aloin laihikselle, kiloakaan ei tippunut vaikka olen treenannut ja syönyt oikein.
        Söin 15 mg ennen ja sitten kuukauden 7,5mg. Tuli vieroitusoireita kuten ahdistuneisuutta, unettomuutta. Yks päivä ne sitten vaan oli ohi ja olo mitä loistavin. Nähtäväksi jää mitä on vielä edessä kun lääkeaine häviää elimistöstä kokonaan.
        Mun kohdalla pitää sanoa että elämäni oli ankeaa, ilotonta ja tyhjää sen ajan kun noita lääkkeitä käytin ja loppujen lopuksi söin niitä ihan turhaan. Lääkärit määrää masennuslääkkeitä siksi että lääkefirmalta saa provikoita. Olen niin onnellinen päästessäni niistä eroon, elämä jatkuu taas!
        Ja unettomuuteen melatoniini.


      • Maailma mallillaan
        mirtza pois kirjoitti:

        kiva kuulla samassa tilanteessa olevien kokemuksia? Kauanko oot lääkettä syöny? Mulla vajaa vuosi ja eka kerta mielialalääkkeellä. Yritin jo talvella päästä, mutta ei onnistunut. Itse yritän just olla pelkäämättä nukkumista. Haluan tosissaan eroon lääkkeestä, joka lihomisen lisäks tehny musta tunteettoman. Paitsi, että ahdistusta ja stressiä kyllä tuntee. Sain lääkkeen unettomuuteen vajaa vuosi sitten, siihen kyllä auttanut. Jännä juttu esim se että sain elämäni ekat paniikkikohtaukset lääkkeen aikana, ennen lääkettä ei ikinä ollut sellaista.

        Tähän täytyy yhtyä että itsellekki tuli elämäni ensimmäiset paniikkikohtaukset kun alotin. Nukahtamiseen kylläkin toimii...tosin heräilen yöllä ja pitäisi etsiä toinen ratkaisu. Koin urheilun aloittamisen ja terveellisen ruokavalion auttaneen enemmän kuin mitkään lääkkeet! Ihme kyllä, ahdistus ja stressi katoaa kun vetää hien pintaan. Seksikin toimisi, mutta sitä ei oikeen tee mieli jos masentaa...ajoittain kyllä, mutta ei silloin kun tarvitsisi.


    • Ei enää

      Olen syönyt sitä vajaat puoli vuotta. Nukkuminen on ollut nyt ihan ok (tällä hetkellä annostus on 15mg) enkä ole pahemmin heräillyt öisin. Kohta kun pääsisi kokonaan eroon lääkkeestä..

      • samasvenees

        Kirjoitelkaa miten lopetuksenne onnistuu. Ja millä annoksella lopette? Mitenköhän pitkään vieroitusoireita odotettavissa?


      • Eihyvä

        Kuolemaa tässä tehdään. Pahin fyysisesti ohi kyl mut hermot pinnas ja nukkuminen ei meinaa onnistua millään. Melatoniini ei auta. syöny 30mg joku miltei 10v. Parasta se et kyllä tämä tästä joka päivä helpottaa. Kantsii lopettaa. Lukenut ihan tarpeeksi SSRI-lääkkeistä että mitä ne aiheuttaa käytön aikana. Huomenna joutuu ottaa sairaslomaa kun ei jaksa mennä unen puutteen ja heikon olon takia.


      • lääkkeetön
        Eihyvä kirjoitti:

        Kuolemaa tässä tehdään. Pahin fyysisesti ohi kyl mut hermot pinnas ja nukkuminen ei meinaa onnistua millään. Melatoniini ei auta. syöny 30mg joku miltei 10v. Parasta se et kyllä tämä tästä joka päivä helpottaa. Kantsii lopettaa. Lukenut ihan tarpeeksi SSRI-lääkkeistä että mitä ne aiheuttaa käytön aikana. Huomenna joutuu ottaa sairaslomaa kun ei jaksa mennä unen puutteen ja heikon olon takia.

        Ota yhteys Aku Kopakkalaan. Hän on psykiatri. Minulle hänestä on ollut suurin ja huomattavin apu kuin koskaan kenestäkään lääkäreistä tai lääkkeistä.


      • Anonyymi
        samasvenees kirjoitti:

        Kirjoitelkaa miten lopetuksenne onnistuu. Ja millä annoksella lopette? Mitenköhän pitkään vieroitusoireita odotettavissa?

        Vain kuolema pelastaa,vieroitusoireet voi kestää vuosia,tai ei lopu koskaan


    • Ei enää

      Tänään olisi tarkoitus puolittaa 15mg ja kokeilla miten yö sujuu sen kanssa..
      Onneksi löytyy imovanea jos uni loppuu ennen aikojaan.

      Olen yrittänyt miettiä mitä lääkettä voisin ehdottaa lääkärille Mirtazapinin tilalle mutta pää lyö pelkkää tyhjää.. Ei kenelläkään olisi ideoita?

      • Anonyymi

        Dormix auttaa unettomuuteen. Ainakin minulla auttoi, mutta sitä suositellaan lyhytaikaiseen käyttöön. Se on kuitenkin paljon kaikkia nukahtamuslääkkeitä hellävaraisempi. On alunperin allergialääke, mutta väsyttävän ominaisuuksien vuoksi käytetään unettomuuden hoidossa. Toivottavasti jokin auttaa, jos ei Dormix.


    • Ei enää

      Yö meni ihan hyvin jos ei lasketa sitä että heräsin neljältä yöllä ja menin takaisin nukkumaan. Ensi yö pyrinkin olemaan ilman mirtazapinia..

      Aamuisin särkee aivan älyttömästi päätä joka kyllä menee ohi itsestään. Onko tämä sitä kuuluisaa vieroitusoiretta?

    • mirtza pois

      Millainen olo muuten. Olen syönyt 15 mg vajaa kaksi viikkoa, ja tuntuu, että mieliala heittelee. Välillä on hyvä olla ja välillä ahdistus ja panikkinomainen olo pukkaa päälle ilman mitään syytä. En kyllä suosittele ihan 15 mg suoraan lopettamaan, kannattaa edes 7.5 ottaa jonkun aikaa. Mä oon hilannut annosta alaspäin yli kuukauden ja vielä olen 15mgssa.

      Millainen olo teillä mirtatsapiinin käyttäjät on ollu lääkkeellä, onko olonne ollut ok. Itse koin olevani ihan tunteeton ja turta, paitsi ahdistusta on ollut. Jännä juttu, että masennuslääke , jota ahdistukseen on saanut saattaakin itsessään lisätä ahdistusta. Siksi haluan eroon siitä ja sen lisäksi, että vajaassa vuodessa olen lihonut melkein 15 kg.

      Uniongelmiin ei kai ole muutakuin nukahtamislääkkeet , imovanet stillnoct yms ja bensot. Koukuttavia kaikki, mun mielestä vain ihan satunnaiseen käyttöön. Melatoniini toimii joillain, toisilla ei. Ja mun psykiatri sanoi, että kaikki väsyttävät masennuslääkkeet lihottavat helposti. Ketipinoria kanssa käytetään uniongelmiin, mutta itse koen sen olevan niin vahva lääke, neurolepti, johon en halua koskea. Mä oon aika lääkevastainen, myönnän sen, mutta lähinnä sen takia, että sivuvaikutukset on omalla kohdalla niin isot , että hyöty jää pienemmäksi. Nyt koitan psyykata itseeni kohtaamaan kaikki tunteet ja koittamaan tulla toimeen niiden kanssa. Ilman kemiallista turruttamista.

      • cleo

        Ihan just samat tuntemukset. Mulle määrättiin mirtatsapiinia nukkumiseen mutta loppujen lopuks ne ei toimineet ja masennuin ja ahdistuin. Ne muuttivat mut aivan tunteettomaksi ja aivokuolleeksi. Vilkas, eloisa ja iloinen ihminen muuttui täysin zombieksi. Lisäksi sivuoireina reipasta lihomista ja niveloireita.
        Olen saanut avun psykologisesta vyöhyketerapiasta ja käsitellyt tunteitani. Olo rupee olemaan aika normaali taas. Järkyttävää vaan huomata mitä paskaa lääkärit ihmisille syöttää! Älkää ihmiset syökö noita lääkkeitä jos ei ole ihan pakko!


    • Mark I.

      Vappuna meni jalka pakettiin (Mirtazapiini voimistaa alkoholin vaikutusta?), enkä lähtenyt kepeillä känkkäämään apteekkiin, vaan lopetin 15mg päivittäisen annoksen.

      Käytin 10kk, ja olin äimän käkenä kun 6kg tuli painoa lisää, eikä lähtenyt alas vaikka kuinka urheilin.En tiennyt että mirtazapin ruokahalun kasvattamisen lisäksi on anti-diureetti, eli kerryttää nesteitä kehoon.

      Nyt 10 päivässä on lähtenyt 6kg ja iso maha, mistä ylimääräisten nesteiden poistumisesta olen todella tyytyväinen. Sen huomaa et tunteet on pinnalla, liikuttuu esim. elokuvista, ja kyllä eilen ihmettelin miten voimakkaan reaktion eilinen lätkätappio Kanadalle aiheutti.

      Kaikenkaikkiaan masennuslääkkeet on aina kauppaa hyödyllisten ja haitallisten vaikutusten suhteen, ja mulla on kuva et mitä kauemmin lääkettä käyttää, sitä enemmän haittavaikutukset tulee esille.

      Ei ole univaikeuksia, eikä käytön lopettamisesta juurikaan, ainakaan voimakkaita vieroitusvaikutuksia.

      Ylipaino lähti kuin annikki tähti! Hyvää kevättä.

      • jörö

        Tämä lääke on minulle kuin myrkky, kaikkia niveliä särkee ja on tösi pölkky olo.
        Ei enään koskaan tätä pilleriä.


    • Ei enää

      Ei näköjään olekaan järkevää lopettaa tätä tahtia kuin minä..

      Pieni suuri paniikkokohtaus tänään ja itkua on piisannut useamman päivän ajan (45mg- ja nyt se 7,5mg). ja jatkuva ahdistus.

      Eli jatkan ainankin muutaman päivän ajan vielä käyttöä.

      Vielä kun tuo paino lähtisi putoamaan..

      Ketipinoria olen kokeillut ja siihen en koske sormellakaan! vielä pitää kituutella viikon verran lääkäriaikaan.

      Voimia kaikille lopettamisen kanssa!

    • Ei enää

      Huh huh, viikko lääkäriaikaan! Ihan hyvin on tullut nukuttua vähäisen Mirtazapiinin kanssa. 7,5mg iltaisin ja 5mg imovanea niin uni ei ole toistaiseksi katkeillut pahemmin. Vielä kun uskaltaisin nukkua ilman imovanea..

      Mark I: miten hienoa että painosi on pudonnut! Toivottavasti itsellänikin alkaisi:)

      • mirta pois

        Ootko ottanu joka ilta imovanen myös? Mä koitan valmistautua nukkumaan luomusti kun saan mirtazapinin pois. Olo ollut nyt ok. Jonkin verran lisääntynyt lihasnykimisiä ja lihasjännitystä. Otan nyt noin 10mg, eli 1/3 osa 30mb tabusta.


    • lääkäri

      Hyvät ihmiset ei kannata missään nimessä olla käyttämättä lääkkeitä! edistetään yhdessä laillista huumekauppaa ja pidetään lääkefirmat rahoissa!

    • Ei enää

      Oikeastaan joka ilta imovanen olen ottanut. Pelkään vaan aivan liikaa painajaisia ja yöllistä valvomista. Olo on aika surkea tällä hetkellä:/¨

      Toivottavasti saan kunnon lääkkeen yöksi joka väsyttäisi iltaisin (muuta kuin esim ketipinoria joka ei minulle sovi).

    • Ei enää

      Ruokahalu vähentynyt eikä makeaa tee mieli niinkuin ennen. Ensi yön koitan olla kokonaan ilman Mirtazapinia..

    • Ei enää

      Ensimmäinen yö meni hyvin enkä herännyt kertaakaan:)

    • Mirza pois

      Hienoa! kirjoittele millainen olotila on, toivotaan parasta. Ja laita viesti mitä lekuri sanoo. Mulla on ollu ihan ok olo, joskus sellainen alakuloinen, mutta ahdistus on aika lievää. Omassa ohjelmassa on ensi viikolla siirtyminen 7.5 mg , jota otan jonkin aikaa ja sitten siitä vielä murunen, josta tarkoitus lopettaa. Jään myös lomalle pian, jos se auttais asiaa. Tavoite on olla ilman mitään lääkityksiä.

    • Ei enää

      Olotila vähän vaihteleva- en tiedä johtuuko lääkkeen lopetuksesta vai mistä kun ahdistaa ja masentaa.

      Viime yö meni jotenkuten, kuudelta ylös. Ilman imovanea en nyt pysty olemaan:/

      Kertoile itsekin olotilaasi ja miten menee:)

    • Ei enää

      Meinasitko itse ottaa jonkunlaisen toisen lääkkeen Mirtazapinin tilalle vai olla kokonaan ilman lääkkeitä?

      • mirtza pois

        Mulla ois tarkoitus olla lääkkeetön kokonaan. Tenoxia mulla on kaapissa jos unettomuus vaivaa tosissaan. Mulla lääkäri kans pian. Lopetus on kyllä sovittu lääkärin kanssa. MarkI. Mikä sun olo ja ootko saanu nukutuksi hyvin?


    • dmgwiesdölgkdsgsd

      Pystyykö mirtazapinin lopettamaan suoraan, kun syön näinkin pientä annosta kuin 3,75mg?

      • Anonyymi

        Mä käyttänyt just tota 1/4 tablettii unettomuuden hoidossa mut mul nous paino ekan 2 vk aikana 3 kg ja nyt yhteesä noussu 12 kg alle 6 kk:ssa. Ja ei todellskaan voi olla siitä johtuvaa et söisin muka enemmän koska mulla ei ruokahalut muuttunut ja syönyt aina erittäin vähän ruokaa. Painoin 64-65 kg alottaessa ja pystyin syömää vaikka kuinka paljon ruokaa ja herkkuja lihomatta ja sitku alotettii tää Mirtazapine unettomuuden hoitoon (norsun annokset melatoniinia ei toiminut) nii paino nous noin vaikka syön alle 1000 kcal vrk ssa.

        Sen lisäks Mul on tyypin 1 diabetes ja mul meni sokeritasapaino täysin vituillee, en osannut ajatella että johtuus tästä. Verensokerit joka yö viimeset 4 kk lähti nousee 3 h nukahtamisen jälkee yli 20:een. Ja sit yks pv menin vaa alle tossa n viikko sit ja näytti 76 kg. Ja se riitti. Luin myös tieteellisiä artikkeleja että Mirtazapin vaikuttaa samoihin solu reseptoreihin kuin glukoosi aineenvaihdunta ja että mirtazapin hidastaa ja huonontaa kropan metabolismia mikä sitten selittääkin tuon painon nousun.
        No, lopetin siis n vk sitte seinään. Aivan jumalattomat migreenit (pulsating/thrombing) aamusin ja jatkuva ”tausta” ahdistus päällä. Saattaa yhtkkii mennä ilosesta tai neutraalista surullisels ja itkee. Mut siis kaikista kamalin on nää aamu migreenit ja tietty unettomuus. Eli kyllä, 3,75 mg annoksina tn lääkkeen lopettaminen on yhtä helvettiä.


    • Ei enää

      ^kyllä minun mielestäni:)

      Nyt on lekurilta saatu vahvistus että lopetus oli ok juttu!

      • mirtza pois

        Kyllä kai noin pienen annoksen voi lopettaa tuosta vaan. Onko pieni annos tuonut tätä kuuluisaa mirtazapinin lihomisvaikutusta? Ei enää- saitko jotain muuta tilalle?


    • Ei enää

      Sain Azonaa tilalle. Olisi pitänyt jo kuukausia sittten vaihtaa koko lääke!
      Mites siellä sujuu?

      • mirtza pois

        Mä oon ottanu nyt 7.5 mg, olo ihan suht ok. Vaihteluja tosin on, saman päivän aikana onnen fiiliksiä ja pelonsekaista ahdistusta. Kaipa ne aivot hakee balanssia. Mutta positiivisen puolella kyllä. Meinasin pilkkoa vielä 3.75mg ja siitä lopettaa joskus kesäkuussa. Yksi tuttu soitti just ja kertoi saaneensa ohjeeksi ottaa 1/15 osa 30mg tabletista, en ymmärrä auttaako se niin pienellä unettomuuteen ja miten saa ylipäätään pilkottua. Mikä toi azona on, ihan outo nimi. Onko masislääke?


    • pukupää

      Itsellä onnistuis täysin ongelmitta, ei mitään sivuoireita. Olin toki tosi varovainen lopetuksessa. Kesti varmaan noin 1 kk, kun vähensin 1½ tabletista lopulta 0 tablettiin.

      Oma keinoni oli "unohtaa" aina välillä täysin lääkitys yhdeksi päivää, sitten jatkaa normaalisti. Sitten jokin päivä ottaa yhden ½ vähemmän. Jatkaa sillä määrällä, kunnes taas tulee "unohdus", ja sitten taas katoaa yksi ½ tablettia. Jatkaa taas sillä jne. Lopussa sitten vuorottelin ½ tbl välipäivä ½ tbl välipäivä, kaiken aikaa lisäsin välipäiviä.

      Seurasin toki omia tuntemuksia, ei mitään ihmeellistä esiintynyt, niin jatkoin loppuun asti.

      Vastavuoroisesti pidin myös huolen, että varmasti söin aivojani ja kehoani tukevaa ja ravitsevaa ravintoa, riittävästi. (kuten varmasti tietänette, ravinto vaikuttaa aivojen välittäjäaineisiin, kuten serotoniin)

    • Ei enää

      Azona on masennuslääke. Lääkäri sanoi ettei sen pitäisi lisätä ruokahalua- ja näin ei myöskään ole käynyt vaan päinvastoin ruokahalu on nyt paljon pienempi.

      Yöt on mennyt hyvin, en ole kertaakaan herännyt kesken unien. Plus en nuku niin pitkään vaan pystyn nukkumaan kunnon unet ja heräämään ihmisten aikaan:)

      • mirtza pois

        Perhana, tänään ollut monta aaltomaisesti ilmestyvää ahdistuskohtausta. Onkohan tää jotain vieroitusta nyt. Oon niin halukas pääsemään eroon lääkkestä, niin tälläset takapakit on lamauttavia. No ehkä se olo tasoittuu. Tänään illalla vähän kuvotusta, ehkä sekin viekkaria. Täytyy vaan uskoa,että pääsen kyllä maaliin asti.


      • mirtza pois
        mirtza pois kirjoitti:

        Perhana, tänään ollut monta aaltomaisesti ilmestyvää ahdistuskohtausta. Onkohan tää jotain vieroitusta nyt. Oon niin halukas pääsemään eroon lääkkestä, niin tälläset takapakit on lamauttavia. No ehkä se olo tasoittuu. Tänään illalla vähän kuvotusta, ehkä sekin viekkaria. Täytyy vaan uskoa,että pääsen kyllä maaliin asti.

        No eilisestä ahdistuksesta ja tärinöistä johtuen en nukkunu yöllä, ennenku otin tenoxia. Jännä juttu, mutta tuntuu, että kroppa oli hermona, mutta mieli pysyi aika rauhallisena, voisko siitä ajatella, että ois jotain aivokemian epätasapainoa..


    • Ei enää

      Paljon tsemppiä! itselläni ei ole ollut mitään "vieroitus"oireita, varmaan johtuen siitä että sain toisen lääkkeen tilalle.

      Sinnittele, kohta jo helpottaa:)

    • Mark I.

      Nojuu, lopetuksesta on nyt kulunut yli kuukauden, enkä ole tästä lopetuksesta läheskään niin innostunut kuin eka viikkoina. Positiivista toki on, että paino on tippunut noin 7 kiloa.

      Viime viikko ja päivät on ollut aikamoista ahdistusta. Yritän vielä olla ilman mitään, ja toivon että tämä on nyt sitä lääkityksen lopettamisesta johtuvaa allonpohjaa, joka menisi ohi. Alkoholi tuntuu ehkä liiankin hyvältä, ja kun kaljottelee useamman illan peräkkäin, palautuminen siitä on aika kipeä juttu. Välillä en ole saanut unta kun vasta aamulla.

      Mulla on sellaista, että "kaikki ajatukset on liian voimakkaita", koen asiat aikalailla negatiivisesti. Viikonloppuna maha kaljaa täynnä toki voi olla aivan eufoorisen hyvä olo.Toki senkin olen huomannut, että kognitiiviset asiat sujuu, toisin sanoen että lääkitys hieman dumppaa älyllistä suorituskykyä.

      Katsotaan nyt, pitääkö mennä lääkäripäivystykseen hakemaan jotain lääkettä.

      • mirtza pois

        Ikävä kuulla, että mennyt nyt huonommin. Alko ja ahdistus/masis on mun kokemuksen mukaan huono yhdistelmä. Mä en nykyään ota kun korkeintaan 3 ,sitä suuremmista tulee krapula ja ahdistus. Mulla menee nyt 7.5 mg illassa, ahdistus vaihtelee, nyt pari pv ollut vähän helpompi. Aion kyllä jatkaa hidastelua, pari kk on ollu annoksen pienennystä. Välillä on tosi ok olo, ja välillä iskee epäusko. Mä niin toivoisin selviäväni ahdistuksesta ilman lääkkeitä.


    • mirtza pois

      En tiedä lukeeko kukaan vielä, kirjoittelen sitten vaikka itselleni. Viime yö meni huonosti, nukuin pari tuntia , jonka jälkeen valvoin. Olen ottanut 3.75 mg nyt perjantaista alkaen, se siis varmaan syynä. Sunnuntai oli muutenkin alavireinen olo. Vituttaa koko lääke ja se, että on joutunut sitä syömään. Taistelutahtoa on , en aio nostaa lääketta uudelleen ylös , vaan sinnittelen. Olo ei kuitenkaan ole sietämätön. Väsyneenä olen vaan hirveen itkuherkkä. Ei enää , onko painosi laskenyt mirtan lopetuksen jälkeen. Entäs Mark I. miten sulla menee. Mä katson nyt päivä kerrallaan, viime yönä otin Tenoxia, jotenkin pidän maksimina 2-3 yötä putkeen unilääkettä. Jos alkaa mennä alaspäin nostan varmaan annoksen takasin 7.5 mg.

    • Vuoden syönyt.

      Mirtazapinin hommasin korjaamaan unettomuutta ja alakuloisuutta. Nyt olen sylöyt sitä noin reilun vuoden ja haluan todella eroon siitä. Söin sitä puolikasta (15mg) noin kuukauden ajan, nyt olen syönyt 7,5mg noin kuukauden verran myös. Tänään päätin lopettaa lääkkeen käytön kokonaan. Pelottaa jo valmiiksi minkälaisia vieroitusoireita alkaa ilmenemään.

      Hyvät ja huonot puolet Mirtazapinista

      Olen nukkunut hyvin ilman katkoksia.
      En ole purrut hampaita enää öisin, koska olen nukkunut levollisesti.
      Mieliala on kohentunut.

      - Paino noussut jotain 5-6 kg
      - Turvotus kehossa.
      - Satunnaisia ahdistus kohtauksia, jota ei ollut ennen lääkkeen aloittamista.
      - Ihme tokkura olo päivisin.
      - Tunnetilojen heittelyt.

      • koukkuunjää

        Vuoden Vuodenolen Vuodenolensyönyt. VuodenolensyönytLihonut 30kg. Yrittänyt lopettaa 3 krt. Ei onnistu. Lääkärin mukaan esim opamox plus Teno tai stella on parempi vaihtoehto.


    • Ex-mirtan syöjä

      Lopetin joitakin vuosia sitten, annos max oli 45 mg/pvä, koska lihoin 20kg ja koko käyttöajan olin jonkinasteinen lääkezombie, lisäksi veren rasva-arvot menivät aivan
      p€rseelleen. Nukuin kyllä hyvin, mutta nuo em sivuvaikutukset olivat liikaa. Annos taisi olla 15 tai 30 mg, kun lääke lopetettiin kerrasta ja tilalle unta antamaan ketiapiini 12.5 -25 mg yöksi. Lopetuksesta ei tullut mitään haittoja, Cipralexia syönyt koko ajan ohella ja ketiapiinilla nukkuminen onnistunut. Nyt on lähes kaikki 20 kg karistettu, ensimm. 10 kg lähti varsin nopeasti, melkein itsellään, kun ruokahalu väheni. Nyt aktiivisemmin laihduttamalla viimeisiä 5 kg karistaen, tuntuvat olevan tiukassa. Mutta jumalaton määrä liikuntaa ja oikeanlaiset syömiset, se on auttanut paljon. Veren rasvatkin on lähes kokonaan korkaantuneet.

    • Psykoterapia auttaa

      Ahdistuneisuuteen ja unettomuuteen olen syönyt nuorempana yli 3 vuotta Sepramia (serotoniinin takaisinoton estäjä), jotka lopetin vuosi sitten - lihotti vuosien aikana ehkä 10 kg ja turrutti myös hyvät tunteet pois. Ahdistuneisuus ja unettomuus tulivat kuitenkin tosi rajuina takasin ja viime kesänä mirtazapin aloitettiin, joka on todella hyvä unettomuuteen ja paransi myös mielialaa turruttamatta hyviä tunteita, mutta paino nousi 5 kg.
      En suosittele minkään masennuslääkkeen lopettamista, ellei ole kontaktia psyk. sairaanhoitajaan, psykologiin tai psykoterapeuttiin. Pitkäaikaisesti masennuksesta, ahdistuneisuudesta tai unettomuudesta ei lääkkeillä parane. Erityisesti psykoterapiassa on mahdollista käsitellä tunteita ja unettomuutta ja opetella taitoja selviytymään vaikeiden tunteiden ja unettomien öiden kanssa.
      Itse olen ollut psykoterapiassa puoli vuotta ja olen lopettanut mirtazapiinin viikko sitten ja kaikki mennyt tähän mennessä hyvin. Nyt koen että välineitä kohdata unettomuus ja ahdistus.

      Kysykää lääkäriltä lähetettä psykologille tai psykoterapiaan, jos haluatte pitkäaikaisen ratkaisun!

    • Mun Koukku

      Johdanto:
      Olen syönyt useamman vuoden iltaisin 15mg Mirtatsapiinia jotta nukkuisin yöni paremmin. Siihen se on kyllä kieltämättä tehonnut, usein on tullut nukuttua koko yö täysin tiedottomassa tilassa - ilman lääkitystä ei ikinä vaan jatkuvaa heräilyä ja yöunien menettämistä mitä pienemmistä asioista.

      Olen kuitenkin miettinyt että haluaisin lääkkeestä eroon, sillä:
      * Kiloja on tullut lisää vyötärölle. Ei paljoa, mutta muutamia. Erona entiseen on siinä, että niistä ei tunnut pääsevän mitenkään eroon vaikka yrittäisi hieman katsoa syömisiään ja liikkua enemmän.
      * Olen miettinyt että oloni on ollut hieman "zombi", ilot ja surut eivät ole hetkauttaneet aivan samalla tapaa kuin ennen.
      * Elämäntilanne on muuttunut sen verran että päivärytmini on usein melko vapaa, jos ei nukkuminen oikein luonnistu, voi usein yrittää ainakin nukkua pitemmälle.
      * Ei jonkun kemikaalin pitkäaikainen popsiminen mitenkään fiksua välttämättä ole, tiedä mitä haittaa siitäkin on pitemmän päälle.

      Itse asia:
      Vähensin muutama päivä sitten annokseni puoleen (puolet 15mg tabletista eli 7,5mg). Nyt on ollut omituinen olo ja mietin voiko minulla olla vieroitusoireita vaikka annos on ollut noin pieni. Jotenkin ahdistunut olo koko ajan, kaupassa sain tänään kaksi kertaa (kahdessa eri kaupassa) omituisen paniikkikohtauksen, joita minulla ei ole ollut vuosiin, tuntui että happi loppuu ja pukkasi kylmää hikeä.
      Voiko vieroitusoireet olla noin pahat vaikka annos on noin pieni ja yritän lopettaa asteittain (pudotus on prosenteissa toki suuri) ?
      Vai pitääkö mennä ensiapuun tutkituttamaan itseni? (Se voisi toki olla hyvä joka tapauksessa :))

    • Kaaleppi kova koo

      15mg nukuttaa paremmin ku 30mg.. Mä olen vetäny tätä mirtazapiinia 8v Joo kyllähän aivot tottuu lääkkeeseen, et kyllä sen huomaa..et on vajarit. Ennen 30mg otin nyt 15mg. Niin..mutta masentaako mua? Niin..

    • eroon kans

      Mun Koukku, sama homma noitten vieroitusoireiden kans. Olen syönyt monta vuotta näitä 7,5mg-30mg. Viime vuosina monesti yrittänyt lopettaa huonoin seurauksin, tosin 20mg cipralexin lopetus sujui oikein hyvin. Mirtazapinia lopettaessa muun muassa. Jos en syö ollenkaan niin en nuku minuuttiakaan, pahimmillaan valvoin täysin samoilla silmillä yli 60h!! Kunnes luovutin ja otin kerralla 45mg naamaan ja hyvin nukutti. Vierotusoireista muuten: voimakasta sydämen tykytystä, happi loppuu kylmä hiki, 2 kertaa soittanut kaverin viemään mut sairaalaan "olin varma että sain sydänkohtauksen" ja toisella kerralla jopa pyörryin sairaalassa. Sanottakoon että sydämessäni ei ollut mitään vikaa vaan kyseessä oli puhtaasti paniikkikohtaus. Ennen lääkettä en edes tiennyt mitä paniikkihäiriö tarkoittaa, nyt sen merkitys on tullut todella tutuksi. Vieroittuminen on osoittunut minun tilanteessa todella hankalaksi, lääkkeen kanssa nukun huonosti (heräilen 15min-2h välein) ja ilman lääkettä en nuku ollenkaan. Aika varattu 3kk päähän unettomuuden takia, kaverilta olen joskus yrittänyt syödä noita tenoxeja mutta vaikutus ollut sama kun kupilla kahvia. Mieliala on koko ajan kuitenkin ollut tilanteeseen verraten hyvä, "harvaa hymyilyttää valvottua 2 yötä putkeen" Ja noista kiloista en tiedä, olen kyllä lihonut noin 10kg 4-5v aikana mutta se nyt ei välttämättä lääkkeistä johdu... Ja todellakin mukava lukea muitten ajatuksia aiheesta, Jaksamista ja tsemppiä kaikille!!!

      • Kohta irti

        Sama täällä, olen yrittänyt lopettaa jo vuosia! Pari päivää kun on ottamatta niin eipä tarvitse enää nukkua ollenkaan! Viimeisin yritys oli 8kk ilman mirtazapiinia ja meinasi mennä työ ja asunto.

        Pakko oli ottaa uudelleen käyttöön niinkin naurattavalla annoksella kuin 3,75mg, joka auttaa nukkumiseen muutaman viikon. Jos tuota ei ota niin ei auta mitkään nukahtamislääkkeet...

        Mirtazapiinin myötä on tullut toleranssi kaikille histamiineille (atarax, doxylamine jne.) On tuo niin tehokas histamiini pienellä annoksella.

        Vieroitusoireita nämä on. On tullut yritettyä niin monesti ja aina sama lopputulos. Tosin annosta olen saanut pudotettua pienemmäksi 7 vuoden aikana (15mg --> 3,75).


    • 29.v mies

      Itse olen syönyt mirtazapin 15mg aluksi aloitin 19.05.2014 Suurin syyn lääkärin

      määräykseen kyseistä masennuslääkkeestä oli lääkkeen lihoittava haittavaikutus

      koska olin laihtunut 8kg mikä on paljon laihaan vartalooni, mutta näin jälkeenpäin

      kun katsoin mitä söin ennen mirtazapin niin somac 20mg ja 40 mg tuli syötyä
      j
      oiden sivuoireena ovat ( masennus ja painon putoaminen ) tosin ne taisivat olla

      osa syy masennukseeni,mutta oloni parani somackin lopetuksen yhteydessä

      samalla tosin aloitin mirtazapin, nyt tuota mirtazapinia syönyt sen 113 päivää

      yhteensä kuukausi sitten kävin psykologilla joka määräsi minulle 30mg tosin se

      psykologi ei kuunnellut minun sanomiasiani yhtään katsoi kaikki asiat vaan

      tietokoneelta ja olin itse hirveän epävarma oloinen koska olin vielä niin hoikassa

      kunnossa että se tuntui kehossa sekä huono kuntoinen. Nyt olen treenaillut

      käsipainoilla sekä käynyt kävely sekä pyöräily lenkeillä ja saanut painoa ylöspäin

      pelkkänä lihaksena niin oloni on parempi ruumiillisesti kuin henkisestikkin mutta

      vielä on matkaa parantumiseen, siksi olen syönyt vain puolikasta 30mg pilleriä

      koska en koe tarvitsevani enempää. Haittavaikutuksia ovat vaihtelevasti vatsa

      löysällä joinakin päivinä saa pysyä melkein kotona kun saa ravata vessassa,pieni

      huimaus kokoajan sekä vaihtelevasti tinnittää korvassa eri kovuus asteilla, viime

      yönä kun kävin vessassa ja koetin laittaa nukkumaan takaisin koin kovaa tinnitystä

      korvassa pahoin vointia sekä pientä paniikki kohtausta saa nähdä miten ensi yönä

      kun tälläinen oli ensimmäisen kerran ikinä kyseisen kuurin aikana,on toki pieni

      ahdistus kohtauksia ollua kyseisen kuurin aikana mutta ne ovat menneet ohi kun

      olen ruvennut tekemään jotain tiskata siivota ynm

    • viekkari

      Minulle kaupattiin tuo mirtazapin pienellä annoksella 14 vuotta sitten. Sen ei pitänyt aiheuttaa riippuvuutta. Kumma että noin voitiin sanoa, koska tutkimustietoa alle 15mg annoksesta pidempiaikaisessa käytössä ei ole julkaistu tähän päivään mennessä.

      Olen yrittänyt päästä eroon siitä 4 vuoden ajan. Ennen sitä söin tarvittaessa 7.5mg. Tajusin vasta jälkeenpäin, että kun mirtazapiinin jättää pois, tulee melkein totaalinen unettomuus 2-4pv viiveellä. Silloin ei auta edes unilääkkeet. 3h unta unilääkkeilläkin ja se on siinä. Pääsin annoskoossa niinkin alas kuin 2-2,5mg. Lääkäritkin oli ihan ihmeissään kun ei mikään lääke auta.

      Päätin lopettaa kokonaan siitä 2mg annoksesta ja se oli virhe. Seurasi melkein totaalinen unettomuus, nukuin 2-3h yössä ja viikossa oli 2 vuorokautta täysin unettomia. Tätä jatkui 3kk, paino tippui 20kg. 3-6kk lopettamisesta nukuin jo 3-6h yössä ja valvoin yhden vuorokauden viikossa.

      6-10kk lopettamisesta nukuin 6h yössä ja pari kertaa kuussa oli unettomat yöt. Kokeilin välillä mirtazapiinia 1mg annoksella ja se korjasi uniongelmat täysin 3pv ajaksi. Eli selkeästi vieroitusoireita. Yritin kuitenkin sinnikkäästi olla ilman. Paino kuitenkin alkoi tippumaan liian alas ja jouduin ottamaan lääkkeen uudelleen käyttöön 11kk kohdalla.

      Mirtazapiini ja useat muut masennuslääkkeet toimivat väsyttävänä pienenä annoksena, koska ne ovat h1 histamiineja. Kuitenkaan h1 histamiineja (esim doxylamine) ei suositetta käytettäväksi yli 7pv ajan toleranssin kehittymisen vuoksi. Miksi masennuslääkkeet ovat tästä poikkeavia vaikka vaikutusperiaate on sama?

      Nyt vuorottelen mirtazapiinia ja unilääkkeitä toivoen että muutaman vuoden sisään pääsen mirtazapiinista eroon.
      Unilääkkeille minulla ei ole tullut toleranssia 10v aikana, koska jätän lääkkeen heti tauolle jos se lakkaa toimimasta. Turvallisempia nuo ovat tuohon myrkkyyn verrattuna.

      Jos vaikka googlaatte mirtazapine widthrawall hell niin ei ole vain minun mielipide asiasta. Monet sanovat, että oli pienet uniongelmat lääkkeestä seuranneisiin uniongelmiin ja yhdyn mielipiteeseen täysin.

      • elämänvirhevalinta

        Aivot noilla aineilla pilaa ihan jokainen. Osanotto. Unettomuus on yleinen seuraus myös mirtatsapiinista siinä missä SSRI:stäkin. Vieroitusoireita aiheuttavat kaikki psykoaktiiviset aineet, alkoholi, bentsodiatsepiini, amfetamiini, SSRI, kokaiini, metyylifenidaatti, marijuana, nikotiini, heroiini, NaSSA, neurolepti ja myös kofeiini, vaikka onkin hyvin mieto stimulantti. Tsemppiä vieroittautumiseen ja toivottavasti et saa ainakaan pahoja pysyväisvaikutuksia.


    • 29.v mies

      Omia kokemuksia mirtazapinin lopettamisesta, söin annos kokoa 15mg yhteensä 118 päivää aina 11.09.2014 asti ja en ottanut enään seuraavana yönä annosta ollenkaan..ensimmäiset oireet ensimmäisenä yönä olivat että ei tullut uni vaikka väsytti pyörin 22-24 asti yöllä sängyssä ja nukahdin vähän jälkeen.Heräsin sitten 02.30 yöllä kun oli pirun kuuma hikoilutti ja oli vähän ahdistava olo, niin lähdin sitten vanhempien sohvalle nukkumaan kaiken varalta, koko viikonlopun yli ollut vähän sellainen krapulainen olo sekä perjantai lauantai yön nukuin vain siitä 02.30 - 9.00 aamulla,söin kumminkin suht normaalisti vaikka tosin hieman lievemmin kun oli krapulainen olo, lauantai yö meni sitten jo paremmin unen kannalta kun rupes nukuttamaan jo 23.00 aikaan ja nukahdinkin aika pian sekä sain nukuttua 09.30 asti aamulla,sunnuntaina toimi jopa vatsakin niin oli hieman vähemmän krapulaisempi olo sekä kävin molempina päivinä kävelyllä ( 1km ) että en ihan paikallani olisi. Nyt näin maanantaina olo on hieman krapulainen enään pientä vatsassa kiertelyä on nukuin aamulla 9 asti ja olin edellisenä yönä nukahtanut jo 22.30 mennessä, Pää tuntuu paremmalta kun ei ole enään Lääke tokkurassa sekä ei ole ahdistuneisuutta ynm mitä tuli kuurin aikana saa nähdä kauan menee että kroppa tulee perässä ja olo on normaali mutta ennemmin näin kuin ne haittavaikutukset kuurista , 3 päivää ilman mirtazapinia Jes :)

    • 29,v mies

      Tähän päivään mennessä lopetus oireet ovat hieman laantuneet lisää mitä tässä nyt oli yksi ilta 37.8 lämpöä ja pari iltaa pyöri 37 lähellä,vatsan kiertely on onneksi vähentynyt ja saanut käytyä lenkillä parkin kertaa päivässä pienellä kävelyllä,ainoa vaan että nukahtaminen on vielä vähän hankalaa nukahtaa joskus 24.00 aikaan ja nukkut nyt sen 5-7 tuntia per yö vaikka olisi liikkunut ja syönyt ihan hyvin,mutta eiköhän se tästä..

    • 29.v mies

      Oireita nyt ollut hikoilua normaalia enemmän ,pientä lämpöä iltaisin 37,4 max nukkunut vaihtelevasti 3-5 tuntia välillä,viime yönä nukuin 6 tuntia..normaalisti ilman lääkettä ja ennen mirtazapinin aloitusta nukuin 8-10 tuntia.tosin ennen tämän lopetuksen aloitusta nukuin 12 tuntia per yö 15mg mirtazapin.sekä on ollut pientä huimausta ehkä johtuu unen puutteesta tai jotain ... mutta tästä mennään eteenpäin oli sitten mikä hyvänsä

    • 29,v mies

      Viime yö oli onneksi pisin yö uneni pitkään aikaan ja vain 1 herääminen,menin nukkumaan 21-22 aikaan heräsin yöllä 1 kerran käymään vessas ja heräsin lopulta kunnolla 7 aikaan aamulla..oireta on ollut tänään vatsa oli hieman sekaisin mutta helpotti kun kävi paskalla :D vielä on vähän hölmö ja väsy olo vaikka nukkunutkit vähän paremmin mutta toivottavasti tästä mennään parempaan suuntaan :) nyt yhteensä 10 päivää ilman mirtazapin..

    • laappilaappo

      Nukutte tai ette, mutta mites sen masennuksen kanssa?

      • herätys

        masennus ei ole sairaus, vaan luonnollinen reaktio jollekin ikävälle asialle. Masennukseen eikä mihinkään psyykk.ongelmaan EI pitäisi käyttää lääkkeitä. Lääkärit eivät vaan myönnä sitä.
        Keskusteluapu, ulkoilu ja liikunta paras apu.


    • 29,v mies

      Itse en ainakaan ole huomannut että olis niin masentunut enään kuin ennen, hymyillyt jopa joinakin aamuina kun herännyt ja kans kun on lähtenyt käymään lenkillä..tosin nyt kyllä pari kertaa nukkunut päivällä 1-2 tuntia ja about 8 tuntia yöllä nyt pari päivää.. 12 päivää ilman mirtazapin eikä enään onneksi ole pahemmin mitään oireita enään, tämän vieroituksen aikana laihduin 1kg en onneksi enempää

    • laaaapilaaappo

      12 päivää ilman masennuslääkettä, etkä ole enää niin masentunut. Nyt menee jo jutut mielenkiintoisiksi, pakko myöntää.

    • 29,v mies

      Joo mutta itse olen syönyt Somac jossa on sivuoireena masennusta sekä elämän tilanteeni oli stressaava,niin nuo kaksi asiaa postettu elämästä ja yli 100 päivää masennus lääkettä niin miksi ei?

    • mirtazapin lopettanu

      Kellään muuten kokemusta milloin toi pieni huimaaminen loppuu ja sellainen pieni hölmö olo?

    • 29,v mies

      Mirtazapinin lopettamisesta nyt 32 päivää,,oireita vielä pieni huimaus ja nukahtamis vaikeus jos herää keskellä yötä käymään vessassa sekä paino ei tunnut nousevan tosin vaan lähti 1kg lopettaessa

    • 3211

      Söin muutaman kuukauden. Lopetin kerrasta. Ensin tuli paska olo, unettomuutta ja oma pärstäkin näytti jotenkin kuluneelta. Äkkiä se meni sitten ohi. Oisko ollu 3 päivää jotain pientä oiretta.

    • 29,v mies

      Annoksen lopetuksesta 46 päivää oireita enään korvat tinnittää 24/7 vähän ja pientä huimausta

      • melkein 20v

        Pitkään lääkärit minulle lääkkettä vänkäsi, en millään halunnut enää mielialalääkkeitä syödä edellisen (cipralex) jälkeen, kun sain siitä vain negatiivisia, ehkä vähän traumaattisiakin kokemuksia. Mutta tosiaan, mirtazapin syömisen sitten aloitin kun lääkäri väitti etten voi parantua masennuksesta ilman lääkkeitä... aluksi söin 15mg ja olin ihmeissäni kun lääke jopa toimi ja sain nukuttua 15h! Elämä olikin suurimmaksi osaksi nukkumista noin viikon. Sitten nukahtaminen alkoi taas tuottaa vaikeuksia ja nostin annosta itse 30mgrammaan. Söin tätä annosta muutaman viikon ja aloin saamaan itku/ahdistus ja paniikki kohtauksia. Päätin että nyt on pakko päästä lääkkeistä eroon. Söin taas puolikasta annosta (15mg) muutaman päivän ja lopetin sitten kokonaan... pari päivää lopetuksesta olo oli aivan totaalisen vtun kauhea ja itkuinen ahdistunut paniikin omainen ja tuli ongelmia sydämen ja verenkierron kanssa ja nukkuminen oli hyvin tuskaista. Aina kun väsyneenä suljin silmät tuntui siltä että aivot käy super ylikierroksilla ja se oli painajaismaista. Kolme seitsemästä yöstä valvoin kokonaan ja muut yöt sain 2-5h unta. Nyt olen jo kuukauden ollut ilman ja olen edelleen välillä hyvin ahdistunut ja itkuinen. Nyt olen kuitenkin alkanut saamaan unta, tosin uni tulee aamu seitsemän jälkeen ja en ole pystynyt unirytmiin vaikuttamaan kun ahdistus siitä seuraa.. hlvetun mielialalääkkeet! Aivot tuntuu iha mössöltä :( enää en mieliala lääkkeisiin koske! Liikuntaa, terveellistä hyvää ruokaa ja sosiaalista toimintaa, näin aion parantua masennuksesta!


      • mirta
        melkein 20v kirjoitti:

        Pitkään lääkärit minulle lääkkettä vänkäsi, en millään halunnut enää mielialalääkkeitä syödä edellisen (cipralex) jälkeen, kun sain siitä vain negatiivisia, ehkä vähän traumaattisiakin kokemuksia. Mutta tosiaan, mirtazapin syömisen sitten aloitin kun lääkäri väitti etten voi parantua masennuksesta ilman lääkkeitä... aluksi söin 15mg ja olin ihmeissäni kun lääke jopa toimi ja sain nukuttua 15h! Elämä olikin suurimmaksi osaksi nukkumista noin viikon. Sitten nukahtaminen alkoi taas tuottaa vaikeuksia ja nostin annosta itse 30mgrammaan. Söin tätä annosta muutaman viikon ja aloin saamaan itku/ahdistus ja paniikki kohtauksia. Päätin että nyt on pakko päästä lääkkeistä eroon. Söin taas puolikasta annosta (15mg) muutaman päivän ja lopetin sitten kokonaan... pari päivää lopetuksesta olo oli aivan totaalisen vtun kauhea ja itkuinen ahdistunut paniikin omainen ja tuli ongelmia sydämen ja verenkierron kanssa ja nukkuminen oli hyvin tuskaista. Aina kun väsyneenä suljin silmät tuntui siltä että aivot käy super ylikierroksilla ja se oli painajaismaista. Kolme seitsemästä yöstä valvoin kokonaan ja muut yöt sain 2-5h unta. Nyt olen jo kuukauden ollut ilman ja olen edelleen välillä hyvin ahdistunut ja itkuinen. Nyt olen kuitenkin alkanut saamaan unta, tosin uni tulee aamu seitsemän jälkeen ja en ole pystynyt unirytmiin vaikuttamaan kun ahdistus siitä seuraa.. hlvetun mielialalääkkeet! Aivot tuntuu iha mössöltä :( enää en mieliala lääkkeisiin koske! Liikuntaa, terveellistä hyvää ruokaa ja sosiaalista toimintaa, näin aion parantua masennuksesta!

        Sama minulla. Unirytmi ihan sekaisin, valvoo yöt jne. Vaikka minun annos oli 7.5mg ja jätin sen pois niin samat oireet jatkuivat yli vuoden ja edelleenkin. Hiljalleen parantuen. Pienen murun kun ottaa niin menee taas 3pv hyvin ja sitten sama unettomuus ja ylikierrokset tulevat takaisin :(

        Masennustahan minulla ei ikinä ole ollut, ihan huonoa unta paikkaamaan määrätty...


    • 29.v mies

      Annostuksen lopetuksesta sen about 100 päivää ja korvat tinnittää ja pientä huimausta on vielä pitääköhän tässä vielä sen about 18 päivää vähän päälle kestää kun söin mirtazapin 15mg sen 118 päivää.. ei helvetti kaikkeen sitä joutuu eron takia kun henkisesti ja fyysisesti kärsi...

      • Sanottakkoon

        Vanha ketju, mutta sanottakoon, että auttoi nukkumiseen pari viikkoa, mielialaan ei oikeastaan ollenkaan. Pahinta oli lopetus 1,5 vuoden käytön jälkeen. Hitaasti lopetin, mutta silti paha unettomuus ja järkyttävä ahdistus kestivät puoli vuotta. Minullakin tinnitus edelleen, paino nousi käytön aikana n.10kg. Näin minulla, kyllä harmittaa (vituttaa) koko aloitus aikoinaan.


      • Peesaan
        Sanottakkoon kirjoitti:

        Vanha ketju, mutta sanottakoon, että auttoi nukkumiseen pari viikkoa, mielialaan ei oikeastaan ollenkaan. Pahinta oli lopetus 1,5 vuoden käytön jälkeen. Hitaasti lopetin, mutta silti paha unettomuus ja järkyttävä ahdistus kestivät puoli vuotta. Minullakin tinnitus edelleen, paino nousi käytön aikana n.10kg. Näin minulla, kyllä harmittaa (vituttaa) koko aloitus aikoinaan.

        Mahtaako tällä ketjulla olla enää lukijoita tuoreehkosta viestistä huolimatta, mutta samat on kokemukset. En käyttänyt suuria annoksia, mutta n 20 vuotta. Jätin pois laakista ja nyt on univaikeuksien ja väsymyksen ohella rankkoja fyysisä kipuja, ristiselän seudulla etenkin. En tosin ole varma onko ne vain vieroitusoireita, mutta muuta syytä ei ole keksitty lääkärissä tai labrassa ainakaan toistaiseksi. Kuukausi on nyt takana, osa oireista helpottaa jo.

        Käytän kyllä bentsojakin ja olen niitäkin yrittänyt vähentää, rankkaa on. Mutta rankkaa on liikakäyttökin. Minulle ne ovat olleet unilääkkeitä, mutta vaikutukset samat kaikille.

        Fyysiset kivut ihmetyttävät eniten, vaan on niitä ollut ennenkin vieroituksen aikana, pääsin jo aika hyvin eroon silloin mömmöistä mutta univaikeudet ja elämäntilanne ajoivat taas käytön lisäämiseen. Viime kerran kokemuksen perusteella oireet kyllä katoavat, mutta vie viikkoja. Unikin paranee hitaasti, mutta tuskallista sitä on tietty odottaa. Toipuminen kyllä onnistuu ja kannattaa, jos ei lääkettä ole pakko käyttää.

        Painoa on multakin lähtenyt kilo viikossa, kun olen kova urheilemaan. Ruokahalu on vähentynyt huomattavasti, se on ollut ylipainoni syy, syön terveellisesti muuten ja liikun. Ei kukaan varoittanut ylipainosta, vaikka sokerit ja kolestrolit oli korkeat...


      • Jape12312

        Joo ei se lääke teitä lihota vaan se mitä te syötte. Kuka käskee tunkea suuhun kaikkea roskaa ja sitte syytetään lääkettä.


      • Ihijjiji

        Minulla on kokemus että mirtazapiinin lopetus laihduttaa tai poistaa nestettä. Paino putoaa jonkin verran. Lopetus käy niin että puolikasta pilleriä syödään jonkun aikaa ja sitten lopetetaan. Lopettamisesta seurannut tunnemaailman voimistumista mm. rakastunutta oloa.


      • kilo_päivässä
        Jape12312 kirjoitti:

        Joo ei se lääke teitä lihota vaan se mitä te syötte. Kuka käskee tunkea suuhun kaikkea roskaa ja sitte syytetään lääkettä.

        "Joo ei se lääke teitä lihota vaan se mitä te syötte. Kuka käskee tunkea suuhun kaikkea roskaa ja sitte syytetään lääkettä. "
        Mirta käskee!
        Ikinä en ole suklaata ahminut. Mutta ei mitään järkeä, millainen suklaan himo! Ei yksin sokerin himo, vaan juuri sukalaahimo. Mikään järjenääni päässä ei saa lopettamaan suklaan syöntiä. Himo hävisi vain lopettamalla lääkitys.


    • joloppui

      tulipa lopetettua 15mg mirtaz.käytin vuodesta 2007 nyt 6kk ilman.paino pudonnut 13kg ja rasvaprosentti oli 12% viikko sitten mittauttaessa.
      unentarve on n 4-5 tuntia vrk,toivottavasti sais ajan kanssa pitempiä
      unia ja laihtuminen loppuisi.ikää on 50v.

    • eikoskaanenää

      Vanha ketju, mutta lopettelin kanssa mirtazan käytön pari viikkoa sitten, kun lääke on muuttanut ihan tunteettomaksi ja tunnottomaksi olmiksi. Muutama päivä meni ihan hyvin, mutta nyt on ollut reilun viikon kovia lihaskipuja ja kramppeja, korvat soi, huimaa, rintaa puristaa, sydän hakkaa tuhatta ja sataa, kurkkua kuristaa ja kropassa menee sellaisia kummia sähköiskun kaltaisia nykäisujä. Aion silti kestää ilman sitä myrkkyä, vaikka päivät ja yöt on hirveitä ja yhtä tuskaa. Tsemppiä kaikille viekkareista kärsiville. Kun lopetin tupakoinnin noin 6 vuotta sitten, niin ne viekkarit oli leikintekoa tähän oloon verrattuna, vaikka olin polttanut 25 vuotta askin päivässä.

      • helpottaa_se

        Kyllä se olo siitä helpottuu.
        Jo puolisen vuotta ilman ja olo alkaa helpottamaan.
        Kavala lääke. Ensin tuntuu hyvältä. Jopa euforiselta. Ja sitten alkaa tulla kaikenlaisia outoja tuntemuksia, mielialanmuutoksia, tunteettomuutta, kipuja, eikä välttämättä edes osaa yhdistää niitä tuohon lääkkeeseen.


      • eikoskaanenää
        helpottaa_se kirjoitti:

        Kyllä se olo siitä helpottuu.
        Jo puolisen vuotta ilman ja olo alkaa helpottamaan.
        Kavala lääke. Ensin tuntuu hyvältä. Jopa euforiselta. Ja sitten alkaa tulla kaikenlaisia outoja tuntemuksia, mielialanmuutoksia, tunteettomuutta, kipuja, eikä välttämättä edes osaa yhdistää niitä tuohon lääkkeeseen.

        Hyvä oli aluksi unettomuuteen, mutta jos olisin silloin tiennyt, että minkälaiseen hornaan lääkkeen lopetuksen jälkeen jouduin, niin en koskaan olisi huolinut moista myrkkyä. Osa vieroitusoireista alkaa hellittää, mutta uusia on tullut tilalle. Aivan sietämätön ihon pistely ja kutina, olen raapinut itseni vereslihalle. Lisäksi olen kuin keskeltä kahtia, yläkroppa on kovassa jännitystilassa, alakroppa ja jalat varsinkin, on aivan voimattomat ja vetelät, en pysty liikkumaan muuta kuin pitelemällä kiinni seinistä tai huonekaluista. Näkö sumentuu, näen kaiken kuin sumun keskeltä ja silmissä vilkkuu kummia varjoja ja viivoja. Ja unettomuuskin iski, kolme vuorokautta mennyt jo valvoessa. Eilen nukahdin hetkeksi, mutta heräsin siihen, kun jalat nyki ja sätki. Hulluksi tuleminen ei ole enää kaukana näiden vieroitusoireiden takia.


      • kärsimystä

        Samoja oireita minullakin...yläkropan jännitystila ja vetelät heikot jalat, lihasten nykimistä, näköhäriöitä.
        On kyllä kamala lääke, mutta jospa joskus vieroitusoireet katoaa.
        Älkää syökö masennuslääkkeitä vaan ruokaa, mikä sopii kropallesi.


    • Irtimyrkyista

      Olen myös kahden vuoden aikana pudottanut Mirtazapin annostusta hitaasti. Viimeisen vuoden ollessa 15mg. Nyt kesäkuun alussa puolitin sen. Pidin 7,5 mg annosta parisen viikkoa ja pahojen närästysoireiden vuoksi puolitin vielä ja sillä annoksella vain viikon refluksioireiden vuoksi. Refluksi loppui. Yöunet jääneet vähäisiksi, mutta pahin ollut 6 vk kestänyt ripuli, jonka nyt epäilen olevan myös yksi vieroitusoireista. Tutkimukset sen suhteen meneillään. Olkapäissä ja yläselässä voimakas pieninäppyläinen kutiava ihottuma. Migreenit ovat aina lisääntyneet, kun olen pudottanut annosta. Nyt lopettamisen jälkeen migreenit päivittäisiä. Ja eilen tuli tosi paha paniikkikohtaus liittyen vakavan sairauden pelkoon. Voiko tämä kaikki olla Mirtazapinin vieroitusoireita?

      • 7ujgtf

        Viekkareihin kuuluu muun muassa, ahdistuneisuuden kasvu, mikä voi johtaa toki paniikkikohtauksiin asti, päänsärky ja vatsaoireet ripuli mukaan lukien. Sinun täytyy itse arvioida olisiko tapauksessasi kyse viekkareista vai jostain muusta. Lääkärissä voi käydä sulkemassa muita syitä pois. Ihottumasta en ole kuullut, mutta mistä sitä tietää.


    • Irtimyrkyistä

      Lekurissa käyty ja kaikki arvot kolesterolia lukuunottamatta hyvät. Kolonoskopia odottaa kuukauden kuluttua, jos oireet eivät hellitä. Vaikeaa arvioida, mikä aiheuttaa mitäkin. Itse olen kallistunut Mirtan vieroitusoireisiin, mutta olen asiantuntija vai omiin tuntemuksiini. Olen myös käynyt ulkomaisen Mirtazapin FB-ryhmän sivuilla ja kovin on tuttua nuo vieroitusoireet. En kyllä luovuta ja palaa Mirtzapineihin, jos ei ole ihan pakko.

    • joloppui

      marraskuussa tulee vuosi ilman mirtzaa täyteen,sen verran olen
      huojunut että päiväkirjan mukaan olen 4kertaa napannut mirtzan
      illalla max 30mg muut kerrat 7,5mg kun on torjuttu ahdistusta.

      Muuten on mennyt hyvin,näin mieshenkilönä paino vaan putoaa
      liikaa vaikka vuosia oon tehnyt punttia ja kravmagaa
      .yritän vaan syödä
      enemmän mut mirtza se vasta ruokahalun antaakin.
      No enpä siitä huolimatta palaa mirtzan pauloihin..

      Vaikka hyvä lääke olikin.

    • Irtimyrkyistä

      Nyt tällä viikolla painoa on yhtäkkiä lähtenyt 2,5kg. Olen 20 vuotta ollut hoikahko, mutta Mirtazapinin aikana tuli viitisen kiloa lisää, enimmäkseen vatsan kohdalle. Nyt myös jalkaterän turvotus laskenut. Olisiko niin, että Mirtazapinin lopetus poistaa nesteitä? Kaikki nämä oudot oireet tietenkin huolettavat ja ahdistavat, joka ilmeisesti kuuluu myös vieroitusoireisiin. Jos voisin olla varma, että nämä ovat vieroitusoireita, oloni olisi oikeastaan mukavan kevyt ja aamuväsymyskin on kadonnut.

    • joloppui

      Katselin vielä päiväkirjan läpi ja aamupaino on joka päivä tunnollisesti
      merkattu niin havainto on että aina kun mirtzanapin olen ottanut
      niin paino heti on noussut 1,5-2 kg noin viikon ajaksi.johtopäätös
      tästä on että varmasti mirza turvottaa.
      päiväkirjasta tämän vuoden puolella on merkitty 7kpl ahdistuskohtauksia ja mirtzaa on napattu 4 kertaa.(7,5-30mg)

      Onneksi minulla illallaotettu mirza vaikuttaa heti yhdestä napista siten että
      kun aamulla herään, pomppaan vieterinä ylös ja se että kaikki vaikeudet ovat
      voitettavissa on heti kirkkaana mielessä.On tropissa kyllä hyvääkin.

    • kavala_lääke

      Kannattaa tutustua tähän aiheeseen ja miettiä, mitä tämä tarkoittaa omalla kohdalla.
      >>
      A single dose of mirtazapine attenuates neural responses to self-referential processing
      Ekelund, J. tammikuuta 2016 julkaisussa : Journal of Psychopharmacology. 30, 1, s. 23-32 10
      >>
      Mirtazapine on kavala lääke, mutta ehkä käytettynä yksittäisannoksena ihan hyvä ja toimivakin?

    • mirta

      Tavallaan huojentavaa lukea näitä edellisiä, tosin jo vanhoja kommentteja sillä olen itse nyt tällä hetkellä tämän paskan keskellä. Ollut ilman mirtaa kohta 3 viikkoa, asteittain lopettelin n puolen vuoden käytön jälkeen. Mutta huh huh, välillä kyllä käynyt mielessä että miten tästä ollenkaan edes selviää. :(
      Mutta kaikki vastaavat oireet löytyy täältäkin siis mitä aiemmillakin on ollut, lisääntynyt ahdistus, yläkroppa niin jännittynyt ettei koskaan oo ollut ja jalat tuntuvat heikoilta, ruoka ei tahdo maistua, ja silti vatsa on löysällä koko ajan, paniikkikohtaukset (juurikin tuo vakavan sairauden pelko on kammottava sen yhteydessä) ovat tulleet vähän liiankin tutuiksi. MUTTA teen kaikkeni etten enää palaisi mirtan käyttöön.
      Kuten sanottu, salakavala lääke, aluksi lähes euforinen olo mutta lopulta pelkkiä kurjia sivuoireita.

      Tsemppiä jokaiselle vieroituksen keskellä olevalle! <3

    • aamuyön.kukkuja

      Ihan samat kokemukset mirtazapinin lopetuksesta minullakin kun ylläolevat. Aivan hirveitä olotiloja muutama viikko lääkkeen lopetuksen jälkeen. Pahin oli ehkä kaulan lihasten krampit, kun tuntui että tukehtuu. Sietämättömät kivut eripuolella kroppaa oli myös inhottavia. Kipu vaihtoi paikkaa, milloin oli nilkka kipeä, välillä olkapää, välillä polvi, milloin mikäkin. Jotain hyvääkin sentään lääkkeen lopetuksessa oli, kasvojen, sormien ja vatsanseudun turvotus laskin muutamassa päivässä lääkkeen lopetuksen jälkeen. Samoin ahmiminen loppui, iltaisin varsinkin piti syödä jääkaappi tyhjäksi. Nousin sängystäkin syömään, vaikka olin juuri nukahtamaisillani lääkkeen oton jälkeen. Myös erilaiset tunteet palasi elämään, itku, nauru, ilot ja surut. Lääkettä syödessä mikään ei tuntunut miltään, olin kuin elävä kuollut. Lopetusoireiden kanssa painiskellessa meni muutama viikko, mutta se kannatti. Aamuyön heräilyt palasi taas, enkä saa enää sen jälkeen unta. Se oli syy, miksi aloin syödä mirtazapinia, kun heräsin jo 4 aikaan ja olin jo valmiiksi väsynyt kun työpäivä alkoi klo 9. Olin ollut jo 5 tuntia hereillä ennen töihinmenoa ja olen sitä taas, kun en enää syö lääkettä. Silti en enää palaa mirtazapiiniin, niin kammottavia lopetusoireita siitä tuli, että en koskaan halua kokea niitä uudelleen.

      • mirta

        Hei, montako viikkoa sinulla suunnilleen meni kun huomasit olon helpottavan ?


      • ay.kukkuja
        mirta kirjoitti:

        Hei, montako viikkoa sinulla suunnilleen meni kun huomasit olon helpottavan ?

        Ensimmäiset 3-4 viikkoa oli yhtä tuskaa, sitten alkoi helpottaa viikko viikolta. Oikeastaan vasta nyt alkaa olla suht normaali olo, lääkkeen oton lopetin siis tammikuun alussa. Noin 4 kuukautta meni siis kaiken kaikkiaan rimpuillessa irti siitä paskasta.


    • 43vNainen

      Todella mielenkiintoista tukea sain lukemalla näitä viestejä! Kello on 2 yöllä ja googlasin aiheesta mirtazapiinin lopetus oireet kun täällä sängyssä kukun. Oma tarina: sain nukkumiseen 7,5 mg mirtaa n 3 vuotta sitten psykoterapian yhteydessä. Sain myös sepramin nostettua 80 mg kun ei 40 mg toiminut. Melatoniini 5 mg myös ollut käytössä. Söin myös cerazetteä PMS oireisiin muutama vuoden ajan. Lopetin cerazetten n kk sitten eikä PMS ollutkaan mikään ongelma enää. Ihan kukkua. Sain limakalvoni takaisin ja kuukautiset. Lisää tunnetta ja seksuaalisuuteni. Mutta voi veljet, n 2 vko sitten oli rahat niin lopussa etten pystynyt ostamaan noita muita lääkkeitä, totesin että nyt sitten lopetetaan nää kemikaalit. Kaikki. Kertaheitolla. Ei viisasta mutta oli pakko. Psyykkasin itseäni sillä että jos tulee oireita niin ne ei kestä ikuisesti. Ja jos en nuku niin kyllä mä jossain vaiheessa nukun, kun väsyttää tarpeeksi. Ja jos tulee vaikeita tunteita niin sitten vaan kestän ne. Mä olen vahvempi kuin noi lääkkeet! Muutama yö meni vähillä unilla mutta pikkuhiljaa nukun, pätkissä. Tärkeintä on että ei vituta eikä pelota koska osasin odottaa tätä. Vaikka en tiennytkään tarkkaan tästä prosessista tai näistä lääkkeistä. Psykiatri ei koskaan kertonut että mirta lihottaa ja turruttaa. Olen lihonut kuin sika ja ollut tunteeton nämä vuodet. Ahdistanut ja oudoksuttanut nämä asiat. Ahminut kaikkea, mutta yrittänyt käydä salilla ja syödä terveellisesti mutta silti lihoin. Tunteettomuus oli outoa. Olen aina ollut tunneihminen. En itkenyt moneen vuoteen. No nyt tilanne on tämä: tunteet on pinnassa, on vapauttavaa pystyä liikuttumaan ja itkemään ja nauramaan ja tuntemaan empatiaa ja rakkautta!! Kasvot ja vatsa ovat soukemmat. Olo läsnäoleva ja todellinen. Iho kutiaa milloin mistäkin, jopa jalkapohjat, eka viikko kun nukuin tosi vähän oli koko niska ihan krampissa. Mutta nyt ymmärrän kaiken paremmin, kiitos teille kaikille jotka olette jakaneet tarinanne! Myös yksi tärkeä asia on että pystyin kertomaan tästä etukäteen työkaverille ja varoittamaan häntä. Myös perheelleni olen kertonut sekä läheisen farmaseutin kanssa keskustellut. En ole piilotellut tai hävennyt enää näitä juttuja. Halusin olla vapaa, rohkea oma itseni. Ja nyt olen! Hyvää jatkoa teille kaikille jotka taistelette paremman olon ja elämän puolesta!!! Se kannattaa!!!

    • Hepskukkuu

      Mirtazapiini lopetettu ehkä 3-4 viikkoa sitten. Söin 7,5 mg vuoden unettomuuteen. Lopetin, kun unensaannissa kesti usea tuntia lääkkeen kanssakin. Ekat pari yötä meni suht samalla tavoin, sitten aloin heräilemään yöllä enkä saanut unta. Aamulla heräsin myös liian aikaisin, enkä saanut unta vaikka väsyttikin. Nyt unitilanne kuitenkin ihan siedettävä ja uskon, että paranee tästä vielä.

      Seuraavaksi tila pahoinvointi. Huono olo ja oksetti ja toistui jokainen päivä. Nyt tätä ei ole enää päivittäin.

      Pääkipu. Välillä kovempaa, välillä lievänä liittyy tuohon pahoinvointiin. Sellainen matkapahoinvointityyppinen yhteisvaikutus.

      Säryt eri puolilla kroppaa. Milloin särkee jalkoja, milloin selkää.

      Väsymys. En tiedä onko irrallinen vai seurausta huonoista öistä.

      Tässä useammastakin lääkkeestä päästy eroon ja on se kokemus, että psyykenlääkkeet on yhtä paskaa. Niihin ei pitäisi kovin helposti kenenkään koskea. Lääkärit valehtelee esim riippuvuuden synnystä siinä vaiheessa kun lääkettä määrätään. Sitten kun koettaa lopettaa lääkkeen, tulee totuus esiin.

    • koekaniini

      Oho! Onpa tuttuja juttuja.

      Reilun vuoden syönti 7.5mg annosta iltaisin nukkumisvaikeuksiin ja olen tänä keväänä yrittänyt lopettaa mirtsan käytön, kolmeen kertaan.

      1. kerta:
      Noin viikko lopetuksesta, jäätäviä väsymystiloja ja viikonloppu käytännössä maaten, heräsin pirteänä mutta päivän mittaan useammat päikkärit ja epätodellinen olo, huimasi, päätä särki ja väsytti niin ettei muuhun kyennyt kuin lepoon. Täysin lamaantunut.

      2. kerta: Samat oireet nytkin.

      3. yritys: juurikin tätä kirjoittaessa. Viikon kuluessa väsymys lisääntynyt vaan, ärtyneisyyttä, pään jomotusta, väsymystä ja paniikin poikasia. Toissapäivänä väkisin töitten jälkeen liikkumaan hikitreeniä, väsymys meni ohi ilman muita oireita. Eilen jalat tuntuivat tosi väsyneiltä ja voimattomilta vaikkei niitä rasitettu. Kova väsymys illalla.
      Tänään edelleen väsy ja pakolla ulos liikkumaan. Olo vielä siedettävä.

      • koekaniini

        Tänään iski sitten jäätävä lamaannus, koko päivä maatessa, hetkellisesti kykeni olemaan seisaalteen. Useita päikkäreitä. Muisti mennyt tämän päivän osalta. Nyt olo suht ok.
        Maanantaina lääkäriin jos vaan kykenen.


    • Eienääikinämirtaa

      Itselläni oli aikoinaan rankka elämäntilanne jonka vuoksi ajauduin kokeilemaan erilaisia mielialalääkkeitä. Mirtatsapiini tuli tukilääkkeeksi unettomuuteen, jonka ssri-mömmöt aiheuttivat. Lopulta ssri-lääke lopetettiin haittojen vuoksi, ja niin piti tehdä mirtatsapiininkin kanssa, koska aiheutti masennuksen voimakasta pahenemista, ja menetti nopeasti tehonsa unen kanssa. Vaan sitä paskaapa ei niin vaan lopetetakaan. Vaikka käytin vain 7,5mg illassa, ei puhettakaan että sen olisi voinut vaan jättää pois! Parissa päivässä alkoi oireilu, jollaista en koskaan ollut kokenut. Olin todella sairas ja uneton. Ahdistus oli sanoinkuvaamatonta, ripuloin kirkasta nestettä jatkuvasti ja paino putosi nopeaan kun oksetukselta ei pystynyt syömään mitään. Sain rytmihäiriöitä enkä meinannut pysyä pystyssä huimauksen takia. Kestin sitä noin viikon, kunnes osasin yhdistää olon mirtan lopetukseen. Otin myrkyn takaisin käyttöön ja olo parani, mutta lääkkeen syönnin mukana seurasi todella voimakas masentuneisuus. Vaikka nukkui ja söi, oli kaikki synkkää ja merkityksetöntä.
      Yritin lopettaa uudestaan. Puolitin annoksen ja koitin ottaa vain joka toinen päivä. Ei onnistunut. Taas sama paska iski tuulettimeen, ja myrkky oli otettava taas käyttöön. Kolmannen lopetusyrityksen kautta onnistuin. Vähensin pienen murusen tabletista ja pysyin pienennetyssä annoksessa, kunnes vieroitusoireet alkoivat helpottaa. Sitten vähensin taas. Ja taas. Ja taas... Kun viimeinen muru oli niin pieni ettei sitä saanut enää pienemmäksi, lopetin kokonaan. Viimeiset vieroitusoireet olivat hankalat, mutta ei mitään niin hirveää kuin seinään lopettamalla. Lopulta olo parani, ja uni tuli takaisin. Toipumiseen meni n. 4kk viimeisen murun jälkeen.

      • sammahär2

        Samat oireet itellä, ei muuten paha ollenkaan kun sais yhden yön välillä nukuttua pidempään, alkaa kuuppa himmenee kun yöunet max 4 tuntia nyt viikon lopettaminen jälkeen, ei pitänyt koukuttaa...


    • hirveetäpaskaa

      Järjetön ruokahalu katosi heti kun lopetin tän ihmeaineen käytön, samalla loppui myös yöunet. Lääkäri korvasi pari vuotta sitten hyvän ja toimivan Imovanen tällä paskalla jonka ei pitänyt koukuttaa lainkaan ja Imovane muka koukutti, katin kontit tämä on kuin huumetta josta ei ilmeisesti kovin helposti pääse irti ja lääketehtaat hymähtelee kun loputon rahavirta löydetty.

      Meinaan käydä lääkärissä ja vaatia Imovanen takaisin, sen kanssa sai nukuttua eikä lihonut lainkaan. En olisi lopettanut Imovanea mistään hinnasta ellei kaikki lääkärit olisi kuorossa kehuneet Mirtazapiinia turvallisemmaksi. Tän Mirtazapiinin takia lihonut yli 10 kg parissa vuodessa niin alkaahan tää jo vituttaa kun ruokavaliossa ei ole mitään vikaa vaan vika on ruokahalussa jota ei pysty mitenkään kontrolloimaan tuon lääkkeen vaikutuksen alaisena, dieetit ei tehoa, vaikka jättää hiilarit kokonaan pois niin paino ei juuri putoa koska ei vaan millään pysty olemaan tarpeeksi matalilla kaloreilla, on kyllä ihme lääke valmistettu ihmisten kiusaksi.

      Viikko sitten jätin kokeeksi tuon Mirtazapiinin kokonaan pois, ruokahalu katosi ihan samantien, nyt syödään kuten normaali ihminen, vain silloin kun on nälkä eikä mitään turhia välipaloja tai makeaa tee lainkaan mieli syödä. Paha kyllä unetkin katosi kun ei oikein nukuta enää, vielä ihan ok olo, mutta ei tätä kauaa voi jatkaa näin.

      Olinpa tyhmä ja ajattelematon kun en etukäteen ottanut selvää mistä aineesta on kyse, luotin sokeasti lääkäreihin jotka ilmeisesti sokeasti luottavat lääketehtaisiin, tuskin heillä itsellään on käyttökokemuksia kaikista lääkkeistä joita potilaille määräävät.

      • 242442

        Mitä annosta käytät? Varsinkin jos on isompi annos, niin kannattaa vähentää se pois. Näin keho tottuu hiljalleen lääkkeettömyyteen. Siinä voi mennä aikaa, että unet palautuu. Kun on tottunut nukahtamaan unilääkkeillä niin se nukahtaminen voi olla vaikeaa lääkkeettä aluksi.


      • hirveetäpaskaa
        242442 kirjoitti:

        Mitä annosta käytät? Varsinkin jos on isompi annos, niin kannattaa vähentää se pois. Näin keho tottuu hiljalleen lääkkeettömyyteen. Siinä voi mennä aikaa, että unet palautuu. Kun on tottunut nukahtamaan unilääkkeillä niin se nukahtaminen voi olla vaikeaa lääkkeettä aluksi.

        Annos oli vain 15 mg pv, joskus 30 mg kun vaikutus oli jo heikentynyt.

        Nopea päivitys tilanteeseen, viime yönä nukuttu ensimmäisen kerran viikkoon peräti 8 tuntia, toki 4 tunnin jaksoissa kun yöllä herätys vessaan, mutta sen jälkeen sai taas unta normaalisti ja olo on virkeä.

        Edelleen ei ole nälkä eli syöpöttely loppui kuin seinään kun Mirtazapiini jätettiin pois. Tuo aiempi lopetuksen jälkeinen nukkumisen vaikeus saattoi johtua myös melatoniinista jonka jätin eilen illalla ottamatta, saattoi sotkea omalta osaltaan normaalia unirytmiä ja aivojen kemiaa. Ehkä en enää tarvitse lainkaan lääkitystä nukahtamiseen, toisaalta viime yön hyvät unet saattoi johtua rajusta väsymyksestä kun melkein viikon valvottu tätä ennen. Joskus ennen kun on yrittänyt jättää nukahtamislääkkeet ottamatta, niin uni on tullut vasta joskus aamulla ja se ei oikein toimi kun pitäisi lähteä aamulla töihin.

        Nyt sormet ja varpaat ristiin että tämä oli tässä, tuosta Mirtazapiinista jos eroon pääsi näin helpolla niin tuonee lohtua muillekin, ohjeeni on, että älä käytä muita nukahtamislääkkeitä kun jätät Mirtazapiinin pois.

        Perkele miten hyvä fiilis on heti kun on nukkunut hyvin :)


      • hirveetäpaskaa

        Mainitaan vielä tuosta Mirtazapiinista sellainen seikka, että sillä on lihomiseen 2 vaikutusta
        1) loputun ruokahalu ja halu syödä makeaa
        2) hidastaa rajusti aineenvaihduntaa joka taas edesauttaa lihomista

        Makean nälkään olen käyttänyt sokerin sijasta makeutusaineita ja maustamattomia "herkkuja" joita siis makeutettu kalorittomilla makeutusaineilla, sokeria syömällä esim. suklaa ja karkit niin lihominen ollut aivan infernaalista ja näiden määrät kasvoi aina tolkuttomiksi kun joka päivä piti ostaa suklaata ja lakritsia kun niiden makuun pääsi ja tämän lisäksi pähkinöitä ja maapähkinävoita, joten jätin ne kokonaan pois jo aikaa sitten, mutta silti lihoo melkein kaikesta mitä syö kun Mirtazapiini käytössä. Kuten mainittu niin koska tuo Mirtazapiini pistää syömään jatkuvalla syötöllä, niin ei auta vaikka sokerit ja hiilarit jättää pois, suuret kalorimäärät ja jatkuva syöminen yhdistettynä hidastuneeseen aineenvaihduntaan aiheuttavat silti lihomista vaikkakin siihen menee kauemmin kun sokereita syömällä.

        Mirtazapiini ollut pois käytöstä nyt viikon ajan ja jatkuva nälkä katosi, tänään juotu vasta kuppi kahvia ja yksi proteiinijuoma eikä lainkaan nälkä. Viikon ajna syöty vain murto-osa siitä määrästä mitä aiemmin ja tämä ei ole ollut tietoinen valinta vaan ei yksinkertaisesti tee mieli ruokaa samaan tapaan kuin Mirtazapiinin käytön aikana. Itse asiassa ei tee lainkaan mieli syödä, syön vain kun vatsa kurnii ja se on normaalia :)


      • eipomputeltavissa

        Lääkärit tekevät vain bisnestä. Eivät he ole kiinnostuneet ihmisten hyvinvoinnista.


    • Mirzanukkuja

      Itse käytän mitzaa 7.5 mg unilääkkeenä n 4 krt viikossa. Ei aiheuta minulle muuta kuin sikeämmät unet. Eli tuohon taekoitukseen toimii minulla. Kätevä juttu että tuo puolikas tuntuu auttavan paremmin kuin kokonainen joka alussa käakettiin ottamaan univaikeuksiin. Ei mitään muutosta aineenvaihduntaan eikä ruokahaluun.

    • hirveetäpaskaa

      Mirtazapiinia ei kannata tulla tänne kehumaan, on tiedossa että laihat ei liho millään konstilla, mutta niille jotka muutenkin lihoo herkästi ei Mirtazapiinia eikä mitään muutakaan nukahtamislääkettä voi suositella lainkaan, koska vaikka ei aiheuttaisi syöpöttelyä niin hidastaa aineenvaihduntaa koska rauhoittaa kehon toimintaa.

      Nyt itsellä 9 päivä lopetuksen jälkeen ja 4 kiloa tippunut painosta, ei vaan ole lainkaan nälkä tai tarvetta syödä mitään. Aivot toimii normaalisti ja tajuaa, että vyötäröllä on vararavintoa jota pitää käyttää ennen kuin lisää energiaa tarvitaan. Viikko menty proteiinijuomilla, marjakeitoilla ja hieman tonnikalaa sekä juustoa sekä kananmunia syöty. Mitään makeaa ei tee mieli eikä hiilihydraatteja ja silti fiilis hyvä, voimat normaalit eikä heikota, ajatus kulkee elämä hymyilee taas.

      On siis jo yli 20 vuoden kokemus nukahtamis ja unilääkkeistä, käyttö aloitettu niinkin typerästä syystä kuin meluisa talo jossa ei saanut nukuttua, lääkkeillä varmistettu että uni tulee, ei ollut silloin nuorena mitään tajua tai tietoa näiden vaikutuksista, ei ollut nettejä sun muita kanavia mistä olisi tietoa voinut saada. Olen vain ihmetellyt miksi en pääse enää millään takaisin normaalipainoon tai lähelle sitä, Mirtazapiinin kanssa tuli kuvioon myös turha syöpöttely koska lääkeaine huijaa aivoja luulemaan että vatsa on tyhjä ja syömällä ihminen pitää itsensä hyvällä tuulella, ilman ruokaa tulee todella äreäksi ja olo heikkenee, päätä särkee ym. ja tuo Mirtazapiini ollut käytössä nyt pari vuotta, taisi olla joskus aiemminkin ja silloinkin lihotti ja lopetin, nyt kun toistamiseen testattu niin voidaan todeta että ei kannata tuota käyttää jos painon kanssa ongelmia, ei kannata edes testata aiheuttaako ongelmia, jokainen kyllä itse tietää miten suklaa lihottaa jos lihottaa, ei se kaikkia lihota.

      Ylipäätänsä helposti laihoina pysyvien ihmisten ei kannattaisi osallistua lainkaan keskusteluihin joissa puhutaan ylipainosta ja kun pelkän ruuan näkeminen lihottaa.

      Ymmärrän kyllä jos lääkärit moista lääkettä suosittelee, huumekauppa perustuu myös siihen että aineisiin jää koukkuun, ei niitä kaikkia voi vain kokeilla, heroiiniin jäät heti koukkuun ja vaikuttaa että moniin muihinkin jää nalkkiin melko nopeasti.

      Mirtazapiini on huumetta joka aiheuttaa syöpöttelyä ja järjetöntä lihomista ellei syö pelkkää selleriä.

    • Mirzanukkuja

      No en ole kyllä laiha ja painoindeksi 29 ja ollut tuota viimeiset 15 vuotta laihdutuskuuteha lukuunottamatta. Tosiaan en ota mirzaa joka päivä ja lomilla em ollenkaan. Ja tuo 7.5 mg on huvin pieni määrä 100 kg äijälle nämä lienee syynä että ti haittavaikutuksia?

      • ihmettelenvaan

        Okei, tässä keskustelun aiheena on Mirtazapiinin käytön lopetus eli aloittaja haluaa lopettaa käytön ja muut kertoneet miten vittumaista siitä on päästä eroon, saako kysyä, että miten eksyit tähän keskusteluun kun sinulla ei tuon aineen kanssa itselläsi ole mitään ongelmaa?

        Tuntuu että joka palstalla missä käy on aina näitä joilla ei ole mitään ongelmia itsellä, mutta silti lukevat näistä ongelmista ja tulevat kertomaan että itsellä ei ole ongelmia, itse eksyn tänne vain jos on ongelmia joihin haen vastauksia. Siksi vaikutat lääkemyyjältä tai lääkäriltä jolla on oma lehmä ojassa ja yrität saada käyttäjät pysymään aineessa antamalla sopivia vinkkejä kuinka lopettamisen voisi välttää.


      • eikövaanmitä
        ihmettelenvaan kirjoitti:

        Okei, tässä keskustelun aiheena on Mirtazapiinin käytön lopetus eli aloittaja haluaa lopettaa käytön ja muut kertoneet miten vittumaista siitä on päästä eroon, saako kysyä, että miten eksyit tähän keskusteluun kun sinulla ei tuon aineen kanssa itselläsi ole mitään ongelmaa?

        Tuntuu että joka palstalla missä käy on aina näitä joilla ei ole mitään ongelmia itsellä, mutta silti lukevat näistä ongelmista ja tulevat kertomaan että itsellä ei ole ongelmia, itse eksyn tänne vain jos on ongelmia joihin haen vastauksia. Siksi vaikutat lääkemyyjältä tai lääkäriltä jolla on oma lehmä ojassa ja yrität saada käyttäjät pysymään aineessa antamalla sopivia vinkkejä kuinka lopettamisen voisi välttää.

        Ja unohdin myös mainita, että kerrot seuraavaksi että et ole lääkäri etkä missään tekemisissä lääkemyynnin tai valmistuksen kanssa, muuten vain vietät aikaasi Mirtazapiini keskusteluja lukien kun parempaakaan tekemistä ei ole.


    • Mirtsanukkujs

      Ei kun uffomiehet on lähettänyt minut mirtsanhan tuhoamaan ihmiskunta mitzan voimalla. Tätä ketjua lukee moni jolle on määrätty mirtsaa eri tarkoituksiin joten minusta on hyvä että myös toisenlaisia kokemuksia tuodaan ilmi. Mirtsaa käytetään eri tarkootukseen nukkumiaongelmiun jossa annos minimaalinen jolloin sivuoireet pienet tai masennukseen jolloin yleinen sivuoire on juuri tuo painonnousu. Jokainen päättää käyttääkö vai ei. Lopetus lienee järkevin tehdä pikkuhiljaa. Itsellä juuri alkamassa setraliinin lopetus vaiheittain.

    • monikipuinen

      Nelisen vuotta käyttäneenä aloin ihmetellä mihin se ahkera ja aloitekykyinen nainen on hävinnyt? Onneksi löytyi tämä viesti ketju, olen lopetellut mittaan käyttöä, kun ei auta enää univaikeuksiin, hyvä tietää lopetus oireista, täytyy eritellä niitä lupuksesta ja fibromyalgian oireista ja sinnitellä. Mulla paino räjähti 20 kg, ei löydy enää vaatteita kuin miesten puolelta, paino edelleen 125 kg, kunhan saisi vain unta, koirat onneksi rytmittää elämää. Voimia kaikille lopettamiseen :).

    • Kauko_K

      Mirtazapin lopetettu.Ei ongelmaa.Tosin annostus oli melko pieni.
      Lopetin itse enkä ole puhunut asiasta lääkärille.

    • Anonyymi

      Käytin Mirtazapinia 17 vuotta annoksella 7,5-45mg. Nyt 11.08. päätin lopettaa lääkkeen. Olen vuosien varrella lopettanut kaikki masennus ja ahdistuslääkkeet. Diapam, Lyrica ja laaja kirjo ssri lääkkeitä. Ajattelin että vielä viimeinen lopetus ja olen täysin vapaa lääkkeistä. Kuten monella muullakin tässä ketjussa niin minullakin meni ensimmäiset 4 yötä hyvin lopetuksesta. Tämän jälkeen olen nukkunut 3-5 tuntia yössä. En saa enää uudestaan unta kun aamuyöstä herään. Nytkin makaan sängyssä ihan väsyneenä mutta unta en saa. Olen herännyt 05.00.

      Ihan huippua lukea toisten kokemuksia

      Päivä kerrallaan, lopussa kiitos seisoo. Toivottavasti!

      • Anonyymi

        Nyt on pakko hehkuttaa!! Lopetuksesta 10 päivää ja viime yönä nukuin 7h. Pätkissä mutta kuitenkin. Saunoin illalla ja otin Melatoniinia 12 grammaa 9 gramman sijaan.

        Nyt jaksaa taas ja vaikka ensi yö ei menisikään näin hyvin niin olo on kovin toiveikas. :)


      • Anonyymi

        12 milligrammaa ei grammaa :D


    • Anonyymi

      mites teidän pitkään käyttäneiden heriarvot? eikö valkosoluarvot laske...

    • Anonyymi

      Mä käytin 6 viikkoa Mirzaa unettomuuteen. Uskalsin ottaa vain puolet määräyksestä 15 mg/vrk, eli 7,5 mg.

      Aloin huolestua sen vaikutuksesta immuunipuolustukseen, kun hengitystiet ovat kovin arat, ja pelkään poskiontelon tulehduksia. Tuli Mirtzan käytön loppumetreillä myös 3 iho/limakalvo-oiretta. Ajattelin lopettaa käytön ja yleislääkärikin kehotti lopettamaan. Hain kirppikseltä kirjan, jota voin lukea, kun herään yöllä, eikä uni tule. Parempi sekin, kuin uusi lääke lääkkeen haittavaikutuksiin.

      Noin viikko käytön loputtua huomasin keskittymiskyvyn puutetta esim autolla ajaessa, ja elokuvaa katsoessani nousin ainakin 10 kertaa hommailemaan jotain.

    • Anonyymi

      Olen niin sanoinkuvaamattoman vihainen lääkäreille, jotka sanoivat minulle aikoinaan, että mirta ei aiheuta riippuvuutta. My ass. Määrättiin unettomuuteen sen jälkeen, kun olin ollut melkein viikon nukkumatta. Alkoi uni maittaa, ja ajattelin, että tässähän on kätevä nappi, kun ei koukuta tai mitään, niin voi ottaa niin kauan kuin tuntee stressiä nukkumisen takia ja lopetella vähitellen sitten kun alkaa näyttää siltä että ilmankin ehkä selviää.

      Jälleen kerran, my ass. Olen nyt n. 10kk käyttänyt, joista 6kk yrittänyt lopettaa. Aluksi olin innoissani, että pystyin olla joka toinen päivä ilman ja silti saada unta. Sitten yritin joka kolmas päivä ja taas onnistui. Sitten joka neljäs. Mutta auta armias kun tuli se neljä päivää täyteen edellisestä 1/4 15mg napista: totaalinen unettomuus. Googlailin hieman ja pettymyksekseni tajusin, etten ollut koko tuona aikana vieroittanut itseäni, vaan sillä paskalla vain oli kestänyt sen nelisen päivää poistua elimistöstä kokonaan. Olin siis ollutkin mirtahuuruissa koko ajan.

      Nyt on siis melkein vuosi kohta täynnä kun olen sitä käyttänyt, vaikka olisi kaiketi ollut turvallista käyttää vain noin 1kk. Sitten kun lukee näitä tarinoita, että kestää kuukausia päästä eroon, niin miettii, että miten helvetissä sitä selviää ilman unta niin pitkään? Tuntuu että kuolema tulee jo yhden unettoman yön jälkeen, ja pisin aikani yhtäjaksoisesti hereillä on 6pv, ja tuolloin mietti jo itsemurhaa ihan vain koska väsytti niin paljon mutta uni ei tullut.

      • Anonyymi

        Madinfinland sivustolta löytyy lääkevieroituksen tukiryhmiä myös fb:ssä.


    • Anonyymi

      Itsellä ollut nyt käytössä 7.5 mg. Taas 5 päivän jakso jolloin yritin pienentää puoleen tuosta mutta olen ihan väsynyt koko ajan ja en yhtään iloinen mistään. Voim tosi hyvin ja mukuin myös 7.5 mg:lla. Lihotti vaan 10kg. Palaan silti tänään 7.5 mg:aan ehkä joka toinen päivä ainakin. On paljon asioita hoidettavana ja vastuuta kotona joten pakko saada nukuttua.

    • Anonyymi

      Oon syönyt Mitzaa kaks kuukautta ja lihoin mielestäni liikaa tuona aikana, vaikka olen syönyt 7,5 mg. Mulla on henkistä lujuutta kohdata omat demonini, jotka kipuaa alitajunnasta tätä lääkettä aloittaessa tai lopettaessa, helpottaa se tieto että painajaiset johtuu tästä lääkkeestä. Myös tieto siitä että johtuu lääkkeen pitoisuuksien vaihtelusta elimistössä miksi tulee kipeäksi. Kun nuo oireet osa tulee pään sisältä kuten se ahdistus, niin löytäkää mielelle tekemistä niin ei ole aikaa ahdistukselle tai kokeilkaa meditointia jos se on tuttua. Se on mielen lujuus jota koetellaan, kun vaikka tupakan lopettamisessa tai paastotessa, on oltava varma päätös olla ilman ja pitää se.

      • Anonyymi

        Vuosia sitten määrättiin mrtatsapiinia ja joo paino lisääntys. Kontrollissa lääkäri vittumaisesti kysy että onkos paino lisääntyny. Poltin mirta-askin samantien hellan pesässä. Mitään hyötyä oloon ei tuosta ollut. Jälkeen määrätytkin lääkkeet lopetin. Ja hyväksyin että välillä on paskempi fiilis ja välillä parempi. Aamulla yleensä pahim masennus ja vaikea nousta ylös. Masennukselle pitää " haistattaa vitut " ja nousta ylös ja ei muuta kuin töihin. Olo paranee huomattavasti.
        Ei saa jäädä tuleen makaamaan.


    • Anonyymi

      Mirtatzapin on paska lääke, kaikki lääkärit sitä tuputtaa unettomuuteen!

    • Anonyymi

      Rankkaa on ollut, ei saa nukkuttua öisin

    • Anonyymi

      Ei onnistunut aloitin uudestaan
      Unirytmikin hävisi 3 herätys. Melatooni ja aamuun. Nyt koetan yksi ja melatooni . Sitten puoli katsotaan .

    • Anonyymi

      Ai että helpotti kun löysin tämän keskusteluketjun. Olen syönyt mirtaa n. 4 kk, siitä 3 kk 15mg ja kuukauden tuosta puolikasta. Olin jo pitempään harkinnut, että haluan lääkkeistä eroon, kokeilla ainakin miten pärjään kun saan muut palikat kohdalleen. Melatoniinia on mennyt lisäksi ja Brintellixit lopetin jo 2 ,5kk sitten. Haluan kokeilla miten pärjään lääkkeettä. Tiesin kyllä että ei varmaan pitäis lopettaa kuin seinään, mutta ajattelin kun annostuksen puolitus oli mennyt niin hyvin, etten huomannut mitään ongelmia, vaan nukuin jopa entistä paremmin, niin kylmänä kalkkunana jätin loputkin pois 4 päivää sitten. Kolmantena yönä en nukkunut ollenkaan. Tuskainen ahdistus päällä koko seuraavan päivän ja vielä tänäänkin. Toisena yönä sain melatoniinin avulla nukuttua kuitenkin ehkä noin 4-5 tuntia. Ahdistus on ollut tuskaista ja järkyttävää. En ole eläessäni kokenut näin voimakkaita ahdistusoireita, vaikka diagnoosinakin on yleistynyt ahdistushäiriö. Mietin jo miten saisi tämän elämän loppumaan, laahustin pitkin poikin kuin haamu ja ulisin oloani. Voimattomuutta ja väsymystä ja sykkivää migreeniä. Nyt vasta tajusin yhdistää tämän mirtasta vieroittumisen oireisiin. Lisäksi olen syönyt ja turvonnut ihan mahdottomasti nyt nämä vieroituspäivät. Oli myös rankkaa ripulia toisena päivänä. En mitenkään tajunnu yhdistää tähän lääkkeen lopetukseen. Helpottaa niin paljon, kun en ehkä olekaan tulossa seinähulluksi ja en olekaan riivattu ja piinattu sielu.
      Nyt toivon että tämä ylenmääräinen syöminen ja muu voimattomuus, hengästyminen ja oudot tuntemukset kevenevät tästä eteenpäin. Luotan nyt tähän tietoon ja toivon todella ettei tarvitsisi kuukausikaupalla tuskailla, niinkuin monella on käynyt. Kiitos tästä ja kokemusten jakamisesta tänne. En olisi tajunnut yhdistää näitä, mutta jostain putkahti mieleen että googlaanpa lopetusoireet kyseisestä myrkystä.

    • Anonyymi

      Minun mielestä se hirvein lääke jota olen syönyt, hirveitä sivuvaikutuksia vain ja unettomuutta.

    • Anonyymi

      Olen nyt lopettamassa mirtatsapiinin 5 vuoden käytön jälkeen. Maksimiannos ollut 30mg josta saatiin alkuvuodesta jo puolitettua annos 15mg:n, kun vaihdettiin toinen mielialalääke, joka mulla myös käytössä.

      Noh, nyt tätä mun peruslääkettä nostettiin koska vointi huononi, päätin samalla että nyt kuitenkin lopetan mirtatsapiinin, sen 15 mg mitä vielä jäljellä oli. Tein lopetuksen kertalaakista, samalla kun toista lääkettään nostettiin. Aiemmin tehtiin samoin ja meni suht kivuttomasti. Nyt ollut kyllä surkea ja ahdistunut olo. Tunne että pitäisi taas aloittaa uudestaan.

      Nyt pysyn kovana sillä olen tämän viiden vuoden aikana lihonut noin 22 kg!!!! Ihan hirveä syömisvimma iltaisin lääkkeen oton jälkeen. Olen aina ollut normaali tai jopa alipainoinen, ennen tätä lääkettä. Nyt viimeinen niitti oli se, kun työterveydessä otettiin puheeksi ylipainoni ja riskit kun paino nousee. Olen yrittänyt irrottautua tästä aiemminkin, nyt sen todella teen ja samalla halun normaalin kroppaani takaisin!

    • Anonyymi

      Lisää kokemuksia lopetuksesta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe