Taas on näitä päiviä ettei keksi tekemistä ja kaikki vaan junnaa paikallaan. Pitäisi aloittaa joku harrastus, mutta ei nyt taas keksi että mikä se sitten olisi?
Työttömällä ei ole kauheasti varaa, mikä kyllä hieman karsii noita harrastus mahdollisuuksia, samoin kuten harrastuskavereiden puuttuminen. Plussaa varmaankin ois jos ajanvietteeseen sisältyisi muiden ihmisten tapaamisen mahdollisuus ja uusien tuttujen löytäminen.. :D
Mitäpäs ehdottaisitte? =)
Mitä alkoholiton, työtön ja yksinäinen ihminen voisi harrastaa?
45
1397
Vastaukset
- hyvä kysymys
Paljolti samoissa mietteissä...varsinkaan pienellä paikkakunnalla ei ole paljon vaihtoehtoja.
Jäin jälleen yhdestä pätkätyöstä työttömäksi. Päiväharrastusta, jossa tapaisi ihmisiä, on vaikea löytää. Mihinkään maksulliseen kansalaisopistoryhmään ei kannata lähteä, koska se uuden työpaikan löytyessä voi jäädä kesken.
Kuntosalilla käyn aktiivisesti, päivätreenaajina on eläkeläisryhmä, joiden kanssa kyllä juttu luistaa. Aikaisemmin olen käynyt myös vapaaehtoiskeskuksessakin vanhuksia tapaamassa, mutta sitä kaipaisi myös omanikäistä/samanhenkistä seuraa.
Aiemmin vastanneelle: kyselin jo paikkakunnat-keskusteluissa, mutta eipä ainakaan sieltä löytynyt. - muutamia ehdotuksia
Kalastus, metsästys, geokätköily, koiran koulutus, ratsastus, kuntonyrkkeily, autotuning, pokeri..
- wrrwerwerwerwer
sinulta meni ohi seuraava:
>Työttömällä ei ole kauheasti varaa - syrjässä
Hei usko tai älä mutta työttämällä ei ole varaa koiran pitämiseen, ratsastukseen, kuntonyrkkeilyyn, auton tuunaukseen, kuntosalille joihin joutuu maksaan kalliit maksut. Jos nettotulo on reilu 500 e kuussa ja siitä maksat ruoan, vaatteet, puhelimen, tv, energia eli sähkön ja joskus parturi/ kampaaja, lääkkeet, julkisen kuljetuksen tai pyörän pidon yms. Yksinäinen eli yksin asuva kustantaa kaikki nämä yksin.
- sunttti
syrjässä kirjoitti:
Hei usko tai älä mutta työttämällä ei ole varaa koiran pitämiseen, ratsastukseen, kuntonyrkkeilyyn, auton tuunaukseen, kuntosalille joihin joutuu maksaan kalliit maksut. Jos nettotulo on reilu 500 e kuussa ja siitä maksat ruoan, vaatteet, puhelimen, tv, energia eli sähkön ja joskus parturi/ kampaaja, lääkkeet, julkisen kuljetuksen tai pyörän pidon yms. Yksinäinen eli yksin asuva kustantaa kaikki nämä yksin.
Usko tai älä, mutta työttömällä on yleensä aikaa ja aika on rahaa. Harrastin itse vuoden ratsastusta maksamatta siitä senttiäkään. Se riitti, kun auttelin tallilla monenlaisissa hommissa, siellä kun sattui silloin olemaan pulaa auttavista käsistä eikä kävijöitäkään ollut liikaa. Ja onko joku sanonut, että koiran tai auton pitäisi olla oma?
Kuntonyrkkeilyä voi muuten harrastaa muuallakin kuin kalliissa kuntokeskuksissa. Esim. paikallisessa nyrkkeilyseurassani se maksaa 50 e vuodessa, välineet saa lainaan. Onko se liian kova hinta? Joillekin voi olla, mutta surunveri on kertonut polttavansa ahkerasti tupakkaa, joten sillä kyllä riittää rahaa turhuuksiin.
- noubadiko
Oletko käynyt lukion?
Mene syksyllä iltalukioon
Kesällä voit käydä kirjastossa kirjoja ja leffoja lainaamassa - SEpew.
Onko sulla jotain ehdottomia kiinnostuksenkohteita, joista voisit aloittaa jonkun harrastuksenkin? Lopeta tupakanpoltto ja aloita jokin liikunnallinen harrastus.
- Uudenmaan neuvoja
Aski tupakkaa päivässä maksaa 1800 euroa vuodessa tupakoivan imagotappio.
Minun ehdotukseni on juoksu tai pyöräily. Niissä lajeissa on pakko mennä pihalle.
Aloittaminen pitää tehdä maltilla, eli ei liian kovaa eikä liian pitkiä matkoja heti alkuun.
Varsinaisesti tuttuja ei tuossa tule ellei tapaa samoja ihmisiä lenkkipolulla toistuvasti. - yksin kotona
itse käyn salilla ja kesällä tulee kalastettua jonkin verran. Ei salilla käyminen maksa mulle kun 30 egee kuussa.
- weewwwe
Mene aikuislukioon
- 32423432
Liikunnalliset jutut: pyöräily, rullaluistelu, patikointi, kuntosali, bodaus
Yhdistysten, seurakuntien, kirkon järjestämät jutut: erilaiset liikuntatapahtumat, retkeilytapahtumat - Aeternalia
Työväenopistosta löytyy joskus halpojakin kursseja, joissa voit tavata uusia ihmisiä ja opiskella esim. kieliä.
- sfdhdhf
Hanki itsellesi ylioppilastutkinto ja ajokortti. Kun omaat ne et voi jäädä työttömäksi, tai jos jäät niin olet... Pelkällä ylioppilastutkinnollahankin voi jo tehdä kouluissa sijaishommia ja muutenkin monia helppoja hommia joista saa jo ihan siedettävää palkkaakin.
- afgd
Itse harrastuksista vielä, että "kunnollista" harrastusta voi olla vaikea löytää jos ei ole rahaa mitä panna tiskiin. Kuitenkin enemmän kerhotyyppiseen toimintaan voi helposti päästä mukaan rahattomanakin.
- erikoista....
Pidän aika erikoisena että työpaikat ottaisivat pelkän ylioppilastutkinnon varassa olevia töihin....
Toki noita järjestöistä yms. löytyy mutta silloin kyseiset tyypit ovat olleet alusta asti mukana toiminnassa. - Eteenpäin vaan
erikoista.... kirjoitti:
Pidän aika erikoisena että työpaikat ottaisivat pelkän ylioppilastutkinnon varassa olevia töihin....
Toki noita järjestöistä yms. löytyy mutta silloin kyseiset tyypit ovat olleet alusta asti mukana toiminnassa.No jos asiat todella kiinnostaa ja on oikeassa paikassa oikeaan aikaan
ei näytä mahdottomalta edetä hyvään virkaan ylioppilastodistuksella .Pekka haavisto, Maria Guzenina-Ricardson he ovat tietenkin poikeuksia menestyksessään.Kaverini pääsi teurastamoon töihin ylioppilas opiskelija.Varmasti saisi jatkaa työssä jos haluaisi. - ?!
Ja millä rahalla ajokortti???
- vuoden 2012 yliopp.
Työnantajathan onkin innoissaan kun saa työntekijän, jolla on YO-tutkinto ja ajokortti....Ei toi nyt ihan noinkaan mene. Nykyään kun vaaditaan vähän sitä sun tätä jotta pääsee töihin,, nii ja työn saanti pelaa aika lailla suhteilla.
- kyrpäytynyt maajussi
Eipä täälläkään taho kauheen mielekästä olla, kun kevät helevettiläinen muutaman viikon myöhässä. Ei pääse peltotöihi, motherfucker soikoon. Viime vuonna tähän aikaan jo kylvökone peltoa raapi ja paskat oli ajettu maahan jo huhtikuussa ja karhilla myllätty. Mutta tietäähän sen että kun tuli tommonen kelvoton helletalvi niin eihän sieltä kesäkään oikein milläään meinaa osata tulla.
- Jokunen ehdotus
Lukeminen on hyvä ja ilmainen harrastus, kirjastosta voi lainata myös elokuvia, uimahalliin työttömät pääsevät halvemmalla. Kirpputoreilla kiertelykään ei maksa paljon, vaikka mukaan jotain tarttuisikin. Urheiluvälineitä saa halvemmalla Sporttidivareista. Tässä vain muutama esimerkki, mitä työtönkin voi harrastaa, ja mistä löytyisi uusia tuttavuuksia sekä naisista että miehistä.
- jotain lisää
Kirjeenvaihto voisi olla yksi sosiaalinen harrastus, perinteinen tai sähköinen. Kieliä voi myös opetella omin päin, kirjastosta löytyy äänitteitä ja kirjoja ja kesällä voi mennä vaikka puistoon tai rannalle lukemaan.
- yksin kotona
Mä hain yhteen työpaikkaan. Sanoin et teen vaikka ilmaiseksi töitä jos ottavat. Eivät ottaneet siltin. Olis ollut jotain tekemistä kesällä mut ei kelvannut edes ilmainen työvoima. Taidan olla maailman suurin luuseri kun en kelpaa mihinkään.
- rthbhb4rb
ei työnantaja saa ottaa palkatonta työntekijää.
- -
rthbhb4rb kirjoitti:
ei työnantaja saa ottaa palkatonta työntekijää.
Mistä lähtien lakiin on merkitty minimipalkka? Työehtosopimuksissa on määritelty minimipalkat, mutta lakiin ei ole määritelty eikä kaikissa työpaikoissa ole pakko noudattaa työehtosopimuksia. Tällöin työnantaja käsittääkseni saa ottaa palkattoman työntekijän.
- pärstäkerroin-100000
Joo! en minäkään töitä saisi, ei tällä naamalla.
- nätti nätti
pärstäkerroin-100000 kirjoitti:
Joo! en minäkään töitä saisi, ei tällä naamalla.
pese hiukset ja aja parta. Jos olet nainen niin meikkaa ja käy kampaajalla !!
- kiki ki
Sä hait siis vain yhteen työpaikkaan ?!
Hae kymmeneen niin voi jo tärpätä.
Jos ikä riittää niin kauppaan vaan töihin. Niissä on pulaa kassoista ym. apulaisista. Ole friikku, elikkä lähde ku soitetaan. Sellasii tarvitaan.
- yksin kotona
Ai jaa. Tota en tiennytkään. Mut miksi työkkäri saa pakottaa työttömiä firmoihin tekemään palkatonta työtä? Periaatteesa työkkärin tädit voisivat käskyttää mut samaan firmaan töihin ilman palkkaa.
- malamutti
Ei näitä koukeroita normaali maalaisjärjellä tajua.
Töitä olis mutta ei palkan maksajia. Mutta toisaalta jos itse pyrit ilmaistöihin niin et kelpaa. Katsovat liian epätoivoiseksi.
Et todellakaan ole ainut joka ei pääse työnsyrjään kiinni. Tuntuu että paljosta koulutkusesta alkaa olla nykyään enemmän haittaa kuin hyötyä työllistymisen suhteen.
Puhelinmyyntifirmat ovat täynnä tradenomeja, insinöörejä.......
Ainoastaan sosialialalla taitaa riittää töitä. Siis kaikki vain lähihoitajaksi, sairaanhoitajaksi, sosionomiksi ym. opiskelemaan? - yksin kotona
malamutti kirjoitti:
Töitä olis mutta ei palkan maksajia. Mutta toisaalta jos itse pyrit ilmaistöihin niin et kelpaa. Katsovat liian epätoivoiseksi.
Et todellakaan ole ainut joka ei pääse työnsyrjään kiinni. Tuntuu että paljosta koulutkusesta alkaa olla nykyään enemmän haittaa kuin hyötyä työllistymisen suhteen.
Ainoastaan sosialialalla taitaa riittää töitä. Siis kaikki vain lähihoitajaksi, sairaanhoitajaksi, sosionomiksi ym. opiskelemaan?Ajattelin katos et se yks paikka mihin hain niin se olis ollut sellanen duuni paikka mist olis voinut saada pitempi aikaisen duunin jos olis ollut ahkera ja tolleen niin ne olis voinut sit maksaa mulle loppupeleissä kun olisivat nähneet et olen hyvä työntekijä. Olen meinaan joskus ollut lyhyt aikaisissa duuneissa ilman palkkaa ja sit ne onkin palkannut mut pitempi aikaiseksi.
- hoitajaksi vaan esim
yksin kotona kirjoitti:
Ajattelin katos et se yks paikka mihin hain niin se olis ollut sellanen duuni paikka mist olis voinut saada pitempi aikaisen duunin jos olis ollut ahkera ja tolleen niin ne olis voinut sit maksaa mulle loppupeleissä kun olisivat nähneet et olen hyvä työntekijä. Olen meinaan joskus ollut lyhyt aikaisissa duuneissa ilman palkkaa ja sit ne onkin palkannut mut pitempi aikaiseksi.
Aikuiskoulutukseen. Eikö ne ohjaa työkkäristä, vai mikä sen nimi onkaan nyk.
- tuttu on kassalla
malamutti kirjoitti:
Ainoastaan sosialialalla taitaa riittää töitä. Siis kaikki vain lähihoitajaksi, sairaanhoitajaksi, sosionomiksi ym. opiskelemaan?Kaupan kassalle pääsee !!! Kyselkää ihmeessä !!!
- Kannattaa
tuttu on kassalla kirjoitti:
Kaupan kassalle pääsee !!! Kyselkää ihmeessä !!!
Tai oppisopimuksella uusi ammatti jos on joku erityinen mielenkiinnonkohde tiedossa. Saa samalla palkkaa, ammatin ja työkavereita.
- näin se menee
Lenkillä käyminen ei maksa mitään, ja siellä saa ainakin hyvän päivän tuttuja, jos ei muuta. Kirjastot on myös ilmaisia. Mutta lähde kävelylenkille, alkuillasta, niin et ole yksin. Ja viikonloppuaamuisin on myös raittiimmat lenkillä.
- Turjake22
Ainakin jos minun kaltainen turjake lenkkipolulla jotain ihmistä lähestyisi, saisi tutustua lähinnä poliisiin, mutta epäilen, että muutenkin lenkkipolulla ei lähestyminen ole helpointa muillekaan
- syrjässä
Yritä etsiä paikkakuntasi yhdistystoimintaa, mitä tahansa. Ja etsi itsellesi lenkkikaveri jolla on aikaa päivälläkin lenkkeillä. Uiminen on mulle edullisin harrastus ja rohkeasti vain tutustumaan ihmisiin vaikka kirjastossa. Sitten voit itse vaikka aloittaa jonkin ryhmän toiminnan. Ilmoitus vain ilmoitustaululle ja hakemaan vertaisia ja perustamaan vaikka kahvittelu seuran yms.
- Leena 29v. vantaa.
Itselläni oli sama tilanne, Työttömänä eikä mitään tekemistä. Olen edelleen työttömänä mutta olen oppinut nauttimaan vapaaajasta.
Kannattaa etsiä seuraa toisista työttömistä koska heilläkin on aikaa päivisin yhteisiin tekemisiin, Itse käyn 3:men eri työttömän miehen luonna nuolettamassa itseni ja näin kesäisin käyn milloin missäkin ulkopaikoissa vilauttelemassa paikkojani usko pois tähän hommaan jää ikäänkuin koukkuun. - peli pelattu
Leena 29v. vantaa. kirjoitti:
Itselläni oli sama tilanne, Työttömänä eikä mitään tekemistä. Olen edelleen työttömänä mutta olen oppinut nauttimaan vapaaajasta.
Kannattaa etsiä seuraa toisista työttömistä koska heilläkin on aikaa päivisin yhteisiin tekemisiin, Itse käyn 3:men eri työttömän miehen luonna nuolettamassa itseni ja näin kesäisin käyn milloin missäkin ulkopaikoissa vilauttelemassa paikkojani usko pois tähän hommaan jää ikäänkuin koukkuun.Tuskin kukaan mies haluaa toista työtöntöntä miestä ja naiset ei halua työtöntä miestä edes kaveriksi
- hhkjhkjhkjh
hanki kirjastokortti
mene mukaan yhdistystoimintaan - dance DANCEEE
Mene lavatanssikurssille, jos et vielä osaa fuskua tai buggia. Katso muutaman kerran kursseja netistä, ei ne sikana maksa.
Tapaat iloisia ihmisiä ja saat sitten tanssiseuraakin. Kimppakyytejä lavoille esim. tulee halvemmaksi näin ja jos sulla on auto saat bensarahoja muilta.
Joistain kaupungeista on myös bussikuljetuksia lavoille jos yleisillä ei pääse tansseihin. - hip ja hei
Alota vaikka jalkapallon pelaaminen, 2-3 kertaa viikossa 1,5h treenit niin pysyy peruskunto kasassa ja helpottaa mahdollisiisn univaikeuksiin. Eikä ole kallis harrastus.
- vaeltaja åäö
Ehdotan pitkiä erävaelluksia, joiden aikana ei pääse lainkaan nettiin.
- es mes
Vuokraa viljelypalsta
Vihannesten siemeniä tarjouksesta ja laitat porkkanaa ja hernettä tulemaan.
Puutarha harrastus on hyötyliikuntaa.
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1064287Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k663086Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille3152841Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet622322- 771552
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen771378- 981332
- 771138
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?691125Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911121