Eduskunta on paljon puhunut syrjäytymisen ehkäisystä ja kuinka tarpeellista se on. Haluan kertoa oman tarinani.
Olen 28-vuotias lähihoitaja opiskelija. Tai olin. aloitin opinnot 2004 ja olen ollut yli 3,5 vuotta sairaana uusituvan keskivaikean masennuksen takia. Tämä on siis uusiutuvaa ja en parane tästä koskaan. Olen kuitenkin taistellut läpi opintojen ja halunnut sitä enemmän kuin koskaan mitään muuta. se on auttanut etten syrjäydy kun on jotain mitä tehdä. Odotin työelämää innolla.
Nyt kuitenkin työvoimatoimisto on perunut opiskeluun rahoitukseni. Valmistuisin 2013 maaliskuussa ja mulla oli jäljellä enää 24, 5 opintoviikkoa. Ilmeisesti tässä maassa ei tarvita lähihoitajia?!
Nyt jään työttömyyspolulle. Mikään muu ei kiinnosta. En jaksa nousta enää sängystä ja haluan oikeasti kuolla. Tuo opiskelu oli mulle enemmän kuin tärkeää. Nytkin makaan sängyssä tämän läppärin kanssa ja eb halua nousta tai tehdä mitään. ei ole voimia. Mikään muu ammatti ei kiinnosta. Joudun jäämään toimeentulotuelle ja en mihinkään kutsuttuihin harjoituksiin ja koulutuksiin mene, koska tiedän mikä mua kiinnostaa mutta mun ei annaéta opiskella siihen, vaikka kyseessä 100 % täysin työllistävä ala.
En ole oikeutettu opintotukeen ja lainaan koska opintotukiviikot ja kaikki on täynnä.
Hienoa hallitus! Tämä on sitä syrjäytymisen ehkäisyä!!!
Opintoni keskytettiin!:(
7
461
Vastaukset
- Selviät kyllä
Ei kait opintotukiviikkoja kerry sairausaikana? Jos ei kerry, niin miten ihmeessä olet onnistunut terveenä ollessasi, eli ollessasi opiskelukuntoisena, kuluttamaan kaikki tukeen oikeuttavat viikot? No eipä hätää, vaikka tilanteesi olisikin tuolta osin hankala, koska opintojasi on vain lyhyeksi aikaa jäljellä. Voit nimittäin aivan hyvin hakea opintotukea ja opintolainaa vastaavan määrän kulutusluottoa. Etvarmasti tarvitsisi enempää kuin 10000 euroa selvitäksesi opinnoistasi. Kulutusluotoissakin on nykyisin hyvin alhainen korko, joten pääoman ja koron takaisinmaksu ei tulisi sinulle tuottamaan vaikeuksia, kun opintojenn jälkeen siirryt työelämään. Toki lainalle tarvitaan vakuus. Jos sinulla ei ole kiinteää omaisuutta, niin tarvitset henkilötakauksen. Voisivatko kenties vanhempasi tulla takaajiksesi? Aina parempi muutenkin, jos ei tarvitse käyttää yhteiskunnan tukimuotoja, koska tullessasi toimeen ilman niitä, vaikka niukastikin, tunnet todellista onnistumisen riemua ja ylpeyttä, mikä edistää paranemistasi.
- aloittaaaaa
Vanhemmat jäivät tuossa laman kourissa työttömiksi ja heiltä meni luottotiedot. Mulle kävi samoin kun sairastin. Olisin muuten tehnyt heti tuon tempun. Yksi hyvä ystäväni tarjoutui ottamaan lainaa mun puolesta, mutta en halua ottaa riskiä koska hänellä ei muuten ole lainaa pankista eikä mistään muustakaan ja ei kauhean "korkea"palkkakaan.
En halua antaa kuvaa(jonka jo tein) että joku hullu lukee hoitajaksi. Tää oli pitkään hoidossa tai kontrollissa mutta nyt kun sain kuulla että rahoitusta ei jatketa niin se sai mut romahtamaan.
Työharjoitteluissakin saanut vain positiiv. palautetta työkavereilta, omaisilta ja mikä tärkeintä potilailta. He ovat kiitelleet että on oikealla alalla. Oon empaattinen ja jaksan kuunnella ja auttaa heitä.
Ei opintoviikkoja kerry sairausaikana, mutta kun olin sairaana en jaksanut tehdä muuta kuin maata sängyssä joten oman mokani takia menetin nuo opintotuki jutut:(. Paska tuuri mulla tuntuu olevan koko ajan.
Miten sossu suhtautuu?
Kun en saa työt.korv. jos jatkan koulua, enkä opintotukea niin voisiko sossu tulla jotenkin vastaan? Siis auttaa tossa(yleensä eivät auta missään kun kysyn, mutta tuo olisi niin lyhyt aika ja saisin paperit).
Kaikki vinkit tervetulleita jos joku jotain keksii? - työ kiittää
Eihän opintojasi ole keskeytetty, vaan tukirahat. 'Tosi moni opiskelija käy töissä opintojen aikana ja kustantaa sillä opinnot - tukihan on oikeasti aika pieni. Mikset testaisi samalla työkuntoasi ja hankkisi osa-aikatyötä -- 24,5 ov ei ole kovin paljon suoritettavaksi työn ohella?
- Tuleva sossu
Toimeentulotuellakin voi opiskella, ei kannata luovuttaa!
- jeiiiiii
Kiitoksia teille todella paljon kannustamisesta:). Muualla palstalla kun kysellyt, mut on haukuttu.
Voin kyllä sanoa että tunteiden riehuessa pahimmillaan sain tuollaisen tekstin aikaan. Eli kirjoitin juuri sen mitä sillä hetkellä tunsin. Nolottaa hiukan:(.
Tuleva sossu: Mua kiinnostais kysyä se että saako siihen muuta apua kun sen perusosan? Ei sillä että se olisi "vaan"perusosa. Laskin vain että yleisenasumist.kanssa tulisi vähän yli 600 e. Se ei millään riitä.
Koe ja tehtävät maksaa 20-25 e kpl. Ja lukuvosi 60 e.
Onneksi en ole joutunut uusimaan mitään.
Taidan kysellä kaikkea ja työelämään palaamista kokeilen jo hiljalleen päihdebussissa jossa avustan ja tiedotan nuoria päihteiden käytössä. Vapaa-ehtois/omaehtoinen 2 vkon työharjoittelu. Muutama tunti viikossa.- Koe-ja lukuk.maksu?
Yksityisoppilaanako opiskelet, kun kokeista ja lukukaudesta maksat?
- miyn
Toimeentulotukea voi nostaa tietyt kulut eli ehkäpä nuo kokeiden yms. maksut voisi saada läpi ja saada siten enemmän tukea vuokran ja perusosan lisäksi. Kuten jo kirjoitettu aikaisemmin: Älä luovuta vaan käy juttelemassa sosiaalitoimistossa. Ja jos ei tukea sieltä tule, niin yritä osa-aikatöitä ja Kelalta saa vähävaraiset ja opintotukea saamattomat opiskelijat yleistä asumistukea vuokraan, niin ei ihan kaikkea joudu itse maksamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k814054Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k242851Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet552053Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille2212044- 721446
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761300- 901109
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911091Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?57945Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41906